O činnosti ministerstva sociální péče
v posledním období a o jeho programu pro rok 1928,
nehledí-li se k jeho činnosti správní
v nejužším slova smyslu, dlužno uvésti
zvláště toto:
Podle zákona ze dne 9. října 1924, č.
221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a stáří,
jenž je v účinnosti od 1. července 1926,
jsou nositeli nemocenského pojištění
nemocenské pojišťovny okresní, zemědělské,
závodní, společenstevní (gremiální),
spolkové a zapsané pomocné. Celkem je všech
nemocenských pojišťoven něco přes
tři sta. Jsou sdruženy u 7 svazů nemocenských
pojišťoven. Jak nad nemocenskými pojišťovnami,
tak i nad svazy vykonává dozor ústřední
sociální pojišťovna, která je sama
výhradním nositelem invalidního a starobního
pojištění. Dozorem nad Ústřední
sociální pojišťovnou je pověřeno
ministerstvo sociální péče.
Pokud není rozhodování o opravných
prostředcích proti výměrům
nemocenských pojišťoven přikázáno
rozhodčím nebo pojišťovacím soudům,
přísluší ministerstvu sociální
péče jako za platnosti dřívějšího
nemocenského zákona nadále rozhodování
ve třetí stolici pauze s tou změnou, že
rozhodnutí druhé stolice, jímž byl výměr
první stolice potvrzen, jest konečné. Při
rozhodování o stížnostech proti výměrům
Ústřední sociální pojišťovny
ve věcech invalidního a starobního pojištění
je ministerstvo sociální péče první
a zároveň poslední stolicí.
Obor činnosti ministerstva sociální péče
na poli sociálního pojištění
doznává značného rozšíření
nejenom uzákoněním invalidního a starobního
pojištění, nýbrž i nově
zavedeným nemocenským pojištěním
veřejných zaměstnanců podle zákona
ze dne 15. října 1925, č. 221 Sb. z. a n.
Od 1. srpna 1926 tu ministerstvo sociální péče
obstarává veškerou agendu, kterou s sebou přináší
výkon dozorčí moci nad Léčebným
fondem veřejných zaměstnanců.
Nositelem úrazového pojištění
jsou Úrazové pojišťovny dělnické
v Praze, v Brně a Zemská úřadovna
pro dělnické pojištění v Bratislavě,
nad jejichž činností po stránce organisační,
správní i hospodářské dozírá
ministerstvo sociální péče, které
rozhoduje též v poslední instanci spory týkající
se pojistné povinnosti a zařazení podniků,
jakož i předpisu pojistných příspěvků.
Rovněž vykonává ministerstvo sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy dozor na úrazové zaopatření
zaměstnanců podniků, které byly podle
§ 4 úr. zák. pojistné povinnosti sproštěny.
Po stránce hospodářské snaží
se podle možnosti v zájmu zlevnění výroby
snižovati správní náklady úrazového
pojištění a podporou i propagací zábrany
úrazové působiti k omezení nebezpečí
podnikových úrazů. Spolu dbá toho,
aby potřebná ochrana byla poskytována našim
státním příslušníkům
proti cizozemským nositelům pojištění,
pokud tito odpírají výplatu důchodů.
Pokud jde o ochranu t. zv. starých důchodců,
jimž vyměřeny byly na základě
nízké předválečné mzdy
důchody k uhájení existence za dnešních
poměrů zcela nedostačující,
jest snaha zlepšiti jejich důchod zavedením
drahotních příplatků k úrazovým
důchodům za určitých předpokladů
vyplácených.
Pensijní pojištění provádí
Všeobecný pensijní ústav se 6 zemskými
úřadovnami a 42 náhradními ústavy.
Stát zasahuje ze svých prostředků
jen, pokud změnou státoprávních poměrů
a přerušením kontinuity jsou ohroženy
nároky pojištěnců, resp. důchodců
pojištěných před převratem u
pensijních ústavů mimo nynější
území Československé republiky.
Zvláštní odborná komise pracuje na návrhu
pro novou úpravu pensijního zákona spolu
s nemocenským pojištěním soukromých
úředníků a zřízenců.
Státní podpora stavebního ruchu, jež
byla upravována zákonem každoročně
od roku 1919 až do roku 1924, nebyla vůbec obnovena
pro stavby podnikané v letech 1925 a 1926. Teprve zákonem
ze dne 7. dubna 1927, čís. 44 Sb. z. a n., byla
provisorně znovu upravena. Podpora záleží
především v dlouhodobém osvobození
staveb, které se dokončí do konce roku 1928,
od domovní daně s přirážkami
a od obecních dávek vybíraných na
podkladě nájemného, v úlevách
poplatkových a stavebních. Na stavbu rodinných
domků vůbec, na stavbu malobytových domů
nájemních pak, pokud je staví obecně
prospěšná stavební sdružení
nebo obce, může býti poskytnuta státní
záruka za druhořadé hypotekární
zápůjčky do výše 40% stavebního
nákladu. Záruky státu mohou býti převzaty
do úhrnné výše 120,000.000 Kč.
Řečený zákon, podle něhož
může býti státní záruka
poskytnuta jen na stavby začaté do 31. března
1928, tedy do dne, do kterého působí dosud
platný zákon O ochraně nájemníků
čís. 48/1925, Sb. z. a n., má zřejmě
ráz provisoria, předcházejícího
očekávanou dlouhodobou úpravu bytových
a stavebních poměrů, ve které by došly
vhodného výrazu vzájemná souvislost
podporování stavebního ruchu s uvolňováním
ochrany nájemníků.
Ze zákona toho, který poskytuje pouhou záruku
státu, opouštěje zásadu dřívějších
zákonů o stavebním ruchu, podle nichž
se zárukou státu byla spojena povinnost státu
umořovati zaručené zápůjčky,
jest zřejma tendence učiniti stavební podnikání
nezávislým na finanční podpoře
z veřejných prostředků a zjednati
pro ně vzpruhu v dostatečné vlastní
výnosnosti.
Prováděcí nařízení čís.
57/1927 Sb. z. a n., upravuje podmínky pro převzetí
státní záruky tak, aby risiko státu
spojené se zárukou bylo co nejmenší.
Působnost zákona o mimořádných
opatřeních bytové péče čís.
225/1922 Sb. z. a n. ve znění novely čís.
87/1923 Sb. z. a n., byla prodloužena do vydání
nového zákona, nejdéle do konce roku 1927.
Zákon bude ve změněné formě
obnoven pravděpodobně i pro rok 1928.
Podle zákonů o stavebním ruchu z let 1919
až 1924 byla do konce srpna 1927 udělena podpora celkem
na 4.067 nájemních domů a na 23.998 rodinných
domků, úhrnem tudíž na 28.065 domů.
Všech 28.065 domů obsahuje 65.478 bytů; z toho
nájemní domy 38.526 a rodinné domky 26.952.
Z nájemních domů 3.892 domy již kolaudované
obsahují kromě bytů 687 malých provozoven
a 1.063 obchodních a jiných místností.
Z rodinných domků obsahuje 23.148 kolaudovaných
domků kromě bytů 982 malých provozoven
a 223 obchodní a jiné místnosti. U 1.811
rodinných domků drobných zemědělců
byla mimo to udělena podpora na vystavění
hospodářských budov, jako stodol, stájí
a pod.
Stavební náklad všech státem podporovaných staveb činí | 4.792,908.846,- Kč |
Záruka státu za zápůjčky úhrnem | 3.160,713.682,- Kč |
z nichž roční anuita činí | 202,318.019,45 Kč |
Příspěvek na zúrokování a úmor z nákladu | 550,263.766,- Kč |
a to ročně okrouhle částkou | 202,010.550,04 Kč |
Přímé zápůjčky družstvům státních zaměstnanců v celkové výši | 85,915.000,- Kč |
Příspěvky jednou pro vždy na provisorní stavby částkou | 5,314.970,- Kč |
Přímé zápůjčky na dokončení staveb z roku 1919 a 1920 ve výši | 20,699.600,- Kč. |
Ku podpoře stavebního ruchu jest mimo to určen
výnos státní losové výpůjčky,
povolené zákonem o stavebním ruchu čís.
100/1921 Sb. z. a n.
Státní bytový fond, zřízený
zákonem čís. 98/1919 Sb. z. a n., a limitovaný
částkou 25,000.000 Kč, poskytoval záruku
za druhořadé hypotéky na stavby obecně
prospěšných stavebních sdružení,
zejména v takových případech, ve kterých
toho vyžadovala naléhavá potřeba po
vypršení působnosti zákona o stavebním
ruchu z roku 1924.
Po stránce legislativní jeví se činnost
ministerstva sociální péče v oboru
sociální péče o mládež
jednak v přípravě osnovy zákona o
výchově ochranné, prováděcího
nařízení k zákonu o ochraně
dětí v cizí péči a dětí
nemanželských, jednak ve spoluúčasti
na přípravě zákona o školách
mateřských (s ministerstvem školství
a národní osvěty) a osnovy zákona
o cikánech a zákona proti šíření
a vydávání oplzlých tiskopisů.
Po stránce organisační směřovala
činnost ministerstva sociální péče
k prohloubení a zdokonalení činnosti institucí
soukromé a veřejné péče o mládež
a ta jednak stykem s ústředními organisacemi
této péče, jednak prostřednictvím
svých instruktorů při prohlídkách
jednotlivých institucí a sociálních
zařízení. V agendě subvenční
poskytovány byly subvence jednotlivým sociálním
zařízením podle pravidel o povolování
státních subvencí na úkoly sociální
péče o mládež.
Na subvencích vydalo ministerstvo sociální
péče v letech 1925 a 1926 celkem 16,074.814,51 Kč
a umožnilo tak nejen úspěšnou činnost
četných institucí péče o mládež
(celkem přes 1500), ale přispělo také
k vybudování a působení mnoha ústavů
nových a to:
10 domů sociální péče,
35 dětských domovů,
10 ústavů pro mládež a osoby tělesně,
duševně nebo mravně vadné,
dále 3 ústavů a zařízení
jiného druhu, jakož i značného počtu
poraden pro matky a kojence.
Celková agenda oboru péče o mládež
zůstala nezmenšená, v některých
oborech se rozvíjí.
V další působnosti bude v důsledku zákona
o reformě správy veřejné třeba
vypracovati zákony, které by upravily péči
o mládež jednotně na nových veřejnoprávních
základech a přizpůsobily těmto novým
poměrům činnost orgánů správy
zemské i činitelů péče dobrovolné,
rovněž propracovati statuty a nařízení
různých zemských ústavů a jiných
zařízení pečujících
o mládež k cíli dosažení schválení
státního. Také spolupůsobení
při provádění zákona o potulných
cikánech a podle dosavadního stavu jednání
též péče o propuštěné
mladistvé trestance (příp. i dospělé)
náleží k dalším úkolům
ministerstva sociální péče v tomto
odvětví.
Zprostředkování práce v Československé
republice nemá jednotného zákonného
podkladu. V Čechách jest upraveno zemským
zákonem čís. 57/1903 z. z. a spočívá
na autonomii okresní a zemské. Zprostředkování
práce na Moravě a ve Slezsku spočívá
na nařízení čís. 509/1917 ř.
z. Střediskem činnosti zprostředkovací
jest pro Moravu zemský úřad práce
v Brně, pro Slezsko v Opavě. Na Slovensku a Podkarpatské
Rusi jsou orgány zprostředkování práce
zemský úřad práce pro Slovensko v
Bratislavě a státní zprostředkovatelna
práce v Užhorodě. Jim podléhají
zprostředkovatelny práce pro průmyslové
dělnictvo, zřízené v nejdůležitějších
místech na podkladě zákonného článku
XVI. z roku 1916. Vedle zprostředkovatelen práce
pro dělnictvo, činné v průmyslu, obchodu
a hornictví, existují na Slovensku zvláštní
zprostředkovatelny pro sezonní dělnictvo
zemědělské, které každoročně
odchází ve velkém počtu na polní
práce nejen do tuzemska, nýbrž i do ciziny.
Zprostředkování práce do ciziny jest
svěřeno zemskému ústřednímu
úřadu práce v Praze. Tento úřad
organisuje transporty dělníků do ciziny po
předchozím sjednání pracovních
smluv, schválených ministerstvem sociální
péče. Dělnictvo, které se přihlásilo
na práci do ciziny v roce 1926, náleželo hlavně
kovopracovníkům, horníkům, dělníkům
cukrovarnickým a zemědělským. Najímání
dělnictva do ciziny povoluje se toliko v těch případech,
kde nelze očekávati, že by odchodem dělnictva
byly poškozeny domácí národohospodářské
zájmy. Odchod dělnictva hlavně průmyslového
do Francie se v tomto roce značně zmenšil v
důsledku poklesu franku.
Dosavadní roztříštěnosti předpisů
upravujících zprostředkování
práce v jednotlivých územích Československé
republiky má býti čeleno v budoucnu zákonem.
K provedení zákona o domácké práci
(zákon ze dne 12. prosince 1919, č. 29/1920 Sb.
z. a n.) bylo zřízeno 5 ústředních
a 30 obvodních komisí pro tato výrobní
odvětví: Pro výrobu textilní 1 ústřední
a 10 obvodních komisí, pro výrobu oděvů
a prádla 1 ústřední a 8 obvodních
komisí, pro výrobu zboží perleťářského
1 ústřední a 1 obvodní komise, pro
výrobu obuvi 1 ústřední a 6 obvodních
komisí a pro výrobu zboží sklářského
1 ústřední a 5 obvodních komisí.
Závodní výbory (zákon č. 330/1921
Sb. z. a n.) působí v každém samostatném,
výdělečně činném závodě
(mimo podniky hornické), v němž je trvale (celoročně)
zaměstnáno aspoň 30 zaměstnanců
a jenž trvá alespoň půl roku od zahájení
výroby. Počet závodních výborů
rok od roku stoupá. V roce 1926 bylo všech závodních
výborů (pokud zjištěno) 2185 (v roce
1922 1600), v Čechách 1519, na Moravě 430,
ve Slezsku 116, na Slovensku 117 a v Podkarpatské Rusi
3. Také agenda rozhodčích komisí podle
zákona o závodních výborech, jichž
je celkem 194 (v Čechách 109, na Moravě 37,
ve Slezsku 10, na Slovensku 37 a v Podkarpatské Rusi 1),
silně vzrůstá a tím vzrůstají
rok od roku i náklady spojené s touto činností.
V podnicích hornických slouží ochraně
zaměstnanců závodní a revírní
rady (zákon č. 144/1920 Sb. z. a n.), jež náleží
však do resortu ministerstva veřejných prací.
Živnostenská inspekce pověřena jest
dozorem na zachovávání zákonů
a předpisů vydaných na ochranu dělnictva
živnostenského jakož i dělníků
pracujících podomácku. Vedle této
hlavní své činnosti vykonává
mnohé úkoly související se záležitostmi
živnostenské, resp. průmyslové výroby
a s řešením hospodářských
a sociálních otázek dělnických.
K plnění tohoto širokého a mnohostranného
úkolu konají orgánové živnostenské
inspekce občasné prohlídky průmyslových
a živnostenských závodů účastní
se komisí nařízených živnostenskými
úřady za účelem udělení
povolení ku zřizování nových
závodů nebo závodních zařízení,
kolaudace provedených staveb a zařízení,
šetření úrazů atd. Vedle toho
konají též jednak z vlastního podnětu,
jednak z podnětu zájemníků různá
zvláštní šetření v závodech.
V oboru hlavní své působnosti, t. j. technické
ochrany života a zdraví živnostenského
dělnictva, zůstává předním
programem této instituce sledování všech
nových vymožeností na poli ochranné
techniky a živnostenské hygieny jakož i příprava
návrhů na vydávání dalších
nových ochranných předpisů, resp.
doplňování předpisů již
platných, vzhledem k novým nebo změněným
výrobním methodám a technickému pokroku.
O úřední činnosti živnostenských
inspektorů podává ministerstvo sociální
péče každoročně zvláštní
obsáhlou zprávu.
Rámcovým zákonem č. 199/1919 Sb. z.
a n. byl dán podklad péči o válečné
poškozence. Směrnice k provádění
péče o válečné poškozence
podle zákona č. 142/1920 Sb. z. a n. novelovaného
zákonem č. 39/1922 Sb. z. a n.
Váleční invalidé mají vedle
rent ještě nárok na léčení,
pokud jde o léčení chorob nebo zranění,
přivoděných ve službě vojenské.
K léčení patří i poskytování
orthopedických pomůcek válečným
poškozencům - invalidům. Vedle zákonné
péče provádí ministerstvo sociální
péče prostřednictvím zemských
úřadů pro péči o válečné
poškozence ještě péči charitativní.
O stavu vystěhovalectví z Československé
republiky v posledních letech svědčí
tato data:
do států zámořských | |||||||
U. S. A. | 953 | 2.315 | 517 | Rakousko | 817 | 776 | 332 |
Kanada | 1.685 | 8.914 | 5.823 | Německo | 2.565 | 1.572 | 842 |
Argentina | 1.735 | 2.712 | 846 | Polsko | 219 | 182 | 53 |
Brasilie | 96 | 157 | 21 | Maďarsko | 1.077 | 380 | 85 |
Středoam. státy a Kuba | 322 | 49 | 28 | Rumunsko | 274 | 353 | 57 |
Ostatní státy | 326 | 95 | S. H. S. | 275 | 449 | 91 | |
Francie | 7.279 | 6.364 | 217 | ||||
Rusko | 1.613 | 947 | 134 | ||||
Ostatní Evropa | 391 | 604 | 241 | ||||
Celkem | 4.791 | 14.473 | 7.330 | Celkem | 14.510 | 11.627 | 2.052 |
U. S. A. | 3.194 | 2.724 | 895 |
Kanada | 2.134 | 5.941 | 2.964 |
Argentina | 1.748 | 2.348 | 789 |
Brasilie | 76 | 63 | 7 |
Středoamerické státy a Kuba | 205 | 18 | 9 |
Ostatní státy | 23 | 172 | 44 |
Celkem | 7.380 | 11.266 | 4.708 |
Koncesi k dopravě vystěhovalců obdrželo
14 cizozemských dopravních společností
a 1 československá, jež jsou povinny složiti
jistotu podnikatelovu a zmocněncovu jako záruku.
Vystěhovalectví do Spojených států
severoamerických bylo omezeno imigračním
zákonem americkým, který vešel v platnost
1. červencem 1924. Kvota vystěhovalců stanovena
pro Československou republiku v roce 1926 počtem
3073 vystěhovalců; tato kvota zůstala též
v platnosti pro rok 1927.
V poslední době obrací se větší
proud vystěhovalců do Kanady a Argentiny.
Allotment pro Kanadu je pohyblivý a řídí
se podle potřeby zemědělských dělníků
na trhu práce. Jarní allotment pro Československou
republiku obnášel 7785 vystěhovalců;
letní nebyl kanadskými úřady stanoven
pro nepříznivé pracovní podmínky.
Státní repatriace, t. j. umožnění
návratu do vlasti vystěhovalcům na účet
státu, byla již definitivně skončena
dnem 31. prosince 1924. Od tohoto dne nemůže býti
žádný československý příslušník
repatriován na účet státu. Jen v případech
zcela mimořádných může mu československý
zastupitelský úřad uděliti na účet
ministerstva sociální péče přiměřenou
nouzovou podporu k umožnění návratu
do vlasti.
K dalším úkolům náleží
hlavně péče o řádné
informace a porady vystěhovalcům, o ochranu proti
klamným informacím, o ochranu během dopravy
a při vstupu do cizí země, podporu nuzným
vystěhovalcům v cizině neb na návrat
do vlasti a úpravu vystěhovalectví v souhlase
se skutečnou potřebou a zájmy státními.
Dne 31. března 1927 byla tomu dvě léta co
jest v účinnosti zákon o státním
příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti
čís. 207/1921 Sb. z. a n. Výkaz o výsledcích
za rok 1926 dává po prvé obraz za období
celého kalendářního roku, ježto
v roce 1925 byl zmíněný zákon v účinnosti
jen po dobu 9 měsíců, počínajíc
dnem 1. dubna 1925.
Podle účetní závěrky na rok
1926 byla na potřebu "Péče o nezaměstnané"
v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a, na Slovensku celkem vydáno | 21,104.649 Kč 16 h, |
na Podkarpatské Rusi | 142.322 Kč 69 h, |
takže celkový náklad státní správy s prováděním zákona o státním příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti v roce 1926 činil | 21,282.971 Kč 85 h. |
Z toho vyplaceno na náhradu státního příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti odborovým organisacím | 20,032.422 Kč 99 h, |
z kteréž částky připadá pro členy odborových organisací v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku | 19,943.242 Kč 40 h, |
a pro členy odborových organisací, bydlící na Podkarpatské Rusi částka | 89.180 Kč 59 h. |
Shora uvedená částka 20;032.422 Kč 99 h byla nahrazena odborovým organisacím jako příplatek k podpoře, kterou vyplatily z vlastních prostředků ve výši 15,007.385 Kč 48 h, takže úhrnem bylo členům odborových organisací na podpoře v nezaměstnanosti a na státním příspěvku vydáno | 35,039.808 Kč 47 h. |
V roce 1920 bylo 141 odborových svazů, které
ve smyslu § 4, odst. 3., zákona čís.
267/1921 Sb. z. a n. měly od ministerstva sociální
péče svolení zprostředkovati svým
členům výplatu státního příspěvku
k podpoře v nezaměstnanosti. Z nich bylo 105 s jednací
řečí převážně československou
a 36 s jednací řečí převážně
německou.
Odborovými svazy s jednací řečí
převážně československou předloženy
ministerstvu sociální péče k vyúčtování
80.880 podpůrných případů a
odborovými organisacemi s jednací řečí
převážně německou 55.484 případů,
tudíž celkem 146.364 podpůrných případů.
V I. pololetí r. 1927 bylo v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a Slovensku vyplaceno | 11,545.114 Kč 82 h |
a na Podkarpatské Rusi | 41.327 Kč 77 h, |
takže celkový náklad státní správy na péči o nezaměstnané za I. pololetí r. 1927 činil | 11,586.541 Kč 59 h. |
V návrhu rozpočtu na rok 1928 preliminují se výdaje této kapitoly částkou | 865,8 mil. Kč. |
V rozpočtu na rok 1927 byly preliminovány výdaje ministerstva sociální péče (kap. 17. a 17. A.) částkou | 838,2 mil. Kč, |
preliminuje se tedy pro rok 1928 více o | 27,6 mil. Kč. |
Proti rozpočtu kapitoly 17. a 17. A. pro rok 1927 dlužno,
nehledíc ke zvýšeným osobním
výdajům v důsledku nové úpravy
platové, uvésti tyto nové úvěry
resp. tato význačnější zvýšení
a snížení rozpočtových položek:
Nově zařazeny tyto úvěry:
"Státní příspěvek podle
§ 123 zákona č. 221/24 Sb. z. a n." 3,02
mil. Kč, "Státní příspěvek
podle § 37, odst. 1. zákona č. 221/25 Sb. z.
a n." 0,5 mil. Kč, "Náklad na volby do
Léčebného fondu veřejných zaměstnanců"
2 mil. Kč, "Pojistné pro invalidní a
starobní pojištění vojínů
po dobu jejich zákonité presenční
služby podle zákona č. 221/24 Sb. z. a n."
16 mil. Kč (v roce 1927 zařazeno v rozpočtu
kap. 5, ministerstvo národní obrany) a "Příspěvek
na pensijní zajištění nejstarších
žurnalistů" 1,5 mil. Kč.
Úvěr na "Úřední a kancelářské
potřeby" byl zvýšen o 0,4 mil. Kč,
ježto správa, udržování, čištění
atd. nové budovy úřední bude vzhledem
k její rozsáhlosti vyžadovati zvýšených
výdajů.
Úvěr na "Péči o nezaměstnané"
zvýšen byl o 10 mil. Kč vzhledem ke zkušenostem
posledních let, kdy preliminovaný úvěr
k úhradě zákonitých požitků
nestačil.
Úvěrové položky "Zákonité
požitky válečných invalidů"
a "Zákonité požitky pozůstalých
po válečných poškozencích a padlých
vojínech" sníženy byly proti roku 1927
o 8,4 mil. Kč, ježto zemské úřady
pro péči o válečné poškozence
povšechně vyměřily již všechny
důchody podle zákonů o požitcích
válečných poškozenců a odpadnou
nedoplatky za dřívější léta.
"Náklad na zařízení ministerstva"
snížen o 0,5 mil. Kč vzhledem k tomu, že
zařízení pořízeno bylo již
z větší části z úvěru
roku 1927.
Příjmy pro rok 1928 preliminují se částkou | 16,8 mil. Kč, |
tedy proti částce pro rok 1927 preliminované | 14,7 mil. Kč, |
více o | 2,1 mil. Kč. |
Proti rozpočtu kapitoly 17. a 17. A. pro rok 1927 je úhrada
značněji zvýšena u položky "Náhrady
vlastníků domů a úroky z prodlení"
o 3 mil. Kč v důsledku pokročivšího
vyúčtování staveb a značněji
snížena při péči o válečné
poškozence u položky "Splátky na poskytnuté
zápůjčky" o 0,7 mil. Kč vzhledem
k očekávanému výsledku splátek.
Příloha č. 1.
Čsl. státní dětský domov v Rim. Sobotě | 70 | 2280 | 203 |
Čsl. státní dětský domov v Košicích | 81 | 1359 | 158 |
Čsl. státní dětský domov v Mukačevě a filiálka ve Velkém Sevljuši | 270 | 1220 | 315 |
Čsl. státní sirotčinec ve Slov. Lupči | 100 | ||
Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Dubnici | 90 | ||
Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Kremnici | 120 | 160 | |
Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Komárně | 25 | 60 | |
Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Jelšavě | 35 | 65 | |
Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Užhorodě | 130 | ||
Čsl. státní ústav pro slepé v Levoči | 45 |