§ 1. železnice nesmí odmítnouti, oddáliti
nebo změniti provedení příkazů,
zmíněných v prvním odstavci §
1 článku 21, leč v případech,
když:
a) provedení není již možné v okamžiku,
kdy příkazy dojdou železnice;
b) provedením byla by rušena pravidelná služba
provozní;
c) provedení odporuje, jde-li o změnu stanice určení,
zákonům a řádům platným
ve státech na přepravě zúčastněných,
zejména pokud se týče předpisů
celních, berních, finančních nebo
policejních a jiných úřadů
správních;
d) hodnota zboží nezaručuje pravděpodobně,
jde-li o změnu stanice určení celé
přepravné, jež bude váznouti na tomto
zboží po příchodu na nové místo
určení, leda že by toto přepravné
bylo hned zaplaceno nebo zajištěno.
V případech shora uvedených budiž odesilatel
co možná nejdříve zpraven o překážkách,
které brání provésti jeho příkazy.
Nemůže-li železnice předvídati
tyto překážky, nese odesilatel všechny
důsledky vyplývající z toho, že
počala prováděti jeho příkazy.
§ 2. Přikázal-li odesilatel, aby bylo zboží
vydáno v některé stanici na cestě,
vybere se dovozné až do této stanice podle
tarifů, platných mezi stanicí odesílací
a jmenovanou stanicí na cestě.
Přikázal-li odesilatel, aby byla zásilka
vrácena do stanice odesílací, počítá
se dovozné: 1. až do stanice, kde byla zásilka
zadržena, podle tarifů platných mezi stanicí
odesílací a touto stanicí; 2. z této
stanice až do stanice odesílací podle tarifů,
platných pro tuto trať.
Přikázal-li odesilatel další přepravu
do jiné stanice, počítá se dovozné:
1. až do stanice, kde zásilka byla zadržena,
podle tarifů platných mezi stanicí odesílací
a touto stanicí; 2. z této stanice až do nové
stanice určení podle tarifů, platných
mezi těmito stanicemi.
§ 3. železnice má nárok na náhradu
výdajů, vzniklých provedením příkazů
zmíněných v § 1 článku
21, nebyly-li tyto výdaje způsobeny jejím
zaviněním.
§ 1. Nelze-li s přepravou pro překážku
započíti nebo byla-li přeprava přerušena,
jest m, železnici, aby rozhodla, je-li v zájmu odesilatelově
vyžádati si jeho příkazů nebo
je-li výhodnější přepraviti zboží
z úředního podnětu po jiné
cestě přepravní. Železnice jest oprávněna
požadovati dovozné po této jiné cestě
a užije příslušných lhůt
i jsou-li delší než po původní
cestě přepravní, pokud nelze přičísti
vinu železnici.
§ 2. Není-li jiné cesty přepravní,
vyžádá si železnice příkazů
odesilatelových; železnice není však povinna
tak učiniti, jde-li o dočasnou překážka,
vzniklou z okolností, uvedených v článku
5 § 5.
§ 3. Odesilatel zpravený o přepravní
překážce může smlouvu zrušiti,
zaplatí-li železnici, v daném případě,
buď dovozné za trať již projetou nebo výdaje
vzniklé přípravou ku přepravě,
jakož i všechny poplatky stanovené tarify, pokud
nelze přičísti vinu železnici.
§ 4. Nemá-li odesilatel duplikát nákladního
listu, nemohou příkazy, které dává
v případech, uvedených v tomto článku,
měniti ani označení příjemce
ani místo určení.
§ 5. Vykonány nebudou:
a) příkazy odesilatelovy, které nedojdou
prostřednictvím stanice odesílací;
b) příkazy, aby bylo vráceno zboží,
jehož hodnota neuhradí pravděpodobně
výdaje s tím spojené, leda by tyto poplatky
byly hned zaplaceny nebo zajištěny.
§ 6. Nedá-li odesilatel, zpravený o překážce
přepravní, v přiměřené
lhůtě vykonatelné příkazy,
bude postupováno podle ustanovení o překážkách
při dodání, která platí na
železnici, na které bylo zboží zadrženo.
§ 7. Pomine-li přepravní překážka
dříve než dojdou příkazy odesilatelovy,
odešle se zboží, kam jest určeno, aniž
se vyčká těchto příkazů,
o čemž jest odesilatele co možná nejrychleji
zpraviti.
§ 1. Vzniknou-li překážky při dodání
zboží, musí stanice určení bez
odkladu zpraviti o tom odesilatele prostřednictvím
stanice odesílací, a vyžádati si jeho
příkazů. Bylo-li o to požádáno
v nákladním listu, musí býti tato
zpráva dána hned telegraficky. Výdaje za
tuto zprávu váznou na zboží.
Odmítne-li příjemce zboží, má
odesilatel právo naložiti se zbožím, i
když nemůže předložiti duplikát
nákladního listu.
Jestliže příjemce odmítnuv zboží
dodatečně si pro ně přijde, bude mu
vydáno, neobdržela-li zatím stanice určení
opačné příkazy odesilatelovy. Zpráva
o vydání zboží musí býti
dána hned odesilateli doporučeným dopisem,
jehož výdaje váznou na zboží.
V žádném případě nesmí
býti zboží vráceno odesilateli bez jeho
výslovného souhlasu.
§ 2. Pokud není nic stanoveno v § 1 tohoto článku
a s výhradou ustanovení článku 43,
určují zákony a řády platné
pro dodací železnici způsob, jak postupovati,
je-li překážka při dodání.
§ 1. železnice má na zboží právo
zástavního věřitele pro veškeré
pohledávky uvedené v článku 20. Toto
právo trvá, pokud zboží jest v držení
železnice neb osoby třetí, která je
drží za ni.
§ 2. Účinky práva zástavního
řídí se zákony a řády
státu, v němž se jeho dodání
vykoná.
§ 1. železnice, která přijala. ku přepravě
zboží s nákladním listem, ručí
za provedení přepravy na celé cestě
až do dodání.
§ 2. Každá následující železnice
vstupuje již tím, že převzala zboží
s původním nákladním listem, ve smlouvu
přepravní podle podmínek této listiny
a přijímá závazky z toho vznikající,
bez újmy ustanovení článku 42, §
3, která se týkají železnice určení.
§ 3. Ručení železnice podle této
úmluvy zaniká ve stanici určení označené
v nákladním listu, i když odesilatel označil
jiné místo určení. Přeprava
odtud dále řídí se zákony a
řády vnitřními.
§ 1. Železnice ručí za podmínek
stanovených v této kapitole za škodu vzniklou
buď úplnou nebo částečnou ztrátou
jakož i poškozením zboží, která
vznikne od přijetí zboží ku přepravě
až do jeho dodání neb opožděným
dodáním.
§ 2. Je zbavena tohoto ručení při úplné
nebo částečné ztrátě
nebo poškození, dokáže-li, že škoda
byla způsobena zaviněním oprávněného
příkazce, jeho příkazem, který
nevyplývá ze zavinění železnice,
vlastní vadností zboží (vnitřní
zkázou, ubýváním, obyčejným
prosakováním atd.) nebo vyšší mocí.
§ 3. Je zbavena ručení za škodu vzniklou
opožděným dodáním, dokáže-li,
že zpoždění bylo způsobeno okolnostmi,
kterých železnice nemohla odvrátiti a které
zdolati nebylo v její moci.
§ 1. železnice neručí za škody, které
vzniknou z jedné nebo několika těchto příčin:
a) z nebezpečí souvisícího s přepravou
v otevřených vozech, u zboží tak přepravovaného
bud' podle předpisů tarifních nebo podle
úmluv sjednaných s odesilatelem a poznamenaných
v nákladním listu;
b) z nebezpečí vznikajícího buď
tím, že obal chybí, nebo že je vadný,
u zboží, které je svou povahou náchylno
k ztrátám na váze nebo poškozením,
není-li zabaleno;
c) z nebezpečí souvisícího s nakládáním
nebo vykládáním nebo vznikající
z vadného naložení, jde-li o zboží
nakládané odesilatelem nebo vykládané
příjemcem buď podle tarifů neb úmluv
sjednaných s odesilatelem a poznamenaných v nákladním
listu nebo podle úmluv sjednaných s příjemcem;
d) ze zvláštního nebezpečí buď
úplné nebo částečné
ztráty nebo poškození zejména zlomením,
rzí, vnitřní přirozenou zkázou,
kromobyčejným prosakováním, vysycháním,
roztroušením, jemuž je určité zboží
vydáno z příčin vlastních jeho
povaze;
e) z nebezpečí vznikajícího buď
tím, že předměty z přepravy vyloučené
byly nicméně podány ku přepravě
s pojmenováním nesprávným, nepřesným
nebo neúplným, nebo že byly předměty
jen podmínečně připuštěné
ku přepravě podány s pojmenováním
nesprávným, nepřesným nebo neúplným,
nebo že neučinil odesílatel předepsaných
bezpečnostních opatření;
f) ze zvláštního nebezpečí, spojeného
s přepravou pro živá zvířata;
g) z nebezpečí, jemuž má býti
čeleno doprovodem živých zvířat
nebo zboží, jestliže buď podle této
úmluvy nebo podle tarifů nebo podle úmluv,
sjednaných s odesílatelem a poznamenaných
v nákladním listu, přeprava těchto
zvířat nebo tohoto zboží má býti
vykonána s doprovodem.
§ 2. Mohla-li podle okolnosti případu vzniknouti
škoda z jedné nebo několika těchto příčin,
plat domněnka, ze z nich vznikla; nedokáže-li
oprávněný příkazce opak.
Musí-li železnice podle ustanovení této
Úmluvy dáti náhradu za úplnou nebo
částečnou ztrátu zboží,
vypočítá ji:
podle bursovní ceny,
není-li této, podle tržní ceny,
není-li ani prvé ani druhé, podle obecné
hodnoty zboží téhož druhu a jakosti v
místě a době, kde zboží bylo
přijato ku přepravě. Náhrada nemůže
však převyšovati 50 franků za každý
chybějící kilogram hrubé váhy,
s výhradou omezení stanovených v článku
34.
Kromě toho se nahradí přepravné, clo
a jiné výdaje zaplacené za ztracené
zboží, bez náhrady další škody,
kromě výjimek, o nichž je řeč
v článcích 35. a 36.
Nejsou-li částky, které tvoří
základnu pro výpočet náhrady, vyjádřeny
ve měně státu, ve kterém placení
jest požadováno, přepočítají
se podle kursu dne a míst placení.
§ 1. Oprávněný příkazce
může bez dalších důkazů
považovati zboží za ztracené, nebyla-li
dodáno příjemci nebo pro něho přichystáno
ve třiceti dnech po uplynutí lhůt počítaných
podle článku 11.
K těmto třiceti dnům jest přidati
tolikrát po deseti dnech, nejvíce však třicet
dnů, kolika státy zásilka prošla kromě
státu odesílacího a určení.
§ 2. Oprávněný příkazce
může, přijímaje náhradu za ztracené
zboží, vyhraditi si ve stvrzence, že žádá,
aby byl ihned zpraven, bude-li zboží nalezeno do čtyř
měsíců po vyplacení náhrady.
O této žádosti bude mu vydáno písemné
osvědčení.
§ 3. Po obdržení této zprávy může
oprávněný příkazce ve lhůtě
třicetidenní žádati, aby mu bylo zboží
vydáno zdarma podle vlastní volby ve stanici odesílací
nebo ve stanici určení, označené v
nákladním listu, vrátí-li náhradu,
kterou obdržel, s výhradou všech nároků
na náhradu pro opoždění, stanovenou
podle článku 33 a případně
článku 5, § 3, níže uvedených
§ 4. Není-li ve stvrzence výhrady zmíněné
shora v § 2, nebo nebyly-li ve lhůtě třicetidenní
dány příkazy podle § 3, nebo bylo-li
zboží nalezeno teprve po čtyřech měsících
po zaplacení náhrady, naloží železnice
se zbožím podle zákonů a řádů
svého státu.
§ 1. U zboží, které svou zvláštní
povahou zpravidla již pouhou přepravou utrpí
ztrátu na váze, ručí železnice
za ztrátu na váze pouze tehdy, převyšuje-li
mez takto stanovenou:
a) 2% váhy u zboží tekutého nebo podaného
ve vlhkém stavu, jakož i nehledě k délce
přepravy u tohoto zboží:
sladké dřevo, | chmel, |
barvířské dřevo strou- | ovčí vlna, |
hané nebo mleté, | čerstvá zelenina, |
rohy a paznehty, | čerstvý tmel, |
žíně, | kosti celé nebo mleté, |
surové kůže, | zpracované kůže |
odpadky koží, | (usně), |
kůry, | sušené ryby, |
čerstvé tabákové | kořeny, |
listy, | mýdla a hutné oleje, |
kožešiny, | sůl, |
čerstvé ovoce, | štětiny, |
ovoce sušené nebo pe- | řezaný tabák, |
čené, | zvířecí šlachy,; |
tuky, |
b) 1% u všeho ostatního suchého zboží,
které rovněž podléhá ztrátě
na váze za přepravy.
§ 2. Omezené ručení, stanovené
v § 1 tohoto článku, nelze uplatniti, je-li
dokázáno podle okolností případu,
že ztráta má jiné příčiny
než ony, které ospravedlňují stanovenou
mez.
§ 3. Je-li přepravováno více kusů
jediným nákladním listem, počítá
se přípustná mez ztráty na váze
u každého kusu, je-li jeho váha, při
podeji odděleně označena v nákladním
listu, nebo může-li býti zjištěna
jiným způsobem.
§ 4. Při úplné ztrátě
zboží nesráží se při výpočtu
náhrady nic za ztrátu na váze vzniklou za
přepravy.
§ 5. Předpisy tohoto článku neruší
nikterak předpisů článku 28.
Za poškození musí železnice kromě
výjimky, uvedené v článku 34, zaplatiti
částku, o niž bylo zboží znehodnoceno,
bez náhrady další škody kromě výjimek,
o nichž je řeč v článcích
35 a 36.
Náhrada nemůže však převyšovati:
a) je-li celá zásilka poškozením znehodnocena,
částku, která by byla bývala vyplacena
za úplnou ztrátu;
b) je-li pouze část zásilky poškozením
znehodnocena, částku, která by byla bývala
vyplacena za ztrátu znehodnocené části.
§ 1. Byla-li překročena lhůta dodací
a nedokáže-li oprávněný příkazce,
že z opoždění vznikla škoda, jest
železnice povinna zaplatiti:
1/10 dovozného při opoždění nepřesahujícím
1/10 lhůty dodací;
2/10 dovozného při opoždění větším
než 1/10 a nepřesahujícím; 2/10 lhůty
dodací;
3/10 dovozného při opoždění větším
než 2/10 a nepřesahujícím 3/10 lhůty
dodací;
4/10 dovozného při opoždění větším
než 3/10 a nepřesahujícím 4/10 lhůty
dodací;
5/10 dovozného při opoždění větším
než 4/10 lhůty dodací.
§ 2. Byl-li podán důkaz, že z opoždění
vznikla škoda, budiž zaplacena za tuto škodu náhrada,
která nemůže převyšovati dovozné.
§ 3. Náhrady poskytované podle paragrafů
1 a 2 tohoto článku, nemohou býti požadovány
vedle těch, které by příslušely
za úplnou ztrátu zboží.
Při částečné ztrátě
buďtež zaplaceny v daném případě
za část zásilky, která nebyla ztracena.
Při poškození poskytují se v daném
případě vedle náhrady stanovené
v článku 32.
Poskytuje-li železnice veřejnosti zvláštních
podmínek přepravních (tarify speciální
nebo výjimečné), které značí
slevu z celkového dovozného, počítaného
podle obyčejných podmínek (tarifů
všeobecných), může omeziti náhradu,
příslušející oprávněnému
příkazci při poškození, ztrátě
neb opoždění, na určitou nejvyšší
částku.
Jestliže takto stanovená nejvyšší
částka vyplývá z tarifu, kterého
bylo použito pouze na části přepravní
cesty, lze se jí dovolávati jen tehdy, když
příhoda, odůvodňující
náhradu, udála se na této části
přepravní cesty.
§ 1. U každé zásilky může
býti opověděn zájem na dodání
a poznamenán v nákladním listu, jak jest
řečeno v článku 6, § 6 písmeno
k).
Částka opověděného zájmu
musí býti vyjádřena buď ve měně
státu odesílacího, nebo ve zlatých
francích, nebo v jiné měně tarify
stanovené.
§ 2. Z opověděné částky
vybírá se poplatek 1/4/00 za každých
započatých 10 kilometrů.
Tarify mohou tyto poplatky snížiti a stanoviti jejich
nejmenší částku.
§ 3. Byl-li opověděn zájem na dodání,
může býti žádáno při
opoždění:
a) nebylo-li dokázáno, že vznikla z toho opoždění
škoda a v mezích opověděného
zájmu:
2/10 dovozného při opoždění nepřesahujícím
1/10 lhůty dodací;
4/10 dovozného při opoždění větším
než 1/10 a nepřesahujícím 2/10 lhůty
dodací;
6/10 dovozného při opoždění větším
než 2/10 a nepřesahujícím 3/10 lhůty
dodací;
8/10 dovozného při opoždění větším
než 3/10 a nepřesahujícím 4/10 lhůty
dodací;
celé dovozné při opoždění
větším než 4/10 lhůty dodací;
b) je-li podán důkaz; že vznikla z opoždění
škoda: náhradu až do výše opověděného
zájmu.
Je-li částka opověděného zájmu
menší než náhrady stanovené v článku
33, mohou býti tyto žádány místo
náhrad, určených písmeny a) a b).
§ 4. Je-li podán důkaz, že škoda
vznikla úplnou nebo částečnou ztrátou
nebo poškozením zboží, u něhož
byl opověděn zájem na dodání,
může býti přiznána kromě
náhrad, stanovených v článcích
29 a 32, nebo v daném případě v článku
34, další náhrada plné škody až
do výše opověděné částky.
Ve všech případech, kdy železnice zavinila
úplnou nebo částečnou ztrátu,
poškození neb opoždění zboží
zlým úmyslem nebo hrubou nedbalostí, budiž
oprávněnému příkazci plně
nahrazena dokázaná škoda až do dvojnásobné
výše nejvyšších částek,
stanovených v daném případě
v článcích 29, 32, 33, 34 a 35.
Oprávněný příkazce může
požadovati 6% úroky z přiznané náhrady,
převyšuje-li tato náhrada při jednom
nákladním listu deset franků.
Tyto úroky počítají se ode dne reklamace,
zmíněné v článku 40 nebo, nebylo-li
reklamace, ode dne podání žaloby.
Náhrada přijatá neprávem musí
býti vrácena.
Při podvodu má železnice kromě toho
nárok na zaplacení částky, rovnající
se náhradě neprávem vyplacené, nehledě
k trestním následkům.
Železnice ručí za zaměstnance ve své
službě a za jiné osoby, kterých užívá
k vykonání přepravy, kterou na se vzala.
Jestliže však na žádost zájemce železniční
zaměstnanci sepisují nákladní listy,
pořizují překlady nebo činí
jiné úkony, které nepříslušejí
železnici, jest za to míti, že jednají
na vrub osoby, které tyto služby prokazují.
§ 1. Reklamace ze smlouvy přepravní musí
býti podány písemně u železnice
označené v článku 42.
§ 2. Právo reklamovati mají osoby, které
jsou podle článku 41 oprávněny žalovati
železnici.
§ 3. Podá-li reklamaci odesilatel, musí předložiti
duplikát nákladního listu. Podá-li
reklamaci příjemce, musí tento předložiti
nákladní list, byl-li mu vydán.
§ 4. Nákladní list, duplikát a jiné
doklady, oprávněným příkazcem
snad k reklamaci připojené, musí býti
předloženy buď v prvopisech nebo v opisech, na
žádost železnice řádně ověřených.
Při vyřizování reklamace může
železnice požadovati předložení nákladního
listu, duplikátu nebo dobírkového listu v
prvopisu, aby v nich zaznamenala vyřízení.
§ 1. Žaloba na vrácení částky
zaplacené podle smlouvy přepravní přísluší
pouze tomu, kdo částku zaplatil.
§ 2. Žaloba dobírek podle článku
19 přísluší pouze odesilateli.
§ 3. Ostatní žaloby na železnici, které
vznikají ze smlouvy přepravní, příslušejí:
odesilateli, pokud má právo měniti smlouvu
přepravní, jak řečeno v článku
21;
příjemci od okamžiku, kdy buď dostal nákladní
list neb uplatnil práva, která mu příslušejí
podle článku 16, § 3.
Při podání těchto žalob musí
odesilatel předložiti duplikát nákladního
listu. Schází-li, může žalovati
železnici pouze tehdy, zmocní-li ho k tomu příjemce,
nebo podá-li důkaz, že příjemce
zboží odmítl.