Daňová povinnost se nemění, jelikož
se plně zachovává zásada, že
rentové dani podrobeny jsou pouze požitky, které
nebyly již po zákonu přímo stiženy
pozemkovou, domovní nebo výdělkovou daní.
Poslední věta vsunutá do odstavce 1. definuje
zevrubně pojem "přímého"
postižení daní ve smyslu judikatury správního
soudu.
V odstavci 2. vypočteny jsou příkladmo jednotlivé
druhy požitků rentové dani zpravidla podrobených.
Do výpočtu pod č. 1. nebyly zahrnuty úroky
z tuzemských státních dlužních
úpisů, jelikož tyto úroky se osvobozují
v § 174, č. 15., od rentové daně.
Daňová povinnost proti cizině zůstává
nezměněna v zásadě, uplatněné
v zákoně o osob. daních, že osoby v
tuzemsku bydlící podrobeny jsou dani co do všech
požitků plynoucích odkudkoliv, že však
požitky z ciziny plynoucí se již nezdaňují,
byly-li už v cizině podrobeny některé
z přímých daní mimo důchodovou
daň, a že osoby v tuzemsku nebydlící
podrobeny jsou dani ze všech dani podrobených požitků
plynoucích z tuzemska.
V rozsahu zákonem přiznaných osvobození
od rentové daně nastávají proti dosavadnímu
stavu některé podstatnější změny,
zvláště pokud jde o Slovensko a Podkarpatskou
Rus, kde daňové osvobození v mnohém
směru se rozšiřuje.
Proti § 125 zákona o osobních daních
bylo provedeno pžeskupení jednotlivých osvobození
tím způsobem, že napřed uvedena jsou
osvobození subjektivní a potom osvobození
objektivní.
Výpočet zákonných osvobození
značně vzrostl proti zákonu o osobních
daních přímých tím, že
do zákona byla zařazena velmi četná
osvobození jak subjektivní tak i objektivní,
která byla přiznána pozdějšími
zvláštními zákony.
K č. 1.: Okresy a obce osvobozují se od rentové
daně co do všech požitků podrobených
dani podle poplatníkova přiznání.
Upouští se tu od nynějšího rozeznávání,
zda jde o úroky z dočasně uložených.
berních peněz a nepoužitých výpůjček
nebo o jiné požitky. Subjektům v § 174
pod č. 1. vyjmenovaným jsou co do osvobození
od daně rentové na roveň postaveny i obecně
prospěšné podniky a elektrické podniky,
jež jsou podle § 72, lit. b) a c), osvobozeny od zvláštní
daně výdělkové.
K č. 4.: Osvobození nositelů sociálního
pojištění zakládá se na dosavadních
osvobozeních přiznaných zákony o Všeobecném
pensijním ústavu (č. 1/1907 ř. z.,
138/1914 ř. z. a 89/1920 Sb. z. a n.), o úrazovém
pojištění dělníků (č.
1/1888 ř. z., 207/1919 a 300/1921 Sb. z. a n.), o Fondu
pro zaopatření zaměstnanců velkostatků
(č. 220/ 1922 Sb. z. a n.), o báňských
bratrských pokladnách (č. 242/1922 Sb. z.
a n.)9 o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří
(č. 221/1924 Sb. z, a n.), o pojištění
osob samostatných (č. 148/ 1925 Sb. z. a n.) a o
Léčebném fondu veřejných zaměstnanců
(č. 221/1925 Sb. z. a n.).
K č. 6.: Osvobození tato zakládají
se na zákonech o Všeobecném fondu peněžních
ústavů v republice Československé
(č. 238/1924 Sb. z. a n.), o Zvláštním
fondu pro zmírnění ztrát povstalých
z poválečných poměrů (č.
237/1924 Sb. z. a n.) a na zákonech o stavebním
ruchu (č. 100/1921, 45/1922, 35/1923 a 58/1924 Sb. z. a
n.).
K č. 7. a 8.: Osvobození tato zakládají
se na zákonech o Národní bance Československé
(č. 347/1920 a 102/1925 Sb. z. a n.) a o poštovních
úřadech šekových (č. 140/1919
Sb. z. a n.).
K č. 9.: Společnosti Československého
kříže přiznává se osvobození
od rentové daně v témž rozsahu, v.jakém
příslušelo podle zákona č. 58/1909
ř. z. rakouské společnosti červeného
kříže.
K č. 10.: Osvobození od rentové daně
osob, jejichž požitky rentové dani podrobené
ani samy o sobě, ani ve spojení s jejich ostatním
celoročním důchodem nepřesahují
částky důchodové dani nepodrobené,
zůstává v platnosti, zostřuje se však
v tom směru, že se za příčinou
osvobození od rentové daně u osob zdaňovaných
důchodovou daní společně s hlavou
rodiny přihlíží i ku výši
celkového důchodu společně zdaňovaného
důchodovou daní u hlavy rodiny. Ustanovení
toto má znemožniti obcházení daňové
povinnosti tím, že rentové dani podrobené
požitky se převedou na jednotlivé členy
rodiny, které samy o sobě nemají vlastních
důchodů daně prosté minimum převyšujících.
K č. 11.: Osobám exteritoriálním poskytuje
se též osvobození od rentové daně
co do požitků od daně důchodové
osvobozených; osvobození toto platila v území
mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus dosud jen na podkladě
dovolení v čl. 3. prov. nař. k III. hlavě
zák. o os. daních.
K č. 13.: Novým jest osvobození selských
výměnků.
K č. 15.: Od rentové daně osvobozují
se úroky ze všech tuzemských státních
dlužních úpisů vůbec a renty
za postátněné nebo trvale do státní
správy převzaté podniky potud, pokud již
byly osvobozeny od daně rentové (kapitálové
a rentové) podle dosud platných ustanovení.
K č. 16.: Dividendy a superdividendy z akcií Národní
banky československé, které by vzhledem k
tomu, že nebudou stiženy výdělkovou daní,
měly býti podrobeny dani rentové, vybírané
srážkou u dlužníka, osvobozují
se od daně rentové jednak vzhledem k významu
Národní banky Československé, jakožto
ústavu obecně prospěšného, jednak
z toho důvodu, že plynou převážně
státu, veřejnoprávním korporacím
a podnikům podrobeným zvláštní
dani výdělkové (zejména peněžním
ústavům).
K č. 17: úroky z pohledávek majitelů
kont u poštovních šekových úřadů
osvobozují se obdobně, jako dosud byly osvobozeny
úroky z úsporných vkladů u poštovní
spořitelny (§ 125, č. 5., zákona o osobních
daních).
K č. 18., 22. a 23.: Osvobození důchodů
zde uvedených zakládá se na zákonech
citovaných u č. 4. a 6.
K č. 20.: Osvobození toto zakládá
se na zákonu o drahách nižšího
řádu (č. 149; 1910 ř. z.).
K č. 21.: Osvobození toto zakládá
se na zákonu o státní podpoře při
zahájení soustavné elektrisace (č.
438/1919 Sb. z. a n.) a na zákonu č. 308/1924 Sb.
z. a n.
Z dosavadních osvobození podle § 125 zákona
o osobních daních nebyla do návrhu zákona
pojata tato osvobození:
a) dosavadní č. 9.: Osvobození úroků
ze státních dlužních úpisů
a odškodňovacích rent za zrušené
důchody, na které se vztahoval zákon ze dne
20. června 1868, č. 66 ř. z; ustanovení
toto stává se bezpředmětným,
poněvadž uvedené dlužní úpisy
a renty nebudou československou republikou převzaty;
b) dosavadní č. 10.: Ustanovení o dividendách
rakousko-uherské banky, které se stalo bezpředmětným;
c) dosavadní č. 11.: Osvobození důchodů,
které podle článku II., odst. 3., uvozovacího
zákona k zák. o osobních daních byly
podrobeny právu srážky u dlužníka,
stává se rovněž bezpředmětným,
neboť jednak nemohl býti zjištěn ani jeden
případ, kde by se děla srážka
staré daně z příjmu při výplatě
úroků, jednak úroky z dílčích
dlužních úpisů a hypotečních
zápůjček - o něž zde jediné
jde - nebudou podle návrhu zákona už započítávány
do vyměřovacího základu výdělkové
daně [dnešní 94, lit. c) a budou tudíž
- pokud jim nepřísluší osvobození
podle ustanovení čl. III. nebo některého
bodu § 174 - podrobeny rentové dani u věřitele
v zhledem ke změněným ustanovením
o zvláštní dani výdělkové
(dosavadní § 94, lit. c);
d) dosavadní č. 14.: Osvobození úroků,
vyplácených společnostmi podle § 94,
lit c), poněvadž úroky tyto byly již postiženy
výdělkovou daní společností;
ustanovení toto stává se bezpředmětným,
ježto podle návrhu zákona zmíněné
úroky nebudou již výdělkovou daní
postiženy a není tudíž důvodu,
aby nebyly podrobeny rentové dani u věřitele.
(Sr. vývody k dosavadnímu č. 11.).
Subjektivní osvobození poskytnutá §
174, č. 1. až 12., mají platnost zpravidla
jen potud, pokud rentová daň se nevybírá
srážkou u dlužníka. Výjimka z této
zásady připouští se pouze co do úroků
podrobených srážce podle § 180, odst.
2., č. 3., pokud jde o subjekty, jež jsou také
od daně ze zmíněných úroků
výslovně osvobozeny.
Daň vyměřuje se na každý kalendářní
rok z požitků v tomto roce skutečně
dosažených. U poplatníků, kteří
účtují podle obchodních (hospodářských)
období, připouští se vyměření
daně na podkladě onoho období, které
se končí v příslušném
kalendář ním roce.
Tím, že se postihují daní požitky
v berním roce skutečně dosažené,
přestává veškeren ohled na dobu trvá.ní
dani podrobených požitků a na změny,
které nastaly v požitcích za berního
roku.
Daň srážená dlužníkem postihuje
rovněž jen požitky v rozhodné době
výplatou nebo připsáním skutečně
přijaté.
Ustanovení o naturálních požitcích
a o přípustných srážkách
při stanovení zdaňovacího základu
jsou proti ustanovením platným v území
mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus nezměněna.
Ustanovení § 178, odst. 2. (dosavadní §
130, odst. 2. zákona o osob. daních) o přípustných
srážkách při stanovení základu
daně nesrovnává se sice s přísným
pojmem daně výnosové, ponechává
se však nadále v platnosti, ježto jest jednak
povahy zcela výjimečné, jednak se vžilo
a prakticky nemá značného významu.
Při stanovení daňové sazby bylo přihlíženo
k dosavadnímu stavu v území mimo Slovensko
a Podkarpatskou Rus a dbáno toho, aby sazby daňové,
kterým se hospodářský život v
území hospodářsky vyspělejším
již úplně přizpůsobil, byly pokud
možno nejvíce zachovány nezměněny
a aby rentové dani podrobené důchody stiženy
byly podle možnosti stejným daňovým
břemenem.
Pro rentovou daň vyměřovanou podle přiznání,
k níž se vybírají také přirážky
autonomních korporací, stanoví se sazba daně
3%, tedy tou výměrou, které dosud podrobeno
bylo podle zákona o osob. daních pachtovné
z pronajatých živností (bez dosavadní
mimořádné přirážky).
Sazby daňové, které se srážejí
podle ustanovení § 180 u dlužníka, zůstávají
až na úroky ze vkladů na vkladní knížky
u bank v nezměněné výši dosavadních
daňových sazeb platných v území
mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus mimořádné
přirážky v to počítajíc.
Rentová daň ze vkladů na vkladní knižky
se sjednocuje a stanoví třemi procenty. Doposud
byla sazba dvojí a to (mimořádné přirážky
státní v to počítajíc): 6%
z úsporných vkladů u bank a 3% z úsporných
vkladů. u jiných peněžních ústavů.
Toto rozlišení souviselo s možností přesunu
daňového, takže peněžní
ústav platil rentovou daň za vkladatele. V tomto
případě se stávala daň rentová,
která podle svého účelu má
postihovati výnos určitých peněžních
kapitálů, prakticky daní výdělkovou,
postihující výnos peněžního
ústavu. V tomto případě pak bylo možno
předpokládati, že jest u bank vyšší
nosnost nežli u spořitelen atd. a nižší
saz!ba pro spořitelny byla privilegiem. Avšak takto
změněná rentová daň v daň
výdělkovou není účelná,
poněvadž jest vyměřována podle
hrubého výnosu. V linii celkové tendence
berní reformy, podle níž se čelí
přesunům daňovým, aby se nezměnil
charakter daně, znesnadňuje se napříště
peněžním ústavům, aby platily
rentovou daň ze svého a to tím, že co
by z tohoto titulu zaplatily, není pro ně odpočitatelnou
položkou. Tím se vrací rentová daň
k původnímu svému určení a
účelu. Pak ale není už žádného
důvodu k odstupňování této
daně, ledaže by mělo se finančními
pro středky působiti na příliv a odliv
peněz mezi různými skupinami peněžních
ústavů. To však nemůže býti
a nesmí býti cílem ani účinkem
daně a daň nesmí býti soutěžním
činitelem. O přílivu vkladů do různých
skupin musí rozhodovati pouze zřetele hospodářské,
t. j. u vkladatele úvaha o úroku a risiku. Z té
příčiny se daň rentová unifikovala
a to obecně na sazbě nižší, aby
lidové peněžnictví nespatřovalo
v tom pro sebe křivdu.
Jinak byly při dani vybírané srážkou
u dlužníka ponechány v platnosti dosavadní
výhody, stanovené zákonem a osob. daních
pro úroky z dílčích dlužních
úpisů korporací oprávněných
vybírati přirážky, z úroků
ze vkladů u sirotčích pokladen, z úroků
ze zástavních listů hypotečních
ústavů nesledujících dosažení
zisku a založených na vzájemnosti a konečně
z úroků ze zástavních listů
a z dlužních úpisů vydaných na
podkladě poskytnutých půjček, pokud
tyto listy a úpisy byly vydány zemskými úvěrními
ústavy a ústavy pro zástavní listy
spořitelen, ústřední banku českých
spořitelen v Praze a ústřední banku
německých spořitelen v Praze v to počítajíc.
V území mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus zvyšuje
se tedy zákonná daňová sazba pouze
u požitků zdaňovaných podle přiznání
mimo pachtovné (z dosavadních 2% na 3%). Na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi byla daň kapitálová
a rentová shora již citovanými zákony
č. 299/1924 a 49/1926 z převalné části
snížena z původní vysoké výměry
(10% resp. 5%) na sazby osnovou zákona navrhované;
osnovou docílí se tu ještě dalšího
snížení a úplné unifikace sazeb
daně rentové.
Rozsah povinnosti srážeti daň dlužníkem
je nezměněn, pokud jde o území mimo
Slovensko a Podkarpatskou Rus. Vzhledem ke Slovensku a Podkarpatské
Rusi přizpůsobuje se rozsah povinnosti srážkové
zásadám platným na území ostatním
a rozšiřuje se dosti značně. Na rozšíření
srážkové povinnosti nad míru stanovenou
zákonem o osob. daních se nepomýšlí,
poněvadž nejdůležitější
typy kapitálů jsou již při dnešním
rozsahu srážky plně zachyceny a rozšířením
srážkové povinnosti na širší
okruh dlužníků by již mohly býti
přibírány ke srážení daně
jen subjekty menší spolehlivosti.
Od daně rentové vybírané srážkou
z úroků z běžných účtů
u peněžních ústavů (odst. 2.,
č. 3.), osvobozují se podnikatelé, kteří
sami provozují bankovní obchody po živnostensku,
poštovní šekové úřady, dále
stát, země, župy, okresy a obce a konečně
subjekty, kterým bylo zvláštním zákonem
poskytnuto osvobození od daně ze zmíněných
úroků (Všeobecný pensijní ústav,
úrazové pojišťovny dělnické,
Fond pro zaopatření zaměstnanců velkostatků,
báňské bratrské pokladny, pojišťovny
zřízené podle zákona o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří, pojišťovny osob samostatných,
Léčebný fond veřejných zaměstnanců,
zvláštní fond pro zmírnění
ztrát povstalých z poválečných
poměrů a Všeobecný fond peněžních
ústavů v republice Československé);
všechny ostatní subjekty, jimž nebylo výslovně
přiznáno osvobození od daně srážené
podle dotčeného ustanovení, jsou z úroků
z běžných účtů u peněžních
ústavů podrobeny srážce daně
i tehdy, přísluší-li jim osvobození
od rentové daně ukládané podle přiznání.
Ve způsobu provedení srážky a v odvodu
daně nastává jen pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus nepatrná změna. Právo povolovati delší
lhůty súčtovací a úlevy při
sdělávání výkazů přiznává
se ministerstvu financí (dosud podle zákona o osob.
daních ministr financí).
Myšlenka postihnouti zvláštní daní
t. zv. tantiemy, jest již staršího původu.
Vyhovujíc četným přáním
navrhla býv. vláda rakouská (339, 739 příl.
ke sten. protokolu posl. sněmovny 1909, a 542 týchž
příloh 1911) zavedení zvláštní
daně na platy správních a dozorčích
radů, dále členů představenstva
u akc. společností a komanditních společností
na akcie.
Byla zamýšlena skutečná daň,
progresivně vybudovaná a vybíraná
podle přiznání. Důvodem bylo jednak
to, že tyto požitky, třebaže o nich nelze
tvrditi, že by byly všeobecně příjmem
bezpracným, přece jsou ze všech pro vyšší
zatížení daňové nejvíce
způsobilými, jednak to, že v době, kdy
se všeobecně daně zvyšují, lze
toto vyšší zatížení nejspíše
odůvodniti.
Zákonem (čl. III. zák. ze dne 23. ledna 1914,
č. 1 ř. z.), který až dosud platí,
staly se tyto osnovy ve formě podstatně změněné;
došlo jen k "dávce" tantiemavé, vybírané
srážkou ve výši 10% bez progrese; vyplácené
částky nevylučují se z vyměřovacího
základu zvláštní daně výdělkové
společnosti, ježto dvojího zdaněni v
pravém slova smyslu, tudíž daňově
nepřípustného dvojího zdanění,
tu není.
Býv. uherské právo zná rovněž
podobnou zvláštní daň z těchto
požitků, zahrnuje je však do III. třídy
zárobkové daně (§ 5 zák. čl.
XXXIII:1916) a zdaňuje je tudíž proporcionální
sazbou 10%; vyplacené částky jsou však
odpočitatelnou položkou při zdanění
společnosti (§§ 17, č. 8. a 22. zák.
čl. VIII:1909 a zák. čl. XXXIV:1916).
Návrh zákona přidržuje se vzoru podle
zák. č. 13 ř. z. ex 1914, pokládaje
tuto úpravu za vhodnější jak materielně
tak i technicky; navrhuje se tudíž jediná proporcionální
sazba a vybírání srážkou u pramene,
aby byli postiženi též percipienti bydlící
v cizině.
Pokud jde o zvláštní daň z vyššího
služného, navrhuje se i zde jediná proporcionelní
sazba z částek převyšujících
100.000 Kč služebních požitků,
avšak vybírání na podkladě přiznání
a platebního rozkazu, ježto výše zmíněného
důvodu pro srážku zde není.
Daň podléhá jako jiné výnosové
daně přirážkám samosprávných
korporací.
Trestní právo dosud na území státu
platné vykazuje prvky velmi různé ceny, ba
diametrálně odchylných vůdčích
zásad.
Jednotně upraveno jest v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku jen materiální a formální
právo trestní u daní osobních v hlavě
V. zák. o os. daních (ve znění novel
ze dne 23. ledna 1914, č. 13. ř. z., a ze dne 16.
března 1917, č. 124 ř. z.); tato ustanovení
vycházejí ze "zlého" úmyslu,
znají však i lehčí delikty; tresty jsou:
peněžité nebo fakultativně i tresty
vězení; úřadem vyšetřujícím
a nalézacím jsou správní úřady
finanční, kteréž, pokud jde o tresty
vězení, nalézají v senátech,
složených z finančního úředníka,
soudcovského úředníka a soudce laika.
Trestní ustanovení u daně domovní
v těchto třech zemích opírají
se o různé příležitostné
akty legislativní a sahají, jsouce v několika
dvorských dekretech, nejv. rozhodnutích a pod, roztroušeny,
až k patentu z r. 1820.
Daň pozemková zná jen pořádkovou
pokutu v řízení evidence katastru.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi bylo do platnosti zákonného
čl. XI/1909 v oboru přímých daní
hmotné trestní právo upraveno v jednotlivých
zákonech o příslušných daních.
Paragrafem 93 zák. čl. XI/1909 bylo stanoveno toto:
Pokud není ve zvláštním zákoně
nebo nařízení výslovně obsaženo
ustanovení o finančním přestupku nebo
výměře trestu, pokládá se úmyslné
zkrácení, poškození, úmyslné
zatajení poplatných příjmů
nebo předmětů za přestupek trestaný
soudem a činí peněžitý trest
až 8násobek částky, o kterou byl erár
poškozen. Za částku škody pokládá
se částka, která byla příslušným
činitelem úředním, povolaným
vy měřiti daň, pravoplatně stanovena.
Není-li tato částka známa, činí
trest 10 až 1000 Kč. Také v zákonech
později vydaných, totiž v zákonech o
důchodové dani, majetkové dani a dani z válečných
zisků jsou stanovena hmotná ustanovení trestní.
Hmotná ustanovení trestní vycházejí,
pokud jde o těžší přestupky, ze
zlého úmyslu. Znají však i lehčí
delikty. Tresty jsou peněžité, trest vězení
jest pouze náhradní. Úřadem vyšetřujícím
jsou správní úřady finanční,
které jsou též nalézacími úřady
v těch případech, kde podle zákona
o příslušné dani nebo uvedeného
§ 93 zák. čl. XI/1909 není příslušným
soud. Kde soud je příslušný, rozhoduje
sborový soud I. stolice (sedrie), který jedná
jako samosoudce, řídě se ustanoveními
zák. čl. XI/1909, nařízením
bývalého uherského ministerstva spravedlnosti
č. 800/1916 J. M. a nařízeními bývalého
uherského ministerstva financí č. 5062 a
6017/1916 P. M., a který vydává nálezy
jako důchodkový trestní soud.
Při řešení otázky, jak má
a může býti provedena unifikace tohoto trestního
práva, nelze se obejíti bez stručné
zmínky, jaká jest vlastně povaha daňových
deliktů, neboť zásadní hlediska jeví
určité důsledky v četných směrech,
zejména pokud jde o úpravu trestního řízení.
Ku povaze daňových deliktů nenáleží
- jak se mnohdy při srovnávání zkrácení
daně s kriminálním majetkovým deliktem
(podvodem) omylem myslilo - aby trestní čin nebo
opominutí vedlo přímo ke zkrácení
právního statku daně, neboť, zdaří-li
se delikt čili nic, jest pro jeho povahu nerozhodno a není
tudíž při této zásadní
konstrukci místa pro pojem "pokusu"; rozhoduje
pouze překročení zákazu nebo nedodržení
příkazu. Tomu není na překážku,
trestá-li se delikt přísněji nebo
mírněji podle toho, došlo-li ke skutečnému
zkrácení daně čili nic, a béře-li
se při vědomém zkrácení za
základ trestu zkrácená daň, kdežto
ostatní daňové delikty trestají se
pouze fixní pokutou.
Základní rys daňového práva
dán jest skutečností, že poplatníku
ukládají se určité povinnosti; trestní
právo daňové, třebaže zevně
náleží k trestnímu právu vůbec,
celou svou povahou směřuje ku vynucení nesplněné
povinnosti; nesplnění jest rozhodujícím,
nepřihlížejíc ke smýšlení.
Subjektivní moment viny vyžaduje u daňových
deliktů zvláštní zmínky.
Theorie obecného práva trestního shledávala
inferioritu správního bezpráví v tom,
že jest namnoze jen formálním deliktem, ježto
nepřihlíží ku momentu viny; avšak
to není správné, neboť, i když
jde o pouhý "nepořádek", u něhož
není zlého úmyslu, jde přece vždy
o lehké zavinění, kteréhož sice
nezná obecné trestní právo, které
však je známo finančnímu právu
trestnímu.
Podle toho by se srovnávaly se základní povahou
finančních deliktů t. zv. formální
delikty, u nichž náleží ke skutkové
povaze pouhé faktum činu nebo opominutí,
které však nejsou bez zavinění; proto
tam, kde by toho vyžadovala potřeba zvláštní
ochrany financí, kladl by se gradací lehkého
zavinění až k úmyslu (dolus) důraz
na tento subjektivní moment; dosud převládá
však opačné nazírání,
tak jakoby dolus náležel k základní
povaze finančních deliktů, a jako by byly
pravidlem dolosní delikty, jež, co do subjektivního
momentu oslabeny, vedou k slabším deliktům,
t. j. trestným nepořádkům.
Daňové delikty rozeznávají někdy
dolus, t. j. úmysl zkrátiti nebo zatajiti daň,
dále vědomí, t. j. vědomost o tom,
že se údaj nesrovnává z části
nebo zúplna s pravdou aneb že opominutí odporuje
zákonu, a konečně i culpa, t. j. nedbalost.
Dolus jest živlem pouze kriminálního rázu
a vyskytuje se za starší i novější
doby všude tam, kde se nedoceňuje základní
povaha finančního bezpráví, jak nahoře
bylo uvedeno, a kde dosud má převahu vliv kriminálního
nazírání na povahu těchto deliktů.
Rozdíl jest nejen theoretický, nýbrž
i praktický; v obecném právu trestním
má dolus místo, moha býti přímo
nebo nepřímo prokázán z přerozmanitých
indicií; u finančního bezpráví
a zejména u deliktů v oboru přímých
daní jest tak jen ve výjimečných případech,
uváží-li se, že trestní právo
daňové operuje většinou s interními
a nepřístupnými zjevy soukromého života
poplatníkova (na př. sestavení přiznání
beze svědků, neveřejně); o nichž
nebývá zpravidla žádných zevních
indicií ani možnosti důkazu, na př.
důkazu o nevědění vůbec, nevzpomenutí,
přehlédnutí, omylu a pod. A přece
tu jde nesporně v ohromné většině
případů o trestuhodné vědomí,
že se údaj nesrovnává s pravdou, nebo
že opominutí odporuje uložené povinnosti,
ať již z jakéhokoliv důvodu.
Toto vědomí jest ovšem nezbytným předpokladem
trestnosti, neboť kde jest skutečný omyl anebo
patrný právní omyl, není deliktu;
vhodným doplňkem jest konečně trestná
nedbalost tam, kde není trestného vědomí.
Nenáleží-li tudíž ku povaze finančních
deliktů dolus vůbec a je-li nutno alespoň
trestné vědomí stíhati, pak nelze
- nemá-li býti daňová morálka
vůbec podkopána - ukládati jurisdikci v trestních
věcech daňových řádným
soudům.
Soudy vzhledem k tomu, že jednak nemají podrobné
znalosti právního oboru, jenž potřebuje
ochrany, jednak že by nazíraly na daňové
delikty spíše s hlediska soukromohospodářského
než s hlediska obecněhospodářského
a konečně že by se pohybovaly v obvyklých
představách o dolu, sotva by byly vhodným
orgánem pro potírání finančního
bezpráví, ač stát, jsa s posici právně
i fakticky daleko nevýhodnější než
poplatník, potřebuje zvětšenou měrou
právní ochrany.
Trestní ochrana působí tudíž
velmi nedokonale, přísné a stále přísnější
pohrůžky trestních zákonů zůstávají
více méně na papíře, stát
nemůže provésti nároku na svou ochranu
proti daňové defraudaci jako hromadnému zjevu;
zkušenosti v cizině a doma, hlavně na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi, mluví příliš
jasně.
Bude tedy při unifikaci a kodifikaci materiálního
trestního práva u přímých daní
nutno nejprve upraviti skutkovou povahu tak, aby "úmysl"
(dolus) byl z ní úplně vyloučen a
aby stačilo pouze "vědomí"; kde
není vědomí, není trestu. Důsledně
nutno trvati na tom, aby bylo vyšetřování
a vydávání rozsudků svěřeno
finančním úřadům správním
za účasti soudcovského a laického
živlu a to tím spíše, že se tato
úprava osvědčila. Ostatně přikázati
daňové delikty k trestání řádným
soudům jest za dnešních poměrů
naprosto vyloučeno již z toho důvodu, že
pro relativně značné množství
daňových deliktů byla by prostě znemožněna
vlastní činnost soudu v oboru trestního práva.
Poněvadž cit. hlava V. zák. o os. daních
poskytuje pro tato základní hlediska vhodný
podklad, používá osnova této úpravy
jako východiska.
Unifikace a kodifikace trestního práva u přímých
daní, jak se zde navrhuje, jistě není poslední
etapou v jeho vývoji, neboť vývoj trestního
práva finančního pohybuje se vůbec
ve směru unifikace a kodifikace celého práva
trestního, tedy i daní a dávek nepřímých,
takže později pravděpodobně splyne trestní
právo a řízení pro přímé
daně s celkovým komplexem trestního finančního
práva a řízení vůbec.
Jest to dalekosáhlá akce zákonodárná,
o kterou se býv. Rakousko několikráte pokoušelo,
která však vždy ztroskotala jednak pro nepřízeň
doby, jednak pro četné, někdy i nepřekonatelné
obtíže, které působí sloučení
trestního práva daní přímých
a nepřímých; nebudiž zapomínáno,
že důchodkový zákon trestní ze
dne 11. července 1835 sám čítá
jen 934 paragrafů.
Nynější reforma může se tudíž
omeziti na zdokonalení materiálního a formálního
práva trestního u přímých daní
a vytvořiti tak podklad pro získání
dalších zkušeností.
Pro nynějšek postačí tudíž,
bude-li míti finanční správa v lepším
materiálním právu trestním u přímých
daní způsobilejší prostředek
ku potírání daňového bezpráví;
samozřejmě bude konečně jednou nutno
započíti se skutečným prováděním
trestních sankcí v praksi, nemá-li naprostý
nedostatek trestního korektivu zhoršovati berní
morálku a utvrzovati fraudulosní živly v domnění,
že ohrožování zájmů státu
na dani nepůsobí žádného risika.