Dani domovní je podrobena budova i s plochou, na které
stojí, a s nádvořím. Že byly
zastavěná plocha a nádvoří
pojaty do daně domovní, jest pouhým důsledkem
zařízení daně pozemkové, podle
něhož jsou z ní vyňaty.
Dosavadní právo nemá definice budovy; na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi jen příkladno
určuje se předmět daně domovní,
kterým je:
a) každý dům obytný,
b) každé jiné stavení stálého
charakteru (zák. čl. VI/1909 § 1).
Podle judikatury býv. rak. správního dvoru
soudního sluší "budovami" ve smyslu
dosavadních ustanovení o daň domovní
rozuměti stavby, jejichž prostory jsou podle předpisů
stavitelství uzavřeny stěnami, podlahou a
střechou, a které jsou způsobily sloužiti
lidskému bydlení a účelům pracovním
nebo hospodářským. (Nálezy ze dne
9. března 1906 č. 2779, B. 4348; ze dne 12. listopadu
1910 č. 11.280 B. 7870; ze dne 25. června 1912 čís.
6730 B. 9015; ze dne 6. prosince 1917 č. 30.63 B. 11.649
a j.).
Definuje-li návrh budovy jako stavby spojené pevně
se zemí nebo zřízené i v zemi k trvalým
űčelům bydleni, hospodářství
a výdělku, jež nelze lez porušeni přenášeti,
přejímá dosud platné právo
a praksi. Ježto k pojmu budovy shodně s § 297
rak. obč. z. vyžaduje, aby stavení bylo zřízeno
k trvalým účelům, nejsou stavení
přechodného rázu, jako na př. stavení
zřízená k účelům a na
dobu provádění stavby, pak stany, výstavištní
pavilony, jež se po skončeni výstavy neb veletrhu
odklízejí, dále plovárny a pod. budovami;
ježto dále vyžaduje, aby stavení provedeno
bylo na zemi nebo v zemi, jsouc pevně s ní
spojeno, nejsou budovami movitosti jako: obývací
vozy, lodní mlýny, stavby na vodě plovoucí,
tyto i když jsou trvale ku břehu připoutány,
jakož i když náležejí jako vedlejší
objekty ke stavení stojícímu na břehu.
Postižení budov (městských) poskytujících
činžovní výtěžek a majících
činžovní hodnotu daní činžovní,
budov venkovských v podstatě dani třídní
srovnává se s dosavadním stavem vyjma to,
že snížením podmínky zařadění
určitého místa mezi místa podrobená
zcela dani činžovní má býti kruh
předmětů podrobených činžovní
dani rozšířen.
Daň domovní předpisuje se podle návrhu
zákona vlastníku anebo trvalému poživateli
budovy. Ustanovení to shoduje se s dosavadním právním
stavem; novým jest v návrhu, že trvalému
poživateli, kterým je dnes pouze beneficiát
a držitel svěřenství, jest na roveň
postaven doživotní poživatel (nikoli pouhý
usuář). Ustanovení to jest odůvodněno
slušností, aby platil daň z budovy, kdo doživotní
požitky z ní bere.
Předpis daně domovní na každý
rok zvlášť a zpravidla, nehledíme-li k
řídkým výjimkám, pro každou
samostatnou budovu, není novotou. Novum jest výjimka
v § 161, odst. 4.
Za samostatnou (jednotnou) pokládá návrh
zákona takovou budovu, která není na jiné
budově závislou, jak co do poživatelnosti,
tak stavebně.
Karakteristickým znakem samostatnosti (jednotnosti) budovy
je samostatný krov a samostatný vchod. (Nálezy
býv. rak. správního dvoru soudního
ze dne 12. listopadu 1910, B. č. 7870, F; ze dne 10. května
1917, č. 12.960, B. č. 11.490, F a j.)
Otázku samostatnosti budov s hlediska daňové
techniky nelze řešiti na podkladě knihovního
stavu, poněvadž dům v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku může činiti jen
jedno knihovní těleso a tudíž může
býti zapsán jen do jedné knihovní
vložky pouze ve velkých městech, kdežto
ve venkovských městech, městech a vsích
jsou s budovou obytnou vedle zahrady a budov hospodářských
zhusta všechny pozemky náležející
k usedlosti zapsány do jedné vložky.
Bude tudíž třeba řešiti otázku
tu případ od případu, k čemuž
uvedené karakteristické znaky jsou nejpříhodnější.
Stanoveni práv vlastnických neb požívacích
podle stavu určitého dne jakožto rozhodné
skutečnosti pro pravidelný předpis daně
bylo třeba, aby bylo zabráněno možným
pochybnostem a sporům o povinnosti daňové,
jako stejně bylo potřebí zákonem upraviti
povinnost daňovou při změně držby.
Taktéž při superedifikaci bylo nutno upraviti
zákonem daňovou povinnost, neboť činilo
v praxi obtíže, že nebyla dosud v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku upravena. Návrh zákona
stanově povinnost daňovou pro poživatele superedifikátu
přechází přes poměry vlastnické
k superedifikátu, začasté sporné,
a přihlíží jediné k hospodářskému
výsledku plynoucímu ze stavby, jak toho vyžaduje
povaha daně domovní, postihující výtěžek,
který zdaniti dlužno toho, komu plyne. Užito
zde bylo zásady vyslovené v dekretu dv. kanc. ze
dne 16. října 1838, čís. 3564, podle
něhož je podrobena činžovní dani
činže placená z místa za, postavení
bud nepodrobených dani činžovní, a podle
něhož ji má nésti, kdo činži
"bere".
Pod držbou v 120, odst. 3., rozumí se nikoli držba
ve smyslu § 309 obč. z. jakožto určitý
stav, nýbrž právo na budovu volně s
ní nebo jejími požitky nakládati (vlastnictví,
ususfructus).
Počátek povinnosti daňové při
dani činžovní jest dán dnem skutečného
použití budovy (její části) nebo
dnem, který jde po zániku daňového
osvobození. Tak je i podle práva dosavadního.
V pojem "skutečného použití"
zahrnuje se také fakt, že počal poplatníku
plynouti z objektu výtěžek činžovní
ještě před užíváním
jeho, na př.: Objekt byl pronajat, nájemné
platí se ode dne smlouvy nájemní, nájemník
však nastěhuje se později. Povinnost, oznamovati
k účelům daně činžovní
počátek užívání budov
(jejich částí) nově zřízených,
je stanovena výslovně (§ 124).
U daně třídní navrhuje se počátek
povinnosti daňové od příštího
kalendářního roku, který jde po skutečném
použiti stavby nebo při zániku daňového
osvobození od příštího dne, čímž
návrh zákona zachovává dosavadní
stav.
§ 125 pojednává o případech,
ve kterých stavební přeměny způsobily
změnu daňově-právního posuzování,
ať již objekt dosud dani nepodrobený (na př.
továrna, skladiště, stodola) stal se budovou
dani povinnou (obytný dům) aneb naopak objekt dani
povinný (obytný dům) stal se v celém
rozsahu stavením dani nepovinným, dále v
případech, když fysickým rozdělením
budovy nebo sloučením několika samostatných
budov v jednu, zvětší nebo zmenší
se počet daňových objektů.
Podle patentu z r. 1820 jsou v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku vyňaty z daně domovní pouze:
1. Kostely, t. j. budovy sloužící účelům
veřejné bohoslužby kteréhokoli vyznání;
2. státní budovy t. j. budovy, které náležejíce
přímo státu, jsou určeny nějakému
státnímu účelu nebo upotřebení
veřejnou správou;
3. vojenská kasárna;
4. nemocnice a
5. budovy, které byly zřízeny na cizí
půdě jen ku přechodnému použití
(chýše, boudy, krámce, domky viničné
a p.).
Trvalé osvobození od daně bylo přiřknuto
nejv. rozh. ze dne 12. října 1820 stavovským
a zemským budovám t. j. budovám věnovaným
zeměmi umístění zemských sněmův
a orgánů zemské samosprávy, kdežto
městským a jiným obecním budovám,
i když byly věnovány účelům
veřejné správy (radnice), trvalé osvobození
zákonem poskytnuto nebylo. To připustily teprve
jednotlivé dekrety dv. kanceláře, které
praxe sice pokládá za závazné normy,
které však zákonné platnosti nemají.
Později nejv. rozh. ze dne 30. srpna 1827 a ze dne 4. května
1833 bylo trvalé osvobození poskytnuto farním
budovám a bytům pastorů v uvážení,
že faráře ověřené duchovní
správou a vedením matrik pod státní
autoritou pokládati sluší za orgány
veřejné správy.
Dále bylo poskytnuto trvalé osvobození nejv.
rozh. ze dne 10. října 1829 klášterům
medikantů, vyjma dominikány a františkány,
pak nejv. rozh. ze dne 4. května 1833 veřejným
školním budovám totiž takovým,
k jichž založení nebo udržování
přispívají alespoň částečně
stát, země nebo obec.
Nejv. rozh. ze dne 1. května 1835 byly biskupské
residence v příčině daně na
roveň postaveny budovám farním.
Provozovací budovy státních železnic,
byty úředníkův a zřízenců
v nich, pak strážní domky na trati státních
železnic byly trvale osvobozen výnosem generálního
ředitelství katastru daně pozemkové
ze dne 8. června 1854 č. 2157 (příl.
věstníku min. fin. z r. 1854).
Měrou dosti rozsáhlou poskytuje dosavadní
praxe trvalé osvobození dobročinným
ústavům, opírajíc se o nejv. rozh.
ze dne 12. října 1820, tedy o zákon, který
rozšiřuje trvalé osvobození, zavedené
patentem o dani domovní výlučně jen
pro nemoc nice, též na chudobince a jiné dobročinné
ústavy, tedy i na budovy soukromé.
Praxe vykládajíc toto ustanovení postupně
přísně a povoluje trvalé osvobození
jen ústavům dobročinným, t. j. takovým,
které vydržují osoby pomoci potřebující
bez rozdílu, úplně zdarma.
Úplata se strany chovanců, lze-li z ní souditi
na výdělečný charakter ústavu,
vylučuje trvalé osvobození ústavům
pouze všeužitečným dosavadní praxe
trvalé osvobození odpírá.
Právo platné na Slovensku a v Podkarpatslsé
Rusi připouští trvalé osvobození
pro všecky budovy, které v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku jednak jsou z daně vyňaty,
jednak trvale osvobozeny, a mimo to rozšiřuje trvalé
osvobození ještě jmenovitě na různé
kláštery, lak na budovy advokátních
a jiných honor, městských divadel, na budovy
sloužící lesnímu a polnímu hospodářství,
pak na čelední byty, přenechané zdarma
zemědělskému dělnictvu, jakož
i za stejných podmínek na byty dělníků
živnostenských, dále na různé
provozovny, na domy dělnické, chaty turistické
a j. (zák. čl. VI/1909 § 27; zák. čl.
III/1907 § 3; zák. čl. XIX/1907 § 202
a zák. čl. XLVIII/1908 § 12 a zák. čl.
XXIX/1908 § 5).
Pronájem budov ku všem zmíněným
účelům vylučuje podle dosavadních
ustanovení v celém území státu
vyměří z daně a trvalé osvobození.
Návrh zákona upravuje výjimky z daně
a trvalé osvobození, zakládá se v
celku na dosavadních právních a skutečných
poměrech; je však v něm uplatněna zásada,
že pro vynětí z daně neb trvalé
osvobození rozhodným má býti jedině
účel, jemuž budova slouží
a nikoli povaha daňového subjektu. Zásada
srovnává se s povahou daně domovní
jakožto daně reální, objektní.
Na druhé straně návrh zákona vynětí
z daně a trvalé osvobození podstatně
rozšiřuje v tam směru, že obsahuje vynětí
z daně budov (samostatně použivatelných
traktů budov) sloužících výlučně
a trvale účelům výroby. Pro vypuštění
z daně budov továrních byly vládě
směrodatnými jednak úvaha, že nadále
nelze držeti dosavadní stav nespravedlivého
rozvržení daňového břemene, když
jedna nepronajatá továrna v místě
A dani činžovní podléhá a jiná
začasté, těsně vedle ní nebo
naproti ní stojící stejná budova je
vůbec domovní daně prosta, protože stojí
v místě B, všeobecně dani činžovní
nepodrobeném; jednak zřetel k výrobě,
která ve státu, odkázaném na vývoz,
vyžaduje podpory.
Mají-li pak býti z daně vypuštěny
stavby průmyslové, nutno ze stejných důvodů,
za stejných předpokladů sprostiti od daně
provozovny živnostenské a zemědělské.
Podle návrhu mohou dále býti trvale od daně
osvobozeny veřejné, dobročinné a všeužitečné
ústavy, i když jsou chovancům přístupny
nikoli zcela zdarma.
Omeziti osvobození jen na zcela bezplatné dobročinné
ústavy mohlo by vésti v mnohých případech
ke tvrdostem, poněvadž se částečná
úplatnost za výhody pochytované od ústavů
takových začasté doporučuje. Po té
úvaze připouští návrh osvobození
budov zmíněných ústavů, které
při své činnosti nedosahují buď
výtěžku vůbec, nebo jen výtěžku
poměrně nepatrného.
Ústavy takové ovšem vystupují v různých
formách s četným odstupňováním
všeužitečnosti, takže nějaké
všeobecné osvobození jich by vedlo příliš
daleko, s druhé strany pak přiřknutí
osvobození takovýmto ústavům neznamená
vlastně nic jiného, nežli podporu z peněz
státu, země, okresu a obce; musí proto býti
učiněno rozhodnutí o osvobození závislým
na výsledku zkoumání případ
od případu, zasluhuje-li dotčený ústav
hledíc k jeho činnosti, aby byl z veřejných
peněz podporován.
Rozhodovati o tom v jednotlivých případech
příslušeti má podle návrhu zákona
ministerstvu financí, čímž budou jednotné
nazírání na věc a stejnost rozhodování
zabezpečeny.
Poněvadž není možno pro výjimky
z daně a trvalé osvobození stanoviti vůdčí
zásadu, uvidí se v něm systematicky skupiny
budov, jímž má vynětí z daně
a trvalé osvobození příslušeti.
Shodně s dosavadním stavem nepřísluší
podle návrhu zákona (§ 130) trvalé osvobození
budovám (jejich částem), které jsou
k účelům vyznačeným v §
§ 126-128 pronajaty. Za nájemné se však
nepokládají náhrady nesené státem
za užívání budov k účelům
státním, při nichž zisk je vyloučen,
na př. pouhá náhrada nákladů
udržovacích nebo náhrada poskytovaná
státem podle ustanovení o ubytování
vojska, pak platy ošetřovanců v ústavech
veřejných ve výměře stanovené
autoritativně a v ústavech dobročinných
a všeužitečných, nestačící
na úhradu režie.
§ 18 zák. o ubytování vojska ze dne
11. června 1879 č. 93 ř. z. zní: "Budovy,
které se trvale věnují obcí, okresem,
zemí neb osobou soukromou účelům ubytování
vojska za náhradu stanovenou tímto zákonem,
jsou po dobu tohoto věnování od daně
domovní osvobozeny." Obdobné ustanovení
má zák. čl. VI/1909 § 28 lit. a), který
se odvolává na vojenské ubytovací
zákony z r. 1879 a z r. 1895.
Jestliže dopouští návrh osvobození
od daně budov památných, jichž nikdo
nepoužívá, sleduje tím účel
zachovati je v zájmu veřejném. Přicházejí
tu v úvahu budovy dějinně důležité
a umělecky cenné. Opatrování jich
zřízenci, nebylo by ovšem pokládati
za užívání.
§ 129 návrhu připouští vynětí
z daně a trvalé osvobození od daně
bytů služebních, t. j. bytů, jichž
jsou povinni užívati zaměstnanci v zájmu
služby. V příčině těchto
bytů, které musí býti v budově
z daně vyňaté neb trvale osvobozené,
nečiní se rozdíl, byly-li přenechány
úředníkům nebo zřízencům
zcela zdarma anebo za částečný plat
in partem salarii, který se koná obyčejně
formou zadržené částky příbytečného,
místního přídavku nebo služného.
Služebního bytu musí v budově v případech,
jež má na mysli §,129, č. 2., vyžadovati
nezbytná potřeba na př. v nemocnici, bytu
správce, lékařů, opatrovníků;
v ústavě, který přijímá
a vydává peníze (nemocenská pokladna)
bytu pokladníka; ve školní budově bytu
ředitele a školníka, v továrně
bytu správce a vrátného. Dále služební
byt musí býti poměrům co do velikosti
přiměřeným, t. j. nemá přesahovati
nezbytnou míru potřeby.
§ 130 odst. 2. upravuje případ, že osoba
oprávněná, t. j. osoba, které přísluší
v budově daněprosté služební
byt, tento zcela neb z části za úplatu nebo
i bez ní přenechá osobě třetí,
které by jinak nepříslušel. Ježto
tím ztrácí byt ten vlastnost bytu služebního
a tím vstupuje do povinnosti dani činžovní,
předepíše se z dotčené úplaty
neb z nájemní hodnoty příslušná
daň sice vlastníku stavení, tento ji však
může přesunouti na osobu oprávněnou,
která byt zcela neb z části přenechala.
Subjektem daně musí i v tomto případě
býti vlastník stavení, poněvadž
jde o daň reální.
Návrh zákona rozlišuje v § 131 z důvodů
správně-technických výjimky z daně
ex ipsa lege (§ 126), k nimž dlužno hleděti
z moci úřední, a trvale osvobození
(§§ 127 a 128), které povaluje úřad
na žádost strany, upravuje pak v §§ 131
a 132 řízení o povolení trvalého
osvobození.
§ 133 návrhu ukládá vlastníku
(trvalému poživateli) trvale osvobozeného objektu
povinnost oznámiti změny v poměrech, které
mění neb zrušují titul osvobozovací,
a dává úřadu vyměřovacímu
právo kontroly i právo odvolati osvobození
povolená neprávem jakož i osvobození
bud' vůbec nepříslušející
neb nepříslušející v původním
rozsahu. Potřeba těchto obou ustanovení jest
na bíle dni.
Účelem dočasného osvobození
od daně domovní, které zahrnuje v sobě
též osvobození ode všech jakékoli
jméno majících přirážek
jest podpora stavebního ruchu, aby obyvatelstvu opatřeny
byly laciné a zdravé byty a provozovny dostatečnou
měrou.
Věcné předpoklady pro dosažení
dočasného osvobození přejímá
návrh zákona z dosavadního práva (ze
dne 28. prosince 1911, č. 242 ř. z. a zák.
čl. VI/1909 § 29 a násl.); osvobození
povoluje se pro novostavby, přístavby, nástavby,
úplné a částečné přestavby.
Ochranu práv nabytých na dočasná osvobození
plynoucí ze zvláštních zákonů,
pokud již nevypršela, zabezpečuje odst. 4. a
čl. III. uv. ustanovení, že se zrušiti
má srážka na dani třídní
podle § 3, č. 3, zák. z r. 1911, č.
242 ř. z., která pro nepatrnost (10% a 20%) jest
pro poplatníka bez významu, úřadům
však způsobuje značnou práci, a že
se časově omeziti má používání
daňových sazeb tarifů A, B, C zák.
ze dne 28. prosince 1911, č. 242 ř. z, a sazeb podle
§ 1, odst. 2., zák. ze dne 30. března 1920,
č. 209 Sb. z. a n., kteréž při navrhovaných
sazbách daně činžovní ztratily
z větší části významu,
navrhuje se za účelem zjednodušení ukládacích
prací.
Stanoviti dobu trvání dočasného osvobození
zasluhuje pro svoji důležitost vážné
úvahy. Hledíc k účelu, který
sleduje dočasné osvobození, musí býti
doba osvobozovací, tak dlouhou, aby hmotná výhoda
plynoucí z její délky pohnula stavebníky
ke stavbě; na druhé straně nesmí býti
příliš dlouhou, aby jednak zbytečně
nezkracovala státu a fondů o daně a přirážky,
jednak aby nevyvolávala nezdravého stavebního
ruchu nekalou spekulací, která by hromadně
a nesolidně stavěla domy na prodej a tím
stlačovala výtěžek a cenu dosavadních
domů stavěných solidně i stavebních
pozemků a způsobila nejistotu jejich hodnocení.
Doba osvobozovací činí v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku podle dosud platných zákonů
- nehledíc ke speciálním zákonům
osvobozovacím, vydaným ze zvláštních
podnětů pro jednotlivá místa -:
24 let pro domy dělnické, osvobozené od daně
domovní a 5%ní (zák. ze dne 8. července
1902, č. 144 ř. z.);
6 let pro novostavby, přístavby, nástavby
a přestavby vůbec a
10 let pro určité druhy staveb v přechodné
době (zák. ze dne 28. prosince 1911; č. 242
ř. z.);
20 let pro nové stavby (i kvalifikované přestavby)
pro stavby domů s malými byty, přístavby
a nástavby (zák. ze dne 20. března 1920,
č. 209 Sb. z. a n.);
50, pokud se týče 30, pokud se týče
25 let, pro stavby s malými byty (zák. ze dne 11.
března 1921, č. 100, ze dne 27. ledna 1922, č.
45, ze dne 25. ledna 1923, č. 85, a zák. ze dne
7. března 1924, č. 58 Sb. z. a n.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byla zák. čl.
VI/1909 § 31 stanovena řádná osvobozovací
doba jednak podle povahy stavby, šlo-li o novostavbu a přístavbu,
neb šlo-li o přestavbu, jednak podle místa,
kde stavba byla provedena, na 15-12, 12 až 10, 10-8 let.
Nynější doba s abnormálními poměry
ve stavebnictví (neobyčejná výše
stavebních nákladů způsobená
devalvací měny) je pro stanovení osvobozovací
lhůty svrchovaně nepříhodná,
neboť, jak známo, ani 50leté osvobození
od daně státní a všech přirážek
nemělo na ruch stavební očekávaných
účinků. Ježto však zmíněné
poměry jsou přechodny, nebylo lze při stanovení
lhůty osvobozovací k nim hleděti a bylo třeba,
míti na mysli jediné doby normální.
Návrh zákona doporučuje řádné
osvobození z důvodů stavby na dobu 6 let,
kteréžto osvobození týká se jak
státní daně, tak všech přirážek.
Nepřihlíží se tu ani k místu,
kde stavba vznikla, ani se nečiní rozdíl
mezi způsoby stavby; až dosud - aspoň v sazbě
- činil se rozdíl mezi přestavbou, která
pravidelně jen nahrazuje dosavadní počet
bytů, a novostavbou, kteráž rozmnožuje
počet bytů potud, že prvnějšímu
druhu staveb se dostávalo menších výhod;
proti tomu třeba poukázati na to, že i přestavby
lze celkem pokládati za rovnocenné, uváží-li
se, že umožňují pravidelně kvalitativní
zlepšení z ohledů zdravotních, policejních,
stavebních atd.
Výhoda ze šestiletého osvobození plynoucí
jde podstatně dále nežli dosud, poskytujíc
ex lege i osvobození od přirážek svazků
samosprávných.
Aby přestalo obtížné počítání
na dny, vyměřuje se doba dočasného
osvobození od kalendářního čtvrtletí
ke kalendářnímu čtvrtletí a
na více se ještě započítává
do ní mezidobí ode dne dokončení stavby
do konce kalendářního čtvrtletí,
což usnadniti má předpis daně, který
započne se vždy kalendářním čtvrtletím.
Přebírá se tím ustanovení S
5 zák. z r. 1911, č. 242 ř. z., které
se v praksi osvědčilo. (Viz poznámku k §
121.)
Úprava osvobození z důvodu stavby po dobu
nynějších poměrů, vyznačujících
se bytovou nouzí, vyhrazuje se zvláštním
zákonům.
K odst. 2. § 135 poznamenává se, že povinnost
platiti daň z částí budovy užívaných
před jejím dokončením plyne
z ustanovení odst. 1., podle kterého se povoluje
dočasné osvobození teprve od dokončení
celé stavby.
K užívání stavby podmíněnému
jejím prováděním se však při
stanovení počátku řádného
užívání budovy nehledí. Případy
takové jsou na př. používá-li
se nedohotovené části stavby za přístřeší
hlídače, za stavební kancelář,
za skladiště stavebních hmot nebo náčiní
vesměs ovšem za účelem dohotovení
předmětné stavby.
Nával drobného lidu do měst zejména
velikých a stoupání činže v nich
způsobily nouzi o malé a levné byty. Zákon
ze dne 28. prosince 1911, č. 242 ř. z., po němž
přišly zákony další mající
odstraniti bytovou nouzi, jmenovitě nouzi o malé
byty v malé živnostenské provozovny, poskytovaly
nově zřízeným stavbám domů
s malými byty a malými provozovnami zvláštní
úlevy daňové, a to jednak dočasné,
poskytujíce úplné osvobození od daně
domovní, jednak trvalé, zavádějíce
nižší sazby daně činžovní.
Nouze o malé byty trvá nadále, a trvá
tudíž dále důvod k podpoře jejich
staveb výhodami daňovými. Této potřebě
přichází návrh zákona vstříc
doporučuje pro domy s malými byty a malými
provozovnami zřízené novostavbou nebo úplnou
přestavbou, kvalifikované osvobození od daně
domovní.
§ 136 návrhu, pokud se týče kvalifikace
domů s malými byty a provozovnami, dále kvalifikace
malých bytů a malých provozoven, přejímá
ustanovení cit. zák. z r. 1911, dobu osvobozovací
však rozšiřuje oproti obyčejným
stavbám na 12 let, aby tím spíše účelu
bytové péče bylo dosaženo. Osvobození
dotýká se jak daně státní,
tak všech přirážek.
Vzorem co do doby trvání osvobození bylo
tu právo francouzské, poskytující
novostavbám obytných budov, vyhovujícím
podmínkám zákona ze dne 23. prosince 1911
o stavbě domů s levnými byty (Habitation
a bon marché) osvobození od daně domovní
na 12 let.
Řízení, jak přezkoušeti nároky
na dočasné osvobození od daně, jest
v podstatě proti právu dosud platnému nezměněno.
Modifikace by nastala po té stránce, že lhůta
na podání žádosti jest 30 dnů
ode dne dokončení stavby, tedy proti stavu dosavadnímu
(60 dnů), kratší. Lhůta třicetidenní
srovnává se se lhůtou odvolací a jest
přiměřenou. Počítá se
ode dne dokončení celé stavby, bude lze tedy
vymoci osvobození pro celou budovu jedinou žádostí.
Ustanovením §u 137, odst. 3. návrhu, že
žádost, která nebyla potřebnými
doklady opatřena, se straně vrátí
- aniž to bude míti pro ni škodlivé následky
s tím, aby ji doplnila do přiměřené
lhůty, která může býti na důvodnou
žádost prodloužena, přichází
se vstříc stranám, práva neznalým,
měrou dostatečnou.
Právní újma spojená s opozděným
podáním žádosti za osvobození
podle § 138 srovnává se s dosavadním
právem (§ 5 zák. ze dne 28. prosince 1911,
č. 242 ř. z. a zák. čl. VI/1909 §
37).
Místní prohlídka, ke zjištění
skutečností rozhodných pro osvobození
od daně, nemusí býti v každém
případě provedena, nýbrž jen
tehda (§ 139), uzná-li toho úřad vyměřovací
potřebu.
§ 140 návrhu určuje příslušnost
o rozhodování žádostí za osvobození,
jakož i o prostředku opravném a nezavádí
proti dosavadnímu stavu na území mimo Slovensko
a Podkarpatskou Rus žádné novoty.
Povinnost oznamovati změnu v poměrech, které
založily kvalifikované osvobození podle u 136
návrhu, je samozřejmou, stejně jako právo
kontroly úřadu vyměřovacího
podle odst. 2. tohoto paragrafu; je tu obdoba § 133 návrhu.
Zanikne-li vlastnost domu s malými byty dříve,
nežli řádná šestiletá doba
osvobození prošla, povolí úřad
vyměřovací pro dotčenou budovu obyčejné
osvobození od daně na zbytek doby vytčené
v § 135, a to z povinnosti úřední, nečekaje
žádosti strany, což je pro stranu se značnou
výhodou.
Ustanovení odst. 2. tohoto paragrafu sleduje účel,
aby dům malobytový nebyl měněn, ale
takovým navždy zůstal.
Dani činžovní podle návrhu zákona
jsou podrobeny všecky budovy v soupisných místech,
v nichž jest v rozhodné době více nežli
čtvrtina obytných místností pronajata,
dále všecky budovy v léčebných
lázeňských místech a konečně
všecky budovy zcela neb částečně
pronajaté, ať jsou kdekoliv.
Soupisným místem rozumí návrh soubor
budov očíslovaných samostatně, t.
j. od budov jiného místa nezávisle. Měřítko
"více než 1/4 obytných místností
pronajatých" k tomu účelu, aby bylo
soupisné místo pojato do všeobecné povinnosti
daně činžovní, jest vhodným,
poněvadž počet pronajatých obytných
místností požadovaný jím poskytuje
dostatečný počet objektů srovnávacích,
jichž je třeba, aby byla zjištěna činžovní
hodnota místností nepronajatých, že
mají býti všechny budovy v léčebných
lázeňských místech pojaty do všeobecné
daně činžovní, jest odůvodněno
jednak dostatečným počtem srovnávacích
objektů, jednak poměrně vyššími
činžovními výtěžky, které
tu zpravidla pronájmy poskytují. Pojetí budov
zcela neb částečně pronajatých
v místech ostatních, srovnává se v
podstatě s dosavadním právním stavem
a povahou věci.
Aby byly zjištěny podmínky pro zařadění
soupisného místa do všeobecné povinnosti
daně činžovní, čítati
se mají podle návrhu jen obytné místnosti
budov opatřených vlastním číslem
popisným, podrobených dani domovní, a nemají
při tom býti čítány obytné
místnosti z daně vyňaté a trvale od
daně domovní osvobozené. Ustanovení
to má za účel umožniti přesné
čítání pronajatých obytných
místností, které mají účinek
na bytový trh, jehož vývin je pro zařadění
místa do všeobecné povinnosti daně činžovní
požadavkem.
§ 144 návrhu ustanovuje, které budovy sluší
pokládati za pronajaté; ustanovení to shoduje
se s dosavadním stavem.
§ 145 návrhu upravuje všeobecnou povinnost daně
činžovní pro dobu přechodnou t. j. od
počátku působnosti nového zákona
až do příštího sčítání
lidu, ponechávaje, pokud se týče povinnosti
daně činžovní v místech dosud
zvaných lit. a), dosavadní stav v platnosti. Teprve
od příštího sčítání
lidu má vejíti v život ustanovení §
14, lit. a). Účelem ustanovení, že rozhodnutí
o zařadění místa mezi místa
podrobená všeobecné dani činžovní
díti se má v obdobích od jednoho sčítání
lidu ke druhému, jest způsobiti větší
stálost poměrů zdaňovacích,
což je důležito jmenovitě pro místa,
kde se vyvíjejí poměry bytové těsně
na hranici všeobecné povinnosti daně činžovní.
Odstavec 2. § 145 hledí odstraniti tvrdost, která
by mohla nastati ustanovením poměrně dlouhého
období povinnosti daně činžovní,
kdyby počet pronájmů v některém
soupisném místě v tomto období silně
poklesl.
Stanoviti rozhodný den (§ 146) pro zjištění
podmínky zařadění místa do
všeobecné povinnosti daně činžovní
bylo nutným, aby všeliké pochybnosti v té
příčině byly znemožněny.
Důležitou novotu proti dnešnímu právnímu
stavu zavádí návrh (§ 147), ustanovuje,
že dvě nebo více soupisných míst
může býti spojeno za příčinou
zařadění do všeobecné daně
činžovní za určitých podmínek
v jeden daňový obvod a že naopak místo,
které by jinak všeobecné dani činžovní
bylo podrobeno, může býti za určitých
podmínek z ní vyloučeno účelem,
který je tímto ustanovením sledován,
jest odstraniti příkrosti, vyplývající
z práva dosud platného v příčině
daňového zatížení budov stojících
blízko sebe, pro jejich různé daňově
právní posuzování, o kterém
se již stala zmínka v odůvodnění
povšechném. Přesně vymeziti pojem "uzavřeného
sedliště", o němž jest v tomto §u
řeč, není v zákoně možno
hledíc k tomu; že tu rozhoduje mnoho individuálních
momentů; rozhodnutí o tom bude se moci státi
jenom přihlížejíc ku povaze jednotlivého
případu.