Činnost Čsl. pošty v letech 1919 až
1926 byla podrobně vylíčena v důvodové
zprávě k návrhu finančního
zákona pro rok 1927 a ve vysvětlivkách k
rozpočtu Čsl. pošty pro rok 1927.
Činnost čsl. pošty v jednotlivých oborech
její působnosti v roce 1927 spolu s nástinem
jejích příštích úkolů
jeví se v hrubých rysech takto:
Rozvoj poštovního provozu v posledních
letech jest velmi příznivý. O tomto potěšujícím
zjevu podává názorný obraz 6 diagramů
(na připojené tabulce I.), z nichž jasně
vysvítá vzestupná tendence počtu
dopravených poštovních zásilek listovních
a balíkových, jakož i poštovních
poukázek podaných a vyplacených v posledních
třech letech. Z tabulky II. pak lze zevrubněji
se přesvědčiti o zvláště
uspokojivém rozmachu pošty listovní v roce
1926. Vzestupná tendence projevuje se pak velmi
slibně i ve výkonech poštovního provozu
v uplynulých měsících letošního
roku.
Statistika Čsl. pošty, obsahující
statistické údaje o jejích provozních
zařízeních a výkonech až
do nejmenších podrobností, jest každoročně
uveřejňována ve "Zprávách
státního úřadu statistického";
údaje týkající se roku 1925 byly
publikovány v ročníku 1926, č. 52
- 56, údaje za rok 1926 v ročníku 1927, č.
64 - 69. Pro omezenost místa lze zde srovnávati
jen některá nejdůležitější
čísla roků 1925 a 1926.
Všech listovních zásilek bylo dopraveno (mimo dopravu průvozní) | 797,500.261 | 908,120.145 |
Počet zásilek vyplacených poštovními známkami novinovými činil | 263,325.998 | 312,863.322 |
Ve styku s cizinou bylo novin a časopisů poštovně | ||
a) objednáno | 51.069 | 61.455 |
b) dopraveno výtisků | 1,253.482 | 1,294.464 |
V roce 1925 | V roce 1926 | |
Cenných psaní, cenných krabic a balíkových zásilek (vyjma dopravu průvozní) | 30,763.442 | 30,779.416 |
Z tuzemska došlo k dodání: | ||
poštovních příkazek | 243.934 | 336.314 |
příkazních psaní | 45.861 | 50.971 |
Z ciziny došlo k dodání příkazních psaní | 1.006 | 1.528 |
Doporučených listovních zásilek s dobírkou došlo | 916.130 | 24.069 | 668.374 | 40.786 |
bylo dodáno | 766.682 | 19.142 | 584.015 | 34.446 |
Cenných psaní (krabic) s dobírkou došlo | 10.988 | 142 | 8.228 | 631 |
bylo dodáno | 9.436 | 129 | 7.952 | 595 |
Balíkových zásilek s dobírkou došlo | 3,525.616 | 18.560 | 3,656.565 | 48.133 |
bylo dodáno | 3,363.664 | 17.584 | 3,480.985 | 46.316 |
O vzestupu poštovní dopravy v roce 1927 svědčí
počet listovních a balíkových zásilek,
dopravených za I. čtvrtletí roku
1927, srovná-li se s obdobnými čísly
za I. čtvrtletí roku 1926 (jež uvedena jsou
v závorkách).
do ciziny | z ciziny | úhrnem | ||||||
listovních zásilek úhrnem | 195,3 | (177,0) | 16,8 | (15,6) | 21,2 | (21,4) | 233,3 | (214,0) |
z toho doporučených | 8,2 | (8,0) | 0,7 | (0,7) | 0,9 | (0,9) | 9,8 | (9,6) |
balíků | 6,4 | (5,97) | 0,662 | (0,590) | 0,423 | (0,419) | 7,485 | (6,979) |
Počet podaných poštovních poukázek | 11,914.103 | 12,095.793 |
v částce | Kč 3.156,081.517 | 3.230,517.258 |
Počet vyplacených poštovních poukázek | 12,286.363 | 12,424.531 |
v částce | Kč 3.218,066.568 | 3.289,207.282 |
Výkonnou službu poštovní, telegrafní
a telefonní obstarává (podle stavu ke
dni 31. prosince 1926) kromě 841 poštovny 3701 poštovní
úřad - z nich jsou 2544 úřady zároveň
telegrafními úřady - úhrnem tedy 4542
poštovní služebny. Na jeden poštovní
úřad nebo poštovnu připadá průměrně
30,90 km2 a 3148 obyvatel.
1. Ve vlacích 729 vlakovými poštami,
z nichž 298 jest obsazeno poštovními úředníky
a zřízenci, 431 jen zřízenci, dále
15 úhrnnými poštovními dopravami, z
nichž 509 jest provázeno poštovními a
6 železničními zřízenci, a posléze
758 dopravami listovní pošty, obstarávanými
zřízenci železničními. K dopravě
pošty na železnicích používá
se denně 2002 železničních vlaků;
délka poštovních kursů na železnicích
činí 110.184,1 provozních km.
2. Na silnicích obstarává poštovní
dopravu 861 automobilových jízd, konaných
automobily státními i soukromými, dále
6385 koňských jízd, opatřovaných
1129 smluvními podnikateli poštovních jízd,
kteří používají 3278 státních
a 1555 soukromých silničních vozidel, posléze
koná se poštovní doprava na silnicích
12.270 pěšími pochůzkami, obstarávanými
poštovními zřízenci a posly. Délka
všech 19.516 poštovních kursů činí
54.976,9 km.
3. Ve vzduchu dopravovala poštu na území
Československé republiky v roce 1926 letadla na
tuzemských poštovních leteckých tratích:
Praha - Brno, Praha - Brno - Bratislava, Bratislava - Košice,
Praha - Mariánské Lázně a na mezinárodních
tratích: Praha - Norimberk - Štrasburk - Paříž,
Praha - Vídeň, Praha - Vratislav - Varšava.
V roce 1927 dopravují poštu na území
čsl. republiky jednak shora uvedené tuzemské
poštovní letecké trati: Praha - Brno - Bratislava
- Košice, Praha - Mariánské Lázně,
jednak mezinárodní trati: Praha - Norimberk - Štrasburk
- Paříž, Praha - Vídeň - Budapešť
- Bělehrad - Bukurešť - Cařihrad, Praha
- Varšava, Praha - Vídeň, Praha - Berlín,
Praha - Mnichov, Praha - Vratislav, Praha - Sasská Kamenice,
Mar. Lázně - Sasská Kamenice, Brno - Hlivice
- Vratislav - Berlín, Brno - Vídeň.
Leteckou poštou se dopravují obyčejná
a doporučená psaní a dopisnice, obchodní
papíry, ukázky zboží, tiskoviny a zásilky
smíšené; na tuzemských leteckých
tratích též poštovní příkazy
a poštovní balíky.
Statistické údaje o zařízeních
poštovního provozu byly uvedeny podle stavu ze dne
31. prosince 1925. Tato zařízení podléhají
přirozeně změnám podle aktuelních
potřeb poštovní dopravy, neboť poštovní
správa musí organisovati poštovní dopravu
tak, aby byla pružnou a mohla vždy vyhověti úkolům
v tom kterém období na ni kladeným.
Také v roce 1927 jest činnost poštovní
správy určována snahou všemožně
vyhověti zvýšeným nárokům
hospodářského života na provozovací
zdatnost poštovních zařízení,
zejména také dosáhnouti v poštovní
dopravě větší rychlosti a přesnosti
a zajistiti naprostou bezpečnost zásilek dopravě
svěřených. Tak na příklad
byla ve Velké Praze zlepšena místní
poštovní doprava, upraveny automobilní kursy
a zlepšeno vybírání poštovních
schránek. U četných poštovních
úřadů venkovských byly zavedeny balíkové
doručovací jízdy. Doprava pošty urychlena
zřízením poštovních automobilních
tratí a svěřením dovozu pošty
koncesionářům soukromých automobilních
tratí. Urychlena byla doprava ranních pražských
novin pro západní a jihozápadní Čechy
nočním strojovým vlakem č. 639 a 611
do Plzně s připojením na všechny trati
z Plzně vycházející. Projektuje se
urychlení dopravy ranních pražských
novin i do jižních Čech a vybírání
poštovních schránek motorovými vozidly
zatím v Praze a v Plzni. Zřízena byla nová
vlaková pošta Opava - Petřkovice a zpět
č. 727 (Hlučínsko). Výstavbou nové
poštovní budovy na nádraží ve Zvoleni
a zřízením nádražního
poštovního úřadu Zvolen 2 nastalo značné
zlepšení v kursech vlakových pošt, podřízených
poštovním úřadům Žilina
2 a Bratislava 2, z nichž některé byly podřízeny
poštovnímu úřadu Zvolen 2. Pro vlakové
pošty bylo objednáno 30 nových poštovních
vozů.
V poštovním styku s cizinou zavedla poštovní
správa výměnu poštovních poukázek
se Syrií, republikou Libanonskou a státy Alaouitů
a jedná o zavedení poukázkového styku
s Jugoslavií. Výměna cenných psaní
byla rozšířena na styk s Řeckem.
Vzájemná výměna poštovních
zásilek s dobírkou zavedena byla ve styku
s Albanií a ve styku s Maďarskem byla zřízena
služba doporučených zásilek a cenných
psaní na dobírku. Překazování
vybraných dobírkových částek
na poštovní účet šekový
v zemi určení zásilky s dobírkou sjednáno
s Německem, Rakouskem, Švýcarskem a Lotyšskem
a jedná se o zřízení této služby
i ve styku s Maďarskem. Ve styku se Švýcarskem
byly dovoleny ukázky zboží, obsahující
předměty s mírnou obchodní cenou.
Spěšné listovní zásilky byly
zavedeny také ve styku se Spojenými státy
americkými a dalšími zeměmi světové
poštovní Unie. 50%ní sleva z normální
sazby tiskovinové byla povolena novinám a
časopisům, vypraveným přímo
vydavateli ve styku s dalšími zeměmi světové
poštovní Unie, jako: Mexiko, ostrovy St. Pierre a
Miquelon, Venezuela, Francouzská rovníková
Afrika (Gabon, střední Kongo, Oubangui - Chari a
Tchad) a Kuba. Výměna psaní, obsahujících
předměty podrobené celním poplatkům,
byla rozšířena na další země,
jež tuto službu dovolují (Belgie, království
hedžasské, sultanát nedžedský a
závislá uzemí, Jihoafrická Unie s
Bečuanskem a Jihozápadní Afrikou). Novinová
služba byla sjednána i ve styku s Italií
a Belgií. Ve vzájemném styku československo-rakousko-švýcarském
bylo zavedeno zjednodušení uzávěrky
obyčejných balíků. Doprava
balíčků zahájena byla do království
hedžasského, sultanátu nedžedského
a závislých území, jež přistoupila
dodatečně k světové poštovní
Unii. S Francií jednáno o zavedení nákladních
zásilek až do váhy 20 kg prostřednictvím
poštovních správ. Dokončuje se redakce
nového Listovního a Balíkového sazebníku.
Na dalším rozšíření poštovních
styků s cizinou se pracuje neustále. Tak na příklad
připravuje se právě zahájení
dobírkové služby ve styku s Velkou Britanií
a Irskem u balíkových zásilek, dopravovaných
prostřednictvím společnosti A. C. A., a bude
již v nejbližší době rozšířena
služba poštovních příkazů
ve styku s cizinou a vzájemná výměna
cenných krabic. Rovněž se zamýšlí
v širším rozsahu používati dálkových
přímých balíkových závěrů
přes sousední země, jmenovitě přes
Německo do Francie a do některých severských
států.
K docílení přesnosti v dopravě
byla mimo jiné učiněna hlavně opatření,
aby se předešlo závadám při doručování
zásilek nedostatečně nebo nepřesně
adresovaných.
V poštovní dopravě tuzemské bude zavedeno
také nevyplacené podávání
balíků.
O tom, že se docílilo zlepšení a zdokonalení
poštovního provozu také po stránce bezpečnosti
poštovních zásilek při dopravě,
svědčí toto srovnání: V prvém
pololetí 1927 byly podány 13,884.282 balíky,
podrobené poštovnému (v prvním pololetí
1926 12,456.763), počet ztrát, úbytků
a poškození balíků činil v téže
době 3057 (v I. pol. 1926 3255) a na náhradách
bylo vyplaceno 243.301 Kč (v I. pol. 1926 296.700 Kč).
Proti prvému pololetí roku 1926 snížil
se tedy počet ztrát, úbytků a poškození
o 198 a částka vyplacených náhrad
o 53.399 Kč, ačkoliv počet podaných
balíků se v I. pololetí 1927 zvýšil
o 1,427.519. Počet ztrát, úbytků a
poškození činil v prvém pololetí
1927 již jen 0,022% počtu podaných balíků.
V oboru emise poštovních známek vytvořila
poštovní správa vydáním známek
s obrazy památných hradů, panoramatu Hradčan,
Strahova a Vysokých Tater serii svérázných
československých poštovních známek,
zhotovených nejdokonalejší grafickou metodou,
t. j. ocelotiskem z hloubky na specielních amerických
strojích soustavy Stickneyovy. Jest úmyslem vyobraziti
postupně na našich známkách všechny
význačné a pamětihodné motivy
z naší republiky. Pro rok 1928 připravuje poštovní
správa emisi výplatních známek na
paměť desetiletého výročí
naší samostatnosti ("jubilejní poštovní
známky 1918 - 1928"), jakož i vydání
doplatních známek v nové úpravě.
Z ostatních poštovních cenin, vydaných
v roce 1927, sluší se ještě zmíniti
o novém vydání dopisnic a zálepek
v lepší úpravě a ve zvětšeném
formátu, čímž bylo vyhověno požadavku
obchodních kruhů. Celková spotřeba
poštovních cenin opětně stoupla a překročí
v roce 1927 množství jedné miliardy kusů
a hodnotu půl miliardy Kč.
Vlastní zásobovací služba poštovními
ceninami a ostatními provozními hmotami byla zjednodušena
a podstatně zlevněna zrušením hospodářských
úřadů v Pardubicích a Opavě.
Od 1. října 1926 obstarává zásobování
poštovních úřadů v Čechách
poštovní hospodářská ústředna
v Praze, na Moravě a ve Slezsku hospodářský
úřad v Brně a na Slovensku (Podkarpatské
Rusi) hospodářské úřady v Bratislavě
a Košicích.
V další snaze o zjednodušení a zhospodárnění
poštovního provozu, pokud jde o vyplácení
listovních zásilek a účtování
výplatného, povolila poštovní správa
koncem roku 1926 používání výplatních
strojů Francotyp na zkoušku. Toto nové
zařízení, jež skýtá použivatelům
i poště značné výhody (úspora
práce, času, personálu a pod.), se osvědčilo.
Zájem použivatelů o výplatní
stroje jest značný, čemuž nasvědčuje
i to, že v krátké době bylo povoleno
a uvedeno v činnost již 40 výplatních
strojů. Poštovní správa očekává,
že zavedení výplatních strojů
v poštovním provozu stane se důležitým
činitelem racionalisace vyplácení listovních
zásilek, zvláště zásilek hromadných,
a účtování poplatků jak pro
poštu, tak i pro použivatele pošty. Není
vyloučeno, že bude tohoto zařízení
použito i pro vyplácení jiných druhů
zásilek.
Vydání poštovních provozních
předpisů dospívá k svému
ukončení, čímž dostane se poštovnímu
personálu oficielní pomůcky trvalé
ceny k řádnému obstarávání
služby.
Jakmile tyto práce budou skončeny, bude přikročeno
k poslední redakci návrhu nového poštovního
zákona a poštovního řádu, takže
lze očekávati, že se poštovní zákon
dostane v roce 1928 k ústavnímu projednání.
Telegrafní provoz zůstal v posledních letech
za rozmachem provozu poštovního. Jak z diagramu č.
1 na připojené tab. III. je zjevno, v r. 1926 dokonce
poklesl; byloť v roce 1925 dopraveno telegramů,
podrobených poplatku, celkem 6,395.947, kdežto v r.
1926 činil počet těchto telegramů
6,100.947.
Poklesu telegrafního provozu, který je zjevem všeobecným,
pokud se týče přirozeným výsledkem
toho, že jest s větší oblibou používáno
telefonu, snaží se československá telegrafní
správa čeliti rozšiřováním
výhod zlevněných telegramů, zejména
tak zvaných telegramů listovních. V I. čtvrtletí
1927 doprava telegramů poplatku podrobených skutečně
vykazuje všeobecný vzrůst proti I. čtvrtletí
roku 1926. Do tuzemska bylo r. 1927 podáno 762.000 kusů
proti 720.000 kusů v r. 1926, do ciziny 283.000 kusů
(v r. 1926 280.000). Telegramů došlých z
ciziny bylo 321.000 kusů proti 312.000 kusů
v r. 1926.
V roce 1927 přibylo do konce srpna celkem 67 nových
státních telegrafních úřadů,
takže celkový počet státních
telegrafních úřadů činí
koncem srpna 1927 2642 (proti 2575 koncem roku 1926). Z nových
státních telegrafních úřadů
je ovšem většina telegrafními úřady
s telefonním provozem, tedy vlastně telefonními
úřady, kde lze též podávati telegramy,
které dopravují dále telefonem. Nové
telegrafní úřady s telegrafními
přístroji se zřizují pouze výjimečně,
poněvadž poštovní a telegrafní
správa je přesvědčena, že pro
občanstvo daleko větší význam
má úřad, odkud lze též telefonovati,
nežli úřad s připojením pouze
telegrafním. Železničních telegrafních
stanic, zmocněných k dopravě soukromých
telegramů, přibylo celkem do konce srpna 12, takže
železničních telegrafních stanic je
nyní v činnosti celkem 1080 (proti 1068 koncem roku
1926).
Síť státních telegrafních
vedení nedoznala poslední dobou v mezinárodních
ani vnitrozemských spojeních podstatné změny,
neboť vybudování telegrafní sítě
bylo v hlavních rysech dokončeno již v roce
1924. V roce 1927 bylo sice zřízeno nové
mezinárodní telegrafní spojení s Maďarskem,
a to Košice - Satoraljaujhely, pro nedostatek telegrafní
korespondence byla však zrušena mezinárodní
telegrafní spojení Liberec - Zhořelice, Hlučín
- Ratiboř a Moravská Ostrava - Ratiboř. U
telegrafního spojení Praha - Bukurešť
byla dosavadní služba přístrojem Hughesovým
změněna ve službu přístrojem
Baudotovým, která je mnohem výkonnější
a vhodnější pro toto důležité
mezinárodní telegrafní spojení, po
kterém se dopravuje zvláště mnoho mezinárodní
průchodní korespondence. Dlužno však podotknouti,
že také vybavení telegrafních vedení
se silnou korespondencí výkonnějšími
přístroji dosáhlo vrcholu již v roce
1924.
Koncem roku 1926 bylo v Československu 20.594 km telegrafních
tratí, které obsahovaly celkem 127.470 km telegrafních
vedení (drátů). Poštovní správě
náleželo 71.182 km vedení; zbytek náleží
železnicím (56.210 km) a soukromým podnikům
(77 km). Telegrafních přístrojů Morseových
bylo koncem roku 1926 u státních telegrafních
úřadů v činnosti 2190, přístrojů
klapákových 426, Hughesových 188, Baudotových
16 a kromě toho 2 přístroje Siemense-Halskeho.
V Praze je kromě toho instalováno 63 přístrojů
dálnotiskových, z nichž část
bude pravděpodobně přenesena do venkovských
měst, jakmile bude uvedena v činnost služba
nové sítě potrubní pošty v Praze.
U 1080 státních telegrafních úřadů
se užívá k dopravě telegramů
telefonu (telegrafní úřady s telefonním
provozem).
Pro urychlení manipulace při podávání
telegramů a zúčtování vybraných
telegrafních poplatků v telegrafní ústřední
stanici v Praze byl pro tuto stanici pořízen zvláštní
registrační přístroj. Tento
přístroj nahrazuje dosavadní manuelní
práci při zapisování podaných
telegramů prací strojovou a zároveň
vyhotovuje, kde je toho třeba, ihned také podací
lístek, který je potvrzením o podání
telegramu, což znamená pro telegrafní ústřední
stanici v Praze, největší to telegrafní
úřad naší republiky, značnou
úsporu lidské práce, zvětšení
její přesnosti a urychlení telegrafní
manipulace. Mimo to se jedná také o to, aby pro
telegrafní ústřední stanici v Praze
byl zakoupen adresograf, totiž přístroj,
který došlé telegramy se zkrácenými
telegrafními adresami opatřuje rychle, přesně
a zřetelně úplnými adresami, kterážto
práce byla dosud vykonávána ručně.
Zavedení tohoto přístroje bude znamenati
opět úsporu práce, usnadnění
služby a zrychlení manipulace při doručování
telegramů v Praze.
Novou úpravou doručovací služby ve
Velké Praze, provedenou do 1. května 1927, bylo
v hlavním městě republiky značně
urychleno doručování telegramů a rozšířena
možnost jejich dodávání adresátům,
zvláště také telefonicky, ve večerních
i nočních hodinách. Toto opatření
bylo přijato velmi sympaticky, především
obchodními kruhy. Na přání obchodních
a živnostenských komor uvažuje se o tom, aby
toto zlepšení v telegrafní doručovací
službě bylo rozšířeno i na jiná
velká města.
Úřední hodiny u malých telegrafních
úřadů s t. zv. omezenou službou byly
dosud upraveny velmi nestejně, zvláště
v neděli a ve svátek, což velmi znesnadňovalo
telegrafní i telefonní korespondenci mezi úřady.
Od 1. května 1927 byly vyhlášeny pro všechny
telegrafní (a telefonní) úřady jednotné
úřední hodiny, čímž
byly odstraněny dosavadní potíže.
Od 1. června 1927 byly zavedeny jako novinka t. zv. telegramy
s odloženým dodáním. Jsou to obyčejně
soukromé telegramy, jejichž doručení
se odloží k žádosti odesilatelově
na určitý den, nebo na určitou hodinu.
Listovní telegramy za značně zlevněnou
sazbu, dosud zavedené ve styku vnitrozemském a ve
styku s Rakouskem a Německem, byly od 1. dubna 1927 zavedeny
též ve styku s Polskem. O zavedení tohoto
druhu telegramů ve styku s Maďarskem se vyjednává.
Listovní telegramy se těší velké
a stále stoupající oblibě, zejména
v kruzích obchodních, a to zvláště
od té doby, kdy možnost jejich podávání
byla rozšířena na všechny státní
telegrafní úřady a na celou dobu úředních
hodin těchto úřadů.
V telegrafním styku s některými státy
Severní a Střední Ameriky vyjednává
se o zavedení t. zv. telegramů z konce týdne,
které budou průměrně o dvě
třetiny sazby lacinější, nežli
obyčejné telegramy. Tyto telegramy, kterých
v telegrafním styku mezi námořními
státy se užívá hojně již
po dlouhá léta, budou se přijímati
po celý týden a dopravovati z Evropy do Ameriky
telegraficky v neděli, kdy podmořské kabely
jsou málo zaměstnány.
Telegrafní stavební program investiční
na rok 1928 obsahuje tyto značnější
stavby: Rozšíření kabelové sítě
telegrafní ve trati "Kabelový domek Nusle -
Strašnice"; výstavbu zařízení
pro synchronní označování času
ve všech služebnách hlavních ústředen
a poštovních úřadů v Praze; přeložení
telegrafních vedení se sloupů na střešní
stojany v Jindřichově Hradci; kabelování
telegrafní smyčky v Trutnově; prodloužení
telegrafního vedení z Drahanovic do Olomouce; výstavbu
zvláštní telegrafní trati z Parkán
1 do Parkán 2; rekonstrukci telegrafní trati Bratislava
- dynamitová továrna Galanta; rekonstrukci hlavní
telegrafní trati z Nových Zámků do
Perbete; rekonstrukci telegrafní trati z Nového
Města n./V. do Trenčína; rekonstrukci hlavní
telegrafní trati Chrast - Poprad; sloučení
telegrafní a telefonní trati Humenné - Snina;
sloučení telegrafní a telefonní trati
Prešov - Lipňany; rozdělení společné
trati Michalovce - Užhorod na trať telegrafní
a telefonní za účelem vymanění
telefonních vedení z vlivu indukce rychlotelegrafů;
prodloužení a úpravu místní telegrafní
trati v Užhorodě; rekonstrukci telegrafní trati
Királyháza - Halmei.
V oboru potrubní pošty byl v roce 1927 učiněn
značný pokrok. Především byla
uvedena opět do chodu potrubní pošta v Karlových
Varech, která dlouhá léta, a to již
za bývalého Rakouska, ležela ladem. Začátkem
roku 1927 bylo její zařízení rekonstruováno
a uvedeno opět v činnost.
Síť pražské potrubní pošty,
sloužící dosud pouze vzájemnému
spojení některých pražských poštovních
úřadů s telegrafní ústřední
stanicí, značně se rozšiřuje,
modernisuje a přeměňuje tak, že bude
sloužiti též přímému spojení
soukromých účastníků s telegrafní
ústřední stanicí a výměně
korespondence mezi účastníky. Kromě
toho se zapojuje do rozšířené potrubní
pošty řada dalších důležitých
poštovních a telegrafních úřadů,
zejména poštovních úřadů
nádražních. Rozšířenou a
přeměněnou potrubní poštou budou
dopravovány: telegramy, účastníky
potrubní pošty podané a pro ně došlé;
listovní zásilky ve vzájemném styku
účastníků; šeky pro poštovní
úřad šekový; spěšné
listovní zásilky; t. zv. pilná psaní,
která se přijímají k dopravě
do příslušného nádražního
poštovního úřadu od účastníků
potrubní pošty; obyčejné listovní
zásilky, určené mimo síť potrubní
pošty.
Ze stávajících tratí pneumatické
pošty pražské, vybudované ve starém
systému, bude nutno zrekonstruovati trati: Hlavní
pošta - poštovní úřad Praha 7,
Hlavní pošta - poštovní úřad
Praha 2 - poštovní úřad Praha 8 - poštovní
úřad Praha 10 a konečně Hlavní
pošta - poštovní úřad Praha 55.
Tuto rekonstrukci třeba provésti z toho důvodu,
že náklad potřebný na pohon jednoho
pistonu za jednotku časovou je nejen příliš
vysoký, nýbrž i rychlost pistonu neodpovídá
požadavkům provozu. Vedle toho nastane úspora
na personálu.
V letech 1928 až 1930 bude provedena druhá etapa výstavby
pneumatické pošty v Praze v novém systému,
a to prodloužením dříve již vybudovaných
tratí. Rozšířením sítě
pneumatické pošty zvětší se počet
zapojených poštovních úřadů
a bude lze ve větším rozsahu vyhověti
naléhavým přáním obchodních
a průmyslových kruhů, aby bylo zlepšeno
doručování telegramů, dále
zlepšena doprava místní korespondence pneumatické
a pošty expresní (Viz připojenou tabulku IV.).
Zařízení podle nového systému
budou pracovati úplně automaticky, takže v
zapojených stanicích odpadne použití
jakéhokoliv personálu; ve strojovně a ústředně
pneumatické pošty bude při nových zařízeních
pracováno se sníženým personálem.
Nový systém umožní také jakékoliv
rozšíření počtu stanic, bez rozdílu
vzdálenosti a bude pracovati konstantně stálou
rychlostí pistonů.
Radiotelegrafní provoz vykazuje vzestupnou tendenci.
Radiotelegrafních zařízení jest stále
intensivněji užíváno pro dopravu telegramů
ve vztazích mezinárodních a ve službách
domácího tiskového zpravodajství.
Tak v radiotelegrafním provozu tuzemském bylo vypraveno
v roce 1925 779.608, v roce 1926 799.816 slov; přijato
bylo v roce 1925 2,346.554, v roce 1926 3,338.195 slov. V radiotelegrafním
styku Československa s cizinou bylo do Československa
dopraveno v roce 1925 2,353.313, v roce 1926 2,718.233 slov; z
Československa vypraveno v roce 1925 1,176.950, v roce
1926 1,297.437 slov. Koncem roku 1925 fungovalo 11 vysílacích,
21 přijímacích, v roce 1926 15 vysílacích
a 19 přijímacích radiotelegrafních
stanic.
Vedena snahou zdokonalovati zařízení radiotelegrafních
stanic, zakoupila telegrafní správa pro přijímací
stanici na Bílé Hoře novou selektivní
antiparasitní garnituru pro automatický příjem
značek. Nyní se pracuje na výstavbě
stanice pro tuzemský provoz v Satalicích, která
nahradí kbelskou radiostanici, umístěnou
v provisorním již naprosto nevyhovujícím
baráku na letišti ve Kbelích. Pro zprávy
letecké a meteorologické byla přizpůsobena
brněnská vysílací radiotelegrafní
stanice k vysílání zpráv na vlně
1.400 m a zřízeno testovací vedení
z telegrafní linie Brno - Bratislava. V Bratislavě
instalována nová přijímací
garnitura pro letecký provoz.
Na podzim letošního roku koná se ve Washingtoně
mezinárodní konference radiotelegrafní,
na které budou zastoupeny téměř všechny
telegrafní správy světa a největší
společnosti radiotelegrafní výrobní
i dopravní. Také Československo jako člen
radiotelegrafní unie zúčastní se konference
svými delegáty. Poslední konference konala
se v roce 1912 v Londýně. Uváží-li
se, jaký obrovský pokrok a netušený
rozmach učinila radiotelegrafie a radiofonie od té
doby, vysvitne velkost úkolů této konference.
Hlavním bodem programu bude upravení radiotelegrafního
styku lodí s pobřežím a navzájem,
radiotelegrafního styku mezi pevnými body, úprava
styku s letadly a mnoho jiných problémů.
Od konference očekáváme zejména úpravu
nynějších neuspořádaných
poměrů v rozdělení délek vln
a tím i zlepšení příjmu radiotelegrafního
a radiofonního a zvláště příjmu
rozhlasu. Tato otázka, která nebyla mezinárodními
oficielními činiteli dosud řešena, dotýká
se velmi citelně Československa jako státu
vnitrozemského a proto československá poštovní
správa připravila vedle mnoha jiných námětů
svůj zvláštní návrh na rozdělení
vln s hlediska našich potřeb, který bude předmětem
jednání konference. Úkolem roku 1928 bude
provésti usnesení washingtonské konference,
pokud se týče přizpůsobiti naše
předpisy a zařízení novým ustanovením
mezinárodní smlouvy a řádu mezinárodní
telegrafní služby.
Rozmach československého radiofonního
rozhlasu je charakterisován vzrůstem počtu
koncesionářů přijímacích
radiofonních stanic v roce 1926 (Viz diagram č.
3 na přiložené tab. III.). V lednu bylo 30.722
koncesionářů, v únoru 43.696, v březnu
69.684, v dubnu 87.012, v květnu 101.290, v červnu
108.844, v červenci 117.188, v srpnu 128.511, v září
136.931, v říjnu 147.579, v listopadu 159.944, v
prosinci 174.709.
Sníživši podíl společnosti Radiojournalu
na rozhlasových poplatcích od 1. XI. 1926 ze 70%
na 50% a od 1. I. 1927 na 40%, převzala správa podniku
Čsl. pošty od 1. listopadu 1926 povinnost rychle vybudovati
celou sít, rozhlasových stanic v republice, spojiti
je mezi sebou telefonem, dále udržovati technická
zařízení těchto stanic a konečně
i zříditi budovy, potřebné pro rozhlas.
V roce 1927 bylo vybudováno zařízení
pro simultanní rozhlas Praha - Brno - Bratislava, které
umožňuje současné vysílání
jednoho programu všemi třemi stanicemi. Aby rozhlas
stal se obrazem našeho národního a uměleckého
života, jak se na různých místech prožívá
s celým svým prostředím, jež
nelze přenésti do atelieru rozhlasu, byly vysílány
rozhlasem produkce z různých míst republiky,
na př. z Plzně, Poděbrad, Hradce Králové,
Kladna, Pardubic. I důležité a zajímavé
události zahraniční byly reprodukovány
rozhlasem, na př. řeč zahraničního
ministra Dr. Beneše při zahájení zasedání
Společnosti národů v Ženevě a
program oslav Beethovenových ve Vídni. Poštovní
správa zapůjčila telefonní vedení
i cizím poštovním správám k přenosu
rozhlasových programů, na př. z republiky
rakouské do republiky polské.
Zájem posluchačů rozhlasu vyžaduje,
aby byly postaveny další rozhlasové stanice
a umožněn příjem radiofonie na krystalové
přijímače tam, kde to dosud není možno.
Proto poštovní správa objednala letošního
roku u americké firmy International
Standard Electric Corporation novou vysílací
stanici pro rozhlas, která bude postavena v budově
radiotelegrafní vysílací stanice v Košicích.
Aby bylo umožněno vysílání ještě
před dodáním této stanice, byla nynější
radiotelegrafní vysílací stanice upravena
k vysílání radiofonie a s vysíláním
bylo započato dne 17. dubna 1927, čímž
uvedena do provozu čtvrtá vysílací
stanice v našem státě.
Další stanice bude v Moravské Ostravě,
kde byl vyhledán pro ni vhodný pozemek. Kromě
toho bude v Bratislavě zřízena vysílací
rozhlasová stanice o větší antenní
energii, která nahradí nynější
vysílací stanici. Dalším projektem jest
vybudování mohutné rozhlasové stanice,
která bude slyšitelna krystalovým přijímačem
na velkou vzdálenost.
Jiným problémem rozhlasu jest řádné
vybudování vysílacích atelierů.
Pro pražskou rozhlasovou stanici bude zřízen
dostatečný počet studií v nové
budově v Praze ve Fochově třídě
podle posledních získaných zkušeností.
Pro týž účel byl zakoupen pozemek pro
vysílací atelier v Bratislavě.
Velkou závadou při přijímání
rozhlasu jest rušení zpětnou vazbou. Proto
poštovní správa podnikla v dohodě s
kruhy výrobními, obchodními a amaterskými
energickou akci proti zneužívání zpětné
vazby. Zároveň intervenováno u cizích
správ o zamezení interferencí s různými
rozhlasovými stanicemi a podniknuty všechny možné
kroky, aby nynější svízelná situace,
zaviněná nedostatkem rozhlasových vln, byla
zlepšena.
V úředních předpisech o propůjčování
koncesí na přijímací stanice a vybírání
rozhlasových poplatků byla provedena s platností
od 2. ledna 1927 některá další zjednodušení.
Na žádost výrobních a obchodních
kruhů byla zavedena zvláštní prozatímní
oprávnění k přechovávání
přijímacích stanic, čímž
umožněno zájemcům o radio vyzkoušeti
doma přijímací stanice dříve,
než jest vyžádána od poštovního
úřadu řádná koncese.
V roce 1927 bylo pokračováno také ve vybudování
výzkumného ústavu na Žižkově.
Byla zakoupena přijímací stanice pro krátké
vlny, se kterou se konají pokusy. Poněvadž
různé poštovní správy žádají,
abychom s nimi pracovali na krátkých vlnách,
uvažuje se o zřízení vysílací
stanice na krátkých vlnách.
Vývoj a rozsah činnosti v odvětví
telefonního provozu za poslední léta zračí
se v těchto stručných statistických
údajích: Koncem roku 1926 bylo v Československé
republice telefonních tratí 31.927 km (koncem
roku 1925 31.050 km), z nichž meziměstských
14.767 km (r. 1925 14.463 km).
Telefonních drátů bylo 401.038 km
(koncem r. 1925 359.104 km), z nichž meziměstských
108.790 km (v r. 1925 100.162 km).
Počet telefonních přístrojů
v provozu byl 118.941 (v r. 1925 113.084). Koncem r. 1926
bylo místních sítí 1323 (1925
- 1247), telefonních ústředen 1830
(1925 - 1720), účastnických stanic 114.943
(1925 - 109.683) -viz diagram č. 2 na připojené
tabulce III. - veřejných hovoren 2188 (1925
- 2039), soukromých stanic 10.015 (1925 - 9028).
Na jednu veřejnou hovornu připadlo v r. 1926 6535
obyvatelů (v r. 1925 - 6954); na 10.000 obyvatelů
připadlo 80 účastnických stanic (v
r. 1925 - 77). Placené meziměstské hovory
dostouply počtu 11,580.588 (v r. 1925 - 11,620.210), telefonicky
zprostředkované telegramy 1,085.286 (v r. 1925 -
1,114.804).
V roce 1927 jest telefonní provoz na postupu a vykazuje
se vzrůstem telefonní dopravy stoupající
provozní příjem. Podle pokladní rozvahy
jevil se příjem z meziměstského telefonního
provozu za první čtyři měsíce
r. 1926 částkou 25,139.519 Kč, kdežto
za tutéž dobu r. 1927 činí již
29,936.513 Kč, tudíž je o Kč 4,796.994
větší. Vzrůst tento nebyl přivoděn
pouze zvýšením telefonních meziměstských
poplatků, zavedeným v tuzemsku od 1. srpna 1926,
pokud se týče i částečným
zvýšením sazeb v mezinárodním
styku, hlavně s Německem, Rakouskem, Polskem a Maďarskem,
nýbrž i větším celkovým
používáním meziměstského
telefonu, neboť v I. čtvrtletí r. 1927 stoupl
počet hovorů v tuzemském styku meziměstském
proti I. čtvrtletí r. 1926 o okrouhle 100.000 hovorů.
Doplňováním meziměstské sítě,
jakož i vhodnou její úpravou docíleno,
že širší vrstvy obyvatelstva používají
následkem hospodářského a obchodního
rozmachu intensivněji telefonu ke zprostředkování
svých obchodních zpráv. Během r. 1927
docíleno bylo značného rozšíření
meziměstské sítě ve všech
směrech našeho státu (viz připojenou
tabulku V.) a účelně při té
příležitosti využito bylo dálkového
telefonního kabelu, položeného na trati
Praha - Kolín. Je pochopitelno, že hlavně prodloužením
tohoto kabelu na hranice republiky přes Ústí
n. Lab., jakož i Jihlavu, Brno, Břeclavu, Bratislavu
bude docíleno daleko pronikavějšího
úspěchu v dálkové telefonii, než
toho možno docíliti vzdušnými vedeními.
Telegrafní správa doufá, že během
roku 1927 dosáhne přímého kabelového
spojení Prahy s Drážďany a bezprostředního
připojení naší meziměstské
sítě na kabelovou síť německou.
Letošního roku bude pak ještě prodloužen
kabel z Brna do Břeclavě a Bratislavy; příštího
roku pak z Břeclavě směrem k Vídni,
z Bratislavy pak přes Györ na Budapešť.
Mimo to jsou pro rok 1928 projektovány stavby tratí
dálkových kabelů Praha - Plzeň - Bor
u Tachova - říšskoněmecké hranice
směrem na Norimberk a Brno - Olomouc - Místek, odkudž
bude trať rozvětvena jednak přes Moravskou
Ostravu na Vratislav a Berlín, jednak přes Český
Těšín směrem ke Krakovu (viz připojenou
tab. VI).