Daňová povinnost, stanovená v § 83 zákona
o os. daních, byla rozšířena zákonem
ze dne 15. dubna 1920, č. 271 Sb. z. a n., na společnosti
s obmezeným ručením, a zákonem ze
dne 10. července 1922, č. 239 Sb. z. a n., na právovárečná
měšťanstva (právovárečné
komunity). Jejich zařazení pod č. II. návrhu
zákona srovnává se s platným právem.
Nově stanoví se daňová povinnost pro
společnosti uvedené pod III. Ustanovení toto
má zabrániti, aby cizozemské společnosti,
které by jinak zvláštní dani výdělkové
v tuzemsku byly podrobeny, (§ 71 návrhu zákona),
neunikaly povinnosti té tím, že nezřídí
v tuzemsku samostatné provozovny, nýbrž súčastní
se pouze vkladem na tuzemském podniku, který zvláštní
dani výdělkové není podroben (veřejná
obchodní společnost).
Daňová povinnost jest obmezena na cizozemské
společnosti akciové, komanditní společnosti
na akcie, těžířstva a společnosti
s obmezeným ručením a na případy,
kdy tyto společnosti jsou na tuzemském podniku účastí
kapitálovou, podílem na zisku nebo jiným
způsobem účastny alespoň 50%.
Ve výpočtu dani podrobených podniků
nastaly tyto změny:
a) u podniků výdělečných (§
83, I) bylo posavadní ustanovení o daňové
povinnosti státních drah nahrazeno novým
ustanovením pod I, 1, lit. e) návrhu zákona,
které odstraňuje případné pochybnosti
o tom, že zvláštní dani výdělkové
jsou podrobeny - jako ostatně již jest i podle nynějšího
právního stavu - nejen státní železnice,
nýbrž veškeré podniky státní
a obdobné podniky samosprávných svazků,
jelikož i tyto svazky jsou povinny veřejně
účtovati;
b) přihlížejíc k poměrům
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byla z posavadního
ustanovení § 83, I, lit. f) zák. o os. daních
vypuštěna citace zákona ze dne 9. dubna 1873,
č. 70 ř. z., a příkladný výpočet
jednotlivých výdělkových a hospodářských
společenstev;
c) ustanovení § 83, II, lit. e) bylo vynecháno
jako bezpředmětné.
V §§ 69 až 71 návrhu zákona jsou
ustanovení o poměru k cizině, která
se kryjí s posavadním zákonným stavem.
Ustanovení § 90, odst. 2., zák. o os. daních
bylo pojato do společných ustanovení.
Ku § 72.
Posavadní osvobození § 84, odst. 1., lit. a)
a c) zák. o os. daních byla vynechána jako
bezpředmětná. Do návrhu zákona
byla pojata tato nová ustanovení:
1. § 72, odst. 1., lit. a). Ustanovení toto bylo převzato
z dosud platného ustanovení § 3, odst. 1.,
č. 1 zák. o os. daních o všeobecné
dani výdělkové. Jelikož dani povinné
podniky státní jsou podrobeny vesměs zvláštní
dani výdělkové, nutno jejich případné
osvobození od daně pojmouti rovněž do
ustanoveni III. hlavy;
2. § 72, odst. 1., lit. b). Osvobozením obecně
prospěšných podniků od zvláštní
daně výdělkové vyhovuje návrh
zákona četným přáním
samosprávných svazků, jmenovitě pokud
jde o osvobození podniků elektrárenských
a plynárenských od zvláštní daně
výdělkové. Osvobozeny jsou i dráhy,
a to jak dráhy státní, tak i dráhy,
jejichž vlastníkem jest některý ze samosprávných
svazků (na př. zemské dráhy a pouliční
dráhy městské).
Při osvobození takových podniků byla
finanční správa vedena úvahou, že
podniky ty byly v život vyvolány hlavně potřebou
veřejnou, že jejich případných
výtěžků používá se
opět na hrazení potřeb veřejné
správy a že u nich moment soukromopodnikatelský
jest tlumen řadou obmezení daných v zájmu
veřejném, takže u nich nájem veřejnohospodářský
převládá nad zájmem soukromohospodářským.
Osvobození státních drah od daně výdělkové
srovnává se také s právním
stavem na Slovensku a v Podkarpatské Rusi platným
(§ 1, zák. čl. VIII/1909, arg. a contr.).
Dosavadní osvobození § 84, odst.1., lit. d)
a f) zák. o os. daních byla do návrhu zákona
převzata beze změny. Ustanovení § 84,
lit. e) zák. o os. d. bylo vynecháno, ježto
by jinak nastala disparita v berním nakládání
s úvěrními družstvy na Slovensku a v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Ostatně
budou tyto útvary zdaňovány podle §
75, odst. 1., čís. 1 jen 1‰ z členských
podílů (§ 83, odst. 2.).
K uvedeným osvobozením přibylo nově
osvobozeni od zvláštní daně výdělkové
Národní banky Československé, zřízené
podle zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 347 Sb. z.
a n., a zákona ze dne 23. dubna 1925, č. 102 Sb.
z. a n., a osvobození zemědělského
a lesního hospodářství státu
a samosprávných svazků, avšak s týmž
obmezením, jaké platí pro osvobození
jednotlivého polního hospodáře od
všeobecné daně výdělkové
podle § 47.
Od daně výdělkové osvobozují
se i elektrárenské podniky, jimž byla přiznána
všeužitečnost podle § 4 zákona č.
438/1919 Sb. z. a n. a na nichž je zúčastněn
stát spolu se samosprávnými svazky. Ustanovení
toto jest jen důsledkem ustanoveni § 72, lit. b).
Přiznává-li se osvobození od daně
výdělkové jednotlivým podnikům
elektrárenským, provozovaným státem
neb samosprávnými svazky, pak, jest důsledným,
aby téhož osvobozeni požívaly i podniky
týž účel sledující, které
provozuji tyto korporace společně. Osvobozeni je
však vázáno podmínkou, že podniky
takové musí býti prohlášeny za
všeužitečné podle zákona č.
438/1919, pokud se týče č. 258/1919 Sb. z.
a n. a že rozdělená dividenda nesmí
činiti více než 4% základního
kapitálu; činí=li více než 4%,
nejvýše však 6%, bude daň výdělková
vyměřena z poloviny berně vyšetřeného
základu.
Tato obmezení mají svůj důvod v účasti
soukromého kapitálu na výše uvedených
podnicích.
Do zákona byla pojata osvobození poskytnutá
zvláštními zákony a to: lit. ch) zák.
č. 140/1919 Sb. z. a n.; lit. i) zák. č.
1/1907 ř. z., 138/1914 ř. z. a č. 89/1920
Sb. z. a n.; lit. j) zák. č. 1/1888 ř. z.,
207/1919 Sb. z. a n. a č. 300/1921 Sb. z. a n.; lit. k)
zák. č. 220/1922 Sb. z. a n.; lit. 1) zák.
č. 242/1922 Sb. z, a n.; lit. m) zák. č.
221/1924 Sb. z. a n.; lit. n) zák. č. 148/1925 Sb.
z. a n.; lit. o) zák. č. 221/1925 Sb. z. a n. a
lit. p) zák. č. 100/1921, 45/1922, 35/1923 a č.
58/1924 Sb. z. a n.
Do návrhu zákona bylo nově pojato ustanovení
o možnosti osvoboditi od zvláštní daně
výdělkové podniky, které napomáhají
veřejným, dobročinným nebo obecně
užitečným účelům. Osvobození
takové povolovalo se podnikům veřejně
účtujícím již podle platného
práva a to podle analogie v § 4 zák. o osobních
daních.
Odstavec 2. tohoto paragrafu obsahuje obdobné ustanovení
jako § 52. Plné osvobození od zvláštní
daně výdělkové jest vázáno
podmínkou, že vyplacená dividenda nečiní
více než 4% základního kapitálu.
činí-li více než 4%, nejvýše
však 6%, bude podnik osvobozen od poloviny daně s
přirážkami. Vyplatí-li více než
6%, bude podroben pravidelnému zdanění.
Aby se však zabránilo zneužíváni
zákona tím, že by podniky, chtíce dosíci
osvobození, od daně výdělkové,
rozdělovaly pouze nízkou dividendu a přebytky
prozatím ukládaly do reservních fondů
a po uplynutí zákonných výhod pak
tyto fondy daněprostě rozdělily mezi akcionáře
(společníky) nebo jich použily k odměnám
členům představenstva, bylo nutno prohlásiti
tento způsob upotřebení reservních
fondů za dani podrobený.
V platnosti zůstávají osvobození podle
státních smluv a osvobození poskytnutá
zvláštními zákony místním
drahám a drahám nižšího řádu
(zák. čl. XXXI/1880 2. zák. č. 2/1895
ř. z., pokud se týče č. 149 (1910
ř. z.).
Ustanovení tohoto paragrafu byla částečně
převzata z § 85 zák. o os. daních a
doplněna vyjmenováním podniků, kterým
pozdějšími zákony byly rovněž
poskytnuty výhody § 85 cit. zákona.
Jako dosud, bude i nadále zvláštní daň
výdělková vyměřována
na každý kalendářní (berní)
rok.
Podstatných změn doznala dosavadní ustanovení
o zjišťování vyměřovacího
základu (§ 92 zák. o os. daních). Podle
nynějšího práva byl podkladem pro vyměření
daně pravidelně ryzí výtěžek
dosažený v obchodním roce, který předcházel
rok berní. Nevykazovala-li obchodní uzávěrka
výtěžku celoročního, nebo vykazovala-li
snad výtěžek z obchodního období
delšího jednoho roku, nastalo přepočítání
výtěžku na dobu jednoroční.
Toto ustanovení vedlo v praksi k značným
tvrdostem. Tak na příklad: Nový podnik pracoval
půl roku (od 1. 7, do 31. 12.) a dosáhl zisku 50.000
Kč, který byl podkladem zdanění jak
na rok, v němž bylo s provozováním započato,
tak i na příští rok berní, v
němž snad nevydělal již ničeho
a byl koncem tohoto roku zastaven. Zdanil tedy podnik:
na první rok............ | 50.000 Kč |
na druhý rok částku na rok přepočtenou (2 X 50.000) t. j. | 100.000 Kč |
tedy celkem.............. | 150.000 Kč, |
ačkoliv ve skutečnosti vydělal za oba roky
jen Kč 50.000.
Jiný příklad:
Nový podnik začal se dne 1. 11. jednoho roku a sestavil
první bilanci ke dni 30. 6. roku příštího.
Tato vykázala zisk 80.000 Kč, který byl podkladem
zdanění. V tomto případě byla
účetní závěrka podkladem pro
vyměření daně výdělkové
na 3 berní roky a podnik zdanil:
za první berní rok (od 1.11.-31.12.).................. | 20.000 Kč |
za druhý berní rok částku na rok přepočtenou............ | 120.000 Kč |
a na třetí berní rok rovněž.. | 120.000 Kč |
tedy úhrnem.............. | 260.000 Kč, |
ač vydělal za všechna 3 léta snad mnohem
méně, ba koncem třetího roku musil
býti zastaven.
Tyto tvrdosti odstraňuje § 76 návrhu zákona.
Dosavadní rozlišování mezi rokem obchodním
a berním přestává. Základem
zdanění jest skutečný výtěžek.
dosažený v obchodním období, které
se končí v roce berním (§ 76, odst.
2.). Přepočítání zisku na dobu
jednoroční a případné zdanění
téhož zisku na několik berních lat místa
nemá.
Příklad:
1. Podnik, bilancující podle kalendářního
roku, počne poplatnou činnost dne 1. 3. 1927 a uzavře
bilanci k 31. 12. 1927, vykázav ryzí zisk Kč
100.000.-. Podle platného práva zdanila by se částka
Kč 100.000.- na berní rok 1927. Na berní
rok 1928 by se částka ta přepočetla
na rok a zdanilo by se tedy na rok 1928 Kč 10.000.-.
Podle návrhu zákona zdaní se Kč 100.000.-
pouze jednou, a to na berní rok 1927. Na berní rok
1928 zdaní se zisk roku 1928.
2. Podnik počne poplatnou činnost dne 1. 7. 1927
a uzavře bilanci k 30. 6. 1928 se ziskem Kč 100.000
-.
Podle dosud platného práva zdanilo by se na berní
rok 1927 Kč 50.000, na berní rok 1928 Kč
100.000.- a na berní rek 1929 rovněž Kč
100.000.-.
Podle návrhu zákona zdaní se uvedený
ryzí zisk Kč 100.000.- pouze jednou, a to na berní
rok 1928; na berní rok 1927 se žádná
daň nepředepíše a na berní rok
1929 zdaní se zisk dosažený v době od
1. 7. 1928 do 30. 6. 1929.
Odstavec 3 § 76 upravuje případy, kdy v berním
roce se končí více obchodních období.
Přihlížejíc k okolnosti, že zvláštní
daň výdělková jest podkladem pro vyměření
přirážek autonomních svazků,
a tyto svazky sestavují své rozpočty na každý
jednotlivý berní rok zvláště,
bylo třeba učiniti opatření pro případ,
že by v některém berním roce se neskončilo
žádné hospodářské období
společnosti a nebylo by tedy podkladu pro vyměření
daně a tudíž také ne pro vyměření
přirážek. Opatření to jest v
76, odst. 4.
V posledním odstavci tohoto paragrafu jest pak opatření,
aby se hospodářská období jednou podniky
zvolená neměnila jen proto, aby se dosáhlo
výhodnějšího zdanění.
Zněni jest převzato z posavadního §
93 zák. o osobních daních a doplněno
vysvětlením pojmu státního podniku
v těchto případech.
Tento paragraf srovnává se s dosavadním §
94 zák. o os. daních, který byl návrhem
zákona takto změněn:
1. úroky placené z dluhů kontrahovaných
na prioritní obligace nebo jiné dílčí
dlužní úpisy a na hypotéky jsou nyní
odčítatelnými položkami vůbec.
Tímto přestává ovšem důvod
pro osvobození zmíněných úroků
od daně rentové a budou úroky ty podrobeny
dani rentovou u věřitele podniku, pokud ovšem
nebude týž od ní osvobozen již podle ustanoveni
§ 174 tohoto zákona.
Tímto ustanovením, které ostatně se
srovnává i s nynějším právním
stavem na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (§ 17, č.
12 zák. čl. VIII/1909), vyhovuje se četným
přáním v tom směru na finanční
správu vzneseným. Tím jest umožněno
podnikům, aby si místo drahého úvěru
běžného zaopatřily peníze lacinějším
úvěrem dlouhodobým buď hypotečním
neb na obligace prioritní;
2. odčitatelnými jsou jen příspěvky,
dary a jinaká bezúplatná věnování,
pokud jich vyžaduje provozování podniku. Veškeré
ostatní příspěvky a dary, komukoliv
poskytnuté, k nimž podnik není podle platných
zákonů povinen, nemohou daně prostě
zkracovati daňový základ. Neodčítatelnými
jsou i daně a dávky za zaměstnance podnikem
placené, a to i když jde o závazek smluvní.
Dary podniku ku zlepšení zaopatřovacích
požitků zaměstnanců a členů
jejich rodin, jakož i podpory jim podniky poskytnuté
jsou odčitatelny, budou-li poskytnuty buď přímo
nebo uloženy do zvláštních samostatných
fondů. Ustanovení tato jsou obdobnými s ustanoveními
§ 17, č. 5 a 6.
3. zásada § 94, lit. f) zákona o os. d., podle
níž jest zaúčtovaná daň
výdělková s přirážkami
neodčitatelnou položkou při vyměřování
daně, jest zachována i v osnově. Novým
jest ustanoveni, podle něhož se v obchodním
období prokazatelně placená daň výdělková
s přirážkami odečítá od
dani podrobeného ryzího výtěžku.
Jelikož hotovým placením - a to nejen daně
již splatné, nýbrž i a conto placením
daně dosud nepředepsané - mohou si podniky
snížiti daňovou základnu a tím
docíliti mírnějšího zdanění,
lze očekávati, že bude této výhody
značně používáno a že se
tím docílí pravidelnějšího
placeni daně a značně se obmezí její
exekuční vymáhání;
4. ustanovení lit. g) má za účel zameziti
přesunováni daně rentové, kterou má
platiti věřitel, na dlužníky.
5. zvláštní ustanovení o zvýhodněných
výdělkových a hospodářských
společenstvech vynechala se vzhledem k § 83.
Ve výpočtu odčitatelných položek
nastaly proti posavadnímu stavu (§ 95 zák.
o os. daních) tyto změny:
1. Nezapočitatelnost subvencí do daňového
základu, obmezená § 95, lit. c) zák.
o os. d. jen na subvence poskytované státem, zemí
nebo jinými veřejnými korporacemi výdělkovým
a hospodářským družstvům, jest
nyní vyslovena všeobecně; nezapočitatelnými
jsou i jinaké dary.
2. Ustanovení § 95, lit. e), druhá věta,
obsahující příkladné vypočítávání
jednotlivých druhů odčitatelných úroků,
bylo vypuštěno a bude pojato do prováděcího
nařízení.
3. Novým jest ustanovení o mimořádných
odpisech na budovách provozních a strojích.
Podnikům jest poskytnuta možnost, aby si v 5 letech,
počínajíc obchodním obdobím,
v němž byla stavba dokončena nebo stroje a
zařízení nakoupeny, odepsaly vedle normálních
odpisů daněprostě mimořádně
dalších 20% nákladu na stavbu nebo stroje a
zařízení prokázatelně vynaloženého.
Tím má, se podpořiti prováděni
staveb pro provozování podniků nutných
a umožniti náhrada, resp. nákup nových
strojů a zařízení.
Obdobné ustanovení jest v § 55, odst. 1., co
do všeobecné daně výdělkové.
4. Příspěvky k zaopatření zřízenců
jsou odčitatelnou položkou jen tehdy, je-li podnik
k nim podle zákona povinen.
5. Do návrhu zákona bylo nově pojato ustanovení,
kterým má býti zamezeno, aby dividendy, zdaněné
zvláštní daní výdělkovou
u podniku jednoho, nebyly zdaňovány touže dani
u podniku druhého, když tento má ve svém
vlastnictví určitý počet akcií,
kursů, podílů nebo užitkových
listů onoho podniku [§ 79, lit. i)]. Pro toto ustanovení
mluví důvody všeobecného národohospodářského
prospěchu, neboť tím se nemalou měrou
podporuje akce, najmě peněžních ústavů,
o zvětšení kapitálové účasti
na tuzemských podnicích a tím urychluje osamostatňovací
proces našeho hospodářského života
od ciziny. Poskytnuti této výhody jest obmezeno
jen na dividendy podniků tuzemských a podmíněno
vlastnictvím alespoň jedné pětiny
akcií atd. na počátku hospodářského
období pro zdanění rozhodného. Obdobné
zákonné ustanovení máme již v
právu platném na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi (§ 17 zák. čl. VIII/1909 ve znění
zák. čl. XXXIV/1916). Podobně tomu jest i
v zákonodárství německém a
rakouském.
6. Pod lit. h) upravuje návrh zákona otázku
zdaňování odměn společenským
orgánům.
7. Pod lit. m) zachovává návrh zákona
v platnosti ustanoveni zákonů o nezdanitelnosti
rent, vyplácených za postátněné
nebo trvale do státní správy převzaté
podniky.
8. Ustanovení, týkající se zvýhodněných
výdělkových a hospodářských
společenstev, stala se bezpředmětnými
vzhledem k ustanovení § 83.
9. Do zákona byla pojata ustanovení zvláštních
zákonů a to: lit. k) zák. č. 238/1924
Sb. z. a n. a lit. 1) zákona č.237/1924 Sb. z. a
n.
Znění se srovnává v podstatě
s dosavadním § 96 zák. o os. daních.
Vypuštěny byly třetí a čtvrtá
věta tohoto paragrafu, které byly zařaděny
do společných ustanovení.
Novým jest ustanovení 2. odstavce tohoto paragrafu,
kterým má býti umožněna podnikům
splynutí s jinými podniky nebo přeměna
jejich právní formy ve formu jinou. V těchto
případech nenastane dodatečné zdanění
reserv do té doby, dokud jich nebude skutečně
použito k účelům poplatným.
Ustanovení těchto paragrafů byla převzata
z posavadních §§ 97 a 99 zák. o os. daních.
Ustanovení § 98 zák. o os. daních byla
vypuštěna jako bezpředmětná.
Podle dosud platných ustanoveni zákona o os. daních
zdaňuje se daní povinný výtěžek
pravidelně jednotnou sazbou 10%. Výjimka jest u
společenstev výdělkových a hospodářských,
záložen a spořitelen, u nichž jsou berní
sazby odstupňovány podle výše berně
vyšetřeného výtěžku, a u
vzájemných pojišťoven, u nichž berní
sazba činí 1‰ ryzích premií.
Při jednotné pro všechny podniky bez rozdílu
platné herní sazbě zůstává
otázka hospodářské kapacity jednotlivých
podniků úplně stranou. Desetiprocentní
sazbou postiženy jsou stejně podniky pracující
s malou výnosností investovaných kapitálů,
jako podniky vykazující výnosnost do desítek
procent jdoucí.
Tuto tvrdost jednotné sazby vyrovnávala finanční
správa za války tím, že vedla k dani
výdělkové zvláštní rentabilitní
přirážku, přihlížející
k výnosnosti podniku. Po převratu zavedena byla
u nás místo přirážky rentabilitní
přirážka válečná, odstupňovaná
rovněž podle výnosnosti podniku. Také
pro zdaňování válečných
zisků let 1914 a 1915 podle cís. nař. ze
dne 1. dubna 1916, č. 103 ř. z., byla zavedena sazba
progresivní a v zákoně ze dne 16. února
1918, č. 66 ř. z., o zdaňování
válečných zisků let 1916 a dalších
byla pak k progresivní sazbě přičleněna
zvláštní přirážka, vypočtená
rovněž podle výnosnosti.
Návrh zákona zachovává v podstatě
zásadu jednotné proporcionální sazby
berní, přihlíží však i k
výnosnosti podniku tím, že zavádí
u podniků, které mají základní
kapitál, k daňové sazbě přirážku
rentabilitní, odstupňovanou podle relativní
výnosnosti podniku.
Relativní výnosnost podniku vypočítává
se u podniků podrobených rentabilitní přirážce
z poměru dani podrobeného ryzího výtěžku
ke kapitálu ukládacímu. Pojem ukládacího
kapitálu vysvětluje § 83, odst. 8.
Při zjišťování ukládacího
kapitálu výdělkových a hospodářských
společenstev započtou se splacené společenstevní
podíly dvojnásobnou částkou. Důvodem
pro to jest okolnost, že členové společenstev
učí za případné ztráty
ještě další (nejméně jednonásobnou)
částkou upsaných společenstevních
podílů.
Jelikož předpis rentabilitní přirážky
předpokládá i bilančně vykázaný
základní kapitál a dani podrobený
ryzí výtěžek, nenastane předpis
rentabilitní přirážky ve všech
případech, kde jednoho nebo obou z uvedených
faktorů není. Tak nenastane předpis rentabilitní
přirážky na př. u státních
a zemských podniků a u podniků samosprávných
svazků, které nemají základního
kapitálu. Tak jest i u spořitelen a vzájemných
pojišťoven, u těchto také proto, poněvadž
se u nich nezjišťuje ryzí výtěžek.
Pro nedostatek dani podrobeného ryzího výtěžku
nenastane předpis rentabilitní přirážky
dále u podniků vyjmenovaných v § 75
a samozřejmě i v případech berně
vyšetřené ztráty (tedy při předpisu
daně minimální podle odstavce 13.).
Jelikož předpis rentabilitní přirážky
předpokládá i výnosnost podniku, nenastane
její předpis dále i při likvidaci
podniku, pokud tato se obmezuje jen na realisaci jmění.
Provozuje-li společnost po dobu likvidace podnik dále,
byť i v míře obmezené, a dosahuje ryzích
výtěžků, předepíše
se i v tom případě vedle normální
daně přirážka rentabilitní.
Jelikož se při likvidaci podniku rentabilitní
přirážka nepředpisuje, hromadily by
podniky po celou dobu svého provozování tajné
reservy, které by ušly přirážce
rentabilitní. Toho nelze připustiti. Proto jeví
se nutným, aby tyto tajné reservy při předpisu
daně likvidační byly též podrobeny
určité přirážce. K tomu zavádí
osnova t. zv. přirážku likvidační,
která činí u podniků vyjmenovaných
v odst. 6. čtyři procenta z likvidačních
přebytků dani podrobených.
Vedle podniků vyjmenovaných v odst. 6. podrobeny
jsou likvidační přirážce i podniky
uvedené v § 75, u nichž se jinak po dobu jejich
provozování přirážka rentabilitní
z důvodů svrchu uvedených nepředpisuje.
K úlevám, které návrh zákona
v § 83, odst. 2., uvedeným podnikům poskytuje,
byla vedena finanční správa úvahou,
že jde o všeužitečné, svépomocné
podniky rázu nevýdělečného.
Této své povahy pozbývají však
podniky ty, jakmile vstoupí v likvidaci a snaží
se své jmění co nejvýhodněji
zrealisovati a likvidační přebytky, v nichž
budou i realisované dřívější
tajné reservy, mezi své členy rozděliti.
Tu nutno podniky ty co do zdaňování likvidačních
přebytků likvidační přirážkou
postaviti na roveň ostatním podnikům výdělečným.
Vedle úlev stanovených co do výše berní
sazby pro podniky uvedené v § 75 poskytuje §
83 návrhu zákona úlevy berních sazeb
výdělkovým a hospodářským
společenstvům nezvýhodněným
(odst. 3), spořitelnám (odst. 4) a vzájemným
pojišťovnám (odst. 5), vesměs hospodářským
útvarům, které již v zákoně
o os. daních v tom směru byly privilegovány.
U nezvýhodněných výdělkových
a hospodářských společenstev činila
dle zákona o os. daních daň 4-10% podle výše
ryzího dani podrobeného výtěžku.
Na území Slovenska a Podkarpatské Rusi jsou
podle platného práva taková družstva,
která sice jsou hospodářskými a výdělkovými
společenstvy úvěrními, ale nikoliv
podle zák. článku XXXIII/1898, zdaňována
10%, resp. 12%-16% podle poměru ryzího výtěžku
dani podrobeného k vlastnímu kapitálu podniku.
Zdanění jen 6% nastupuje, jde-li o družstva
výrobní, nákupní a potravní,
která nevyplácejí více než 5%
dividendy.
Návrh zákona stanoví pro nezvýhodněná
družstva daňovou sazbu 2% až 5%, prostupňovanou
podle výše ryzího výtěžku,
a přirážku rentabilitní, odstupňovanou
podle výnosnosti družstva.
Obecní a spolkové spořitelny platily podle
zákona o os. daních 3%-10%ní daň podle
výše ryzího, dani podrobeného výtěžku.
Návrh zákona zavádí pro spořitelny
odstupňovanou daň výdělkovou, při
čemž počíná daňová
sazba v prvém stupni 1% a stoupá v nejvyšším
stupni na 4% části ryzího výtěžku
dani podrobeného.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi platí tyto sazby
jen pro spořitelny zřízené podle zákona
ze dne 14. dubna 1920, č. 302 Sb. z. a n. Pro spořitelny
zřízené tam ve formě akciových
společností platila by normální sazba
s rentabilitní přirážkou pro akciové
společnosti stanovená.
Zdaňování dobročinných, vzdělávacích
a kulturních nadací nižšími sazbami
(§ 83, odst. 4.) jest odůvodněno jejich charakterem.
U vzájemných společností pojišťovacích
ponechává návrh zákona v platnosti
dosavadní ustanovení § 100, odst. 9., zákona
o os. daních, podle kterého činí daň
výdělková 1‰ ročních ryzích
prémií po srážce prémií
nahrazených (bonus).
Návrh zákona (odst. 13.) přejímá
také ustanovení § 100, odst. 2., zákona
o os. daních o t. zv. dani minimální s úchylkou;
že u akciových společností výhradně
zajišťovacích činí minimální
daň - obdobně jako u jiných podniků
akciových - 1‰ kapitálu základního.
Zabývá-li se však společnost vedle obchodů
zajišťovacích také přímým
pojišťováním, bude minimální
daň vyměřena 1‰ ze všech ročních
ryzích prémií (po srážce prémií
nahrazených).
Dosavadní 10%ní daňovou sazbu (§ 100,
odst. 1., zák. o os. d.) snižuje návrh zákona
na 8% ryzího výtěžku.
Podle návrhu zákona mají nastati v posavadním
způsobu dělby daně tyto změny:
a) kvota pro sídlo u dolů, továren a podniků
pro živnostenskou výrobu se sníží
z 20% daně na 10%;
b) zbývajících 90; daně u podniků
výrobních, pokud se týče 50% u podniků
obchodních rozdělí se mezi obce, v nichž
jsou provozovny podniku, nejprve v poměru částek,
které byly v provozovnách vydány na služné
a mzdy čítajíc v to i tantiemy zřízenců.
Není-li taková dělba možná, rozdělí
se daň podle poměru hospodářského
významu jednotlivých provozoven pro celkový
podnik, pokud se týče podle vzájemné
dohody stran.
c) při dělbě daně má býti
přihlíženo i k obcím, v nichž nejsou
sice provozovny podniku, ve kterých ale bydlí zaměstnanci,
pracují v provozovnách mimo obec svého bydliště.
ad a) Důvodem pro snížení kvoty pro
sídlo u podniků výrobních na 10% předepsané
daně byla okolnost, že u nich má sídlo
podniku pro otázku zatížení obcí
celkem jen podřadný význam, ježto v
sídle průmyslových podniků jest jejich
obchodní vedení, které obstarává
pravidelně jen nepatrný počet osob, a to
lépe placených. Těžisko celého
podniku, pokud se zatížení obcí týče,
je ve výrobě a jsou tedy značně zatíženy
obce, kde jsou provozovny podniku. V obcích těch
bydlí dělnictvo v továrnách zaměstnané,
což způsobuje zatížení obcí
v oboru školství, zdravotnictví, chudinské
péče a pod. Z těchto důvodů
bylo obcemi, v nichž jsou provozovny požadováno,
aby daňová kvota na provozovny připadající
byla přiměřeně zvýšena,
kterémuž požadavku vychází návrh
zákona vstříc.
ad b) Podle dosud platného práva dělí
se daň na provozovny připadající nejprve
- poměru ryzích zisků jednotlivých
provozoven; není-li tato dělba možná,
nastává dělba podle významu, jaký
jednotlivé provozovny mají k celkovému podniku,
naposledy - když ani tohoto klíče nelze užíti
- v poměru platů a mezd spolu s tantiemami.
Požadavek dělby podle ryzích zisků narážel
v praxi na značné potíže. Překážkou
byla okolnost, že mnoho podniků - pravidelně
výrobních - nevedlo zvláštních
účtů pro jednotlivé provozovny, takže
jim vůbec nebylo možno sestaviti speciální
závěrky. U oněch podniků pak, které
vedly zvláštní účty o jednotlivých
provozovnách - a to byly pravidelně podniky obchodní
(banky) - zavdávaly účty ty podněty
ke stížnostem se strany obci co do materiální
správnosti předložených účetních
závěrek. Byla to najmě otázka ústřední
režie, která na jednotlivé provozovny byla
rozvrhována, že podniky při nynější
výši přirážek samo správných
svazků při rozvrhu ústřední
režie na jednotlivé provozovny přihlížely
i k celkovému zatížení přirážkami
obecními, jest pochopitelno.
I co do materiální správnosti byly účty
jednotlivých filiálek obchodních, jmenovitě
bankovních, se strany obcí brány v pochybnost,
a to z toho důvodu, že při úzké
spojitosti filiálek mezi sebou se strany jedné a
s centrálou se strany druhé není možno,
aby zisk určité filiálky mohl býti
číselně přesně vykázán,
ježto na př. na zisku, jejž buď centrála
nebo některá filiálka v určitém
případě vykázala, braly případně
podíl nejen centrála nebo ona filiálka, nýbrž
začasté i řada filiálek ostatních,
v jejichž účetní uzávěrce
toto spoluúčastenství nikterak nebylo vyjádřeno.
Avšak nejen podniky, nýbrž i obce samy užívaly
možnosti uplatňovati při dělbě
daně klíč jim vhodný a vyskytly se
i případy, kde táž obec u filiálek
dvou různých bank si stěžovala do dělby
daně, a to u jedné - kde podkladem byl ryzí
výtěžek - proto; že není možno,
aby výtěžek byl materiálně správně
zjištěn, a u druhé - kde byla dělba
provedena podle zaplacených platů a mzdy - zase
žádala, aby podkladem dělby byla speciální
závěrka filiálky, tedy právě
něco, co u filiálky prvé banky potírala.
Vzhledem k obtížím, jež se při
zjišťování výtěžku
jednotlivých provozoven vyskytovaly, prováděly
vyměřovací úřady dělbu
daně téměř pravidelně podle
platů a mezd a jest tedy návrh zákona vlastně
jen uzákoněním nynějšího
skutečného stavu.
ad c) Ustanovení obdobné jako v § 58, odst.
6. Tím vyhovuje se přání četných
obcí, aby se podílu na přirážkách
dostalo nejen obcím, kde jsou provozovny, nýbrž
i obcím, v nichž sice provozoven není, kde
ale bydlí dělníci zaměstnaní
v provozovnách, ležících v jiných
obcích. Neboť i takové obce jsou z toho důvodu
značně zatěžovány výdaji
v oboru školství, chudinské péče
a pod.
Dosud platná ustanoveni o dělbě daně
byla v osnově doplněna i přesným vymezením
pojmu provozovny u podniků stavebních (§ 85,
odst. 1., druhá věta).
Dosavadní ustanovení §§ 104-106 zák.
o os. daních, která na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi neměla analogie, jsou jednak nepraktickými,
přihlíží-li se k dnešním
změněným státoprávním
poměrům, jednak zbytečnými, jelikož
§ 72, lit. b) návrhu zákona osvobozuje státní
dráhy od daně výdělkové vůbec.
Újma, kterou traťové obce utrpí ztrátou
daňových tangent u státních drah,
jest vyvážena tím, že některé
z obecních podniků jsou osvobozeny od daně
výdělkové podle § 72, lit. b) návrhu
zákona a že obecní podniky, které dani
výdělkové budou podrobeny, jsou osvobozeny
od přirážky rentabilitní.
U podniků plavebních bylo dosavadní rozeznávání
mezi plavebními podniky vnitrozemskými a jinými
jako bezvýznamné zrušeno a zavedena jednotná
80%ní kvota daně pro sídlo podniku.
Ustanovení dosavadních §§ 109-115 zák.
o os. daních o příslušnosti berních
správ k vyměření daně výdělkové
(na Slovensku a v Podkarpatské Rusi §§ 23-28,
30, 35 zák. čl. VIII/1909 a § 24, bod 4), lit.
a) zák. čl. LIII/1912) o přiznání
a jeho přezkoumání, o rekursu a platebních
lhůtách daně výdělkové
byla zařaděna do společných ustanovení.
Ustanovení §§ 116-122 zák. o os. d. a
§§ 6, 7, 9 a 10 zák. čl. VIII/1909 o změnách
dani podrobených podniků byla změněna
vzhledem ke zrušení dosavadního § 92 zák.
o os. daních a nahražení jeho § 76 návrhu
zákona. Dosavadní tvrdost zákona, záležející
v tom, že zisk prvního obchodního roku byl
zdaňován dva až třikráte, byla
v platném zákoně vyrovnána tím,
že při zrušení podniku se zisk posledního
obchodního roku nezdaňoval. Vzhledem k nynějšímu
znění § 76 návrhu zákona tato
výhoda přestává. Výtěžek
posledního obchodního období, jakož
i výtěžek dosažený za likvidace
podniku podléhá nyní zdanění
podle § 93, odst. 2., osnovy zákona.
Z důvodu navrhovaného znění §
76 vypouští se i znění dosavadních
§§ 117, 118, odst. 2. a 3., 119, 121 a 122 zák.
o os. daních a §§ 9 a 10 zák. čl.
VIII/1909.
Z téhož důvodu byl změněn i dosavadní
§ 120 zák. o os. daních.
Ustanovení § 123 zák. o os. daních o
zákonném právu zástavním pro
daň výdělkovou byla pojata do společných
ustanovení.