Počet negramotných vojáků nováčků
vlivem válečných let stále stoupá
a činil v minulém ročníku již
počet 4825 nováčků. (V roce 1920 bylo
jen 1906 nováčků negramotných). Všichni
tito negramotní byli vyučováni čtení
a psaní, při čemž bylo dosaženo
velmi dobrých výsledků.
Vybudování vojenských zátiší
ve všech kasárních objektech blíží
se ke konci. Vojenská zátiší se osvědčují
jako prvotřídní kulturní instituce
a budí opravdový obdiv všech lidovýchovných
pracovníků. Vojenská zátiší
jsou nejenom kulturními středisky vojenských
těles, ale poskytují vojákům i příležitost
k ušlechtilé zábavě i k oddechu a tím
chrání vojáky od špatné společnosti,
které tito dříve z dlouhé chvíle
často propadali. Mimo to poskytují vojákům
možnost, aby při sníženém žoldu
mohli si nakoupiti dobré vojenské potřeby
a potraviny.
Zátiší mají své čítárny,
klubovny, kinematografy, divadla, hřiště, radiofonické
stanice a jsou vojáky vesměs hojně v době
mimo zaměstnání vyhledávána.
Ve vojenských zátiších bylo v minulém
období 340 knihoven, které mají dohromady
již na 400 tisíc svazků. Z těchto knihoven
vypůjčilo si za rok 68.886 vojenských čtenářů
657.202 knih.
V čítárnách vojenských zátiší
je denně vyloženo 4430 časopisů politických
i nepolitických. V zátiších bylo za
rok uspořádáno:
1051 | besed, akademií a večírků, |
564 | divadelních představení, |
147 | loutkových představení, |
5775 | kinematografických představení, |
1705 | přednášek se světelnými obrazy, |
1112 | sportovních podniků. |
Radiofonické přednášky a koncerty jsou
v mnoha zátiších přístupny denně.
Vojenská zátiší pořádala
v době mimo zaměstnání 108 kursů
směřujících k zdokonalení vojáků
pro praktický život v různých jeho odvětvích.
Tyto kursy počtem 108 měly dohromady 4203 vyučovacích
hodin a navštěvovalo je 3941 vojáků.
Zvláštní pozornosti vojáků těšily
se i kursy zemědělské pořádané
v různých posádkách ministerstvem
národní obrany a ministerstvem zemědělství.
Bylo jich 34. Měly dohromady 2040 vyučovacích
hodin a navštěvovalo je 1575 vojáků
všech národností a většinou zemědělců.
Volnou chvíli tráví mnozí vojáci
ve zvláštních kroužcích, zřizovaných
vojenskými zátišími.
Tak na př. hudební kroužky měly 1254
členů.
Pěvecké | 1273 členů, |
šachové | 1031 členů, |
a jiné | 1175 členů. |
Ve služební době jsou vojáci důkladně
vyučováni hygieně, jsou seznamováni
s přírodními a kulturními poměry
státu, poučováni o státním
zřízení, z dějin j sou jim vykládány
momenty zvláště význačné.
Vojenská správa činí tedy vše,
aby čas ztrávený ve službě vojenské
přinesl hojně užitku i pro soukromý
život branců a aby je ochránila před
jakoukoliv poruchou tělesnou i mravní, které
dříve propadali. Cítí se tím
povinna vůči rodičům vojínů.
V roce 1926 bylo vojenským letectvem provedeno celkem 89.710
letů, nalétáno 26.190 hodin a 3,583.943 km.
Z pozoruhodných sportovních úspěchů
docílených vojenskými letci sluší
jmenovati dobytí dvou světových rekordů
v kategorii letadel se slabými motory. Na letadle B 10
dosaženo světového rekordu vzdálenostního
pro letadla jednomístná 1400 km a světového
rekordu vzdálenostního pro letadla dvoumístná
600 km.
Vojenští letci účastnili se dále
mezinárodních závodů v Curychu, kam
jediní přibyli všichni vzduchem a kde bylo
jim nutno zápasiti se soupeři opatřenými
motory daleko silnějšími, o 450 - 550 ks, kdežto
naše letadla měla poměrně slabé
motory o 300 ks.
Právě proto nutno označiti docílené
výsledky za výborné, neboť na př.
v hlavním Alpském letu byl čs. letec čtvrtým,
při čemž jeho docílený čas
byl jen o několik minut horší vítěze,
kromě toho ostatní naši letci se umístili
výhodně v dalších konkurencích.
To je důkazem jak zdatnosti pilota, tak dobrých
vlastností našeho aparátu. Curyšský
zájezd vzbudil též velkou pozornost tím,
že naši letci byli z účastníků
- Slovanů jedinými, kteří přilétli
na strojích domácího původu.
Je možno se zmíniti i o letos konaných pokusech
v hubení mnišky ve Slezsku. Oba letci, kteří
za nejvýš obtížných podmínek
akci prováděli, jsou dlouholetými vojenskými
piloty a zdar této věci nutno opět přičísti
na vrub bohatých praktických zkušeností
armádního letectva.
Vojenští letci českoslovenští jsou
až do dnešního dne hlavními představiteli
praktického leteckého vývoje. Z kruhů
vojenských letců vycházejí významní
praktičtí činitelé civilního
letectví a naše státní aerolinie, dosud
jediný provozovaný náš dopravní
letecký podnik, po stránce prakticky odborné
vybudovali a udržují letci vojenští.
Při organisování IV. mezinárodní
letecké výstavy Aeroklubem RČS. v roce letošním
spočívala tíha práce značně
na letcích z kruhů vojenských v čele
s ředitelem výstavy - důstojníkem.
Jedna z nejkrásnějších ucelených
exposic, názorně ilustrující dosaženou
úroveň pak byla na této výstavě
právě exposice vojenského letectva, uspořádaná
vojenským leteckým studijním ústavem.
Ve vojenských zdravotních ústavech bylo v
roce 1926 ošetřováno:
mužstva | 48.667, |
gážistů | 2.886, |
nevojenských osob | 4.752, |
celkem | 56.305. |
mužstva | 915.863, | |||
gážistů | 60.029, | |||
nevojenských osob | 218.467, | |||
celkem | 1,194.359. |
V zubních ambulatoriích bylo v roce 1926 ošetřeno:
5981 osob (v 21.165 ordinacích).
Porodů v roce 1926 bylo 202 a gynaekologických operací
61.
Zdravotnický sklad 1 v Josefově zpracoval v roce
1926 lékárnických surovin:
gramů | 13,375.774, |
kusů | 1,573.579, |
dm2 | 1,064.867, |
a z tohoto materiálu vyrobil: | |
ampulek kusů | 524.428, |
pastilek kusů | 500.459, |
gelat. kapslí | 74.480, |
tub mastí | 26.165, |
náplastí dm2 | 55.952, |
různých mastí gr | 452.290, |
různých lékárnických přípravků gr | 5,274.935, |
polotovarů gr | 606.700, |
lékařských potřeb kusů | 11.335, |
obvazů kusů | 184.276, |
obvazových přípravků gr | 120.000, |
různých lékárnických potřeb | 7.285. |
Různých lékařských nástrojů
a zdravotnického materiálu bylo opraveno 33.683
kusů.
Vojenské lékárnické ústavy
přijaly za léčiva a obvazy prodaná
v roce 1926 vojenským osobám Kč 196.676,
k účelům veterinářským
bylo vydán v roce 1926 léčiv, obvazů
a zdravotnického materiálu v částce
Kč 390.510.
Činnost vojenského zeměpisného ústavu
v roce 1926 se držela v obvyklých mezích daných
personelními i finančními prostředky
ústavu.
Astronomicko-geodetický odbor přikročil
na základě usnesení I. a II. kongresu Mezinárodní
Unie geodetické a geofysikální v roce 1921
a 1924 v roce 1925 k revisi trigonometrické sítě
I. řádu a příslušným měřením
astronomickým (určování azimutů
a zeměpisné šířky) v Podkarpatské
Rusi pro účely měření poledníkového,
v němž bylo v roce 1926 pokračováno.
Pokračováno bylo v přesné nivelaci
na Slovensku; znivelisováno asi 856 km2.
Topografický odbor pokračoval v novém
měření 1 : 10.000 na Ostravsku (239 km2),
v reambulaci plánů 1 : 25.000 a revisi speciální
mapy 1 : 75.000 v okolí Chebu a Košice (3000 km2).
Fotogrammetrické měření prováděno
na střední Vltavě u Kamýka. Zvláštní
oddělení topografické pracovalo na dělostřeleckých
střelnicích u Košic a Prešova.
Kartografický odbor pracoval na postupném
uveřejnění listů revidované
a opravené mapy generální a mapy speciální.
Pracováno na mezinárodní mapě světové
1 : 1,000.000 (list N. M - 33) a připravovány mezinárodní
mapy letecké.
Z prací provedených pro jiné státní
úřady a školy třeba zvláště
jmenovati nástěnnou mapu školní zemských
polokoulí 1 : 20,000.000, okresní mapy školní
okresu litoměřického a roudnického
a celou řadu jiných menších prací.
Kartografický odbor vytiskl v roce 1926 skoro 3
mil. tisků. Ze skladu map vydáno skoro 400.000 map.
Odbor pro popis a statistiku válečných jevit
pokračoval v nařízené rekognoskaci
území Slovenska, takže do konce roku 1925 prozkoumáno
skoro 35.000 km.
Knihovna měla koncem roku 1925 2406 děl s
8212 svazky.
Sbírka map čítala 1476 čísel
o 14.096 listech, ústav vyměňuje své
publikace s 96 ústavy a společnostmi.
Pokud jde o ústředí, neslo se úsilí
ministerstva vnitra v r. 1927 hlavně k tomu, aby byla vybudována
jednotná definitivní organisace úřadů
vnitřní správy pro celé území
státní a zajištěna bezvadná a
nerušená činnost úřadů
těch ve věcech jim svěřených
oborech.
Stěžejním dílem ve směru tom
je zákon ze dne 14. července 1927, č. 125
Sb. z. a n., o organisaci politické správy, k němuž
družiti se budou připravované předpisy
o správním trestním právu a řízení,
jakož i předpisy o správním řízení
ve věcech náležejících do působnosti
politických úřadů. K témuž
cíli směřuje i reforma zákona o nejvyšším
správním soudě a osnova zákona o řešení
kompetenčních konfliktů.
Legislativní činnost ministerstva vnitra ve zmíněném
roce byla i v jiných směrech velmi značná,
nehledíc ani k tomu, že bylo větší
neb menší měrou spolupůsobeno na osnovách
zákonů a nařízení, pracovaných
v jiných ministerstvech.
Ze zákonných předloh vypracovaných
ministerstvem vnitra dlužno uvésti zejména:
Zákon ze dne 8. dubna 1927, č. 56 Sb. z. a n., o
volebním právu příslušníků
branné moci a četnictva, zákon ze dne 14.
července 1927, č. 126 Sb. z. a n., o volbách
zemských a okresních zastupitelstev; dále
normy čelící ke zvýšení
veřejné bezpečnosti, zejména zákon
ze dne 17. července 1927, č. 117 Sb. z. a n., o
potulných cikánech, návrh zákona,
kterým se doplňují a mění zákony
o četnictvu a sborech stráže bezpečnosti;
a konečně zákon ze dne 15. června
1927, č. 77 Sb. z. a n., o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy, který je společným
dílem ministerstva vnitra a financí.
Z dalšího programu přípravných
legislativních prací ministerstva vnitra dlužno
uvésti zejména nový zákon zbrojní,
nové zákony shromažďovací a spolkový,
zákon divadelní, zákon o hlasování
lidu podle §u 46 ústavní listiny, všeobecný
zákon o vyvlastnění, zákon o sloučení
a rozloučení obcí a změnách
obecních hranic, jímž se pro celý stát
mají unifikovati právní ustanovení
této materie se týkající, reforma
zákona o stálých seznamech voličských,
zákon o nové úpravě vyživovacích
příspěvků, zákon o hražení
ošetřovacích nákladů ve stycích
mezinárodních atd.
Rozsáhlá je též normativní činnost
ministerstva vnitra v oboru úpravy práva státně-zaměstnaneckého.
Plná pozornost věnována byla řádnému
výkonu bezpečnostní služby. Policejní
úřady byly postupně vybaveny tak, jak toho
vyžaduje zmodernisovaná policejní služba,
a bylo dále pokračováno v postátňovací
akci ve smyslu zákona ze dne 16. března 1920, č.
165 Sb. z. a n.; služba četnická byla zdokonalena
zřízením zvláštních pomocných
stanic pro službu daktyloskopickou a pátrací
ve větších střediscích.
Jinak o činnosti ministerstva vnitra a podřízených
úřadů v oboru vnitřní správy
a v oborech ostatních sluší sděliti
povšechně ještě toto:
V záležitostech státního občanství
řešila se úprava otázek státního
občanství obyvatelů bývalého
státu rakouského a pokud jde o poměr k bývalým
Uhrám, prováděn nový zákon
č. 152;1926 Sb. z. a n., o státním občanství.
Rozsáhlá činnost, již vyvíjelo
ministerstvo vnitra ve věcech dozoru nad hospodářstvím
samosprávných svazků územních,
dozná ještě značnějšího
rozšíření prováděním
zákona ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb.
z. a n., o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a ze dne 14. července 1927, č.
125 Sb. z. a n., o organisaci politické správy.
Na základě zákona ze dne 4. června
1925, č. 131 Sb. z. a n., provedeny změny obvodů
v pohraničním území těšínském,
československo-maďarském a československo-rumunském,
čímž dokončeny územní
změny, pokud jich bylo třeba v důsledku úpravy
státních hranic podle mírových smluv.
Jako nejvyšší instance v záležitostech
nadačních provedlo ministerstvo vnitra ve smyslu
platných zákonných ustanovení pozemkovou
reformu u nadací vlastnících nemovitý
majetek a pracovalo na provedení dohody mezi republikou
československou a republikou Rakouskou i Maďarskem
o provedení článku 266. a 273. mírové
smlouvy St. Germainské, resp. čl. 249. a 256. mírové
smlouvy Trianonské o nadacích, majetku kolektivit
a veřejných osob právnických.
Na základě dohody sjednané dne 30. dubna
1926 provedena byla rozluka jmění bývalých
rakouských společností Zlatého a Bílého
kříže.
V záležitosti dozoru ke spořitelnám
pracováno usilovně o propagaci spořitelnictví,
zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Tato propagační
činnost bude hlavním úkolem i pro rok 1928
a vedle toho třeba bude vypracovati jednací řády
pro jednotlivá odvětví spořitelních
obchodů.
V dohodě se zúčastněnými ministerstvy
povolilo ministerstvo vnitra v roce 1927 větší
počet nových akciových společností
a působilo značnou měrou při zápisech
společností s ručením obmezeným,
při jednání o obchodních smlouvách
s cizími státy a při provádění
zákona nostrifikačního.
V oboru soukromého pojišťování
soustředila se činnost ministerstva vnitra v roce
1927 vedle běžné agendy mimo jiné hlavně
k úplnému provedení mezistátních
úmluv s Maďarskem, Rakouskem a Italií, zabezpečujících
našim státním příslušníkům
výplatu starých životních pojištění
nezkráceně v československých korunách,
a dále ke přípravným pracím,
aby přivoděn byl obdobný poměr také
k pojišťovnám německým.
Pro rok 1928 naléhavým programem zůstává
vše to, co z uvedeného jmenovitě vůči
cizím pojišťovnám nebylo možno dosud
úplně uskutečniti, dále pak zvláště
pracovati na dalším vybudování administrativy
pojišťoven na podkladě řádně
provedené statistiky.
Konečně dlužno uvésti, že jako
v roce 1926, tak i v roce 1927 těžké živelní
pohromy, jež postihly veliké oblasti našeho státu,
postavily politické úřady před úkoly
namnoze velmi obtížné a měly v zápětí
značné rozšíření agendy
podpor při živelních pohromách.
V návrhu rozpočtu pro rok 1928 preliminují se výdaje této kapitoly částkou | 6482 mil. Kč. |
V rozpočtu pro rok 1927 byly preliminovány výdaje ministerstva vnitra (kapitola 6. a 6. A.) částkou | 5543 mil. Kč, |
preliminuje se tedy pro rok 1928 více o | 939 mil. Kč. |
Proti rozpočtu kapitoly 6. a 6. A. pro rok 1927 dlužno,
nehledíc ke zvýšeným osobním
výdajům v důsledku nové úpravy
platové, uvésti tyto nové úvěry
resp. tato význačnější zvýšení
a sníženi rozpočtových položek.
Nově zařazeny tyto úvěry:
Na provedení správní reformy podle zákona
ze dne 14. července 1927, čís. 125 Sb. z.
a n., 329 mil. Kč, na opatření četnictva
služebními šavlemi a šavlemi k vycházkovému
stejnokroji 13 mil. Kč.
Úvěr na cestovní výlohy četnictva
byl zvýšen o 08 mil. Kč vzhledem ke zkušenostem
minulých let, úvěr na ubytovací výlohy,
četnictva zvýšen o 2,9 mil. Kč v důsledku
ustanovení § 22 zákona ze dne 15. června
1927, čís. 77 Sb. z. a n., o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy, podle něhož
přejdou veškeré náklady stálého
ubytování četnictva v celém území
republiky počínajíc 1. lednem 1928 na stát,
úvěr na výlohy na první služební
výstroj četnictva byl zvýšen o 0,5 mil.
Kč, na opatření výstroje pro nově
přijaté četníky na zkoušku, úvěr
na výzbroj a střelectví četnictva
zvýšen o 0,5 mil. Kč, ježto výcviku
ve střelbě z pistolí účastní
se v budoucnu i strážmistři, kteří
budou při určitých službách vyzbrojeni
místo karabinou pistolí, a jelikož do úvěru
této položky byly pojaty též výdaje
na udržování služebních kol a motocyklů,
jejichž počet v roce 1927 vzroste, a náhrady
poskytované četníkům používajícím
ve službě kol vlastních, úvěr
na různé výdaje četnictva zvýšen
o 0,7 mil. Kč, ježto v důsledku rozšíření
telefonní sítě mezi četnickými
stanicemi zvýšilo se i předplatné telefonní
a kromě toho byla sem zařazena nově potřeba
na přiznané podpory pozůstalým po
příslušnicích četnictva zahynulých
při výkonu služby, úvěr na opatření
služebních kol pro četnictvo zvýšen
o 0,4 mil. Kč, poněvadž bezpečnostní
poměry vyžadují, aby v usnadnění
pátrací služby bylo pokračováno
rychlejším tempem, konečně byly v souvislosti
s provedením správní reformy zvýšeny
příslušné úvěrové
položky celkem o 1,02 mil. Kč převzetím
osobního a věcného nákladu kancelářského
a zřízeneckého personálu dosavadních
odborných referátů na Podkarpatské
Rusi civilní správou Podkarpatské Rusi, o
kteroužto částku byly sníženy dotyčné
úvěry příslušných resortů.
Naproti tomu odpadl úvěr na zřízení
župních a okresních úřadů
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v částce
2,5 mil. Kč v důsledku správní reformy,
snížen byl úvěr na mimořádné
cestovné a stravné u politických úřadů
o 0,4 mih Kč vzhledem ku prokázané skutečné
potřebě, snížen úvěr na
"Provedení voleb do obcí" o 1,1 mil. Kč,
poněvadž v roce 1928 budou se konati volby pauze v
menším počtu obcí, snížen
úvěr na zřízení státních
policejních úřadů o 1,0 mil. Kč
vzhledem ku pravděpodobné potřebě,
snížen úvěr na služební
výdaje policejních ředitelství o 0,2
mil. Kč hledíc k výsledkům minulých
let, snížen úvěr na stravné četnictva
o 0,9 mil. Kč vzhledem ke zkušenostem z minulých
let, a byl konečně snížen úvěr
na likvidaci péče o uprchlíky o 0,5 mil.
Kč vzhledem ke konečnému vyrovnání
nezapravených dosud nákladů na tuto péči.
Příjmy na rok 1928 preliminují se částkou | 11,5 mil. Kč, |
tedy proti částce na rok 1927 preliminované | 7,8 mil. Kč, |
více o | 3,7 mil. Kč. |
Zvýšení toto odůvodňuje se zejména
placením příspěvků obcí
k nákladům na stráž bezpečnosti
a civilní stráž.
Ministerstvo spravedlnosti, nehledíc k jeho činnosti
administrativní (věci personální,
dohled na činnost soudů, podřízených
úřadů a ústavů, advokátů,
notářů atd.) bylo činno i v posledním
období zvláště v oboru legislativním.
Z osnov zákonů, Národnímu shromáždění
již předložených, dlužno uvésti
zejména tyto:
Osnovu zákona o osvojení, jež má uvésti
ve shodu zvykové právo uherské s ustanoveními
občanského zákona,
osnovu zákona o pracovních soudech, který
má nahraditi zákon č. 218/1896 ř.
z. a sjednotiti zákonodárství v tomto oboru
rozšířením na Slovensko a Podkarpatskou
Rus a
osnovu zákona o mobilární exekuci na Slovensku.
Dále vypracovány, Národnímu shromáždění
však dosud nepředloženy osnovy zejména
těchto zákonů:
Osnova společného exekučního řádu,
návrh jednotného notářského
řádu, slučující rakouské
zákony o notářích, zejména
notářský řad č. 75/1871 ř.
z. s uherským zák. čl. XXXV/1874 a zák.
čl. VII/1886,
osnova jednotného advokátního řádu,
osnova konkursního, vyrovnací o a odpůrčího
zákona, jež bude opět unifikačním
dílem a jímž bude na Slovensku a Podkarpatské
Rusi zaveden také odpůrčí řád,
osnova obchodního zákona, který by nahradil
oba platné zákony, totiž zákon ze 17.
prosince 1862, č. 1 ř. z. z r. 1863 a zák.
čl. XXXVII/1875,
osnova zákona o zaměstnancích ve vyšších
službách soukromých, který má
nahraditi zákon o obchodních pomocnících
č. 20/1910 ř. z. a
osnova knihovního zákona.
Připraveny jsou konečně ještě
tyto osnovy: O stíhání pokoutnictví,
o zmocnění zemských úvěrních
ústavů ku přijímaní soudních
deposit, o sirotčí jistotě cenných
papírů, o řízení nesporném,
o obchodních jednatelích, o organisaci soudů,
o soukromé smlouvě pojišťovací
a o reformě splátkového zákona.
Pokud jde o revisi občanského zákona,
pracuje užší superrevisní komise na jednotném
textu na podkladě elaborátů 5 subkomitétů.
V oboru zákonodárství trestního
byly vydány tiskem osnovy zákona o zločinech
a přečinech a zákona o přestupcích
a pokračováno o dalších přípravných
pracích k uskutečnění těchto
velkých děl zákonodárných.
Také práce na unifikaci trestního řádu
tak daleko pokročily, že značná část
osnovy je již projednána a hotova.
Připravuje se zákon o soudnictví nad mládeží
a zákon proti necudným publikacím.
V mezinárodních stycích byly sjednány
smlouvy s Polskem o úpravě právních
styků ve věcech občanských, trestních
a nesporných (č. 5/1926 Sb. z. a n.), s Francií
o soudní ochraně a právu chudých (č.
46/1926 Sb. z. a n.), se Spojenými Státy Severoamerickými
o vzájemném vydávání zločinců
(č. 48/1926 Sb. z. a n.), s Velkou Britanií o právní
pomoci ve věcech občanských (č. 70/1926
Sb. z. a n.), s Italií o právní ochraně
státních příslušníků
(č. 126/1926 Sb. z. a n.), o vykonatelnosti rozsudků
ve věcech občanských a obchodních
(č. 127/1926 Sb. z. a n.), o vydávání
zločinců (č. 128/1926 Sb. z. a n.), s Rumunskem
o vzájemné právní ochraně a
právní pomoci ve věcech občanských
a nesporných (č. 171/1926 Sb. z. a. n.), o vydávání
zločinců a právní pomoci ve věcech
trestních (č. 172/1926 Sb. z. a n.), s Bulharskem
o vzájemné právní ochraně a
právní pomoci ve věcech občanských
a obchodních (č. 58/1927 Sb. z. a n.), o vydávání
zločinců a právní pomoci ve věcech
trestních (č. 59/1927 Sb. z. a n.), s Lotyšskem
o vydávání zločinců a právní
pomoci ve věcech trestních (č. 68/1927 Sb.
z. a n.).
Dále byly sjednány, ale dosud nebyly uveřejněny
smlouvy s Estonskem o právní ochraně a právní
pomoci ve věcech občanských, o vydávání
zločinců a právní pomoci ve věcech
trestních, se Švýcarskem o právní
pomoci ve věcech občanských a obchodních
a o uznání vykonatelnosti rozsudků, s Řeckem
o právní pomoci ve věcech občanských,
o vydávání zločinců a právní
pomoci ve věcech trestních a o uznání
a o vykonatelnosti soudních rozhodnutí, s Belgií
o právní pomoci ve věcech občanských
a nesporných, o vydávání zločinců
a právní pomoci ve věcech trestních
a s Polskem o rozdělení spisů a pozůstalostech.
V nejbližší době bude jednáno se
Španělskem a Tureckem o právní pomoci
ve věcech občanských a trestních,
s Francií a Švýcarskem o právní
pomoci ve věcech trestních a vydávání
zločinců, při čemž bude dbáno
také dohody o vykonatelnosti civilních rozsudků.
Posléze chystá ministerstvo spravedlnosti dohody
s Německem o pozůstalostech, Dánskem, Švédskem,
Portugalskem a Finskem o právní pomoci ve věcech
trestních, pokud se týče také občanských.
V administrativě koncentrace soudnictví Velké
Prahy v loňské zprávě již ohlášená
je provedena až na zbytky přestupkové agendy
bývalých okresních soudů předměstských.
Po kolaudaci nástavby třetího patra na soudní
budově ve Spálené ulici bude dosti prostoru
k umístění i těchto zbytků.
Jednotný exekuční soud pro celou Velkou Prahu
a soustředěná tabulární agenda
Velké Prahy v budově zemského civilního
soudu na Ovocném trhu plně se osvědčují
právě tak jako rozsáhlý okresní
soud pro vnitřní Prahu, vzniknuvší z
okresních soudů pro Staré Město, Horní
Nové Město a Dolní Nové Město,
dále okresní soud pro Prahu-Západ, zahrnující
v sobě bývalé okresní soudy na Smíchově
a v Praze III. a IV. V roce 1928 je zamýšleno sloučiti
okresní soudy na Vinohradech, Vršovicích a
Nuslích v jednotný okresní soud Praha-Jih
a okresní soudy v Karlíně a na Žižkově
v jednotný okresní soud Praha-Východ. Nynější
okresní soud v Holešovicích zůstane,
ale bude míti rozsáhlejší obvod na levém
břehu Vltavy a bude se nazývati okresní soud
Praha-Sever.
V rozpočtu jest pamatováno také na výstavbu
hlavní budovy zemského trestního soudu na
Pankráci. Novostavbou budou odklizeny nesnáze vznikající
z nepříjemné skutečnosti, že
po přeměně mužské trestnice na
Pankráci ve věznici zemského trestního
soudu bylo tam sice získáno místo pro vyšetřující
soudce, nikoli však pro trestní senáty a státní
zastupitelství, jež zůstaly v budově
na Karlově náměstí, čímž
byl styk těchto orgánů stížen.
Pokud likvidace bývalých sirotčích
stolic na Slovensku a Podkarpatské Rusi v jednotlivých
obvodech nebyla ještě pro rozsáhlost prací
v roce 1927 provedena, bude snahou justiční správy
dokončiti práce s tím spojené v roku
1928. Do té doby bude poručenská agenda na
Slovensku a Podkarpatské Rusi obstarávána
na dále samostatnými úřady poručenskými,
podřízenými ministerstvu spravedlnosti a
je tedy i pro rok 1928 odůvodněna samostatná
položka rozpočtu pro toto odvětví správní
činnosti státu.