§ 7 se shoduje zásadně s dosavadním §em 7. Znění odstavců 1 a 2 přihlíží jednak k ústavní listině, jednak k platovému zákonu. Bylo proto vynecháno ustanovení dosavadního odstavce 1 o jmenování, naproti tomu se upravuje právo zemského presidenta v oboru personálním, a to z toho důvodu, aby byla v tomto směru jednotnost v celé republice.

Otázka práva jmenovacího byla upravena v župním zákoně v článku 4, podle něhož měla přejíti práva, která příslušela chéfu zemského politického úřadu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v oboru jmenování státního úřednictva a zřízenectva na ministra vnitra; toto ministerstvo mohlo nařízením svěřiti některá z těchto práv županům. Tato úprava byla odůvodněna větším počtem župních úřadů v zemi a nutností jednotného výkonu dotčených práv. Navrhovaná změna organisace umožňuje jednodušší úpravna; výkon oněch práv ex lege se přenáší z presidentů zemských správ politických na zemské presidenty. Pro Slovensko a Podkarpatskou Rus se tím zároveň zakládají stejná práva zemských presidentů, kteří by jich jinak pro nedostatek příslušných ustanovení neměli.

Odstavec 2 §u 7 župního zákona (v novém odstavec 3) o přidělení zaměstnanců se doplňuje ustanovením o přidělení odborných a účetních zaměstnanců určitému okresnímu úřadu pra obvod několika okresních úřadů, a to za tím účelem, aby zmínění zaměstnanci, jichž by nebylo plně využito, kdyby se jejich působnost vztahovala na obvod jediného okresního úřadu, mohli obstarávati odbornou neb účetní službu pro větší obvod, t. j. pro obvody několika okresních úřadu podle poměrů a potřeby. Tím se koncentruje obstarávání dotčené služby u okresního úřadu, jemuž jest onen odborný aneb účetní zaměstnanec přidělen (takto jest již upravena technická a lesní inspekční služba v Čechách, na Moravě a ve Slezsku). Naproti tomu bylo vypuštěna ustanovení, že veřejná služba odborná bude upravena zvláštními zákony, ježto tohoto ustanovení za nynějšího právního řádu není třeba, že k organisaci státní správy, tedy také státní služby odborné je třeba zákona, je stanoveno již v § 89 ústavní listiny.

Aby účelným dohledem bylo zabezpečeno řádné obstarávání vnitřní správy okresními úřady, bude tento dohled vhodně upraven tak, aby jeho výkonem v zastoupení zemského presidenta mohli býti pověřeni podle potřeby zejména na Slovensku okresní náčelníci v sídle žup, jak byly určeny přílohou A k župnímu zákonu.

Také § 8 se kryje s dosavadním §em 8. Vypouští se výslovné ustanovení, že k přesunu některých záležitostí, jež spadají do působnosti zemských úřadů, zastupitelstev nebo výborů na ministerstvo je třeba zvláštního zákonného zmocnění. Toto ustanovení není podloženo §em 85 ústavní listiny, jenž má na zřeteli úpravu působnosti ministerstev mezi sebou, nikoli však mezi ministerstvem a úřady resortně jemu podléhajícími. Stejný názor také zastává spolutvůrce ústavy prof. Dr. Hoetzl.

Odstavec 3 má dáti podklad pro delegaci stejnorodých úřadů cestou administrativní, k níž by po případě mělo dojíti pro zjednodušení správy (ku př. zemský úřad v Brně, jenž je příslušným k provádění regulačních prací na pravém břehu Moravy, mohl by býti pověřen, aby současně prováděl regulaci i na levém břehu, k níž by byl jinak příslušným zemský úřad v Bratislavě.

K § 9. Změnou v organisaci je odůvodněna odchylná úprava poměrů zrušených úřadů a korporací a přechod jmění, fandů, majetkových práv a závazků. Země Česká zůstává přes změněnou formu výkonných orgánů; není tedy třeba úpravy jejich poměrů. Země Moravská a Slezská se slučují v zemi Moravskoslezskou. Ze žup XV. až XX. se tvoří země Slovenská. Samosprávné území Podkarpatské Rusi jest zemí ve smyslu správního rozdělení. Na místo dosavadních okresu samosprávných nastoupí okresy v pozměněné formě. Ve všech těchto případech lze tedy upraviti poměry jednodušeji, než činil dosavadní § 9. Zejména není důvodu, aby jmění, fondy, majetková práva a závazky zrušených korporací přecházely na stát a tímto byly předány novým útvarům. Přechod může býti přímý, čímž se provedení podstatně zjednoduší a urychlí.

V platnosti zůstává odstavec 4 dosavadního §u 9, jenž jedná o samostatných fondech, nadacích atd., tedy o samostatných právnických osobách. Vzhledem k sloučení země Moravské a Slezské má poslední odstavec umožniti novou organisaci úřadů a orgánu, které dosud pro každou z těchto zemí působily.

K § 10. Nová úprava poměrů zaměstnanců zemí a zrušených korporací, navrhovaná v § 10 vyplývá jednak ze změny organisace, která odůvodňuje jinou konstrukci přechodu dosavadních poměrů; jak uvedeno v § 9, jednak ze stavu, jak jest dán §em 212 platového zákona čís. 103/1926 Sb. z. a n. Zásadně rozlišují se zaměstnanci zemí a zrušených korporací, kteří byli zaměstnáni v zemských neb okresních, případně župních ústavech a podnicích, a zaměstnanci ostatní. Tito přecházejí do služby státní, a to s platovými a služebními právy a nároky, odpovídajícími zásadně poměrům státních zaměstnanců stejné nebo rovnocenné kategorie a stejných služebních i rodinných poměrů; případnou výhodu nabytou jmenováním podrží zaměstnanec jen potud, pokud mu bude výslovně přiznána ministerstvem vnitra v dohodě s ministerstvem financí (§ 212, odst. 2, plat. zák.). Prve zmínění zaměstnanci ústavní a podnikaví zůstávají nebo stávají s zaměstnanci zemí neb okresů. Obdobně jsou upraveny poměry zaměstnanců zorní a zrušených korporací ve výslužbě a poměry pozůstalých po těchto zaměstnancích. Pokud jde o osvobození úředníků zemí nebo zrušených korporací od povinnosti skládati předepsané odborné zkoušky, stanoví se určitý termín, a to den usnesení župního zákona s ponecháním pětileté doby tímto záhonem stanovené, aby byl usnadněn přechod starších, zapracovaných úředníků ze služby autonomní do státní. Slova "zařízení" používá se v obdobném smyslu jako v dosavadním §u 35. Podotýká se, že učitelé veřejných obecných a občanských škol se samozřejmě nepokládají za zaměstnance zemí.

§ 11 se kryje s dosavadním §em 11 s vynecháním 2. věty, která nemá zvláštního významu.

§ 12 stanoví odchylku jednak v příčině počti: členů zastupitelstva, jednak v příčině způsobu nabývání členství. Prvá změna jest odůvodněna změnou organisace. Počet členů zemského zastupitelstva musí býti přiměřen počtu obyvatel dotčené země a musí bráti též zřetel na počet členů obou sněmoven Národního shromáždění.

Pro zemi Podkarpatoruskou nebylo ovšem možno zachovati ani přibližně týž poměr jako v zemích ostatních, ježto by zastupitelstvo bylo příliš malé.

Co do způsobu nabývání členství, přidržuje se návrh střední cesty. Jak prof. dr Lašťovka v "Zákonu župním" (str. 89) uvádí, měli býti podle prvotního úmyslu ti, kdož jménem občanstva se měli účastniti župní správy, částečně voleni, částečně jmenováni ministrem vnitra. Tím mělo býti zabezpečeno, aby vedle zástupců volených všeobecným, rovným a tajným hlasovacím právem mohli býti do správy župní povoláni i odborníci. Právo jmenovací bylo však v § 12 ponecháno pouze pro župy slovenské. Myšlenka oživiti zastupitelstvo osobami, které politicky příliš nevystupují, ale za to ve svém oboru jsou silami zdatnými, jest velmi účelná a není důvodu, proč by neměly býti všeobecně připuštěny za členy zastupitelstev - hospodářských to korporací - osoby vládou jmenované.

Podle návrhu mají býti dvě třetiny členů zemského zastupitelstva voleny občanstvem podle zásad poměrného zastoupení, zbývající třetinu bude jmenovati vláda v patřičném poměru z řad odborníků pro otázky právní, finanční, národohospodářské, sociální, technické, zdravotní a kulturní v zemi usedlých, a to, pokud jde o odborníky pro otázky finanční, národohospodářské a sociální, vyslechnouc předsednictvo poradního sboru pro otázky hospodářské, a pokud jde o odborníky pro ostatní otázky, vyslechnouc příslušné veřejnoprávní zájmové korporace. Předním účelem tohoto opatření je zaručiti klidnou, hospodářskou práci zastupitelstvech, jakož i všestranné zkoumání poměrů, zájmů a potřeb země i jejího obyvatelstva z hledisek ryze věcných.

Doplněk §u 13 odpovídá ustanovení §u 76 řádu volení do zemských a okresních zastupitelstev.

§ 15 odpovídá dosavadnímu §u 15, z něhož se vypouští 3. odstavec, poněvadž náhradníci pro zemské zastupitelstvo nejsou zvláště voleni, nýbrž podle § 48 zmíněného řadu volení jsou jimi kandidáti na jednotlivých kandidátních listinách vedení, pokud nebyli zvoleni za členy. Kdy náhradníci nastupují a v jakém pořadí, ustanovuje § 52 citov. volebního řádu. Oprávnění vlády k novým jmenováním je samozřejmé z § 12.

Malá změna v § 16 vyplývá ze změněné organisace; ježto je zemské zastupitelstvo početnější sbor, než bylo zastupitelstva župní, je na místě, aby počet členů, žádajících za svolání mimořádné schůze byl přiměřeně zvýšen.

Změna navrhovaná v § 17 je důsledným provedením zásady, že předsedou zemského zastupitelstva je zemský president, jenž také usnesení zastupitelstva provádí, jemu referuje a pod. Může jej tedy účelně zastupovati v předsedání jen úředník zemského úřadu zemským presidentem k tomu určený.

Doplněk §u 21 vyplňuje účelně mezeru a je převzat z § 20 jednacího řádu pro župní zastupitelstva (vl. nař. č. 26/24 Sb. z. a n.).

Změna §u 24 vyplývá z nynějšího stavu. Jednací řád pro župní zastupitelstva byl vydán již vládním nařízením ze dne 31. ledna 1924, čís. 26 a 27 Sb. z. a n., a není závady, aby se ho použilo i pro jednání zastupitelstev zemských. Z dosavadního §u 24 bylo vypuštěno ustanovení o možnosti zřizovati župní komise, jichž usnesení by mělo platnost usnesení zastupitelstva samého. Bližším zkoumáním tohoto předpisu bylo seznáno, že zřizování takových komisí by sice snad ulevilo zastupitelstvu, že by však nebylo v souladu s celkovou strukturou a s působností výboru podle § 26 zřízeného. V praxi postačují komise zřízené podle § 28 vedle výboru podle § 26.

§ 25 se mění podle praxe na Slovensku zavedené. Volby verifikátorů jednání zastupitelstva by zbytečně zdržovaly.

Změna §u 26 vyplývá ze změněné organisace. Navrhovaný počet členů zemských výborů odpovídá poměrům jednotlivých zemí. Ježto jde o správní orgán zemský, nesmí býti počet členů příliš veliký.

Změna 1. odstavce §u 27 odpovídá zásadě vyslovené změnou §u 17. O změně v 2. odstavci platí, co bylo řečeno k § 16. Doplněk odstavce 4 má vyplniti dosavadní mezeru, neboť dosud nebylo výslovného ustanovení o tom, podle jakého řádu se řídí jednání výborů a jak tento řád má býti vydán anebo měněn.

K §§ 30 a 31. Zemská zastupitelstva přejímají působnost župních zastupitelstev, jak ji upravují dosavadní §§ 30 a 31. Ježto prvá část §u 30 organicky souvisí s §em 31, kdežto druhá část §u 30 upravuje látku do jisté míry odchylnou, navrhuje osnova systematičtější uspořádání, jak činí i u okresů (§ 93, působnost iniciativní). Jisté výhrady bylo třeba vzhledem k zvětšenému území, aby bylo zabráněno možné konkurenci mezi státem a zemí, která by bezúčelně zatěžovala financ státní i zemské. Stejné ustanovení bylo již v § 63, odst. 2, v příčině působnosti zemských župních svazů. Ježto obor působnosti jest tak široký, že zahrnuje téměř veškeré obory lidské činnosti, ponechává osnova jednání zemského zastupitelstva plnou volnost. Přísluší jemu tudíž při projednávání věcí na pořad schůze daných jednati i o věcech politických. Nepřípustno jest však padávati o takovýchto věcech návrhy a o nich se usnášeti. Aby bylo možno účelně jednati o otázkách veřejné správy vůbec, o otázkách finančních, dopravních, sociálních a j., stanoví § 20, že ke schůzím zemského zastupitelstva mohou býti pozváni i úředníci samostatných odborných úřadů v zemi.

Odstavec 1 §u 32 bylo nutno změniti, zejména se zřetelem na zásady, vyplývající z vládního návrhu zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy. Prvotním zdrojem příjmů zemských má býti na rozdíl od dosavadního §u 32 výnos zemského jmění, poplatků, příspěvků, dávek a naturálních plnění, jichž ukládání zemské zastupitelstvo usneslo. Státní příděly budou zemím přikázány, pokud jim podle zvláštních zákonů příslušejí. Po vydání župního zákona byly upraveny příděly župám zákony:

1. zákonem ze dne 22. prosince 1920, čís. 676 Sb. z. a n. (čl. II), byla zavedena ve prospěch župních financí župní dávka z piva v částce 8 hal. z 1 litru piva výčepního, 12 hal. z 1 litru ležáku a 20 hal. z 1 litru piva specielního nebo cizozemského; mimo to může se župám dostati ze státní daně z 1 litru výčepního piva částky až 4 hal., pokud nestoupne celková roční výroba piva aspoň o polovinu množství vyrobeného v roku 1920.

2. Podle čl. III. zákona ze dne 22. prosince 1920, čís. 687 Sb. z. a n., vybírá se ve pospěch žup ke státní dani z lihu zvláštní přirážka 2 Kč z každého litru zdanitelného alkoholu.

3. Také zákon ze dne 12. srpna 1921, čís. 334 Sb. z. a n., poskytuje župám značné příděly a též z výnosu zdravotní přirážky zavedené zákonem ze dne 21. prosince 1921, čís. 477 Sb. z. a n., dostává se župním nemocnicím podpory.

Změna v § 34 sleduje správnější dikci (srv. § 48).

V odstavci 1 § 36 se připojuje slovo: "obcích", neboť zkušenosti ukazují, že zvláštní hospodářské výhody z určitých zařízení vzcházejí některým obcím, takže je spravedlivo, požadovati od nich zvláštní příspěvek k úhradě dotčených nákladů. Změněnou organisací se stává ustanovení dosavadního odstavce 3 nevhodným a proto se vypouští.

K §§ 39 a násl. Změny vyplývají z převzetí zásad vládního návrhu zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy, § 39 odpovídá zásadě §u 3, odst. 1 a 3 onoho návrhu, § 40, odst. 2 odpovídá §u 5, odst. 4 návrhu, § 45 vyslovuje myšlenku §u 3, odst. 7 návrhu, vypuštění poslední věty v § 55 je důsledkem nové úpravy a odpovídá §u 3, odst. 8 návrhu.

K § 43. Změna odstavce 2 vyplývá ze všeobecné tendence hospodaření a má za účel, aby případně nebyla obcházena ustanovení § 43, odst. 1, č. 2 a 3 různými akty podle č. 1.

Změna §u 47 vyplývá ze změněného způsobu projednávání rozpočtu.

Navržené změny v §§ 48 a 49 jsou více formálního rázu.

Z § 50 se vypouští 2. věta, poněvadž byla v rozporu s ustanovením §§ 42 a 52 župního zákona, které se nemění. Podle §u 42 župní výbor jmění zde uvedené sám spravuje; podle §u 52 usnesení župního zastupitelstva provádí župan.

Změna v §u 51 má za účel jednak vázati více zemský výbor rozpočtem, jednak umožniti virement, pro který župní zákon neměl podkladu. Dosavadní ustanovení odstavce 1 ponechávalo výboru přespřílišnou volnost, která by mohla případně křížiti úmysly zastupitelstva v příčině jednotlivých rozpočtových položek. Povinnost zemského výboru říditi se přesně rozpočtem odpovídá všeobecné snaze zaručiti co největší hospodárnost všech veřejných korporací.

Změny §u 53 vyplývají z ustanovení § 212 platového zákona. Připojení nového odstavce (4) sleduje úspornost a jednotnost správy zejména v oboru silničním, kde i zájem technického pokroku doporučuje, aby bylo používáno státních orgánů technických pro potřebu samosprávných svazků.

Zněna v § 54 je odůvodněna změnou provedenou v § 43, odst. 2.

§ 60 se mění se zřetelem na změnu §u 24.

§ 61, odst. 1, se mění se zřetelem na změnu v organisaci; právo rozpustiti zemské zastupitelstvo se vyhražuje vládě.

Změna § 62 má vyloučiti náhradu nákladů spojených s jízdou člena zastupitelstva, výboru nebo komise z místa dočasného pobytu (na př. z lázní, ciziny a pod.) do sídla zemského úřadu. Odůvodněná je zajisté jen náhrada jízdného z bydliště.

V důsledku nové organisace se vypouštějí ustanovení o župních svazech a na jejich místo se vsunují ustanovení o okresních zastupitelstvech a výborech.

Změna § 63 a následujících plyne jednak z přesunu dosavadních ustanovení, jednak z utvoření nových okresních zastupitelstev, která většinou nastupují na místo dosavadních okresních výborů: ježto se to však vzhledem k různé povaze úkolů neděje všeobecně, není tato změna naznačena všeobecnou klausulí, nýbrž jednotlivě u dotčených paragrafů, jak již bylo dříve zmíněno.

Nové znění § 63 se zásadně kryje s dosavadním §em 69, odst. 1.

Počet členů okresním zastupitelstva jest v §u 64 odstupňován podle počtu obyvatel okresů. Vezme-li se zřetel na dosavadní politické okresy, měla by převážná většina okresů 16, resp. 20 volených členů okresního zastupitelstva, tedy sbor poskytující náležité zastoupeni obyvatelstva ve správě. Dvě třetiny členů okresního zastupitelstva budou voleny občanstvem podle zásad poměrného zastoupení, zbývající třetinu bude jmenovati ministr vnitra v patřičném poměru z řad odborníků pro otázky právní, finanční, národohospodářské, sociální, technické, zdravotní a kulturní v okresu usedlých vyslechna veřejnoprávní zájmové korporace.

Doplněk v § 65 (dosavadní § 70), je jednak obdobný doplňku § 13, jednak zavádí za účelem zjednodušení volební období shodné s obdobím pro zemská zastupitelstva.

Vzhledem k změněné organisaci a zvětšeným okresům se navrhuje v § 66, aby o ztrátě členství v okresním zastupitelstvu rozhodoval ministr vnitra.

§ 67 je obdobou §§ 17 a 18 a vychází ze zásad dosavadních §§ 72 a 74.

Vypuštění věty v § 69 jest odůvodněno tím, že částečně byla zařazena již do § 67, kam organicky patří.

§ 72 jest obdobně změněn jako § 24; zásadně se kryje s dosavadním §em 77; ježto však jde o početnější a významnější orgán, vyhrazuje se schválení změn jednacího řádu ministru vnitra.

Změněné §§ 73 a 74 jsou obdobou §§ 26 a 27. Počet členů okresního výboru jest jednotný a přiměřen počtu členů okresního zastupitelstva, jak budou ve většině okresů. Ustanovení o účasti úředníků jsou převzata z dosavadního § 75. Z důvodů úspornosti správy zmenšuje se počet pravidelných schůzí, čímž není ovšem vyloučeno konati schůze, kdykoli je toho třeba.

Co do působnosti není podstatných věcných změn, jak již v předu bylo uvedeno.

Doplněk § 75, odst. 2, odpovídá zásadě vyslovené v § 30. Doplnění v odstavci 4 a 6 vyplývá z ustanovení zákona č. 139/26 Sb. z. a n. o kompetenci ministerstva zemědělství při provádění elektrisace na venkově.

§ 76, odst. 1 se upravuje podobně, jako byl změněn § 32, odst. 1. Ponechává se však možnost, aby zemské zastupitelstvo povolila jednotlivým okresům zvláštní příděly.

K § 77: Změna je nutnou vzhledem k změnám provedeným v §§ 39 a 40.

K §§ 77, 81 a násl. V příčině úpravy okresního hospodářství platí obdobně, co bylo svrchu řečeno k §§ 39 a násl.

Doplnění §u 79 (dosavadního 82) se navrhuje se zřetelem na ustanovení §§ 42 a 75, odst. 2. (dosavadní § 78).

§ 80 se zásadně shoduje s dosavadním §em 83; doplnění se děje obdobou § 43.

Také změna § 81, jenž neměl posud obdobného předpisu v ustanoveních o okresním hospodářství, plyne z obdoby s §em 44.

K § 82. Změna odpovídá všeobecným zásadám výše zmíněného návrhu zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy. Týž princip platí podle § 1 zákona č. 329/21 Sb. z. a n. i pro obce.

Změna § 83, jenž se zásadně kryje s dosavadním §em 85, plyne ze změněné organisace.

§ 84 jest obdobou §u 46, odst. 1.

§ 85 přejímá zásadu vyslovenou v dosavadním § 86 a rozvádí ji obdobně, jak v § 47 je stanoveno se změnami, jež plynou ze změněného způsobu projednávání okresního rozpočtu.

§ 86 se zásadně shoduje s dosavadním §em 87.

Změny v § 87 odpovídají změnám navrženým k § 49.

§ 88 jest změněn obdobně jako § 50.

Změna u § 89 jest obdobná změně §u 51.

Změna v §u 90 je odůvodněna novou organisaci (podle § 88 připravuje návrhy pra jednání okresního zastupitelstva okresní výbor).

Také změnu v §u 91 odpovídají navrženým změnám §u 53.

Dosavadní § 93 o působnosti ve správním soudnictví byl nahražen ustanovením o iniciativní činnosti, jak je posud v §u 94, odst. 3.

Změna §u 94 je důsledkem změny §u 93.

Změny v §§ech 96 a 97 vyplývají z nové organisace.

Změna §u 98 jest odůvodněna změnou v organisaci a obdobou §u 61.

Změna §u 99 vyplývá z nynějšího právního stavu. Dosavadní § 99 upravoval v odstavci 1 a 2 přesun výkonu dosavadních dozorčích práv nad obcemi, která vykonávala dosud v Čechách okresní zastupitelstva (výbory), na Moravě a ve Slezsku zemský výbor; po provedení zákona měly vykonávati tato práva okresní výbory, pokud by nenastala kompetence správních senátů, případně pokud župním zákonem nebylo jinak stanoveno. Podle odst. 6 téhož paragrafu měl býti pro Slovensko v tomto oboru vydati zvláštní zákon, což se stalo dne 30. června 1921, pod č. 241 Sb. z. a n. o Podkarpatské Rusi se onen paragraf nezmiňoval.

Navržená úprava shrnuje zásady vyslovené v dosavadním §u 99, odst. 1 a 2, a zásady obsažené v zákoně ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., a upravuje jednotně výkon dohledu nad obcemi. Ježto byly některé pochybnosti o tam, co se má vyrozumívati slovem "dohled", stanoví se výslovně, že výkonem dohlédací moci se nevyrozumívá rozhodování pořadem stolic. Pokud tedy dosavadní okresní zastupitelstva a výbory (okresní správní komise) i silniční výbory vykonávaly určitou vrchnostenskou pravomoc, přechází tato v důsledku všeobecného ustanovení §u 4 na okresní úřady, takže se dociluje jednotné úpravy působnosti okresních výborů i úřadů v celém státě. Dohled nad obcemi naproti tomu budou vykonávati jednotně okresní výbory, nad městy se zvláštním statutem a se zřízeným magistrátem zemské výbory.

Zásada vyslovená v odstavci 2 zaručuje v mezích platných předpisů zastupitelským sborům účelnou spoluúčast ve věcech, které přešly podle §§ 4 a 5 na politické úřady.

Zvláštní postavení samosprávného území Podkarpatské Rusi, zaručené §em 3 ústavní listiny dochází v odstavci 3 výrazu časovým omezením této úpravy.

Změny v §§ 100 a 101 vyplývají z utvoření okresních zastupitelstev. Změna označení zemských zákoníků jest odůvodněna nynějším právním stavem.

Hlava druhá přejímá v odstavci 1 obsah dosavadních článků 1 a 2 a upravuje počátek účinnosti, jak plyne ze změněných poměrů. K provedení všech obsáhlých prací, které budou musiti předcházeti aktivování nových úřadů a orgánů, bude třeba jisté lhůty; vzhledem k tomu stanoví se účinnost dnem 1. ledna 1928. Bude však nutno podle nového zákona provésti různá opatření jednak rázu přechodného, jednak opatření přípravná personální i věcná (ku př. sdělání rozpočtu, příprava návrhů pro prvá jednání, volby a pod.). Obdobného znění používá vládní návrh zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazku územní samosprávy (§ 21). Odstavec 2 má poskytnouti podklad pro včasné provedení různých opatření; navrhuje se znění, jehož bylo užito v § 3 vlád. noř. č. 310/22 Sb. z. a n. Odstavec 3 obsahuje zásadu vyslovenou v dosavadním článku 7 a rozšiřuje ji všeobecně, aby o platnosti jiných právních norem z doby dřívější nebylo pochybnosti.

Hlava třetí odpovídá požadavku §u 2, odst. 2, č. 2 zákona č. 286/24 Sb. z. a n.

Za účelem přehlednosti při projednávání osnovy se připojuje jako příloha úplné znění zákona ve smyslu hlavy III. osnovy.

V ohledu formálním vláda doporučuje, aby tato osnova byla přikázána výboru ústavně-právnímu ku projednání a podložení zprávy v době co nejkratší.

V Praze, dne 3. února 1927.

Předseda vlády:

Švehla, v. r.

Ministr vnitra:

Černý, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP