Sít našich efektivních konsulárních
úřadů jest téměř dobudována,
takže ministerstvo zahraničních věcí
zřizuje hlavně jen nové úřady
honorární, které jsou podle dosavadních
zkušeností velmi cenným a s hlediska fiskálního
výhodným doplňkem zahraniční
služby. Honorárních konsulátů
bylo v roce 1927 zřízeno 9; z nich a z honorárních
konsulátů zřízených již
v roce 1926 zahájilo během letošního
roku 20 úřadů činnost. Vývoj
sítě zastupitelských úřadů
v posledních letech jest patrný z této tabulky:
1. | diplomatické | Vyslanectví | 28 | 23 | 23 |
2. | Úřad delegáta | 1 | 1 | 1 | |
3. | Diplomatická agencie a gen. konsulát | 1 | |||
4. | Generální konsulát s diplomat. charakterem | 1 | 1 | 1 | |
5. | konsulární | Z diplomat. úřadů uvedených pod 1 - 4 vykonává konsul. agendu | 20 | 20 | 21 |
6. | Konsul. úřady efektivní | 53 | 53 | 55 | |
7. | Zastupitelství | 3 | 3 | 2 | |
8. | Konsul. úřady honorární | 54 | 76 | 92 | |
Celkový počet (pol. 1 - 4 a 6 - 8) | 135 | 157 | 175 |
Tituláři některých z úřadů
uvedených pod 1 a 4 byli současně pověřeni
diplomatickým zastupováním Československa
dne
31. XII. 1925 | ve | 2 státech, |
31. XII. 1920 | ve | 4 státech, |
1. VII. 1927 | v | 9 státech, |
aniž mají v těchto státech úřední
sídlo.
Zastupitelské úřady se obsazují se
zřetelem k rozsahu a důležitosti práce
každým úřadem vykonávané.
Nutno totiž uvážiti, že úkol našich
zastupitelských úřadů jest nemalý.
Velký a významný úkol mají
na poli hospodářském a obchodním;
zastupitelské úřady vykonávají
přípravné práce pro uzavření
obchodních smluv, jež jsou pak základnou obchodních
styků našeho státu se státy cizími.
Zastupitelské úřady sledují zákony
a nařízení cizích států,
zejména ty jež se týkají obchodu, celnictví,
dopravnictví a financí. Navazují styky s
vlivnými osobnostmi cizími, representují
náš stát při důležitých
událostech hospodářského i politického
významu v cizině (kongresy, výstavy atd.).
Provádějí systematickou propagandu pro všechny
druhy našeho vývozního zboží, informují
cizinu o prodejních podmínkách, cenách
a zvyklostech našeho exportu, obeznamují cizinu s
našimi veletrhy a výstavami, uvádějí
ve známost naše exportní výrobky v odborném
tisku svého působiště a působí
při rozšiřování tiskové
reklamy našeho zboží.
Další významnou součástí
činnosti zastupitelských úřadů
jest péče o čsl. příslušníky,
jejichž počet jest v některých státech
velmi značný, úřady zastupitelské
vedou jejich evidenci, poskytují jim veškerou právní
pomoc a ochranu proti opatřením úřadů
cizích států, opatřují přiznání
a mnohdy, kde k tomu jsou důvody, též výplatu
pensí, invalidních rent (kompensací), hájí
zájmy čsl. příslušníků
při projednávání pozůstalostí
v cizině, vyplácejí čsl. válečným
poškozencům důchody, provádějí
lékařské prohlídky branců,
sociálně-lékařské prohlídky
válečných poškozenců a různé
intervence u úřadů a soukromých osob
svého úředního obvodu. Také
agenda pasová a visová jest dosud velmi rozsáhlá
a vyžaduje veliké péče.
Pokud se týče počtu našich zastupitelských
úřadů nutno uvážiti, že
náš stát jest nucen získávati
zahraniční trhy pro své zboží
v tuhém zápase s vyspělou, zavedenou a výborně
informovanou konkurencí cizí a že namnoze jest
náš zastupitelský úřad jediným
průkopníkem našeho exportu.
Na rok 1928 preliminují se výdaje částkou | Kč | 164,990.650,-. |
Na rok 1927 byly preliminovány částkou | Kč | 136,004.660,-. |
Preliminují se tedy na rok 1928 vyšší částkou o | Kč | 28,985.990,-. |
Zvýšení výdajů vzniklo zejména
tím, že na rok 1928 preliminuje se náklad na
podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům
částkou 19,000.000 Kč, který dosud
v rozpočtu ministerstva zahraničních věcí
preliminován nebyl, neboť náklady této
pomocné akce byly dosud hrazeny z úspor na jednotlivých
kapitolách státního rozpočtu. Kromě
požadovaného úvěru na podpory ruským
a ukrajinským uprchlíkům při kap.
4 jsou další potřebné částky
na tuto akci preliminovány v rozpočtech ministerstva
školství a národní osvěty a ministerstva
zemědělství, jež převezmou 1.
lednem 1928 jednotlivé emigrantské instituce, které
k jejich agendě svou povahou příslušejí.
Částka Kč 19,000.000,- není tedy zvýšením
rozpočtu ministerstva zahraničních věcí
proti minulým letům. Skutečným zvýšením
jest větší náklad na platy zaměstnanců
podle zákona č. 103/26 a vládních
nařízení č. 113 a 114/26, který
dosahuje přibližně částky Kč
5,000.000,-. Zbytek zvýšení vyplývá
z nové úpravy celého rozpočtu ministerstva
věcí zahraničních.
Jak už loni bylo konstatováno, dosahuje nynější
rozpočet ministerstva zahraničních věcí
přibližně běžné a normální
výše, na níž se bude nadále pohybovati.
Vzhledem k cenovým a měnovým změnám
v Anglii, Francii, Italii, Německu a j. bylo nutno rozpočet
přiměřeně zvýšiti na příslušných
položkách.
Jak tomu bylo v letech minulých, jest rozpočet ministerstva
zahraničních věcí sestaven v československé
měně; k přepočtení cizích
měn užilo se kursu ze dne 31. března 1927.
Po formální stránce vykazuje rozpočet
ministerstva zahraničních věcí kromě
změn, jež jsou společné i ostatním
ministerstvům a o nichž jedná všeobecná
část důvodové zprávy, ještě
tyto změny proti dosavadnímu stavu: Náklad
na účastenství na mezinárodních
jednáních a institucích a náklad na
službu zpravodajskou a propagační byl soustředěn
a preliminován v samostatných titulech; dále
byl zařaděn nový titul, obsahující
náklad na podporu ruským a ukrajinským uprchlíkům,
který nebyl dosud preliminován. Tím jest
úvěr kapitoly 4 rozčleněn nyní
na 5 titulů, kdežto dosud byly jen tituly dva.
Osobní výdaje podle platových zákonů
byly preliminovány podle skutečného stavu
ke dni 1. ledna 1927, při čemž bylo přihlíženo
jen ke změnám pro rozpočtový rok rozhodným,
které nastaly po uvedeném dnu nebo podle platných
předpisů nastanou. Interkaláře z těchto
výdajů nemohly býti odpočítány,
ježto při podrobném výpočtu částek
nebylo by po srážce interkaláře úhrady
pro platy, k nimž stát bude právě zavázán
(na př. poskytnutí nebo zvýšení
výchovného na děti nově narozené).
Úvěr, který byl v r. 1927 preliminován
v titulu 2, § 1 a § 2 na zahraniční přídavky,
byl soustředěn a zařaděn u ústřední
správy (tit. 1, § 2, pol. 2), aby byly zamezeny úvěrové
přesuny, jež dříve byly nezbytné
následkem fluktuace zaměstnanců ministerstva
zahraničních věcí, jež plyne
přímo z povahy služby.
Položky "Platy zaměstnanců smluvních"
u vyslanectev i konsulátů byly sníženy,
ježto část nákladu, připadajícího
na zahraniční přídavky byla zařaděna
v položce "Přídavky zahraniční
služby", tit. 1, § 2.
Položky "Denní platy a mzdy" (tit. 1, §
2, pol. 4, tit. 2, § 1, pol. 3 a § 2, pol. 3) byly vesměs
značně sníženy, ježto část
dřívějšího úvěru
těchto položek preliminuje se nyní na položkách
osobních výdajů podle platových zákonů.
Součet veškerých položek "Cestovné
a stravné" vykazuje přes rozšíření
kurýrní sítě, jež bylo služební
nutností, snížení proti součtu
loňských úvěrů o Kč
200.000.
Položka 14, § 2, tit. 1, "Poplatky poštovní,
telegrafní a telefonní" byla snížena
o Kč 150.000,-.
Nově byla zařaděna položka 18, tit.
1, § 2 k úhradě nákladů politicko-hospodářské
služby, ježto pro značný počet
politických a hospodářských zpráv,
jež jsou určeny pro cizinu, jest zapotřebí
neustálé součinnosti externích spolupracovníků
a kvalifikovaných překladatelů.
Položka 21, tit. 1, § 2, vznikla sloučením
obou dřívějších položek
u vyslanectev a konsulátů a to z obdobných
důvodů, jež vedly ke sloučení
přídavků zahraničních.
Položka 22, se rovněž preliminuje nově
u tit. 1, § 2 a vznikla sloučením dosavadních
položek stěhovacích výloh u vyslanectev
a konsulátů.
Titul 3 "Účastenství na mezinárodních
institucích a jednáních" zahrnuje, jak
již z nadpisu jest patrno, úvěr na účast
republiky československé ve Společnosti Národů,
potom, pokud jde o položku 2, úvěr k úhradě
výloh mezinárodních rozhodčích
soudů československo-maďarského a československo-německého.
Titul 4. "Služba zpravodajská a propagační".
Potřeba, jež byla dosud preliminována na jednotlivých
položkách pod tituly ústředí,
vyslanectev a konsulátů, byla soustředěna
a vykázána pod samostatným titulem, rozčleněným
podle účelu výdajů na 3 paragrafy.
Velké státy věnuj i ve svých rozpočtech
vysoké částky na zpravodajskou a propagační
službu, která zvláště pro malé
státy jest přímo existenční
nutností. S tohoto hlediska možno po ukázati
na to, že veliká většina států
velkých i malých vydává na tyto účely
sumy proporcionelně mnohem větší nežli
stát náš. Náklady této služby
jest proto považovati s hlediska celostátních
zájmů za nezbytné.
Titul 5. "Podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům".
Při provádění této akce, která
mu byla svěřena usnesením ministerské
rady z května 1921, hledělo ministerstvo zahraničních
věcí k tomu, aby vyplácené částky
nebyly určeny prostě jenom na výživu
emigrantů, ale aby umožnily nabytí vědomostí
nebo znalostí, které by emigrantům usnadnily
samostatnou obživu. Z tohoto důvodu byla zřízena
řada škol a speciálních ústavů
resp. kursů. Mimo to se dostávalo podpory organisacím,
které pečují o ruské a ukrajinské
emigranty. Celá akce byla dosud soustředěna
v ministerstvu zahraničních věcí.
Dnem 1. ledna 1928 emigrantské instituce a náklad
na ně budou - jak již shora bylo řečeno
-- převzaty ministerstvy školství a národní
osvěty resp. zemědělství.
Akce vyžadovala dosud značných finančních
prostředků, není však pochyby, že
bude míti dobré účinky, z nichž
některé se projeví teprve po delší
době. Akce jest arci jen dočasná. Nemá-li
však býti zmařen konečný zdar
tohoto velikého díla, musí se jeho likvidace
prováděti toliko postupně a podle přesného
plánu. Proto hodlá ministerstvo zahraničních
věcí likvidovati ruskou akci sice rozhodně,
avšak s rozmyslem a tak, jak to poměry připouštějí.
Již dnes možno říci, že touto pomocnou
akcí byly zachráněny resp. vytvořeny
veliké hodnoty kulturní, které v budoucnosti
byť nepřímo, přinesou též
hospodářsky prospěch našemu státu.
Pokud jde o státní příjmy kap. 4,
jest třeba podotknouti, že poplatky stran byly preliminovány
částkou nižší o Kč 13,315.000,-.
Stalo se tak proto, že dojde pravděpodobně
ke zrušení visové povinnosti s některými
státy, zejména s Dánskem, Finskem, Italií,
Německem, Rakouskem, Španělskem a Švédskem
a že s vládou Spojených Států
Amerických bude jednáno o sníženi visového
poplatku s $ 10,- na $ 1,-. I když se stanoviska fiskálního
jest nutno litovati příjmu, který tím
odpadne, sluší uznati, že návrat normálních
poměrů v životě mezinárodním
nutí visa zase odstraňovati.
Náklady Společnosti Národů hradí
podle odstavce 5., čl. 6. Paktu státy - členové
Společnosti Národů.
Náklady Společnosti Národů jsou:
1. Výdaje spojené s činností sekretariátu
Společnosti Národů včetně výdajů
na zasedání Shromáždění,
Rady, jejich poradních orgánů, ať stálých
nebo pouze dočasných, jakož i výdajů
na zasedání mezinárodních konferencí,
konaných pod záštitou Společnosti Národů.
2. Výdaje Mezinárodní organisace práce
včetně výdajů na zasedání
Správní rady a Mezinárodní konference
práce.
3. Výdaje Stálého dvoru mezinárodní
spravedlnosti, t. j. platy a diety soudců, výdaje
spojené s činností zapisovatele dvoru, jakož
i výdaje na zasedání Stálého
dvoru.
Rozpočet Společnosti Národů se připravuje
v dubnu roku předcházejícího. Rozpočtový
návrh obsahuje 3 oddělené části,
t. j. rozpočet "Sekretariátu Společnosti
Národů", "Mezinárodní organisace
práce" a Stálého dvoru mezinárodní
spravedlnosti". Mimo to obsahuje kapitolu o investicích.
Rozpočtový návrh Sekretariátu připravuje
generální sekretář Společnosti
Národů, rozpočtový návrh Mezinárodní
organisace práce jeho ředitel a rozpočtový
návrh Stálého dvoru mezinárodní
spravedlnosti jeho zapisovatel.
Tyto 3 rozpočty předkládány jsou t.
zv. kontrolní komisí Společnosti Národů,
která je zkoumá a po případě
navrhuje změny a redukce.
Když byl rozpočet prošel Radou Společnosti
Národů, jest předložen Shromáždění
Společnosti Národů. Shromáždění
jej přidělí své IV. komisi, t. zv.
rozpočtové, která probírá rozpočet
položku za položkou a po provedených opravách
doporučí jej Shromáždění
k schválení.
Jak vidno z předchozího jest dána členům
Společnosti Národů záruka a možnost
zabrániti nepřiměřenému vzrůstu
rozpočtu. Jest na místě zmíniti se,
že předsedou kontrolní komise, který
jest jaksi ministrem financí Společnosti Národů,
jest Čechoslovák. Netřela připomenouti,
že Československo přispívá značnou
měrou k důslednému uplatnění
zásady šetrnosti.
I. Sekretariát a zvláštní orgány: | I. Řádné příspěvky: | ||
Řádné výdaje | 13,246.243,- | a) na vydržování sekretariátu a zvláštních orgánů | 13,246.243,- |
Investiční výdaje | 183.000.- | b) na vydržování Mezinárodní organisace práce | 7,827.925,- |
c) na vydržování Stálého dvoru mezinárodní spravedlnosti | 2,159.647,- | ||
II. Mezinárodní organisace práce: | |||
Řádné výdaje | 7,827.925,- | ||
Investiční výdaje | 70.000,- | II. Mimořádné příspěvky: | |
a) na nemovitostí v Ženevě | 1,375.000,- | ||
III. Stálý dvůr mezinárodní spravedlnosti: | b) na zařízení | 264.457,- | |
Řádné výdaje | 2,159.647,- | ||
Investiční výdaje | 11.457,- | ||
IV. Nemovitosti v Ženevě | 1,375.000,- | ||
24,873.272,- | 24,873.272,- |
Skutečné výdaje | ||||||
1926 | 1925 | |||||
Shromáždění a Rada | 967.900 | 967.900 | 1,025.000 | 442.074 | 722.099 | |
Hlavní odbory sekretariátu | 7,425.876 | 7,208.274 | 6,569.034 | 6,055.954 | 5,154.037 | |
Zvláštní orgány S. N. | 4,852.467 | 5,197.666 | 4,770.970 | 3,788.172 | 3,481.860 | |
Zisky a ztráty kursovní | 6.861 | 119.271 | ||||
Úhrn řádných výdajů | 13,246.243 | 13,373.840 | 12,365.004 | 10,273.061 | 9,477.267 | |
Zařízení | 183.000 | 188.000 | 168.000 | 165.434 | 141.138 | |
Celkové výdaje sekretariátu a zvláštních orgánů | 13,429.243 | 13,561.840 | 12,533.004 | 10,438.495 | 9,618.405 | |
Díl I. - Řádné výdaje | 7,827.925 | 7,606.490 | 7,314.720 | 7,222.094 | 6,985.451 | |
Díl II. - Investiční výdaje | 70.000 | 91.000 | 75.000 | 77.919 | 84.830 | |
Úhrn | 7,897.925 | 7,697.490 | 7,389.720 | 7,300.012 | 7,070.281 | |
Díl I. - Řádné výdaje | 2,159.647 | 2,122.947 | 1,900.401 | 1,642.769 | 1,673.530 | |
Díl II. - Investiční výdaje | 11.457 | 20.830 | 7.290 | 6.528 | 2.751 | |
Úhrn | 2,171.104 | 2,143.777 | 1,907.691 | 1,649.297 | 1,766.281 | |
Anuity na úhradu staveb Společnosti | 1,375.000 | 1,375.000 | 1,375.000 | 1,375.000 | 1,015.808 | |
Definitivní příspěvek na zálohový účet | 42.117 | |||||
Úhrnný rozpočet S. N. | 24,873.272 | 24,512.341 | 22,930.633 | 20,489.022 | 19,512.892 |
Habeš | 2 | 48.252,62 | 9.310,50 | 315.160,74 |
Albanie | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Argentina | 29 | 699.662,99 | 135.002,38 | 4,569.830,71 |
Australie | 27 | 651.410,37 | 125.691,88 | 4,254,669,97 |
Rakousko | 8 | 193.010,48 | 37.24204 | 1,260.642,95 |
Belgie | 18 | 434.273,58 | 83.794,58 | 2,836.446,65 |
Bolivie | 4 | 96.505,24 | 18.621,02 | 630.321,48 |
Brasilie | 29 | 699.662,99 | 135.002,38 | 4,569.830,71 |
Bulharsko | 5 | 120.631,55 | 23.276,27 | 787.901,85 |
Kanada | 35 | 844.42085 | 162.933,91 | 5,515.312,92 |
Chile | 14 | 337,768,34 | 65.173,56 | 2,206.12517 |
Čína | 46 | 1,109.810,26 | 214.141,71 | 7,248.696,98 |
Kolumbie | 6 | 194.757,86 | 27.931,53 | 945.482,22 |
Kostarika | 1 | 24.126 31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Kuba | 9 | 217.136,79 | 41.897,29 | 1,418.223,32 |
Československo | 29 | 699.662,99 | 135.00238 | 4,569.830,71 |
Dánsko | 12 | 289.515,72 | 55.863,06 | 1,890.964,43 |
Dominikánská republika | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Estonsko | 3 | 72.378 93 | 13.965,76 | 472.741,11 |
Finsko | 10 | 241.263,10 | 46.552,55 | 1,575.803,69 |
Francie | 79 | 1,905.97849 | 367.765,12 | 12,448.849,17 |
Velká Britanie | 105 | 2,533.262,55 | 488.801,74 | 16,545.938,77 |
Řecko | 7 | 168.884,17 | 32.586,78 | 1,103.062,58 |
Quatemala | 1 | 24.12631 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Haiti | 1 | 24.12631 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Honduras | 1 | 24.126,31 | 4.655,5 | 157.580,37 |
Maďarsko | 8 | 193.01048 | 37.242,04 | 1,260.642,95 |
Indie | 56 | 1,351.07336 | 260.694,26 | 8,824.500,68 |
Irsko | 10 | 241.263,10 | 46.552,55 | 1,575.803,69 |
Italie | 60 | 1,447.578,60 | 279.315,28 | 9,459.822,15 |
Japonsko | 60 | 1,447.578,60 | 279.315,28 | 9,454.822,15 |
Lotyšsko | 3 | 72.378,93 | 13.965,76 | 472.741,11 |
Liberie | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Litevsko | 4 | 96.505,24 | 18.621,02 | 630.321,48 |
Lucembursko | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Nizozemsko | 23 | 554.905,13 | 107.070,86 | 3,624.348,49 |
Nový Zéland | 10 | 241.263,10 | 46.562,55 | 1,575.803,69 |
Nicaragua | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Norsko | 9 | 217.136,79 | 41.897,29 | 1,418.223,32 |
Panama | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Paraguay | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
Persie. | 5 | 120.631,55 | 23.276,27 | 787.901,85 |
Peru | 9 | 217.136,79 | 41.897,29 | 1,418.22382 |
Polsko | 32 | 772.041,92 | 148.968,13 | 5,042.571,82 |
Portugalsko | 6 | 144.757,86 | 27.931,53 | 945.482,22 |
Rumunsko | 22 | 530.778,82 | 102.415,60 | 3,466.768,12 |
Salvador | 1 | 24.126,31 | 4.655,25 | 157.580,37 |
S. H. S. | 20 | 482.526,20 | 93.105,09 | 3,151.607,38 |
Siam | 9 | 217.136,79 | 41.897,29 | 1,418.223,32 |
Španělsko | 40 | 965.052,90 | 186.210,19 | 6,303.214,77 |
Jižní Afrika | 15 | 361.894,65 | 69.828,82 | 2,363.705,54 |
Švédsko | 18 | 434.273,58 | 83,794,58 | 2,836,446,65 |
Švýcary | 17 | 410.147,27 | 79.139,33 | 2,678.866,28 |
Uruguay | 7 | 168.884,17 | 32.58678 | 1,103.062,58 |
Venezuela | 5 | 120.63155 | 23.276,27 | 787.901,85 |
Německo | 7 | 1,905.978,49 | 367.765,12 | 12,448.84917 |
24,512.330,96 | 4,729.738,34 | 160,101.655,15 | ||
1 jednotka jest zl. frs. 24.126,31 = $ 4.655,25 (463) = Kč 157.580,37 | ||||
1 $ = Kč 33.85 rozpočtový kurs. |
Náklady, jež vznikají ČSR. z členství
ve Svazu Národů, jsou jednak členský
příspěvek ČSR., jednak různé
výdaje z členství vzniklé a výlohy
spojené s účastí na mezinárodních
jednáních konaných pod záštitou
Společnosti Národů.
Členský příspěvek, jímž
členové - státy hradí náklady
na Společnost Národů stanoví se podle
klíče schváleného Shromážděním
Společnosti Národů. Za kriterium pro rozdělení
nákladů mezi členy Společnosti Národů
určena platební schopnost jednotlivých států
- členů Společnosti Národů.
Platební schopnost byla zjišťována pomocí
dvou znaků a to počtem obyvatelstva z 31. prosince
1919 a čistým státním příjmem
za rok 1913. Kromě toho bylo přihlíženo
i k jiným okolnostem.
Podle původní platební stupnice přispívala
ČSR. 35 jednotkami na náklady Společnosti
Národů. Stálému úsilí
ČSR. o snížení svého příspěvku
se podařilo, že roku 1924 byl příspěvek
snížen na 33 a v r. 1926 na 29 jednotek. Dalšího
snížení nebylo lze zatím dosíci,
poněvadž tento barém (jednotky) zůstává
v platnosti i pro rok 1927 a 1928. V roce 1927 činil členský
příspěvek ČSR. při 29 jednotkách
a definitivním rozpočtu Společnosti Národů,
pro rok 1927 zl. fr. frs. 24,512.341 celkem Kč 4,569.830,71
t. j. 699.662,99 zl. fr. frs.
Předkládaný rozpočet Svazu Národů
na rok 1928 jest pouze návrhem, jenž bude definitivně
schválen během podzimního zasedaní
Shromáždění Svazu Národů
a nelze tudíž členský příspěvek
a náklady z členství vzniklé předem
přesně stanoviti. Pouze v předpokladu, že
finanční potřeba Společnosti Národů
bude pravděpodobně přibližně
stejná, jako v minulém roce, preliminuje ministerstvo
zahraničních věcí v rozpočtovém
návrhu na rok 1928 pod. pol. 1. tit. 3. na náklad
Společnosti Národů celkem částku
Kč 5,500.000,-. Z toho na členský příspěvek
Kč 4,750.000,- a na paušál na různé
výdaje z členství vzniklé Kč
750.000,-. Preliminovaná částka jest o 300.000,-
Kč nižší, než navržená
a povolená pro rok 1927. Nižší návrh
odůvodněn jest stálou snahou ministerstva
zahraničních věcí požadavkům
státní správy o úsporách i
při této položce vyjíti co možno
nejvíce vstříc, jak vysvítá
z tohoto přehledu nákladu bývalé položky
25. kap. IV. (Společnosti Národů).
V r. 1922 | Kč 8,541.720, | ||
v r. 1923 | Kč 9,100.000, | ||
v r. 1924 | Kč 9,500.000, | ||
v r. 1925 | Kč 8,500.000, | ||
v r. 1926 | Kč 6,250.000, | ||
v r. 1927 | Kč 5,800.000, | ||
v r. 1928 | Kč 5,500.000. |
V tomto snižování bude ministerstvo zahraničních
věcí podle možnosti i nadále pokračovati.