V obvodu vrchního zemského soudu v Praze činilo
celkové jmění sirotčích pokladen
koncem r. 1924 - 268,1 mil. Kč. Z toho bylo uloženo
na hypotékách 44,9%, na cenných papírech
36,2%, u spořitelen 3,2%. Z cenných papírů
činily československé státní
půjčky 65,5 mil. Kč. Předválečné
renty rakouské činily 13,4 mil. Kč a válečné
půjčky rakouské 14,5 mil. K. Pasiva činila
celkem 250,8 mil. Kč. Přebytek 17,3 mil. Kč
nestačil k vyrovnání kursovního rozdílu
cenných papírů v částce 33,7
mil. Kč. Tak vznikl celkový úbytek 16,4 mil.
Kč.
V obvodu vrchního zemského soudu v Brně činilo
jmění sirotčích pokladen koncem r.
1925 celkem 153,4 mil. Kč. Z toho bylo uloženo na
hypotékách 57,6%, na cenných papírech
30%, u spořitelen 5%. Z cenných papírů
činily československé státní
papíry 36,4 mil. Kč, rakouské válečné
půjčky 0,2 mil. K, předválečné
renty rakouské 9,0 mil. Kč. Pasiva činila
130,7 mil. Kč. Po odečtení kursovního
rozdílu činil přebytek 0,7 mil. Kč.
V obvodu vrchního zemského soudu v Praze klesl
počet depositních podstat ze 37.894 v roce 1923
na 11.432 v roce 1926. Je to účinek provádění
zákona č. 88/1924 Sb. z. a n. Úhrn civilních
soudních deposit a 215 depositních pokladen v Čechách
činil honcem roku 1926 480 mil. Kč. Z toho připadlo
na hotovosti 7,6 mil. Kč, na cenné papíry
5,3 mil. Kč, na vkladní knížky 34,3
mil. Kč, na skvosty 0,7 mil. Kč. U depositního
úřadu civilních soudů v Praze klesl
počet depositních podstat z 8.651 v roce 1923 na
469 v roce 1926. Celkem činila deposita zde 10,0 mil. Kč,
z toho činily v hotovosti 5,2 mil. Kč, vkladní
knížky 4,5 mil. Kč a cenné papíry
0,2 mil. Kč. Počet deposit vysvětluje se
realisací a výplatou přejímacích
cen složených dlouholetými pachtýři.
V obvodu vrchního zemského soudu v Brně
bylo koncem roku 1926 celkem 3313 depositních hmot
proti 9352 v roce 1923. Úhrn deposit činil zde 20,2
mil. Kč, z toho činily hotovosti 1,6 mil. Kč,
cenné papíry 5,0 mil. Kč, vkladní
knížky 12,9 mil. Kč a skvosty 0,5 mil. Kč.
U depositního úřadu civilních soudů
v Brně bylo koncem roku 1926 celkem 1060 depositních
hmot se stavem 8,1 mil. Kč.
U Zemské banky v Praze bylo v r. 1926 úhrnem
4837 deposit v hodnotě 193,4 mil. Kč, a to z obvodu
pražského v hodnotě 3,2 mil. Kč v úschově
a v hodnotě 189,3 mil. Kč v úschově
a správě, z obvodu brněnského v hodnotě
0,4 mil. Kč v úschově a správě,
ze Slovenska v hodnotě 0,1 mil. Kč v úschově
a správě.
U poštovního úřadu šekového
byla deposita soudů a poručenských úřadů
z obvodu celé republiky, a to z obvodu vrchního
zemského soudu v Praze 4986 deposit v hodnotě 15,8
mil. Kč v úschově a 2628 deposit v hodnotě
100,0 mil. Kč v úschově a správě,
celkem 7614 deposit v hodnotě 115,8 mil. Kč, z obvodu
vrchního zemského soudu v Brně 2213 deposit
v hodnotě 6,9 mil. Kč v úschově a
1995 deposit v hodnotě 61,8 mil. Kč v úschově
a správě, celkem 4208 deposit v úhrnné
hodnotě 68,8 mil. Kč, z obvodu soudní tabule
a poručenského úřadu III. stolice
v Bratislavě 348 deposit v hodnotě 4,8 mil. Kč
v úschově a 327 deposit v hodnotě 17,8
mil. Kč v úschově a správě,
celkem 675 deposit v hĚänotě 22,7 mil. Kč,
ze slovenského obvodu soudní tabule a poručenského
úřadu III. stolice v Košicích 107 deposit
v hodnotě 1,7 mil. Kč v úschově a
74 deposit v hodnotě 1,3 mil. Kč v úschově
a správě, celkem 181 deposit v hodnotě 3,0
mil. Kč a z podkarpatského obvodu soudní
tabule a poručenského úřadu III. stolice
v Košicích 54 deposita v hodnotě 0,4 mil. Kč
v úschově a 12 deposit v hodnotě 0,3 mil.
Kč v úschově a správě, celkem
66 deposit v hodnotě 0,7 mil. Kč.
Ve vězeňství bylo po stránce
hospodářské v rámci účelné
a úsporné reformy přihlíženo
k tomu, aby trestnice, věznice i polepšovací
ústavy kryly svou potřebu podle možnosti vlastním
hospodářstvím a aby trestanci svou prací
přispívali co nejvíce k úhradě
nákladů, s nimiž je spojeno jejich věznění.
Tato snaha setkávala se i v roce 1926 s pozoruhodnými
výsledky.
Kartouzy | 3,905.509 | 9040,53 | 24,76 | 1406,31 | 3,85 | 356,23 | 0,97 | 2,418.490 | 5598,35 | 15,33 | |||||||||||
Plzeň | 5,113.823 | 9703,64 | 26,58 | 1684,78 | 4,61 | 285,70 | 0,78 | 3,245.074 | 6157,63 | 16,87 | |||||||||||
Mírov | 4,342.617 | 8935,42 | 24,48 | 1566,62 | 4,29 | 352,- | 0,96 | 2,916.185 | 6000,38 | 16,43 | |||||||||||
Ilava | 1,563.607 | 7292,59 | 1992 | 1524,52 | 4,17 | 176,64 | 0,48 | 1,073.248 | 4991,85 | p3,67 | |||||||||||
Leopoldov | 3,622.107 | 8139,56 | 22,30 | 1130,98 | 3,09 | 267,83 | 0,73 | 2,433.467 | 5468,46 | 14,98 | |||||||||||
Řepy | 704.695 | 3308,42 | 9,06 | 696.954 | 3272,08 | 8,96 | |||||||||||||||
úhrnem | 19,252.358 | 12,788.418 |
Z věznic sluší upozorniti zvláště
na znojemskou, která vykázala roku 1926 takový
výnos vězeňské práce, že
jím byl celkový náklad na věznici
úplně kryt.
V mužských trestnicích byl roku 1926 | 2321 | trestanec, |
v ženské trestnici v Řepích | 194 | trestankyně |
a v Komenského ústavě v Košicích | 318 | chovanců. |
Pro rok 1928 preliminují se výdaje částkou | 299,7 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro rok 1927 | 286,8 mil. Kč, |
více o | 12,9 mil. Kč. |
Zvýšení toto nastalo hlavně v důsledku
vyšší potřeby na osobní požitky
podle nových platových zákonů a, nařízení.
Dále nutno uvésti, že celková vyšší
potřeba u tit. 3. "Justiční správa
v zemích" v částce 5,6 mil. Kč
a celkové snížení úvěrů
v tit. 4 "Trestnice" o částku 3,6 mil.
Kč vzniklo tím, že pankrácká
trestnice byla přeměněna na věznici
a proto její potřeba byla vyloučena z tit.
4. a zařaděna do tit. 3.
Zbývající zvýšení potřeby
v tit. 3. v částce 2,0 mil. Kč nastalo, nepřihlíží-li
se k menším zvýšením některých
položek, vyšším úvěrem u položky
"Úřední a kancelářské
potřeby" o 1,3 mil. Kč na úhradu nových
tiskopisů potřebných podle jazykových
předpisů a tím, že u položky "Trestní
soudnictví" byla preliminována vyšší
prokázaná potřeba o 1,9 mil. Kč. Naproti
tomu byl snížen úvěr položky "Cestovné
a stravné" o 0,5 mil. Kč, ježto z velké
části nebude nutno vypláceti diety z titulu
vedení dvojí domácnosti, a podle skutečné
potřeby snížen byl úvěr u položky
"Zakládání pozemkových knih"
o 0,5 mil. Kč.
Pro rok 1928 preliminují se příjmy částkou | 1,43 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro rok 1927 | 15,8 mil. Kč |
méně o | 1,5 mil. Kč. |
Snížení příjmů nastalo
v důsledku přeměny pankrácké
trestnice ve věznici. Příjmy této
trestnice zařaďují se v rozpočtu pro
rok 198 v tit. 3., jehož položky se sice zvyšují,
ale toto zvýšení je podstatně nižší,
než příjmy preliminované v roce 1927
pro pankráckou trestnici v tit. 4. Snižují
se hlavně položky "Příjmy z práce
trestanců" o 0,7 mil. Kč a "Různé
příjmy" o 0,2 mil. Kč, ježto trestanci
odpykávající si delší tresty
musili býti dopraveni do jiných trestnic, takže
počet osob, které možno zaměstnávati,
se značně snížil.
V tit. 5. není v roce 1928 preliminován příspěvek
Zemských fondů trestních pokut ze Slovenska
a Podkarpatské Rusi v částce 0,6 mil. Kč,
ježto přebytků těchto fondů bylo
nutno použíti pro jiné účely.
Ministerstvo unifikační podalo v roce 1927 osnovu
nového směnečného zákona.
Československá republika přistoupila tím
k unifikaci soukromého práva v odvětví
nad jiné významném. Podaná osnova
došla zvláštního povšimnutí
proto i v zahraničí a v posudcích odborných
byla oceněna jako zdařilá práce zákonodárná.
[Poznámka: Srov. Deutsche
Juristenzeitung, Heft 11, Berlin, den 1. Juni 1927, str.
805 a 806, posudek vídeňského prof. Dr. Ludwiga
Strausse.] K samostatnému podání byly
připraveny v ministerstvu unifikačním v roce
1927 dále úplně: osnova zákona
o hlášení obyvatelstva a pobytu a hlášení
cizozemců, přimykající se k serii
zákonů, vydaných v tomto roce v Československé
republice za účelem zlepšení poměrů
veřejné bezpečnosti (zákony o cikánech,
kočovných živnostech, pracovních koloniích,
atd.), osnova zákona o umořování
listin, připravená pro projednání
meziministerské, osnova zákona o směnečných
poplatcích, připravená v souvislosti
s osnovou směnečného zákona a osnova
zákona o zahlazení odsouzení. Jinak pracovalo
se v dohodě s odbornými ministerstvy na osnovách,
jež unifikačním ministerstvem podány
budou v letech příštích; jsou to osnovy
zákona o kompetenci ministerstev, zákona o užívání
a změně jména, zákona o dani z cukru,
zákona o dani z nerostných olejů, zákona
o monopolu umělých sladidel, zákona o dani
ze zbroje a lovu, civilního soudního řádu,
zákona šekového, zákona o ručení
silostrojů, řádu o zbavení svéprávnosti,
zákona o umořování listin, vládního
nařízení o zrušení nařízení
vydaných na základě zákonného
článku LXIII/1912, a jeho novel a j. Ve společných
pracovních komisích referentů ministerstva
unifikačního a příslušného
ministerstva odborného připravena úplně
pro parlamentní projednání v roce 1927 osnova
zákona o dani z lihu, jinak pracovalo se i tu na
osnovách, k jichž podání příslušným
ministerstvem odborným dojde teprve v letech příštích
(reforma finančního práva trestního,
reforma práva poplatkového, superrevise občanského
zákona, příprava sjednoceného trestního
řádu a příprava osnovy zákona
trestního a zákona přestupkového).
Mimo společné zvláštní komise
zasluhuje spolupráce unifikačního ministerstva
na osnovách, připravovaných v resortech jiných,
zvláštní zmínky v případu
reformy politické správy, trestního řízení
policejního, řízení správního,
novelisace zákona o nejvyšším správním
soudu, zákona o úpravě živností
stavebních, zákona o výčepu vína
pod víchem, zákona o podrobení dosavadních
výčepních licencí na Slovensku a Podk.
Rusi předpisům zákona živnostenského,
zákona o školách národních, vládního
nařízení kongruového, zákona
o stavebním ruchu, zákona o úpravě
poměrů úředně autorisovaných
civilních inženýrů, zákona cejchovního,
vládního nařízení o vymezení
působnosti při provádění prací
zeměměřických, zákona o poštovní
spořitelně, vládního nařízení
o branných předpisech, vládní instrukce
pro finanční prokuratury, prováděcího
nařízení k zákonu o přímých
daních, úpravy soustavy daní obchodových,
novelisace řádu exekučního, novelisace
civilních řádů soudních a řádů
advokátních, řádu notářského;
řádu konkursního a odpůrčího,
zákona o nesporném řízení,
zákona o ústřední sirotčí
pokladně, práva autorského, pozemkového
katastru, soudů pracovních, řádu vyrovnávacího,
soudů rozhodčích (pro pensijní pojištění
v Bratislavě a podle zákona o nemocenském
pojištění veřejných zaměstnanců),
zákona o zaměstnancích ve vyšších
soukromých službách, úpravy poměrů
družstev, přípravy mezistátních
smluv (zvláště smlouvy s Polskem o vzájemné
vykonatelnosti exekučních titulů a o pozůstalostech,
smluv se Švýcarskem, Řeckem, Francií,
Estonskem, Bulharskem, Lotyšskem, Tureckem a Maďarskem),
reformy právnických studií, ochrany mládeže
proti oplzlé literatuře, zákona o potulných
cikánech, puncovního zákona, zákona
o trestním soudnictví nad mládeží,
zákona o státních pracovních koloniích,
zákona o četnictvu a sborech stráže
bezpečnosti, zákona o pokoutnictví, zákona
a vládního nařízení o vojenském
kázeňském a kárném právu
atd. Případy, kdy jiným resortům podána
byla dobrá zdání v agendě správní,
byly v roce 1927 velmi četné ve všech oborech
státní správy na poli práva správního,
finančního i soudního.
V roce 1928 hodlá unifikační ministerstvo
k podání připraviti zvláště
osnovy jednotného civilního řádu
soudního, normy jurisdikční a uvozovacího
zákona k jurisdikční normě a civilnímu
řádu soudnímu. Osnova civilního řádu
soudního bude obsahovati 613 paragrafů a pro rok
1928 zbývá hlavně vypracovati ještě
její oddíl o řízení manželském,
jakož i provésti konečnou redakci osnovy na
podkladě výsledků jejího projednání
v komisích odborných. Jinak pracováno bude
v roce 1928 i na dokončení ostatních osnov,
o nichž výše již bylo řečeno,
že unifikačním ministerstvem budou podány.
Pokud jde o osnovy připravované ve společných
komisích referentů ministerstva unifikačního
a ministerstva odborného, předloží unifikační
ministerstvo v oboru nového zákona občanského
samostatně vypracovanou osnovu zákona uvozovacího,
jakož i osnovu předpisů o spolunabytém
jmění.
Státní výdaje preliminují se pro rok 1928 částkou | 1,9 mil. Kč, |
tedy proti částce preliminované v roce 1927 | 1,5 mil. Kč, |
více o | 0,4 mil. Kč. |
Zvýšená potřeba nastala znovuzařaděním
platu pro ministra a nákladu na provoz služebního
automobilu (0,18 mil. Kč), dále v důsledku
platového zákona č. 103/26 Sb. z. a n. a
vlád. nař. č. 113/26 Sb. z. a n. (0,19 mil.
Kč).
Státní příjmy nepreliminují
se jako v roce 1927 žádné.
Důsledkem poměrů vylíčených
v důvodové zprávě k finančnímu
zákonu pro 1927 podržela agenda nejvyššího
správního soudu svoji dosavadní vzestupnou
tendenci. V r. 1926 počet došlých stížností
dosáhl čísla 7.898 a stoupl tedy opětně
proti r. 1925 o 500 stížností. Poněvadž
není možno agendu tak rozsáhlou bez újmy
kvality judikatury ani při nejkrajnějším
napětí sil ovládnouti dosavadním počtem
soudců, bylo nutno pomýšleti na legislativní
opatření, jimiž by - šetříc
co možná státních financí - dosaženo
bylo včasného vyřizování stížností
k soudu docházejících. Presidium nejvyššího
správního soudu předložilo za tím
účelem vládě osnovu zákona
o částečné reorganisaci nejvyššího
správního soudu, kterou jednak z důvodů
úsporných zavádí se jako pravidlo
vyřizování stížností v
sezení neveřejném, a pro spory menší
důležitosti připouští se rozhodování
v senátech tříčlenných, jednak
zavádí se instituce t. zv. přidělených
referentů s hlasem poradním, která má
zároveň umožniti výběr schopných
sil pro gremium soudu. Vedle toho bylo ovšem - poněvadž
tito přidělení referenti nemohou býti
plnoprávnými členy gremia - nutno navrhnouti
také zřízení jednoho nového
senátu. Tato dvě posléze uvedená opatření,
jež vzhledem ke stavu agendy jsou naprosto nutna, nemá-li
se rozhodování soudu svou pomalostí státi
pro strany prakticky bezcenným - budou vyžadovati
nákladu okrouhle 520.000 Kč.
245 | 245 | 11 | 234 | |||
234 | 2.616 | 2.850 | 1.937 | 913 | ||
913 | 4.334 | 5.247 | 3.925 | 1.322 | ||
1.322 | 5.161 | 6.483 | 4.401 | 2.082 | ||
2.082 | 5.792 | 7.874 | 4.521 | 3.353 | ||
3.353 | 6.147 | 9.500 | 5.080 | 4.420 | ||
4.420 | 6.465 | 10.885 | 5.843 | 5.042 | ||
5.042 | 7.398 | 12.440 | 6.032 | 6.408 | ||
6.408 | 7.898 | 14.339 | 6.618 | 7.721 | ||
+ 33 | sporů v klidu | |||||
6.441 |
Vídeň | Počet stížností | Počet referentů (systemisovaný) | Připadá tedy průměrně na jednoho referenta stížností | |
Rok | 1912 | *) 4.184 | ||
1913 | 4.069 | |||
1914 | 3.117 | |||
Praha | ||||
Rok | 1923 | 6.147 | ||
1924 | 6.465 | |||
1925 | 7.398 | |||
1926 | 7.898 |
*) Nejvyšší číslo, kterého
dosáhl záběh u Vídeňského
správního soudu za léta 1876 - 1914 vůbec.
2.711 | 457 | |
56 | 13 | |
472 | 15 | |
646 | 13 | |
121 | 37 | |
193 | 476 | |
298 | 161 |
Státní výdaje preliminují se pro rok 1928 částkou | 6,- mil. Kč |
a jsou proti výdajům preliminovaným v roce 1927 v částce | 4,9 mil. Kč |
o | 1,1 mil. Kč |
větší.
Zvýšená potřeba vznikla jednak normálním
zvýšením služného, jednak úpravou
platovou podle zák. č. 103/26 Sb. z. a n. a vlád.
nař. č. 113/26 Sb. z. a n. (0,6 mil. Kč),
dále zařaděním potřeby na jeden
nový senát (0,5 mil. Kč) v důsledku
osnovy zákona o reorganisaci nejvyššího
správního soudu.
Státní příjmy preliminují se pro rok 1928 částkou | 164.000 Kč |
a jsou proti roku 1927 zvýšeny o | 100.000 Kč |
Z rozsáhlé činnosti ministerstva školství
a národní osvěty, které v rámci
rozpočtem povolených prostředků pečuje
o potřeby školské, kulturní a kultové,
bylo by uvésti zejména toto:
V oboru školství národního byla upravena
správa školská v hlavním městě
Praze. Připraveny byly osnovy zákonů o obvodových
(újezdních) školách měšťanských,
o školách pomocných, o školách
mateřských, o úpravě poměrů
nestátních učitelů na Slovensku a
v Podkarpatské Rusi a úpravě pensí
nestátních učitelů na Slovensku a
v Podkarpatské Rusi. Dále se připravuje návrh
zákona o reorganisaci školské správy
a návrh vládního nařízení
o služební pragmatice učitelské a projednává
se dále obsáhlá osnova unifikačního
zákona o zřizování, vydržování
a navštěvování národních
škol, kde se má i otázka úhrady školního
nákladu rozřešiti.
V revisi řádu školního a vyučovacího
se pokračuje.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi pokračuje se
ve vyřizování a budování lidových
škol pro děti nezaškolené. Na Slovensku
prodlužuje se podle § 12 malého školského
zákona (č. 226/22 Sb. z. a n.) povinná docházka
školní na osm školních roků pro
děti, které od počátku školního
roku 1927/28 začnou šestý neb nižší
školní rok vyučovací.
Školní správa věnuje zvláštní
pozornost tomu, aby bylo zabezpečeno a stabilisováno
vyučování dětí na území
národnostně smíšeném ve školách
menšinových. Podle možností daných
každoročním úvěrem odčiňuje
se nedostatečné umístění menšinových
škol novostavbami nebo koupí objektů.
Pokud jde o věci pedagogické, pracuje se na nových
normálních osnovách pro školy obecné,
zvláště pak pro třídy závěrečné,
pro školy hluchoněmých a slepých, jakož
i na výchovných a vyučovacích směrnicích
pro školy pomocné.
Na středních školách a učitelských
ústavech se v r. 1927 značně zmenšil
počet žactva. Kdežto ve škol. r. 1925/26
bylo na těchto školách zapsáno 110.761
žáků v 3.259 třídách,
klesl ve škol. r. 1926/27 počet žactva na 105.356
a počet tříd na 3.214.
V organisaci středních škol byly v roce 1927
provedeny jen menší změny. Tak na př.
státní gymnasium v B. Bystřici bylo změněno
na reálné gymnasium, při něm. stát.
ústavě učitelském v Opavě bylo
povoleno otevříti ústav pro vzdělání
učitelek domácích nauk, při stát.
ústavu učitelském v Bratislavě zřízeny
maďarské pobočky o dvou ročnících
a pod.
Akce postátňovací neučinila v r. 1927
patrných význačnějších
pokroků. Úspěšnější
jsou výsledky v oboru staveb středoškolských
budov. Bylo dokončeno vybudování novostaveb
pro střední školy v Duchcově, Hradci
Král., Trutnově, v Plzni a ve Zvolenu, pokračováno
ve stavbách v Brandýse, Mostě, Jičíně,
Pardubicích, byly zahájeny novostavby v Brně,
v Brně-Král. Poli, Bohumíně, v Michalovcích
a připraveny projekty pro jiné novostavby. Stejně
bedlivá pozornost věnována adaptacím,
jakož i vybavení a doplnění vnitřního
zařízení a doplnění sbírek
učebných pomůcek.
Na vydržování nestátních středních
škol udělovány podpory jejich vydržovatelům.
V důsledku platového zákona vypracován
návrh vládního nařízení
o učebné povinnosti středoškolských
profesorů a o remuneracích za přespočetné
hodiny.
Aby byla připravena půda pro zjednodušení
středoškolských typů a pro zamýšlenou
středoškolskou reformu, byla v r. 1927 vydána
nová normální učebná osnova
středoškolská, která vstoupí
v platnost počátkem škol. r. 1927/28.
Odborné školství, pokud spadá do působnosti
ministerstva školství a národní osvěty,
zahrnuje v sobě učiliště obchodní
a učilišť odborná v užším
slova smyslu, t. j. školy průmyslové, odborné
školy pro jednotlivá odvětví živnostenská,
dále školy pro ženská povolání,
hospodářská a konečně živnostenské
pokračovací (na Slovensku učňovské)
školy.
Ve školství obchodním bylo pokračováno
v postátňovací akci učitelských
sil a síť obchodních škol podle získaných
zkušeností doplněna nebo pozměněna.
Pracuje se na nové úpravě učebných
osnov obchodních akademií, které nejspíše
v r. 1928 vejdou v platnost.
školy průmyslové a odborné pro jednotlivá
odvětví živnostenská trpěly i
v r. 1927 nedostatkem učitelských sil, takže
jen s krajním využitím učitelstva bylo
lze dosáhnouti stanoveného cíle. Vypracovány
byly nové osnovy pro mistrovské školy strojnické
a pro školy tekstilní. Ve vybavení školních
dílen bylo intensivně pokračováno.
Počet kursů pro zaměstnané značně
vzrostl; z nich zvláště dlužno uvésti
nové kursy pro teoretický i praktický výcvik
řidičů automobilů. Odborné
školy směru umělecko-průmyslového
zúčastnily se všech výstav, pořádaných
Svazem Československého Díla, jako výstavy
v Lipsku, v Kodani a ve Štuttgartu. V roce 1928 bude se pokračovati
ve vnitřní reorganisaci škol tak, aby se co
nejvíce přiblížily k přítomnému
stavu průmyslu, a v jejich vybavení. Školy
účastní se ve velkém rozsahu výstavy
soudobé kultury v Brně.
Obtížné poměry odborných škol
pro ženská povolání, zaviněné
krajně neutěšenými finančními
poměry jejich, potrvaly i v r. 1927. Některé
školy byly rozšířeny o živnostenské
pracovny: V příštím roce bude hlavní
snahou ministerstva, aby pokračováním v postátňovací
akci podle zák. ze dne 17. února 1922, čís.
75 Sb. z. a n. a ze dne 20. prosince 1923, čís.
252 Sb. z. a n. bylo čeleno těmto obtížím.
V zodborňování živnost. pokračovacího
školství bylo pokračováno a podnícena
byla akce, aby tříleté školy se sedmiměsíčním
školním rokem byly reorganisovány na dvouleté
se školním rokem desítiměsíčním.
Jednání meziresortní o zákonu, toto
školství upravujícím, nebylo dosud skončeno.
Projevil se značný zájem o vhodnější
umístění těchto škol ve vlastních
budovách, čemuž značně napomáhá
zřízení fondu živnostenských
škol pokračovacích při ministerstvu
školství a národní osvěty podle
zákona ze dne 1. července 1920, č. 141 Sb.
z. a n. V příštím roce dojde pravděpodobně
s podporou státní k postavení vlastních
budov živnostenských pokračovacích škol
v některých velkých střediscích
průmyslových, kde přípravné
práce značně pokročily. Ježto
zákonem o organisaci politické správy pokuty,
plynoucí do fondu živnostenských škol
pokračovacích, nadále poplynou do státní
pokladny, byla do rozpočtu vložena přiměřená
částka, z níž stavební akce bude
podporována.
V oboru školství vysokého byla působnost
ministerstva školství a národní osvěty
určována jednak dalším systematickým
doplňováním vědecké výzbroje
a vnitřního zařízení jak starých
vysokých škol, vědeckých ústavů
a laboratoří, tak i nových ubikací,
péčí o studium, v což spadají
hlavně četné reformy a organisační
práce, péčí o vědecké
bádaní a činnost publikační.
Vědecké bádaní podporováno
bylo udílením stipendií.
Ve směru organisačním a pedagogickém
byla připravena reforma studia zeměměřičského
na vysokých školách technických, studia
hornického a hutnického inženýrství
na vysoké škole báňské v Příbrami
a vysoké školy obchodní v Praze. Dále
pracuje se na vhodnějším umístění
vysoké školy báňské v Příbrami,
organisaci studia leteckého inženýrství,
učeliště novinářského
a věd politických, na rozšíření
studia theologických fakult katolických, na úpravě
theologického studia evangelického a církve
československé, na zřízení
obchodního oddělení německé
vysoké školy technické v Praze, na reorganizaci
studia pojistné techniky na vysokých školách
technických, studia právnického, lékařského
a lékárnického, na zřízení
Orientálního a Slovanského ústavu
a některých jiných vědeckých
ústavů (na př. pro vodárenství,
kanalisaci a pod.).
Činnost ministerstva školství a národní
osvěty po stránce vybavení vysokých
škol a vědeckých ústavů není
skončena a bude třeba v budoucnu provésti
četné vysokoškolské novostavby a upraviti
řádné dotace ústavů a stolic
přiměřeně dnešním poměrům.
V oboru sociální péče o studentstvo
byly udělovány státní studijní
podpory nemajetným žákům škol středních
a odborných a posluchačům vysokých
škol. Přiměřeným zdokonalováním
evidence bylo dosaženo toho, že podpor státních
dostává se skutečně nejpotřebnějším
a že nenastává kumulace podpor z veřejných
nebo soukromých prostředků.
Regulováním činnosti státních
a státem podporovaných internátů a
vysokoškolských kolejí, zřízených
na podkladě spolkovém, směřovalo se
k tomu, aby všecky tyto instituce se staly po stránce
hospodářské soběstačnými
jednotkami, a hledíc ke stránce výchovné
byla prováděna vhodná opatření,
aby internáty měly na zřeteli vysoké
cíle ve výchově státní i občanské.
V Praze byla nově vybudovaná Masarykova kolej odevzdána
svému účelu, a pokud se týče
Slovenska, bude v krátké době o skutečnou
potřebu postaráno tím, že bude vystavěna
vhodná universitní kolej a akademická mensa
v Bratislavě. V roce 1928 bude péče o zdravotní
ústavy studentské a o studentské ozdravovny,
která dosud z větší části
náležela ministerstvu veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy, přenesena do kompetence
ministerstva školství a národní osvěty,
čímž nastane další zjednodušení
a koncentrace i v oboru zdravotní péče o
studentstvo.
V oboru ochrany památek pečovalo ministerstvo školství
a nár. osvěty programovitě o evidenci a konservaci
památek a stejně postupovalo v musejnictví,
kde zajišťovalo státu vliv na správu musejní
i archivů. Přikročilo k otevření
báňského musea D. Štúra v B.
Šťávnici. V oboru archeologie pokračováno
ve výkopech na pražském hradě a na Vyšehradě.
Poskytnutím další subvence na chrám
sv. Víta na pražském hradě umožnilo
ministerstvo školství a nár. osvěty
rychlé pokračováni prací v nové
i staré části chrámové. Bylo
organisováno provádění nákupů
pro budoucí státní galerii, k jejíž
stavbě položen základní kámen.
Též v příštím roce pokračováno
bude ve výkopech na Vyšehradě a zamýšlí
se probádati odborně Libušín, pokračovati
v soustavném prokopání slovenského
Děvína atd. Přistoupí se k řešení
důležité otázky stavby nové budovy
pro technické museum v Praze a bude dokončeno jednání
o přírodní reservaci v Tatrách na
polské hranici.
V oboru uměleckém opětně dostalo se
příspěvků podpůrným
institucím spisovatelským, přiměřenými
částkami vybaveny konkursy krátkodobých
studijních a cestovních příspěvků
pro žurnalisty a mladé spisovatele, povolovány
podpory na činnost publikační a pod.
Ministerstvo školství a nár. osvěty
vydá definitivní statut státních cen
v oboru literatury, divadla a hudby. Podporována byla veřejná
divadla, umělecké korporace, hudební instituce
a soukromé hudební školy a pod.
Podstatným úkolem příštího
roku bude organisace účasti na výstavě
soudobé kultury v Brně a s ní spojeného
slovanského pěveckého festivalu.
Státní péče o lidovou výchovu
provádí se rozsáhle vybudovanou organisací
místních a světových komisí
(9.000) a okresních a městských osvětových
sborů (528). V roce uplynulém uspořádáno
bylo 94.925 lidově výchovných podniků,
z čehož bylo 39.809 přednášek a
2.473 kursů. Podporována byla činnost ústředních
lidovýchovných organisací. Do obecních
knihoven rozděleno bylo ze státních podpor
přes 50.000 knih. Zvláštní péče
věnuje se Slovensku a Podk. Rusi, kde v příštím
roce bude dobudována síť okresních osvětových
sborů a místních osvětových
komisí.
Kulturní a školské styky s cizinou jsou stále
zdokonalovány. Ministerstvo umožňuje účast
domácích odborníků na významných
sjezdech mezinárodních a stará se o členství
v mezinárodních společnostech, sdruženích
a spolcích. Z významných nynějších
úkolů třeba se zmíniti zejména
o přípravách k provádění
kulturní konvence Československo-jugoslávské,
k zavedení anglické školy v Praze, zřízení
čsl. lektorátů ve slovanských zemích
atd. Ministerstvo školství a nár. osvěty
účastní se akce pro postavení Denisova
pomníku v Praze a vybudování Maison
de la Chimie v Paříži.
V oboru kultovém pokračuje ministerstvo školství
a národní osvěty ve snaze, přivésti
staré poměry kultové v úplný
soulad s novými státními a právními
poměry Československé republiky, zejména
pokud jde o vliv a součinnost státní správy
kultové na poměrech těch. Provedeny byly
všechny přípravné práce k tomu,
aby mohlo býti přikročeno k nové úpravě
hranic diecesí tak, aby souhlasily s hranicemi státními
a aby vyloučena byla jurisdikce a vliv zahraničních
správních činitelů církevních.
Osamostatnění tuzemských řádů
i klášterů od zahraniční pravomoci
řádové postupuje dále a bylo již
u většiny provedeno.
Reorganisace evangelických církví v historických
zemích byla v hlavních rysech již skončena.
Na Slovensku, kde evangelická církev augsburského
vyznání jest již plně sorganisována,
pracuje se na tom, aby tomu bylo rovněž tak s reformovanou
církví, a je naděje, že se tak stane
co nejdříve.
Československá církev pokračuje ve
zřizování náboženských
obcí a počíná býti nyní
činnou i na Slovensku a Podkarpatské Rusi, dosáhnuvši
tam státního uznání.
Pravoslaví v P. Rusi a ve východním Slovensku
dostává se znenáhla k vyšší
organisaci, která se projevuje zřízením
karpatoruské eparchie a vypracováním její
ústavy.
Také židovské vyznání vykazuje
postup ve své organisaci, ježto v historických
zemích byly již všechny projektované svazy
náboženských obcí zřízeny
a na Slovensku došlo ku sorganisování kongresových
a status quo obcí ve svaz, jenž vedle obdobného
svazu náboženských obcí orthodoxních
bude fungovati jakožto jednota židovstva v příslušných
obcích náboženských zastoupeného.
V návrhu rozpočtu na rok 1928 preliminují se výdaje ministerstva školství a národní osvěty částkou | 893,8 mil. Kč. |
V rozpočtu na rok 1927 byly preliminovány výdaje ministerstva školství a národní osvěty částkou | 782,3 mil. Kč, |
jeví se tudíž výdaje na rok 1928 vyšší o | 111,5 mil. Kč. |
Výdaje osobní vykazují zvýšení
o 746 mil. Kč, jež způsobeno je hlavně
úpravou platovou podle zákonů č. 103/26
a 104/26, vládních nařízení
č. 113/26 a 114/26 a úpravou kongruy podle zákona
č. 122/26, normálním postupem zaměstnanců
do vyšších platových stupňů,
úpravou platů smluvních zaměstnanců
analogicky dle úpravy zaměstnanců pragmatikálních,
zvýšením nákladu na nemocenské
pojištění státních zaměstnanců
rovněž důsledkem platové úpravy,
dále větší potřebou na požitky
duchovních kviescentů, a na výslužné
úředníků konsistoří
a duchovních, konečně zařazením
2,09 mil. Kč do osobních výdajů podle
své povahy z částky 7,5 mil. Kč vložené
do rozpočtu ministerstva školství a národní
osvěty na ruskou pomocnou akci.
Uvedené zvýšení osobních výdajů
nastalo, ačkoliv byly z výdajů osobních
vyloučeny:
1. částka 17,1 mil. Kč a zařazena
do výdajů věcných; částka
tato je příspěvkem státu na živnostenské
školy pokračovací odpovídající
výši osobního nakladu těchto škol
a podle své povahy náleží do výdajů
věcných;
2. náklad na aktivní platy učitelstva škol
nestátních na Slovensku a Podkarpatské Rusi
(49,3 mil. Kč), pokud nespočívá na
zákonech a na pensijní platy téhož učitelstva
(1,9 mil. Kč) z téhož důvodu.
Věcné výdaje vykazují sice
celkové zvýšení o 36,9 mil. Kč,
avšak odečte-li se od této částky
peníz 17,1 mil. Kč, o němž právě
v předchozím odstavci byla řeč a který
jeví se pouhým přesunem, vyplývá
vlastní zvýšení věcných
výdajů o 19,8 mil. Kč.
Zvýšení toto odůvodňuje se tím,
že zvýšen byl náklad na vědecké
ústavy a vědecké potřeby o 1,2 mil.
Kč.
Dále v rozpočtu školství odborného
zařazuje se nová položka 1,6 mil. Kč
na příspěvky na opatření vlastních
budov pro pokračovací školy živnostenské,
v oboru školství národního pak zvýšen
byl příspěvek na školy mateřské
a pomocné o 2 mil. Kč a na učebné
potřeby o 1 mil. Kč.
Z nákladu 7,5 mil. Kč zařazeného do
rozpočtu ministerstva školství a národní
osvěty na ruskou pomocnou akci vloženo do výdajů
věcných 5,4 mil. Kč v titulu "školské
a kulturní styky s cizinou", který byl dále
zvýšen o 2 mil. Kč na další prohloubení
kulturních styků s cizinou, jako na kulturní
konvenci jugoslávskou, na vědecké sjezdy,
na anglickou školu, na Denisův pomník, ústav
chemický v Paříži a j.
Státní výdaje na sociální péči
studentskou zvýšeny o 1,2 mil. Kč, a to na
státní stipendia Jarníkova zařazen
1 mil. Kč a na zdravotní péči o studentstvo
0,2 mil. Kč. Tato částka byla v roce 1927
zařazena do rozpočtu ministerstva zdravotnictví
a tělesné výchovy a je tudíž
pouhým přesunem.
Na výstavu soudobé kultury v Brně v roce
1928 zařazen nově náklad 4 mil. Kč.
V oboru kultovém zvýšen byl věcný
náklad na opravy, stavby a přestavby budov a podpory
seminářům církve římsko-katolické
o 0,5 mil. Kč; úprava podpory kalvínské
církvi na Slovensku v důsledku její nové
ústavy, a zvýšení podpor ev. církve
a vyznání vyžádalo si zvýšení
o 1,6 mil. Kč, dále zvýšena podpora
církvi československé o 0,5 mil. Kč
a jiným náboženským vyznáním
o 0,2 mil. Kč.
Naproti tomu vykazuje celkový věcný náklad
na střední školství snížení
o 0,16 mil. Kč způsobený menší
potřebou na dietách na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, dále snížen úvěr na umění
o 0,25 mil. Kč v důsledku odpadnutí splátek
na různá opatření v oboru umění
učiněná v letech dřívějších,
rovněž sníženy stěhovací
výlohy v rozpočtu škol národních
na Slovensku a Podkarpatské Rusi o 0,7 mil. Kč v
důsledku zmenšení potřeby přikazování
učitelstva z území jiných a konečně
některé menší položky na potřeby
škol národních sníženy celkem o
0,26 mil. Kč.
Příjmy preliminují se na rok 1928 částkou | 30,2 mil. Kč. |
V rozpočtu na rok 1927 byly preliminovány příjmy ministerstva školství a národní osvěty částkou | 21,2 mil. Kč, |
preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1928 více o | 9,0 mil. Kč. |
Zvýšení toto má své odůvodnění
ve vyšším výnosu školného
na školách středních v důsledku
nové úpravy o 3,2 mil. Kč, ve větším
výnosu školného na školách odborných
o 0,2 mil. Kč následkem zvýšené
návštěvy těchto škol, ve větším
příjmu o 0,9 mil. Kč na pensijních
příspěvcích učitelstva nestátních
škol národních na Slovensku a Podkarpatské
Rusi a z vyššího výnosu školní
daně a školních nemovitostí v těchto
zemích a konečně v oboru kultovém
ve zvýšení pensijních příspěvků
duchovenstva o 5 mil. Kč.
Naproti tomu příjmy v oboru škol vysokých
vykazují pokles 0,3 mil. Kč vypuštěním
průběžných položek.