Osvobození od všeobecné daně výdělkové
zůstává také proti dosavadním
ustanovením zákona o osobních daních
bez podstatných změn. Vynecháno bylo ustanovení
o osvobození podniků, které provozuje stát
k účelům správním, jelikož
ustanovení to spadá do oddílu zvláštní
daně výdělkové, kdež také
jest uvedeno pod § 72, odst. 1., lit. a). V § 50, č.
6, zvyšuje se daně prostý výtěžek
vedlejších zaměstnání proti dosavadním
ustanovením I. hlavy zákona 0 osobních daních
ze 100 Kč na 800 Kč, kteréžto zvýšeni
odůvodněno jest změněnými poměry
valutovými. Jinak zůstává jako dosud
při zásadě, že u výnosové
daně není daně prostého minima.
Povolovati osvobozeni od daně všeužitečným
podnikům zmocňuje se ministerstvo financí
v rozsahu poněkud rozšířeném
proti dosavadním platným ustanovením zákona
o osobních daních.
Mimo osvobození stanovená v §§ 50 a 51
zákonné osnovy ponechávají se v platnosti
pouze osvobození příslušející
podle státních smluv a osvobození poskytnutá
zvláštními zákony místním
železničním drahám a drahám nižšího
řádu.
V platnosti zůstávají tedy osvobození
drah nižšího řádu a vicinálek
podle zákona ze dne 8. srpna 1910, č. 149 ř.
z., a zák. čl. XXXI/1880 resp. zák. čl.
IV/1888. Zrušují se dosavadní osvobození
lékáren řádu milosrdných bratří,
poskytnutá rozhodnutím ze dne 2. února 1823
a 2, května 1854 (dv. dekret ze dne 6. února 1823,
č. 4307 pol. sb. zák. sv. 41 č. 16, a výnos
býv. ministerstva financí ve Vídni ze dne
28. května 1854, č. 19.507), jelikož osvobození
to nelze z ohledu daňové stejnoměrnosti uznati
odůvodněným, dosahuje-li se v lékárně
řádové podnikatelského zisku; není-li
tu zisku nebo jen zisk nepatrný, spadá provozování
lékárny pod pojem podniku obecně užitečného
a jest tu možnost osvoboditi zmíněnou lékárnu
od všeobecné daně výdělkové
podle ustanovení § 51.
Platnosti pozbývají dále některá
osvobození, stanovená zák. čl. XXIX/1875,
jako na př. osvobození tureckých poddaných,
cizinců, žebravých řádů
atd. Osvobození nově založených průmyslových
podniků, které připouštěl zák.
čl. III/1907, přejímá vládní
návrh (§ 52) v poněkud užším
rozsahu tím, že povoluje daňové výhody
tuzemským podnikům, vedoucím řádné
obchodní knihy, které zavedou v tuzemsku dosud nezastoupenou
nebo jen nedostatečně zastoupenou výrobu
a jejichž vznik se doporučuje z národohospodářských
ohledů.
Pro jednotlivé podniky již získaná dočasná
osvobození od všeobecné daně výdělkové
a od zárobkové daně III. třídy
zůstávají však v platnosti až do
projití doby, na kterou byla podle dosavadních ustanoveni
povolena (článek III., odst. 2., uváděcích
ustanovení).
Daňové komisi dává návrh zákona
možnost, aby slevila daň buď úplně
nebo částečně, jestliže toho
zvláštní ohled vyžaduje a nepřevyšuje-li
daňový základ 7000 Kč, případně
10.000 Kč.
Návrh zákona upouští od dosavadního
vyměřování všeobecné výdělkové
daně (pokud jde o Čechy, Moravu a Slezsko podle
prostřední výnosnosti podniku, pokud jde
o Slovensko a Podkarpatskou Rus podle průměrného
výtěžku nebo pevnými sazbami) a buduje
všeobecnou daň výdělkovou jako daň
procentovou (kvotovou), jejiž základem jest ryzí
výtěžek v podniku dosažený, při
čemž se za účelem zjištění
ryzího výtěžku přihlíží
jedině k příjmům v podniku samém
dosaženým a k výdajům učiněným
v mezích provozování podniku na dosažení
těchto příjmů. Základem zdanění
jest celý ryzí výtěžek v podniku
dosažený bez ohledu na to, komu ryzí výtěžek
konečně přísluší. Z této
zásady vyplývá ustanovení, že
podíly z výtěžku plynoucí tichým
společníkům nelze srážeti a že
při podnicích společenských jsou základem
zdanění výtěžkové podíly
všech společníků. Jinak - pokud ovšem
příjem a srážky jsou v přímém
vztahu s provozováním podniku platí pro vyšetření
příjmů a srážek obdobně
ustanovení platná pro daň důchodovou,
obsažená v §§ 7, 15, 16 a 17 osnovy zákona;
tím překročuje základ pro vyměřeni
daně hranice, které se pravidelně pojmu výnosu
kladou.
Z ustanovení o přípustnosti srážek
v rozsahu platném pro daň důchodovou vyplývají
proti dosavadnímu stavu (zejména vzhledem k ustanovením
čl. III. zákona ze dne 28. dubna 1922, č.
144 Sb. z. a n.) značné výhody pro poplatníky
všeobecné daně výdělkové,
jelikož ustanovení to připouští
odečtení skutečně placené daně
výdělkové s přirážkami
a příslušenstvím a veškerých
úroků z dluhů obchodních s provozováním
podniku souvisejících, tedy bez ohledu na to, jde-li
o cizí kapitály trvale v podniku uložené
(základní kapitál) nebo o běžné
úvěry provozovací. Jelikož se dosud
přihlíželo při ukládání
sazeb všeobecné daně výdělkové
k výtěžku nezkrácenému o výdělkovou
daň s přirážkami a příslušenstvím
a o úroky z cizích kapitálů v podniku
uložených, dlužno toto podstatné zkrácení
daňového základu míti na zřeteli
při posuzování daňové sazby
stanovené v § 57 osnovy zákona.
Další podstatné snížení
daňového základu stanoví se v poslední
větě odst. 1. § 55 tím, že osnova
zákona podržuje sice ustanovení § 10,
odst. 2., pro daň důchodovou, i co do stanovení
daňového základu všeobecné daně
výdělkové u poplatníků, kteří
vedou řádné obchodní knihy, připouští
však u podniků vedoucích řádné
obchodní knihy další snížení
daňového základu o mimořádné
odpisy z důvodu provedených investic, které
u daně důchodové přípustny
nejsou. Zmíněné podniky, které vystaví,
přestaví, přistaví nebo nastaví
budovy pro provoz podniků anebo které vymění
staré nebo pořídí nové stroje
a zařízení, mohou v pěti letech odepsati
vedle obecně přípustných odpisů
ještě 20% nákladu vynaloženého
na stavbu nebo stroje a zařízení.
Úvaha, že každá z výnosových
daní podle dosavadního historického vývoje
zachycuje výtěžek u jeho pramene, vede logicky
k tomu, že z ryzího výtěžku mají
býti vylučovány ryzí výtěžky
objektů, které již postihuje daň pozemková
a domovní. Tomuto požadavku plně hoví
ustanovení § 55, odst. 2., jenž stanoví,
že se základ všeobecné daně výdělkové
snižuje o výtěžky vlastních pozemků
a budov podnikatelových zahrnuté ve výtěžku
podniku částkou, jakou byly vzaty za podklad pro
vyměření daně pozemkové a domovní.
Na přechodnou dobu, pokud se pozemková daň
bude vyměřovati podle čl. VII., odst. 1.
osnovy zákona, považuje se za výtěžek
podrobený pozemkové dani dvacetinásobek ryzího
katastrálního výtěžku dotčených
pozemků.
Ustanovením § 55, odst. 3., zamezuje se u podniků,
které vedou řádné obchodní
knihy, opětné zdanění výtěžků,
které u tuzemských podniků podrobených
zvláštní dani výdělkové
byly již touto daní postiženy. Ustanovení
zmíněné má místo jen tehdy,
má-li podnik všeobecné dani výdělkové
podrobený na začátku hospodářského
období pro zdanění rozhodného ve svém
vlastnictví alespoň jednu pětinu akcií,
kursů, podílů společností s
obmezeným ručením nebo užitkových
listů podniku zvláštní dani výdělkové
podrobeného.
Až na posléze zmíněné úchylky
přimyká se tedy vyměřovací
základ všeobecné daně výdělkové
k vyměřovacímu základu důchodové
daně. Daní postihuje se skutečně dosažený
výtěžek podniku, pomíjí se vyměřování
daně pro rata temporis při podnicích nově
zřízených a odpisování daně
při podnicích za berního roku zastavených,
a umožňuje se pokud možno ukládání
obou daní najednou. Vyměřená daň
bude vždy celkovou povinností daňovou na příslušný
berní rok. Tím odstraněny budou také
značné nesrovnalosti a tvrdosti, které dosud
vyplývaly z delších ukládacích
období (podle zákona o osobních daních
dvouleté, podle zák. čl. XXIX/1875 tříleté
ukládací období).
Paragraf tento jedná o daňové sazbě.
Theorie stála do nedávna na stanovisku, že
výnosové daně mají býti proporcionální,
progrese daňová že jim nesvědčí,
poněvadž progrese vyplývá ze vztahu
daně k subjektu a k jeho subjektivní nosnosti dané
poměrem mezi jeho důchodem a domácnostní
potřebou. U daní výnosových, oproti
tomu, že se zjišťuje jen objektivní výnos
bez vztahu k subjektu a bez úvahy, jakého důchodu
součástku bude tvořiti daný výnos.
Proto tedy, že mají býti výnosy všeho
druhu postiženy proporcionálně, vyšší
stejně tak jako nižší a že progresivně
dolehne na ně daň důchodová, až
se přelejí do domácnosti jako důchody.
Theorie tato stála v zásadním odporu vůči
praktickému vývoji, jenž směřoval
právě u výdělkové daně
ku progresivitě. V této theoretické úvaze
bylo logické pochybení v tom, že považovala
progresivitu za myšlenkový derivát subjektivní
nosnosti a proto za výlučný atribut subjektivní
daně, t. j. daně důchodové. Správno
jest, že při výnosové dani nelze přihlížeti
ku okolnostem subjektivní nosnosti, jak shora bylo vyloženo,
ale z toho neplyne, že nemůže býti výnosová
daň progresivní, poněvadž progresivita
neplyne jen z nosnosti subjektivní, ale může
se jeviti přípustnou a účelnou i s
hlediska nosnosti objektivní.
Nosnost objektivní spočívá v tom,
jak bylo ve všeobecné části vyloženo,
že daň nesmí podlamovati funkce zdaněného
činitele výrobního. Při dani výdělkové
běží o zdanění podnikatelova
výnosu, t. j. toho, co zbude podnikateli po odměně
cizí práce a cizího kapitálu. V podnikatelově
výnosu jest zahrnuta zpravidla odměna za vlastni
práci, za vlastní kapitál a za organisační
činnost podnikatelskou. Jest zde tedy více výrobních
činitelů, o jichž nosnost při jejich
výdělkové dani běží. V
té příčině jest do jisté
míry zásadní rozdíl mezi všeobecnou
výdělkovou daní a zvláštní
daní výdělkovou právnických
osob, jakožto, kapitálových asociací.
Podnikatelský výnos podniků akciových
společností a jiných asociací podrobených
zvláštní výdělkové dani
pozůstává hlavně v odměně
kapitálu. A úvaha o objektivní nosnosti záleží
v nosnosti kapitálu v podnikání. Nemá-li
býti funkce kapitálu v podniku podlomena, musí
se kapitálu dostati dostatečného zúročeni.
Sazba daňová musí tedy býti vyměřována
podle dividendy, tedy podle poměru mezi výnosem
a kapitálem, tedy podle relativního výnosu.
Čím větší jest tento relativní
výnos dividendou vyjádřený, tím
vyšší může býti procento zdanění,
aniž se podlomí kapitálová funkce v
podniku. Vidno tedy, že i při této dani výnosové
jest progresivita přípustná i účelná
a plyne z úvahy o objektivní nosnosti této
daně.
Naproti tomu jest u všeobecné výdělkové
daně věc mnohem složitější
proto, poněvadž v podnikatelském výnosu
není jen a zpravidla ani převážně
obsažena odměna kapitálu, nýbrž
též a u menších podniků převážně,
odměna za vlastní práci.
Nelze tedy prostě odstupňovati daň progresivně
podle absolutního výnosu. Bylo by nutno podle obdoby
zvláštní výdělkové daně
odstupňovati progresi podle relativního výnosu
v poměru ke kapitálu.
Avšak jednak není to technicky proveditelno, jednak
by zde nebyl relativní výnos pravým měřítkem
vzhledem k podnikům převážně
pracovním.
U individuálních podniků, podléhajících
všeobecné výdělkové dani, třeba
spíše přihlížeti k tomu, do jaké
míry jest ve výnosu obsažena odměna
práce a do jaké míry odměna kapitálu,
poněvadž výnos fundovaný kapitálem
snese vyšší daňové zatížení
nežli výnos pracovní. Důsledně
by tedy bylo v každém případě
provésti toto rozlišeni. To jest technicky neproveditelné.
Vychází tedy osnova zákona z presumpce, že
určitý rozsah výnosu jest výnosem
pracovním, určitý další rozsah
výnosu výnosem smíšeným a že
výnosy nejvyšší jsou odměnou kapitálu.
Stanoví se proto generální sazba výdělkové
daně na 3%, od níž se připouští
srážka 2.5% pro prvních 30.000 Kč ryzího
výnosu, jakožto výnosu presumptivně
pracovního.
Pro výnosy nad 120.000 Kč stanovena jest přirážka
15% v předpokladu, že tento výnos jest převážně
kapitálovým. Poněvadž se u každého
výnosu podrobuje prvních 30.000 nižší,
dalších 90.000 střední a co nad to jest
vyšší sazbě, vzniká z toho přirozená
progrese, jak jest v přiložené tabulce znázorněna;
avšak tato progrese není progresí podle absolutního
výnosu, která by vypadala zcela jinak, nýbrž
důsledkem odlišného zdanění výnosu
z práce a z kapitálu.
Ohledy na pracovní příjem vyjadřují
se také v tom, že hranice výtěžků,
pro něž platí sazba snížená
a sazba zvýšená, se při společenských
podnicích zvyšuji o tolikráte 30.000 Kč,
kolik veřejných společníků
mimo jednoho jest v podniku trvale činných.
Vedle tohoto zřetele k pracovním výnosům
obsahuje osnova ještě výhody další.
Především pro takové živnosti,
které zanikají smrtí podnikatelovou, takže
podnik není nadále podkladem rodinné existence.
Zde se poskytuje srážka 20% z normální
daně. Mimo to u výnosů nejmenších,
které jsou jediným podkladem existence podnikatelovy,
jsou přípustny individuální úlevy
další až do úplného prominutí
daní.
Daňová sazba činí z celého
daňového základu:
0.5% při výtěžcích do... | 30.000 Kč, |
1.-%, při výtěžku.... | 37.500 Kč, |
1.5% " ".... | 50.000 Kč, |
2.-% " ".... | 75.000 Kč, |
2.5% " ".... | 127.500 Kč, |
3.-% " ".... | 170.000 Kč, |
3.5% " ".... | 255.000 Kč, |
přes 4% při výtěžcích převyšujících....... | 510.000 Kč. |
Uvážíme-li, že hořejší
daňové sazby znamenají procenta výtěžku
zkráceného již o placenou daň výdělkovou
s přirážkami a o úroky z cizích
kapitálů v podniku uložených, případně
i o zvláštní odpisy z důvodu provedených
investic, seznáme, že navrhované sazby jsou
daleko méně tíživými nežli
dosavadní sazby všeobecné daně výdělkové
podle ustanovení článku III. zákona
č. i.4,1922 Sb. z. a n., resp. sazby zárobkové
daně III. třídy platné na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi podle ustanovení článku
IV. zákona č. 253/1923 Sb. z. a n. Značné
snížení daňového břemene
vyplývá však dále z toho, že k
novým sazbám nevybírají se mimořádné
(válečné) přirážky, že
autonomní přirážky jsou omezeny limitem,
jehož hranic nesmějí přestoupiti, a
konečně, že poplatníci všeobecné
daně výdělkové jsou účastni
značného snížení daně
důchodové z důchodů plynoucích
z jejich podniků. Z připojené tabely jest
zřejmou výše maximálního daňového
zatížení výtěžků
samostatných podniků podle osnovy zákona
jak dani výdělkovou, tak i daní důchodovou.
Podle ustanovení odst. 4., § 57 nesmí daň
z podniku vyměřená býti menší
než 1/2 ‰ (z tisíce) veškerého kapitálu
v podniku trvale na zisk uloženého. Ustanovení
toto jest odůvodněno tím, že s hlediska
berní způsobilosti jest ve výdělečném
podniku, byť i dočasně neposkytoval výtěžku,
utaj ena jakási berní síla, které
objektivní daň nemůže přejíti;
dlužno-li někdy i přihlížeti k
momentu zájmu", pak i dočasně pasivní
podniky jsou povinny přispívati státu a samosprávným
svazkům na úhradu výdajů právních
a správních opatření, jejichž
výhod jsou účastny. Ustanovení toto
dotýká se ostatně jen podniků, u nichž
jest kapitál ne-li rozhodným, tedy aspoň
význačným činitelem, a nemůže
přijíti v úvahu u podniků, u nichž
převládá osobní práce poplatníkova.
Otázka, kde se daň předpisuje, jest důležita
s hlediska přirážek samosprávných
svazků; návrh zákona navazuje v zásadě
na dosud platná ustanovení, hledí však
stanoviti předpisy pokud možno nejjednodušší
a nejpřesnější.
U stavebních podniků upouští se od dosavadního
ustanovení, že za provozovnu se považuje jen
sídlo stavební správy, jelikož ustanovení
toto mělo za následek, že podnikatel mohl obce,
v nichž po léta prováděl veliké
a nákladné stavby, připraviti o podíl
na výdělkové dani tím, že ponechal
provozovací správu úmyslně v jiné
obci, na př. v obci sídla své stavební
kanceláře. Návrh zákona umožňuje,
aby obcím, v nichž poplatník provádí
po delší dobu stavby, byla přikázána
poměrná část daně z podniku
jeho vyměřené.
Novým jest ustanovení o dělbě daňové
základny pro přirážky obecní
u podniků, které zaměstnávají
značný počet dělnictva, bydlícího
v jiných obcích, než ve kterých se nalézá
provozovna podniku. V těchto případech zkracuje
se přirážková základna pro obec,
v níž jest provozovna, o polovinu té části,
která z daně na provozovnu přiřčené
připadá poměrně na služební
platy dělnictva bydlícího v jiných
obcích. Z poloviny této části daně
neplynou tedy obecní přirážky do obce,
kde jest provozovna, nýbrž do fondu zřízeného
podle § 10 zákona o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy. Tímto ustanovením
má býti zmíněný fond posílen,
aby snáze mohl plniti svůj úkol, pomáhati
obcím, jimž vlastní přirážky
nestačí na krytí nutných výdajů.
Aby účel tento nemohl býti mařen,
stanoví osnova zákona, že se přirážky
pro fond vybírají týmž procentem, jakým
stanoveny byly přirážky pro obec, v niž
jest provozovna, nejméně však výměrou
100%. Prováděni zmíněného ustanovení
bude jistě značným zatížením
pro berní správy při rozvrhu daňové
sazby, z kteréhožto důvodu se dotčené
ustanovení omezuje jen na provozovny se značným
počtem dělnictva a na případy, kde
vysoké procento dělnictva (25%) bydlí mimo
sídlo provozovny.
Vznik a zánik daňové povinnosti přimyká
návrh zákona zcela logicky na vznik a zánik
provozování dani podrobeného podniku (objektu
daňového).
Povinnost oznamovati vznik, převzetí, přesídlení
a zánik daní povinných podniků jest
nutnou, aby byla zajištěna správná evidence
poplatníků.
Vzhledem k tomu, že se může vyskytnouti zájem
některého podnikatele na tom, aby zůstal
předepsán všeobecnou dani výdělkovou
ještě po zastavení provozování
dani podrobeného podniku, přebírá
návrh zákona v § 63, odst. 3., s některými
úchylkami, odůvodněnými provedenou
změnou hlavních zásad všeobecné
daně výdělkové, dosavadní ustanovení
§ 73, odst. 4., zákona o osobních daních
potud, že na žádost poplatníkovu může
se i po dobu neprovozovaní podniku předepisovati
všeobecná výdělková daň
roční sazbou 10 Kč, resp. pokud jde o protokolované
firmy, roční sazbou, která jest rozhodnou
pro povinnost ku protokolování firmy (200 Kč,
pokud se týče 400 Kč - podle zákona
ze dne 30. června 1921, č. 260 Sb. z. a n.). Podrobnější
ustanovení o způsobu předpisu daně
ponechává návrh zákona nařízení.
10.000 | a) 50.- | a) 285.- | a) 160.- | a) 445.- |
b) 0.5% | b) 2.85% | b) 1.6% | b) 4.45% | |
15.000 | a) 75.- | a) 427.- | a) 350.- | a) 777.- |
b) 0.5% | b) 2.85% | b) 2.33% | b) 5.18% | |
20.000 | a) 100.- | a) 570.- | a) 600.- | a) 1.170.- |
b) 0.5% | b) 2.85% | b) 3% | b) 5.85% | |
30.000 | a) 150.- | a) 855.- | a) 1.100.- | a) 1.955.- |
b) 0.5% | b) 2.85% | b) 3.67% | b) 6.52% | |
40.000 | a) 450.- | a) 2.565.- | a) 1.700.- | a) 4.265.- |
b) 1.13% | b) 6.41% | b) 4.25% | b) 10.66% | |
50.000 | a) 750.- | a) 4.275.- | a) 2.400.- | a) 6.675.- |
b) 1.50% | b) 8.55% | b) 4.8% | b) 13.35% | |
60.000 | a) 1.050.- | a) 5.985.- | a) 3.100.- | a) 9.085.- |
b) 1.75% | b) 9.97% | b) 5.17% | b) 15.14% | |
80.000 | a) 1.650.- | a) 9.405.- | a) 4.700.- | a) 14.105.- |
b) 2.06% | b) 11.76% | b) 5.87% | b) 17.63% | |
100.000 | a) 2.250.- | a) 12.825.- | a) 6.800.- | a) 19.625.- |
b) 2.25% | b) 12.83% | b) 6.8% | b) 19.63% | |
120.000 | a) 2.850.- | a) 16.245.- | a) 9.100.- | 25.345.- |
b) 2.38% | b) 13.54% | b) 7.58% | b) 21.12% | |
150.000 | a) 4.200.- | a) 23.940.- | a) 12.900.- | a) 36.840.- |
b) 2.8% | b) 15.96% | b) 8.6% | b) 24.56% | |
200.000 | a) 6.450.- | a) 36.765.- | a) 19.600.- | a) 56.365.- |
b) 3.23% | b) 18.38% | b) 9.8% | b) 28.18% | |
300.000 | a) 10.950.- | a) 62.415.- | a) 33.600.- | a) 96.015.- |
b) 3.65% | b) 20.81% | b) 11.2% | b) 32.01% | |
500.000 | a) 19.950.- | a) 113.715.- | a) 66.000.- | a) 179.715.- |
b) 3.99% | b) 22.74% | b) 13.2% | b) 35.94% | |
1,000.000 | a) 42.450.- | a) 241.965.- | a) 163.000.- | a) 404.965.- |
b) 4.25% | b) 24.20% | b) 16.3% | b) 40.5% | |
2,000.000 | a) 87.450.- | a) 498.465.- | a) 379.000.- | a) 877.465.- |
b) 4.37% | b) 24.92% | b) 18.9% | b) 43.82% |
Ustanovení pro podomní a kočovní živnosti
přimykají se v podstatě k dosud platnému
právu podle zákona o osobních daních
a obsahují úchylky jen potud, pokud změněná
konstrukce daně toho vyžaduje. To platí zejména
o zásadě vyměřování
daně podle pravděpodobného ročního
ryzího výtěžku, má-li daň
býti placena napřed; odchylky od zásad platných
pro stálé podniky bylo při dani pro podomní
a kočovní živnosti nutno stanoviti vzhledem
k tomu, že jde o živly, které z velké
části nemají stálého bydliště,
a že se daň předpisuje zároveň
s vydáním povolení ku provozováni
zmíněných živností.
Totéž platí i pro podniky podle § 67;
ustanovením druhého odstavce tohoto paragrafu se
dosáhne přiměřeného zdanění,
aniž je podnik zdaňován za delší
dobu, než za dobu skutečného nebo alespoň
zamýšleného provozování.
Daňový systém navazuje na organisaci hospodářskou,
nikoli právní, na hospodářství
výdělečné a hospodářství
spotřební. Subjektem jedněch i druhých
může arci býti buď osoba fysická
nebo osoba právnická.
Daň důchodová, navazující
na hospodářství spotřební
a důchod domácnostní, zařízena
jest na hlavní případ, to jest na domácnost
soukromou, jejíž subjektem jest jednotlivá
fysická osoba, avšak pamatuje i na spotřební
společenství právnických osob [kláštery,
kapitoly (§ 6)]. Technicky zůstává tradiční
výhodou těchto hospodářství,
že se nezdaňují jako celky (jako se zdaňuje
důchod celé domácnosti), nýbrž
že se jich důchod rozkládá na zúčastněné
členy, u nichž se zdaňuje.
Tak i hospodářství výdělečná,
podniky, náležejí buď osobám fysickým
(podniky individuální) anebo osobám právnickým.
Podnikatelský výnos podniků se zdaňuje
výdělkovou daní, a to v podnicích
individuálních všeobecnou daní
výdělkovou a v podnicích právnických
osob zvláštní daní výdělkovou.
Není tedy zvláštní daň výdělková
pendentem k dani důchodové (osoby fysické
- osoby právnické), poněvadž i důchodová
daň se vztahuje na spotřební společenství
právnických osob a poněvadž daň
důchodová postihuje spotřební a výdělková
výdělečné hospodářství.
Pokud jde o daně výnosové nebo daně
jim povahou příbuzné, jako na příklad
podle nového daňového práva ve Francii
a Belgii t. zv. daně cedulové, nevyskytují
se v základní konstrukci daní těchto
závažné obtíže a pravidelně
daň výdělková stejnou měrou
platí jak pro fysické tak i právnické
subjekty (akciové společnosti, těžířstva,
společnosti s r. o. atd.); nicméně v podrobnostech
nelze přehlížeti, že přes četné
společné znaky jest hospodářství
a tudíž i daňové ústrojí
jednotlivcovo v různých směrech naprosto
odlišné od ústrojí akciové společnosti
a pod.; buď platí povšechně tatáž
ustanovení pro oba druhy subjektů, jako v Belgii,
pak nevyhovuje se požadavku, aby daň pokud možno
přimykala se k odchylnému základu, anebo
vyhovuje se tomuto požadavku a stanoví se v rámci
téže daně odchylná ustanovení
pro osoby právnické, jak jest ve Francii a pak jednotná
povaha daně se ztrácí a trvá jen nominálně.
Je pravda, že zvláštní daň výdělková
postihuje právnické osoby, avšak postihuje
podnikatelský výnos podniků těchto
osob, který se nejrůznějšími
cestami vleje opět do spotřebních hospodářství,
kde bude postižen daní důchodovou. Nedostatek
této hospodářské distinkce způsobil,
že se utkvělo na distinkci právní a
že se považovala zvláštní daň
výdělková za protiklad důchodové
daně. Ba ve státech německých od devadesátých
let minulého století podle vzoru pruské daně
důchodové ze dne 24. června 1891 (§
1, čís. 4, 5) určité druhy výdělečných
společností byly podrobeny přímo dani
důchodové.
Důsledek byl ten, že byl podnikatelský výnos
právnických osob zdaněn dvakráte touže
daní důchodovou, jednou v podniku, jednou po svém
rozptýlení v domácnostech a že byl stejný
podnikatelský výnos zdaněn jednou výdělkovou
dani výnosovou (u osob fysických) a po druhé
důchodovou (u osob právnických).
V Německu zavedli proto r. 1920 pro tyto subjekty zvláštní
daň, tak zv. Körperschaftssteuer, neboť byť
i jako předmět daně zůstává
nadále zachován "důchod", přece
se v motivech vl. předlohy (čís. 1976) a
ještě více ve zprávě výborové
(čís. 2344) poukazuje na to, že pojem důchodu,
zejména však progrese daně podle absolutní
výše přebytků jako výraz daňové
způsobilosti nelze vůbec anebo ne bez obmezení
přenášeti na nefysické osoby.
Tento zákon dokončuje vývoj několika
desetiletí také po jiné stránce.
Původně podle pruského vzoru byly zahrnuty
do důchodové daně pouze útvary; které
fysickým osobám na poli soutěže stály
nejblíže jako akciové společnosti, komanditní
společnosti na akcie, těžířstva
a společenstva, jež provozují obchody i s nečleny,
konečně konsumní spolky. V ostatních
státech německých se šlo časem
dále a ponenáhlu byly do důchodové
daně pojaty i ostatní právnické osoby
veřejného a soukromého práva jako
nadace, ústavy a pod., a to i tehdy, nevyvíjely-li
činnosti výdělečné.
K teoreticky nesporně dokonalejší úpravě,
nežli jest právě zmíněná
úprava v Německu, dospělo bývalé
Rakousko dávno před válkou, zavedší
v II. hlavě zákona o osobních daních
z roku 1896 samostatnou dani a to výdělkovou daň
podniků veřejně účtujících,
obmezivši však okruh subjektů a priori na ony,
které provozují výdělečnou
činnost.
Na stejných zásadách - nehledíc k
menším úchylkám v podrobnostech - zakládá
se též zárobková daň podniků
veřejně účtujících na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi podle zák. čl.
VIII/1909 (ve znění zák. čl. LIII/1912)
a zák. čl. XXXIV/1916, jejíž sazby jsou
celkem vyšší nežli sazby platné v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
Zvláštní speciální daní
na výdělky plynoucí z dolů a závodů
průmyslových s nimi spojených jest t. zv.
daň báňská podle zák. čl.
XXVII/1875 a XIV/1885.
Bylo již v dobách před r. 1918 v theorii i
praxi sporným, je-li výdělková daň
podniků veřejně účtujících
daní výnosovou nebo důchodovou.
Bývalý rak. správ. dvůr soudní
(Budw. čís. 161, 234, 407-411 a 1547) řadil
ji k výnosovým daním, poněvadž
stíhá objektivní výtěžek
podniku, jiní (zejména Reisch) poukazují
právem na to, že výdělková daň,
navazujíc na zásady dvojitého účetnictví,
není ani obyčejnou daní výnosovou,
ani jenom daní z výnosu podniku, nýbrž
též daní z přírůstku na
čistém jmění, tedy daní sui
generis.
Návrh zákona, vycházeje ze zásadního
rozlišování výnosů a důchodů,
kteréžto poslední se mohou v pravém
slova smyslu tvořiti teprve a pouze v domácnostech,
řadí zvláštní daň výdělkovou
ke skupině výnosových daní a k oněm,
které postihuji objektivní výnos podniků.
Rozdíl vůči všeobecné dani výdělkové
soočívá jednak v subjektu podnik provczujícím
(tam osoba fysická, zde pravidelně osoba právnická),
jednak v tom, že u podniků podléhajících
zvláštní dani výdělkové
vystupuje do popředí kapitál (u podniků
osob fysických jest to naopak práce podnikatelova),
jehožto věcnou (nikoli osobní) nosnost posuzovati
nutno padle poměru výnosu k investovanému
(a snadno zjistitelnému) kapitálu.
Dnešní výdělková daň společností
není ani důchodovou daní, nýbrž
výnosovou dani z určitého podniku, arci zvláštní
daní sui generis z veškerého výtěžku
určité asociace kapitálové jako celku,
právě tak, jako jest důchodová daň
daní z celkového důchodu osoby fysické;
výdělková daň postihuje - nehledí-li
se k odpisům a přípustným reservám
- veškerý přírůstek na ryzím
jmění jako výsledek provozování
podniku, nechávajíc ovšem stranou přesuny
majetkové nezávislé na provozování.
K změnám v základních zásadách
dosavadní úpravy, která se celkem osvědčuje
a teoreticky a prakticky náleží k vyšším,
dokonalejším formám daňovým,
není tudíž důvodu.
Vzhledem k velmi příbuzné úpravě
této materie na Slovensku a v Podkarpat. Rusi opírá
se návrh zákona, jak v hlavních zásadách,
tak i v podrobnostech, o dosavadní Il. hlavu zák.
o os. daních, přihlížeje k ustanovením
dosud platným na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
jen potud, pokud jde o důležitější
otázky, a přihlížeje dále k názoru,
jenž projeven byl na sjezdu slovenských právníků
v Bratislavě ve dnech 30. a 31. října 1921,
aby totiž výdělková daň podniků
veřejně účtujících upravena
byla podle býv. rakouského vzoru.
Jest na bíledni, že báňská daň
splyne v nové úpravě daně a jako samostatná
daň zanikne.