Rozpočet státní na rok 1928 je aktivní
s přebytkem 26 mil. Kč. Této aktivity
bylo dosaženo i po zmenšení příjmů
důsledkem berní reformy, po plné úhradě
nových platových zákonů, po bohatší
dotaci úkolů hospodářských
a sociálních i administrativních, a po
včlenění všech mimoetátních
výdajů do rozpočtu až na učitelské
platy. Této aktivity bylo dosaženo jednak značnými
úsporami, obzvláště ve službě
státního dluhu, jednak vyšším
příjmem ze státních podniků
(odčerpáním výnosu pošt a šekového
úřadu).
O rozsahu účinku berní reformy bylo jednáno
při státních příjmech, o zvýšených
dotacích a zařazení do rozpočtu mimoetátních
výdajů bylo jednáno při státních
výdajích. Zbývá se zda dotknouti finančního
dosahu nové platové soustavy.
Je velmi nesnadno zjistiti přesně finanční
účinky platové soustavy. Jedna methoda
spočívá v tom, že se zjistil skutečný
celoroční výdaj roku 1926 na platy státních
zaměstnanců a veřejných učitelů,
na které se vztahují platové zákony.
Náležitost tato činila 2.291,973.828 Kč
a u učitelů 886,616:348 Kč: V první
polovině roku 1926 byly však těmto osobám
vyplaceny platy podle starých norem. Zdvojnásobíme-li
tuto náležitost, totiž úhrn platů
vyplacených v prvém pololetí 1926, obdržíme
celoroční úhrn platů u těchže
osob, jak by byl vypadal bez platových zákonů.
Tak dospějeme k číslu 1.971,670.611 Kč
ve státní administraci a k číslu 782,411.144
Kč u učitelstva. Rozdíl nám udává
účinek platových zákonů bez
systemisace, který je dán číslem 320,303.217
Kč (v tom 16 mil. Kč kongrua) a 104,205.204 Kč
u učitelstva, úhrnem 424,508.421 Kč, ovšem
bez účinků systemisace a bez důsledků
pro pensijní etát. Při projednávání
platových zákonů počítáno
bylo s tím, že bude státi celá úprava
ve státní administraci včetně učitelstva
450 mil. a 250 mil. se počítalo na státní
podniky, kde nejsou ještě důsledky nových
platových zákonů všude provedeny. Poněvadž
si podniky uhrazují náklad platové reformy
samy, padá pro přímou úhradu finanční
správy na váhu jen tento náklad v administraci
a při učitelských platech. Rozpočet
na rok 1928, v němž se platy podle nové platové
soustavy vedou ve zvláštní evidenci, vykazuje
ovšem proti staré náležitosti roku 1926
rozdíl mnohem značnější. Úhrn
nákladů osobních jen u osob, na něž
se vztahuje nová platová soustava, činí
2.511,448.549 Kč a rozdíl proti staré náležitosti
roku 1926 jest 539,777.938 Kč, k čemuž přistupuje
oněch 104,205.204 Kč, o které vzrostly výdaje
na platy učitelské v roce 1926. Dnešní
účinek platových zákonů jest
nesporně dán těmito ciframi, v nichž
j-sou obsaženy důsledky systemisace, úplné
propočty provedení platových zákonů,
které ještě v roce 1926 úplně
končeno nebylo, avšak na druhé straně
zahrnují tyto cifry i automatický postup a přírůstek
úřednictva v některých oborech, pokud
nebyl vyvážen odchodem do výslužby. Pensijní
služba stoupla o 29 mil. Kč jednak zvýšeným
odchodem na odpočinek, jednak zvýšením
pensí už podle nových zákonů
platových. Náklad na kongruu, který se jevil
propočtem roku 1926 16 mil. vzrostl na 41 mil., avšak
není definitivně stanoven, poněvadž
nejsou ještě vydány normy upravující
zhodnocení výnosů církevního
jmění podle dnešních poměrů.
Ukazuje se tedy, že úprava platů ve státní
administraci včetně veřejného učitelstva
jest větším finančním a úhradovým
problémem, nežli se při projednávání
zákonů očekávalo. Účinky
nové platové soustavy budou nadále pečlivě
sledovány, a jak bylo úvodem řečeno,
jsou rozpočtové výdaje spojené s novou
platovou soustavou v dílčích rozpočtech
vedeny odděleně a to jak od výdajů
věcných, tak od ostatních výdajů
osobních. O tom byl sestaven zvláštní
přehled.
O rovnováze rozpočtu na rok 1928 třeba říci,
že má méně reserv nežli měl
rozpočet na rok 1927. Míním hlavně
změnu ve financování pošt. Poštám
včetně šekového úřadu
byl v rozpočtu na rok 1927 ponechán celý
čistý výnos, aby jím hradily investice.
Zde nebylo naléhavého důvodu k tomuto opatření,
poněvadž investice poštovní jsou rentabilní
a snesou tedy zcela dobře úhradu úvěrovou.
Avšak šlo jednak o to, aby se ulevilo peněžnímu
trhu, jednak výslovně poukazovala finanční
správa už v důvodové zprávě
k rozpočtu na rok 1927, že je zde rezerva. Ponechání
čistého zisku poštám k úhradě
investic se stalo ovšem s tou podmínkou, že své
investice omezí na rozsah zisku a nebudou vůbec
úvěru hledati (v zájmu peněžního
trhu). Této podmínky nemohou pošty splniti
v příštím roce, poněvadž
z mezinárodních důvodů jest nutno
urychliti kabelisaci, což se v žádném
případě bez úvěru neobejde.
Použila-li finanční správa této
reservy, stalo se tak proto, aby mohla lépe dotovati hospodářské
a sociální úkoly a překonati přechodné
výdaje administrativní. Bez použití
této reservy bylo by nutno rozpočet státní
ještě dále podstatně zredukovati. (Ostatek
při rozboru hospodářství státních
podniků).
Nelze se vak tajiti tím, že rozpočtový
problém státních financí není
ještě skončen. V důvodové zprávě
loňské bylo už poukazováno k velkým
mimoetátovým platům, zvláště
k ruské pomocné akci a k péči o invalidy,
pro níž byl rozpočet dotován v předpokladu
reformy. K reformě nedošlo, ale přirozený
vývoj způsobil, že dnešní budgetování
invalidní péče je dostačující.
Všechny momentální výdaje tedy odpadají,
až, jak řečeno, na učitelské
platy.
Je to problémem velkého rozsahu, který žádá
rychlého vyřízení zákonného,
poněvadž výdaje učitelské rostou,
nejsou řádně budgetovány ani u státu
ani u zemí, stát je platil dosud zálohou
z vyšších příjmů a tedy
z rozpočtových reserv plynoucích ze starých
daňových nedoplatků, avšak po skončení
daňové depurace tyto reservy odpadnou a zálohové
placení se ukáže pokladničně
nemožným. Je třeba zákona, řádně
řešiti otázku, kdo je nositelem těchto
platů a jak se plně uhradí.
Rozsah celého problému jen v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku je patrný z následujícího
přehledu:
Čechy | 756,070.017 | 20,235.361 | 28,166.146 | 79,715.822 | 315,700.000 | 312,252.688 | |
627,952.688 | |||||||
Morava | 334,229.950 | 14,556.183 | 12,210.034 | 28,364:950 | 97,900.000 | 181,198.783 | |
279,098.783 | |||||||
Slezsko | 65,912.764 | 39.105 | 3,142.045 | 8,216.254 | 26,400.000 | 28,115.360 | |
54,515.360 | |||||||
Úhrnem | 1.156,212.731 | 34,830.649 | 43,518.225 | 116,297.026 | 440,000.000 | 521,566.831 | |
961,566.831 |
Přehled se týká roku 1926 a od té
doby učitelské platy vzrostly přirozeným
vývojem. Je patrno, že úhrnný náklad
na platy učitelské včetně pensí
vyžadoval v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku 1.156 mil. a kdybychom finanční problém
učitelský na Slovensku a Podkarpatské Rusi
přirovnali jen k Moravě, pak je zřejmo, že
jde o problém 11/2 miliardy, se státními
školami o více než půldruhé miliardy.
Státní školy menšinové vyžadují
nákladu 75 mil., státní školy na Slovensku
77 mil., na Podkarpatské Rusi 31 mil., úhrnem 183
mil. Kč. Z okresních školních fondů,
ze zemských fondů a z pensijního fondu je
uhrazeno v historických zemích 195 mil. (17%), zbytek
961 mil. nese fakticky stát a to 440 mil. údělem
daně z obratu, (to je ona část daně
z obratu, která z údělů samosprávných
zbyla zemím a byla na úhradu učitelských
platů reservována) a 521 mil., které hradí
stát bez jakékoli úhrady. Na rok 1928 zvyšuje
se úděl na učitelské platy z daně
z obratu z 440 na 600 mil., tedy o 160 mil., čímž
klesá bezúhradová záloha. V zákoně
o finančním hospodářství samosprávných
svazků reservuje se 30% přirážky na
úhradu učitelských platů asi 100 mil.,
takže schází v historických zemích
úhrada 260 mil. K tomu však přistupuje Slovensko
a Podkarpatská Rus. Nechybím mnoho, tvrdím-li,
že běží o problém nejméně
400 mil. Kč v celé republice, který nemůže
dále zůstati neřešen a neunifikován.
Nelze konečně zavírati oči před
nejbližšími velikými problémy sociálními,
k nimž počítám úpravu platů
staropensistů a sanaci bratrských pokladen. Nemá-li
se sáhnouti k úhradě těchto úkolů
k novým daňovým pramenům, nezbývá,
nežli hledati úhradu úsporami ve výdajích
jiných, příbuzných. To jsou rozpočtové
finanční problémy roku 1928.
Rozpočtové schema, do něhož se
vtěsnává jednotně hospodářství
všech podniků a o němž byla úvodem
řeč, nemá jen formální význam,
poněvadž znamená též základnu
pro správné ohodnocení výnosu (odpisy,
obnovovací fondy, rozlišení investic provozních
od investic pravých atd.). Proto už i tato změněná
formální base se projevuje určitými,
byť i nijak okatými důsledky v čekaném
výsledku hospodaření. Jinak jsou výsledky
tyto, jak jsou očekávány pro rok 1928, obdobné
jako v rozpočtu na rok 1927. Pokles výnosů
na př. u pošt a šekového úřadu
jest vysvětlen tím, že si podnik sám
hradí zvýšené platy podle nové
platové soustavy, aniž by vůbec nebo úměrně
zvýšil úhradové poplatky.
Na methodě financování státních
podniků se zásadně setrvává.
Zásada tohoto financování spočívá
v tom, že se investice podnikové obmezují na
rozsah čistého výnosu a čistým
výnosem kryjí. Bylo vyloženo, že se příštím
rokem podnik poštovní nemůže ve svých
investicích obmeziti na rozsah čistého výnosu,
poněvadž z důvodu, mezinárodních
spojů musí urychliti kabelisaci. Odkazují
se proto investice tohoto podniku na úvěr. Investice
jsou zde plně rentabilní a není tedy proti
úhradě úvěrové žádné
námitky. Byly-li přes to dříve kryty
čistým výnosem, bylo to jednak se zřetelem
na peněžní trh, jednak měla zde finanční
správa reservu.
I u dalších tří podniků se odkazují
investice na úvěr, poněvadž jich rozsah
přesahuje čistý výnos. Je to mincovna
vzhledem ke stavbě mincovny v Praze, státní
lázně a tisková kancelář, všechny
tyto tři podniky budou investovati za 18 mil. Kč.
Zde není záruky plné rentability; avšak
čistý výnos stačí na úrok
a úmor dluhu. U tiskové kanceláře,
která je vůbec pasivní, jde spíše
o administrativní výdaj. Finanční
správa si u těchto podniků vyhrazuje poskytnouti
ku provedení investic zálohy z pokladních
hotovostí.
U všech ostatních podniků je hořejší
zásada provedena a jest nutno v zájmu dobrého
hospodářství na ní setrvati. To se
týká zvláště železnic. Zde
se opět ponechává podniku očekávaný
celý čistý zisk 161 mil. Kč a 20%
přepravní daně 140 mil. k úhradě
investic, které se letos preliminují o 30 mil. Kč
výše nežli v minulém roce. K ulehčení
provozní výnosnosti bylo vládou schváleno
arrangement mezi železničním podnikem a finanční
správou, podle něhož se železniční
dluhy kommasují, přejímá je co do
úhrady kapitálu finanční správa
a na úhradu úroků bude přispívat
železniční podnik po 25 let pevnou částkou
ročně o 1/25 klesající,
jejíž dnešní výše je o 40
mil. nižší nežli dnešní břemeno
úrokové železničního podniku.
Tím je vysvětleno, že aktivní saldo
všech podniků, které má býti
odvedeno státní pokladně je o půldruhého
sta mil. Kč vyšší, nežli bylo preliminováno
v rozpočtu na rok 1927.
Jako v minulém roku, tak i letos se pokusila finanční
správa sebrati data o finančním hospodářství
místních samosprávných svazků
podle rozpočtů, tentokráte na rok 1927. úhrn
všech potřeb řádných i mimořádných
činí podle toho 7.103,279.601 Kč. Při
obdobném šetření loňského
roku dospěli jsme k cifře 5800 mil. Pokud nejsou
finančním řádem postaveny i pro samosprávu
pevné a jednotné normy pro sdělávání
rozpočtů , účtů, není
možno bráti cifer sdělených samosprávou,
zvláště obcemi, se zárukou přesnosti.
Je zvláště možno, že se velmi různě
zachází s výdaji podnikovými. Proto
mají data význam jen pro obecnou orientaci a tu
je zřejmo, že mají výdaje samosprávné
tendenci prudce vzestupnou. To se týká zase hlavně
obcí. Podle loňského šetření
byly rozpočteny výdaje obecní něco
přes 3 miliardy, rozpočty na rok 1927 přesahují
už čtyři miliardy. To je vzestup přímo
překotný. Z celkové rozpočtové
částky připadá na
země a župy | 2.088,066.906 Kč, |
na okresy | 836,445.028 Kč, |
na obce | 4.178,767.667 Kč, |
úhrnem | 7.103,279.601 Kč. |
2,088.067 | 836.4451 | 4,178.767 | 7,103.279 | |
V tom: | ||||
školství | 1,277.962 | 12.544 | 367.714 | 1,658.220 |
humanita, zdravotnictví a soc. péče | 333.816 | 90.305 | 423.901 | 848.022 |
komunikace | 122.229 | 408.111 | 358.692; | 889.032 |
úrok a úmor dluhu | 81.164 | 139.941 | 506.719 | 727.824 |
Úhrn těchto položek | 1,815.171 | 650.901 | 1,657.026 | 4,123.098 |
Přiřadíme-li v hlavních skupinách
výdaje samosprávy k výdajům státním,
obdržíme tento obraz:
Výdaje na školství | 1,066.530 | **) 1,658.220 | 2,724.750 | 200 |
humanitu, zdravotnictví a soc. péči | 1,197.504 | 848.023 | 2,045.527 | 150 |
komunikace | 249.500 | 889.031 | 1,138.531 | 84 |
úroky a úmor dluhů | 2,354.338 | 727.825 | 3,082.163 | 226 |
Úhrn těchto položek | 4,867.872 | 4,123.099 | 8,990.971 | 660 |
*) Bez podniků. V podnicích činí výdaje školské | 19,116.000 Kč. |
Výdaje humanitní a sociální | 836,928.000 Kč. |
**) V tom jsou učitelské paty národních
škol, které prakticky zase z největší
části nese stát.
Náklad na kulturní účely byl
udáván loňského roku u státu
na 1.107 mil., u samosprávy na 1.300 mil. Kč, úhrnem
na 2.407 mil. Kč. úhrn nákladů kulturních
stoupá v rozpočtu na rok 1928 na 2.724 mil. Kč.
V tom není náklad na školy konfesijní
na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, který zálohou
nese stát.
Sociální a zdravotní výdaje všech
resortů (mimo podniky a mimo pense) činily v rozpočtu
na rok 1927 1.189 mil., obdobná agenda u samosprávy
616 mil. Kč, úhrnem 1.800 mil. Kč, náklad
ten vzrostl hlavně vyšším nákladem
u samosprávy na 2.045 mil. Kč. Vzrůst nákladů
jen u těchto dvou skupin činí přes
půl šesta milionů. Výdaje na silnice,
ulice a mosty atd. činí u samosprávy
889.031 mil. Kč, u státu podle rozpočtu na
rok 1928 (včetně silničního fondu)
249 a půl mil. Kč, úhrnem 1,138.531 mil.
Kč.
Úhrn všech výdajů | 2,088.067 | 836.445 | 4,178.768 | 7,103.280 |
Z toho uhrazeno: | ||||
1. Výnosem jmění, podniků, fondů atd. | 27.058 | 10.440 | 383.879 | 421.377 |
2. Dávkami a poplatky | 169.562 | 1.379 | 460.007 | 630.948 |
3. Úděly od státu a vyšších svazků samosprávných | 1,149.016 | 131.403 | 172.549 | 1,452.968 |
4. Přirážkami | 404.121 | 339.932 | 796.263 | 1,540.316 |
Úhrn těchto pramenů | 1,749.757 | 483.154 | 1,812.698 | 4,045.609 |
Prameny | ||||
Výnos jmění, podniků, fondů atd. | 1,546 | 2,161 | 21,177 | 10,415 |
Dávky a poplatky | 9,691 | 0,285 | 25,377 | 15,596 |
Úděly od státu a vyšších svazků | 65,667 | 27,197 | 9,519 | 35,915 |
Přirážky k přímým daním | 23,096 | 70,357 | 43,927 | 38,074 |
Celkem | 100,--- | 100,--- | 100,--- | 100,--- |
Výnos ze jmění fondů a podniků,
dávky a poplatky, přirážky a úděly
vyčerpávají téměř úplně
úhradové prameny samosprávy. V úhrnu
celé samosprávy činí přirážky
stále ještě největší díl
(38%) celého tohoto úhradového komplexu,
úděly něco málo méně
(36%), dávky a poplatky 16%, a výnos z vlastního
jmění 10%. Země a okresy žijí
hlavně z údělů a přirážek,
kdežto obce mají větší příjem
ze jmění (21%) a dostávají poměrně
méně údělů (95%). Samostatné
dávky tvoří zde čtvrtinu celého
úhradového komplexu, přirážky
však zůstávají hlavní úhradou
(43%).
Počet agend kanceláře presidenta republiky,
která jest podle zákona ze dne 5. prosince 1919,
č. 654 Sb. z. a n., povolána k tomu, aby obstarávala
věci, spadající do oboru působnosti
hlavy státu, od loňského roku se nezměnil.
Přes to její práce stále se množí.
Zvláštní zvýšení její
činnosti nastalo letos po znovuzvolení presidenta
republiky, neboť v této době dostavilo se po
několik týdnů nejen velmi mnoho gratulantů
ze všech kruhů obyvatelstva, nýbrž četní
z nich použili této příležitosti,
aby zároveň přednesli prosbu o pomoc v té
které věci.
Pokud jde o stavební úpravu pražského
hradu, dlužno vytknouti dvojí úkol kanceláře:
1. Odbornými archaeologickými výkopy získati
přesný obraz stavební historie hradu a zabezpečiti
a podle novodobých vědeckých method restaurovati
neobyčejně cenné stavební památky
starého hradu.
V letošním roce dokončeny archaeologické
výkopy na III. hradním nádvoří.
Cenné objevy zakrývají se betonovým
stropem a budou přístupny odborné veřejnosti.
Ve starém hradě soustředěna stavební
činnost na zabezpečení a restauraci vladislavské
části (klenby sálové) severní
a jižní fasády. V těchto krajně
zodpovědných a obtížných pracích
bude se pokračovati i v roce 1928 a 1929.
V roce 1928 přikročí se k zabezpečení
a úpravě vzácných stavebních
památek v zámecké zahradě - letohrádku
Belvedere a Míčovny.
Stará fíkovna, která se nalézá
dnes v rozvalinách, bude adaptována na skleník.
2. Pietní úpravou nové části
hradu, hradních prostranství a zahrad proměniti
Pražský hrad v důstojné sídlo
hlavy státu.
V rámci tohoto programu projektuje se:
a) úprava representačních síní
v I. poschodí jižního traktu,
b) monumentální úprava III. hradního
nádvoří,
c) stavba nového schodiště ze III. hradního
nádvoří do zahrady na Valech,
d) úprava Matyášovy brány,
e) provádění rozsáhlých zajišťovacích
prací na Valech. Nebezpečná povaha a omezený
stavební prostor zaviňuje volný postup těchto
prací. V celku lze říci, že v roce 1927
budou místa zvláště nebezpečná
zajištěna.
Takto stanovený rozsáhlý stavební
program bude lze realisovati v několika stavebních
periodách.
Bude snahou kanceláře, aby zejména úprava
III. hradního nádvoří byla do millenia
v roce 1929 ukončena.
Stavební úprava zámku v Lánech
a příslušných budov byla v letech
předešlých v podstatě skončena.
Na rok 1928 projektuje se toliko stavba ohradní zdi u zámeckého
rybníku. Zeď tato, jež ukončuje nejkrásnější
pohled od zámku, jest architektonicky vhodně řešena
a zdobena sloupovím a mřížovím.
Tím odůvodněn poměrně značný
náklad.
Státní statek Lány byl převzat
1. červencem 1921 ve stavu velmi zanedbaném. V předchozích
letech provedeny stavby domků pro deputátníky,
hájoven, stájí na Ploskově a rozsáhlé
adaptace veškerých hospodářských
budov. Hospodářská správa postupně
vybavena potřebnými hospodářskými
stroji. Na rok 1928 preliminuje se částka 50.000
Kč na zakoupení traktoru. Dále preliminuje
se částka 200.000 Kč na postupnou melioraci
pozemků a znovuzřízení oborních
cest. Tyto investiční potřeby značně
snižují rentabilitu tohoto statku.
Státní výdaje preliminují se pro rok 1928 částkou | 18,4 mil. Kč, |
tedy proti částce preliminované v roce 1927 | 16,4 mil. Kč, |
více o | 2,- mil. Kč. |
Zvýšená potřeba nastala v důsledku
platového zákona č. 103/26 Sb. z. a n., a
vlád. nař. č. 113/26 Sb. z. a n. (0,8 mil.
Kč), novou úpravou mezd dělnických
při hospodářské správě
hradu (0,1 mil. Kč) a zvýšením položky
"Paušál pro veřejné a dobročinné
účely podle volného uvážení
presidenta republiky" (0,2 mil. Kč).
Dále odůvodněn jest vyšší
náklad větší potřebou na udržování
hradních budov, nádvoří a zahrad (0,1
mil. Kč), na úpravu staré části
pražského hradu a na archaeologické výzkumy
a úpravu zahrad při pražském hradu,
na udržování zámku a zahrad v Lánech
a osvětlování (0,5 mil. Kč) a konečně
zařazením potřeby na práce odvodňovací
a znovuzřízení cest při státním
statku v Lánech (0,2 mil. Kč).
Státní příjmy preliminují se částkou | 2,4 mil. Kč, |
v roce 1927 bylo preliminováno | 2,6 mil. Kč, |
tedy v roce 1928 méně o | 0,2 mil. Kč. |
Snížení odůvodněno jest tím,
že bylo nutno vzhledem k vykácení rozsáhlých
mniškových žírů roční
etát omeziti.
Pro rok 1928 preliminují se výdaje částkou | 43,6 mil. Kč, |
tedy proti částce preliminované v roce 1927 | 39,6 mil. Kč, |
více o | 4,- mil. Kč. |
Zvýšení nastalo v důsledku platového
zák. č. 103/26 Sb. z. a n. a vlad. nař. č.
113/26 a 114/26 Sb. z. a n. (1,2 mil. Kč), dále
větší potřebou na odměny a výpomoci
(0,3 mil. Kč) a na tisky sněmovní (0,3 mil.
Kč) vzhledem k očekávaným oslavám
10letého trvání republiky Československé,
zvýšenou potřebou na režijní výlohy
(0,4 mil. Kč) v důsledku rozšíření
kanceláří společných úřadů
v senátě a očekávaného převzetí
místností obrazárny pro účele
poslanecké sněmovny a konečně zamýšleným
opatřením nábytku a zařízení
místností získaných předpokládaným
zabráním obrazárny (1,6 mil. Kč).
Státní příjmy preliminují se částkou | 0,2 mil. Kč. |
skoro jako v roce 1927. | |
Zvýšení činí jen | 2.000 Kč. |
Presidium ministerské rady jest z větší
části své agendy v první řadě
orgánem vlády, již ústavní listina
utvořila jako sbor, který se usnáší
gremiálně ve věcech, přikázaných
její kompetenci, t. j. především ve
věcech, které vypočítává
příkladmo § 81 ústavní listiny
(schvalování vládních návrhů
pro sněmovny, nařízení, návrhů
presidentových připomínek, věcí
politické povahy, jmenování státních
úředníků a návrhy na jmenování
do vyšších platových stupnic). Řadu
dalších kompetencí uvádějí
zákony zvláštní (na př. zák.
č. 280/1920, 38/1918 a j.), nad to podle posledního
odstavce §u 64 ústavní listiny veškerá
moc vládní a výkonná, pokud není
a nebude zákony vyhražena presidentu republiky, přísluší
vládě, tedy ministerské radě.
Z těchto předpisů vyplývá pro
presidium ministerské rady značná agenda.
Jest to, pokud se týká normotvorné činnosti,
konečná redakce všech vládních
návrhů zákonů a nařízení,
jíž v četných případech
předchází detailní připomínkové
řízení bud písemné nebo anketární,
mající za účel odstraniti námitky
a srovnati mnohdy odchylná stanoviska jednotlivých
resortů.
Koncentrováním záležitostí, týkajících
se jmenování státních zaměstnanců
u ministerské rady - ať již se jedná o
jmenování prováděné vládou,
či o návrhy vlády presidentu republiky -
vzešla dále presidiu ministerské rady povinnost
přezkoumávati všechny návrhy jmenovací,
zda odpovídají zákonným ustanovením
a usnesením ministerské rady, jimiž má
býti zajištěna jednotnost postupu v záležitostech
jmenovacích. V otázkách personálních
neomezuje se presidium ministerské rady na pouhé
přezkoumávání jednotlivých
konkrétních případů, nýbrž
zasahuje iniciativně do otázek všeobecné
úpravy osobních poměrů státních
zaměstnanců. V té příčině
lze poukázati k vynikající účasti
úřadu na poslední úpravě platového
systému. Jest jisto, že také při řešení
ještě zbývajících s platovým
zákonem souvisejících otázek státně-zaměstnaneckých
bude presidium ministerské rady hráti vždy
velmi význačnou úlohu. Neméně
závažný úkol připadne mu při
řešení problému racionalisace správy
a služby, kterým bude se musiti státní
správa pravděpodobně již v nejbližší
době intensivně obírati.
Rozsáhlou agendu presidia ministerské rady tvoří
věci, jež každý ministr musí, i
když se jedná o věc resortní, předložiti
ministerské radě k rozhodování, zejména,
jsou-li povahy politické, finančně-hospodářské,
obchodní, sociálně-politické, kulturní,
zásadní, nebo, žádá-li toho jednotnost
správy a pod. Při projednávání
takových záležitostí neomezuje se presidium
ministerské rady pouze na úkol pouhého prostředníka,
nýbrž často podle intencí ministerské
rady podává svůj vlastní úsudek,
posuzuje kriticky a objektivně odchylná a sporná
stanoviska jednotlivých resortů a tak připravuje
rozhodování vlády. Činnost v tomto
směru prováděná dá se vylíčiti
pouze povšechně, bez uvedení zvláštních
konkrétních dat statistických, neboť
dotýká se skoro všech oborů působnosti
výkonné moci, všech důležitých
otázek denního života a projednává
se formálně v rozsáhlém spisovém
materiálu.
Kompetence vlády jest však stále postupně
rozšiřována, ježto v zákonodárství
jeví se tendence v mnohých zákonech pověřovati
vládu jakožto sbor novými úkoly. Rozšíření
agendy presidia ministerské rady jest pak toho přirozeným
korrelátem.
Vedle činnosti presidia ministerské rady jako orgánu
vlády přichází v úvahu ještě
jeho činnost jako úřadu předsedy vlády.
Vedle specielních prerogativ předsedovi vlády
ústavní listinou a jinými normami zaručených
tvoří se v tradici politického života
jisté zvyklosti, jež z důvodů nutného
jednotného vedení státních záležitostí
dávají předsedovi vlády úlohu
vedoucí, činíce jej zevním představitelem
a mluvčím vlády. Toto vedoucí postavení
representanta vlády má přirozeně reflex
i na činnost jeho pomocného orgánu, t. j.
presidia ministerské rady. V té příčině
zprostředkuje styk mezi presidentem republiky, zákonodárnými
sbory a vládou, vede v evidenci veškerou vnitřní
politiku, spolupůsobí k urovnání politických
sporů, provádí kontrolní moc parlamentu
nad výkonnou mocí tím, že dohlíží
nad plněním resolučních a petičních
návrhů, registruje za parlamentárních
debat pronesená přání a stížnosti,
které podle materiálu a jejich povahy roztřiďuje
na příslušné resorty, obstarává
odpovědi na interpelace a dotazy zákonodárnými
sbory podané a pod.
I tato činnost presidia ministerské rady nedá
se hodnotiti konkrétními statistickými daty
a může býti uvedena pouze povšechně.
Leč možno ji označiti za velmi rozsáhlou.
Konečně se připomíná, že
předsedovi vlády podléhá důležitý
státní statistický úřad a tiskový
odbor presidia ministerské rady s podřízenými
jemu ústavy a orgány, ministerské radě
pak podle zákona čís. 330/1919 Sb. z. a n.
státní úřad pozemkový.
Tiskový odbor předsednictva ministerské
rady obstarává správu státní
služby tiskové. Jeho agenda rozvrhuje se na činnost
redakční a správní.
Činnost redakční obsahuje jednak sledování
tisku politického pro účele vlády,
jednak služby informační a propagační.
Tiskový odbor vydává pravidelné korespondence
a denní přehledy všech denních a periodických
listů, vycházejících v Československé
republice. Dále dodává listům úřední
zprávy a obstarává opravy a odpovědi
na články uveřejněné v časopisech,
pokud se týkají státní správy.
Do činnosti informační a propagační
patří dodávání zpráv
a článků politických pro denní
tisk a rozhlas.
Pro diplomatické misse, dopisovatele cizích listů
a významné osobnosti vydává Tiskový
odbor denně francouzský bulletin o událostech
politických, hospodářských a kulturních.
Kromě toho vysílá denně radiové
depeše o aktuelních událostech, zprostředkuje
styky vlády s domácí žurnalistikou i
korespondenty listů zahraničních. Prostřednictvím
Tiskového odboru dodávány jsou úřední
projevy určené k uveřejnění
v cizím tisku. Kromě propagačních
depeší rozšiřovaných Československou
tiskovou kanceláří, vydává
Tiskový odbor též "Čechoslovakische
Korrespondenz", korespondenci pro krajinský tisk a
korespondenci pro slovenské listy. Při Tiskovém
odboru zřízen fotografický archiv, v němž
chovají se fotografie všech pro stát důležitějších
událostí od převratu.
S činností Tiskového odboru souvisí
také správa knihovny povinných výtisků
a odborných děl (25.676) a archivu veškerého
periodického tisku v ČSR (ca. 2600).
Tiskovému odboru přísluší vrchní
správa státních podniků tiskových
(státních tiskáren, Československé
tiskové kanceláře a úředních
novin). Pro správu státních podniků
tiskových zřízen byl jediný společný
správní sbor (6členný) a jediná
společná stálá revisní komise.
Hospodaření a účetnictví v
těchto podnicích přizpůsobeno jest
zásadám podnikání obchodního.