Po formální stránce slučují
se v tomto paragrafu v jeden trestný čin "vědomého
zkrácení daně" jak komisivní
tak i omisivní trestné činy, které
byly dosud obsaženy v §§ 239, 240, 243 a 247 zák.
o os. daních.
Sloučení toto jest odůvodněno úvahou,
že při skutečném zkrácení
daně jest nerozhodno, bylo-li způsobeno přímým
činem či pouhým protizákonným
opominutím. Tím mizí rozdíl mezi dosavadním
zkrácením daně jako deliktem komisivním
a zatajením daně jako deliktem omisivním.
Ovšem i podle dosud platných §§ 241 a 244
zák. o os. daních zakládal se rozdíl
ten jen na tom, že zatajení daně bylo trestáno
nižší sazbou než zkrácení
daně. Poněvadž však podle všeobecného
právního nazírání jest delikt
pouhým opominutím spáchaný méně
trestný než přímý čin,
přihlíží k této okolnosti výslovně
ustanovení § 192, odst. 2. a nenastává
tudíž v tomto směru zhoršení proti
dosavadnímu stavu. Budiž podotknuto, že také
německé trestní právo daňové
nezná rozdílu mezi komisivními a omisivními
delikty. (§ 356 Reichsabgabenordnung.)
Po věcné stránce nastává proti
dosavadnímu stavu změna, že ku podstatě
trestného činu podle § 185 stačí
vědomí, t. j. vědomost o tom, že údaj
nesrovnává se z části nebo zúplna
s pravdou aneb že opominutí odporuje zákonu.
Není třeba - jako dříve dokazovati
též dolus, t. j. úmysl, že poplatník
chtěl zkrátiti daň.
Další změna proti dosavadnímu stavu
záleží po věcné stránce
v tom, že příště podle tohoto paragrafu
budou trestány jen takové delikty, které
způsobily skutečné zkrácení
daně.
Trestné činy (opominutí) nezpůsobivší
zkrácení daně, tedy delikty, které
by se při kriminálním nazírání
měly subsumovati pod pojem "pokusu", nebudou
trestny podle § 185, nýbrž mnohem mírněji
pevnou pokutou padle § 191; v tom směru poukazuje
se na odůvodnění k tomuto paragrafu.
Peněžitá pokuta stanoví se jedno- až
desateronásobkem zkrácené daně, kdežto
dosud bylo zkrácení a zatajení daně
(§§ 241 a 244 zák. o os. daních) trestáno
jedno- až devateronásobkem daně, která
byla zkrácena nebo mohla býti zkrácena, na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi pak případně
podle § 93 zák. čl. VI/1909 1- až 8násobkem
zkrácené daně, a nebyla-li zkrácená
daň známa, pokutou od 10 do 1000 Kč. Do osnovy
pojímá se fakultativní trest vězení
podle cís. nař. č. 124 z r. 1917 pro zvláště
kvalifikované trestné činy (při určité
výši zkrácené daně, při
opětném spáchání trestného
činu), odstupňovaný padle částky,
o kterou byla daň zkrácena. Ovšem místo
dosavadního jednoho roku může býti při
zvláště vysokém zkrácení
daně uložen až dvouletý trest vězení.
Rovněž se přejímá z citovaného
císařského nařízení
ustanovení, že při trestu vězení
možno v trestním nálezu vyřknouti, aby
byl nález uveřejněn v časopisech.
Povinnost uveřejniti nález jest v echách,
na Moravě a ve Slezsku pod trestní sankcí
§ 20, odst. 1 zákona ze dne 17, prosince 1862, č.
6 ř. z. z r. 1803, a na Slovensku a Podkarpatské
Rusi § 28, č. 1 zák. čl. XIV/1914 (tiskové
zákony).
Tento trestný čin srovnává se celkem
s dosavadním ohrožením daně z hrubé
nedbalosti podle čl. III, § 1, odst. 1. a 2. novely
ze 16. března 1917, č. 124 ř. z.; v tomto
ustanovení nastává změna, že
trestají se pouze jednání a opominutí,
jimiž bylo způsobeno skutečné zkrácení
daně a že místo peněžité
pokuty stanovené několikanásobkem ohrožené
daně zavádí se peněžitá
pokuta pevnou částkou až do 50.000 Kč.
Podle zmíněné novely byla trestána
hrubá nedbalost stejně jako dolosní čin,
kdežto nyní bude trestána mnohem mírněji,
poněvadž právní cit velí činiti
rozdíl mezi vědomým zkrácením
a mezi zkrácením z hrubé nedbalosti.
Tento trestný čin nastupuje na místo ustanovení
v čl. III, § 1, odst. 3. novely ze dne 16. března
1917, č. 124 ř. z.
Tento paragraf, nezavádějící ničeho
nového, stanoví věc samozřejmou a
nepotřebuje tudíž vysvětlení.
Ustanovení tohoto paragrafu jsou obdobná s ustanoveními
obsaženými v čl. III, § 3 nahoře
zmíněné novely; změny nastaly jednak
- podobně jako při § 135 - v tom směru,
že ke spáchání činu dostačí
vědomí a že trestají se pouze jednání
a opominutí, jimiž skutečně bylo způsobeno
zkrácení daně, jednak že - podobně
jako při § 187 - peněžitá pokuta
není stanovena několikanásobkem zkrácené
daně, nýbrž pevnou částkou až
do 50.000 Kč.
Dosavadní právo trestalo zkrácení
a zatajení daně stejně, nehledíc k
tomu, byl-li stát ve svých daňových
nárocích skutečně poškozen čili
nic; to vedlo v praksi ke značným příkrostem.
Tak na př. poplatník přiznal důchod
menší než minimum od daně osvobozené,
komise však uložila daň z důchodu 50.000
Kč. Bylo-li proti tomuto poplatníkovi zavedeno trestní
řízení a bylo-li v něm zjištěno,
že poplatníkův důchod činil skutečně
50.000 Kč, musil býti trestán troj- až
devateronásobkem daně na důchod 50.000 Kč
připadající, poněvadž poplatník,
nepřiznav žádného poplatného
důchodu, ohrozil celou daň z 50.000 Kč, ačkoliv
ve skutečnosti daň nebyla vůbec zkrácena.
Nelze tu ovšem pochybovati, že - objektivně vzato
- porušení příkazu a nedodržení
zákazu, jež ukládají daňová
ustanovení, jest tu stejně závažné,
neboť nezkrácení daně jest pouze nahodilé,
plynouc jen z bedlivosti ukládacích orgánů,
tedy z činnosti na poplatníku zcela nezávislé;
na druhé straně však velí právní
cit tento druh deliktů trestati mírněji;
pokud tu není možno bráti v úvahu skutečně
zkrácenou daň, nutno operovati s pevnou pokutou.
Trestnost činů nezpůsobivších
zkrácení daně, t. j. pokusu ve smyslu kriminálního
nazíraní, obmezuje se pouze na delikty v §§
185 a 190 uvedené, poněvadž při deliktech
podle §§ 187 a 188 není takový pokus možný.
Těmito do zákona pojatými paragrafy určují
se směrnice, jichž třeba, dbáti při
stanovení trestu v jednotlivých případech
v mezích trestů zákonem vytčených.
Závažnější polehčující
nebo přitěžující okolnosti jsou
v zákoně příkladem uvedeny. Odstavec
2. §u 192 stanoví výslovně, že
omisivní delikty mají býti zpravidla mírněji
trestány než komisivní delikty.
Tento paragraf srovnává se celkem s dosavadním
§ 249 zák. o os. daních. Rozšiřuje
se však i na členy a náhradníky trestních
senátů.
V podstatě se shoduje s ustanoveními čl.
III, § 4 výše zmíněné novely
z r. 1917 v §u 53 zák. čl. V/1878.
Do tohoto paragrafu shrnují se formálně ustanovení
obsažená v § 157, odst. 6, a v § 266 zák.
o os. daních.
Od ručení podle čl. III, § 3 novely
z r. 1917 za peněžité pokuty uložené
návodci nebo pomocníku bylo upuštěno
v úvaze, že by bylo příliš kruté,
aby navedený poplatník, který sám
jest též trestný, ručil ještě
za trest návodcův, tudíž aby byl trestán
dvakráte.
Ručení za peněžité pokuty rozšiřuje
se i na útraty trestního řízení.
Ustanovení odstavce 3. odůvodněno je úvahou,
že by bylo kumulováním trestu, kdyby vinník,
nemoha zaplatiti pokutu, odpykal ji vězením, a kdyby
na druhé straně ručitel musil pokutu zaplatiti.
Z téhož důvodu nemůže pokuta vinníkovi
býti proměněna v náhradní trest
vězení, zaplatil-li ji ručitel.
Ustanovení těchto paragrafů jsou obdobná
s ustanoveními §§ 242, 246 a 248 zák.
o os. daních a zůstala věcně celkem
nezměněna vyjma tyto odchylky:
Trestní hrozba na přečin podle § 199,
kvalifikovaný tím, že byl spáchán
obsahem tiskopisu, byla spřísněna a to tím
způsobem, že místo dosavadního vězení
má býti uložen trest tuhého vězení.
Tato přísnost je plně odůvodněna
nenávistnými útoky proti finančním
úřadům a jejich zaměstnancům,
kteří po převratu pro pouhé plnění
svých povinností byli - zvláště
tiskem - napadáni způsobem ohrožujícím
řádný výkon jejich povinností.
Trestnost pokusu trestného činu podle § 199
musila býti zvláště vytčena hledíc
k trestnímu právu platnému na Slovensku a
v Podkarpatské Rusi.
Ustanovení odst. 4 a 5 § 199 pojata byla do návrhu
po vzoru § 15 zákona ze dne 14. prosince 1923, č.
7 Sb. z. a o. z u. 1924 (zákon o ochraně československé
měny) a to z toho důvodu, aby bylo umožněno
ministerstvu financí posouditi, zda trestní ochrany
je v určitém případě skutečně
potřebí a nejde-li o pouhou - třebas i ostrou
- kritiku činnosti finančních úřadů.
Z téhož důvodu bylo umožněno odvolati
návrh až do prohlášení rozsudku
soudního v I. stolici. Tím bude umožněno,
aby v případech dostatečné satisfakce
byl návrh na stíhání odvolán
a cd trestu upuštěno.
Peněžité pokuty byly ovšem přiměřeně
změněným valutovým a hospodářským
poměrům zvýšeny.
Je totožný celkem s ustanoveními § 20
zák. o os. daních, toliko pokuta byla zvýšena.
V § 202 uvádějí se systematicky všechny
možné případy zániku trestnosti
jednotlivých trestných činů. Podrobnosti
uvedeny jsou v §§ 203 až 209.
Proti zákonu o osobních daních je nové
ustanovení § 205 o zániku trestnosti upuštěním
od trestního řízení, které
je - s některými úchylkami ovšem - známo
též trestnímu důchodkovému zákonu,
důchodkovému právu trestnímu platnému
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi a zákonu o dani
z obratu. Toto ustanovení umožňuje při
doznání a ochotě poplatníkově,
zaplatiti přiměřenou upouštěcí
částku, rychlé skončení trestního
řízení.
Dále je proti zákonu o osobních daních
nové ustanovení o zániku trestnosti udělením
milosti (§ 209), pro které se tímto ustanovením
zjednává určitý zákonný
podklad. Tím se nezasahuje nikterak do práva příslušejícího
presidentu republiky podle § 103 ústavní listiny,
poněvadž presidentovo právo amnestie a abolice
vztahuje se toliko na trestné skutky soudně stíhané.
Ostatní ustanovení o zániku trestnosti shodují
se celkem s ustanoveními §§ 245, 251 a 254 zák.
o os. daních, při čemž se připomíná,
že pro příště podle § 204
možnost účinné lítosti přestane
teprve okamžikem, kdy se doručí poplatníkovi
trestní obsílka, kdežto dosud podle §
245 zák. o os. daních přestávala již
i doručením pouhého úředního
oznámení poplatníkovi, že je naň
učiněno udání; pro tuto úchylku
ve prospěch poplatníkův byla rozhodnou úvaha,
že s takovými denunciacemi byly v praksi činěny
špatné zkušenosti.
Tímto paragrafem počíná se formální
část trestního práva, jež jedná
o věcné i místní příslušnosti
a trestním řízení.
Tento paragraf shoduje se co do obsahu celkem s ustanovením
§ 256 zák. o os. daních a s ustanovením
čl. III, § 5 novely z r. 1917.
Pro Slovensko a Podkarpatskou Rus znamená ovšem zřízení
trestních senátů zánik působnosti
sedrií jako důchodkových soudů pro
obor přímých daní.
Ani těmito paragrafy nemění se celkem ničeho
na právu platném dosud v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Pouze důvody pro odmítnutí
členství v daňové komisi přejímají
se i pro odmítnutí jmenování přísedícím
laikem.
V těchto paragrafech jednajících o trestním
řízení v I. stolici setrvává
se celkem při ustanoveních zák. o os. daních
a příslušných prováděcích
nařízeních. Kdežto dosud v paragrafech
jednajících o trestním řízení
uváděny byly spíše jen jeho jednotlivé
hlavní zásady, přihlíželo se
nyní k tomu, aby tato formální část
trestního práva činila jednotný systematický
celek, vyznačující postupně jednotlivá
stadia trestního řízení, a to od jeho
počátku (zavedení trestního řízení,
§ 213) až do jeho skončení (nález
a výkon trestu vězení, §§ 221 a
222).
Co do jednotlivostí dlužno podotknouti, že při
určitých trestných činech připouští
se na prospěch řádného vyšetření
věci též místní prohlídka
(§ 217) a že se rozšiřuje povinnost co do
náhrady útrat jednak na zvláštní
útraty, které vzešly v trestním řízení
končícím odsouzením obviněného,
za kteréž útraty ručí též
osoba ručící za trest, jednak na útrat
spojené s výkonem trestu (§ 223). § 221
podrobně stanoví, co musí obsahovati vydaný
nález.
Ustanovení těchto paragrafů jednajících
o odvolací stolici, složení odvolacího
senátu, odvolacím řízení a
o stížnostech k nejvyššímu správnímu
soudu, shodují se celkem s dosavadními ustanoveními
zákona o osobních daních a příslušných
prováděcích nařízení.
Pouze rozhodování o pořádkových
pokutách, které při pokutách přes
200 K náleželo dosud senátům u II. stolice,
náležeti bude nyní vůbec finančním
úřadům II, stolice bez spolupůsobení
odvolacího senátu. Zároveň - na rozdíl
od dosavadního stavu - se dává předsedovi
nalézacího senátu, resp. předsedovi
odvolacího senátu právo, aby ve věcech,
v nichž senát sám rozhodl, podal na ochranu
státních zájmů odvolání,
resp. stížnost k nejvyššímu správnímu
soudu, podobně jako jest v daňovém řízení,
kde o dani rozhodují komise.
Pro Slovensko a Podkarpatskou Rus znamená zřízení
odvolacích senátů zánik působnosti
soudních tabulí jako odvolacích stolic pro
obor trestní agendy přímých daní.
Tímto ustanovením zamezuje se výslovně
pozdější zhoršení pravoplatného
nálezu na škodu vinníkovu, tak řečená
reformatio in peius.
Odlišně od dosavadního stavu připadají
nyní všechny peněžité tresty a
pokuty toliko státu.
Jest to odůvodněno jednak tím, aby řízení
bylo jednotné, jednak aby stát, jehož zájmy
byly trestným jednáním ohroženy a poškozeny
a jemuž vznikají prováděním trestního
řízení nemalé útraty, byl alespoň
částečně odškodněn. Ostatně
výtěžek z pokut, které připadaly
chudinským fondům, jako pořádkové
pokuty a pokuty podle §§ 247 a 249 zík. o os.
daních, byl tak nepatrný, že se tím
zmíněným fondům nestane citeltá
újma.
Společná ustanovení, jak se navrhují
v této hlavě, jsou prvým pokusem soustavně
v přehledném celku soustřediti a upraviti
pro obor všech přímých daní řadu
otázek materiálně a formálně-právního
významu, které buď vůbec nebyly zákonem
upraveny nebo opíraly se o pouhou praksi nebo byly na různých
místech roztroušeny.
Tím nabývá celá materie, jež
soustřeďuje se kolem základního pojmu
finanční (daňové) obligace, zcela
jiného rázu a významu.
Náběh k tomu (pokud jde o Čechy, Moravu a
Slezsko) obsahuje již dnes hlava VI. zák. o os. daních
ve znění novely ze dne 23. ledna 1914, čís.
13 ř. z. a ze dne 16. března 1917, čís.
124 ř. z., kteráž však jednak se nevztahuje
- až na trestní ustanovení - na daň
pozemkovou a domovní, jednak upravuje pouze některé
partie.
Jsou to: podávání přiznání
a prohlášení (§§ 262-266), doručování
(§§ 267-268), oznamovací povinnost (§§
269-271), nahlížení do knih (§§ 272-279),
prohlídka místností (§ 280), vrchní
řízení ukládacích prací
(§ 281), opravné prostředky (§ 282), vybírání
daní a úroky z prodlení (§ 283), promlčení
(§ 284), reciprocita (§ 285) a uvedení v předešlý
stav (§ 286).
§ 283, jenž stanovil platnost zákona ze dne 9.
března 1870, č. 23 ř. z. a ze dne 23. ledna
1892, č. 26 ř. z, i pro obor osobních daní,
je i s těmito zákony zrušen a to zákonem
ze dne 16. března 1921, č. 116 Sb. z. a n., vztahujícím
se na splatnost daní (přirážek, příspěvků),
úroky z prodlení a úroky náhradní
z daní (přirážek a příspěvků)
a poplatků přímo placených.
§ 282 a § 284 zachovávají v platnosti
pro obor osobních daní zákon o lhůtách
ze dne 19. března 1876; č. 28 ř. z. a zákon
o promlčení ze dne 18. března 1878, č.
31 ř. z.; zákon onen upravuje však materii
pro přímé i nepřímé
daně a státní důchodky, zákon
tento platí pro přímé daně,
pro poplatky z měr, poplatky dolové a poplatky z
volných kutišť, dále pro potravní
daně, taxy, kolky a přímé poplatky.
Kompetence úřadů finančních,
služba účetní a manipulační,
dále zúčtování přímých
daní upraveno jest interními výnosy různé
kvality a různého stáří; totéž
platí též o vymáhání a
zajišťování přímých
daní (exekuce správní).
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byla před krátkou
dobou zák. ze dne 27. ledna 1922, č. 43 Sb. z. a
n. (prov. nař. ze dne 21. dubna 1922, č. 131 Sb.
z, a n.) oddělena státní správa finanční
od obecní a municipální správy.
Pro "správu daňovou", tedy stran ustanovení
společných všem daním přímým
(částečné i daním a dávkám
nepřímým), kteráž, jak právě
bylo řečeno, dělila se až do nedávna
mezi orgány státní a autonomní, platí
zák. čl. XI/1909, obsahující 113 paragrafů,
jehož některé části byly do převrat.u
pozměněny a doplněny zejména zák.
čl. LIII/1912 a některými pozdějšími
zák. články.
Zákon tento upravuje na jednotném podkladě
tato ustanovení: kompetenci orgánů státních
a nestátních (§§ 1-6), opravy a vrácení
daní (§ 7), řízení odvolací
(§§ 9-20), vedení knih a evidenci (§§
21-25), placení a poshovění daní (§§
26-35), slevy na pozemkové a domovní dani (§§
36-39), řízení exekuční (§§
40-79), spolupůsobení municipií při
zajišťování daní (§§
80-82), ustanovení smíšené povahy, na
př. zákonné právo zástavní,
promlčení, hypoteční zajištění,
řízení v konkursu, ručení (§§
83 až 92); trestními ustanoveními, o nichž
byla již řeč, pokutami a závěrečnými
ustanoveními (§§ 93-113) zákon se končí.
I tato kodifikace, třeba byla obsáhlejší
než ona, kterou obsahuje cit. hlava VI, zák. o os.
daních, jest příliš fragmentárního
rázu, upravuje jen některé obory, některé
opět, jako na př. slevy u daně pozemkové
a domovní (cit. §§ 36-39) zařaďuje
do společných ustanovení, ač tam nenáleží,
jiné opět, jako na př. otázku kompetence
(cit. §§ 1 až 6) upravuje zákonem, ač
je tu daleko výhodnější způsob
nařizovací, který může lépe
a rychleji vyhovovati praktické potřebě než
neohebný zákon atd.
Ještě dále šlo Německo, jehož
"Reichsabgabenordnung" ze dne 13. prosince 1919 (§§
1 až 463) zahrnuje v jednotný celek vše, co jest
společno daním, které se alespoň částečně
vybírají pro říši (§§
1, 2); zákon zamýšlí připraviti
jednotný podklad pro stejnoměrné provádění
platných i budoucích zákonů; proto
upravuje se jednotně organisace úřadů
a říšského finančního
dvora, řízení, nárok na daň,
vrácení daně, oceňování,
povinnosti poplatníků a jiných osob, ukládací
řízení, opravné prostředky,
útraty, vymáhání, trestní právo
a trestní řízení.
Nehledí-li se k trestnímu právu a řádu,
kteréž činí kapitolu pro sebe, nelze
říci, že by v rámci všeobecných
ustanovení vynořovaly se otázky zásadního
významu; za to tím závažnější
jsou obtíže technického rázu, které
stojí v cestě jednotné kodifikaci a ještě
více unifikaci této materie.
Hlavně jest to organisace žup a okresních úřadů
(zákony ze dne 29. února 1920, č. 126, ze
dne 9. března 1920, č. 158, ze dne 22. března
1920, č. 210, vl. nař. ze dne 27. července
1920, č. 476 Sb. z. a n.), která, až bude jednou
provedena, jistě nezůstane bez pronikavého
účinku na organisaci finanční správy;
vše, co tudíž s touto otázkou spojeno,
má a může míti dnes pouze přechodný
ráz.
Velmi důležitá materie exekuce správní
vyžaduje jednak sjednocení, jednak zákonného
podkladu, ale nelze přehlížeti úzkou
spojitost se soudním exekučním řádem,
o jehož reformě se již jedná. Za základ
při úpravě této otázky vzat
tedy návrh sjednoceného řádu exekučního,
jenž se kryje v podstatě s bývalým rakouským
řádem exekučním, kterému jako
modernějšímu a propracovanějšímu
byla dána přednost před uherským.
Vedle správní exekuce zachována pro daně
i exekuce soudní. Návrh zákona přidržuje
se shora uvedeného vzoru návrhu zákona nového
exekučního řádu, pokud povaha předmětu
nepřipouští zjednodušení nebo nevyžaduje
úchylek.
Dle dosavadního stavu zákonodárství
je vymáhání daní v Čechách,
na Moravě, ve Slezsku upraveno zákonem ze dne 20.
března 1919, č. 15 Sb. z. a n., o oddělení
správy finanční od správy politické,
nařízením vlády ze dne 1. prosince
1921, č. 438 Sb. z. a n., jímž se přenáší
vybírání a vymáhání
přímých daní v městech s vlastním
statutem v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
na státní úřady finanční
v souvislosti s vyhláškami ministra financí
ze dne 7. prosince 1921, č. 439, 2. prosince 1922, č.
53 a 14. listopadu 1923, č. 225 Sb. z. a n., min. nařízením
ze dne 9. března 1898, č. 41 ř. z. (služební
instrukce pro finanční prokuratury), nařízením
býv. ministerstva spravedlnosti a ministerstva financí
ze dne 18. ledna 1898, č. 28 ř. z., jímž
se berní úřady zmocňují k vedení
soudní exekuce ze účelem vymožení
daní, poplatků a jiných dávek, pak
různými výnosy býv. ministerstva financí
ve Vídni, mezi jinými zejména ze dne 4. prosince
1858, č. 46.060 (prozatímní exekuční
řád pro Čechy), ze dne 4. března 1878,
č. 2702 a ze dne 11. dubna 1891, č. 31.205 ex 1890
(sestavení předpisů o nuceném vymáhání
přímých daní, platné pro Moravu
a Slezsko), ze dne 18. ledna 1898, č. 58.418 ex 1897, jímž
posledně uvedené tři výnosy byly pozměněny
se zřetelem k novému soudnímu exekučnímu
řádu ze dne 27. května 1896, č. 79
ř. z., ze dne 3. prosince 1908, č. 151.021, jímž
byla rozšířena působnost berních
úřadů při provádění
exekuce správní (politické), a m. j.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi je vymáhání
daní upraveno zák. čl. XI/1909 (§§
40-92), pozměněným a doplněným
zák. čl. LIII/1912 a zákonem ze dne 27. ledna
1922, č. 43 Sb. z. a n.
Z toho, co zde bylo uvedeno, jest zřejmo, jak nezbytně
jest nutno správní exekuci postaviti na jednotný,
zákonný podklad.
Ježto nevyhovuje jako celek ani cit. hl. VI. zák.
o os. daních, ani cit. zák. čl. XI/1909 (LIII/1912),
nutno pomýšleti na jiný samostatný celek,
jenž by sice vyčerpával celou materii,
ke kteréž tu možno přihlížeti,
ale na druhé straně ji opět obmezoval pouze
na obor přímých daní; vyšší
cíl nelze si, určiti do té doby, dokud nebude
lze přistoupiti k jednotné úpravě
ohromného oboru poplatků, cel a spotřebních
daní, tak jak se to činí u přímých
daní.
Otázky, které třeba řešiti v
rámci společných ustanovení zákonnou
formou, jsou v podstatě tyto:
I. Úřady a komise.
1. úřady.
2. Daňové komise.
3. Odvolací komise daňová.
II. Místní příslušnost úřadů
a komisí a místo předpisu daně.
III. Bydliště.
IV. Lhůty.
V. Počítání času a zaokrouhlování.
VI. Úřední opatření.
VII. Doručování.
VIII. Daňová povinnost a daňový nárok
(daňový dluh a daňová pohledávka).
1. Jak vzniká, přechází a v čem záleží.
2. Způsobilost jednati, zastupování a plná moc.
3. Ručení.
a) osobní.
b) věcné.
4. Jak zaniká daňová povinnost a daňový nárok (daňový dluh a daňová pohledávka.).
5. Splatnost daně a úroky z prodlení.
Placení.
Plnění na místě placení.
Odpočet.
Úřední výrok.
Promlčení.
6. Příročí.
7. Zajištění.
8. Vrácení daně a nahrazovací úroky.
IX. Řízení co do vyměření
daně.
1. Účel vyměřovacího řízení.
2. Součinnost poplatníkova.
3. Součinnost třetích osob.
4. Přiznání.
5. Vyměřovací řízení.
6. Nahlížení do knih.
7. Místní prohlídka.
8. Zvláštní ustanovení o místním šetření za zjištěním daně domovní.
9. Přísežní odhadci.
10. Zkoumání a ocenění vyměřovacího materiálu.
11. Stanovení vyměřovacího základu.
12. Platební rozkazy.
13. Nahledání do spisů a oznamování daňových dat.
14. Odvolání.
15. Působnost a postup odvolacích stolic.
16. Náhrada útrat.
X. Řízení v ostatních věcech
daňových.
XI. Navrácení do předešlého stavu.
XII. Přesouvání daní.
XIII. Poměr k cizině.
XIV. Vymáhání daní.
Při řešení těchto otázek
byla recipována ustanovení dosavadního práva,
pokud se v praksi a i jinak osvědčila; to platí
zejména o četných ustanoveních, platných
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, kteráž
jsou obsahem i formou dokonalejší, nežli ustanovení
dosud platná na Slovensku a v Podkarpatské Rusi;
na druhé straně bylo však nutno leckde pomýšleti
na doplňky a změny a to tam, kde dosavadní
ustanovení zřejmě nedostačují;
kde tak jest, bude vytčeno v hlavních rysech ve
speciálním odůvodnění.
Ustanovení, týkající se vybírání
a súčtování daní, ponechávají
se úpravě nařízením (sr. uváděcí
ustanovení); rovněž t. zv. obor působnosti
finančních úřadů ponechává
se nařízení, kteréž lépe
a rychleji může vyhovovati potřebám
účelné správy.
Z odloučení finanční správy
státní od správy obecní a municipální
dochází na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
ovšem ke značným odchylkám proti dosavadnímu
stavu.
Co do právního dosahu této hlavy lze povšechně
říci, že platí pro veškeré
přímé daně čítajíc
v to i ustanovení trestní (hlava VIII.), pokud ovšem
v této hlavě není zvláštních
odchylných norem.