Základem daně činžovní má
býti podle návrhu zákona skutečné
hrubé nájemné aneb skutečná
hrubá nájemní hodnota budovy (její
části) pronajaté nebo vlastníkem užívané
zpravidla za jeden celý prošlý rok po srážce
odpočitatelných položek v § 151 uvedených.
Rokem rozumí se tu rok berní, který kryje
se s rokem kalendářním, čímž
odstraňuje se dosavadní rozdíl mezi rokem
činžovním a rokem berním, který
jenom poplatníky mátl. Ustanovení, že
zastupuje u bytů sezonních a sezonních provozoven
období, po které se obyčejně pronajímají
(užívají), berní rok, jest přiměřeno
způsobu jejich pronajímání (užívání)
jenom na určitou roční dobu a srovnává
se s dosud platným právem. U budov vstupujících
nově během roku do povinnosti daně činžovní
má se vyměřovati daň za první
rok ze skutečného nájemného (nájemní
hodnoty), kterého bylo za dobu od počátku
povinnosti daňové až do 31. prosince toho roku
dosaženo, taktéž po srážce připadajících
odpočítatelných položek (§ 151).
Na příští rok bude ukládání
daně pravidelné.
Skutečný, hrubý výtěžek
jako základ daně činžovní je
velmi důležitou novotou, která se přejímá
ze zák. čl. VI/1909 § 13.
Zdaňování skutečného nájemného
(nájemní. hodnoty) dosaženého v roce
berním postaví daň činžovní
proti stavu dosavadnímu na zcela reálný základ,
učiní vyměření daně
poplatníkům srozumitelnějším,
způsobí soulad ve způsobu přiznávání
výtěžku z budovy k dani činžovní
a přiznávání důchodu z budovy
k dani důchodové, dále zjednoduší
podstatně agendu vyměřovací, konečně
přestanou též odpisy na dani činžovní
z důvodu uprázdnění.
Za nájemné pokládá návrh v
úplné shodě s právem dosud platným
soubor všech plnění nájemníkových
za přenechání budovy (její části)
i s příslušenstvím, ať plnění
toho záleží v čemkoli, tedy na př.
penězích, přírodninách, práci.
Demonstrativním výpočtem druhů plnění
se pojem nájemného v návrhu podrobně
určuje. Činžovní dani má podle
toho býti podroben hospodářský výtěžek
každého přenechaného užívání
budovy (její části) a nejen tedy přenechání
smluvního; pojem "přenechání"
je tedy širším, nežli soukromoprávní
pojem pronájmu, což se srovnává s dosavadním
právním stavem.
K odst. 3. že nájemné nedobytné nemá
se za stanovených předpokladů zdaniti, odpovídá
zásadě zdanění skutečného
výtěžku a srovnává se s dosavadním
právem (zák. ze dne 24. října 1896,
č. 223 ř. z.), při čemž se výslovně
podotýká, že požadovaný průkaz
nedobytnosti neobmezuje se pouze na soudní usnesení
o bezvýslednosti exekuce, ale že může
býti podán i jinak věrohodně, na př.
potvrzením místního obecního neb policejního
úřadu o tom, že by nebylo možno dlužnou
činži na dlužníku vydobýti.
Dani činžovní má býti podroben
nájemní výtěžek, ovšem jenom
pokud plyne z budovy samotné a z jejího příslušenství.
Je-li přenecháno zároveň s budovou
užívání věcí movitých
(na. př. inventář), věcí nemovitých
(na př. zahrada), práv (na př. živnostenská
koncese), nemají platy za toto přenechání
býti podrobeny dani činžovní stejně
jako dosud. To platí též o zařízení
strojním a živnostenském, pak o ústředním
topení a domovních výtazích. Byly-li
zároveň s budovou přenechány pozemky,
podrobené dani pozemkové, které neslouží
zemědělské nebo jiné výrobě
(§ 150), a které náleží 1 budově
(na př. domovní zahrádka), za celkové
nájemné, smí se z něho odraziti třicetinásobek
jejich ryzího katastrálního výtěžku.
Násobek tento přibližuje se skutečným
poměrům; paušální srážkou
má se jednak čeliti přehnaným srážkám
na škodu daně, jednak uspořiti odhad výnosové
hodnoty na místě samém. Co se týče
domovních zahrádek, bylo by theoreticky správnějším,
ježto jde u nich o městskou rentu pozemkovou, postihovati
výtěžek jejich daní domovní,
jako se děje na př.: v Prusku (§ 1 zákona
ze dne 21. května 1861) a nyní v Maďarsku (zák.
čl. XXII/1922, § 8), bylo však od toho v návrhu
upuštěno proto, aby se dosavadní stav nezostřoval,
jakož i z ohledů zdravotně-esthetických.
U bytů přenechaných s nábytkem, zařízením
a posluhou, navrhuje se srážka 30% na opotřebení
nábytku, zařízení a za posluhu. Přejímá
se tu osvědčené ustanovení zák.
čl. VI/1909 § 15, aby bylo čeleno zkracování
daňového základu uplatňováním
příliš velké srážky, jak
se posud dělo hojnou měrou, což způsobovalo
obšírné řízení parifikační.
Že návrh výjimečně v místech
lázeňských, v nichž je zavedena všeobecná
daň činžovní, stanoví srážku
na 50% z hrubého nájemního výtěžku
domů lázeňských, odůvodňuje
se poměrně větší režií,
která je spojena s pronajímáním bytů
v těchto budovách (reklama, inserce, komfort, školené
služebnictvo, vzorná čistota a j.).
Kdežto podle dosavadního práva v echách,
na Moravě a ve Slezsku vylučují se z výtěžku
nájemného, byly-li v něm obsaženy, všecky
obecní dávky a poplatky (dávka z nájemného,
vodné, vodní činže, poplatek za čištění
ulic, a vedle těchto ještě výdaje spojené
s osvětlováním společných prostor
domu a dvorku, pokud je majetník domu nese ze svého,
pak jiné výdaje, jako na př.: režijní
náklady na ústřední topení,
zdviž, domovní telegraf a telefon, a konečně
přiměřené částky za
používání koberci na schodišti
a chodbách, jakož i za používání
zařízení ve společné prádelně
(mandl a p.), dopouští návrh, ježto za
základ daně přijal výtěžek
hrubý, k odpočtení jenom dávky veřejnoprávní
a platy jim podobné, které postihují držitele
bytu, které byly v roce berním skutečně
poplatníkem obci placeny. Sem náleží
jmenovitě obecní dávka z nájemného,
vodné, vodní činže, činže
z místa, poplatek za čištění
a kropení ulic, za odvážení popele a
smetí, poplatek za noční hlídku. Že
odpočítati bude lze jen dávky skutečně
v roce berním placené, srovnává se
se zdaňováním skutečného výtěžku.
Při superedifikaci má se činže placená
majetníku půdy nebo zdí, na nichž výstavba
stojí, z hrubého výtěžku superedifikátu
odpočítati. Ustanovení to čelí
dvojitému zdanění vzhledem k tomu, že
dotčená činže podrobuje se dani rentové.
Ježto v místech všeobecné daně
činžovní podrobeny jsou dani této všechny
budovy, ať jsou pronajaty čili nic, nutno v případech,
kde budova (její část) byla nepronajata,
byla však ve vlastním užívání
poplatníkově nebo přenechána k užívání
osobám třetím zcela nebo částečně
zdarma, anebo byla pronajata za nájemné, které
přesně zjistiti nelze, vyšetřiti a zdaniti
nájemní hodnotu, t. j. hodnotu, které by
bylo lze v místě pronájmem objektu dosíci.
Případy, v nichž vyměřiti se
má daň z nájemní hodnoty, uvádí
§ 153, neuchyluje se v podstatě od práva dosud
platného.
Pokud se týče bytu, domovníku za práce
domovnické bezplatně přenechaného
poznamenává se, že nájemní hodnotu
jeho nutno zdaniti proto, že ona značí pro
vlastníka domu režijní výdaj, který
není odpočitatelný, ježto návrh
zákona daní činžovní postihuje
hrubý činžovní výtěžek.
§ 154 obsahuje výjimku; připouští
totiž zdanění podle přiznání
a nikoliv podle nájemní hodnoty i tehda, kdy činže
je přiznána nižší částkou,
nežli činí činže v místě
obvyklá. Tohoto ustanovení nelze užívati
všeobecně, nýbrž dlužno si uvědomiti,
že jde tu pouze o výjimečné zmocnění
úřadu vyměřovacího, které
je vázáno průkazem, že přiznané
nižší nájemné má důvod
ve známých umírněných požadavcích
pronajimatele vůči všem nájemníkům,
a které jest omezeno podmínkou, že přiznané
nájemné není o 20 % nižší
nájemného v místě obvyklého.
Sleduje se tím účel, aby pronajimatel, který
má slušné ohledy naproti všem svým
nájemníkům, kotvící v blahovolné
nezištnosti, neměl za to s úřadem potíží,
jak se začasté dělo doposud. Ustanovení
§ 154, odst. 2., obsahuje v zákoně novum; má
se jím uzákoniti dosavadní všeobecná
prakse v Čechách, na Moravě a ve Slezsku,
která postupuje naproti poplatníku v dotčených
případech civiliter, poskytujíc mu výhodu
asi o průměrné hodnotě, jak se v osnově
navrhuje. Určitou výměrou této výhody
dosáhnouti se má jednotného postupu u všech
úřadů vyměřovacích.
Aby byl zdanitelný výtěžek přesně
zachycen, je třeba, aby daň činžovní
byla ukládána každoročně, na
každý berní rok zvlášť, což
se srovnává jednak se zásadou zdanění
skutečného výtěžku, jednak znamená
pro vyměřovací úřady ulehčení
při zkoušení přiznání.
Přiznání k dani činžovní
bude tedy nutno podávati rok co rok, a to jako dosavad,
jenom na úředním formuláři
stanoveném nařízením. Potvrzování
údajů přiznání nájemníky
je přejato z ustanovení dosud platných; je
to instituce stará, jako činžovní daň
sama, je vžitá, a ježto má pro přezkoušení
správnosti přiznání velký význam,
musila býti zachována.
Podstatné snížení sazby daně
činžovní proti stavu dosavadnímu ospravedlňují
nejen důvody uvedené v povšechném odůvodnění,
ale též nutné zřetele k tomu, že
základem daně činžovní podle
návrhu jest hrubý výtěžek beze
srážek nákladů udržovacích
a kvoty umožňovací, jakož i že výdaje
osvětlovací a přirážková
srážka (zák. z 23. července 1912, č.
164 ř. z.), které se dosud u nás odpočítávaly,
nadále odpočitatelnými býti nemají.
Ustanovení, že daň činžovní
v místech zcela dani činžovní nepodrobených
nesmí býti menší nežli daň
třídní, připadající
na příslušný berní rok na celou
budovu, hledí zameziti zkrácení daně
fiktivní smlouvou nájemní. Platí na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi (§ 14, posl. odst.
zák. čl. VI/1909) a platilo v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku podle zák. z 9. února
1882, č. 17 ř. z., § 5, posl. věta,
až do r. 1891 (zák. z 1. června 1890, č.
97 ř. z.).
Ježto se daň činžovní vyměřuje
podle návrhu ze skutečného výtěžku,
stal se odpis daně činžovní z důvodu
uprázdnění tak, jak jej zná právo
dosavadní, zbytečným. Neužívání
dlužno však přece úřadu vyměřovacímu
oznamovati, ovšem jen pro kontrolu přiznání,
tedy aby byl v budoucnosti správně zjištěn
daňový základ. K témuž konci
stanovena byla též povinnost poplatníka oznamovati
opětné užívání.
Trestnost opominutí oznámení a podání
oznámení nesprávných má zabezpečiti
správné vyměření daně.
Základem daně činžovní podle
návrhu má býti výtěžek
skutečný, není tudíž zpravidla
předmětem daně nájemné, které
poplatník sice smluvil, ale jehož nepřijal,
poněvadž se stalo nedobytným. Bylo-li nájemné
později zcela nebo částečně
zapraveno, musí býti podle míry úhrady
zdaněno a to v roce, ve kterém se tak stalo; pročež
je povinen poplatník dotčené platby na takové
nájemné úřadu oznámiti.
Tento paragraf upravuje v odstavcích 1. a 2. změnu
ve zdanění způsobenou tím, že
budova dosud dani třídní podrobená,
byla pronajata za berního roku. Rozlišuje dva případy
a to:
1. byla-li budova pronajata počátkem kalendářního
čtvrtletí, aneb
2. během kalendářního čtvrtletí
V prvém případě vstupuje do povinnosti
daně činžovní hned počátkem
dotčeného čtvrtletí, v druhém
případě zůstává až
do konce toho čtvrtletí v dani třídní,
načež vstupuje do dané činžovní
teprve čtvrtletím příštím.
Účelem tohoto ustanovení jest, aby byly odpisovány
a předpisovány daňové kvoty snadno
vypočitatelné, tedy má sloužiti zjednodušení
práce úřadů. Ovšem byla-li by
lota daně činžovní, jež by měla
býti v takovémto případě předepsána,
menší, zůstane budova v dani třídní.
Ustanovením odst. 4., že případ opačný,
když totiž pronajatá budova (část
její) v místě ne zcela dani činžovní
podrobeném přešla během roku v užívání
poplatníkovo, nezpůsobuje předpisu daně
činžovní a daně třídní
pro rata temporis, zachovává se dosavadní
stav platný v Čechách, na Moravě a
ve Slezsku jako v podstatě ustanovením odstavce
1. tohoto paragrafu.
Bylo-li by místo nějaké zařaděno
do povinnosti všeobecné daně činžovní,
bylo nutno přesně určiti dobu, od které
se povinnost tato počíná a dále do
které lhůty mají se podávati přiznání
a oznámení o zneužívání
a opětném užívání. Návrh
zákona činí tu počátek povinnosti
všeobecné daně činžovní
a zmíněné povinnosti poplatníků
vyplývající z ní (podávati
přiznání a oznámení), závislým
na momentu pravoplatnosti rozhodnutí zařaďovacího.
Důvod pro to jest na bíle dni, nemá býti
totiž v takovém případě, za příčinou
vyměření daně činžovní
ničeho podniknuto, pokud nebylo o všeobecné
povinnosti místa k dani činžovní pravoplatně
rozhodnuto, aby nebyly práce úřadu a spolupůsobení
poplatníků marnými a aby nebyla vyvolána
obava prejudice.
Pohnutky, pro které se vláda odhodlal:v daň
třídní zachovati, jsou uvedeny ve všeobecné
části motivů. Obor daně této
se návrhem proti stavu dosavadnímu, jak platí
v celém území státu, zúžuje
ve prospěch daně činžovní.
Daň třídní má podle návrhu,
jako tomu jest dosud, postihnouti jen budovy obytné.
Jakožto měřítko vyměřovací
podržen byl počet obytných místností
z důvodů uvedených v odůvodnění
povšechném.
Ježto pak v místnostech obytných je veliký
rozdíl co do užitkové hodnoty (salon v zámku
a světnička v chatrči), přihlíží
návrh k stavebnímu zařízení
budovy tak, že u přepychových budov zvyšuje
řádnou sazbu o přirážku, u chatrčí
však,snižuje řádnou sazbu, čímž
má býti dosavadní daňová nesrovnalost,
mající původ v abstraktním pojmu "místnosti
obytné", zmírněna, jak již dávno
a se všech stran se požadovalo.
Návrh nečiní, jak tomu bylo dosud, rozdílu
mezi světnicemi a obytnými komorami (kabinety),
poněvadž je to zbytečné.
Dále vypočítává příkladrno
sice, však výstižně místnosti obytné,
přejímaje do daně z práva platného
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi "otevřené
místnosti" (zák. čl. VI/1909, §
22, lit. b), z nichž kupecké a jiné krámy
posud v Čechách, na Moravě a ve Slezsku beze
všeho věcného důvodu dani nebyly podrobeny.
Tím má býti břímě daňové
spravedlivěji rozvrženo. Není zajisté
odůvodněno, jestliže kupecký krám,
hostinský sál a p., byly-li uznány k obývání
nezpůsobilými, zůstaly bez daně, neboť
dům, který takové místnosti obsahuje,
je přece užitečnějším pro
vlastníka, nežli dum, který jich nemá;
ostatně v oboru daně činžovní
místnosti takové dani jsou podrobeny, a není
naprosto důvodu, aby z daně třídní
byly vypuštěny.
Taxativním výpočtem místností
neobytných odstraniti se mají pochybnosti, které
dosavade co do obydlitelnosti vznikaly.
Sazebník daně třídní, jak se
navrhuje, má ve třech nejnižších
třídách za podklad paušální
roční užitkovou hodnotu jedné normální
obytné místnosti i s přísl. ve výši
100.- Kč, z čehož výměra daně
činí 5 %. IV. třídou počínajíc
až včetně do IX. nakupují se v každé
třídě vždy dvě obytné
místnosti, na něž připadati má
jednotná stejná sazba.
Sleduje se tím účel, aby se zřizovalo
při stejné dani obytných místností
více, tedy účel bytové péče.
Ačkoli daň kvotní, jakou je domovní
daň třídní, nesnáší
dobře probressi, vykazuje přes to navrhovaný
sazebník podle vzoru práva dosud platného
počínaje IV. třídou mírnou
progressi, která má svůj důvod jednak
v úvaze, že obytné místnosti ve velkých
budovách mají vzhledem k jich pravidelně
lepšímu stavebnímu a jinakému zařízení
poměrně vyšší užitkovou hodnotu,
jednak že je třeba přivésti výši
daně třídní aspoň poněkud
v poměr k výši daně činžovní.
Zvýšené zdanění přepychových
budov (voluptuare) - nehledíc ani ke zvýšené
pravidelně daňové způsobilosti vlastníkově
- odůvodňuje se vlastností daňového
předmětu, jehož užitková hodnota
vyniká značně vzhledem ku přepychovému
zařízení nad užitkovou hodnotou obytného
stavení selského, kteréž je pro daň
třídní prototypem; snížení
daně z chatrčí je korelatem daňového
zvýšení budov přepychových.
Proveda potřebné zjištění, bude-li
třeba i místní prohlídkou, zařadí
úřad vyměřovací budovu do náležité
třídy sazebníku a zpraví o tom poplatníka
výměrem, proti které:nu přísluší
mu odvolání. Zařadění do třídy
činí základ - každoročního
předpisu daně třídní s případnýni
přirážkami nebo srážkami tak dlouho,
pokud nebyl vydán zařaďovací výměr
nový. Platební rozkazy stejně jako dosud
vydávány nebudou.
Novým proti dosavadnímu stavu je, že lze zařaditi
budovy do třídy také bez místní
prohlídky a bez protokolu o ní sepsaného;
jsou-li potřebná data ze spisů zřejma,
tak na př. když nákres stavební je stavebním
úřadem potvrzen, a ze spisů určitě
jde na jevo, že se podle něho stavba provedla. Účelem
této novoty jest zjednodušiti řízení,
pročež se doporučuje.
Podstata daně třídní jakožto
daně trvalé vyžaduje, aby úřad
vyměřovací zapisoval data rozhodná
pro zdanění budovy do katastru, který pak
má býti podkladem pro každoroční
předpis daně.
O účelnosti občasné revise katastru
činí se zmínka již v odůvodnění
povšechném.
Aby katastr daně třídní byl pro každoroční
předpis daně třídní úplně
spolehlivým podkladem, musí stále vykazovati
pravý stav skutečností pro daň rozhodných,
pročež dlužno v něm vyznačovati
všechny změny, které se staly od původního
zakatastrování budovy a občasného
jejího překatastrování.
Změny v osobách vlastníků, nastalé
během toku, t. j. po 1. lednu roku berního, nemají
pro předpis daně na tento rok významu, má
v tom případě platiti ustanovení §
20, odst. 2.
Ke změnám v předmětu, majícím
účinek na povinnost neb výši daně
třídní, má se přihlížeti
podle návrhu stejně, jako činí právo
dosavadní v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku teprve od počátku příštího
roku; je to důsledkem zásady, podle níž
pohlíží se na daň třídní
hledíc k její nehybné povaze jako na daň
roční.
Ustanovení, že změny uvnitř stavení,
k nimž se podle dosavadního práva vůbec
nehledí, mají dojíti významu od příštího
roku po revisi katastru, je novotou, která se srovnává
se spravedlností daňovou.
Uložením povinnosti poplatníků oznamovati
případy evidenční zachovává
se v podstatě dosavadní stav a vyplývá
toto spolupůsobení poplatníkovo z povahy
věci.
§§ 170 a 171 upravují odpis daně třídní
z důvodu nepoužívání a z důvodu
zničení nebo poškození budovy jakoukoli
živelní pohromou.
Ustanovení o odpisu z důvodu nepoužívání
budovy bylo v podstatě převzato ze zák. ze
dne 1. června 1890, č. 97 ř. z., s modifikací,
že nárok na odpis je podmíněn skutečnostmi,
že budova nemá více nežli 8 obytných
místností. (Cit. zák., dosud platný,
vyžaduje jich 9) a že byla nepoužívána
po celý berní rok.
Odpis z důvodu živelní škody je taktéž
převzat z práva dosavadního (dekret dv. kanc.
ze dne 4. prosince 1821, č. 2212 Sb. z., prov. sv. 4.,
č. 13., a nejv. rozh. ze dne 1. května 1843, čís.
15.642; zák. čl. VI/1909, § 58) s obměnou,
že provinění vlastníka (trvalého
poživatele), kterým škoda vznikla, vylučuje
odpis. Důvod toho je na snadě; nemá býti
dobrodiní zákona účasten, kdo způsobil
škodu na stavení sám vědomě,
na př. požárem, třebas za úmysly
nekalými, a že vzhledem ku právu platnému
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi odpis na dani třídní
povoliti lze za celý berní rok, v němž
pohroma se udála a nikoli teprve ode dne, kdy budova byla
živelní pohromou zničena; dále že
lze povoliti odpis i při částečném,
ovšem podstatném poškození budovy.
"Podstatným" poškozením rozumí
se poškození, které způsobilo zánik
obydelnosti stavení neb některé jeho části,
třebas jen přechodný.
Jinaká škoda živelní na stavení
způsobená na př., shoří-li
jenom střecha, nároku na odpis daně nezakládá.
Zdanění výtěžků movitých
kapitálů, zejména úroků a rent
upraveno bylo dosud v území Čech, Moravy
a Slezska rentovou daní podle hlavy III, zák. o
os. daních, ve znění novel ze dne 26. června
1901, č. 80 ř. z., ze dne 23. ledna 1914, č.
13 ř. z., a ze dne 16. března 1917, č. 124
ř. z., a záhony ze dne 27. května 1919, č.
292 Sb. z. a n., a ze dne 8. dubna 1920, č. 250 Sb. z.
a n., v území Slovenska a Podkarpatské Rusi
kapitálovou a rentovou daní podle zák. čl.
XXII/1875, VII/1883 a V/1908 a novel ze dne 20. prosince 1924,
č. 299 Sb. z. a n., a ze dne 17. března 1926, č.
49 Sb. z. a n.
Oboje zákonodárství zná vybírání
daně jednak podle přiznání, jednak
srážkou při výplatě dlužníkem;
sazby na Slovensku a Podkarpatské Rusi jsou však přes
provedenou již částečnou unifikaci dosud
v mnohém ohledu vyšší než sazby podle
hlavy III. zák. o os. daních.
Přihlížíme-li k tomu, že převzaté
zákony uherské vycházejí již
podle doby svého vzniku z jednodušších
poměrů, a že zák. čl. VII/1909,
jenž má celkem stejné základní
zásady, pokud jde o daň rentovou, jako zák.
o os. daních z r. 1896, nenabyl účinnosti,
doporučuje se při unifikaci a kodifikaci práva
rentové daně vycházeti z úpravy cit.
hlavy III. zák. o os. daních, dále pak zák.
čl. VII/1909.
Rentová daň, platná dosud v republice Čsl.,
jest svojí základní ideou míněna
jako výnosová daň, kteráž postihuje
zásadně výtěžky, které
nejsou zdaněny přímo daní pozemkovou,
domovní nebo daní výdělkovou; daň
postihuje tudíž nejprve široký komplex
výtěžků novitých kapitálů
v jejich přerozmanitých formách, jak je hospodářský
život s sebou přináší.
Když byla daň v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku podle původního znění
zák. ze dne 25. října 1896, č. 220
ř. z., zavedena, bylo to nepopíratelným krokem
ku předu z desolatního stavu před tímto
zákonem, nicméně přes tento pokrok
poukazovala kritika - a to ne neprávem - na to, že
rentová daň i svou novou úpravou jest nejméně
uspokojivou částí nového daňového
systému, jsouc nucena poskytovati a priori mnoho výjimek
ze základního principu daňové povinnosti.
Totéž lze říci o zák. čl.
VII/1909, který sice nenabyl účinnosti, ale
intendoval totéž, co zákon č. 220/1896
ř. z.
Jednou z nejvážnějších příčin,
že výjimky z daňové povinnosti činí
téměř pravidlo, byla skutečnost, že
hledíc k zdárnějšímu úspěchu
státních operací úvěrních,
bylo nutno setrvati při osvobození státních
dluhopisů od rentové daně; tím daň
musila pozbýti rázu všeobecné daně,
neboť ohromná skupina státních papírů
zůstala daně prosta.
Různé jiné úvahy vyžadovaly však
řady dalších osvobození, § 125
zák. o osobních daních vypočítává
jich i se státními papíry 15, zák.
čl. XXII/1875 pak jich vypočítává
celkem 14; důvody byly různé, jednak zachování
různých z dřívější
doby pocházejících osvobození, jednak
ohled na rozmanité humanitní a všeužitečné
zájmy, jednak zřetel k daně prostému
minimu a konečně snaha, vyloučiti podle možnosti
dvojité zdanění; v tomto směru jest
zejména důležité, že dividendy
z akcií jakož vůbec požitky z kapitálu,
vloženého do podniku společníky, jsou
vyňaty z rentové daně.
U daně, kteráž zná příliš
mnoho osvobození, jest systém přiznání
vždy a priori vydán různým úskalím
a selhává, neboť jednak jest k extensivnímu
výkladu zákona s poplatníkovy strany příliš
mnoho příležitosti, jednak zjištění,
zdali nemá vedle osvobozených i dani podrobené
důchody, naráží na překážky,
nehledíc ani k tomu, že právě u důchodu
z kapitálu jest kontrola nejméně možná.
Jest tedy pochopitelno, volil-li zákon z důvodů
technické jednoduchosti a bezpečnějšího
zachycení (§ 133 zák. o osobních daních
a § 6 zák. čl. XXII/1875),jako hlavní
způsob vybírání daně srážku
přímo u pramene čili methodu objektivní,
obmeziv takto rentovou daň podle přiznání
čili podle subjektivní methody vyměřovanou
na nejnutnější míru (hlavně na
periodické požitky, pachty, úroky ze soukromých
pohledávek, určité úroky a renty z
ciziny plynoucí); pro srážku byla pak rozhodnou
spolehlivost dlužníků vzhledem k jejich organisaci
a účetnictví (stát, země, okresy,
obce, podniky veřejně účtující
v širších neb užších rozměrech);
teprve rozšířením srážky
i na t. zv. úroky kontokorentní (zák. ze
dne 27. května 1919; č. 292 Sb. z. a n., a zák.
ze dne 8. dubna 1920, č. 250 Sb. z. a n., pokud jde o Čechy,
Moravu a Slezsko; jinak, máme-li na mysli Slovensko a Podkarpatskou
Rus, vybírala se daň z úroků kontokorentních
srážkou již podle zák. čl. VII/1883)
pojaty do povinnosti srážky některé
osoby fysické.
Na tomto právním rozsahu daňové povinnosti
a na technice daně vůbec nelze mnoho měniti,
neboť poměry jsou daleko silnější.
Při různých emisích státních
dluhopisů po 28. říjnu 1918 zabezpečeno
bylo v zájmu státní politiky úvěrní
osvobození od rentové daně jako v býv.
Rakousku; skupina státních dluhopisů, která
se vymyká všeobecné daňové povinnosti,
jen vzrostla; na tomto stavu věcí nelze prostě
ničeho měniti, nemá-li státní
úvěr vzíti nenahraditelnou škodu; i
jinak nejsou radikálnější změny
v osvobozeních, které by příliš
rušivě mohly zasáhnouti do hospodářské
rovnováhy, doporučitelny; přes to, kde to
bylo jen trochu možno, učiněn pokus zjednodušiti
dosti spletitou i do četných detailů zabíhající
materii zákona, zejména pak sazby.
Technicky, t. j. pokud jde o skutečné zachycení
všech dani podrobených úroků a rent,
je daň na dosti značném stupni dokonalosti,
poskytujíc ve formě vybírání
daně srážkou při výplatách
dlužníkem u řady kapitálů velmi
vhodný instrument, jenž zatajování daně
znemožňuje; daň sráží a
odvádí subjekt srážkou povinný
(platebny státu a j. veřejných korporací,
peněžní ústavy atd.) v náležité
výši; ovšem není známo, jakou měrou
ten neb onen kapitalista k tomu přispívá.
Systém přiznání hraje daleko menší
úlohu, jsa obmezen na případy celkem dosti
snadno kontrolovatelné.