Národní shromáždění republiky
československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Ministerstvo vnitra a politické úřady
jemu podřízené vykonávají ve
svém obvodě v mezích platných zákonů,
nařízení a předpisů vnitřní
správu, pokud není nebo nebude zvláštními
ustanoveními svěřena úřadům
jiným.
(2) zvláště jsou příslušny
prováděti zákony, jejichž provádění
podle všeobecných nebo zvláštních
předpisů nenáleží jiným
úřadům.
(3) Úřady politické jsou služebně
podřízen ministerstvu vnitra, jsou však povinny
ve věcech, které spadají do působnosti
jiných ministerstev, šetřiti i nařízení,
předpisů a pokynů těchto ministerstev
a je prováděti.
(1) Ministerstvo vnitra a politické úřady
jemu podřízené jsou povinny pokud to není
nebo nebude uloženo jiným úřadům
neb orgánům - bdíti nad veřejným
pořádkem, klidem, bezpečností a veřejnou
mravností a odvraceti v tomto směru všeliká
nebezpečenství a odstraňovati nastalé
poruchy.
(2) Zvláštní předpisy vydané
k ochraně veřejných zájmů označených
v odstavci 1 růstávají nedotčeny.
(1) Za účely uvedenými v článku
2 mohou politické úřady ve svých úředních
obvodech vydávati příkazy a zákazy
v zájmu veřejném nutné - jak ve způsobu
všeobecných nařízení, tak i pro
jednotlivé případy - a mohou na nedbání
takových příkazů a zákazů
stanoviti tresty na penězích do 10.000 Kč
nebo na svobodě do čtrnácti dnů.
(2) Tresty uvedené v odstavci 1 mohou politické
úřady ukládati - bez újmy soudního
stíhání - též na všeliké
nepřístupné jednání nebo chováni
na místech veřejných nebo veřejně
přístupných, kterým se ruší
neb ohrožuje veřejný pořádek,
klid, bezpečnost, dobrý mrav nebo slušnost
nebo se vzbuzuje veřejné pohoršení.
Okresní úřady jsou povolány chrániti
vážnost orgánů veřejné
správy, státních i samosprávných,
volených i jmenovaných a mohou za tím účelem,
nejde-li o trestní čin stíhaný soudy,
potrestati trestem na penězích do 5000 Kč
nebo na svobodě do osmi dnů každého,
kdo užívá v písemných podáních
k těmto orgánům způsobu psaní
je urážejícího nebo kdo přes
předcházející napomenutí se
chová hrubě k veřejnému orgánu
při výkonu jeho úřední činnosti
nebo se vzpírá ho poslechnouti.
(1) Politické úřady mohou vydávati
v mezích svého úředního obvodu
nařízení též v oboru místní
policie svěřené padle zákona obcím,
jde-li o nařízení vztahující
se na území více obcí nebo nevydá-li
obec, jíž se týče, sama včas
nutného nařízení.
(2) Jde-li o území přesahující
úřední obvod okresního úřadu,
přísluší práva uvedené
v předchozím odstavci zemskému úřadu.
(3) Není-li nebezpečí v prodlení,
budiž zúčastněným obcím
poskytnuta možnost, aby se v přiměřené
lhůtě nejméně patnáctidenní
vyslovily o chystaném nařízení.
(1) Politické úřady jsou příslušny
vykonávati trestní pravomoc, pokud nenáleží
soudům nebo jiným úřadům.
(2) Trestní pravomoc, kterou dosud vykonávaly školní
úřady, přechází na politické
úřady.
(3) Nedotčeny zůstávají předpisy,
podle kterých politické úřady rozhodují
ve věcech trestní pravomoci obecní.
(1) Politickým úřadům přísluší
nalézati právo v oboru práva veřejného,
pokud to není nebo nebude vzneseno na jiné úřady
nebo soudy.
(2) Nedotčena zůstávají zákonná
ustanovení, podle kterých politické úřady
rozhodují o nárocích soukromoprávních.
(1) Pokud opravný prostředek není vyloučen,
lze se odvolati z rozhodnutí (opatření a
nálezů) okresního úřadu k zemskému
úřadu a, rozhoduje-li tento úřad sám
v prvé stolici, lze se odvolati z jeho rozhodnutí
(opatření) k příslušnému
ministerstvu.
(2) Z rozhodnutí zemského úřadu jako
odvolacího není další odvolání
přípustno; totéž, platí o rozhodnutí
okresního úřadu jako odvolacího ve
věcech trestní pravomoci obecní.
(3) Při sporech, jejichž předmětem jest
pouze peněžité plnění nepřesahující
částky 300 Kč, jest odvolání
nepřípustno.
(4) O opravných prostředcích proti rozhodnutím
(opatřením, nálezům) vydaným
přede dnem, kdy tento zákon nabude účinnosti,
pokud jsou přípustny podle předpisů
dosud platných, budiž rozhodnuto i tehdy když
by podle tohoto zákona opravný prostředek
již přípustný nebyl.
Pokud nutí jinak stanoveno, provádí úřední
jednání, které přesahuje obvod jednoho
okresního úřadu, příslušný
zemský úřad, a úřední
jednání, které přesahuje obvod jednoho
zemského úřadu, příslušné
ministerstvo; zemský úřad a ministerstva
mohou však pověřiti jeho provedením
některé ze zúčastněných
podřízených úřadů.
(1) Vládním nařízením budou
sjednoceny a upraveny předpisy o řízení
ve věcech náležejících do působnosti
politických úřadů - čítajíc
v to trestní a exekuční řízení
- se zřetelem k účelnému zjednodušení
a urychlení řízení; při tom
může býti stanovena povinnost stran a jiných
osob, jakož i obcí a jiných veřejných
korporací spolupůsobiti při řízení,
pokud jeho účel toho vyžaduje.
(2) K zajištění účelu nebo podmínek
řízení a jeho nákladů, muže
úřad stranám uložiti, aby složily
jistotu v hotových penězích, nebo může
naříditi přiměřené zajištění
jiného způsobu.
(3) Rovněž může úřad, pokud
jíž platné předpisy zvláště
tak neustanovují, k zabezpečení účelu
řízení naříditi zabavení
nebo jiné zajištění věcí,
které podle platných předpisů mají
býti prohlášeny za propadlé, mají
se zničiti nebo učiniti nepotřebnými,
dále předmětů, jichž je potřebí
k vedení důkazů.
(4) Orgány veřejné moci smějí
v trestním řízení správním
kromě případů v zákonech zvláště
upravených zadržeti za účelem předvedení
k úřadu osoby, které:
a) byly při činu přistiženy, jsou orgánu,
který je zadržel, neznámé a jichž
totožnost nemůže býti ihned zjištěna;
b) prchly nebo se skrývají s úmyslem, aby
se vyhnuly trestnímu řízení, které
činí přípravy k útěku
neb u nichž se dá útěk důvodně
očekávati, protože nemají v tuzemsku
stálého bydliště, řádného
zaměstnání, jsou tuláky nebo jsou
z místa vykázány;
c) byly při činu přistižení a,
ač byly napomenuty, nepřestávají pokračovati
v trestném jednání nebo se snaží
je opakovati.
(5) Prohledání bytu a jiných místností,
náležejících k domácnosti neb
určených ku provozování živnosti
nebo výdělečné činnosti si
se v trestním řízení správním
vykonati jen, je-li důvodné podezření,
že se tam schovává osoba podezřelá
ze správního přestupku neb osoba, na níž
má býti vykonán trest vězení
za takový přestupek, nebo, že jsou tam věci
nebo známky, které mohou míti význam
pro určité trestní řízení.
Orgány bezpečnostní smějí vykonati
z vlastní moci domovní prohlídku jen, je-li
nebezpečí v prodlení.
(6) Přestupky vládního nařízení
zmíněného v odstavci 1 se trestají
na penězích do 2000 Kč nebo na svobodě
do tří dnů; křivá výpověď
svědecká nebo znalecká a porušení
povinné mlčelivosti v řízení
správním se trestá na penězích
do 10.000 Kč nebo na svobodě do jednoho měsíce.
Tyto přestupky trestají politické úřady.
Splnění příkazů a zákazů
v exekučním řízení správním
vymáhá se pokutou do 10.000 Kč nebo vazbou
do jednoho měsíce.
(1) Kde podle zákona může býti za správní
přestupek uložen trest na penězích nebo
trest na svobodě, mohou býti tyto tresty ve vážnějších
případech uloženy také vedle sebe.
(2) Nedobytné tresty na penězích se přemění
v trest na svobodě podle míry zavinění,
nejvýše však v trvání jednoho měsíce.
(3) Pokud předpisy vydanými do 28. října
1918 je vyměřena sazba peněžitých
trestů na přestupky, jež nepřísluší
stíhati soudům nebo finančním úřadům,
zvyšuje se sazba těchto trestů na jejich pětinásobek.
Totéž platí o trestních sazbách
a penězích uvedených v zákoně
ze dne 10. října 1924, čís. 259 Sb.
z. a n. Vládním nařízením se
přiměřeně, nejvýše však
na pětinásobek, zvýší peněžité
částky, které jsou stanoveny buď jako
hranice příslušnosti ve věcech trestních
mezi úřady politickými a soudy neb obecními
trestními orgány nebo jako sazba náhrady
škody. Předpisy, podle kterých politické
úřady stanoví sazby náhrad škod,
zůstávají nedotčeny.
Tresty na penězích uložené politickými
úřady, propadlé jistoty a jiné záruky
a výtěžky za věci prohlášené
za propadlé v řízení před těmito
úřady připadají státu.
(1) Vykonatelná rozhodnutí, opatření
a nálezy politických úřadů
se provádějí politickou nebo soudní
exekucí. Výkon politické exekuce přísluší
okresním úřadům.
(2) Okresní úřady jsou povolány přispívati
soudům i jiným úřadům a veřejným
orgánům k jejich žádosti při
nuceném výkonu jejich vykonatelných rozhodnutí,
opatření, nálezů a usnesení.
Předchozí ustanovení o politických
úřadech platí též pro státní
úřady policejní v mezích jejich působnosti.
(1) Státní území se dělí
na čtyři správní obvody, a to zemi:
Českou (Čechy), Moravskoslezskou (Moravu), Slovenskou
(Slovensko) a Podkarpatoruskou (samosprávné území
Podkarpatské Rusi).
(2) Pro každou zemi se zřídí zemský
úřad, a to:
pro zemi Českou se sídlem v Praze,
pro zemi Moravskoslezskou se sídlem v Brně,
pro zemi Slovenskou se sídlem v Bratislavě a
pro zemi Podkarpatoruskou se sídlem v Mukačevě.
(3) Obvody a sídla okresních úřadů
budou určena nařízením vlády.
(4) Obec, která bude určena sídlem okresního
úřadu, jest povinna opatřiti vhodné
místnosti pro tento úřad a nésti náklad
s jeho umístěním spojený. K úhradě
tohoto nákladu mohou přispěti stát
aneb okres částkou nepřesahující
jeho dvě třetiny.
(1) Obvody a sídla zemských úřadů
mohou býti měněna jen zákonem.
(2) Slučovati a rozlučovati okresní úřady,
měniti jejich obvody a sídla přísluší
vládě nařízením; vláda
jest povinna poskytnouti zúčastněným
zemským a okresním zastupitelstvům možnost,
aby se o změnách těch vyjádřila.
Při tom buď šetřeno zásady, že
každá obec může náležeti vždy
jen do obvodu jednoho okresního úřadu a že
hranice okresních úřadů nesmějí
býti obvodem zemského úřadu přerušeny.
(3) Při změně obvodů okresních
úřadů buď hleděno k tomu, aby
mezi zúčastněnými okresními
zastupitelstvy došlo dohodou k majetkovému vypořádání.
Dohodu tu schvaluje a, nedojde-li k ní, stanoví
majetkové vypořádání ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí.
(4) Soukromoprávní nároky třetích
osob nejsou vypořádáním tím
dotčeny.
(1) Města se zvláštním statutem a se
zřízeným magistrátem vykonávají
ve svém obvodu podle svých zřízení
též správu okresního úřadu.
(2) Vláda může nařízením
města se zvláštním statutem podrobiti
všeobecně platným obecním zřízením
a města se zřízeným magistrátem
prohlásiti za velké obce.
(1) Okresní úřady vykonávají
ve svém obvodu vnitřní správu (čl.
1) a práva, jež podle předpisů dosud
platných příslušela v Čechách
okresním správám politickým, jejich
přednostům, zastupitelským okresům,
na Moravě a ve Slezsku okresním správám
politickým, jejich přednostům, silničním
okresům, na Slovensku okresním úřadům,
okresním náčelníkům a okresním
výborům, na Podkarpatské Rusi slúžnovským
úřadům a jejich přednostům,
jakož i působnost, která byla zvláštními
předpisy přikázána okresním
úřadům.
(2) Vláda může nařízením
některé záležitosti, jež dosud
příslušely slúžnovským úřadům
na Podkarpatské Rusi, svěřiti úřadům
jiným anebo některé záležitosti,
jež příslušely dosud na Podkarpatské
Rusi úřadům jiným, svěřiti
úřadům okresním.
(1) Zemské úřady vykonávají
ve svém obvodu vnitřní správu (čl.
1) a práva, jež podle předpisů dosud
platných příslušela v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku zemským správám
politickým, jejich presidentům, zemským (správním)
výborům (komisi) - pokud nejde o práva v
odstavci 2 uvedená -, na Slovensku župním úřadům,
županům, župním zastupitelstvům
a výborům, na Podkarpatské Rusi civilní
správě, župnímu úřadu
a jejich přednostům, jakož i působnost,
která byla zvláštními předpisy
přikázána župním úřadům
nebo županům.
(2) Práva, jež podle platných předpisů
příslušela v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku zemskému sněmu oproti veřejnoprávním
zájmovým korporacím a komisím, v nichž
země měla zastoupení, a oproti ústavům
a podnikům, jež nenáležejí k ústavům
nebo podnikům zemským nebo zemí spravovaným,
vykonává zemské zastupitelstvo a obdobná
práva, jež příslušela zemskému
(správnímu) výboru (komisi), zemský
výbor.
(3) V případech, ve kterých podle dosud platných
předpisů rozhodoval na Slovensku před 1.
lednem 1923 místožupan v prvé stolici a správní
výbor župy v druhé stolici s konečnou
platností, bude rozhodovati v druhé stolici příslušné
ministerstvo. Působnost, která v těchto případech
podle vládního nařízení ze
dne 7. června 1923, č. 113 Sb. z. a n., příslušela
dosud civilní správě Podkarpatské
Rusi, přechází na příslušné
ministerstvo.
(4) Vláda může nařízením
některé záležitosti, jež dosud
příslušely civilní správě,
župnímu úřadu nebo županovi na
Podkarpatské Rusi, svěřiti úřadům
jiným anebo některé záležitosti,
které příslušely dosud na Podkarpatské
Rusi jiným úřadům, svěřiti
úřadu zemskému.
(1) Ve správě okresní (§ 4) účastní
se občanstvo okresními zastupitelstvy a výbory.
(2) V zemské správě (§ 5) účastní
se občanstvo zemskými zastupitelstvy, výbory
a senáty.
(3) Vláda může nařízením
zřizovati a organisovati na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi obdobné poradní sbory, jaké jsou v ostatním
území státním.
(1)Přednostou zemského úřadu je zemský
president, přednostou okresního úřadu
okresní náčelník. Oba jsou úředníci
státní, podřízení služebně
ministru vnitra, který je pověřuje vedením
úřadu. Jejich vedlejší služební
příjmy (služební byt, paušál
a pod.) upraví se zvláštními předpisy.
(2) Zemskému presidentu přísluší
propůjčovati služební místa u
okresních a zemských úřadů,
jichž propůjčení není vyhrazeno
vládě nebo presidentu republiky, a ustanovovati
čekatele. Toto právo zahrnuje také právo
ku přeložení na jiné úřední
(služební) působiště nebo do výslužby.
(3) Zemskému a okresnímu úřadu se
přidělí potřebný počet
konceptních, odborných, účetních,
kancelářských i jiných zaměstnanců.
Odborní a účetní zaměstnanci
mohou býti přidělení pro obvod několika
okresních úřadů určitému
okresnímu úřadu. Tento obvod určí
příslušný ministr v dohodě s
ministrem vnitra.
(4) Přednostové úřadů jsou
za řádnou správu svých úřadů
a ústavů jim podřízených odpovědni,
a to, pokud vláda nevydá nařízením
jednací řád pro zemské a okresní
úřady, podle jednacího řádu
pro župní a okresní úřady obsaženého
ve vládním nařízení ze dne
21. září 1922, č. 290 Sb. z. a n.,
se změnami plynoucími z tohoto zákona.
(5) Nařízením stanoví vláda
také bližší předpisy o výkonu
poukazovacího práva, a úpravě účetní
a pokladniční služby.
(1) K zjednodušení a sjednoceni správy může
vláda nařízením přenésti
některé záležitosti, jež spadají
do působnosti:
1. okresních úřadů na úřady
zemské nebo naopak,
2. okresních zastupitelstev nebo výborů na
zemská zastupitelstva nebo výbory nebo naopak,
3. zemských úřadů, zastupitelstev
nebo výborů na ministerstva nebo naopak,
4. ministra s plnou mocí pro správu Slovenska nebo
jeho úřadu na příslušná
ministerstvo nebo na zemský úřad v Bratislavě.
(2) K zjednodušení správy může
příslušný ministr také některou
záležitost spadající do obvodu některého
okresního nebo zemského úřadu výjimečně
svěřiti stejnorodému úřadu
jinému.
(1) Dosavadní zastupitelské okresy v Čechách,
silniční okresy na Moravě a ve Slezsku, župy
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi a okresy na Slovensku
se zrušují. Morava a Slezsko se slučují
v zem Moravskoslezskou; tato přejímá veškeré
jmění, fondy, majetková práva i závazky
obou zemí. Jmění, fondy, majetková
práva a závazky žup na Slovensku přecházejí
na zemi Slovenskou a v Podkarpatské Rusi na zemi Podkarpatoruskou.
Jmění, fondy, majetková práva a závazky
dosavadních okresů vpředu uvedených
přecházejí na okresy podle tohoto zákona
zřízené. Práva třetích
osob ke jmění a fondům zrušených
korporací, jakož i zvláštní účely
těchto fondů a jmění zůstávají
nedotčeny.
(2) O majetkovém vypořádání
podle předchozího odstavce platí obdobně
ustanovení § 2, odst. 3.
(3) Rovněž se zrušují všechny úřady
a orgány, jichž působnost přechází
na úřady podle tohoto zákona zřízené
(§ § 4 a 5).
(4) Které jiné úřady a orgány
zřízené pro Slezsko budou zrušeny a
na které úřady neb orgány jejich působnost
bude přenesena, určí vláda nařízením.
(5) Stejné zásady platí, pokud jde o další
vedení správy samostatných fondů,
nadací atd., jež jsou ve správě zrušených
korporací.
(1) Zaměstnanci zemí a zrušených korporací,
kteří byli dne 1. ledna 1927 zaměstnáni
ve správě (provozu) zvláštních
zařízení (ústavů, podniků,
silnic a pod.), zůstávají nebo se stávají
zaměstnanci té korporace, v jejíž vlastnictví
nebo správě jest dotčené zařízení.
Tato korporace hradí též odpočivné
a zaopatřovací platy osob a pozůstalých
po osobách, které při odchodu do výslužby
nebo v den úmrtí byly zaměstnány ve
správě (provozu) svrchu zmíněných
zvláštních zařízení.
(2) Ostatní zaměstnanci zemí a zrušených
korporací přecházejí do státní
služby se všemi platovými a služebními
právy a nároky, pokud tato práva a nároky
nepřesahují míru stanovenou v § 212,
odst. 1 a 3, platového zákona ze dne 26. června
1926, č. 103 Sb. z. a n. Výhodu, které nabyl
zaměstnanec podle odstavce 2 citovaného paragrafu,
podrží zaměstnanec jen potud, pokud ji ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí výslovně
přizná. Pokud nejde o zaměstnance nebo pozůstalé
uvedené v druhé větě odstavce prvého,
posuzují se zaměstnanci zemí a zrušených
korporací ve výslužbě a pozůstalí
po zaměstnancích zemí a zrušených
korporací co do svých nároků odpočivných
a zaopatřovacích podle pravidel všeobecně
pro státní zaměstnance platných a
stát převezme placení odpočivných
a zaopatřovacích platů těchto osob,
nejvýše však částkou, která
by jim příslušela za stejných podmínek
ve státní službě.
(3) Podrobnější předpisy o převzetí
a zařazení budou vydány vládním
nařízením.
(4) Úředníci, kteří ve službách
zemí nebo zrušených korporací dokonali
v den 29. února 1920 aspoň pět roků
služby s dobrou kvalifikací a přecházejí
podle předchozích ustanovení do státní
služby, zprošťují se povinnosti skládati
odborné zkoušky, předepsané k nabytí
místa toho druhu ve službě státní.
U každého zemského úřadu se zřizuje
pro jeho obvod zemské zastupitelstvo.
(1) Zemské zastupitelstvo čítá v zemi:
České 96, Moravskoslezské 54, Slovenské
51, Podkarpatoruské 18 členů.
(2) Dvě třetiny členů jsou voleny
podle § 13; ostatní členy jmenuje vláda
z odborníků.
Kdo má právo do zemského zastupitelstva voliti
a kdo může býti do něho volen nebo jmenován,
jakož i jak se řízení volební
provádí, stanoví zvláštní
zákon.
Členové zemského zastupitelstva jsou voleni
na šest let.
(1) Členství v zemském zastupitelstvu, výboru
i komisích zaniká
a) vzdáním,
b) sesazením podle § 100,
c) rozpuštěním zemského zastupitelstva,
d) tím, že vzejde nebo dodatečně najevo
vyjde nějaká okolnost, pro kterou by člen
ani původně nebyl mohl býti volen anebo jmenován,
e) přestal-li volený člen býti z důvodů
nízkých nebo nečestných příslušníkem
strany, z jejíž kandidátní listiny byl
zvolen.
(2) O ztrátě členství rozhoduje volební
soud, jde-li o členy volené v případech
uvedených v písm. d) a e), vláda pak, jde-li
o členy jmenované v případech uvedených
v písm. d).
Zemské zastupitelstvo schází se na pozvání
zemského presidenta do sídla zemského úřadu
aspoň jednou za čtvrt roku. Zemský president
jest oprávněn zemské zastupitelstvo svolati
také, kdykoliv jindy jest toho třeba, jest však
povinen je svolati do patnácti dnů, žádá-li
za to aspoň čtvrtina členů zemského
zastupitelstva, udávajíc předmět jednání.
Předsedou zemského zastupitelstva jest zemský
president; jest však oprávněn předsednictví
ve schůzích zemského zastupitelstva věřiti
některému úředníku zemského
úřadu.
(1) Předseda zemského zastupitelstva svolává
zemské zastupitelstvo aspoň na osm dní napřed
a zve předměty jednání, které
zároveň s pozváním buďtež
sděleny členům i ministerstvu vnitra.
(2) O předmětech, jež nebyly dány na
pořad jednání, může býti
jednáno jen, souhlasí-li většina všech
členů.
(1) Nesejde-li se tolik členů, aby mohlo zemské
zastupitelstvo platná usnesení činiti, buď
svoláno znovu do patnácti dnů s týmž
pořadem jednáni a může se usnášeti
za každého počtu členů.
(2) Jde-li však a věci v § 23, odst. 2, uvedené,
může se zemské zastupitelstvo v této
druhé schůzi o nich usnášeti jen za
přítomnosti nadpoloviční většiny
všech členů; jinak buď svoláno
do patnácti dnů zemské zastupitelstvo ku
projednání těchto věcí po třetí
a může se pak usnášeti za každého
počtu členů.
(3) V pozváních buď na tato ustanoveni výslovně
poukázáno.
(1) Úředníci zemského úřadu,
zemským presidentem určení, mají právo
a k žádosti zemského zastupitelstva i povinnost
býti přítomnu jednání zemského
zastupitelstva a za souhlasu předsedy zemského zastupitelstva
účastniti se rokování.
(1) Pokud mohou se schůzí účastniti
i úředníci jiní, na příklad
úředníci samostatných odborných
úřadů v zemi, bude ustanoveno jednacím
řádem. Právo hlasovati má však
nejvýše pět úředníků
zemským presidentem k tomu určených.
(1) Předseda zemského zastupitelstva (§ 17)
zahajuje schůze zemského zastupitelstva, stanoví
pořad jednání, řídí
a uzavírá je. Věci,jež nenáležejí
do působnosti zemského zastupitelstva, má
z jednání vyloučiti, proti čemuž
může kterýkoli člen zemského
zastupitelstva clo patnácti dnů podati u zemského
úřadu odvolání k ministerstvu vnitra.
(2) Předseda pečuje o zachování klidu
a pořádku při jednání a o jeho
nerušený průběh. Ruší-li
schůzi posluchači, ačkoli byli napomenuti,
dá je ze zasedací síně odstraniti,
po případě vůbec místo pro
posluchače určené vykliditi. Ruší-li
schůzi členové zemského zastupitelstva,
buďte předsedou voláni k pořádku;
stalo-li se tak dvakrát bez výsledku, může
předseda vyloučiti je ze schůze, případně
je dáti odstraniti a, pokládá-li to za nutné,
přerušiti neb ukončiti schůzi. Tím
není vyloučeno další stíhání
osob pořádek nebo klid porušivších
podle trestního zákona nebo zákonu jiných.
Schůze zemského zastupitelstva jsou veřejné.
Předseda zastupitelstva zemského může
jak k žádosti aspoň pětiny členů
anebo z vlastního podnětu, ale vždy za souhlasu
zemského zastupitelstva, z důležitých
důvodů jednání o určitých
předmětech, vyjímajíc rozpočet
a účty, prohlásiti za důvěrné.
Souhlas nebo nesouhlas projevuje po odstranění posluchačů
zemské zastupitelstvo pouhým hlasováním
bez debaty.
(1) Ku platnosti usnesení zemského zastupitelstva
jest třeba, není-li v tomto zákoně
nic jiného ustanoveno, aby bylo přítomno
více než polovina členů a aby se usnesení
stalo nadpoloviční většinou přítomných.
Hlasování jest zpravidla veřejné;
za kterých podmínek může býti
konáno hlasovacími lístky, určuje
jednaní řád. Všechny volby se konají
hlasovacími lístky. Předseda nehlasuje; při
rovnosti hlasů pokládá se návrh za
zamítnutý. Je-li rovnost hlasů při
volbách, rozhoduje los. úředníci,
kteří mají právo hlasovati (§
20), při volbách nehlasují.
(2) Usnesení, které vyžaduje vyššího
schválení, může býti učiněno
jen, jsou-li aspoň dvě třetiny členů
přítomny.
Jednání zemských zastupitelstev se řídí
jednacím řádem pro župní zastupitelstva,
obsaženým ve vládním nařízení
ze dne 31. ledna 1924, č. 26 a 27 Sb. z. a n., se změnami
plynoucími z tohoto zákona. Další změny
jednacího řádu mohou býti usneseny
zemským zastupitelstvem se schválením ministerstva
vnitra.
(1) O jednáních zastupitelstva zemského vede
zápis úředník zemského úřadu
zemským. presidentem k tonu určený. Zápis
buď podepsán předsedou schůze, zapisovatelem
a aspoň dvěma členy zemského zastupitelstva,
jež na počátku schůze určí
předseda. Zápis o každé schůzi
buď oznámen ministerstvu vnitra a, pokud nejde o schůzi
tajnou (§ 22), uveřejněn (§ 101).
(2) Každý obyvatel země má právo
do zápisů o schůzích veřejných
nahlížeti a opisy z nich si pořizovati.
(1) Zemské zastupitelstvo volí ze sebe na volební
období zemský výbor, a to: v zemi České,
Moravskoslezské a Slovenské po 12 členech
a 12 náhradnících, v zemi Podkarpatoruské
o 6 členech a 6 náhradnících.
(2) Volby buďtež provedeny způsobem, jejž
stanoví zákon v §u 13 zmíněný,
a to v prvé schůzi nově zvoleného
zemského zastupitelstva.
(3) Jednání zemského výboru se zúčastní
též úředníci zemského
úřadu, jimž bylo svěřeno připravovati
vyřízení záležitostí do
působnosti zemského zastupitelstva spadajících.
Hlasovati může zpravidla jeden, nejvýše
dva úředníci, jež určí
zemský president.
(1) Zemskému výboru předsedá zemský
president, jest však oprávněn předsednictví
svěřiti některému úředníku
zemského úřadu.
(2) Zemský výbor schází se na pozvání
zemského presidenta do sídla zemského úřadu;
kdykoliv jest třeba, nejméně však jednou
za měsíc. Žádá-li o to písemně
aspoň pět členit zemského výboru,
udávajíce předmět jednání,
jest zemský president povinen svolati zemský výbor
nejdéle do pěti dnů.
(3) Schůze zemského výboru jsou neveřejné.
(4) O řízení schůzí a udržování
pořádku i o hlasování platí
obdobné předpisy §§ 21 23. Jednání
zemského výboru se řídí jednacím
řádem pro župní výbory, obsaženým
ve vládním nařízení ze dne
3. ledna 1921, č. 2 a 27 Sb. z. a n., se změnami
plynoucími z tohoto zákona. Další změny
jednacího řádu mohou býti usneseny
zemským zastupitelstvem se schválením ministerstva
vnitra.
(5) Zápis o schůzích zemědělského
výboru vede úředník zemského
úřadu zemským presidentem k tomu určený.
Zemské zastupitelstvo může pro správu
a dozor nad jednotlivými zemskými ústavy
a podniky, jakož i pro obstarávání jednotlivých
zemských věcí zříditi podle
potřeby zemské komise ze členů zemského
zastupitelstva nebo z občanů v zemi usedlých
a do zemského zastupitelstva volitelných. Předsedou
komisí těch jest zemský president, může
však předsednictvím pověřiti
některého úředníka zemského
nebo okresního úřadu nebo některého
člena výboru zemského nebo komise samé.
Komise obstarávají práce své pod dozorem
zemského presidenta a zemského výboru. Bližší
povinnosti těchto komisí budou ustanoveny zvláštními
řády, jež vydá zemské zastupitelstvo.
(1) Jednání a hlasování v zemském
zastupitelstvu, ve výboru a komisích nesení
býti přítomen aniž se ho účastniti
člen tohoto sboru, jde-li o zvláštní
osobní ať' soukromý nebo veřejný
zájem jeho samého, jeho manžela nebo manželky,
neb osob s ním příbuzných a sešvakřených
do druhého stupně.
(2) Totéž platí o zákonných zástupcích
členech správní rady akciových společností
o jednatelích společností s ručením
obmezeným, o členech představenstev hospodářských
a výdělkových společenstev, o advokátech,
notářích, stavitelích, civilních
technicích a pod., jde-li o zvláštní
osobní, soukromý nebo veřejný zájem
osob a korporací, jež zastupují.
(3) Členové zemského zastupitelstva, výboru
nebo komisí nesmějí za zastupování
zemského zastupitelstva ve sporech žádati více
než náhradu skutečných jim vzešlých
výloh, nesmějí udíleti právní
rady stranám ve sporech proti zemskému zastupitelstvu,
nesmějí ani přímo ani nepřímo
zúčastniti se dodávek a prací zemským
zastupitelstvem nebo výborem, zemskými ústavy
nebo podniky zadávaných a nesmějí
pachtovati vybírání dávek zemských
a pod.
(4) Ve výjimečných případech
může ministerstvo vnitra k návrhu zemského
výboru povoliti úchylky od těchto zásad.