V souvislosti s pracemi k provedení nového platového
zákona a vládních nařízení
státně-zaměstnaneckých, stanovením
normální potřeby sil a novou systemisací
služebních míst, schválenou usnesením
vlády ze dne 15. července 1927, jež vedla k
novému ocenění jednotlivých agend
a služebních výkonů, provedena byla
s účinností od 1. září
1927 nová organisace ministerstva podle zásad o
úsporných opařeních ve veřejné
správě. Agendy, které byly dosud obstarávány
řadou sekcí a samostatných skupin, postupně
zřízených nebo převzatých z
býv. úřadu pro zahraniční obchod
při jeho sloučení s ministerstvem obchodu
byly za účelem zjednodušení soustředěny
tak, že nyní jsou opatřovány, nehledíc
k sekci všeobecné, pouze 4 odbornými sekcemi.
Jsou to: I. sekce průmyslová, II. sekce obchodně-politická,
III. sekce živnostenská a IV. sekce obchodní
a dopravní, které jsou rozděleny celkem na
23 oddělení.
V oboru sekce průmyslové sledovány byly v
roce 1927 obdobně jako v letech dřívějších
poměry všech jednotlivých oborů výrobních
s hlediska potřebných surovin, organisace výroby,
zaměstnanosti, ochrany domácího trhu práce,
zkoumána přednesená přání
a výtky ve snaze dojíti řešení,
jež by odpovídalo všeobecným zájmům
hospodářským, podporovány snahy směřující
k racionalisaci výroby, vědecké řízení
práce, normalisace průmyslových výrobků
a zvelebení průmyslu po stránce technické.
Při tom bylo i vhodně používáno
prostředků povolených k zvelebení
průmyslu podporou institucí tento úkol sledujících.
Pomáháno akcím na zajištění
některých surovin, při nichž průmysl
byl dosud odkázán na dovoz z ciziny, jakož
i podporovány pokusy na zavedení nových,
u nás dosud nezastoupených výrobních
odvětví, čímž jest vedle motivů
národohospodářských sledován
také cíl sociální, aby dělnictvo,
ztrativší práci v jednom oboru, mohlo uhájiti
existenci v novém příbuzném odvětví.
Zvýšené úsilí věnováno
bylo průmyslu jabloneckému, pečováno
o řádnou organisaci výrobců v jednotlivých
oborech, jež by umožnila dohodu o cenách a způsobu
výroby. Takové dohody byly uzavřeny v různých
směrech a přispěly nejen značně
k uklidnění v této průmyslové
oblasti, ale i k větší zaměstnanosti
a zlepšení existenčních poměrů
dělnictva. V oboru průmyslu hračkářského
vyvíjel pracovní výbor, pro povznesení
tohoto průmyslu v roce 1926 zřízený,
úspěšně činnost. Zvláštní
péče věnována byla poměrům
na Slovensku v tom směru, že sjednáním
příznivějších podmínek
výrobních zabráněno bylo zastavení
některých ohrožených podniků
a že umožněno bylo znovuzahájení
provozu závodům přechodně s prací
ustavším. V těchto směrech bude se zvýšenou
intensitou pokračováno i v roce 1928; kromě
toho pracuje se na vybudování katastru průmyslových
závodů, jenž by obsahoval podrobná popisná
a statistická data o každém jednotlivém
průmyslovém podniku a umožnil tak dokonalejší
a přesnější posouzení hospodářských
otázek a sloužil též naší
službě obchodně-zpravodajské k povznesení
vývozu.
V oboru legislativy došlo letos k parlamentnímu projednání
osnovy zákona proti nekalé soutěži,
jež byla výsledkem víceletých studií
a příprav. (Zákon ze dne 28. července
1926, čís. 111 Sb. z. a n.) Nejbližším
úkolem bude vydání celé řady
prováděcích předpisů k tomuto
zákonu. Legislativní oddělení průmyslové
sekce zúčastnilo se dále přípravných
prací k chystanému zákonu o výrobě
a prodeji lékárnických specialit, reformy
a unifikace potravinářských zákonů,
spolupůsobilo při sjednávání
obchodních smluv a ujednání o právní
pomoci s cizími státy a uplatňovalo zájmy
výroby i při projednávání všech
osnov zákonů a nařízení jiných
ministerstev.
Koncem loňského roku prošlo tříleté
funkční období poradního sboru pro
otázky hospodářské a bylo přikročeno
k novému jmenování členů. Ustavující
schůze sboru konána dne 21. prosince 1926, v níž
zvoleno předsednictvo a ustaveno 8 stálých
výborů. K projednávání jednotlivých
otázek dosazeny byly zvláštní subkomitéty;
výborových schůzí konáno 19,
podvýborových 18. Projednávány všechny
důležité osnovy zákonů a nařízení.
Pokud jednání o těchto záležitostech
nebylo skončeno, bude v něm pokračováno.
Mimo to podrobeny budou úvaze zejména resoluce hospodářské
konference ženevské a konference obchodních
komor ve Stockholmě, bude jednáno o osnově
konkursního řádu a sledovány budou
otázky ochrany nájemníků a stavebního
ruchu.
V oboru obchodně-politickém podařilo se na
jaře 1927 skončiti jednání o celně-tarifní
smlouvě se Švýcarskem, zahájená
v roce 1925. Dále po vyjednávání téměř
celoročním, obnoveném na podkladě
daném zavedením zemědělských
cel zákonem ze dne 22. června 1926, č. 109
Sb. z. a n., podepsána dne 31. května 1927 obchodní
smlouva s Maďarskem, která svým rozsahem jest
největší obchodní smlouvou, kterou Československo
dosud uzavřelo. Smlouva tato publikována dne 6.
srpna 1927 pod čís. 120 Sb. z a n. Dne 21. července
1927 byla uzavřena nová celně-tarifní
smlouva s Rakouskem, která vstoupila na místo tří
dodatkových smluv celně-tarifních, vypovězených
Rakouskem ke dni 21. dubna 1927. Vedle toho uzavřeny byly
dvě provisorní smlouvy s Tureckem ze dne 30. září
1926 a ze dne 24. března 1927 a je nahrazující
definitivní smlouva ze dne 31. května 1927, uzavřená
na podkladě klausule nejvyšších výhod
a obsahující vedle toho vázání
některých cel, ujednání o tabáku
a ustanovení o vnitřních dávkách;
dále smlouva s Finskem ze dne 2. března 1927 a s
Estonskem ze dne 20. června 1927, obě na podkladě
klausule nejvyšších výhod, s některými
cly vázanými a sníženými. Obchodní
smlouva s Francií opatřena byla dodatkem ze dne
17. června 1926, podepsaným a doplněným
dne 31. května 1927 v Paříži; tento
doplněk nebyl však dosud uveden v platnost a celá
obchodní smlouva s Francií z r. 1923 bude revidována.
Ve stadiu jednání jest ještě obchodní
smlouva s Německem, se kterým bylo na podzim 1926
zahájeno jednání o velkou celně-tarifní
smlouvu, v němž se pokračuje. S královstvím
SHS zahájeno bylo jednání na jaře
1927 a bude v něm rovněž pokračováno.
Vedle toho se připravuje celně-tarifní smlouva
s Rumunskem a revise smlouvy se Španělskem z roku
1925.
V oboru autonomní úpravy cla byly provedeny menší
změny celního tarifu a vysvětlivek k němu,
autonomní snížení cla u některých
položek celního sazebníku, kde odpadly celní
slevy v nové rakouské smlouvě a kde bylo
v zájmu hospodářského života,
aby celní slevy byly podrženy, jakož i nově
upraveny dovozní listy na obilí a mlýnské
výrobky.
Z úvěru pro zvelebení vývozu byly
podporovány československé zahraniční
obchodní komory, jakož i korporace a spolky, které
se zabývají podporováním vývozu.
Dále byla podporována, příp. organisována
československá účast na význačných
mezinárodních veletrzích (v Lipsku, Lyoně,
Miláně, Barceloně, Záhřebě,
na Mezinárodní hudební výstavě
v Ženevě). Na veletrzích v Miláně
byl postaven na jaře 1927 samostatný československý
pavilon ze železobetonu pro vzorkové exposice čs.
firem. Poskytnuty finanční příspěvky
na hospodářskou propagandu tiskem v cizině
a umožněno vydání zvláštních
československých čísel význačných
zahraničních časopisů a revuí
věnovaných hospodářskému životu.
V celé řadě případů
povolena studijní stipendia na cesty do ciziny za účelem
seznání tamních poměrů a navázání
obchodních styků s cizinou, jakož i podpořeny
zájezdy interesentů z ciziny. Zvýšením
příslušného úvěru bude
umožněno ministerstvu obchodu, aby tuto činnost
provádělo za účelem zabezpečení
aktivity našeho zahraničního obchodu i v roce
1928 a to v míře přiměřeně
vyšší.
V oboru celně-administrativním spolupůsobilo
ministerstvo obchodu při vydání nového
zákona o celních slevách pro dovoz strojů
a přístrojů ze dne 1. července 1927,
č. 113 Sb. z. a n., jímž se prodlužuje
a rozšiřuje platnost zákona ze 17. března
1925, č. 58 Sb. z. a n. V zušlechťovacím
řízení bylo pro řadu oborů
vydáno generelní povolení tak, že v
jednotlivých konkrétních případech
povolení dávají nižší instance
celní správy a celý postup jest v zájmu
stran zjednodušen a urychlen. Spolupracováno bylo
na novém celním zákoně ze dne 14.
července 1927, č. 114 Sb. z. a n., a pracuje se
na chystaných prováděcích nařízeních
k němu.
Československá celní rada konala dne 22.
listopadu 1926 třetí valnou hromadu, kterou zahájeno
bylo nové tříleté funkční
období. Za účelem urychleného vyřizování
celních sporů a dotazů rozděleny byly
jednotlivé odbory celní rady do 16 menších
komisí, čímž získána větší
pohyblivost a pružnost jednání. Celní
rada skládá se z 64 členů, 27 náhradníků
a 87 expertů; v roce 1927 konalo se 13 schůzí.
Kontrola dovozu, vývozu a průvozu doznala pronikavého
uvolnění jednak autonomními úpravami,
jednak zejména v důsledku sjednaných obchodních
smluv se Švýcarskem, Maďarskem a Rakouskem. Uvolňovací
akce není dosud skončena, pokračuje se v
ní dále a nutno souditi, že uzavření
nové smlouvy s Německem přinese další
uvolnění resp. zrušení povolovacího
řízení až na několik nutných,
hospodářskými poměry odůvodněných
výjimek.
Podrobnější statistika dovozu a vývozu
jest uvedena v přílohách č. 1 - 4.
V oboru živnostenském, pokud jde o práce legislativní,
byly národním shromážděním
projednány zákon o vysvědčeních
škol opravňujících k úlevám
při nastoupení živnosti (zákon ze dne
29. dubna 1927, č. 65 Sb. z. a n.), zákon, kterým
se zavádí průkaz způsobilosti pro
živnost hostinskou a výčepnickou (zákon
ze dne 15. července 1927, č. 112 Sb. z. a n.) a
zákon o státní záruce za úvěr
určený k výstavbě veletržních
paláců v Praze (zákon ze dne 12. července
1927, č. 109 Sb. z. a n.). Meziministersky se projednávají:
zákon, kterým se zrušuje zák. čl.
XXV/1899 o státním důchodku z výčepu
lihových nápojů a doplňuje živnostenský
zákon, zákon o živnosti elektrotechnické,
zákon o zrušení resp. omezení cís.
nař. čís. 364/1915 ř. z. o úlevách
při nastoupení živnosti z důvodů
války, vládní nařízení,
jímž se mění a doplňuje nařízení
ministra obchodu a vnitra ze dne 30. března 1899, č.
64 ř. z., o úpravě obchodu pivem láhvovým,
zákon o stavbách, požívajících
výhod a o vyvlastnění ve prospěch
průmyslu, zákon, kterým se přenáší
kompetence k udělování stavebního
povolení některých živnostenských
provozoven na živnostenské úřady. Připravují
se nebo jsou již připraveny osnovy zákona,
kterým se výroba lihovin prohlašuje za živnost
koncesovanou, zákona, kterým prodej lihovin v uzavřených
nádobách prohlašuje se na Slovensku a Podkarpatské
Rusi za živnost koncesovanou, zákona, kterým
upravují se živnosti po kočovnicku provozované,
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon čís, 9/1924 Sb. z. a n. o výrobě,
prodeji a přechováváni radiotelegrafních
a radiotelefonních zařízení, jakož
i dovoz jejich z ciziny, novelisace zákona a prováděcího
nařízení, jímž se upravuje způsob
provádění voleb v živnostenských
společenstvech a společenstevních jednotách,
zákon o stavebních živnostech, osnova normativního
výnosu, kterým se mají dáti živnostenským
úřadům pokyny o ukládání
podmínek s hlediska soustavné elektrisace pro schvalování
soukromých a obecních elektráren. Pracuje
se na nové zákonné úpravě řízení
o schvalování živnostenských provozoven.
Státní rada živnostenská jako poradní
sbor ve věcech živnostenských projednala a
podala své vyjádření v poslední
době zejména o vládním návrhu
zákona o ochraně vzorové, o vládním
návrhu směnečného zákona, o
návrhu konkursního a vyrovnávacího
řádu a o chystané novelisaci zákona
o sociálním pojištění. Rovněž
se zabývala otázkou zajištění
stavebních pohledávek. Zvláštní
důležitost má subkomitét pro revisi
živnostenského řádu, který v
6 schůzích podrobně projednal znění
uvozovacího patentu k živnostenskému řádu
a připravil jeho novou stylisaci. V nejbližší
době bude projednávána partie o rozdělení
živností a partie o živnostenských společenstvech.
Při provádění živnostenského
řádu (zákona) jest činnost ministerstva
jednak rozhodující v nejvyšší instanci,
jednak normativní.
V oboru živnostensko-zvelebovacím je úkolem
ministerstva obchodu, aby výroba živnostenská
byla technicky zdokonalena a co nejekonomičtější
tak, aby malý a střední výrobce mohl
úspěšně obhájiti svou existenci.
Za tím účelem pořádají
se za vedení příslušných ústavů
pro zvelebování živnosti (na Slovensku a Podkarpatské
Rusi státního ústavu v Turč. Sv. Martině
a jeho odbočky v Užhorodě a v zemích
historických ústavů autonomních, jež
ministerstvo finančně podporuje) různé
kursy a přednášky pro živnostnictvo, udělují
se odborné porady, pečuje se o pořádání
výstavek učňovských prací a
živnostenských výstav vůbec, podporuje
se mechanisace dílen, vypisování soutěží
atd. Počet kursů pořádaných
v letech 1924 - 1926, jakož i počet jejich účastníků
a přehled nákladů na kursy vynaložených
jest patrný z příloh č. 5 - 6. Ministerstvo
obchodu vedle hmotné podpory pečuje o prohloubení
kursovní činnosti vhodnou úpravou učebných
osnov. K usnadnění výstavnictví vydán
řád pro průmyslové a živnostenské
výstavy. Jednotlivé podniky podporuji se i finančně.
Rovněž se udílejí podpory nemajetným
výrobcům, zejména vynálezcům
k usnadnění jejich účasti na veletrzích
a výstavách. Dále se podporují radou
i hmotně sdružovací snahy živnostenské
a odborný tisk. Připravuje se účast
živnostensko-zvelebovací služby na celostátní
výstavě soudobé kultury v Brně v r.
1928, jakož i zvláštní exposice umělecko-průmyslové
výroby.
Zvláštní zmínky zasluhuje státní
ústav pro zvelebování živností
v Turč. Sv. Martině, zřízený
vládním nařízením ze dne 1.
února 1923, č. 28 Sb. z. a n. Správě
ústavu podařilo se po překonání
různých obtíží a nedůvěry,
se kterou jeho počáteční činnost
v nových poměrech na Slovensku, kde instituce tato
byla dosud neznámou, se setkávala, získati
porozumění a uznání v kruzích
živnostenských, takže jeho podniky jsou vyhledávány
a docilují vzrůstajících úspěchů.
Záslužnou jest jeho činnost na povznesení
domáckého průmyslu slovenského, který
- ač namnoze byl a jest ještě důležitým
prostředkem k opatření výživy
chudého neb schudlého obyvatelstva mnohých
krajů slovenských - jeví znatelný
úpadkový sklon. Úkolem ústavu bylo
oživiti tuto domáckou výrobu, za kterýmžto
účelem uspořádal řadu kursů
v různých střediscích lidové
výroby a postaral se i o vhodnou organisaci výroby
a odbytu. Podobné kursy uspořádány
letos i na Podkarpatské Rusi a v činnosti této
bude i v r. 1928 intensivně pokračováno.
Činnost ústavu bude usnadněna stavbou samostatné
budovy, jejíž hlavní trakt chýlí
se k dokončení. Zároveň se staví
levý trakt, který obsahuje některé
další dílny, a v roce příštím
bude přikročeno i k stavbě traktu pravého,
jenž bude obsahovati zbývající potřebné
dílny a laboratoře. Nejbližším
úkolem ministerstva obchodu bude získání
vhodných sil v rámci nové systemisace pro
službu živnostensko-zvelebovací k doplnění
nedostatečného personálu tak, aby ústav
mohl co nejdříve zahájiti plnou činnost
ve všech směrech uložených mu organisačním
řádem, vyhlášeným dříve
zmíněným vládním nařízením.
K didaktické a technicko-zvelebovací akci živnostenské
připojuje se neméně důležitá
péče o živnostenské družstevnictví
a úvěrnictví. Organisace jeho zůstává
jako byla v roce minulém. Statistický přehled
živnostenských družstev podávají
přílohy č. 7 - 9.
Živnostenské úvěrnictví podporuje
ministerstvo obchodu, nehledíc k odborným poradám
a revisím, poskytováním zařizovacích
příspěvků nově vznikajícím
záložnám, pak režijními příspěvky
svazům a finančně slabým záložnám,
jakož i podle potřeby ve zvlášť odůvodněných
případech poskytováním nízko
zúročitelných státních zápůjček.
Výše státní záruky, kterou ministerstvo
obchodu převzalo ve smyslu zákona čís.
84/1922 Sb. z. a n. za svazy živnostenských záložen
a družstev dosáhla výše 19,200.000 Kč.
Ministerstvo obchodu působilo k řádnému
vybudování revisních oddělení
jednotlivých svazů a pro funkcionáře
družstev a záložen uspořádalo řadu
odborných kursů a za účelem získání
sil pro nové záložny na Slovensku vypsalo několik
studijních stipendií, kterými vhodným
uchazečům umožněno nabýti praktických
zkušeností ve vzorně prosperujících
ústavech starších. Peněžní
ústředí živnostenského družstevnictví,
kterým doplněna organisace a jemuž poskytnut
ze státních prostředků nízce
zúročitelný peněžní vklad,
vyvíjelo v minulém roce v plném rozsahu předepsanou
činnost.
Z družstev neúvěrních zvláštní
pozornost věnuje se družstvům pro nákup
strojů pro živnostníky. Statistický
přehled těchto družstev jest v příloze
č. 10. Úvěrová akce pro živnostníky
válkou poškozené postupně se likviduje
(Příloha č. 11.).
V roce 1928 bude v naznačené činnosti dále
pokračováno za účelem prohloubení
a zdokonalení provozu družstev. Budou přepracovány
vzorové stanovy pro živnostenské záložny
a připravuje se reforma a unifikace družstevního
práva a vydání jednotného revisního
zákona pro celé území republiky.
Péče ministerstva obchodu o rozvoj živnostenského
podnikání doplňuje se činností
společenstevních instruktorů jako poradních
orgánů živnostenských společenstev.
Pořádány přednášky, revise,
vydány nové vzorné tiskopisy a pomůcky
pro funkcionáře živnostenských společenstev
a působeno zejména k vybudování společenstevního
zřízení na Slovensku a Podkarpatské
Rusi. V této činnosti bude i dále pokračováno;
vedle toho bude přistoupeno k plánovitému
soustředění a zodbornění stávající
organisace v tom směru, aby slabá nebo nečinná
společenstva sloučila se s mohutnějšími
a zároveň tam, kde dány jsou podmínky,
jednak nová odborná společenstva byla zřizována,
jednak již utvořená rozšířena.
Společenstva jsou v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku organisována podle politických okresů
v okresní jednoty, pak v territoriální odborové
svazy vyššího řádu. (Podrobnosti
viz v přílohách č. 12 a 13.)
Zřízení nové IV. sekce povede k zvýšení
činnosti a soustavné péči v otázkách
obchodního podnikání. Na podporu domácího
obchodu zařaďuje se do rozpočtu 1928 nová
úvěrová položka.
Ochranných známek v roce 1926 přihlášeno
4.634 a ochranných vzorků 7.129. V I. polovici 1927
přihlášeno ochranných známek
2.581 a ochranných vzorků 3.701.
Dodávkové oddělení obstarává
dodávky svojí povahou většině
resortů společné, zejména textilií
a konfekce, a to pro všechny úřady a ústavy,
vyjma oboru ministerstva železnic, pošt a telegrafů
a částečně ministerstva národní
obrany. Snahou ministerstva obchodu jest soustředění
i nákupu kancelářských potřeb,
normalisace dodávek, zjednodušení celého
zadávacího řízení a zdokonalení
kontroly. Vede se evidence firem, provinivších se
při státních dodávkách, a provádí
se distribuce maloživnostenské kvoty vojenských
dodávek.
V oboru vodní dopravy věnována jest pozornost
provozu našich 3 plavebních společností,
na nichž stát jest finančně zúčastněn:
Labské, Dunajské a Oderské; všechny
vykazují za rok 1926 proti roku předchozímu
vzestup celkového provozu a také výsledky
za uplynulé měsíce letošního
roku nasvědčují dalšímu zvýšení.
Vzrůstá i kvota, kterou se účastní
společnosti Labská a Dunajská celkového
provozu na čs. úseku Labe a Dunaje a utěšeně
se vzmáhá i rozvoj domácích říčních
přístavů. Tomu odpovídají finanční
výsledky našich platebních podniků,
které jsou za rok 1926 vesměs příznivější
proti roku 1925, třebas nedošlo - kromě Labské,
která docílila jistého provozního
zisku (491.368 Kč), jehož však bylo nutno použíti
k úhradě ztráty z minulých let - k
vykázání čistého zisku. Okolnost
ta vysvětluje se hlavně překapitalisováním
společností a z toho plynoucí nutnosti velkých
odpisů. Bylo proto zahájeno jednání
o redakci akciového kapitálu, kterou by podniky
tyto byly stabilisovány a umožněna jim činnost
do budoucnosti, jmenovitě i v otázce doplnění
lodního parku. Provedení bude úkolem nejbližší
doby. Rozvoji vltavské plavby bude zajisté na prospěch
vystavění veřejného skladiště
v holešovickém přístavu, za kterýmžto
účelem utvořena za finanční
účasti státu, obce pražské a
soukromých interesentů zvláštní
akciová společnost.
Podrobná data provozu těchto plavebních společností,
jakož i podílu ČSR na provozu terstského
přístavu jsou patrna z příloh č.
14 - 21.
V jednání o přístavní pásma
v Hamburku a Štětíně bylo s Německem
dále pokračováno a jest naděje, že
v roce 1928 bude otázka tato skoncována a tím
nahrazeno dosavadní provisorium, sjednané v Hamburku
pro Labskou společnost v roce 1926.
Oddělení pro cizinecký, turistický
a lázeňský ruch věnovalo i v uplynulém
roce plnou pozornost všem příslušným
otázkám a podporovalo i hmotně jednotlivé
akce směřující k povznesení
tohoto ruchu. Pro rok 1928 zamýšlí se soustředění
a prohloubení propagandy a reorganisace subvencování.
V oboru péče o ubytování cizinců
a turistů prováděn soustavný dohled
na příslušné hotelové živnosti
po stránce řádného vedení jejich
a to jak co do čistoty, tak i úpravy cen a jejich
zvelebování. V roce 1926 přibylo v celé
republice 74 hotelových živností a zrušeno
bylo 11, takže celkový počet jejich jest 10.825
včetně turistických bud, lázeňských
pensionů a zájezdních hostinců.
Statistika turistických spolků a jejich členstva,
jakož i přehled návštěvy cizinců
v ČSR jest zřejmá z příloh
č. 22 a 23.
Pokud jde o patentní úřad, jehož činnost
rozvojem hospodářských poměrů
stoupá, možno uvésti, že v roce 1926 bylo
podáno patentových přihlášek
6.608, nových patentů uděleno 3.000, zaniklo
neb zrušeno bylo 1.845 a koncem pak roku 1926 bylo jich v
platnosti 11.135. V I. polovině r. 1927 bylo podáno
patentových přihlášek 3.975, nových
patentů uděleno 1.720, zaniklo neb zrušeno
bylo 1.011 a dne 30. června 1927 bylo 11.844 platných
patentů. Podrobnější data činností
patentního úřadu jsou patrna z příloh
č. 24 - 27.
Pro rok 1928 preliminují se výdaje částkou | 41.7 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro rok 1927 | 34.1 mil. Kč, |
více o | 7,6 mil. Kč. |
K odůvodnění této vyšší
potřely, nepřihlíží-li se k některým
nepatrným zvýšením položek a ke
zvýšeným osobním výdajům
v důsledku nové úpravy platové, dlužno
uvésti toto:
Vzhledem k novým úkolům kladeným na
státní správu, a k nutnosti podpořiti
snahy k usnadnění vývozu, jakož i za
účelem zvelebení domácího obchodního
podnikání, zvýšeny potřeby na
"Zvelebování průmyslu" o 0,8 mil.
Kč, "Zvelebování vývozu"
o 0,7 mil. Kč a zařaďuje se nová položka
"Zvelebování obchodu" částkou
0,2 mil. Kč.
Jelikož postavením budovy Ústavu pro zvelebování
živností v Turč. Sv. Martině dána
bude teprve možnost k plnému rozvinutí činnosti
tohoto ústavu podle jeho organisačního řádu,
bylo nutno v tit. 2, § 2. zvýšiti řádné
věcné výdaje o 0,5 mil. Kč a mimořádné
věcné o 0,4 mil. Kč.
V tit. 2. a 3. "Nestátní ústavy pro
zvelebování živností" zařaďuje
se nová položka "Mimořádné
příspěvky" částkou 0,4
mil. Kč, kteréhožto závěru bude
v prvé řadě použito na podporu účasti
nestátních ústavů na výstavě
soudobé kultury v Brně.
Z důvodů účinnější
podpory různých družstev zvyšuje se potřeba
položek "Opatřování pracovních
pomůcek živnostenských a poskytování
provozovacích zápůjček a subvencí",
o 0,4 mil. Kč, "Podpora úvěrně
hospodářských a nákupních organisací
živnostenských a organisačních snah
živnostenských společenstev i snah odborových"
o 0,3 mil. Kč, "Různá jiná opatření
ku podpoře živností" o 0,4 mil. Kč,
a zařaďuje se nová položka "Mimořádná
opatření ku podpoře živností",
částkou 1,6 mil. Kč.
Vzhledem k nutnosti systematické propagandy cizineckého
ruchu s ohledem na jeho význam pro platební bilanci
zvyšuje se potřeba na "Cizinecký, turistický
a lázeňský ruch" o 0,6 mil. Kč.
Udržení osobní dopravy na určitých
tratích vodních, jež jsou passivní a
jichž provoz je žádoucím v zájmu
veřejném, vyžaduje vyšší podpory
čs. plavebních společností a zvyšuje
se tudíž položka "Podpory čs. podnikání
říčního a námořního"
o 0,5 mil. Kč.
Příjmy preliminují se v roce 1928 částkou | 9,3 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené v roce 1927 | 11,9 mil. Kč, |
méně o | 2.6 mil. Kč, |
kteréžto snížení odůvodněno
jest hlavně likvidací povolovacího řízení.
Příloha č. 1.
1925 | 1,288.071 | 66,405.715 | 17.594,246.985 | 7,837.911 | 121,495.123 | 18.798,953.187 | 6,549.840 | 55,089.408 | 1.204,706.202 |
1926 | 1,188.554 | 65,708.441 | 15.276,671.000 | 8,950.870 | 127,965.410 | 17.856,559.000 | 7,762.316 | 62,256.969 | 2.579,888.000 |
1927 za půl roku | 541.744 | 29,205.080 | 7.539,875.000 | 4,412.157 | 64,218.350 | 8.785,438.000 | 3,870.413 | 35,013.270 | 1.245,563.000 |
Příloha č. 2.
Leden | 59.629 | 3,988.990 | 887,699.000, | 529.640 | 10,506.190 | 1.285,612.000 | 470.011 | 6,517.200 | 397,913.000 |
Únor | 69.067 | 4,490.670 | 1.191, 789.000 | 622.945 | 10,112.000 | 1.422,668.000 | 553.878 | 5,621.330 | 230,879.000 |
Březen | 91.814 | 4,953.190 | 1.308,140.000 | 550.666 | 10,698.720 | 1.529,015.000 | 458.852 | 5,745.530 | 220,875.000 |
Duben | 117.791 | 4,408.440 | 1.262,070.000 | 811.740 | 10,172.710 | 1.536,258.000 | 693.949 | 5,764.270 | 274,188.000 |
Květen | 108.558 | 5,022.660 | 1.364,459.000 | 894.912 | 11,052.370 | 1.516,306.000 | 786.354 | 6,029.710 | 151,847.000 |
Červen | 95.522 | 6,341.320 | 1.525,701.000 | 1,002.342 | 11,676.350 | 1.495,579.000 | 906.820 | 5,335.030 | 30,122.000 |
Příloha č. 3.
I. Živá zvířata | ||||
II. Potraviny a nápoje | ||||
III. Suroviny a výrobky zhruba zpracované | ||||
IV. Výrobky hotové | ||||
V. Zlato a stříbro nezpracované, peníze zlaté a stříbrné | ||||
Úhrnem |
Příloha č. 4.
I. Živá zvířata | 328.480 q | 257,930.000 Kč | 43.060 q | 20.763.000 Kč |
II. Potraviny a nápoje | 7,010.880 q | 1.65,4,646.000 Kč | 4,689.530 q | 1.240,308.000 Kč |
III. Suroviny a výrobky zhruba zpracované | 21,199.550 q | 3.628.464.000 Kč | 53,298.720 q | 1.741,479.000 Kč |
IV. Výrobky hotové | 993.930 q | 1.994,351.000 Kč | 6,231.450 q | 5.775,519.000 Kč |
V. Zlato a stříbro nezpracované, peníze zlaté a stříbrné | 22 q | 4,486.000 Kč | 173 q | 7,369.000 Kč |
Úhrnem | 29,532.862 q | 7.539,877.000 Kč | 64,265.933 q | 8.785,438.000 Kč |