Domovní daň v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku, upravují dodnes 544 zákony, patenty,
dekrety, císařská nařízení
a instrukce uveřejněné; neuveřejněných
jest daleko více.
Základním a částečně
ještě dnes platným zákonem je patent
o dani domovní ze dne 23. února 1820, vyhlášený
dekretem dvorské kanc. ze dne 29. února 1820, č.
351 a zavedený v zemích českých vojenským
rokem 1820, kterým byla domovní daň třídní
upravena a ponejprv v zemích českých zavedena
daň z výtěžku nájemného
a to podle zásad Josefinského patentu o dani domovní
ze dne 1. září 1788, kterýž byl
sice vydán, ale v účinnost nevešel.
K patentu z r. 1820 pojí se instrukce k vyšetření
výtěžků činžovních
(dekret dvor. kanc. z 26. června 1820, č. 198 Sb.
zák. pol.) spolu s Poučením pro vlastníky
domů, kterak činžovní přiznávky
sepsati mají, pak návod, jak budovy obytné
tříditi dlužno (dekr. dvor. kanc. ze dne 29.
února 1820. č. 351), které činí
jakýsi vykonávací předpis.
Z dalších důležitých zákonů
sluší uvésti:
Patent z 10. října 1849, č. 412 ř.
z., kterým byla "původní" daň
činžovní, zavedená jen pro hlavní
města zemská a některá místa
lázeňská, počínajíc
1. listopadem 1849, rozšířena na místa,
kde všechny budovy, aneb alespoň polovice jich poskytovaly
činžovní výtěžek pronájmem,
pak na budovy pronajaté (i částečně)
vůbec.
Zákon z 9. února 1882, č. 17 ř. z.
(novela), který změnil ustanovení patentu
předešlého po té stránce, že
při částečném pronájmu
z obytných místností obývaných
vlastníkem domu nahradil daň činžovní
daní tarifovou ve výši připadající
daně třídní, a že budovy, nemající
více nežli tři obytné místnosti,
zařaděné v katastru daně třídní
v jednu ze tří nejnižších tříd,
ponechal v dani třídní; dále, že
řádnou daň se státními přirážkami,
patentem z 1.0. října 1849, č. 412, nařízením
z 13. května 1859, č. 88 ř. z., a finančním
zákonem z 19. prosince 1862, č. 101 ř. z.,
zavedenými spojil v jedno, stanoviv pevné sazby
daně činžovní a to v místech
původní daně činžovní
(hlavní města zemská a některá
místa lázeňská) 26 2/3% a na 20% v
místech ostatních ryzího činžovního
výtěžku, po srážce kvot udržovacích,
které na budovy v první skupině míst
stanovil na 15%, ve skupině druhé na 30% z hrubého
činžovního výtěžku, a konečně,
že znovu upravil sazebník daně třídní
se 16 třídami, do nichž zařaďovaly
se budovy jen podle počtu obytných místnosti,
nehledíc k tomu, mají-li patra čili nic.
Zákon z 1. června 1890, č. 97, který
částečně změnil zákon
z 9. února 1882, číslo 17 ř. z.
Zákon z 12. července 1896, č. 120, o zdanění
budov podle činžovního výtěžku
na podkladě přiznávky na dva roky (dvouleté
období ukládací).
Zákon z 24. října 1896, č. 223 ř.
z., o odpisu daně činžovní pro nedobytnost
činže.
Zákon z 25. října 1896, č. 220 ř.
z., kterým zavedeny byly roční slevy na dani
domovní (vyjma 5%ní).
Ustanovení o dočasném osvobození od
daně domovní a jiných berních úlevách
z důvodu stavby, nehledíc ke zvláštním
zákonům vydaným pro jednotlivá místa,
obsahují:
Zákon ze dne 25. března 1880, č. 39 ř.
z., zákon ze dne 8. července 1902, č. 144
ř. z., o 24letém osvobození od daně
domovní domů dělnických s prov. nařízením
ze dne 7. ledna 1903, č. 6 ř. z.; zákon ze
dne 28. prosince 1911, č. 242 (berní úlevy
pro nové stavby), s prov. nař. ze dne 28. června
1912, č. 162 ř. z.; zákon ze dne 30. března
1920, č. 209 Sb. zák. a nař., o přechodných
daňových výhodách pro stavby; pak
zákony o stavebním ruchu ze dne 11. března
1921, č. 100, ze dne 27. ledna 1922, čís.
45, ze dne 25. ledna 1923, č. 35, a ze dne 7. března
1924, č. 58 Sb. zák. a nař.
Zákon z 23. července 1912, č. 164 ř.
z., s prov. nař. ze dne 17. října 1912, č.
204 ř. z., jakož i nařízeni ze dne 27.
července 1920, čís. 461 Sb. z. a n., jednající
vesměs o přirážkové srážce.
Zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 334 Sb. z. a n.,
o zvýšení sazeb domovní daně
třídní.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, nehledíme-li
k zákonům o provisorním osvobození
od daně, upravuje daň domovní zák.
čl. XXII/1868, LI/1870, VI/1873, XXIII/1875, XLIV/1883,
XLVI/1883, XXIII/1896 a VI/1909 ve znění novely
zák. čl. LIII/1912.
Systém, na kterém se zakládá domovní
daň podle těchto zákonů, zaveden byl
v uvedených zemích patentem ze 4. března
1850, byv převzat z práva rakouského. Daň
činžovní z ryzího výtěžku
činžovního činila 23.32%; třídní
daň ukládala se podle počtu obytných
místností podle tarifu, který měl
12 tříd.
Závažné změny způsobil zákonný
článek XXII/1868. Zavedl všeobecnou činžovní
daň v obcích, kde byla aspoň polovice počtu
všech částí příbytků
pronajata, rozšířil činžovní
daň na všechny pronajaté bytové součásti,
třebas byly v takových osadách, které
byly podrobeny dani třídní, dále rozčlánkoval
obě formy domovní daně. Dosud jednotná
činžovní daň se nyní vyměřovala
trojí sazbou (16, 20, 24%). Daň třídní,
také dosud jednotnou, zvýšil od 50-100%, a
zvětšil sazbu na tak zv. "otevřené
místnosti".
Zák. čl. XXIII/1875 kromě toho, že rozšířil
dosavadní dvě skupiny procentní (15 a 30),
které se srážely jménem udržování
a amortisace budovy, o třetí skupinu (20%), rozčlánkoval
domovní daň třídní na tři
stupnice, čímž se přiblížila
co do výše aspoň poněkud dani činžovní.
Zák. čl. XLIV/1883, zavádějící
vyměření daně činžovní
v tříletých obdobích, určil
také přesněji základ daně činžovní,
nově upravil paušální procenta na serta
tecta a snížil sazbu daně činžovní
pro Budapešť.
Zák. čl. VI/1909 značí novou moderní
kodifikaci předpisů o dani domovní v Uhrách.
Podržel obě dosavadní formy daně domovní.
totiž daň činžovní a daň
třídní. Sazbu daně činžovní
stanovil pro Budapešť 16%, pro místa ostatní
podle jejich hospodářského významu
vzhledem k počtu obyvatelstva na 9%, 11% a 14% z hrubého
činžovního výtěžku (z nájemného
neb nájemní hodnoty) - tedy nižším
procentem z vyššího zdaňovacího
základu, nežli torru bylo v zemích českých.
Dále zavedl ukládání daně činžovní
ročně, dal podnět ke vzniku katastru daně
domovní a upravil sazebník daně domovní
třídní progresivně podle počtu
obytných místností a podle místa,
kde budova jest.
Ve spleti nepřehledných a dnes namnoze zastaralých
ustanovení, vzniklých v různých dobách
a vydaných za různými účely
a za jiných hospodářských a politických
poměrů, je se těžko vyznati.
Z uvedeného je zřejmo, že i kdyby bylo právo
o dani domovní v celém území státním
venkoncem dobrým, že by bylo přece třeba
nové jeho kodifikace vyhovující dnešním
poměrům; ježto však tomu tak není,
neboť jak v dalším se vyličuje, vykazuje
mnohé vady, nedostatky a příkrosti, je třeba
jeho reformy, a dále ježto je žádoucno
a účelno, aby zákon o dani domovní
platil pro celé státní územní
jednotný, je třeba unifikace.
Nová zákonná úprava daně domovní,
jak je zamýšlena v tomto návrhu, zakládá
se na právu dosavadním, převzavši z
něho, co je v něm dobré a co se po řadu
desetiletí v praxi osvědčilo; na druhé
straně hledí odstraniti vady a nedostatky, vyrovnati
příkrosti a vyplniti mezery práva dosavadního,
usilujíc při tom, aby břímě
daňové bylo co možná rozvrženo
spravedlivě.
Daň domovní jest podstatou svojí dani z čistě
držebnostní renty, jejíž docílení
nevyžaduje té míry pracovní energie
jako výtěžek z podniku zemědělského
nebo průmyslového; práci spojenou se správou
domu - třebaže rozsah povinností v tomto směru
bývá leckdy předmětem rekriminací
- nelze stavěti na roveň investici pracovní
síly podnikatelů.
Co se základní konstrukce týká, uvažovalo
se v theorii mnoho o tom, zasluhuje-li vůbec daň
domovní, vybíraná z domů od majitelů
jejich vzhledem k přesouvání daně
na nájemníky formou zvýšených
činži, názvu daně přímé,
a nemá-li býti konstrukce její změněna
a přetvořena z větší části
v nepřímou daň ze spotřeby bytové,
a to z bytů a nesené uživateli
bytů, a z menší části
v daň prve uvedeného rázu.
Návrh zákona přidržuje se po vzoru ciziny
(na př. Francie, Bavorska atd.) dosavadní konstrukce,
neshledávaje dostatečných důvodů
a to ani věcných, ani technických pro tak
radikální změnu; daň domovní
má tedy zůstati v podstatě takovou, jakou
jest dosud, totiž daní přímou, objektivní
a výnosovou, t. j. má postihnouti výtěžky
z budovy zcela objektivně, nepřihlížejíc
k osobě vlastníka a k jeho osobním poměrům,
jakož i k dělení výtěžku
mezi několik vlastníků, podílníkův
a věřitelův.
Co se tkne formy zdaňovací, má se postihnouti,
jako dosud, výtěžek budov pronajímaných
daní činžovní, užitková
hodnota budov nepronajímaných pak dani třídní.
Poněvadž jde o reformu této daně v podstatných
bodech, buďtež již v této části
odůvodněni poněkud podrobněji rozvedeny
hlavní zásady, o které se nová úprava
této daně opírá.
Mělo-li by se díti zdanění budov všude
stejnoměrně, bylo by ovšem nutně třeba,
aby se tak stalo daní jednotnou. Za takovou uznává
se daň činžovní, která nejsprávněji
postihuje co nejpřesněji zachycený datový
předmět u budov pronajatých, skutečné
nájemné, u budov užívaných vlastníkem
nájemné parifikované (činžovní
hodnotu).
Úvaha však, že ke zjištění
činžovní hodnoty je třeba srovnávacích
objektů, kterých na venkově buď vůbec
není, aneb je jich příliš málo
a nevhodných, dále že ukládání
činžovní daně vyžadovalo by každoročního
podávání činžovních přiznání,
čímž ukládána by byla poplatníku
poměrně obtížná povinnost, s
druhé strany pak že složité úřední
jednání o podaných přiznáních,
vydávání každoročně platebních
rozkazů a vyřizování odvolání
způsobilo by úřadům vyměřovacím
práci, která by nebyla záměrnou s
poměrně malou a neměnící se
užitkovou hodnotou nepronajatých budov venkova, byla
pohnutkou vládě, že rozhodla se nikoli pro
všeobecnou daň činžovní, jakožto
jedinou, jakkoli zmíněná stejnoměrnost
do všech důsledků provedená by toho
vyžadovala, nýbrž dala přednost tomu,
aby zachovány byly oba druhy daně domovní,
totiž daň činžovní a daň
třídní, ovšem tak, aby daň činžovní
zaujala místo dominující, kdežto daň
třídní jako pouhá náhražka
daně činžovní zatlačena byla
na místo podřadné.
K tomu konci byl okruh daně činžovní
proti dosavadnímu právnímu stavu rozšířen.
Podle § 1 lit. a) a b) zák. z 9. února 1882,
č. 17 ř. z.. podrobeny jsou dani činžovní
všecky budovy, které jsou v místech, kde všecky
budovy aneb alespoň polovice jich a mimo to polovice obytných
místností poskytuje činžovní
výtěžek pronájmem, anebo které,
jsouce mimo tato místa, zcela nebo z části
užívají se pronájmem; z těchto
posledních však zůstanou budovy, které
neobsahují více nežli 3 obytné místnosti
a které jsou zařaděny do některé
ze tří nejnižších tříd
katastru daně domovní třídní
a jsou obývány vlastníkem a jen z části
pronajaty, v dani třídní. Ostatní
budovy obytné jsou podrobeny dani třídní
(§ 9, 1. c. a § 16 pat. z r. 1820).
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi podrobuje zák.
čl. VI/1909 § 9 všeobecné dani činžovní
všecky budovy v obcích (městech), ve kterých
je alespoň polovina bytů pronajata, pak všecky
budovy v léčebných místech lázeňských
a vilové kolonie, činící zvláštní
okruh, je-li v něm polovina obytných místností
pronajata.
Podle vládního návrhu však mají
býti do daně činžovní zařaděny
všecky budovy v místech, kde je pronajato více
než 1/4, obytných místností, pak všecky
budovy v léčebných místech lázeňských,
nehledíc ku počtu pronájmů, a konečně
všecky budovy v místech ostatních pronajaté
zcela neb částečně bez výjimky.
V místech, kde je více nežli 1/4, pronajatých
místností, je bytový trh již vyvinut,
a skytají tudíž místa taková
s dostatek srovnávacích objektů pro parifikací
nájemní hodnoty budov (jejich částí)
nepronajatých, čímž podmínky
pro daň činžovní jsou dány.
Důvod dostatku srovnávacích objektů
pro parifikaci platí též o léčebných
místech lázeňských a o budovách
částečně pronajatých, ať
jsou kdekoli.
Z dvojího druhu daně domovní podle dosud
platného práva vyplývají závažné
nesrovnalosti daňové, které návrh
zákona hledí odstraniti neb aspoň zmírniti.
1. Jest to především značný rozdíl
v zatížení daní činžovní
a daní třídní, jenž jest ještě
zveličován fondovními přirážkami,
pro něž daň je základem.
Skládá-li se v místě venkovském,
podrobeném zcela dani činžovní, dům
ze 3 pokojů a 1 kuchyně s přísl.,
a je-li parifikovaná roční činžovní
hodnota. Kč 900.-,
činí při nynější sazbě 12 1/4% daň činžovní na 1924.... | Kč 110.25; |
přistoupí-li k tomu 200% přirážek......... | Kč 220.50, |
nese dům břímě daně s přirážkami....... Kč | 330.75. |
Stejný domek v místě podrobeném dani
třídní, zařaděný se
3 místnostmi obytnými do katastru daně třídní
podle iIV. třídy tarifu, a to od 1. ledna 1922 zvýšeného......
Kč 9.-,
s přirážkami fondovními 200%. | Kč 18.-, |
nese v r. 1924 břímě daně celkem......... | Kč 27.-. |
Rozdíl náležitostí v neprospěch
domku podrobeného dani činžovní činí
ročně 303 Kč 75 h, čili daňové
zatížení jeho je více nežli dvanáctkráte
větší, nežli daňové zatížení
domku druhého.
Tato nesouměrnost bije obzvláště do
očí tam, kde místa daňově různě
posuzovaná přiléhají k sobě,
činíce takřka jeden hospodářský
celek, kde dům dani činžovní podrobený
stojí vedle nebo v ulici naproti domu, podrobenému
dani třídní.
Vadu zmíněnou hledí odstraniti aneb alespoň
zmírniti vládní návrh, rozšiřuje
okruh daně činžovní, čímž
by třecí plochy byly zmenšeny, dále
upravuje sazby obou druhů daně domovní, zejména
pak zmírňuje sazby daně činžovní,
a dovoluje sloučiti v jeden daňový celek
místa sousedící spolu neb jejich části,
jsou-li spojeny stavebně a hospodářsky činíce
v celku uzavřené sedliště, podle zásady
aglomerace, kterou zná francouzská Contribution
des portes et fenétres (§ 3 zák. z 30. června
1885), a jak tomu chtěl návrh zákona rakouského
o dani domovní z r. 1908 v §§ 43 a 44 (viz též
zák. čl. VI/1909, § 9, lit. b v příčině
vilových kolonií).
2. Pro místní rozhraničení daně
činžovní od daně třídní
jest podle dosud platného práva rozhodným
pronájem polovice budov a místnosti obytných.
Jakmile úřad zjistí čítáním
budov a místností obytných, kdykoli libovolně
provedeným tyto číselné poměry,
zařadí místo od příštího
roku zcela do daně činžovní, nebo nezjistí-li
jich v místě podrobeném dosud zcela dani
činžovní, vyřadí je z ni.
Za takového stavu věci může se státi,
že jeden rok místo nějaké podrobeno
je se všemi budovami dani činžovní a druhý
rok ní jsouc vyřaděno přichází
jen s budovami bytnými do daně třídní,
kteréžto změny mohou se střídati
stále tím spíše, ježto nehledíc
k nahodilostem, je začasté v moci zájemníků
působiti libovolně na uvedený číselný
poměr pronajímáním bytů nebo
vypovídáním z nich.
Tím vzniká nejistota a kolísavost daňových
poměrů.
Vadu tuto nikoli nezávažnou odstraňuje návrh
zákona ustanovením, že o všeobecné
povinnosti k dani činžovní rozhoduje se vždy
na celé období od jednoho sčítání
lidu ke druhému, čímž dosáhne
se větší stability zmíněných
poměrů.
3. Rozlišování míst daně činžovní
a třídní má podle dosavadního
práva dalekosáhlé důsledky. Nehledíc
podstatně k různému zatížení
budov daní, jak bylo svrchu uvedeno, zdaňují
se v místech podrobených zcela dani činžovní
všecky budovy bez rozdílu, čemu slouží,
a ať jsou pronajaty čili nic, v místech pak
podrobených dani třídní zdaňují
se pouze budovy pronajaté, a z nepronajatých jen
budovy obytné. To způsobuje, že jedna tovární
budova nepronajatá a nemající obytných
místností, platí poměrně vysokou
daň činžovní a vedle ní stojící
budova tovární, téhož druhu a velikosti,
neplatí domovní daně vůbec, protože
stojí náhodou na parcele, přikatastrované
k obci, jsouci v dani třídní, kdežto
továrna prvnějši postavena byla na pozemku
katastru obce podrobené zcela dani činžovní,
anebo, že část tovární budovy
dani je podrobena, druhá část její
je daně prostá, stojí-li obě části,
posuzované daňově různě, na
různých parcelách, přikatastrovaných
k obcím, které jsou posuzovány daňově-právně
každá jinak, nebo, že jeden rok tovární
budova dani domovní je podrobena, druhý rok nikoli,
protože místo, v němž stojí, bylo
do povinnosti daně činžovní zařaděno
anebo z ní vyřaděno.
Totéž, co bylo uvedeno o budovách továrních,
platí o jiných provozovnách, jmenovitě
o budovách a jejich částech, sloužících
zemědělství (stodoly, konírny, chlévy,
sýpky, senníky, řezárny, sušárny,
pazderny a j.).
Tato nesrovnalost, do níž se strany postižených
právem bylo a je si stěžováno, nemůže
se nadále držeti.
Návrh zákona ji z velké části
odstraňuje, když doporučuje proti dosavadnímu
právnímu stavu podle vzoru anglické Houseduty
důležitou novotu, aby byly vyňaty z daně
domovní všecky nepronajaté budovy (samostatně
použivatelná křídla budov) sloužící
výrobě průmyslové, živnostenské
a zemědělské.
Rozlišování míst má též
účinek na výši daňového
břemene v případech, kde budovy jsou podrobeny
dani činžovní.
Je-li budova, mající více nežli 3 obytné
místnosti, v místě podrobeném dani
třídní částečně
pronajata, je podrobena dani činžovní, která
se vyměřuje podle § 5, odst. 2. cit. zák.
z r. 1882 tak, že se vypočte z ryzího výtěžku
činžovního 12 1/4%, k čemuž připočte
se částka daně třídní,
připadající na nepronajaté místnosti
(činžovní daň tarifová), součet
pak činí daň činžovní,
která je zpravidla značně menší
nežli daň činžovní ze stejného
objektu v místě podrobeném dani činžovní,
ano zpravidla menší nežli daň činžovní
z budovy zcela pronajaté v témže místě.
1. Dům v místě podrobeném dani třídní
má 5 obytných místností, z nichž
3 jsou pronajaty, 2 užívá vlastník.
Z pronajatých místností činí roční činže....... | Kč 600.-, |
z té daň činžovní 12 1/4 ... | Kč 73.50, |
k tomu daň tarifová, připadající na 2 místnosti užívané vlastníkem...... | Kč 6.-, |
úhrnem činí daň činžovní.. | Kč 79.50. |
2. Stejný dům v místě zcela dani činžovní
podrobeném je zdaněn:
Činže ze 3 pronajatých místností........ | Kč 600.-, |
činžovní hodnota z 2 místností užívaných vlastníkem (parifikovaná)....... | Kč 380.-. |
Základ daně....... | Kč 980.-, |
z toho 12 1/4% daň činžovní.. | Kč 120.05. |
Rozdíl......... | Kč 40.55, |
který ovšem přirážky fondovní
a státní přirážka zdravotní
značně zvětšují.
Podobně na Slovensku:
Zdanění uvedeného domu v místě
podrobeném dani třídní je tam takovéto:
Ad 1.
Roční nájemné ze 3 jizeb... 600 Kč.
Z toho činž. daň 11% 66,
nebo 9%.... | 54, | 54 Kč. | |
tarif. daň na 2 jizby připadající buď tarif III, II, nebo I. | 8, | 6, | 4 Kč. |
Celkem buď 74, buď 60, nebo 58 Kč,
Ad 2.
Nájemné ze 3 jizeb | 600 Kč, |
parifikát (2 jizeb) | 380 Kč. |
úhrnem | 980 Kč. |
Z toho daň 11%..... | 107 Kč 80 h |
Rozdíly zvyšuji ještě přirážky
župní, silniční, obecní a zdravotní.
Nesrovnalosti odstraňuje vládni návrh tak,
že podrobuje bez rozdílu budovy částečně
pronajaté i v místech, všeobecné dani
činžovní nepodrobených, dani činžovní
podle činžovního výtěžku
a činžovní hodnoty, připadající
na místnosti nepronajaté.
4. Základem daně činžovní může
býti ryzí nebo hrubý výtěžek
(ryzí nebo hrubá činžovní hodnota);
obé je theoreticky správným, ježto míru
daňové náležitosti konečně
určuje daňová sazba.
Dosavad základ daně činžovní
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku činí
ryzí činžovní výtěžek
kalendářního roku, který předchází
přímo rok berní a v místech podrobených
zcela dani činžovní, v nichž daň
činžovní ukládá se na dvouleté
období, průměr dvou let činžovních,
která předcházejí přímo
období ukládací.
Od činžovního výtěžku (nájemné
a vedlejší plnění) odečtou se
obecní dávky a poplatky, pak výdaj za vodu,
náklady osvětlovací a je-li v domě
ústřední topeni, zdviž, domovní
telegraf a telefon, také režijní náklady
na tato zařízení.
Zbytek činí podle názvosloví praxe
hrubý činžovní výtěžek
(činžovní hodnota), od kteréž připouští
zákon paušální procentní srážku
na udržování a amortisaci budovy, kterážto
srážka v hlavních městech zemských,
Praze, Brně a Opavě činí 15%, u budov
pak v jiných městech 30% ze zmíněného
hrubého činžovního výtěžku
(činžovní hodnoty), zbytek výtěžku
činí ryzí činžovní výtěžek.
Uvedená pevná procentní paušální
srážka měla býti kdysi (t. j. v době,
kdy byla v r. 1882 posléze stanovena) ulehčením
pro praxi, aby totiž nebylo třeba jednotlivé
položky udržování vykazovati; avšak
tuto spojitost se skutečnými náklady udržovacími
a správními, jakož i s amortisací budov
dávno ztratila a zmírňuje jen paušálně
hrubý výtěžek jako daňovou basi,
činíc tak různý základ daňový
pro budovy na venku a budovy v hlavních městech.
Nestejnoměrnost daňovou, vyplývající
z toho. odstraňuje návrh zákona tím,
že po vzoru práva, platícího na Slovensku
a Podkarpatské Rusi (zák. čl. VI/1909, §
13 a 17), bere za základ daně činžovní
hrubý výtěžek (hrubou činžovní
hodnotu) a vedle toho zavádí jako novum, že
základ dané činžovní činí
skutečný výtěžek činžovní
(činžovní hodnota) z roku berního,
čímž je po daň získán
reální podklad a řízení zjednodušeno,
ježto tím přestávají odpisy z
důvodu uprázdnění.
5. Bolavou stránkou daně činžovní
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku jest příliš
vysoká nominální sazba, která dnes
činí u budov v hlavních městech 23
1/3%, u budov ostatních 17 1/2% z ryzího výtěžku,
aneb 2 hrubého výtěžku (neodčítají-li
se totiž procenta na udržování a amortisaci)
19 5/6% pokud se týče 12 1/4%; tyto sazby jsou výsledkem
historického vývoje a chronických deficitů
býv. Rakouska ve stol. XIX.
Daň činžovní zavedena byla v r. 1820,
kdy po válkách Napoleonských a po opětných
státních úpadcích po nich jdoucích
byly státní finance v úplném rozvratu.
Sazba daně činžovní pro hlavní
města a některá místa lázeňská
byla v tomto roce stanovena 18%. Rok 1849 pod tlakem opětné
státní nouze přinesl rozšířeni
daně činžovní na místa, ve kterých
alespoň polovice obytných budov poskytovala činžovní
výtěžek a na pronajaté budovy mimo tato
místa.
Sazba původní daně činžovní
byla snížena při této příležitosti
z 18% na 16%, ale hned k ní přistoupila třetinová
přirážka jako náhražka daně
z příjmu (patent z 10. října 1849),
čímž byla, počínajíc berním
rokem 1850, původní sazba zvýšena na
21 1/3%.
Další zvýšení sazby o jednu šestinu
na 24% v roce 1859 a o další 1/6 v roce 1863 způsobila
státní potřeba, takže v tomto posledním
roce sazba činila 26 2/3% (16 + 5 1/3 + 5 1/3), na kteréžto
výši udržela se až do roku 1898. Zákonem
o přímých daních osobních ze
dne 25. října 1896, čís. 220, ř.
z., který nabyl účinnosti 1. lednem 1898,
byla na dani činžovní poskytnuta z výtěžku
daní osobních sleva, v důsledku které
byla sazba daně činžovní snížena
v r. 1898 na 24%, v r. 1899 na 23 67/100% a konečně
v r. 1900 na 23 1/3% ryzího činžovního
výtěžku, což činí 19 5/6%
hrubého výtěžku, na kteréžto
výši jest dodnes, ovšem jen v městech
Praze, Brně a Opavě; poněvadž lázeňská
města: Karlovy Vary, Františkovy Lázně,
Mariánské Lázně a Teplice-Šanov,
pak město Olomouc byly vyloučený zákonem
ze dne 10. srpna 1905. č. 133 ř. z., z míst
nejvýše zdaněných a přešly
počínajíc berním rokem 1921 do míst
ostatních, daňově méně zatížených.
V ostatních místech činila sazba daně
činžovní, zavedená nově zákonem
z r. 1849 (rozšířená daň činžovní),
12% a s připočtením třetinové
přirážky 16% ryzího výtěžku.
V letech 1859 a 1803 nastalo taktéž dvakráte
zvýšení její po 1/6 ordinaria, takže
dosáhla výše 20% (12 + 4 + 4); slevou pak,
zavedenou zákonem o přímých daních
z r. 1896, byla snížena v roce 1898 na 18%. v roce
1899 na 17.76% a v r. 1900 stanula na výši 17.5% z
ryzího výtěžku, což rovná
se 12.25% z hrubého výtěžku, na které
je dodnes.
Zákon ze dne 28. prosince 1911, č. 242 ř.
z., zavedl dočasné osvobození, a to: 6leté
s 5% sníženou dani pro přestavby, 6leté
úplné osvobození pro novostavby, nástavby
a přístavby, a 10leté s 5% sníženou
daní pro určité stavby pro přechodnou
dobu (§ 28); sazby pro stavby stavebně po 31. prosinci
1911 začaté jsou podle toho, jde-li 0 obyčejnou
stavba, o stavbu s malými byty neb o stavbu s malými
byty, provedenou určitými korporacemi tyto (počítáno
ze zdanitelného výtěžku, tudíž
po srážce na udržování domu):
Počítáno z hrubého výtěžku,
činí tyto sazby v témž pořadí:
A | 16.15% | 10.5% | |
B | 14.45% | 9.45% | |
C | 12.75% | 8.4% |
5% daň z ryzího výtěžku po srážce
nákladů udržovacích, a to 15% v Praze,
Brně, Opavě a 30% v ostatních místech,
rovná se 41/4 resp. 31/2% z hrubého výtěžku.
Stagnace ruchu stavebního po ukončeni války
vedla k dalekosáhlým osvobozením (20, 50,
30, 25let), jež platí prozatím pro stavby vzniklé
do r. 1925 včetně podle zákonů ze
dne 30. března 1920, čís. 209, ze dne 11.
března 1921, čís. 100, ze dne 27. ledna 1922,
čís. 45, ze dne 25. ledna 1923, čís.
35, a ze dne 7. března 1924, č. 58 Sb. z. a n.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kde daň činžovní,
jak uvedeno, vyměřuje se z hrubého činžovního
výtěžku, činí řádné
sazby:
14% v obcích (městech) s počtem obyvatelů
alespoň 15.000 duší,
11% v obcích (městech) s počtem obyvatelů
pod 15.000 duší a nad 1000, a
9% v obcích (městech), kde počet obyvatelů
nepřesahuje 1000 (§ 17, zák. čl. VI/1909).
Dočasná osvobození jsou podle povahy stavby
a místa, o něž jde, 15, 12; 12, 10; 10, 8 let;
pokud jsou dotčené podmínky dány,
platí dočasná osvobození ve výše
cit. zákonech uvedená, též na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi.
Sazby, které tu byly uvedeny, jsou ovšem sazby, které
zatěžují výtěžek domovní
po dobu plné daně; přihlíží-li
se však k delšímu nebo kratšímu dočasnému
osvobození od daně a rozpočte-li se procento
daňové průměrně na celou dobu
trvání budovy (x let osvobozena, x let v plné
dani), pravidelně 80 let, pak skutečné zatížení
jest mnohem menší, ba klesá tím více,
čím delší jest toto osvobozeni.
Pokud jde o samosprávné přirážky,
jest o nich řeč na jiném místě.
V literatuře i ve veřejném mínění
uvádí se řada národohospodářsky
nepříznivých důsledků, k nimž
vysoká sazba daně činžovní vede.
Jest zajisté pravda, že tam, kde se majiteli domu
přesun daně ve formě zvýšeného
nájemného zdaří, zdraží
se pro široké vrstvy obyvatelstva potřeba bytová
se všemi závadnými následky hygienickými,
sociálními i morálními a že zase
tam, kde se přesun nezdaří, stlačuje
se renta domovní, což brzdi stavební ruch,
čehož dalším následkem je nedostatek
bytů a provozoven.
Nutno tudíž pomýšleti na snížení
daně. Snížení dosavadních příliš
vysokých řádných sazeb daně
činžovní jest nutným také proto,
aby sazby ty přivedeny byly ve správný poměr
k sazbám ostatních daní výnosových,
a ta i přes námitku, že by se tím dostalo
majetníkům domů výhod ve formě
vyššího výtěžku z domu, jehož
kapitalisací by stoupla i hodnota kapitálová
domu, nájemníkům však že by snížení
daně v první době ve snížení
nájemného k dobru nepřišlo; neníť
jednoduchého a přímého prostředku,
který by zabezpečoval při snížení
daně hned též úměrné snížení
nájemného, ostatně nelze míti za to,
že každý majitel domu bude ihned realisovati
nezasloužený zisk prodejem, naopak možno předpokládati,
že větší rentabilita domů vzbudí
čilejší ruch stavební, stavbou domů
že stoupne nabídka bytů a provozoven a že
tak poznenáhlu klesne i průměrné nájemné.
6. Další otázkou jest, má-li býti
u činžovní daně jedna jediná
sazba, anebo má-li býti - jako dosud - činěn,
pokud se týče daňové sazby, rozdíl
mezi místy.
Rozdíl tento lze vysvětliti jednak historicky, jednak
věcně.
Budova, jinak úplně stejná, poskytuje různý
výtěžek činžovní, leží-li
na venku, v místě lázeňském
nebo v hlavním městě; příčina
tohoto zjevu zakládá se jednak v rentě plynoucí
z polohy pozemku městského, na němž
budova stojí, tam méně, zde více výhodné,
jednak v možnosti, na daném podkladě s větším
kapitálem již dané renty ještě
více využíti a ji tak zvýšiti;
vyšší sazba v těchto případech
hoví - pokud tu není jiné přesnější
methody - myšlence, postihnouti větší
měrou větší výtěžky
objektu, myšlence to, kterou literatura právě
u renty vyplývající z polohy půdy
veskrze doporučuje.
Návrh zákona zachovává tudíž
různost sazeb daňových, vycházeje
z názoru, že zavedení jednotné - nižší
- sazby mělo by podle dnešního stavu věci
příliš ostré přesuny v kapitálové
hodnotě budov v zápětí, kteréž
by nebyly nijak žádoucí.
7. Obytné budovy venkovské, které nejsou
podrobeny dani činžovní, podrobeny jsou podle
posud platného práva a to v celém území
státu dani třídní. Daň tato
vyměřuje se podle počtu obytných místností
pevnými tarifovými sazbami. Okolnost, že jednak
pojem "obytné místnosti" není v
platném právu vymezen s náležitou přesností,
jednak, že "místnost obytná" je dosti
volným měřítkem užitkové
hodnoty, způsobuje nestejnoměrnosti. Malý
prostor obývaný v bídné chatrči
je stejně posuzován jako salon v zámku, jednoduchá
vesnická hospoda jako lázeňský hotel
nebo sanatorium, při čemž rozhoduje jen počet
obytných místností.
Vedle této vady vytýká se dani třídní
nevýnosnost a nepružnost, kteréžto vady
mají spíše důvod v menší
užitkové hodnotě venkovských stavení
a její neměnitelnosti nežli ve formě
zdaňovací. Naproti těmto nedostatkům
má dosavadní daň třídní
přednost, že při ukládání
jejím libovolný postup jest poměrně
nejvíce znemožněn, ježto ukládání
daně zařaděním stavení do tarifních
tříd děje se podle pevných a snadno
poznatelných známek, které vystihují
mnohem lépe objektivní daňovou způsobilost,
nežli na př. počet oken, dveří,
ohnišť a komínů.
Kdyby mělo býti upuštěno od počtu
místností obytných, jakožto základu
daňového, mohlo by se uvažovati buď o
zdanění podle. Zájemní neb užitkové
hodnoty aneb zdanění podle hodnoty kapitálové.
(Viz zákon wirtenberský z 28. dubna 1873/8. srpna
1903.) První způsob nelze doporučiti, protože
pro zjištění nájemní hodnoty
stavení na malém venkově chybí, jak
již v předu uvedeno, potřebný předpoklad,
totiž dostatečný počet stejných
neb alespoň podobných budov pronajatých v
místě nebo v nejbližším okolí,
kteréž by sloužily za objekty srovnávací.
Zjišťovati pak roční užitkovou hodnotu,
která by byla odlišnou od pravděpodobné
nebo možné hodnoty nájemní, vedlo by
buď k libovolnému odhadu bez objektivního podkladu,
anebo bylo by je odvoditi z kapitálové hodnoty stavení,
ve kterémžto případě by přece
bylo lépe, zdaňovati přímo hodnotu
kapitálovou samotnou. Zdaněním podle hodnoty
kapitálové bylo by ovšem v dobách normálních
dosaženo poměrně největší
stejnoměrnosti, proti němu však mluví
- pokud není zavedena všeobecná daň
majetková - příliš obtížné
vyšetřování při tak velkém
počtu stavení, pak přílišné
obtěžování poplatníkův,
od nichž by musily k tomu konci býti vyžadovány
průkazy nákladů stavebních, které
by mnohdy nebylo lze ani podati, když na př. stavebník,
jenž je nadále vlastníkem stavení, sám
dodal ke stavbě stavební hmoty, potahy a práci;
obtížné šetření nebylo by
tudíž ani v poměru s výtěžkem
daně. Ostatně nebylo by ani lze zavésti tuto
formu zdaňovací v nynější době
pro značnou rozdílnost stavebních nákladův
u budov nových a starých, přivoděnou
devalvací měny.
Z těchto důvodů podržuje se daň
třídní pro budovy venkova v jejích
hlavních rysech tím spíše, poněvadž
ukládání její jest jednoduchým,
nevyžaduje příliš práce od berní
administrativy a neobtěžuje poplatníka. Návrh
zákona přináší ovšem mnohá
zlepšení, přihlížeje při
vyměřování daně kromě
ke známce "obytné místnosti" -
kterýžto pojem je přesněji určen,
také k individualitě stavení (stavební
zařízení budovy): Daň má býti
podle návrhu nadále tarifovou. Navrhovaný
sazebník je přizpůsoben sazebníku
dosud platnému na Slovensku, a sice podle jeho nejnižších
sazeb (I. stupně) s přirážkou zavedenou
zákonem ze dne 17. února 1920, čís.
132 Sb. z. a n.
8. Podstatný a těžce pociťovaný
nedostatek dosavadního zdanění odstraňuje
ustanovení návrhu zákona tím, že
pořízen bude nový katastr daně třídní,
který odstraní rázem všecky dosavadní
nesrovnalosti, vzniklé v mnohých desitiletích,
do kterých bylo se strany poplatníků tolik
stesků, pak že bude katastr daně třídní
i nadále podroben občasnému přezkoušení
(revisi), aby byla daň opravena podle skutečného
stavu. (Viz resoluci rozpočtového výboru
N. S. P. Č. ze dne 1. března 1921.)
9. Co se týče výjimek z daně domovní
a trvalého osvobození z důvodu určení,
navrhuje se, aby zachován byl v podstatě právní
a skutečný stav, který se v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku vyvinul, s tou změnou, aby
jednak byl rozsah trvalého osvobození zúžen
tím, že by nepříslušelo čistě
z důvodů osobních, ježto je při
reální dani nelogickým, a na druhé
straně, aby byl rozsah jeho rozšířen
tím, že by příslušelo nejen veřejným
ústavům dobročinným, ale i za určitých
předpokladů též ústavům
všeužitečným a budovám památným.
Důvody vynětí z daně budov sloužících
výrobě, o němž byla již řeč,
uvedeny jsou v odůvodnění jednotlivých
ustanoveni ku §§ 126-133.
Právo na Slovensku a v Podkarpatské Rusi dosud platné
(§ 27, 28 zák. čl. VI/1909) zakládá
se na příliš širokém podkladě,
uplatnilyť se tu zřejmě vlivy uherských
magnátů-latifundistů, vysoké hierarchie
a též snaha vlády maďarské, směřující
k industrialisaci Uher; nebylo tudíž možno pojmouti
tuto materii do návrhu v tomto rozsahu, čehož
důsledkem jest, že zúžení trvalého
osvobození na Slovensku a Podkarpatské Rusi jest
poněkud větším.
Novotou jest, že řízení týkající
se trvalého osvobození má býti zákonem
upraveno.
10. Návrh zákona poskytuje z důvodů
stavby dočasné osvobození na dobu šesti
let ode dne dokončeni stavby; zkracuje tedy proti dosavadnímu
právnímu stavu dobu osvobozovací, náhradou
za to však nařizuje zároveň osvobození
ode všech přirážek po dobu osvobozovací
a odstraňuje t. zv. činžovní daň
ideální a paradoxon 5%ní daň z domů
daně prostých, čímž byly výhody
poskytované stavebníkům, jmenovitě
proti zákonu z 25. března 1880, č. 39 ř.
z., který dopouštěl osvobozeni 12leté
pouze od daně, ještě rozšířeny.
Pro novostavby a přestavby domů malobytových
povoluje návrh zákona výjimečně
kvalifikované osvobození od daně a všech
přirážek na dobu 12 let, kterýmžto
privilegiem snaží se podporovati zřizování
malých bytů a provozoven, aby umožněno
bylo vrstvám obyvatelstva hospodářsky slabším
levnější a zdravější bydlení.
11. Zlepšení, které návrh zákona
přináší, záleží též
dále v úpravě daňového subjektu,
v řádném pojmovém vymezení
objektu, pak přesným stanovením počátku
a konce daňové povinnosti, čímž
vyplňuje mezeru, která v dosavadním právu
zela a praxí těžko se pociťovala.