Pozemková daň jest dosud daní státní,
byt' i podle zák. ze dne 12. srpna 1921, č. 334
Sb. z. a n., výtěžek její nezůstával
definitivně ve státní pokladně, nýbrž
jako příděl připadal zemským
fondům (župám) a dočasně i obcím.
Jest všeobecně známo, že ryzí katastrální
výtěžek, jenž je podkladem pro vyměřování
daně, jest veličinou, kteráž vyjadřuje
pouze průměrnou výnosnost jednotlivých
parcel jako celků pro sebe, beze zření na
řadu okolností, které při zjišťování
přibližně skutečného výtěžku
jsou nadmíru důležity.
Ryzí katastrální výtěžek
nepřihlíží ku vlivu, jejž co do
výtěžku vykonává hospodářská
spojitost parcel v rámci celého hospodářství,
nepřihlíží k jejich spojitosti či
roztroušenosti, ku vzdálenosti od sídla majitelova,
k dopravním, cenovým poměrům vůbec,
ku vyšší nebo nižší intensitě
skutečného hospodaření; ryzí
katastrální výtěžek, jenž
vyjadřuje pouze přirozenou produktivitu půdy,
nepřihlíží k ostatnímu, podle
okolností velmi výnosnému zužitkování
různých odvětví zemědělské
výroby, na př.: chovu dobytka, drůbežnictví,
mlékařství atd., nepřizpůsobuje
se stoupání výtěžku nastalou
meliorací, zavodňováním, odvodňováním,
vysušováním půdy zůstává
ztrnulým a odchyluje se čím dále tím
více od skutečného výtěžku.
I kdyby byly bývaly práce spojené se zjištěním
katastrálních ryzích výtěžků
(t. zv. katastrální operace) sebe dokonaleji provedeny,
nebylo vůbec lze na tomto podkladě vyvarovati se
přečetných nerovnoměrností,
které postupem času jen vzrůstají.
V témže poměru, v němž rozpětí
mezi ryzím katastrálním výtěžkem
a skutečným výtěžkem stoupá,
klesá přes vysokou nominální sazbu
22.7% (na Slovensku a v Podkarpatské Rusi 20%) z ryzího
katastrálního výtěžku průměrné
skutečné procento daně ze skutečného
výtěžku a dosahuje pravděpodobně
úrovně, kteráž není už v
souladu s daňovým zatížením jiných
vrstev výrobních.
Výše zmíněných vad nelze odstraniti,
plynouť z pojmu, s nímž operoval starší
typ daní výnosových, z pojmu, jenž úmyslně
abstrahoval od měnlivého skutečného
výtěžku a zabýval se průměrnou
výnosností, kteráž, má-li býti
vůbec nějak vyjádřena, může
počítati jenom s několika málo složkami.
Vývoj v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
byl tento:
Ryzí katastrální výtěžek
počítá se středním (obyčejným)
stavem kultur, obyčejným hospodařením,
obvyklými útratami v hospodaření a
těžení, s průměrným pohybem
ve výtěžku (§§ 5 a 19 zák.
z roku 1869), jest zkrátka základní svojí
povahou průměrem, fikcí; nelze také
přehlédnouti ještě blahovůle,
se kterou se vyšetření ryzích katastrálních
výtěžků namnoze vycházelo vstříc.
Pokud jde na příklad o vyšetření
nákladu potřebného k dosažení
hrubého výtěžku, zejména mzdy
a naturálního zaopatření dělnictva,
nebylo činěno rozdílu mezi pracovními
silami najatými a vlastními (spolu s členy
rodiny) ani ve stabilním katastru ani při úpravě
pozemkové daně podle zákona z roku 1869;
poněvadž náklad na pracovní síly
jest od hrubého výtěžku již odpočten,
jest pozemkovou daní postižena v podstatě pouze
pozemková renta.
Stabilní katastr (pat. ze dne 23. prosince 1817) opíral
se, pokud jde o peněžní výtěžek
výroby, o ceny plodin z roku 1824, jenž byl z celého
padesátiletí rokem nejlacinějším;
srážky z hrubého výtěžku
(mzdy, naturalie nebo mimořádné výdaje
peněžní) byly průměrně
velmi bohatě vyměřeny, u polí 20-60%,
ba i 70%, u vinic 40-80%, luk 10-30% až 40% atd.
Poměr hrubého výtěžku k ryzímu
byl již tehdy zhruba jako 1: 1/2.
Ryzí katastrální výtěžek
stabilního katastru a provisorií pozemkové
daně činil v býval. Rakousku 140.5 mil. zl.
Při reformních pracích kolem roku 1860 bylo
v býv. Rakousku zjištěno, že průměrné
ceny u hlavních druhů obilin v době 1850-1854
stouply o 106, 118, ba i 236% proti roku 1824; koncem roku 1850
čítáno bylo 24% ryzího katastrálního
výtěžku jako 8% skutečného výtěžku;
poměr byl tedy již tehdy jako 1:3.
Důvod shledáván v tom, že jednak stouply
ceny plodin a zdokonalovala se intensita hospodaření,
jednak že i průmyslový vývoj přispíval
k lepšímu zužitkování vedlejších
produktů zemědělských; k tomu všemu
nehleděl stabilní katastr, vycházeje z pojmu
střední výnosnosti a obvyklého způsobu
hospodaření.
Zákonem ze dne 24. května 1869, č. 88 ř.
z., zahájena nová úprava pozemkové
daně, která se sice přimykala ku výsledkům
stabilního katastru, ale přece spočívala
na některých odchylných základech.
I tento zákon přejal v podstatě myšlenku
průměrného ryzího výtěžku;
ceny plodin měly býti zjištěny podle
cen minulých 15 let s vynecháním 5 let, kdy
byly ceny nejvyšší.
Po třináctileté práci byla nová
úprava pozemkové daně skončena v r.
1882 a zjištěn v býv. Rakousku ryzí
kat. výtěžek ve výši jen jen mil.
zl. čili o 24.5 mil. zl. = 17.4% více, než
činil ryzí kat. výtěžek podle
stabilního katastru; na tento výsledek měla
asi účinek známá okolnost, že
počátkem let 80tých minulého století
počaly na světovém trhu ceny obilní
klesati.
Zákonem ze dne 7. června 1881, č. 49 ř.
z., určena po prvé na 15 let rokem 1881 počínajíc
(do roku 1895, prodlouženo na r. 1896) v bývalém
Rakousku úhrnná suma pozemkové daně
na 37.5 mil. zl. = 75 mil. korun, již odpovídala vzhledem
ke zjištěnému ryzímu kat. výtěžku
per 164.9 mil. zl. sazba 22.7%; výdaje s novou úpravou
daně pozemkové činily přes 30 mil.
zl.
Zákon z r. 1869 v §u 41 určil, že každých
15 let má se provésti revise katastru; zásady
její byly pro prvou revisi vytčeny zákonem
ze dne 12. července 1896, č. 121 ř. z.
Program této revise byl velmi omezen; nesměřoval
ku přizpůsobení katastrálního
oceňováni ke skutečným výtěžkům
- neboť k tomu by bylo bývalo třeba dlouholetých
prací - nýbrž omezil se pouze na změny
v kulturách,. na trvalé změny v půdě,
na odstranění nápadných nepoměrů
v tarifních sazbách ryzího výtěžku
a na odstranění omylů a hrubých chyb
při tehdejším zařaďování
parcel do jednotlivých tříd bonitních.
Zákaz zvýšiti výnosové číslice
jednotlivých zemí, omezení, že celkové
snížení pozemkové daně smí
činiti jen 2 1/2 mil. zl. (§ 21), naznačuje
úmysl zákona potud, že účelem
jeho bylo ulehčiti relativně přetíženým
poplatníkům a zemím.
Výsledek záležel v tom, že pro bývalé
Rakousko klesl ryzí katastrální výtěžek
na 153.5 mil. zl., čili okrouhle a 11.4 mil. zl. 7%; pokud
jde o Čechy, Moravu a Slezsko, byl poměr tento:
úprava z r. 1869/1882 | revise z r. 1896 |
Čechy.....50.8 mil. zl. | 48.5 mil. zl. |
Morava...24.4 " " | 22.7 " " |
Slezsko.... 3.6 " " | 3.4 " " |
78.8 mil. zl. | 74.6 mil. zl. |
Ryzí katastrální výtěžek
zmenšil se v těchto zemích průměrně
o 4.2 mil. zl. 5.3%; na snížení participovaly
Čechy největší částí
(31.60%), pak Morava (17.8%) a nejméně Slezsko (2.23%).
Pro druhé období revisní (1897-1911) určena
v býv. Rakousku hlavní suma pozemkové daně
pouze na 70 mil. K, ale procento daně zůstalo nezměněno.
Od té doby nebyla hlavní suma daně pozemkové
změněna; rovněž nedošlo k revisi
katastru od roku 1896.
15%ní sleva na pozemkové dani od doby daňové
reformy z roku 1896 byla zákonem z dne 23. ledna 1914,
č. 14 ř. z., do sazby započítána
(sazba klesla tudíž na 19.3%), dle zákonem
ze dne 26. března 1.919, č. 170 Sb, z. a n., byla
opět restituována původní výše
daně (227%).
Vývoj na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byl v podstatě
tento:
Pozemkovou daň, která byla v dědických
zemích rakouských, zavedly v zemi koruny Uherské
otevřené rozkazy vydané 20. října
1849 a 4. března 1850. Vláda absolutní dala
vypracovati, aby byl vyšetřen ryzí výtěžek
pozemkový, v každé obci zatímní
katastr daně pozemkové, při kterém
byla vzata ve příčině průměrné
roční sklizně, jakou lze očekávati
při obyčejném vzdělávání,
za rozhodnou průměrná cena plodin r. 1824,
toliko výminečně bylo použito také
průměrných cen desítiletí sahajícího
od r. 1836 do r. 1845. Takto byly zhotoveny v každé
obci daňové pozemkové knihy, které
vykazovaly rozsah plochy pozemků, dále ryzí
průměrný výtěžek, vyšetřený
podle odvětví vzdělání a třídy
jakosti, pak i jméno dr.žitelovo. Na takovémto
základě byla vyměřena dani pozemková
16% katastrálního ryzího výtěžku.
K této dani pozemkové takto procentně vyjádřené
byla připojena časem přirážka
zemská, vyvazovací minimořádná
válečná přirážka, takže
v roce 1805 byla tato procenta již zdvoj násobena.
Podrobné vyměření, zakládající
se na triangulaci, zahájila rakouská vláda
r. 1853. Systém pozemkové daně, zakládající
se na katastrálním výtěžku, uzákonil
zák. čl. XXV/1868, který připouštěl
opravení, byla-li velikost plochy nesprávně
zjištěna. Zák. čl. L/1870 určil
míru daně pozemkové, a to i s příspěvkem
vyvazovacím 29.76% ryzího katastrálního
výtěžku. Daň pozemková podle
prvního katastrálního operátu, podle
zajisté správné zásady katastrálního
výtěžku vyměřená, byla
shledána hned od začátku jako nepoměrně
tíživá. Okolnost tuto lze připsati tomu,
že kvantum prostřední sklizně bylo zjištěno
většinou pomocí předpokladů,
dále velmi povrchnímu posuzování okolností
zpeněžení a konečně tomu, že
náklady hospodaření byly čítány
nízko. Aby křivdy tyto byly napraveny a nedostatky
odstraněny, nařídila zákonodárství
zák. čl. VII/1875 opravení provisoria pozemkové
daně podle skutečného stavu a nové
zjištění ryzího katastrálního
výtěžku.
Podstatný rozdíl mezi provisoriem pozemkové
daně, zavedeným v době absolutismu, a mezi
katastralními operáty, zhotovenými podle
zák. čl. VII/1875, záležel v tom, že
kdežto starý katastr vybudoval ve příčině
každé obce zvláštní tarif ryzího
výtěžku - což téměř
znemožnilo stejnoměrnost na různých
místech země - zák. čl. VII/1875,
aby právě dosáhl stejnoměrnosti, vybudoval
tarif jeden ve příčině každého
okresu neb klasifikačního kraje, což způsobilo,
že také počet tříd v každém
vzdělávacím odvětví mohl býti
zvýšen ze 3 na 8. Ryzí katastrální
výtěžek byl vyšetřen po rozumu
zák. čl. VII/1875 podle sedmi vzdělávacích
odvětví a osmi tříd jakosti. Odhad
byl proveden zároveň na území celého
státu. Aby třídy jakosti mohly býti
vyznačeny, byly vyznačeny vzorné plochy,
mající povahu třídy vzhledem ke každému
vzdělávacímu odvětví v takovém
počtu, aby na území každé obce
třídy jakosti se tam objevující representovala
vždy alespoň jedna vzorná plocha. Po zřízení
výnosových tarifů byly pozemkové dílce
vřaděny do tříd odpovídajících
jejich jakosti a representovaných vzornými plochami.
Uskutečněním zák. čl. VII/1875
nastoupil na místo zatímního katastru, který
měl vratký základ, vylaudovaný na
ústním udání a odhadu, katastr stálý,
dosud platný; a zakládající se na
trigonometrickém a topografickém vyměření
pozemku a na seskupení podle vzdělávacích
odvětví a tříd jakosti.
Daň pozemková - bez přirážky
vyvazovací - byla zák. čl. XL/1881 kontingentována
29,000.000 zl. Sumu tuto snížil záh. čl.
- XLVI/1883 o 8,000.000 zl., jelikož vyměřovací
klíč všeobecné přirážkové
daně dôchodkové, právě tenkráte
reformované, dostoupil u majetku pozemkového téměř
dvojnásobné výše. K těmto 26,000.000
zl. přistupuje ještě vyvazovací přirážka
podle §u 3 zák. čl. XL/1881, kterýžto
zákon kontingentoval přirážku vyvazovací
na 11,000.000 zl. Na tomto základě utvořil
ministr financí procentový klíč pozemkové
daně, drže se ustanovení zák. čl.
XLVI/1888, podle kterého se má vyměřiti
pozemková daň takovým procentem katastrálního
ryzího výtěžku, aby suma státní
daně pozemkové, bez vyvazovací přirážky,
nepřevyšovala 26,000.000 zl. Jelikož pak ryzí
katastrální výtěžek podle průměru
činil 151,789.891 zl., byl stanoven klíč
vyměření u státní daně
17.1% podle ryzího katastrálního výtěžku,
u přirážky vyvazovací 8.4% a tudíž
celkem 25.5%. Kontingentovaná suma pozemkové daně
a spojené s ní vyvazovací přirážky,
přesahující 75.6 milionů korun, nepřipadaly
plně státní pokladně. Sumu tu snižují
značnou měrou mimo částky, odepsané
z titulu dočasného osvobození od daně
a z titulu nedobytnosti, daňové částky
vrácené společnostem zřízeným
za příčinou ochrany proti povodním
a slevy daní při škodách živelních.
Vady katastru pozemkového bylo odstraňovány
revisí katastru; tou zabýval se zák. čl.
V/1909. Předmětem jeho bylo, aby se přihlíželo
ke změnám odvětví vzdělávacího
povahy stálé a aby opravena byla nepoměrnost
třídění a stupnic ryzího výtěžku.
Zákonný článek tento upustil od dosavadního
kontingentu pozemkové daně a snížil
procentový klíč daně pozemkové
s 25.5% na 20% proto, aby daňové břímě
takto půdu zatěžující bylo úměrné
břemeni ostatních druhů daní.
Ryzí katastrální výtěžky
jsou na Slovensku a v Podkarpatské Fusi průměrně
asi o polovinu nižší nežli v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku.
Otázka, v jakém asi poměru jest ryzí
kat. výtěžek ke skutečnému výtěžku,
byla nejednou přetřásána a nepozbyla
veliké důležitosti ani pro dobu nynější.
Jak se na tuto otázku nazíralo, lze ovšem stopovati
jen v býv. Rakousku; není nahodilé, že
právě těsně před převratem
jedna z vládních předloh býv. Rakouska
(931 příloh k stenografickému protokolu poslanecké
sněmovny sezení XXII/1918) se zabývala otázkou
zvýšení pozemkové daně.
Data tam pro býv. Rakousko uvedená jsou přepočítána
pro Čechy, Moravu a Slezsko.
Vývoj, jak jest tu za období 15 let (1898-1913)
vyznačen, kryje se časově s projednáváním
novely zák. o os. daních ze dne 23. ledna 1914,
č. 13 ř. z.
V obsáhlé zprávě daňového
výboru (1890 příl. k stenogr. protokolu poslanecké
sněmovny sezení XXI/1913) vytýká se,
že podíl zemědělství na celkovém
zdaněném důchodu i velikostí i poměrně
zůstává stále nedostatečným,
zejména vzhledem k okolnosti, že přes stoupnutí
režie asi od 10 let a od změny celní a obchodní
politiky ve smyslu agrárním rentabilita zemědělství
značně stoupla, tuto skutečnost - praví
se dále - pociťuje městské obyvatelstvo
drahotou tísněné jako nespravedlnost a žádá
s rostoucí energií, aby byly odstraněny nerovnoměrnosti
ve zdanění.
Jako důvod tohoto konstantního zjevu uvádí
zpráva lokální a politické vlivy a
dále známou okolnost, že převážná
část rolnických vrstev nenavykla si pokládati
spotřebu výrobků vlastního hospodářství
za část důchodů.
Pokud jde o kritiku dat v rubr. 2., ponuka zuje se na vývody
k důchodové dani; zde přichází
v úvahu pouze pozemková daň.
Z rubr. 3. jest patrno, jak stoupal zdanitelný důchod
z pozemkové držby a jak rozpětí mezi
skutečným důchodem - pokud byl zjištěn
- a mezi ryzím katastrálním výtěžkem
stoupá, dosahujíc v roce 1920 rozpětí
až 18teronásobného.
Kdyby se přihlíželo ještě k odpisům
z titulu živelních pohrom, které vykazovaly
stoupající tendenci, kleslo by procento v rubrice
6. ještě značněji; i tak jest však
patrno, že průměrné zatížení
pozemkové držby, na skutečně vyšetřovaných
výtěžcích měřeno, značně
časem pokleslo a se seslabilo; avšak ani tyto číslice
ještě neposkytují pravého obrazu skutečného
výtěžku zemědělské držby
a jejího efektivního zatížení
pozemkovou daní, uváží-li se, že
jak na jiném místě se podrobněji rozvádí
-zdanitelný důchod výrobních tříd,
a tedy i vrstev zemědělských zůstává
více méně za skutečným důchodem,
jak také zkušenostmi z praxe jest prokázáno.
Kdyby bylo lze důchodovou daní vystihnouti skutečný
důchod a kdyby se mohlo přihlížeti pouze
k pozemkové dani, připadající na důchody
postižené daní důchodovou (v rubr. 4.
a 6. přihlíží se k celému základu
a výsledku pozemkové daně, tedy též
k držbě pozemkové, ze které důchod
nebyl postižen daní důchodovou), kleslo by
procento v rubr. 6. ještě více a teprve pak
by vysvitlo pravé, skutečné procento pozemkové
daně.
Válkou a stoupáním cen - i když se přihlédne
náležitě k tomu, že také režie
(mzdy, naturalie, stroje, nářadí atd.) značně
stoupla - se rozpětí mezi ryzím katastrálním
a skutečným výtěžkem ještě
více stupňovalo.
Statističky obráží se tento zjev v číslicích
uvedených výše na rok 1920; kvota připadající
z celkového důchodu na zemědělský
důchod značně stoupla, hrubý důchod
jest proti ryzímu kat. výtěžku téměř
18krát tak veliký, a procento pozemkové daně
v poměru k hrubému důchodu značně
kleslo (přes to, že do daně započteny
jsou i válečné přirážky).
Vezmou-li se však v počet všeobecně a
zvláště finanční správě
dobře známé důvody, kteréž
bránily tomu, aby se v pohnutých dobách po
převratu úřady daně vyměřující
mohly věnovati pečlivému oceňování
výsledků tehdejší konjuktury, pak nutno
říci, že podíl zemědělství
na celkovém důchodu jakož i hrubý důchod
z pozemkové držby byl ve skutečnosti daleko
vyšší a skutečné zatížení
pozemkovou daní daleko menší.
Důvody, které přes to mluví pro to,
aby prozatím zůstalo při dnešním
stavu, jak co do výše ryzích katastrálních
výnosů tak i co do procenta daně, jsou v
podstatě tyto:
Nedostatek hospodářských a administrativních
předpokladů se pociťuje nejvíce u pozemkové
daně vzhledem ku její zvláštní
povaze jakožto dani vyměřované nikoliv
podle zjištěného skutečného,
nýbrž podle katastrálního čistého
výnosu. Opět a opět vyskytla se myšlenka,
ostatně velmi na snadě jsoucí, aby bylo zdaněni
zemědělské výroby podle této
methody opuštěno a aby bylo zemědělské
podnikání jako kterékoliv podnikáni
jiné podrobeno společné výdělkové
dani. Tím, že se soustava daňová zjednoduší
a co hlavního bude zdanění veškerého
podnikání stejnoměrné, kdežto
dnes že je zatížení zemědělství
poměrně nižší. Pokud běží
o vyšší či nižší zdaněni,
dlužno upozorniti na to, že zemědělci
neplatí (vedle daně z příjmu) pouze
daň pozemkovou, nýbrž též daň
z obratu a to jak z produktů prodaných, tak i z
vlastní spotřeby, dále značná
část průmyslu tak zv. zemědělského
je družstevním či akciovým podnikáním
zemědělců atd., takže třeba dobře
rozlišiti zdanění zemědělců
od zdanění zemědělské výroby
v užším smyslu. Ku zjištění
zatížení pozemkovou daní bylo by třeba
vzíti v úvahu netoliko daň státní,
nýbrž i samosprávné přirážky
všeho druhu. Ale kromě toho absolutní číslo
zdanění není dostatečné, není
přirovnáno k únosnosti, to jest, není-li
zjištěn skutečný výnos zemědělského
podnikání. A právě nemožnost
individuálního zjištění výnosu
v zemědělství jest největší
překážkou rozšíření
výdělkové daně, zejména po
její nové konstrukci v této osnově
jako daně kvotové. Námitka, že i dnes
při vyměřování daně
z příjmu třeba si učiniti individuální
představu o výnosu statku, nutí upozorniti,
že by daň z přijmu ztroskotala v zemědělství,
kdyby se musilo postupovati podle individuálního
výnosu a že právě při dani z
příjmu jest nutno používati v nejrozsáhlejší
míře paušálu. Postihuje-li výdělková
daň výnos podnikatelův, nelze přehlédnouti,
že v zemědělské výrobě
z valné části o podnikání nelze
mluviti, spíše o naturálním hospodářství,
kde výrobní a spotřební hospodářství
splývá v jednu jednotku hospodářskou.
Většina zemědělců nebyla by s
to, sestaviti fassi o svém peněžním
výnosu a správě finanční by
vznikly nedozírné obtíže, Bylo by zase
nutno sáhnouti k paušálům podle různých
oblasti, tedy zase k výnosu předpokládanému,
nikoliv skutečnému. Není snad o tom sporu,
že vývoj časem povede ku podnikatelské
konstrukci zemědělství i v menších
statcích, takže bude možno podrobiti i zemědělskou
výrobu společné dani výdělkové,
avšak toho času to možné není.
Setrvává-li se však při dosavadní
methodě zdaňovací, vyskytují se nové
veliké obtíže. Podkladem pozemkové daně
jest úplně zastaralý pozemkový katastr.
Nebylo by nejhorší, že byl sděláván
za zcela jiných poměrů měnových
nežli jsou dnešní, poněvadž by se
dala tato vada odstraniti propočtem avšak co je důležitější,
změnily se podstatně poměry výrobní
a výnosové. K tomu přispěla ve značné
míře i pozemková reforma naše. A o těchto
změnách nelze právě říci
že se dotýkají rovnoměrně veškeré
půdy. Pozemkový katastr se nestal pouze nízkým,
stal se úplně nesrovnalým. Jestli se při
dani z přijmu, jak řečeno, užívá
paušálů, opouští se z té
příčiny úplně pozemkový
katastr a podkladem paušálů jsou určité
výrobní oblasti. Stejně tomu bylo i při
dávce z majetku. Každé lineární
zvýšení pozemkového katastru znamená
tedy prohlubovati dále tyto nesrovnalosti, k jichž
odstranění by bylo třeba nového ohromného
aparátu katastrálního, který vyžaduje
nejen velikého nákladu, avšak hlavně
příliš dlouhého času: Naproti
tomu byla berní reforma pilnou, nemohla přece ztroskotati
o pozemkovou daň a muselo se hledati východisko.
Toto bylo nalezeno v tom, že byla kvantitní úprava
pozemkové daně z berní reformy vypuštěna
a odkázána zákonu zvláštnímu,
že pro přechodnou dobu byla ponechána státní
daň při dnešním stavu a že byla
při kodifikaci přímých daní
kodifikována pozemková daň bez kvantitní
úpravy sazeb. Jak byly upraveny samosprávné
přirážky k pozemkové dani, bude vyloženo
při osnově zákona o financích samosprávných
svazků.
Daňová povinnost zůstává nezměněna
v dosavadním rozsahu. Subjektem daně označuje
se držitel pozemku zapsaný do pozemkového katastru.
Výjimky z daňové povinnosti převzaty
byly v plném dosavadním rozsahu, doplněny
však podle rozhodnuti správního soudu a rozšířeny
hlavně potud, že se z daňové povinnosti
vyjímají pozemkové plochy státních
drah zapsané v železniční knize.
Trvalá osvobození od daně byla rozšířena
jednak převzetím některých zásad
ustanovení uherského zákona o pozemkové
dani, jednak vzhledem ku požadavkům uplatňovaným
odedávna za příčinou osvobození
pozemků věnovaných veřejnému
dobru od pozemkové daně.
Z ohledů na prospěch branné moci převzato
do návrhu i osvobození vojenských cvičišť,
pokud jsou zřízena na pozemcích státních
nebo státu bezplatně propůjčených
a pokud pozemky dotčené v důsledku svého
věnováni účelům vojenským
neposkytuji podstatného výtěžku.
Dočasné osvobození od pozemkové daně
poskytuje se pozemkovým plochám, které byly
učiněny způsobilými k hospodářskému
obdělávání, a nově založeným
nebo obnoveným vinicím.
V odstavci 1., č. 1., převzata jsou ustanovení
dosavadního § 3 zák. ze dne 24./5. 1869, č.
88 ř. z., a § 6 lit. b) a c) uh. zák. čl.
VII/1875. Doba osvobození stanoví se podle výměry
zákona z 24./5. 1869, č. 88 ř. z. (10 a 25
let; podle uherského zákona poskytovalo se dosud
osvobození na 15 a na 20 až 40 Let). Ministerstvo
financi může však v dohodě s ministerstvem
zemědělství prodloužiti dobu dočasného
osvobození pro vysokokmenné lesy na 40 let.
V odstavci 1., č. 2., převzatá jsou s některými
odchylkami ustanovení zákona ze dne 26./6. 1894,
č. 138 ř. z., a uh. zák. čl. XVI/1883
a I/1891.
V odstavci 1., č. 3., a v odstavci 2. převzata jsou
rovněž s některými odchylkami ustanovení
zákonů ze dme 15. 6. 1890, č. 143 ř.
z., a ze dne 4./4. 1902, č. 87 ř. z., a ustanovení
§ 6 lit. e) uh. zák. čl. VII/1875 a uh. zák.
čl. I/1891.
Rozhodovati o nároku na trvalé a dočasné
osvobození od daně vyhrazuje se jako dosud finančním
úřadům II. stolice, proti jejichž rozhodnutí
se připouští odvolání k ministerstvu
financí.
Osvobození od daně získaná podle dosavadních
zákonných ustanovení zůstávají
v platnosti až do konce doby, na kterou byla poskytnuta.
Daňové výhody při změně
způsobu obhospodařování poskytují
se v témže rozsahu, jako příslušely
dosud podle ustanovení §§ 8, 9 a 10 zákona
ze dne 12./7. 1896, č. 121 ř, z., a rozšiřují
se v důsledku ustanoven chystaného nového
zákona o pozemkovém katastru také na změny
nastavší v katastrálním výtěžku
pozemků zlepšených provedenými zařízeními
melioračními.
Osvobození od daně pro pozemky, na nichž provedena
byla nová hromadná osídlení, přejímá
se z ustanoveni § 6, lit. d), uh. zák. článku
VII/1875 v uvážení, že bude nutno novým
kolonistům poskytnouti nějaké daňové
výhody náhradou za značné výdaje,
s nimiž kolonisace, prováděné téměř
jen ve veřejném zájmu, bývají
spojeny. Stanoviti dobu osvobození od daně ponechává
se volnému uvážení súčastněných
ministerstev, omezuje se však nejvýše na 6 roků
(podle uh. zák. čl. VII/1875 bylo v platnosti osvobození
podle počtu rodin na 3 nebo 6 let).
Stanovení základu a sazby pozemkové daně
vyhrazuje se zvláštní zákonné
úpravě. Pokud se tak nestane, platí prozatímní
ustanovení čl. VII, uváděcích
ustanovení, podle kterých se daň vyměřuje
až na další z dosavadního ryzího
katastrálního výtěžku sazbou
platnou dosud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
t. j. 22.7%. K dani vybírá se mimořádná
přirážka státní z lesů
ve výši 400%, z ostatní půdy ve výši
200% daně.
Pro Slovensko, Podkarpatskou Rus a Hlučínsko platí
přechodná ustanovení o pozvolném vyrovnání
sazeb pozemkové daně na jednotnou její výši
(227%).
Ve způsobu předpisování pozemkové
daně (každoroční repartice) nenastává
v zásadě změna (až na to, že se
daň vyměří jako u ostatních
přímých daní teprve po projití
berního roku) a také oznamováni provedeného
předpisu daně poplatníkům obecními
představenstvy se podržuje. Zvláštní
platební rozkazy na pozemkovou daň mají se
vydati, jako dosud, jen v případech, kde se daňová
povinnost mění a na zvláštní
žádost poplatníkovu, podanou do lhůty
zákonem stanovené.
Povinnost platiti daň počíná se zpravidla
vždy počátkem roku jdoucího po vzniku
daňového nároku státu a končí
se koncem roku, v němž nárok na daň
pomíjí. Ke změnám daňové
povinnosti, nastalým během roku, přihlíží
se pouze při pozemcích podrobených dani domovní
(zastavěná plocha a nádvoří)
vzhledem ku případnému dvojímu zdanění
daní pozemkovou a daní domovní.
Odchylně od dosavadního stavu řeší
návrh zákona otázku slev daně pozemkové
z důvodu živelních škod.
Vývoj příslušných ustanovení
děl se v rakouském zákonodárství
tímto způsobem:
Již v patentu z roku 1817 bylo pomýšleno na to,
aby při živelních pohromách mohly býti
povolovány slevy na pozemkové dani; ku vydání
dotčených ustanoveni došlo však teprve
nejvyšším rozhodnutím z 13. května
1843, kterým byl stanoven nárok na slevu pozemkové
daně při škodách způsobených
krupobitím, povodní a ohněm. Zákon
o dani pozemkové ze dne 24. května 1869, č.
88 ř. z., který jest v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku dosud v platnosti, neřešil
otázku slev pozemkové dně z důvodu
živelních pohrom, nýbrž ponechal její
úpravu zvláštnímu zákonu. Tento
zvláštní zákon byl vydán teprve
v roce 1888 (č. 81 řv. z.). Nárok na odpis
daně příslušel podle tohoto zákona
jen tehdy, byly-li zemědělské parcely poškozeny
krupobitím, vodou nebo ohněm a lesní parcely
jedině ohněm. V jiných případech
byla sleva daně za určitých předpokladů
vyhrazena rozhodnutí ministerstva financí. Nárok
na slevu pozemkové daně byl pak podstatně
rozšířen a znovu upraven zákony z 12.
července 1896, č. 118 ř. z., a z 19. července
1902, č. 1 ř. z. ex 1903. Podle těchto ustanovení
příslušel při poškození
zemědělských kultur nárok na slevu
daně zpravidla již, byl-li zničen nejméně
čtvrtý díl naturálního výnosu
parcely nebo při parcelách větších
než 2 ha výnos na výměře nejméně
1/2 ha. Pouze u podřadnějších druhů
škod byl nárok na slevu daně vázán
tím, že zničený naturální
výtěžek musel přesahovati čtvrtinu
celkového čistého výnosu obdělaných
zemědělských kultur poplatníkových
ležících v téže obci. U lesů
příslušel nárok na slevu daně
z důvodu škod způsobených ohněm,
byl-li zničen čtvrtý díl zásoby
dřeva na lesní parcele, resp. u parcel větších
než 20 ha, byla-li zničena zásoba dřeva
z 5 ha. Při škodách způsobených
sněhovým polomem vyžadovalo se poškození
alespoň jedné třetiny souvislého lesního
komplexu téhož majitele, a to takovým stupněm,
že poškozen plochy jen novým zalesněním
mohly býti opět učiněny výnosnými.
Uvedený způsob povolování slev na
pozemkové dani při poškození jednotlivých
parcel bez ohledu na celkový význam škody vedl
k neodůvodněným a přehnaným
nárokům na slevy daňové, které
vyžadovaly každoročně ve většině
obcí podrobného šetření na místě
samém a zhotovování obsáhlých
účetně přesně propracovaných
elaborátů. Výsledky odpisů daňových
nebyly nikterak v poměru k pracím a výlohám
spojeným s vyšetřením škod a jich
výpočtem. Mimo to odpisy povolenými na pozemkové
dani vnášena byla nejistota do finančního
hospodářství samosprávných
celků, zvláště obcí, jelikož
změny v přirážkovém základu
vedly k úbytkům výtěžku přirážek
a k nutnosti dodatečného zvyšování
přirážkového procenta.
Tyto okolnosti staly se v době válečné,
kdy u úřadů byl nedostatek personálu,
neudržitelnými a vedly k nové úpravě
slev pozemkové daně, jež byla provedena cís.
nař. ze dne;.i. března 1917, č. 124 ř.
z., a nařízením ministerstva financí
ze dne 25. prosince 1917, č. 516 ř. z. Novou úpravou
omezuje se nárok na slevu pozemkové daně
jak u zemědělských kultur tak i u lesů
pouze na škody způsobené živelními
pohromami, jež značně přesahují
meze obyčejných, dle zkušenosti s určitou
pravidelností, třeba nikoliv každoročně
se opakujících živelních škod,
a jen na ty případy, kde škoda byla na podstatnou
újmu zemědělského nebo lesního
naturálního výnosu dotyčného
hospodářského tělesa. Sleva daně
nezakládá nárok na změnu základu
pro vyměření přirážek
samosprávných korporací. Toto opatření
znemožnilo neodůvodněné a přehnané
nároky a omezilo slevy pozemkové daně na
případy zvláštního ohledu vyžadující.
Řízení odpisové bylo u zemědělských
kultur velice zjednodušeno, jelikož se upouští
od přesného výpočtu poškozeného
naturálního výtěžku jednotlivých
parcel a šetření se omezuje na zjištění,
oč skutečný výtěžek hospodářského
tělesa v důsledku živelní škody
zůstal za očekávatelným normálním
výtěžkem. Sleva daně povoluje se percentuelním
snížením daně z celého hospodářského
tělesa podle úbytku normálního výtěžku.
Podstatná újma se zpravidla předpokládá,
nastala-li ztráta čtvrtiny naturálního
výtěžku. U lesů jest předpokladem
slevy, že byla zničena alespoň třetina
dřevního porostu souvislého lesního
komplexu téhož majitele lesa.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi jsou dosud v platnosti
ustanovení o slevách pozemkové daně
obdobného obsahu, jako byla shora zmíněná
ustanoveni platná v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku před vydáním cis. nařízení
z roku 1917. Ustanovení ta (§§ 36-39 zák.
čl. XI/1909) jsou co do vymezení škod a co
do vyžadovaného stupně škody poněkud
přísnější než bývalá
ustanovení rakouská.
Z kruhů zemědělských projevuje se
nespokojenost s úpravou slev pozemkové daně
provedenou cis. nařízením z 1917 a žádá
se, aby byla znovu zavedena ustanovení platná před
vydáním tohoto nařízeni. To znamená,
že by se mělo opět přihlížeti
zpravidla ku poškození jednotlivých parcel
bez ohledu na celkový význam škody poplatníku
způsobené. Dále se důtklivě
požaduje, aby s dani se odpisovaly také veškeré
přirážky. Proti takové úpravě
namítá však finanční správa,
že nemůže připustiti ohromné zatížení
finančních úřadů těžkopádnou,
nákladnou a celkem co do účinku pro poplatnictvo
málo významnou agendou a že nemůže
dopustiti, aby odpisy daně přiváděly
opětně do finančního hospodářství
samosprávných svazků nejistotu.
Vláda uznává, že úprava otázky
slev pozemkové daně, platná dosud v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, celkem vyhovuje jak oprávněným
nárokům poplatnictva tak i finanční
správě, jelikož dává plnou možnost
daňové slevy v případech vážných
živelních pohrom a nezatěžuje přespříliš
administrativu; přes to však hledí vláda
vyjíti požadavkům zemědělského
poplatnictva co nejvíce možno vstříc
tím, že jednak usnadňuje slevy daně
u lesů (místo dosud vyžadovaného zničení
třetiny dřevního porostu lesního komplexu
stačí pro nárok na slevu daně zničení
jedné čtvrtiny, nárok možno uplatniti
místo do 8 dnů do 30 dnů po zpozorování
škody), jednak tím, že vyjímá otázku
náhrad pozemkové daně z důvodu živelních
škod na zemědělských kulturách
z přímého okruhu působnosti berních
správ a přenáší celou agendu
do působnosti zemědělských rad.
Návrh zákona stanoví výslovně,
že z důvodu živelních škod na zemědělských
kulturách nevzniká poplatníku nárok
na slevu pozemkové daně. Odškodnění
poškozených poplatníků má se
však díti tím způsobem, že jim
přiznána býti může náhrada
pozemkové daně s přirážkami,
připadající na zničenou část
naturálního výtěžku. I úhradě
zmíněných náhrad zřizují
se zvláštní fondy při zemědělských
radách, do kterých přispívají
stát a obce. Výši příspěvků
stanoví pro dobv. pokud nedojde k zákonné
úpravě základu a sazby pozemkové daně
podle ustanovení §§ 103 a 105, článek
VII. uváděcích ustanovení v tom smyslu,
že stát přispěje 15% mimořádné
přirážky státní připadající
na pozemkovou daň z veškeré půdy kromě
lesů a obce z vybraných přirážek
částkou ve výši 10% pozemkové
daně připadající z veškeré
půdy kromě lesů.
Uvedené dotace fondů jsou zárukou, že
se v případech vážných pohrom
dostane poškozeným náhrady nejen státní
daně, nýbrž i všech nebo alespoň
značné částky přirážek
autonomních. Příspěvek státu
jest stanoven takovou výší, že činí
přibližně tolik, kolik bylo v průměru
odpisováno na pozemkové dani před platností
cís. nařízení z roku 1917, s připočtením
mimořádné přirážky státní,
jež na přechodnou dobu bude vybírána
s pozemkovou daní.
Pokud jde o jednotlivosti, přenechává návrh
zákona podrobnou úpravu nároku na náhradu
daně, jeho výši a provedení, jakož
i bližší ustanoveni o hospodaření
s fondy vládnímu nařízení.
Pokud jde o použití případných
přebytků fondů, připouští
návrh zákona, že jich může býti
použito ku poskytování podpor zvlášť
potřebným poškozeným.
Vláda jest si vědoma toho, že navržená
ustanoveni nemohou býti považována za konečné
vyřešení otázky náhrad škod
způsobených živelními pohromami, doufá
však, že navrhované řešení
bude moci sloužiti za podklad pro další vybudování
všeobecného pojištění zemědělců
proti živelním škodám, které, založeno
na zásadě svépomoci, by s přiměřenou
pomoci státní mohlo nejlépe obtížnou
otázku definitivně vyřešiti.