V programu staveb meziměstských vedení
vzdušných pamatováno jest na to, aby v
jednotlivých místech hlavní telefonní
dopravy, ve kterých bude dálkový kabel zapojen
k provozu, připojeny byly k tomuto další vzdušné
linky, jež se za tím účelem budují.
Stalo se tak již v Kolíně, kde na meziměstský
kabel připojeny byly jednak nové meziměstské
linky k přímému spojení na Prahu,
jednak pak zapojena byla zde vedení, jež dosud vedla
do Prahy na sloupoví. Z nových vedení, jež
pro ten účel byla nově budována, třeba
uvésti: Praha - Vrchlabí, Praha - Nový Bydžov,
Praha - Trutnov, Praha - Hradec Králové, Praha -
Čáslav, Praha - Rychnov n. Kn., Praha - Svitavy
- Šumperk.
V telefonní ústředně v Lovosicích
připraveno bude nové telefonní vedení,
určené pro spojení Prahy s Českou
Lípou, Borem a Varnsdorfem; v Ústí n. Lab.
pak připravena jsou nová vedení pro spojení
Prahy s Děčínem, Teplicemi - Šanovem
a Mostem. Vhodným uspořádáním
linek obstaráván bude telefonní styk Prahy
s Lipskem, Berlínem, Hamburkem a Paříží
kabelem, kdežto dosavadních vzdušných
vedení v západních Čechách,
která vedla dosud do Německa, použito bude
k zlepšení telefonního styku tamních
ústředen jak v tuzemsku, tak také ve styku
s Německem.
Telegrafní správa nevěnovala pouze pozornost
rozšíření kabelové sítě,
nýbrž dbala také toho, aby i místa,
která nebudou ihned na výhodě kabelových
přípojek zúčastněna, opatřena
byla vyhovující meziměstskou sítí.
Z toho důvodu pokračováno bylo i v roce 1927
v systematickém doplňování meziměstské
sítě ve všech krajích našeho státu.
Tak dlužno jmenovati hlavní meziměstská
vedení, jež zařaděna byla ke stavbě
v programu nových staveb v r. 1927. Jsou to vedení:
Praha - Železný Brod - Semily, Liberec - Pardubice,
Praha - Vysoké Mýto, Louny - Lovosice, Třebíč
- Moravské Budějovice, Vsetín - Valašské
Klobouky, Brno - Znojmo, Brno - Moravský Krumlov, Bratislava
- Košice, (via Zvolen), Bratislava - Zvolen, Užhorod
- Hust a j. Kromě toho byla dána letos do provozu
tato vedení, vybudovaná ke konci roku 1926: Praha
- Rokycany - Plzeň, Praha - Strakonice - Sušice, Brno
- Uherské Hradiště - Zlín, Olomouc -
Žilina, Uherské Hradiště - Trenčín,
Žilina - Lipt. Sv. Mikuláš.
Připojením nadzemních vedení do kabelu
mezi Prahou a Kolínem bylo získáno přímé
vedení Praha - Poděbrady.
Pro styk Prahy s Košicemi doplněna bude síť
tak, aby bylo k disposici jedno přímé vedení,
a také jedno nové vedení pro styk Prahy se
Žilinou a Žiliny s Košicemi.
V oboru mezinárodního telefonního styku
dlužno poukázati k tomu, že v roce 1927 bylo
skončeno jednání s cizími telegrafními
správami o úpravě mezinárodního
telefonního styku naší republiky.
Nově byl sjednán telefonní styk mezi Prahou
a Rigou. Značného zlepšení a rozšíření
doznal telefonní styk s Francií následkem
zřízení přímého telefonního
vedení Praha - Paříž, rovněž
zlepšen značně telefonní styk se Zágrebem
zřízením přímého vedení
Vídeň - Zágreb.
Dobré výsledky mezinárodního telefonního
styku umožněny jsou hlavně zesilovacím
zařízením, které se v jednotlivých
hlavních přepojovacích ústřednách
postupně instaluje. Zavedeny četné další
relace ve styku s Francií, Holandskem, Švédskem,
Dánskem, Švýcary, Maďarskem, Polskem a
s Italií. S Maďarskem a Jugoslavií byly smluveny
bližší modality o zajištění
potřebných transitních vedení přes
Maďarsko pro styk mezi Jugoslavií a Československem,
při čemž vzat zřetel i na potřebu
telefonních spojů s ostatními zeměmi
balkánskými. Mimo to se pomýšlí
v nejbližší době na spojení s Belgií
a Anglií, jakmile bude dohotoven dálkový
kabel Praha - Lovosice - Petrovice.
Důležitým úkolem telefonní správy
bude další automatisace telefonního
provozu v republice, jež jest té doby předmětem
bedlivého studia, aby vhodným způsobem bylo
vyzkoušeno, jakým směrem má automatisace
jednotlivých sítí postupovati. Automatisace
menších místních sítí
po vzoru pražské nemá významu, pokud
není postaráno o současnou automatisaci celé
řady menších sítí do společné
skupiny automatických centrál určitého
obvodu. V tom směru ukáží teprve pokusy,
k nimž se co nejdříve přikročí,
také cestu pro sestavení celého plánu
automatisace.
Také pro příští rok 1928 byl
připraven stavební program nových telefonních
vedení, jehož provedením přispěno
bude k dalšímu zlepšení telefonní
dopravy.
K tomuto zlepšení cílí i stavby, rozšíření
a rekonstrukce větších místních
a meziměstských telefonních ústředen.
V r. 1927 provádí se dostavba automatických
ústředen v Praze II. na konečnou kapacitu
20.000 přípojek a dokončeny výstavby
automatických ústředen na Smíchově
na konečnou kapacitu 6.000 přípojek a na
Vinohradech na konečnou kapacitu 6.000 přípojek
v systemu Siemens a Halske. Docílí se tudíž
v tomto roce celkové kapacity v těchto automatických
ústřednách 32.000 přípojek,
takže počátkem roku 1928 bude již v Praze
vesměs automatický provoz.
Dále byla dokončena výstavba nové
meziměstské telefonní ústředny
na Žižkově, která byla zapojena do
provozu v květnu 1927. Ústředna jest vybudována
na kapacitu 380 meziměstských vedení.
Zřizuje se automatická telefonní ústředna
v Moravské Ostravě v systému reléovém
se současnou automatisací k ní patřících
7 vedlejších ústředen v jejím
nejbližším okolí, a to v Mariánských
Horách, Radvanicích, Vítkovicích,
Přívoze, Hrušově, Zábřehu,
Svinově. Zároveň provádí se
znovuzřízení meziměstské telefonní
ústředny na kapacitu 60 meziměstských
linek konečných, 12 průchozích, 8
ke zkoušení a 12 sdružených vedení;
dokončeny a dány do provozu místní
a meziměstská telefonní ústředna
v Plzni.
Konečně rekonstruuje se místní
telefonní ústředna v Karlových Varech
a rozšiřuje se o 6 pracovišť. Vyzískaného
vícenásobného přepojovače z
pražské místní telefonní ústředny,
jakož i staničních přístrojů,
použilo se pro znovuzřízení místních
telefonních ústředen v Českých
Budějovicích, ve Varnsdorfu, každá pro
kapacitu 1.320 přípojek, v Mostě a Chebu,
každá pro kapacitu 1.080 přípojek, se
současnou přeměnou systému místní
baterie na úspornější systém
ústřední baterie se současným
přizpůsobením meziměstských
ústředen. Výstavba těchto čtyř
ústředen bude v roce 1927 skončena.
Dále se použije 15 pracovišť z pražského
vícenásobného přepojovače ku
znovuzřízení místní telefonní
ústředny v Opavě na kapacitu 1.800 přípojek.
Rekonstrukce těchto pracovišť byla již zadána
zároveň se zřízením meziměstské
ústředny, takže zapojení a uvedení
do provozu stane se v příštím roce.
Vyzískaných multiplových přepojovačů
z místní telefonní ústředny
v Plzni použito pro rozšíření
místní telefonní ústředny v
Žatci, jež je ve stavbě. Z meziměstských
telefonních ústředen znovuzřizují
se v tomto roce meziměstská ústředna
v Jihlavě pro kapacitu 40 konečných a 16
průběžných vedení meziměstských
s ohledem na zapojení dálkových kabelů,
meziměstské ústředny v Trnavě
a Trenčíně a menší meziměstské
ústředny ve Zvoleni, Františkových Lázních,
Čáslavi, Českých Budějovicích,
každá na kapacitu 10 konečných a 4 průběžná
meziměstská vedení.
Na zkoušku v minulém roce zřízené
malé automatické ústředny v různých
systémech v Terezíně, Růžodole
a Hořovicích budou v tomto roce převzaty
podnikem do provozu.
Automatická telefonní ústředna reléového
systému v Českém Brodě a Boskovicích
uvede se do provozu.
V různých relacích telefonní sítě
meziměstské zřizují se a zapojují
se sdružená telefonní vedení podle
potřeby.
Na rok 1928 bylo pamatováno v generelním
projektu na výstavbu dalších tří
okrajových automatických ústředen
ve Velké Praze, a to:
V Praze I. (inženýrský dům) na kapacitu
10.000 přípojek, na Letné na kapacitu 6.000
přípojek a v Libni na kapacitu 4.000 přípojek,
celkem 20.000 přípojek, čímž
dostoupí celková kapacita všech automatických
ústředen na 52.000 přípojek. Tyto
tři okrajové ústředny byly již
v roce 1927 objednány, jelikož nutno počítati
s dobou 3 - 4 roků, nežli tato automatická
zařízení se v továrně vyrobí,
v ústřednách zmontují a předají
provozu, a jelikož s kapacitou nynějších
tří ústředen Praha II., Vinohrady
a Smíchov se vystačí podle výpočtu
v některých částech města jen
asi tři roky.
Podle programu zamýšlí se provésti v
r. 1928 také rozšíření a rekonstrukce
místních telefonních ústředen
v Brně, Bratislavě, Znojmě, Jihlavě,
Ústí n. Lab., Teplicích - Šanově,
Jablonci n. Nis. a v Košicích; pro některé
použije se vícenásobného přepojovače,
vyzískaného z pražské ústředny
a roztřiďovacích zařízení
systému Siemens a Halske a Ericsson.
V mezích finančních prostředků
a se zřetelem k nezbytnosti meziměstského
telefonního provozu zřídí se nové
meziměstské telefonní ústředny,
bude-li při tom rentabilita investovaných nákladů
v každém jednotlivém případě
zaručena.
Konečně pomýšlí správa
podniku na novou úpravu sazeb předplatného
za účastnické stanice telefonní na
podkladě skutečné intensity hovorové,
jež má býti zjištěna přesně
zavedením automatických počítadel.
Tím bude umožněno nové odstupňování
předplatného podle skutečného počtu
jejich hovorů. Definitivní úprava předplatného
půjde ruku v ruce se zmíněnou automatisací.
Po období náhlého vzrůstu poštovního
úřadu šekového, na nějž
důsledkem rozluky měnové téměř
rázem přešly - vyjma úsporného
řízení - veškeré úkoly,
jež pro bývalou předlitavskou polovici říše
obstarávala poštovní spořitelna vídeňská,
nastalo období dalšího klidného vývoje.
Tohoto období bylo využito k upevnění
a konsolidaci ústavu, jenž překotně
vyrostl v ústav takového rozsahu, jakého
podobné instituce dosahují teprve po mnohaletém
trvání.
Jakmile pak byl ústav postaven na pevnou základnu,
přistoupeno k racionelnějšímu využití
všech jeho zařízení. Prvním
krokem k tomu byla přeměna od bývalé
vídeňské poštovní spořitelny
převzatého systému, jenž dostatečně
nevyhovoval změněným poměrům.
Změna systému byla tím pronikavější,
ježto zasáhla též vlastníky šekových
účtů vydáním nových
pravidel šekového řízení a
změnou dosavadních tiskopisů. S racionalisací
ruku v ruce jde též ekonomisace vnitřní
služby, mající za účel co
nejúspornější provedení úkonů
k obstarávání vnitřní služby
nutných. Obrovský počet stejnorodých
úkonů, vznikajících při krajním
provedení zásady dělby práce, vede
nezbytně k myšlence nahraditi pokud možno poměrně
drahou práci manuelní daleko levnější
prací strojovou. Zavedení vhodných a
účelných strojů musí býti
ovšem vzhledem k značnému nákladu s
opatřením strojů spojenému podrobeno
důkladnému a detailnímu studiu. Úplná
ekonomisace služebních úkonů není
ani možna dnes, kdy ústav jest nouzově umístěn
ve staré klášterní, účelům
moderního peněžního ústavu naprosto
nevyhovující budově. Důsledná
ekonomisace bude moci býti provedena teprve po přemístění
ústavu do nové prakticky vybudované budovy,
kde bude možno jednotlivá navzájem spolu
související oddělení umístiti
tak, aby styk jejich zdvižemi a pneumatickými zařízeními
byl do té míry usnadněn, aby mohl k zpracování
určený materiál těmito odděleními
rychle probíhati, kdežto dnes po většině
musí býti z jednoho oddělení do oddělení
druhého, často místně značně
vzdáleného, osobně přenášen,
což má za následek ohromnou ztrátu času
a pracovní energie. Nová budova na Václavském
náměstí, jejíž výstavba
byla zadána koncem července 1927, bude ovšem
svému účelu odevzdána teprve v příštích
letech. V přítomné době snaží
se ústav docíliti zmenšení režijních
nákladů postupným zakupováním
účelných strojů.
Ježto však snížení režijních
vydání vylíčenou ekonomisací
služebních úkonů nevystačí,
aby nahradilo úbytek výnosu ukládací
činnosti poštovního úřadu
šekového, jenž jest důsledkem poklesu
míry úrokové ze vkladů a jiných
uložení, vyvolaného návratem k normálním
poměrům, bude potřebí přikročiti
k revisi dosavadního poplatkového systému,
což jest tím spíše odůvodněno,
ježto dnešní výše poplatků
neodpovídá ještě zdaleka valorisované
výši poplatků předválečných.
Naproti tomu bude nutno snížiti prodejní
cenu tiskopisů, používaných vlastníky
šekových účtů.
V přítomné době připravuje
poštovní úřad šekový v Praze
vyjednáváním s cizozemskými šekovými
institucemi (Německo, Holandsko, Švýcary, Belgie,
Maďarsko, Švédsko a Dánsko) zavedení
mezinárodního poštovního převodního
řízení, jehož se posud používalo
pouze ve styku s Rakouskem prostřednictvím vídeňské
poštovní spořitelny. Tímto řízením
bude účastníkům československého
šekového řízení umožněn
přímý styk s vlastníky šekových
účtů u šekových ústavů
příslušných států a naopak,
takže vlastníci šekových účtů
v Československu budou moci poukazovati se svých
šekových účtů přímo
na šekové účty, vedené u šekových
institucí na tomto převodním řízení
zúčastněných států,
a naopak zase vlastníci šekových účtů,
vedených u těchto cizozemských institucí,
budou moci poukazovati se svých účtů
přímo na šekové účty svých
komitentů, vedené u poštovního úřadu
šekového v Praze nebo pobočného poštovního
úřadu šekového v Brně. Zavedením
tohoto poštovního převodního řízení
bude značně usnadněno a zjednodušeno
vyrovnávání pohledávek mezi účastníky
šekového řízení zúčastněných
států.
Zákonem ze dne 1. července 1926, č. 232 Sb.
z. a n., byl ustanoven poštovní úřad
šekový v Praze přejímajícím
ústavem ku provedení úkonů, vyplývajících
z provedení úmluvy a dodatečné
dohody o poštovní spořitelně ve Vídni,
sjednaných v Římě dne 6. dubna
1922 a 23. února 1925. Tímto zákonem byl
pověřen poštovní úřad
šekový v Praze, aby podle ustanovení citované
úmluvy a dodatečné dohody převzal
od poštovní spořitelny ve Vídni celý
československý podíl na úhradách
a aktivech do svého vlastnictví a z převzatých
úhrad rovnoměrně uspokojil oprávněné
pohledávky za poštovní spořitelnou ve
Vídni, jež na něj budou podle zákona
převedeny. Ačkoliv shora uvedená úmluva
a dodatečná dohoda o vídeňské
poštovní spořitelně nenabyla ještě
mezinárodní účinnosti, ježto
nebyla dosud všemi národními státy ratifikována,
přistoupeno v Československu k předběžnému
zjišťování stavu pohledávek
z úsporných vkladů šekových
účtů, deposit, cenných papírů
a pohledávek na účtech v hotovosti u poštovní
spořitelny ve Vídni, náležejících
osobám fysickým, právnickým (počítaje
v to země, okresy a obce), jakož i pohledávek,
náležejících bývalým rakouským
nebo rakousko-uherským civilním a vojenským
vrchnostem, úřadům, státním
ústavům atd., jichž sídlo jest na území
republiky Československé, dále peněžním
ústavům, podnikům, správám
statků a pod., a to tím, že vyhláškou
ministra financí v dohodě s ministrem pošt
a telegrafů ze dne 6. dubna 1927, č. 41 Sb. z. a
n., byl nařízen soupis těchto pohledávek.
Vlastníci pohledávek byli vyzváni, aby podali
do lhůty 30. září 1927, jež však
není lhůtou preklusivní, u poštovního
úřadu šekového v Praze na předepsaném
tiskopise přihlášku, doloženou ve vyhlášce
předepsanými průkazy. Tímto způsobem
bylo u poštovního úřadu šekového
podáno do 15. července 1927 posud asi 25.000 přihlášek
pohledávek na vkladních knížkách
a asi 6.000 přihlášek pohledávek na
šekových účtech.
Titry předválečného zajištěného
dluhu, připadajícího podle jmenované
úmluvy a dodatečné dohody o vídeňské
poštovní spořitelně Československu,
byly zhodnoceny tím, že poštovní úřad
šekový vyžádal si svolení ministerstva
financí k úpisu 6% konsolidační půjčky
na jich podkladě, za kterýmžto účelem
poskytl potřebnou upisovací hotovost ze svých
prostředků. Tímto způsobem upsáno
celkem nom. 24,705.000 Kč 6% konsolidační
půjčky.
Teprve po provedené ratifikaci úmluv všemi
národními státy bude moci býti přesně
zjištěna celková výše pohledávek
za vídeňskou poštovní spořitelnou,
jakož i hodnota úhrady, kterou jest podle ustanovení
úmluvy a dodatečné dohody vídeňská
poštovní spořitelna povinna poskytnouti, načež
konečně bude lze stanoviti, jakým procentem
budou pohledávky za vídeňskou poštovní
spořitelnou honorovány.
Dále pokročily práce, spojené s
provedením úmluvy ze dne 7. listopadu 1922 o
převodu pohledávek a deposit u budapešťské
poštovní spořitelny, jež však
rovněž nebyla posud všemi národními
státy ratifikována. Také zde byl pověřen
vyhláškou ministra financí v dohodě
s ministrem pošt a telegrafů ze dne 9. července
1925, č. 166 Sb. z. a n., poštovní úřad
šekový v Praze provedením předběžného
soupisu pohledávek z úsporných vkladů,
šekových účtů, deposit cenných
papírů a pohledávek na účtech
v hotovosti u poštovní spořitelny v Budapešti,
náležejících osobám fysickým,
právnickým (počítaje v to býv.
komitáty, okresy a obce), peněžním ústavům,
podnikům, správám statků a pod. Vlastníci
těchto pohledávek byli vyzváni, aby podali
řádně doloženou přihlášku
na předepsaném tiskopisu do 30. listopadu 1925 u
poštovního úřadu šekového
v Praze. V zájmu vlastníků pohledávek
a deposit byly však přihlášky přijímány
i po uplynutí této lhůty. Tímto způsobem
bylo podáno do 1. července 1927 celkem asi 48.000
přihlášek pohledávek na vkladních
knížkách v úhrnné výši
asi 48,000.000 K a asi 3.000 přihlášek pohledávek
na šekových účtech, jež činí
dle odhadu budapešťské poštovní spořitelny
asi 35,000.000 K a asi 1.000 přihlášek deposit
cenných papírů v nom. hodnotě přes
2,000.000 K. Takto získaný materiál bude
zaslán poštovní spořitelně v
Budapešti k přezkoušení, připsání
úroků atd., čímž bude teprve
zjištěna přesná výše těchto
pohledávek za budapešťskou poštovní
spořitelnou. V otázce rozdělení úhrady,
kterou poštovní spořitelna v Budapešti
dává k disposici, ujednána dohoda mezi Československem,
Rumunskem a Jugoslavií. Rovněž zde bude teprve
po definitivním zjištění výše
pohledávek a hodnoty úhrady možno stanoviti
procento, kterým budou pohledávky za budapešťskou
poštovní spořitelnou honorovány.
Další etapou v rozvoji poštovního úřadu
šekového jest zavedení úsporného
řízení, kterýžto jediný
obor nebyl od vídeňské poštovní
spořitelny na nový ústav dosud přenesen.
Nutnost aktivování úsporného řízení,
bez něhož působnost poštovního
úřadu šekového jest kusou, po vzoru
jiných evropských států (Anglie, Francie,
Italie, Belgie, Holandsko atd.) byla u nás nesčíslněkráte
zdůrazněna v projevech soukromých i veřejných.
Přes to provedení této myšlenky stavěly
se v cestu mnohé překážky, takže
ústavní projednání příslušného
návrhu zákona bylo stále oddalováno.
Lze doufati, že řada pádných důvodů,
jež mluví pro zřízení úsporného
řízení, převáží
námitky odpůrců a že uzákoněním
příslušné osnovy bude položen pevný
základ jednomu z nejdůležitějších
ústavů státních.
Se zavedením úsporného řízení
souvisí též zamýšlené soustředění
hotovostí poručenců a opatrovanců,
uložených dnes u sirotčích pokladen,
u Ústřední sirotčí pokladny,
jež by byla přičleněna k novému
ústavu, jehož dosavadní obory činnosti
budou rozšířeny o úsporné řízení.
Grafické znázornění rozsahu poštovního
šekového řízení v letech 1924
- 1926 podávají diagramy na připojených
tab. VII. - XII.
Výsledky činnosti poštovního
úřadu šekového v Praze a pobočného
poštovního úřadu šekového
v Brně za první pololetí roku 1927 jsou
opět příznivé. Počet
vlastníků šekových účtů
obou ústavů činí koncem května
1927 93.327, t. j. o 1.398 více než koncem roku 1926.
Přírůstek tento jde k dobru pobočného
poštovního úřadu šekového
v Brně, jenž ponenáhlu získává
půdu ve své oblasti.
Stav vkladů obou ústavů koncem měsíce
května 1927 se podstatně zvýšil; v Praze
činí Kč 2.362,894.654,36, tudíž
o Kč 604,736.946,07 více než koncem roku 1926,
a v Brně činí k témuž datu Kč
84,484.709,24, tudíž o Kč 17,958.253,25 více,
než koncem roku 1926.
Obrat v Praze od 1. ledna do 31. května 1927 činí
Kč 75.535,332.303,37 a odpovídá vzhledem
k době, vzaté v úvahu, poměrně
obratu za rok předcházející; obrat
v Brně činí v téže době
Kč 4.592,030.996,65 a vykazuje proti obratu od 1. července
do 31. prosince 1926 v částce Kč 2.912,689.209,13
značný vzestup.
Rovněž počet účinů
v Praze, jenž od 1. ledna do 31. května 1927 vykazuje
35,698.204 položky, odpovídá vzhledem k době,
vzaté v úvahu, poměrně počtu
účinů za rok předcházející.
Počet účinů v Brně za tutéž
dobu činí 2,483.993 položky proti 1,537.466
položkám od 1. července do 31. prosince 1926.
Vzestup obratu a počtu účinů v Brně
lze vysvětliti tím, že doba od 1. července
do 31. prosince 1926 byla u tohoto ústavu prvním
pololetím existence ústavu, takže data za tuto
dobu nemohou býti považována za směrodatná.
Také ostatní obory činnosti poštovního
úřadu šekového v Praze vykazují
za první pololetí roku 1927 potěšitelné
výsledky.
Obrat směnek a bonů, jenž za celý
rok 1926 činil Kč 1.526,393.758,16, činí
od 1. ledna do 30. června 1927 Kč 1.219,445.000.
Obrat lombardních zápůjček,
jenž za celý rok 1926 činil Kč 155,416.357,30,
činí od 1. ledna do 30. června 1927 Kč
104,353.969,79.
Obrat cenných papírů, jenž za
celý rok 1926 činil Kč 3.563,593.823,30,
činí již za dobu od 1. ledna do 30. června
1927 Kč 2.778,629.637,33. Z toho připadá
na státní stavební losy, převzaté
v první polovici roku 1927 od ministerstva financí,
nom. Kč 193,723.100; z těchto losů byla do
konce června 1927 již převážná
část umístěna.
Stav deposit činí k 30. červnu 1927
Kč 2.341,011.112,26 proti Kč 2.162,843.466,98 koncem
roku 1926. V řízení depositním pokračuje
poštovní úřad šekový v Praze
ve vydávání prozatímních listů
za předválečné renty a odškodňovacích
dluhopisů za válečné půjčky,
při čemž postup práce jest určován
provedením likvidace Ředitelství státního
dluhu. Do 15. července 1927 bylo vydáno pro 5.794
deponenty nom. Kč 146,166.740,- prozatímních
listů. Odškodňovacích dluhopisů
bylo vydáno do téže doby posud pouze 2.436
deponentům v nom. hodnotě Kč 1,176.562,50,
ačkoliv příslušných potvrzení
H 1 bylo vydáno celkem 52.483 deponentům.
Poštovní úřad šekový účastní
se jako člen konsorcia bank pro úvěrové
operace státní všech státních
úvěrových operací a spolupracuje s
druhými veřejnými peněžními
ústavy účinně, aby kursová
linie státních dluhopisů, znamenaných
na peněžní burze v zájmu vlastníků
jejich, kteří ukládají v nich své
úspory, se rovnoměrně vyvíjela.
Československá poštovní správa
provozovala v roce 1926 automobilní dopravu na 112
osobních tratích v celkové délce 2660
km (viz připojenou tab. XIII.). Motorových vozidel
bylo 309 a bylo jimi ujeto v roce 1926 4,323.424 km. V roce 1926
bylo dopraveno 3,523.260 osob a 226.973 kusů zavazadel.
Nákladů bylo v roce 1926 dopraveno 385.166 tun.
V roce 1927 byly do konce července zřízeny
nové poštovní automobilní trati:
Vlašim - Načeradec - Kežmarok - Spišská
Bela - Spišská Stará Ves a Karlovy Vary - Jáchymov
(sezonní). V srpnu 1927 byla zahájena pravidelná
doprava na další trati Horka u Staré Paky -
Jilemnice - Mrklov.
Letošního roku byla dokončena stavba budov
ve Vršovicích, do kterých přestěhovala
správa všechny kanceláře, hlavní
dílny a skladiště z Vyšehradu. Tím
se soustředila veškerá správní
a technická agenda, umožněna racionelní
práce ve vyhovujících dílnách,
vybavených moderními stroji a přístroji.
V roce 1927 bylo zařazeno postupně do provozu 22
nových autobusů nejmodernější
konstrukce o nízkém rámu a pneumatickém
oráfování. Z toho 2 typy, t. j. "Škoda
550" a "Praga NO", slouží k dopravě
35 osob, 3 typy, t. j. "Praga AO", "Praga MO",
"Walter PN", slouží ku dopravě 10
- 20 osob. Vozy typu "Praga MO", opatřené
karoserií "Ploimperial", byly na zkoušku
zařazeny do lázeňských míst.
Na rok 1928 je v programu zakoupení 20 autobusů,
3 vlečných vozů a 2 náhradních
karoserií pro aktivování nových tratí.
Kromě toho bude nutno vyřaditi větší
počet úplně opotřebených autobusů
a nahraditi je novými, moderními autobusy.
Pro rok 1927 a 1928 projektováno je zřízení
těchto tratí: Sušice - Hartmanice - Prášily,
Slaný - Kačice - Nové Strašecí,
Volyně - Vacov, Volyně - Prachatice, Rakovník
- Něm. Hořovice, Pelhřimov - Vyskytná
- Horní Cerekev, Pelhřimov - Libkova Voda - Kamenice
nad Lipou, Plzeň - Božkov, Česká Kamenice
- Hřensko, Vyšší Brod - Rožmberk
-Český Krumlov, Karlovy Vary - Doupov, Jáchymov
- Klínovec - Vejprty, Karlovy Vary - Nečtiny, Kouřim
- Svojšice - Kolín, Nasavrky - Skuteč, Svoboda
nad Úpou - Maršov - Pec, Sedlec n. dr. W. - Sedlčany,
Jindřichův Hradec - Strmilov - Telč, Brno
- Pozořice, Brno - Mikulov, Prostějov - Protivanov,
Špilberk - Zábřeh, Levoča - Spišské
Podhradie, Levice - Bátovce - Pukanec - Báňská
Štiavnica, Nové Město n. V. - Uherský
Brod, Val. Bela - Nováky, Nováky - Dolné
Vestenice, Košice - Turňa - Rožnava. Stavby
poštovních automobilních garáží
se projektují v Karlových Varech a Blansku.
Plné obruče poštovních autobusů
se postupně nahrazuji pružnými obručemi
vzduchokomorovými. Od ministerstva veřejných
prací byla převzata správkárna
automobilů, takže se nyní v hlavních
dílnách v Praze provádějí opravy
všech státních civilních automobilů.
V zájmu vnitřní konsolidace služby v
automobilní dopravě byly vykonány přípravy
pro návrhy na nové provozní instrukce,
a to na dopravní řád, instrukci pro vedení
stanic poštovní automobilní dopravy, na instrukci
pro garážní mistry a instrukci pro řidiče
automobilů.
Pozemně stavební činnost poštovní
správy pokračuje v další nápravě
svízelných ubikačních poměrů
u některých poštovních služeben
a úřadů, hledíc v mezích finančních
prostředků vyhověti postupně nejnaléhavějším
požadavkům provozu (viz připojenou tabulku
XIV.).
V době od 31. srpna 1926 do 31. července 1927
byly dokončeny tyto stavby:
1. Pardubice, novostavba budovy pro ředitelství
pošt a telegrafů.
1. Rakovník, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu,
2. Slovenské Nové Město, novostavba budovy
nádražního poštovního úřadu,
3. Zvolen, novostavba budovy nádražního poštovního
úřadu.
1. Praha II, rekonstrukce nádvorního křídla
budovy hlavního poštovního úřadu,
2. Plzeň 1, nástavba III. patra a podkroví
na budově hlavního poštovního úřadu,
3. Kolín 1, adaptace v budově poštovního
a telegrafního úřadu pro účely
sesilovací stanice dálkového kabelu.
1. Košice, novostavba definitivní budovy radiotelegrafní
stanice.
1. Praha - Vršovice, novostavba dílenské budovy
pro "Hospad".
V téže době zakoupeny budovy pro umístění
poštovních a telegrafních úřadů:
Nový Bydžov, Žamberk, Michalovce, Krompachy,
Rožnava a Tisovce.
Do 31. prosince 1927 se započne nebo bude pokračováno
v těchto stavebních akcích:
1. Bratislava, nástavba budovy ředitelství
pošt a telegrafů,
2. Košice, novostavba budov pro ředitelství
pošt a telegrafů a jemu podřízené
služebny.
1. Břeclav, novostavba budovy provozních ústředen
a nádražního poštovního a výměnného
úřadu,
2. Hradec Králové, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu,
3. Prostějov, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu,
4. Skalice - Boskovice, novostavba budovy nádražního
poštovního úřadu.
1. Brno, novostavba budovy sesilovací stanice pro dálkový
kabel,
2. Lovosice, novostavba křídla poštovní
budovy pro účely sesilovací stanice dálkového
kabelu,
3. Opava 1, nástavba a přístavba (rozšíření)
budovy hlavního poštovního úřadu.
1. Praha, novostavba budovy pro čsl. rozhlas,
2. Bratislava, novostavba budovy vysílací stanice
pro Čsl. rozhlas,
3. Bratislava, novostavba budovy studia pro Čsl. rozhlas,
4. Moravská Ostrava, novostavba budovy vysílací
stanice pro Čsl. rozhlas,
5. Satalice, novostavba budovy pro radiotelegrafní stanici.
1. Karlovy Vary, novostavba budovy pro garáže poštovní
automobilní dopravy.
1. Brno, přestavba budovy hlavního poštovního
a telegrafního úřadu,
2. Hranice, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu,
3. Kladno, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu,
4. Luhačovice, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu,
5. Rychnov nad Kněžnou, novostavba poštovního
a telegrafního úřadu,
6. Slaný, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu,
7. Užhorod, novostavba budovy poštovního a telegrafního
úřadu,
8. Praha-Vršovice, novostavba budovy poštovního
a telegrafního úřadu.
Do 31. července 1927 byly vykonány přípravné
práce pro tyto na rok 1928 projektované stavební
akce:
1. Praha, novostavba budov hospodářských
ústředen.
1. Český Těšín, novostavba budovy
nádražního poštovního a telegrafního
úřadu,
2. Jihlava, novostavba nádražního poštovního
a telegrafního úřadu,
3. Karlovy Vary 3, novostavba budovy nádražního
poštovního a telegrafního úřadu,
4. Žatec, novostavba budovy nádražního
poštovního a telegrafního úřadu.
1. Olomouc, novostavba budovy pro účely sesilovací
stanice dálkového kabelu,
2. Příbor, novostavba budovy pro účely
sesilovací stanice dálkového kabelu,
3. Holoubkov, novostavba budovy pro účely sesilovací
stanice dálkového kabelu,
4. Bor u Tachova, novostavba budovy pro účely sesilovací
stanice dálkového kabelu.