Příloha č. 2.
Okresní péče o mládež | 209 | 99 | 79 | 35 | 13 | 19 | 2 | *) 46 | *) 11 | 513 | (*) místní spolky ČČK) | ||||
Odbory Ochrany matek a dětí (kojenců) | 194 | 79 | 76 | 13 | 362 | ||||||||||
Poradny pro matky a kojence | 228 | 284 | 150 | 123 | 31 | 75 | *) 46 | *) 14 | 951 | (*) dětské soc. zdrav. stanice ČČK) | |||||
Jesle | 48 | 17 | 20 | 12 | 3 | 4 | 2 | 106 | |||||||
Útulky pro rodičky a kojence | 22 | 7 | 5 | 3 | 4 | 2 | 43 | ||||||||
Opatrovny a mateřské školy | 341 | 252 | 277 | 148 | 3 | 92 | 51 | 12 | 74 | 7 | 30 | *) 10 | 44 | 1341 | (*) 6 něm.-maď., 3 slov.-něm., 1 slov. maď.) |
Denní útulky | 50 | 36 | 8 | 22 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 127 | |||||
Dětské domovy, sirotčince a pod. | 112 | 63 | 84 | 17 | 6 | 6 | 1 | 15 | 5 | 3 | 3 | 315 | |||
Státní dětské, domovy a sirotčince | 3 | 1 | 4 | ||||||||||||
Učňovské besídky | 108 | 25 | 74 | 36 | 14 | 6 | 6 | 269 | |||||||
Útulky pro učně | 11 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 23 | |||||||
Ústavy pro zanedbanou mládež | 13 | 4 | 6 | 1 | 1 | 2 | 1 | 28 | |||||||
Ústavy pro slepé | 6 | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | 15 | ||||||||
Ústavy pro hluchoněmé | 7 | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 | 20 | ||||||||
Ústavy pro zmrzačené | 4 | 1 | 3 | 1 | 9 | ||||||||||
Ústavy pro epileptické | 1 | 3 | 4 | ||||||||||||
Ústavy pro slabomyslné | 6 | 6 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 19 | |||||||
Celkem | 1360 | 870 | 803 | 398 | 3 | 179 | 169 | 15 | 213 | 13 | 34 | 10 | 82 | 4149 |
Příloha č. 3.
Česka zemská komise pro péči o mládež v Praze | 209 | 175 | 228 | 6 | 7 | 517 | 3,069.330,90 | 3,133.583,83 |
Česká zemská péče o mládež v Brně | 79 | 79 | 150 | 2 | 3 | 139 | 2,252.024,59 | 2,004.521,77 |
Česká zemská ústředna pro péči o mládež v Opavě | 13 | 13 | 31 | 147.783,-- | 122.706,90 | |||
Deutsche Landeskommission für Kinderschutz und Jugendfürsorge v Liberci | 99 | 284 | 9 | 18 | 575 | 3,161.324,46 | 3,150.724,05 | |
Deutsche Landeskommission für Kinderschutz und Jugendfürsorge v Brně | 35 | 123 | 1 | 114 | 467.018,66 | 557.393,80 | ||
Deutsche Landesstelle für Kinderschutz und Jugendfürsorge v Opavě | 19 | 75 | 2 | 48 | 457.401,76 | 526.563,11 | ||
Celkem | 454 | 267 | 891 | 20 | 28 | 1393 | 9,554.883,37 | 9,495.493,46 |
Příloha č. 4.
1921 | Úhrnem | 1,595.765 | 769.295 | 478.715 |
1922 | Úhrnem | 2,356.198 | 760.388 | 532.370 |
1923 | Úhrnem | 3,699.478 | 983.698 | 754.495 |
1924 | Úhrnem | 2,227.276 | 1,084.547 | 777.857 |
1925 | Úhrnem | 1,423.992 | 927.484 | 616.455 |
1926 | Leden | 110.253 | 48.183 | 30.238 |
Únor | 118.0,6 | 54.991 | 33.556 | |
Březen | 132.042 | 65.499 | 41.518 | |
Duben | 142.392 | 73.544 | 50.352 | |
Květen | 139.527 | 67.757 | 44.412 | |
Červen | 131.544 | 68.589 | 46.291 | |
Červenec | 138.440 | 61.666 | 37.518 | |
Srpen | 142.367 | 64.400 | 37.245. | |
Září | 205.521 | 128.285 | 102.726 | |
Říjen | 159.114 | 85.450 | 63.785 | |
Listopad | 130.995 | 57.717 | 41222 | |
Prosinec | 116.657 | 38.022 | 24.608 | |
Úhrnem | 1,666.908 | 814.103 | 553.471 | |
1927 | Leden | 140.421 | 44.355 | 30.581 |
Únor | 141.770 | 44.979 | 30.108 | |
Březen | 153.404 | 65.098 | 46.079 | |
Duben | 134.980 | 65.170 | 46.136 | |
Květen | 127.396 | 78.886 | 58.803 | |
Červen | 105.206 | 61.704 | 39.835 | |
Úhrnem | 803.177 | 360.192 | 251.542 |
Příloha č. 5.
1. | Počet válečných invalidů, přihlášených o důchod vůbec a vedených v patrnosti | 152.625 | 66.290 | 68.831 | 8.500 | 294.246 |
2. | Počet válečných invalidů, jimž důchod byl přiznán | 76.600 | 29.200 | 27.300 | 5.000 | 188.600 |
3. | Počet válečných invalidů, jimž důchod se vyplácí | 62.081 | 24.150 | 25.325 | 4.861 | 116.417 |
1. | Počet válečných vdov, přihlášených o důchod | 82.503 | 31.760 | 41.623 | 5.900 | 161.786 |
2. | Počet válečných vdov, jimž důchod byl přiznán | 58.800 | 20.100 | 26.400 | 4.500 | 109.800 |
3. | Počet válečných vdov, jimž důchod se vyplácí | 49.060 | 18.331 | 23.662 | 4.415 | 95.468 |
1. | Počet válečných sirotků, přihlášených o důchod | 158.355 | 70.459 | 83.514 | 14.400 | 326.728 |
2. | Počet válečných sirotků, jimž důchod byl přiznán | 126.300 | 51.000 | 56.900 | 11.200 | 245.400 |
3. | Počet válečných sirotků, jimž důchod se vyplácí | 102.020 | 42.372 | 50.916 | 10.201 | 205.509 |
1. | Počet válečných předků přihlášených o důchod | 66.981 | 83.874 | 26.420 | 7.500 | 134.775 |
2. | Počet válečných předků, jimž důchod byl přiznán | 41.900 | 22.800 | 16.500 | 5.100 | 86.300 |
3. | Počet válečných předků, jimž důchod se vyplácí | 36.727 | 19.695 | 14.237 | 4.529 | 75.188 |
1. | Počet všech válečných poškozenců, přihlášených o důchod vůbec a vedených v patrnosti | 460.464 | 202.383 | 220.388 | 34.300 | 917.535 |
2. | Počet všech válečných poškozenců, jimž důchod byl přiznán | 303.600 | 123.100 | 127.600 | 25.800 | 580.100 |
3. | Počet všech válečných poškozenců, jimž důchod se vyplácí | 249.888 | 104.548 | 114.140 | 24.006 | 492.582 |
1. | Počet válečných slepců úplných | 219 | 83 | 66 | 20 | 388 |
2. | Počet válečných slepců praktických (t. j. takových, u nichž schopnost vidění nebyla sice úplně zničena, avšak přece snížena tak, že nevidí, rozeznávajíce pouze tmu a světlo, pohyb ruky v malé vzdálenosti před očima a pod.) | 119 | 40 | 39 | 10 | 208 |
3. | Počet válečných invalidů bezmocných, potřebujících stálé pomoci osoby druhé | 300 | 250 | 120 | 20 | 690 |
1. | Počet válečných invalidů, jichž výdělečná schopnost byla snížena o | |||||
a) 20 - 100% | 84.217 | 28.566 | 26.018 | 4.061 | 142.862 | |
b) 0 - 19% | 26.901 | 11.025 | 9.821 | 800 | 48.547 |
Příloha č. 6.
Čechy | 16.552 | 21.058 | 8.215 | 6.761 | 2.523 | 2.217 | 2.960 | 1.795 | 62.081 | 49.060 | 102.020 | 36.727 | 187.807 | 149.888 |
Morava a Slezsko | 8.315 | 7.091 | 2.700 | 2.108 | 924 | 832 | 1.048 | 24.150 | 18.331 | 42.372 | 19.695 | 80.398 | 104.548 | |
Slovensko | 5.491 | 9.054 | 3.536 | 2.965 | 1.080 | 1.127 | 1.462 | 610 | 25.325 | 23.662 | 50.916 | 19.237 | 88.815 | 114.110 |
Podkarpat. Rus | 1.702 | 1.515 | 476 | 345 | 177 | 219 | 271 | 156 | 4.861 | 4.415 | 10.201 | 4.529 | 19.145 | 24.006 |
Dohromady | 32.060 | 38.718 | 14.927 | 12.179 | 4.704 | 4.395 | 5.825 | 3.609 | 116.417 | 95.468 | 206.509 | 75.188 | 37.165 | 492.582 |
Příloha č. 7.
1. Zákonité požitky válečných invalidů. | 3,585.130.- | 17,942.416.- | 534.139.- | 55.750.- | 22,117.435,- | |
33,154.837.- | 27,177.470.- | 19,228.130.- | 12.526.- | 79,572.963,- | ||
57,442.495,- | 38,118.462.- | 28,512.182.- | 3,529.027.- | 127,602.166.- | ||
121,720.409.- | 30,566.036,- | 29,753.775.- | 10,934.810.- | 192,975.630.- | ||
109,959.036,- | 36,903.611.- | 26,925.059.- | 6,822,765.- | 180,610.471.- | ||
89,031.311.- | 30,483.741.- | 25,576.589.- | 5,481.253,- | 150,572.894.- | ||
75,646.524.- | 27,417.179.- | 25,270.207.- | 4,871.745.- | 133,205.655.- | ||
490,539.742.- | 208,609.515.- | 155,800.081.- | 31,707.876.- | 886,657.214.- | ||
2. Zákonité požitky pozůstalých po válečných poškozencích a padlých vojínech. | 767.054.- | 9,043.171.- | 9,810.225.- | |||
8 457.762.- | 28 504.558.- | 11 684.478,- | 723.366.- | 49 370.164.- | ||
85,088.360.- | 55,264.095.- | 48,316.599.- | 405.362.- | 189,074.416.- | ||
121,494.170.- | 38,779.795.- | 62,298.667.- | 10,281.678.- | 232,854.310.- | ||
220,223.125.- | 78,230.254.- | 78,358.546.- | 30,521.046,- | 407,332.971,- | ||
162,203.635,- | 57,065.254,- | 56,990.407,- | 15,194.086.- | 291,453.382,- | ||
122,180.062.- | 47,8,7.390.- | 50,154.904.- | 11,247.849.- | 231,440.205.- | ||
720,414.168.- | 314,744.517.- | 307,803.601.- | 68,37.3.387.- | 1.411,335.673.- | ||
3. Léčení válečných poškozenců. | 5,307.723.- | 1,725.269.- | 7,032.992.- | |||
2,660.990.- | 2,300.000.- | 1,255.217.- | 33.567.- | 6,249.774.- | ||
9,088.459.- | 3,084.552.- | 1,545.491.- | 154.764.- | 13,873.266.- | ||
487.637,- | 229.755.- | 85.893.- | 16.379.- | 819.664.- | ||
392.696.- | 186.061.- | 173.304.- | 16.940.- | 769.001.- | ||
191.012.- | 196.869.- | 172.789.- | 41.899.- | 602.569.- | ||
211,586.- | 127.849.- | 80.461.- | 42.343.- | 467.239.- | ||
18,345.103.- | 6,125.086,- | 5,038.424.- | 305.892,- | 29,814.505.- | ||
4. Péče o amputované válečné poškozence. | 175.000.- | 21.461.- | 1,488.725.- | 196.- | 1,685.382,- | |
3,475.383.- | 2,400.000.- | 1,910.463.- | 24.087.- | 7,809.933.- | ||
5,696.695.- | 2,896.057.- | 530.940.- | 79.724.- | 9,203.686.- | ||
9,660.667.- | 2,217.786.- | 1,998.798.- | 179.771.- | 14,056,972.- | ||
5,955.905.- | 1,547.023.- | 1,747.895.- | 110.885.- | 9,361.708.- | ||
7,801.306.- | 1,417.191.- | 1,899.714.- | 121.465.- | 11,239.676.- | ||
7,510.320.- | 1,614.497.- | 1,609.562.- | 150.187.- | 10,884.566.- | ||
40,275.546.- | 12,114.015.- | 11,186.047.- | 666.315.- | 64,241.923,- | ||
5. Náklad na poradní sbor. | 2.120.- | 2.120.- | ||||
1.871,- | 100.- | 1.971.- | ||||
14.648,- | 2.410.- | 1.540.- | 18.598.- | |||
9.596.- | 11.289.- | 5.- | 20.890.- | |||
7.157,- | 1.365.- | 20.- | 8.542.- | |||
5.805.- | 1.662.- | 120.- | 7.587.- | |||
5.905,- | 1.055,- | 2,- | 6.985.- | |||
47.102.- | 17.881.- | 1.710.- | 66.693.- | |||
6. Zákonité požitky válečných invalidů (50%) drahotní přirážka. | 472.308.- | 6,906.033,- | 21.258,- | 7,399.599,- | ||
10,427.235,- | 9,108.348,- | 7,093.798,- | 658.631,- | 27,288.012,- | ||
25,795.362,- | 18,962.928,- | 19,561.786,- | 1,365.662,- | 685.738,- | ||
47,307.120,- | 13,607.783,- | 20,446.815,- | 5,229.767,- | 86,591.485,- | ||
44,425.951,- | 14,053.402,- | 18,362.247,- | 2,703.620,- | 79,545.220,- | ||
34,515.991,- | 13,308.254,- | 17,061.543,- | 3,257.163,- | 68,142.950,- | ||
28,551.276,- | 11,106.894,- | 16,405.797, | 3,335.669,- | 59,399.636,- | ||
191,495.243,- | 87,053.642,- | 98,953.244,- | 16,550.511,- | 394,052.640,- | ||
7. Zákonité požitky pozůstalých po válečných poškozencích a padlých vojínech (50%) drahotní přirážka. | 48,- | 4,213.951,- | 4,213,999,- | |||
4 098.445.- | 1.3 612.768,- | 10.739.028,- | 361.813,- | 28,812.054,- | ||
31,760.171,- | 25,007.182,- | 29,170,680,- | 197.416,- | 86 135.449,- | ||
54,807.786,- | 18,428.660,- | 33,619.936,- | 5,078.109,- | 111,964.551,- | ||
108,655.265,- | 37,748.806,- | 40,813.305,- | 1,5,466.819,- | 202,684.195,- | ||
72,642.680,- | 27,659.539,- | 28,222.145,- | 7,546.121,- | 136,070.985,- | ||
56,416.538,- | 23,296.716,- | 24,758.197,- | 5;551.054,- | 110,016.505,- | ||
328,374.933,- | 149,967.622,- | 167,363.351,- | 34,191.832,- | 679,897.738,- | ||
8. Léčení válečných poškozenců (mimořádné výdaje). | 1,056.271,- | 23.128,- | 1,079.399,- | |||
671.702,- | 668.789,- | 324,- | 1,340.815,- | |||
344.614,- | 4,224.016,- | 39.959,- | 4,608.583,- | |||
1,490.142,- | 951.490,- | 407.564,- | 57.918,- | 2,907.164,- | ||
83.854,- | 54.297,- | 13.278,- | 410,- | 151.839,- | ||
55.012,- | 45.241,- | 103.520,- | 16.700,- | 220.473,- | ||
79.151,- | 66.747, - | 40.902,- | 1.160 - | 187.960,- | ||
66.400,- | 27.756,- | 27.244,- | 1.080,- | 122.480,- | ||
3,847.146,- | 6,061.464,- | 632.467,- | 77.642,- | 10,618.719,- | ||
9. Péče o amputované válečné poškozence. | 3,815.113,- | 531.250,- | 8.913,- | 4,355.276,- | ||
2,374.429,- | 109.852,- | 142.751,- | 2,627.032,- | |||
2,567.293.- | 116.905,- | 38.138,- | 8,766,- | 2,731.102,- | ||
581.142,- | 297.562,- | 91.527,- | 970.231,- | |||
585.369,- | 183.307,- | 30.489,- | 19.690,- | 818.855,- | ||
847.722,- | 104.976,- | 30.023,- | 21.711,- | 1,004.492,- | ||
757.905,- | 95.981,- | 30.023,- | 49.881,- | 933.790,- | ||
11,528.973,- | 1,439.833,- | 371.864,- | 100.108,- | 13,440.778,- | ||
10. Sociální péče o válečné poškozence a pozůstalé po vojínech. | 3,532.428,- | 1,465.815,- | 4,998.243,- | |||
10,083.641,- | 3,617.197,- | 1,290.890,- | 118.430,- | 15,110.158,- | ||
7,094.276,- | 5,438.943,- | 2,349.164,- | 342.704,- | 15,225.087,- | ||
10,372.776,- | 2,967.313,- | 2,304.991,- | 444.376,- | 16,089.456,- | ||
4,737.147,- | 1,111.237,- | 1,959.644,- | 246.183,- | 8,054.211,- | ||
3,574.842,- | 1,428.239,- | 2,665.529,- | 199.743,- | 7,868.353.- | ||
1,740.605,- | 674.537,- | 860.759,- | 269.531,- | 3,545.432,- | ||
1,563.154,- | 628332,- | 795.578,- | 376.734,- | 3,313.698,- | ||
42,698.869,- | 17,331.613,- | 12,226.555,- | 1,997.201,- | 74,254.238,- | ||
Celkem | 4,588.699,- | 1,488.943,- | 6,077.642,- | |||
24,879.839,- | 42,944.268,- | 5,069.194,- | 174.700,- | 73,068.001,- | ||
72,089.842,- | 92,876.055,- | 54,442.988,- | 2,156.694,- | 221,565.579,- | ||
229,316.671,- | 147,371.394,- | 130,389.911,- | 6,243.065,- | 513,321.041,- | ||
360,889.528,- | 105,304.800,- | 150,308.348,- | 31,957.107,- | 648,459.783,- | ||
493,834.358,- | 170,327.309,- | 169179.914,- | 55,878.208,- | 889,219.789,- | ||
369,059.218,- | 130,978.770,- | 130,854.991,- | 31,934.948,- | 662,827.927,- | ||
292.908,670,- | 112,173.649,- | 119,131.998,- | 25,626.042,- | 549,840.359,- | ||
1.847,566.825,- | 803,465.188,- | 759,377.344,- | 153,970.764,- | 3.564,380.121,- | ||
Administrativa. | 1,044.181,- | 131.878,- | 1,176.059,- | |||
6,032.889,- | 4,080.226,- | 4,645.165,- | 14,758.280,- | |||
9,056.115,- | 5,624.845,- | 5,727.400,- | 718.553,- | 21,126.913,- | ||
10,147.259,- | 4,107.148,- | 5,035.090,- | 646.567,- | 19,936.564,- | ||
8,631.086,- | 3,752.315,- | 4,076.782,- | 527.209,- | 987.392,- | ||
9,576.218,- | 4,312.300,- | 4,149.385,- | 832.622,- | 18,870.525,- | ||
7,495.133,- | 3,381.905,- | 3,221.980,- | 511.580,- | 14,610.598,- | ||
7,330.357,- | 3,503.117,- | 3,191.890,- | 479.302,- | 14,504.666,- | ||
59,313.238,- | 28,894.234,- | 30,047.692,- | 3,715.833,- | 121,970.997,- | ||
Sociálně-lékařské prohlídky. | 315.135,- | 85.535,- | 400.670,- | |||
1,308.890,- | 973.085,- | 6 52.570,- | 17.484,- | 2,952.029,- | ||
1,022.974,- | 749.221,- | 509.287,- | 91.775,- | 2,373.257,- | ||
1,208.730,- | 469.146,- | 230.903,- | 129.331,- | 2,038.110,- | ||
1,183.441,- | 892.793,- | 608.456,- | 43.919,- | 2,728.609,- | ||
867.967,- | 1,275.073,- | 1,043.668,- | 150.528,- | 3,337.236,- | ||
552.829,- | 349.057,- | 235.660,- | 99.702,- | 1,237.248,- | ||
945.633,- | 550.641,- | 256.585,- | 141.143,- | 1,894.002,- | ||
7,405.599,- | 5,344.551,- | 3,537.129,- | 673.882,- | 16,961.161,- | ||
Celá péče o válečné poškozence. | 5,948.015,- | 1,706:356,- | 7,654.371,- | |||
32,221.618,- | 47,997.579,- | 10,366 929,- | 192.184,- | 90,778.310,- | ||
82,168.931,- | 99,250.121,- | 00,679.675,- | 2,967.022,- | 245,065.749,- | ||
240,672.660,- | 151,948.188,- | 135 655.904,- | 7,018.963,- | 535,295.715,- | ||
370,704.055,- | 109,949.908,- | 154,998.586,- | 32,528.235,- | 668,175.784,- | ||
504,278.543,- | 175,914.683,- | 174,372.967,- | 56,861.358,- | 911,427.550,- | ||
377,107.180,- | 134,709.732,- | 134,312.631,- | 32,546.230,- | 678,675.773,- | ||
301,184.660,- | 116,227.407,- | 122,580.473,- | 26,246.487,- | 566,239.027,- | ||
1.914,285.662,- | 837,703.973,- | 792,962.165,- | 158,360.479,- | 3.703,312.279,- |
Příloha č. 8.
Podkarpatská Rus | ||
Leden | 651.638,35 | 2.852,20 |
Únor | 646.331,13 | 13.100,10 |
Březen | 1,105.249,57 | 13.190,10 |
Duben | 906.665,02 | 15.108,97 |
Květen | 1,236.315,89 | 7.831,- |
Červen | 2,146.799,28 | 2.208,- |
Červenec | 757.383,49 | 13.956,- |
Srpen | 1,863.901,94 | 55.728,85 |
Září | 1,949.668 52 | 1.141,- |
Říjen | 2,375.981,39 | 10.183,22 |
Listopad | 3,306.098,09 | 2.159,25 |
Prosinec | 4,194.616,49 | 4.864,- |
Úhrn | 21,140.649,16 | 142.822,69 |
Příloha č. 9.
Podkarpatská Rus | ||
Leden | 60.756,55 | |
Únor | 1,637.389,54 | 3.959,20 |
Březen | 3,048.661,06 | 27.166,20 |
Duben | 2,849.755,18 | 9.752,77 |
Květen | 1,685.578,35 | 449,60 |
Červen | 2,262.974,14 | |
Úhrn | 11,545.114,82 | 41.327,77 |
Nepříznivá sklizeň obilin r. 1926
způsobila, že ceny obilí a mouky byly
v roce 1927 ve stálém pohybu, což vyžadovalo
zostřeného dozoru a častého zakročení,
zejména v tom směru, aby ceny chleba a bílého
pečiva byly udrženy v přiměřeném
poměru k cenám mouky.
Nařízením v semílání
žita, vydaným 8. října 1926, č.
189 Sb. z. a n., podařilo se snížiti rozsah
dovozu žita a žitné mouky a tak i zlepšiti
naši obchodní bilanci.
Horským krajinám, kde se obvykle používá
žitného výražku jako mouky vařivé,
byly povoleny individuelní úlevy.
Dále konány přípravy k vydání
nových směrnic o cenách chleba.
Protože také sklizeň zemáků
v r. 1926 nebyla příznivá, povolen byl
dovoz větších množství z ciziny
a sníženy železniční tarify pro
dopravu bramborů o 25%. V některých větších
střediscích spotřebitelských zařízen
byl prostřednictvím zemědělských
organisací přímý prodej spotřebitelům.
Ceny masa vykazovaly v minulém roce pouze malé
výkyvy. Opatření směřující
k stabilisaci cen dobytka a masa byla projednávána
týdně v meziministerské komisi, která
stanovila také vždy dovozní a vývozní
kontingent dobytka a masa.
Ceny mléka jsou již delší dobu
stabilisovány. Kalkulace mlékáren opětně
byly přezkoušeny, dozor na trzích rozšířen
i na jakost.
Pokud se týče másla bylo v některých
oblastech zjištěno jeho pravidelné porušování
přimícháváním margarinu. Provedeny
časté kontroly a zjištěné případy
předány k stíhání soudnímu.
Aby ceny ovoce na trzích byly dostupné širokým
lidovým vrstvám, prováděna byla kontrola
dražeb ovocných sadů a regulován vývoz
ovoce.
Obchod cukrem byl od 1. října 1926 uvolněn.
Státní správa neměla proto možnost
zásahu do cen cukru.
Prodejní ceny uhlí byly opět přezkoumány
a porovnány se směrnými cenami.
V otázce potravin náhradových rozhodovalo
ministerstvo o výrobě a prodeji přípravků,
kontrolovalo je a sledovalo jejich ceny.
Pokud se týče líhu, súčastnilo
se ministerstvo akce o úpravě výroby v meziministerském
komitétu pro likvidaci čsl. komise lihové.
Svými orgány provedlo přes 3000 revisí
stupňovitosti denaturovaného lihu, tuzemského
rumu a výčepních kořalek.
V prvních měsících r. 1927 zařídilo
ministerstvo stravovací akci dětí
nezaměstnaných osob, na níž vláda
povolila 5,000.000 Kč.
Vedle této agendy provádělo ministerstvo
likvidaci poválečného hospodářství.
Co se týče likvidace Státního obilního
ústavu, tu aktivních sporů, t. j. takových,
jimiž žalováni jsou dlužníci býv.
Státního obilního ústavu vede se ještě
48, sporů pasivních, kde je žalován
zrušený Státní obilní ústav,
jest ještě 23.
Jelikož se jedná o značnější
částky, nespokojí se žádná
ze sporných stran rozsudkem I. instance, nýbrž
podává zpravidla odvolání k instancím
vyšším, čímž se ovšem
protahuje skončení likvidace Státního
obilního ústavu.
Od 1. ledna do 31. července 1927 bylo dlužníky
býv. Státního obilního ústavu,
jimž bylo povoleno splácení dluhů, zaplaceno
celkem 761.982 Kč 67 h.
Na moučné dávce bylo od 1. ledna do
31. července 1927 vybráno 469.544 Kč 21 h
a odepsáno 923.731 Kč 74 h. Lze očekávati,
že likvidace moučné dávky bude skončena
- až na Čechy - do konce r. 1927.
Státní ústav pro tuky, oleje a mléko
jest zlikvidován až na několik menších
sporných pohledávek. To platí také
o tak zvaných valorisačních fondech,
které povstaly při obhospodařování
olejnatých plodin.
Také likvidace Zásobovacího ústavu
v Bratislavě pokročila tak, že zbývají
jen spory aktivní a pasivní, jež vede jménem
státu finanční prokuratura.
Rovněž postoupila značně likvidace zásobovacích
základin na Slovensku. Docíleno celé
řady narovnání, nedobytné pohledávky
byly odepsány.
Jelikož se zdálo účinnějším
soustřediti hotovosti základin v jedné ruce,
byly veškeré hotovosti základin stáhnuty
do Ústřední státní pokladny.
Také likvidace středostavovské akce,
t. j. bezúročných půjček poválečných
v letech 1918 a 1919 středostavovským organisacím
na nákupy životních potřeb, blíží
se ke konci.
Kontrolní orgánové musili zasahovati téměř
do všech oborů hospodářského
podnikání a téměř na všech
místech Československé republiky.
Pozornost byla věnována zejména lichvě
bytové, porušování a falšování
potravin (hlavně mléka a másla), klamání
spotřebitelů při prodeji zboží
jak co do jeho jakosti, tak i váhy, a různým
machinacím sledujícím vyhánění
cen předmětů potřeby do výše.
Od počátku roku do konce července 1927 bylo
učiněno trestních oznámení:
pro předražování předmětů potřeby | 3417, |
pro bytovou lichvu | 957, |
pro obchodování bez úředních oprávnění | 2181, |
pro řetězové obchody | 50, |
pro falšování potravin | 1104, |
pro neoznačování zboží cenami | 7044. |
Vedle toho provedeno bylo 34.095 různých šetření
a přehlídek.
Pokud se týče programu činnosti na rok 1928,
bude ministerstvo pokračovati v akcích výše
zmíněných, pokud nebudou v r. 1927 skončeny.
Zvýšená pozornost bude věnována
cenové evidenci domácích i zahraničních
trhů, lepšímu vybudování jatek,
tržnic, skladišť a pod. a zdokonalení tržních
řádů.
V návrhu rozpočtu na rok 1928 preliminují se výdaje této kapitoly částkou | 10,6 mil. Kč, |
tedy proti částce v roce 1927 preliminované u kap. 18. a 18. A | 10,9 mil. Kč, |
méně o | 0,3 mil. Kč. |
Podle očekávané potřeby snížen
byl úvěr na "Ústřední
správu" o 0,1 mil. Kč a úvěr
na "Úřady pro potírání
lichvy" o 0,2 mil. Kč.
Příjmy na rok 1928 preliminují se částkou | 0,3 mil. Kč |
tedy proti částce na rok 1927 preliminované | 0,5 mil. Kč |
méně o | 0,2 mil. Kč |