(1) Celní skladiště jsou budovy nebo ohrazené
prostory, jež jsou určeny k ukládání
celního zboží s účinkem, že
po dobu uložení, nevzniká povinnost platiti
clo a že strana může později rozhodovati
o celním řízení a hospodářském
určení zboží v mezích tohoto
zákona. Jiné zboží může
býti v celních skladištích ukládáno
jen s povolením celní správy.
(2) Celní skladiště jsou pod celní závěrou.
(3) Celní skladiště jsou buď veřejná
nebo soukromá.
(4) Místnosti a místa veřejných dopravních
podniků, určená k dočasnému
ukládání celního zboží
jimi dopravovaného, nejsou celními skladišti.
(1) Ve veřejných celních skladištích
může ukládati celní zboží
kdokoliv, stačí-li k tomu rozsah skladištních
místností.
(2) Veřejná celní skladiště jsou
buď skladiště celních úřadů
(úřední celní skladiště)
nebo samostatná celní skladiště.
(3) Úřední celní skladiště
jsou součástkou celních úřadů,
u nichž jsou zřízena; správa těchto
skladišť přísluší jediné
celním úřadům.
(4) Samostatná celní skladiště mohou
býti zřizována jen v sídlech celních
úřadů státem, veřejnými
nebo soukromými korporacemi nebo jinými osobami.
Samostatná celní skladiště mohou býti
též zřizována ve veřejných
skladištích, zřízených podle
zákonných ustanovení o veřejných
skladištích.
(5) Samostatná celní skladiště může
povoliti celní správa v místech, ve kterých
zájmy všeobecného styku obchodního a
dopravního vyžadují jejich zřízení.
Tato skladiště podléhají celnímu
dozoru, jehož náklad hradí správa skladiště.
(e) Používání a provoz samostatného
celního skladiště budou podrobněji upraveny
skladištním řádem.
(1) V soukromém celním skladišti může
ukládati celní zboží jen ten, komu bylo
skladiště povoleno, a osoby, jimž to podnikatel
skladiště dovolí se souhlasem celní
správy. Soukromá celní skladiště
mohou býti též zřizován, ve veřejných
celních skladištích a ve veřejných
skladištích, zřízených podle
zákonných ustanovení o veřejných
skladištích.
(2) Soukromá celní skladiště může
povoliti celní správa pro ukládání
jakéhokoliv zboží nebo jen zboží
určitého druhu.
(3) Soukromá celní skladiště podléhají
dozoru celní správy; náklad tohoto dozoru
hradí ten, komu bylo skladiště povoleno.
(4) Celně právní podmínky skladištní
správy budou stanoveny povolením.
Povolení k provozování celního skladiště
může býti uděleno buď na určitou
nebo neurčitou dobu s výhradou, že je lze kdykoliv
vypověděti nebo odvolati.
(1) Podnikatel veřejného celního skladiště
jest povinen udržovati skladiště v dobrém
stavu, bezpečně je uzavírati a zaříditi
je tak, aby bylo zboží zabezpečeno, zejména
starati se, aby bylo zabráněno nebezpečí
požáru, aby byl oheň v zárodku utlumen
a aby zboží ukládané do skladiště
bylo pojištěno proti požáru a proti vloupání.
Podnikatel veřejného celního skladiště
ručí pouze za ztrátu uloženého
zboží a za škodu na něm vzniklou, zanedbá-li
povinností nahoře uvedených. Ručení
počíná vydáním průkazu
o převzetí zboží do skladiště.
(2) Ručení podnikatelovo může býti
uplatňováno jen tenkráte, když strana
přihlásí nárok na náhradu ihned,
jakmile ztrátu nebo škodu zpozorovala, nejpozději
však při výdeji zboží.
(1) Podnikatel celního skladiště jest povinen
řádně uschovávati uložené
celní zboží a nesmí ničeho podnikati,
čím by se změnil jeho stav. K zajištění
tohoto závazku může celní správa
požadovati jistotu.
(2) Nakládati se zbožím některým
ze způsobů, jmenovaných ve druhém
odstavci § 57, v soukromém celním skladišti
lze jen tehdy, povolí-li to celní správa.
(3) Podnikatel skladiště i jeho zaměstnanci
jsou povinni říditi se pokyny celní správy,
danými při výkonu dozoru a při celním
řízení. Podnikatel jest povinen odstraniti
na žádost celní správy ze služby
ve skladišti zaměstnance, kteří opětovně
porušili povinnosti právě uvedené nebo
stali se nespolehlivými s hlediska celního důchodku.
(1) Strana jest povinna dohlížeti a starati se, aby
zboží ve skladišti uložené bylo udržováno
v dobrém a nezměněném stavu.
(2) Strana může se svolením celní správy
zboží uložené ve skladišti za úředního
dozoru prohlížeti, přebalovati, děliti,
čistiti, doplňovati nebo dolévati, bráti
z něho vzorky, učiniti je neupotřebitelným
k původnímu účelu nebo s ním
jinak účelně nakládati, jestliže
stačí k tomu místo ve skladišti, skladiště
jest k takovým pracím zařízeno a nakládání
se zbožím nepřekáží skladištnímu
provozu.
(3) Celní zboží může býti
doplňováno nebo doléváno zbožím
z volného oběhu; přidané zboží
však nabývá povahy celního zboží.
(4) Vzorky z uloženého zboží vzaté
nutno vyclíti zvlášť, pokud nejsou cla,
daní a jiných dávek prosty (§ 87, č.
25).
(1) Za použití veřejného celního
skladiště jest platiti skladné, stanovené
nebo schválené celní správou. Skladné
vybírá se i za dobu dočasného uložení.
(2) Podnikatel veřejného celního skladiště
má zástavní právo na uloženém
celním zboží do částky skladného.
Vydání zboží nemůže býti
požadováno před zaplacením skladného.
(3) Uloží-li se zboží zadržené
nebo zabavené pro celní přestupek ve veřejném
celním skladišti, jest prosto skladného až
do skončení trestního řízení
nebo dotud, dokud obviněný nenabude práva
volně nakládati se zbožím.
(1) Zboží může býti přijato
do celního skladiště jen na návrh strany,
učiněný písemnou prohláškou,
leč by se ukládalo z úřední
moci.
(2) Úchylkou od ustanovení § 29 stačí
pojmenovati zboží prohlašované k uložení
v celním skladišti podle názvu obchodního
a udati hrubou váhu.
(3) Uložení celního zboží ve veřejném
celním skladišti může býti nařízeno
z úřední moci:
a) nemůže-li býti přijata celní
prohláška zboží (§ 28);
b) jde-li o zboží, jež bylo zabaveno nebo prozatímně
uschováno pro zajištění celní
pohledávky nebo za celního trestního řízení;
c) jestliže soud zabavil zboží před skončením
celního řízení nebo jeho vydání
zapověděl.
(4) Zboží podrobí se zpravidla jen vnější
prohlídce; vnitřní prohlídka vykoná
se potud, aby se zjistilo, že zboží jest způsobilé
k uložení v celním skladišti.
(5) Nařízením bude stanoveno, které
zboží jest vyloučeno z uložení
ve veřejném celním skladišti.
(6) Bylo-li zboží uloženo ve veřejném
celním skladišti na návrh strany, potvrdí
celní správa jeho příjem skladním
listem.
(1) Zboží vydá se z celního skladiště,
jakmile bylo skončeno další celní řízení
stranou navrhované. Zboží však nesmí
býti vydáno, jestliže soud nebo jiný
úřad zabavil zboží nebo jeho vydání
zapověděl.
(2) Zboží nesmí býti zpravidla uloženo
v celních skladištích po dobu delší
dvou let. Celní správa jest oprávněna
zkrátiti tuto dobu z podstatných důvodů.
(3) Celní zboží uložené v celním
skladišti projedná se v dalším celním
řízení podle množství a stavu
zjištěného při tomto řízení.
Zjistí-li se však při výdeji úbytek
váhy, který nevznikl přírodním
vlivem, nebo přírůstek, který vznikl
přírodním vlivem, jest vzíti za základ
dalšího řízení množství
zjištěné při příjmu zboží
do skladiště.
(1) Zboží uložené ve veřejném
celním skladišti může býti prodáno
veřejnou dražbou:
a) jestliže strana nenavrhne ve stanovené nebo zkrácené
skladní lhůtě (§ 60) další
cení řízení;
b) dostává-li se zboží nebo je-li obava,
že se dostane do takového stavu, ve kterém
by nemohlo býti přijato do veřejného
celního skladiště, nebo zjistí-li, se
dodatečně, že zboží nemělo
býti pro svou povahu přijato do celního skladiště;
c) nebude-li skladné včas zaplaceno.
(2) Není-li nebezpečí v průtahu, nutno
vyzvati před dražbou stranu - není-li známa
strana nebo její pobyt celní správě,
veřejnou vyhláškou -, aby v určené
lhůtě navrhla další celní řízení
k výdeji zboží potřebné [odstavec
prvý, písm. a) a b)] nebo aby zaplatila skladné
[odstavec prvý, písm. c) ].
(3) Z výtěžku dosaženého dražbou
uhradí se především dražební
náklady, poté celní pohledávka, dále
skladné a ze zbytku ostatní pohledávky. Částka
dražebního výtěžku, která
zbude, vyplatí se straně. Zbytek, o nějž
se strana nepřihlásila do roka, připadne
státu.
(4) Zboží, jehož dovoz jest zakázán,
smí býti prodáno jen s podmínkou,
že vydražitel vyveze je pod celní kontrolou do
celní ciziny, zboží, jehož oběh
jest omezen, jen splní-li předepsané odběrné
podmínky před výdejem zboží.
(5) Nelze-li ani při opětované dražbě
dosáhnouti žádoucího výsledku;
zničí se zboží za celního dozoru
nebo celní správa naloží s ním
podle své úvahy.
(6) Od dražby může býti upuštěno
a zboží může býti prodáno
z volné ruky, jestliže má cenu tržní
nebo bursovní nebo jde-li o zboží, jež
se rychle kazí.
(1) Záznamní styk jest:
a) dovoz cizozemského zboží s právním
účinkem, že podmíněná
platební povinnost, při něm vzniklá
zanikne buď vůbec nebo se změní v povinnost
platiti snížené dovozní clo, vyveze-li
se zboží ve stanovené lhůtě zpět
do celní ciziny, a že při tomto vývozu
nevznikne platební povinnost;
b) vývoz tuzemského zboží s právním
účinkem, že podmíněná
platební povinnost, při něm vzniklá,
zanikne, doveze-li se zboží ve stanovené lhůtě
zpět do celního území, a že při
tomto dovozu nevznikne platební povinnost nebo vznikne
jen povinnost platiti snížené clo.
(2) Zboží dovážené nebo vyvážené
v záznamním styku; nutno celně zaznamenati
a vésti v patrnosti.
(1) V dovozu nebo vývozu mohou býti zaznamenávány:
a) zboží na nejistý prodej;
b) vzorky obchodních cestujících;
c) zboží na ukázku, k dočasnému
používání, k vyzkoušení,
k pokusům a napodobení, na výstavy k soutěžím
a závodům;
d) dobytek na pastvu nebo k vykonávání polních
a jiných prací;
e) zboží ke správce;
f) zboží k zušlechtění (zpracování).
(2) Nařízením mohou býti dovoleny
i jiné druhy záznamního styku a povoleny
úlevy v pohraničním styku a ve styku pohraničních
hospodářství.
(1) Nařízením bude podrobněji stanoveno,
pro které zboží a k jakému účelu
se zásadně dovolují jednotlivé druhy
záznamního styku, ve kterých případech
vzniká povinnost platiti snížené clo
a s jakými podmínkami může býti
záznam povolen.
(2) Záznam zboží vyváženého
k zušlechtění nebo ke správce může
býti povolen jen výjimečně, leč
že by šlo o vžité pohraniční
styky.
(3) Záznamní styk může býti
odepřen ve styku se státy, jež ho vzájemně
nepovolují.
(1) Totožnost zboží zaznamenaného podle
ustanovení § 63, písm. a) až e), nutno
zajistiti. U zboží dováženého nebo
vyváženého k zušlechtění
bude stanoveno v povolení, zda a jak jest zajistiti totožnost
zboží.
(2) V záznamním styku jest zajistiti celní
pohledávku. U zboží podléhajícího
dovoznímu nebo vývoznímu zákazu může
býti požadována jistota ve výši
ceny zboží.
(3) Podniky používající zušlechťovacího
styku podléhají po dobu platnosti povolení
celnímu dozoru. Náklady tohoto dozoru hradí
stran, jíž byl zušlechťovací styk
povolen.
Dopravuje-li se zboží, které jest ve volném
oběhu, z jedné části celního
území přes celní cizinu do jiné
části celního území s nárokem,
aby nevznikla povinnost platiti celní pohledávku
při vývozu nebo při zpětném
dovozu, jest tento styk stykem přepravním.
§ 67.
Kde jest dovolen přepravní styk.
Přepravní styk jest dovolen jen na tratích,
na nichž jest výslovně povolen, a u celních
úřadů, jež jsou výslovně
zmocněny konati přepravní řízení.
§ 68.
Celní řízení.
(1) Zboží, jež má býti přepraveno
přes celní cizinu, jest prohlásiti zpravidla
písemně; v dopravě silniční
jet dovoleno prohlašovati je ústně. Zboží
může býti pojmenováno názvem
obchodním a stačí udati hrubou váhu.
(2) U zboží podléhajícího vývoznímu
clu nebo vývoznímu zákazu může
býti požadována jistota.
(3) Výstupní celní úřad podrobí
zboží vnější prohlídce a
stanoví lhůtu, v níž má býti
zboží zpět dovezeno. Vnitřní
prohlídku vykoná celní úřad
jen pokud jest nutná ke zjištění výše
celní jistoty nebo k zajištění totožnosti
zboží, anebo má-li podezření
celního tretného činu.
(4) Přeprava děje se pod celní závěrou;
ustanovení třetího a čtvrtého
odstavce § 48 platí obdobně.
(5) Vstupní celní úřad podrobí
dodané zboží vnější prohlídce
a propustí je do volného oběhu; má-li
však pochybnosti o totožnosti zboží, naloží
s ním jako se zbožím cizozemským.
(1) Dovozním stykem s celní výhodou jest
dovoz zboží clu podléhajícího
na zvláštní povolení za snížené
clo nebo beze cla s podmínkou, že se ho upotřebí
ve stanovené době k určitému účelu
nebo že se zpracuje určitým způsobem.
(2) Celní sazebník ustanovuje, které zboží
může býti v tomto styku dováženo.
(3) Za clo, daně a jiné dávky ze zboží
dováženého s celní výhodou lze
požadovati jistoty až do rozdílu mezi výhodným
a úplným clem. Jistota se uvolní, jakmile
strana ve stanovené lhůtě prokáže,
že zboží zpracovala stanoveným způsobem
nebo ho upotřebila ke stanovenému účelu.
(4) Podniky, jimž byl dovozní styk s celní
výhodou povolen, podléhají až do spotřebování
nebo zpracování zboží celnímu
dozoru. Náklady tohoto dozoru hradí podnik.
(5) Nařízením může býti
stanoveno, u kterého zboží a s jakými
podmínkami lze povoliti, aby bylo dovezeno beze cla nebo
za snížené clo určité množství
surovin nebo polotovarů potřebných k výrobě
takového zboží, jež bylo vyvezeno do volného
oběhu v celní cizině.
Poštovní správa jest povinna bezplatně
poskytnouti celním úřadům zřízeným
u poštovních úřadů kancelářské
místnosti a místnosti potřebné k prohlídkám
a projednávání celního zboží
a k dočasnému uložení zadrženého
nebo do dočasné úschovy převzatého
nebo zabaveného zboží, všecky místnosti
opatřiti nutným zařízením,
udržovati je v dobrém stavu a též je za
náhradu skutečných výloh čistiti,
vytápěti a osvětlovati.
(1) Pošta jest osvobozena od povinnosti dodávati poštovní
zásilky, jež doveze z celní ciziny pro příjemce
v celním území, pohraničnímu
celnímu úřadu k poukázání.
(2) Pošta jest však povinna dodati všechny poštovní
zásilky, jež doveze z celní ciziny pro příjemce
v celním území, v nezměněném
stavu s prvotními celními prohláškami
příslušnému celnímu úřadu
k celnímu řízení, a nedodá-li
jich, hraditi ušlé dávky. Platí tu obdobné
ustanovení prvního odstavce § 44.
(3) Psaní, balíky se spisy a listinami, i zásilky
platidel jsou osvobozeny od dodání celnímu
úřadu, není-li podezření, že
obsahují zboží podléhající
celnímu řízení nebo věci, jejichž
dovoz jest zakázán.
(4) Poštovní zásilky nemusí býti
prohlašovány písemně. Podléhají-li
poštovní zásilky hodnotnému clu, může
celní úřad požadovati dokladů
jmenovaných ve třetím odstavci § 39.
§ 72.
(1) Vývozní zásilky nepodléhají
celnímu řízení, mimo zásilky,
jež obsahují zboží podléhající
vývoznímu clu nebo zboží, jehož
vývoz musí býti prokázán.
(2) Odesílatel zásilky, v níž jest zboží
podléhající vývoznímu clu nebo
zboží a k jehož vývozu jest potřebí
zvláštního povolení, jest povinen předložiti
podacímu poštovnímu úřadu průkaz
o vyclení nebo vývozní povolení.
(3) Vývozní zásilky, v nichž jest zboží,
jehož výstup musí býti prokázán,
nemusí býti dodány pohraničnímu
celnímu úřadu. Výstup prokáže
pošta podle poštovních předpisů.
(4) Poštovní zásilky průvozní
a poštovní zásilky, přepravované
z celního území přes celní
cizinu do celního území, nepodléhají
celnímu řízení.
(1) Celní správa jest oprávněna přesvědčiti
se prohlídkou poštovních zařízení,
zda pošta plní své povinnosti.
(2) Celní správa ručí za ztrátu
nebo poškození poštovních zásilek,
jež jí byly odevzdány a jež převzala
v úschovu, v témže rozsahu jako poštovní
správa.
(1) Železnice a podniky provozující plavbu
po vodě jsou povinny bezplatně dáti celní
správě ve stanicích, v nichž jsou zřízeny
celní úřady, kancelářské
místnosti, i místnosti, rampy a složiště,
jichž jest potřebí k prohlídkám
a k projednávání celního zboží
nebo k dočasnému uložení zadrženého,
v prozatímní úschovu převzatého
nebo zabaveného zboží, všecky místnosti
opatřiti zařízením, udržovati
je v dobrém stavu a též je za náhradu
skutečných výloh čistiti, vytápěti
a osvětlovati. Jmenované podniky jsou dále
povinny postarati se za přiměřenou náhradu
o byty pro zaměstnance celních úřadů,
umístěných v nádražích
a u přístavišť, pokud tento požadavek
jest odůvodněn místními poměry.
(2) Jmenované dopravní podniky jsou povinny bezplatně
dopravovati zaměstnance celní správy, kteří
jsou pověřeni kontrolou dopravy po železnici
nebo po lodích nebo služebním dohledem na celní
úřady, kdykoli cestují služebně.
(3) Doprovázejí-li zaměstnanci celní
správy vlaky nebo lodi, jest dopravní podnik povinen
bezplatně je dopravovati na zpáteční
cestě nebo se postarati o jejich bezplatnou zpáteční
dopravu.
(4) Místnosti a prostory, určené k dočasnému
založení a k projednávání celního
zboží, musejí býti tak zařízeny,
aby mohly býti bezpečně uzavřeny.
Tyto prostory uzavírá dopravní podnik; celní
správa má však právo spoluzávěry.
Dopravní podniky jsou povinny upraviti jízdní
řád vlaků a lodí tak, aby ve stanicích,
v nichž se vlaky a lodi celně projednávají,
bylo dosti času k celnímu řízení.
(1) K dopravě celního zboží smí
býti používáno jen takových železničních
vozidel, jež svojí úpravou vyhovují
mezinárodním úmluvám o tom, jak musejí
býti zařízeny železniční
vozy, aby byly chráněny zájmy celního
důchodku.
(2) Železniční vozy, lokomotivy, tendry a lodi
nesmějí míti tajných nebo nesnadno
objevitelných prostor, jež by se hodily k přechovávání
zboží.
(3) Ve vlacích, přejíždějících
celní hranici, nesmí býti zboží,
mimo ruční zavazadla dopravovaných osob,
uloženo jinde než ve služebních a nákladních
vozech a na lodích jen ve skladištích a na
otevřené palubě.
(4) Nařízením bude stanoveno, jak musejí
býti zařízeny lodi pro dopravu celního
zboží, aby se daly uzavříti celní
závěrkou, zajišťující zájmy
celního důchodku.
Jakmile přijede z celní ciziny vlak, který
má kromě služebního vazu naložené
nebo prázdné vozy, nebo má-li takový
vlak odejeti do celní ciziny, musí býti pohraničnímu
celnímu úřadu odevzdán vlakový
soupis naložených vozů, přijede-li loď
nebo má-li odplouti, seznam nákladu.
(2) Ve vlakovém soupise musí býti udána
stanice odjezdu, číslo vlaku a doba jeho příjezdu,
vlastnické značky a čísla vozů
a obsah každého naloženého vozu podle
obyčejného pojmenování nákladu.
Tento soupis musí býti podepsán vlastní
rukou zmocněnce železniční správy.
(3) V seznamu nákladu musí býti udáno
jméno nebo číslo lodi, její nosnost
nebo tunový obsah, její domácí přístav
a přístav, ze kterého vyplula jméno
vůdce lodi, místo podání a místo
určení zboží, množství a
druh dopravovaného zboží podle měr a
podle pojmenování v obchodě obvyklého,
a je-li zboží zabaleno, počet, značky
a druh obalu jednotlivých nákladových kusů.
Seznam musí býti podepsán vlastní
rukou vůdce lodi.
(4) Na každé lodi, která vstupuje do celního
území nebo z něho vystupuje, musí
býti seznam věcí patřících
k zařízení lodi a seznam zásob potravin
a pohonných hmot lodi. Tyto seznamy musejí býti
podepsány vůdcem lodi. Celní úřad
pohraniční jest oprávněn požadovati,
aby mu byly seznamy předloženy, aby mohl z;jistiti
zařízení lodi a její zásoby.
(5) Ustanovení třetího a čtvrtého
odstavce platí pro všechna vodní plavidla.
(6) Nařízením mohou býti povoleny
úlevy z náležitostí všeobecné
ohlášky.
(1) Na základě všeobecné ohlášky
podobí celní úřad co nejdříve
vlak nebo vodní plavidlo celní prohlídce.
Dokud neskončí celní prohlídka, nesmí
býti nic skládáno nebo nakládáno.
Celní správa může povoliti úlevy,
kdyby toho vyžadovaly místní poměry
nebo zájmy veřejné dopravy.
(2) Pokud by jednotlivé železniční vozy
nemohly býti projednány podle vlakového soupisu,
jest železniční správa povinna podati
celnímu úřadu podrobný seznam zásilek
v jednotlivých vozech s příslušnými
listinami.
(1) V hraničních vodách smějí
vodní plavidla přistávati, vyjma případy
nezbytné nutnosti, pouze na místech určených
celní správou; jediné na těchto místech
smějí osoby vystupovati nebo nastupovati a zboží
smí býti vykládáno a nakládáno.
(2) Celní správa může povoliti úlevy
pro vodní plavidla sprostředkující
tuzemský styk v hraničních vodách.