V průběhu jednání
o rozpočtu ministerstva vnitra přednesl ministr
vnitra exposé, v němž načrtl pracovní
program svého resortu, zejména se zřetelem
k ústavně projednávanému zákonu
o organisaci správy.
K zákonu tomu, který
sleduje vybudování jednotné definitivní
organisace úřadů vnitřní správy
pro celé státní území, družiti
se budou předpisy o správním řízení
ve věcech, náležejících do působnosti
politických úřadů.
Při tom bude nutno řešiti
velmi četné důležité otázky,
z nichž ministr uvádí zejména:
Určení obvodů
a sídel okresních úřadů, přesun
kompetence mezi zemskými úřady, přesun
kompetence ministra s plnou mocí na zemské úřady,
určení úřadů a orgánů
vnitřní a škol. správy ve Slezsku, jednací
řád pro zem. a okr. úřady, kancelářský
pořádek, úprava správního řízení
mimo trestní, úprava správního řízení
trestního.
Jednací řad pro
zastupitelstva a výbory, přesun kompetence mezi
zastupitelstvy a výbory, úprava poměrů
zemských peněžních ústavů,
vzor pro jednací řády zemských a okresních
komisí, úprava výkonu dohlédací
moci nad obcemi v Podk. Rusi.
Nová úprava správního soudnictví.
Provedení velké správní reformy této
nevyžádá si
od státu nijakých nových finančních
obětí, naopak docílí se reformou postupného
snížení nákladů veřejné
správy.
Před naléhavé
úkoly postaveno bylo ministerstvo vnitra v oboru veřejné
bezpečnosti poválečnými poměry,
jež přivodily zhoršení veřejné
bezpečnosti. Radikální zásah se strany
státní správy nemohl však býti
proveden na nepostačujícím dosavadním
zákonném podkladě a bylo třeba přikročiti
k jeho reformě, po příp. doplnění.
Příslušná opatření preventivní
i represivní shrnuta
byla ve dvě osnovy zákonů, z nichž jedné
dostalo se již schváleni činitelů zákonodárných.
Jest to zákon ze dne 14. července 1927, č.
117 Sb. z. a n. o potulných cikánech, od jehož
provádění slibuje si státní
správa podstatné omezení a v budoucnosti
snad i úplné potlačení
této trýzně našeho venkova. Druhá
osnova ve směru tomto, upravující v prvé
řadě právo použití zbraní
četnictvem a členy sborů stráže
bezpečnosti, schválena byla již senátem
a ocitne se v nejbližších dnech na programu prací
poslanecké sněmovny.
K osnově zákona o potulných cikánech
vydáno bude v nejbližší době prováděcí
nařízení, jehož osnova jest již
v ministerstvu vnitra připravena.
Jinou otázkou, vyžadující
brzké nové zákonné úpravy,
jest otázka cestovních pasů. Ve směru
tom byla již v ministerstvu vnitra vypracována osnova
jednotného zákona pasového, spočívajícího
na zásadách platných ve většině
států. Lze doufati, že v nejbližší
době bude dána zákonodárným
sborům příležitost jednati o této
důležité záležitosti. Rovněž
osnova zákona o hrazení ošetřovacích
nákladů ve stycích mezinárodních
bude sborům zákonodárným v brzku předložena.
Pro další budoucnost
bude třeba přikročiti k unifikaci a reformě
zákonů shromažďovacích a spolkových,
zákona divadelního a zákona zbrojního.
Přípravné práce ve směru tom
vyžádají si ovšem vzhledem k důležitosti
upravovaných materií ještě delší
doby.
Zbývá též
ještě dokončiti výstavba naší
ústavy. Ministerstvu vnitra připadá úkol
vypracovati osnovu zákona o hlasování lidu
podle § 46 ústavní listiny, kterážto
otázka je již delší dobu předmětem
studií. Ústavně zaručených
práv týká se též otázka
vyvlastnění, jejíž všeobecné
řešení je rovněž na programu legislativních
prací ministerstva vnitra. Určitého časového
odstupu bude třeba,
než bude lze podati osnovu zákona o ručení
státu podle § 92 ústavní listiny za
škodu, způsobenou nezákonnými výkony
veřejné moci; jelikož věc tato je i
v theorii dosud velmi sporná.
Organisace správy uložila
ministerstvu vnitra také řešení velikých
problémů administrativních, v prvé
řadě umístění nových
zemských úřadů a lepší
umístění úřadů politických
a policejních vůbec. Byly to zejména Čechy,
kdež kanceláře posavadní zemské
správy politické a zemského správního
výboru roztroušeny
jsou po Praze v neuvěřitelně velkém
počtu domů od sebe i na půl hodiny pěší
cesty vzdálených. Ministerstvu vnitra, jež
nemohlo převzíti zodpovědnost za tento naprosto
nemožný stav, připadl nesnadný úkol
postarati se o odpomoc a to odpomoc rychlou.
Snaha ministerstva byla za okolností v nynější
době bytové krise obzvláště obtížných
korunována plným úspěchem.
Pro zemský úřad
získán komplex úředních budov
ve Zborovské třídě na Smíchově,
jakož i menší státní novostavba
pod Emauzy, posavadní budovu zemské správy
politické bude pak lze po přiměřených
adaptacích použíti pro potřeby zemského
zastupitelstva.
Pokud se Slovenska týče,
jest věc ještě obtížnější
potud, že zemský úřad v Bratislavě,
jenž vstoupí dnem 1. července 1928 v činnost,
bude jako úřad úplně nový obstarávati
na Slovensku veřejnou správu politickou na místo
posavadních šesti úřadů župních
a na místo posavadních bratislavských odborných
ministerských referátů. Ministerstvo vnitra
bylo si od počátku vědomo,
že zde nezbude než postarati se o budovu novou a dík
jeho úsilí bude možno - jakmile dosáhne
se souhlasu ministerské rady - přikročiti
již v příštím roce v Bratislavě
ku stavbě monumentální budovy, jež bude
trvalým památníkem dokončené
reformy vnitřní správy
na Slovensku a důstojným sídlem nového
významného úřadu. Současně
pomýšlí se tamže na stavbu několika
činžovních domů pro zaměstnance,
kteří v důsledku správní reformy
budou do Bratislavy povoláni.
V Užhorodě bude možno
nějaký čas uspokojiti se provisoriem, než
i tam stane se otázka novostavby zemského úřadu
v brzké době aktuelní.
Pokud se vybudování
okresních úřadů týče,
pokračuje i tato administrativní akce slibně
a bylo, resp. bude v době nejbližší odevzdáno
svému účelu v Čechách šest
novostaveb pro úřady politické, na Moravě
dvě novostavby a ve Slezsku novostavba jedna. Větší
počet novostaveb pro okresní politické správy
je rozestavěn nebo je ve stadiu projektu či prací
přípravných. Při tom dlužno s
povděkem konstatovati, že mnoho obcí vyšlo
státní správě
při provádění novostaveb pro politické
úřady velmi účinně vstříc
tím, že zajistily stavební kapitál,
přispěly stavebním materiálem a věnovaly
bezplatně stavební pozemek a tím umožnily
provedení novostavby jako stavby annuitní, při
níž stát převzal
pouze amortisaci a zúročení kapitálu,
opatřeného obcí.
Velmi tísnivou otázkou
je umístění okresních politických
úřadů na Slovensku a Podkarpatské
Rusi. Dříve platná ustanovení zákonná
ukládala obcím, pokud se týče župám
povinnost, aby se postaraly o umístění úřadů
správních. Je pochopitelno, že velká
většina obcí a žup povinnosti této
pro obtíže finanční nemohla dostáti
a důsledkem toho je umístění politických
úřadů na Slovensku a Podk. Rusi z velké
části nejvýše nepříznivě.
Lze očekávati, že nový zákon
o organisaci politické správy, který připouští
fakultativní příspěvek státu
a okresu na provedení novostavby pro okresní úřad,
přinese podstatné zlepšení této
neutěšené situace. Nedostatku umístění
politických a policejních úřadů
bylo odpomáháno též koupí
budov v oněch případech, kde koupě
budovy byla výhodnější než provedení
novostavby anebo kde náprava v umístění
dotyčného úřadu nesnášela
odkladu. Tak bylo zejména zakoupeno pět budov pro
potřeby policejního ředitelství v
Praze za účelem modernisování bezpečnostní
služby po způsobu evropských veleměst.
Pro politické úřady zakoupeny byly v celku
tři budovy.
Máme nejmodernější
bezpečnostní službu ve střední
Evropě.
Pro řádné
umístění policejních ředitelstev
postaveny byly, resp. jsou ve stadiu stavby úřední
budovy v Bratislavě, v Košicích a Užhorodě
a byla rozšířena novostavbou a vnitřně
adaptována budova policejního ředitelství
v Brně. Vnitřní zařízení
těchto budov, stavba sama, vybavení úřadu
nejmodernějšími prostředky bezpečnostní
služby činí z nich nejlépe
zařízené policejní úřady
ve střední Evropě. Na řádné
umístění bezpečnostních úřadů
pomýšlí se dalšími novostavbami
nebo koupí vhodných budov. Stejná péče
věnuje se též stavbám pro četnictvo,
zejména na Slovensku a Podk. Rusi, kde se stavba četnických
kasáren projektuje
na širším základě.
Ministerstvo vnitra pečujíc
neúnavně o zvýšení veřejné
bezpečnosti vůbec, postaralo se také o zvýšení
osobní bezpečnosti orgánů, vykonávajících
bezpečnostní službu. Za tím účelem
bude četnictvo počátkem příštího
roku opatřeno služebními přílbami
a vyzbrojeno krátkými služebními šavlemi
a pro určité služby opakovacími pistolemi.
Předpisy o použití zbraně byly podrobeny
revisi, jejíž výsledkem je vzpomenutá
osnova novely k zákonu
o četnictvu, kterou se mimo jiné nově upravuje
použití zbraně ve službě. Zvláštní
péče věnuje se vybavení četnických
stanic telefony, takže dnes již polovina četnických
stanic má telefonní spojení. S tím
souvisí také takové zařízení
četnické služby na stanicích,
aby se občanstvo v kteroukoli denní i noční
dobu mohlo četnictva rychle dovolati. K usnadnění
výkonu služby v noci byly dodány četnickým
stanicím kapesní elektrické svítilny
a k dosažení větší pohyblivosti
četnictva byl zakoupen větší počet
kol a povoleno, aby příslušníci
četnictva mohli ve službě používati
také svých soukromých kol, za čež
se jim poskytuje určitá náhrada.
Již 1. ledna bude zřízeno
v oblasti státu čtyřicet pátracích
četnických stanic k intensivnějšímu
stíhání pachatelů těžších
trestních činů. Úkolem jich bude též,
aby vedli evidenci těžších trestních
činů a jich pachatelů a zvláštní
evidenci cikánů a jich pohybů a aby též
konaly v přikázaném obvodu objížďky
za účelem kontroly silničního řádu
na veřejných
komunikacích a místech. K tomu účelu
budou vybaveny pomocnými prostředky, motorovými
koly, fotografickými přístroji, daktyloskopickými
soupravami a budou míti k disposici služební
psy.
Chovu a výcviku služebních
psů věnována rovněž potřebná
péče.
Aby byli četničtí
příslušníci výkonné služby
zbaveni starostí o sebe a rodinu pro případ
invalidity nebo smrti v boji se zločinností a aby
byla tím zvýšena jejich odvaha, sebeobětavost
při zakročování, dalo ministerstvo
vnitra podnět k usnesení ministerské rady
ze dne 18. července 1927, podle něhož se příslušníkům
četnictva, kteří v boji se zločinností
stanou se invalidními, resp. pozůstalým po
nich, udělují podpory od 5000 do 50.000 Kč.
Stálé ubytovací
výlohy četnictva budou podle zákona z 1.
června 1927, č. 77 Sb. z. a n. dnem 1. ledna 1925
převzaty státem také v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku, stejně jak tomu jest již
na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Tím bude docíleno
zlepšení v ubytování četnictva
a zjednodušení ubytovací agendy.
V otázce sociálního
postavení četnictva byla sledována parita
s osobami vojenskými v tom směru, že v organisaci
četnických gážistů mimo služební
třídu zavedeny byly obdobné služební
hodnosti, jako ve sboru rotmistrů a že pro ně
byl stanoven vhodný vycházkový stejnokroj.
Také řádnému
výkonu bezpečnostní služby stráží
bezpečnosti věnuje se stále největší
pozornost. Ve směru tom pečuje se jednak o doplnění
vybavení policejních úřadů
potřebným zařízením, jednak
o opatření veškerých potřeb služebních
jmenovitě za účelem zmodernisování
policejní služby.
Aby se mohla v zájmu veřejné
bezpečnosti vykonávati pravidelná hlídková
služba i na periferii větších policejních
obvodů, dále aby se umožnila rychlá
doprava bezpečnostních orgánů na místa,
kde je v zájmu klidu a pořádku třeba
bezodkladně zakročiti nebo provésti urychleně
důležité šetření, povolen
byl pro větší policejní úřady
nákup motorových vozidel a to nejen motorových
kol s přívěsnými
vozíky, nýbrž i nákladního a
pohotovostního auta pro policejní ředitelství
v Praze.
Dosavadní vyzbrojení
stráže obušky a revolvery nevyhovuje, zvláště
v hlavním městě, požadavkům na
ni kladeným. Bude proto veškerá stráž
bezpečnosti v Praze vyzbrojena novými moderními
spolehlivými pistolemi a vhodnou zbraní pobočnou.
Rovněž bylo vhodné
ubytování mužstva, zvýšení
jeho všeobecného vzdělání a jeho
řádné vyškolení předmětem
náležité pozornosti nadřízených
úřadů a k tomu účelu pořádány
kursy všeobecné a specielní.
Ministerstvo vnitra postará
se o to, aby pozůstalým po příslušnících
sborů stráže bezpečnosti, zahynulých
při výkonu bezpečnostní služby
rukou zločinnou, jakož i příslušníkům
těchto sborů, kteří z téže
příčiny stali se invalidními, poskytnuty
byly stejné podpory, jako byly povoleny usnesením
vlády z 18. června 197 příslušníkům
četnictva.
Podle platového zákona
je předmětem bedlivého zkoumání
a bude vzhledem na zvláštní povahu této
služby provedena všeobecným vládním
nařízením.
Mimo to bylo jednáno o
jednotlivých položkách rozpočtu ministerstva
vnitra, při čemž v obsáhlé debatě
bylo promluveno téměř o všech oborech
činnosti tohoto ministerstva.
Státní občanství.
Jako každoročně,
tak i tentokráte bylo vytýkáno, že žádosti
o udělení státního občanství
nevyřizují se dosti rychle a že při
jich vyřizování se postupuje velmi přísně
a ne vždy benevolentně vůči žadatelům.
Při tom dlužno uvážiti,
jak obrovský úkol uložen byl státní
správě zákonem z 1. července 1926,
č. 15 Sb. z. a n., který povinna je provésti
do stanovené lhůty dvou let. Také se namnoze
zapomíná té okolnosti, že státní
občanství je to nejvyšší, co může
stát cizinci propůjčiti a že je tudíž
povinností úřadů, aby rozvážně
hodnotily všechny důvody, svědčící
pro a proti a aby v prvé řadě hodnotily zájem
státu a teprve v řadě druhé soukromý
zájem strany.
Vyživovací příspěvky.
Bylo dále vytýkáno,
že při povolování vyživovacích
příspěvků rodinám narukovaných
vojínů postupuje se přesně dle předpisu
§ 4. zákona č. 120 Sb. z. a n. z r. 1921 a
že tím je z velké míry znemožněno
manželkám narukovaných dosíci těchto
příspěvků.
Na novelisaci zákona o
vyživovacích příspěvcích
se pomýšlí a konají se šetření,
aby získán byl potřebný spolehlivý
podklad. Vedle toho dán byl úřadům,
jež o žádostech takových rozhodují,
pokyn, aby, pokud je to v rámci ustanovení §
4. zmíněného zákona možno, vycházely
manželkám narukovaných blahovolně vstříc.
Požitky cestářů.
Vysloven byl dále dotaz,
proč nebyl předložen zákon a pažitcích
cestářů.
Záležitost tato je
komplikována otázkou úhrady a tím,
že okresní zastupitelstva jsou jen v Čechách,
kdežto na Moravě a ve Slezsku budou teprve zřízena
podle zákona o reorganisaci správy a teprve potom
bude známa jich finanční nosnost, zejména
s ohledem na limitovanou výši okresních přirážek.
Až vyřešeny budou tyto organisační
a finanční
otázky, bude lze přikročiti k jednotné
úpravě požitků cestářů
ve všech zemích.
Nová výzbroj
četnictva.
Byly vysloveny pochybnosti o postačitelnosti
a vhodnosti výzbroje i výstroje četnictva.
Výzbroj a výstroj
četnictva se doplňuje a zdokonaluje. Četnické
karabiny byly v letech minulých rekonstruovány a
jsou nyní v dobrém stavu. Počátkem
příštího roku bude značný
počet strážmistrů vyzbrojen pro určité
druhy služby opakovacími pistolemi a zavedena bude
krátká a poměrně lehká služební
šavle, čímž se zvýší
osobní bezpečnost četníka v případu,
kdy nebude lze použíti zbraně střelné.
Rovněž bude četnictvo opatřeno novými
přilbami, jež jsouce téže barvy jako stejnokroj
učiní četníka daleko méně
nápadným, než posavadní četnické
čapky s červeným pásem a budou
mu skutečnou ochranou proti
úderu holí a pod.
Legionáři v četnictvu
a ve sborech stráže bezpečnosti.
Jiná stížnost
dotýkala se postavení legionářů
v četnictvu a sborech stráže bezpečnosti.
Mezi legionáři a
ostatním mužstvem sboru četnického a
sborů stráže bezpečnosti není
naprosto žádných nesrovnalostí a totéž
platí o sboru důstojnickém. Legionářští
důstojníci, ač poměrně mladí,
zaujímají už přes svou poměrně
krátkou služební dobu v četnictvu místa
velmi zodpovědná a dojdou postupem času míst
ještě význačnějších.
Úmrtnost četnictva.
Bylo též poukazováno
na poměrně vysokou úmrtnost četnictva.
Při bližším
zkoumání přesných dat o úmrtnosti
četnictva je vidno, že z počtu četnictva
ve službě padlého připadá většina
na první léta po převratu, kdežto za
poslední tři roky padli pouze 3 četníci
a ve případech těchto jednalo se o nešťastnou
náhodu, o t. zv. risiko povolání, s nímž
dlužno u četnictva počítati. Pokud pak
jde o sebevraždy v četnictvu, byly jich příčny
úplně tytéž jako u civilního
obyvatelstva, zejména
rozhárané poměry rodinné, neurovnané
poměry finanční a pod., ani v jediném
případě nebylo však důvodem sebevraždy
zneužití trestní pravomoci představenými.
Členství četnictva
ve spolcích a organisacích.
Dále byly projeveny pochybnosti o tom, zda lze srovnati
se zásadami pravé demokracie, že není
dovoleno četníkům býti členy
odborových organisací a různých spolků
a že jim i policii bylo vzato právo koaliční,
které jim patří k ochraně jejich zájmů.
Důvodem pro odmítavé
stanovisko, jež vláda v těchto směrech
zaujala, byla jedině úvaha, že četnictvo
i policie mají býti orgány státu,
v jichž naprostou nestrannost musí býti všeobecná
důvěra a že dále dlužno tyto sbory
ušetřiti jakýchkoli otřesů a
vlivů, kterým by mohlo býti vystaveno ve
zvláštních stavovských organisacích.
Paušály.
Přednesené výtky,
že ubytovací paušály jsou nedostatečné,
takže četníci musí připláceti
na úklid kasáren a že též kancelářské
paušály vyměřeny jsou částkami
nepostačitelnými, stanou se bezpředmětnými
tím, že v době nejbližší budou
ubytovací paušály zvýšeny až
o 40% a že též paušál kancelářský
bude vhodným způsobem upraven.
Subsistenční
přídavky.
Také výtka, že
u nás odňat byl subsistenční přídavek,
jehož požívali četníci v místech
lázeňských, jeví se lichou, pováží-li
se, že přídavek takový za býv.
Rakouska náležel pouze stanicích o jednom muži,
kterých u nás není a že přídavek
ten pro četnictvo v místech lázeňských
byl zrušen již r. 1908.
Oděvné.
Ozvaly se také stížnosti,
že oděvné pro četnictvo povolované
nepostačuje.
Při tom bylo patrně
zapomenuto, že každý četník na
zkoušku službu nastupující obdrží
služební výstroj ve dvojí řádné
výbavě zdarma a že oděvné určeno
je toliko na udržování výstroje tohoto.
Vyrovnávací příspěvky
u četnictva.
Poukazovalo se také na vysoké obnosy
vyrovnávacích přídavků u četnictva
a z toho dovozováno, že platová úprava
způsobila zkrácení požitků četnictva.
Ve skutečnosti činily
vyrovnávací přídavky u četnictva
zcela nepatrný zlomek (ani ne 1/2%)
osobních nákladů četnictva a dostalo
se jich po většině pouze důstojníkům
a vrchním strážmistrům s delší
dobou služební a větším počtem
nezaopatřených dítek. Povšechně
však dostalo se četnictvu platovou úpravou
platů vyšších, jak je patrno z toho, že
provedení zákona č. 103 z r. 1926 vyžádalo
si u četnictva za
rok 1926 nákladu přes 34 mil. Kč.
Rozmnožení stráží
bezpečnosti.
Opětovně přednášeny
stížnosti do nedostatečného počtu
hlídek policejních v některých částech
policejního obvodu pražského, zejména
na periferii obvodu toho. Těmto steskům bude odpomoženo
brzkým doplněním zdejšího sboru
uniformované stráže v rámci povolené
systemisace. Také u některých venkovských
úřadů policejních provádí
se přiměřené rozmnožení
stráže bezpečnosti.
Sestátnění
policie.
Výtky, že při
zřizování nových policejních
úřadů státních systemisuje
se vyšší počet míst policejních
orgánů, než činil počet dřívějších
policejních orgánů městských,
vysvětleny jsou okolností, že státní
policejní správa mimo úkoly obstarávané
dosud obcí, přejímá také ještě
část agendy, kterou dříve obstarávala
správa politická, resp. četnictvo.
Hospodárnost ministerstva vnitra.
Byly konečně též
činěny výtky, že některé
položky rozpočtu ministerstva vnitra byly proti roku
minulému zvýšeny. Při tom dlužno
vzíti v úvahu, že je povinností ministerstva,
aby pamatovalo na nezbytně nutnou úhradu, jíž
má zapotřebí ku provedení úkolů,
jemu nově schválenými zákony uložených.
Jedině z tohoto důvodu otevírají se
úvěry nové, po příp. zvyšují
některé úvěry posavadní. Povšechně
však jeví rozpočtové návrhy ministerstva
vnitra stále tendenci sestupnou a jsou pracovány
s krajní hospodárností.
Rozpočet po stránce
všeobecné.
Stoupnutí rozpočtu
ministerstva spravedlnosti s nejvyšším soudem
bylo vyvoláno hlavně preliminováním
osobních výdajů podle nových platových
zákonů. Jinak nejsou v tomto rozpočtu význačnější
odchylky od rozpočtu na rok 1927.
Nedostatek soud. zaměstnanců,
zejména soudců..
Za rozpočtové debaty
bylo především poukazováno na nedostatek
soudců a na nutnost zlepšiti jejich materielní
postavení. K tomu se uvádí:
Jako všechny obory státní
správy tak i justiční stojí před
provedením nové systemisace. Systemisací
nebyly splněny všechny naděje, jež justiční
správa chovala. Dosavadní počet míst
v některých kategoriích zaměstnanců
byl celkem nepatrně zvýšen proti stavu dřívějšímu.
Počet soudců byl zvýšen celkem o 142
(v Čechách o 66, na Moravě o 30, na Slovensku
a Podkarpatské Rusi o 46), kancelář. personálu
o 102 (v Čechách o 70, na Moravě o 24, na
Slovensku o 8) a počet
zřízenců o 8.
Bude-li lze s tímto nově
stanoveným počtem vystačiti ke zdolání
zvýšené agendy, ukáže budoucnost.
Zejména bude nutno sledovati účinky snížení
počtu soudcovských čekatelů (až
o 50 %). Zmenšení počtu čekatelů
znamená ve skutečnosti snížení
počtu zapisovatelských sil při soudních
líčeních a bude proto nutno bedlivě
dbáti toho, aby při snižování
počtu auskultantů až na systemisovaný
jejich stav nedoznala újmy zapisovatelská služba.
Aby bylo lze co nejdříve obsaditi volná systemisovaná
soudcovská místa, byly již v mezích
platných předpisů učiněny kroky,
aby soudcovští čekatelé mohli skládati
soudcovskou zkoušku při zkrácené přípravné
soudcovské službě a tím získali
kvalifikaci pro jmenování soudcem.
Soudcovská pragmatika.
Pokud jde o úpravu služebního
poměru soudců zaručenou ústavní
listinou, dlužno uvésti, že příslušný
materiál, který má tvořiti podklad
pro osnovu zákona o soudcovské pragmatice, překročil
již stadium příprav a jest hotov až na
nepatrný počet dosud sporných bodů.
Volební právo
soudců.
Ke zmínce o domnělém
úmyslu zbaviti soudce volebního práva, bylo
sděleno, že ministerstvo spravedlnosti nikdy a nikde
nevyslovilo myšlenku nebo přání, aby
soudcovstvo se vzdalo politického práva volebního.
Zlepšení materielního postavení
soudců.
Justiční správa
má také upřímnou snahu přispěti
ku zlepšení materielního postavení soudců.
Podala již návrh, aby i přednostové
okresních soudů se 4 neb méně odděleními
a přednostové sborových soudů, pověření
vedením okresních soudů v sídle sborových
soudů, má-li tento více než 4 oddělení
a méně než 9 oddělení, byli za
správu soudů zvláště odměněni.
Rovněž jest snahou justiční správy,
aby také předsedové senátů,
prozatím aspoň u vrchních soudů (tabulí)
a u sborových soudů I. instance v sídle
vrchních zemských
soudů obdrželi za svoji zvláště
zodpovědnou a namáhavou službu zvláštní
přídavek. Stejně jest přáním
ministerstva spravedlnosti, aby u větších státních
zastupitelstev byli zvláště odměněni
náměstkové vedoucích státních
zástupců, kteří je zastupují
a zpravidla také se dělí o aprobaci mladších
státních zástupců.
Ke zlepšení postupových
poměrů u soudců přispěje připravovaná
osnova zákona, jimž stanovena bude věková
hranice, po jejíž dosažení bude přesluhující
soudce vyzván k odchodu z činné služby.
Tím budou zejména místa vyšších
platových stupnic uvolněna pro mladší
síly.
Exekuční soud
pro Velkou Prahu.
Byly vysloveny pochybnosti, zda
se osvědčuje jednotný exekuční
soud pro Velkou Prahu. Nutno přiznati, že princip
sám, totiž koncentrace veškeré exekuční
agendy, je správný a všeobecně je uznáván,
že však obtíže, jež se tam vyskytují,
jsou zaviněny nedostatkem personálu a že v
tom směru bude nutno postarati se o nápravu.
Zákonodárná
činnost.
Pokud některé náměty
dotýkaly se zákonodárné činnosti
ministerstva spravedlnosti, poukazuje se na výpočet
připravovaných anebo již předložených
zákonů na str. 224 důvodové zprávy.
Kriminalita.
Pokud jde o všeobecný
stav kriminality v roce 1926, nenastaly oproti roku 1925 podstatné
změny. V r. 1925 bylo okresními soudy odsouzeno
183.608 osob, v r. 1926 181.748 osob, sborovými soudy I.
stolice v r. 1925 29.678 osob, v r. 1926 29.898 osob. Také
počet trestních věcí, které
v r. 1926 soudům nově připadly, vykazuje
jen velmi mírný vzestup a to u okresních
soudů asi o 51/2%,
u sborových soudů I. stolice něco přes
1%. Počet nejvážnějších
deliktů, totiž vražd a úmyslných
zabití, zůstal v r. 1926 celkem nezměněn.
Vzmáhající se smělosti recidivních
zločinců má býti čeleno návrhem
zákona o nucených pracovních koloniích,
jímž se Národní shromáždění
právě zabývá. Nápadným
je v r. 1926 vzestup tiskových urážek projednávaných
kmetskými soudy. Smírem bylo v r. 1926 vyřízeno
697 tiskových věcí oproti 575 v r. 1925,
po hlavním přelíčení 538 (proti
245).
Trestní stíhání
členů Heimatbundu.
Ke stížnosti, že
jsou trestně stíháni členové
Heimatbundu bylo uvedeno, že spolek Sudetendeutscher
Heimatbund sleduje stejné
cíle jako předchůdce jeho Hilfsverein
für Deutschböhmen und die Sudetenländer,
o němž nejvyšší soud rozhodnutím
z 30. května 1924 uznal, že je organisací,
jakou má na mysli § 17 zák. na ochranu republiky.
Toto rozhodnutí je asi jedním z důvodů,
kterými se řídí soudy při rozhodování
v takových věcech.
Konfiskace.
Dále byly předneseny
stížnosti proti přísnější
konfiskační praxi vůbec a zejména
v boji železničářů.
Nepodařilo-li se počet
konfiskací omeziti, není příčina
toho snad v přísnějším vykonávání
censury, nýbrž v ostřejším způsobu
psaní časopisů. Odezva v tisku a kritika
různých veřejných událostí,
sběhlých letošního roku, překročily
často meze, stanovené platnými zákony
a měly v zápětí stoupnutí počtu
konfiskací. V době od 1. ledna do 25. října
1927 stoupl jejich počet na 1522, t. j. o 689 více
než v téže době r. 1925. Proti zabavením
podány byly opravné prostředky
celkem ve 102 případech, avšak toliko v jediném
případu byla konfiskace zcela zrušena a v 5
případech částečně zrušena.
V ostatních případech neměly opravné
prostředky úspěchu. Subjektivní stíhání
odpovědných osob za projevy tiskové bylo
zahajováno zcela
výjimečně a končilo obyčejně
odsouzením odpověd. redaktora pro zanedbání
povinné péče. Zastaven byl jeden časopis
v českém a německém vydání.
Zprávy veřejného
tisku o boji železničních zaměstnanců
byly zabaveny ponejvíce proto, že v jejich obsahu
byly dány přečiny podle §§ 15/1
a 18/2 zák. na ochranu republiky. Veškerá zabavení
byla soudem potvrzena, takže nelze tvrditi, že by postup
úřadů přehlídku tisku vykonávajících
nebyl odůvodněn zákonem. Jest pravda, že
v jediném případě časopis Bohemia
nebyl zabaven, ač
obsah jeho článku o boji železničních
zaměstnanců byl závadným. Ministerstvo
spravedlnosti, jakmile při čtení denního
pražského tisku opomenutí toto postřehlo,
zahájilo s hlediska služebního dozoru nutná
šetření.
Vězeňství.
K výtkám, že
náklad na trestance je stále ještě dosti
vysokým a že jest v jednotlivých trestnicích
velmi různý, se na vysvětlení uvádí
toto:
Jest pravda, že státní
doplatek vypočtený podle počtu vězňů
činil by asi 15 Kč za osobu a den, ale to není
náklad jenom na trestance. Na osobu trestancovu připadá
z toho denně asi 5 Kč, totiž na stravování
denně asi 4 Kč a na ošacení, světlo
a otop asi 1 Kč denně. Celá ostatní
zbývající částka připadá
na vydržování vězeňského
personálu, na udržování budov, na investice
hospodářské, na vnitřní
zařízení a pod. Náklad na osobu trestancovu
je ve všech trestnicích v podstatě všude
stejný. Různost jest hlavně jen v nákladech
zařizovacích a udržovacích. Tak na př.
vyšší částka na Borech nákladem
na rekonstrukci ústředního topení,
před tím na elektrisaci
ústavu, na rekonstrukci vodovodu a také značnými
investicemi v hospodářském statku politickém,
kteréžto investice ovšem vrátí
se časem v hospodářském výtěžku.
Průměrný náklad mírovský
stoupl nákladem na rekonstrukci vodovodu atd. Naproti tomu
poměrně nízká
kvota v Řepích vysvětluje se tím,
že se tam platí jen osobní vydržování
trestanek vedle poměrně nepatrné další
režijní kvoty, kdežto jinak celý náklad
na udržování ústavu nese kongregace
sama.
Služební poměry
dozorců a dozorkyň vězňů.
Konečně bylo vysloveno
přání po lepší úpravě
služebního poměru dozorců a dozorkyň
vězňů. K tomu jest uvésti:
O strážním
přídavku dozorců vězňů
bude rozhodnuto při nové úpravě strážního
přídavku policejní stráže a má
býti dozorčí stráž při
tom postavena na roveň stráži policejní.
Personální organisace policejní stráže
nemohla býti mechanicky převzata pro službu
vězeňskou, nýbrž bylo nutno personální
organisaci vězeňských zaměstnanců
přizpůsobiti skutečným potřebám
služby vězeňské. O zkrácení
služební doby dozorčí stráže
na 30 let nelze uvažovati bez zřetele k jiným
kategoriím státních zřízenců.
Poněvadž by tu šlo o změnu dosavadní
služební pragmatiky, mohla by otázka ta přijíti
na přetřes až při jednání
o novou služební pragmatiku.
Že by dozorkyně vězňů
měly méně práv než dozorci, nelze
dobře tvrditi. Mají především
menší povinnosti o to, že nekonají noční
stráží službu, že nebývají
pověřovány eskortováním trestanek
mimo věznici ani předváděcí
službou k soudním líčením a k
vyšetřujícím soudcům ani službou
při hlavních přelíčeních:
Tyto povinnosti jsou vyhrazeny mužským dozorcům
vězňů, poněvadž jde o úkony
rázu více vojenského, které by ženským
silám a schopnostem neodpovídaly. Jinak jsou dozorkyně
ve službě postaveny mužským dozorcům
na roveň. Že dozorkyněmi vězňů
mohou býti jen osoby
nevdané, vyplývá z povahy dozorčí
služby, která vyžaduje nejen celodenní
přítomnosti ve věznici, nýbrž
střídavě i přítomnost po celou
noc, takže službu dozorkyně vězňů
nemohla by zúplna zastávati žena vázaná
povinnostmi matky-hospodyně. Stanovisko
toto nemá znamenati zkracování žen,
nýbrž má se jím projeviti kulturní
a sociální respekt k úkolům ženy
v rodině.