Činnost unifikačního
ministerstva.
Zvláštní část
důvodové zprávy k finančnímu
zákonu na rok 1928 líčí činnost
unifikačního ministerstva v letech 1927 a 1928 výpočtem
zákonných osnov, které unifikační
ministerstvo připravilo neb připravuje a na nichž
spolupracuje. V rozpočtovém výboru bylo konstatováno,
že součinnost unifikačního
ministerstva v zákonodárství není
omezena jen na případy, v důvodové
zprávě zvlášť zmíněné,
ale týká se všech československých
zákonů vůbec. Naše zákonodárství
musí pečovati totiž nejen o unifikaci převzatých
právních řádů, ale také
o to, aby do té doby, než unifikace se provede, nové
zákony navazovaly správně na oba převzaté
právní systémy jak rakouský tak uherský.
Před zřízením unifikačního
ministerstva zajištěno bylo pouze správné
navazování na převzatý právní
systém rakouský. Aby osnovy nových
zákonů a nařízení prozkoumány
byly uspokojivou měrou také znalci práva
slovenského, resp. uherského, k tomu právě
zřízeno bylo unifikační ministerstvo,
a tento úkol úřednictvu jeho dodnes připadá.
Všechny československé zákony, v kterémkoli
resortním ministerstvu
připravené, musí proto unifikačním
ministerstvem býti přezkoumávány,
a jest okruh působnosti a rozsah agendy tohoto ministerstva
již z tohoto důvodu proto jistě značný,
stejně jako úkol takto mu svěřený
je jistě obtížný.
Publikace.
Položky unifikačního
ministerstva na publikace je možno dotovati jen do té
míry, že unifikační ministerstvo publikační
svojí činností může pouze upozorňovati
na potřebu různých právních
pomůcek. Jeho počiny jsou tu pouze námětem,
jakými cestami publikační činnost
ať veřejná, ať soukromá měla
by se bráti, jakou látku a jaké zpracování
látky by měla voliti, aby překonány
byly potíže dvojitostí právního
řádu působené. Ve výboru bylo
při tom konstatováno, že úvěr
položky neumožňuje ministerstvu, aby samo obíralo
se na př. publikací uherských právních
pramenů, přístupných zatím
jen v jazyku maďarském a jich převodem do československého
státního jazyka. Spatřuje-li veřejnost
závadu v tom, že k převodu maďarských
právních pramenů do československého
státního jazyka zatím systematicky
se nepřikročilo, nelze proto s výtkami obraceti
se na ministerstvo unifikační.
Styk s odbornou veřejností.
Unifikační ministerstvo
při zákonodárných pracech je v stálém
kontaktu s odbornou veřejností, jmenovitě
slovenskou. Ve výboru bylo konstatováno, že
tomuto úkolu slouží jednak odborné komise,
ministerstvem zřízené, pak ale i styk s Právnickou
jednotou na Slovensku, jejíž orgán "Právny
Obzor" ve zvláštní
příloze přináší informační
články unifikačního ministerstva.
V důvodové zprávě
vládní osnovy rozpočtu je podán výkaz
činnosti nejvyššího správního
soudu, z něhož je patrno, že dosavadní
vzestupná tendence počtu stížností
k n. s. s. podávaných dosud trvá.
První president nejvyššího správního
soudu doplnil výkaz tento
ústně v rozpočtovém výboru
daty z běžného roku, z nichž je zase viděti
vzestupnou tendenci za prvních 10 měsíců
tohoto roku. Procento vzestupu, které v letech minulých
stále vzrůstalo, je však v roce 1927 o něco
menší. Výkonnost soudu,
vyjádřená počtem vyřízených
stížností, roku 1927 poněkud poklesla,
přes to, že průměrná výkonnost
jednotlivých referentů proti minulému roku
znatelně stoupla, překročivši průměrnou
výkonnost referentů býv. soudu vídeňského
již více než o 80%. Vysvětlení
nesrovnalosti mezi zvýšenou výkonností
jednotlivců a zmenšenou výkonností celku
sluší hledati v tom, že během roku 1927
byly následkem úmrtí, odchodu do výslužby,
nebo do jiné služby, vážnými nemocemi
čtyř členů gremia a pod. způsobeny
vakance po dlouhou dobu
trvající, jež přepočteny na počet
pracovních sil rovnají se přibližně
celoročnímu úbytku pěti až šesti
gremiálů. Ke zvýšení výkonnosti
jednotlivých referentů přispělo do
jisté míry zřízení překladatelny,
v níž jsou obsazena smluvními úředníky
dosud dvě ze tří
zřízených míst.
Aby přetížení
nejvyš. správ. soudu bylo čeleno a rychlejší
vyřizování stížností umožněno,
navrhl první president nejvyššího správního
soudu novelisaci zákona o nejvyšším správním
soudě a předložil v měsíci březnu
t. r. vládě osnovu novely s příslušnou
důvodovou zprávou. Osnova tato nedotýká
se základních zásad, na nichž jurisdikce
nejvyššího správního soudu je vybudována,
a snaží se zjednati odpomoc několika prostředky
povahy organisační a procesně-technické.
Je to kromě zřízení
jednoho nového senátu zejména zavedení
instituce tak zv. přidělených referentů,
kteří mají v počtu skutečné
potřebě odpovídající býti
soudu přidělováni, dále fakultativní
rozhodování soudu v senátech tříčlenných
místo v senátech pětičlenných,
a vyřizování
stížností v sezení neveřejném,
nenavrhne-li stěžovatel, žalovaný úřad,
nebo zúčastněná strana konání
veřejného ústního líčení,
které dosud bylo pravidelné.
K námětu, aby judikatura
nejvyššího správního soudu byla
uváděna v širší známost
zejména též denním tiskem, poznamenal
president správního soudu, že o uveřejňování
nálezů soudních je postaráno oficielní
sbírkou nálezů, jež vychází
nyní urychleně, takže letos jsou na př.
otištěny již dubnové nálezy z tohoto
roku. Mimo to vydává se t. zv. kniha judikát,
jež obsahuje v systematickém
pořádku zásady právní v nálezech
soudních vyslovené. Tato kniha judikátů
za první pětiletí je dohotovena, díl
finanční byl již vydán, díl administrativní
je vytištěn a vyjde co nejdříve.
Již nyní pečuje
se o to, aby druhá kniha judikátů vyšla
co nejdříve po uplynutí druhého pětiletí.
Uveřejňování právních
zásad nebo i celých nálezů nejvyššího
správního soudu v denním tisku se již
nyní v některých denících vskutku
děje. Pokud známo, mají některé
deníky k tomu konci zvláštní spolupracovníky.
Kdyby se uveřejňování právních
zásad nebo celých nálezů nejvyššího
správního soudu mělo díti úředně
pomocí československé tiskové kanceláře,
nemohlo by se to díti mechanicky, nýbrž jen
skrze zvláštní orgán redakční,
jemuž by náleželo pečovati o
vhodný výběr judikátů a o přiměřenou
úpravu textů. Jest se však obávati,
že by tím vznikla konkurence jak nákladné
sbírce nálezů, tak knize judikátů,
jichž prosperitu není radno ohrožovati, poněvadž
nejsou vydávány soudem samým, nýbrž
- podobně jako bylo
tomu ve Vídni - soukromým nakladatelem. Ohrožení
těchto publikací znamenalo by však vážnou
škodu, kterou by uveřejňování
judikatury v denním tisku nemohlo vyvážiti.
Je ostatně také pochybno, zdali by denní
tisk mohl věnovati ve svých sloupcích dostatek
místa, takže
by uveřejňování judikatury dálo
se asi nahodile a nesoustavně.
Ve dnech 16. a 17. listopadu 192
pojednal rozpočtový výbor o rozpočtu
ministerstva školství a národní osvěty
(Stát. rozp. na r. 1928, Skup. I. vlastní státní
správa, oddíl C. Správa vnitřní:
c) kulturní, kapitola 10.).
Rozprava byla vedena dvojím
směrem:
1. Rozpočtový výbor
obíral se především opětně
- jako se dálo už v rozpravě generální
- onou částí exposé p. ministra financí
proneseného úvodem k rozpočtu, v níž
se všeobecně dotkl celkové výšky
státních výdajů na kulturní
účely vůbec i v poměru k ostatním
státním výdajům, zvláště
pak otázky úhrady nákladu na národní
školství.
2. Zároveň provedl
výbor podrobný rozbor jednotlivých titulů
a paragrafů i položek kapitoly 10., při čemž
řečníci tlumočili obsáhlou
řadu přání, týkajících
se legislativy školské a kulturní vůbec
i otázek školské administrativy.
Na konci rozpravy pronesl p. ministr
školství a národní osvěty obsáhlé
exposé, v němž projevil v celku i v mnohých
podrobnostech své zásadní stanovisko k jednotlivým
námětům v rozpravě předneseným.
Obraz výborové rozpravy
podává tento stručný přehled,
v němž jsou jednotlivé náměty
shrnuty podle věcných hledisek ve skupiny, při
čemž připojeny jsou také vysvětlivky.
Školní náklad
vůbec a jeho náhrada.
Vůči stanovisku
p. ministra financí, že náklady kulturní
a školní zvlášť jsou značné,
bylo hájeno mínění, že na těchto
vydáních nesmí býti šetřeno.
Také proti námětu, aby náklad na národní
školství byl rozdělen mezi stát, země,
okresy a obce, byly vyslovovány zásadní námitky
a v souvislosti s tím zejména proti tomu, aby bylo
nově upraveno školné.
Není pochyby, že s
hlediska státního hospodářství
musí býti dbáno také toho, aby ani
ve správě kulturní nebylo vydání
neužitečných nebo málo užitečných.
Účelnou racionalisací školské
organisace lze zajisté takováto vydání
vhodně odstraniti nebo aspoň omeziti. Na druhé
straně nesmí býti opuštěn zřetel
k tomu, že rozšířené a prohloubené
vzdělání
je všude nejen nezbytnou podmínkou vlády demokracie,
ale také bezpečnou základnou pro hospodářský
rozvoj státu a schopnost výrobních vrstev
uhájiti se v konkurenci mezinárodní, a v
boji o život.
V otázce školného
bylo by upozorniti na to, že v zemích českých
platí dosud zemské zákony o školném,
které vynáší okrouhle 5 milionů
Kč ročně. Otázka, má-li býti
školné nově upraveno, zvýšeno nebo
vůbec zrušeno, je však zajisté otázkou,
která může býti zodpověděna
teprve po pečlivém uvážení nejen
s hlediska finančního, ale především
po uvážení závažných důsledků
kulturně politických.
Podle sdělení ministra
školství to, co ministr financí v této
věci přednesl, není programem vlády
a není ještě ani předmětem aktuálních
úvah vlády. Naproti tomu je samozřejmé,
že ke vhodnému rozvržení břemen
školních mezi stát a samosprávné
svazky dojíti musí.
K obecným úvahám
o školním nákladu pojí se řada
výtek stran domněle nepoměrného rozvržení
příslušných výdajů jednak
mezi jednotlivé národnosti (zejména československou
a německou), jednak i mezi země české
a Slovensko.
Ve směru prvém bylo
v rozpravě ministrem školství a národní
osvěty číselně prokázáno,
že výtky ty neobstojí. Tak v oboru škol
středních připadá z celkové
potřeby, preliminované přímo pro jednotlivé
ústavy, částkou 181,4 mil. Kč na ústavy
československé a neněmecké 129,7 a
na ústavy německé 51,6 mil. Kč, v
procentním poměru 72,28, ačkoli je Němců
v republice 23,36 procenta.
Při ústavech učitelských
připadá z nákladu 20,7 mil. Kč na
německé ústavy 4,8 mil., což jest
23 procenta.
Pro odborné školství
je rozpočteno 118,5 mil., z čehož na německé
ústavy 36,4, t. j. 30,8 procenta.
Na československé
university je preliminováno 44,4 mil., na německou
universitu 15,4 mil., t. j. 25,8 procenta.
Na české techniky
je v rozpočtu 25,8 mil., na německé 14,6
mil., tedy 36,2 procenta.
Při školství
národním činí na r. 1927 náklad
na osobní vydání veřejných
škol národních v zemích českých
při školách českých 598,4 mil.,
na německých 293,6 mil. Kč. Přičte-li
se k tomu i náklad na školy menšinové,
činí úhrn osobních výdajů
na školy české 642,5 mil., na německé
295,3 mil. Kč v procentech 68,0 ke 31,26, ač poměr
počtu obyvatelstva v těchto zemích dle národnosti
je dán čísly 68,53 ke 30,29. Ale i když
se přičte věcný náklad
na menšinové školy,
činí český podíl 660,2 mil.
a německý 205,8 mil. Kč, čili 68,55
a 30,72 procenta, což prokazuje, že menšinovými
školami bylo dosaženo jen reparace starých nedostatků
a není ani jimi podílu Němců na veřejných
prostředcích způsobena žádná
újma.
Bylo-li pak vysloveno mínění,
že rozvrh rozpočtových prostředků
mezi země české a mezi Slovensko měl
by se díti přesně poměrně podle
počtu obyvatelstva nebo dokonce podle rozlohy území,
bylo proti tomu konstatováno, že takové rozvržení
by bylo příliš mechanické
a neracionální. Skutečná potřeba
zde není dána jen počtem obyvatelstva a tím
méně rozlohou území. Zjistiti tuto
potřebu nelze metodami tak zjednodušujícími,
ale pečlivým odvažováním celé
řady okolností jiných (hustota obyvatelstva,
jeho zaměstnání a hospodářské
poměry, stupeň kulturního rozvoje atd.).
Legislativa školská.
V rozpočtovém výboru
bylo tlumočeno přání, aby co nejdříve
byly národnímu shromáždění
předloženy osnovy školských zákonů,
které byly již z jara ministrem školství
a národní osvěty ohlášeny v kulturním
výboru. Vůči tomu bylo konstatováno:
1. Osnova zákona o pomocných
školách byla již meziministersky dojednána
a předkládá se vládě k schválení.
2. Osnova zákona o t. zv.
újezdních školách měšťanských
se projednává s ministerstvem financí.
3. Totéž platí
také o osnovách zákonů o nestátních
staropensistech učitelských na Slovensku a v Podk.
Rusi a o úpravě poměrů nestátních
škol a jejich učitelstva v těchto zemích.
4. Připraveny jsou návrhy
zákonů o úpravě služebních
poměrů okresních školních inspektorů
a o organisaci školské správy, které
budou v brzku předběžně projednány
s politickými faktory. V rámci tohoto zákona
řeší se také otázka t. zv. samosprávy
národní ve školské správě.
5. Jednání o osnově
zákona o školách mateřských vede
se dále, ukončení jeho je závislé
na nové úpravě organisace školské
správy, aby mohly býti správně vyřešeny
otázky rozvržení kompetence při správě
těchto školek mezi nižší úřady
školní.
6. Prováděcí
předpis k učitelskému zákonu byl již
vyhlášen v listopadovém Věstníku
ministerském.
7. O vládním nařízení,
kterým se na základě § 17 učitelského
zákona aplikuje na učitelstvo národních
škol služební pragmatika profesorská byla
již konána porada se zástupci učitelstva
a zahájeno je řízení ministerské.
O některých dalších
osnovách činí se zmínka ještě
později.
Otázka učebnic.
V generální rozpravě
rozpočtové byly proneseny stížnosti
na drahotu školských učebnic a učebných
pomůcek, v rozpravě podrobné byly pak proneseny
některé výtky co do obsahu učebnic.
Ministerstvo školství
a národní osvěty, provádějíc
podle zákona aprobační řízení
školních knih a učebných pomůcek,
bedlivě dbá, aby vydavatelé a nakladatelé
těchto školních potřeb zbytečně
nezdražovali. Schválení prodejní ceny
je vždy podstatnou částí schvalovacího
řízení. Podle
svých zkušeností nemůže ministerstvo
školství a národní osvěty potvrditi
pravdivost tvrzení, že by školní knihy
a pomůcky byly všeobecně zvláště
předražovány. Naopak lze obecně říci,
že ceny školních knih jsou pravidelně
poměrně nižší než ceny
jiných literárních produktů. Zjev
ten je zcela pochopitelný při velmi značné
konkurenci, která se uplatňuje v tomto oboru naší
výroby. Neposlední příčinou
jest také konkurenční vliv našeho státního
nakladatelství.
Poměrně časté
změny v textech učebnic v posledních letech
po válce lze si snadno vysvětliti tím, že
si jich nutně vyžádaly obrovské změny
politické, hospodářské i sociální,
vyvolané válkou a tím; co po ní následovalo,
neboť škola majíc učiti pro život
musila na ně nutně reagovati. Nastává-li
nyní jisté
uklidnění a zpomalení vývoje, bude
se to jistě odrážeti i ve škole. I zde
vrátí se práce k jisté stabilitě
a nebude již proto potřebí ani tak často
jako dosud měniti texty v učebných knihách.
Pokud jde o stesky na některé
nevhodné texty učebnic, jimž se vytýká
nepedagogické porušování zásad
naprosté nestrannosti a snášelivosti ať
ve směru náboženském, národním
nebo třídním, bylo již dříve
a nyní opět dáno ministrem školství
a národní osvěty ujištění,
že dal provésti příslušnou revisi
učebnic, aby mohla býti zjednána náprava
vad, jakmile budou konstatovány.
Vnitřní organisace
národního školství.
Věci pedagogické
a didaktické.
Mezi náměty uvedenými
v rozpravě o těchto otázkách bylo
především žádáno, aby odvolán
byl zákaz účasti školní mládeže
při veřejných projevech agitačních
a manifestačních a ve spolcích a organisacích
povahy politické. Vůči tomu sluší
uvésti, že úkolem školní výchovy
zajisté jest vésti důsledně - ve škole
i mimo školu - mládež tak, aby byla vychovávána
k úctě k zákonům a státnímu
pořádku a k naprosté snášelivosti
ať národní, náboženské nebo
třídní. Nelze trpěti, aby školní
děti již v útlém věku byly štvány
a byla jim vštěpována nenávist místo
lidumilnosti a lásky k bližnímu a aby tak rušen
byl u ní smysl pospolitosti.
Platné předpisy zakazující účast
mládeže v podnicích takto výchově
nebezpečných musí v zájmu státu
zůstati v platnosti.
K žádostem stran vyučování
jazykového (zejména vyučování
státnímu jazyku na školách s jiným
vyučovacím jazykem, německému jazyku
na školách československých) se uvádí,
že jde tu především a zabezpečení
nezbytných podmínek (o vhodné učitele
jazyka dokonale znalé, o úhradu většího
nákladu). Zjednati tyto předpoklady lze zajisté
jen postupně ve vhodné době.
Ve věci vyučování
náboženského bylo
zejména dotčeno osvobozování dětí
od tohoto vyučování, závaznosti náboženských
úkonů a cvičení a svěcení
svátků jednotlivých konfesí, pokud
nejde a zákonné svátky a památné
dni. V té věci bylo by odkázati na platné
předpisy, zejména na § 123 ústavní
listiny, na § 3 t. zv. malého školského
zákona a na vládní nařízení
prováděcí č. 64/1925 Sb. z. a n.,
jimiž jsou tyto otázky vyřešeny a které
jsou zajisté pro správní úřady
a orgány závazné.
Byla-li dále v rozpravě
uvedena na přetřes potřeba organisování
sociální péče také o děti
škol národních, sluší
vůči tomu konstatovati, že tento zajisté
důležitý a obrovský úkol nelze
ukládati na bedra státu. Při veliké
rozmanitosti místních poměrů a zvláštní
povaze tohoto úkolu musí býti především
povinností faktorů místních, aby podle
daných možností se pokusily o jeho řešení.
Vnější organisace
národního školství.
Zřizování
a vydržování škol.
V rozpravě bylo několikráte
uvedeno, že počet žáků v jednotlivých
třídách je přílišný,
ba že jsou některé třídy přeplněny
i více než 70 žáky. Naproti tomu budiž
konstatováno, že podle malého školského
zákona byl od 1. září 1927 maximální
počet žáků ve třídě
snížen s 80 na 70, na jednotřídních
školách na 65. Avšak tohoto zákonného
maxima se fakticky dosahuje jen v přípalech
zcela ojedinělých. V říjnu roku 1926
bylo statisticky zjištěno, že na jednu třídu
měšťanské školy připadalo
průměrně 42 žáků, na jednu
třídu obecné školy 35 žáků.
Tento průměr se v důsledku zmíněného
snížení zákonného maxima s 80
na 70 resp. 65 letos jistě
značně opět zmenší. Obecná
výtka přeplněnosti tříd teď
naprosto neobstojí.
Bylo žádáno,
aby byly zřizovány dále nové měšťanské
školy jakož i obecné školy
národnostní a pak školy
pro nezaškolené děti na
Slovensku a v Podk. Rusi. Pokud jde o měšťanské
školy, sluší odkázati na zákonný
stav, podle něhož bylo v zemích českých
již dávno dosaženo zákonného minimálního
počtu měšťanských škol, pročež
každá nová taková škola může
býti jako t. zv. škola z pohodlí zřízena
jen se souhlasem faktorů školu vydržujících,
tedy zejména obcí a země. Stísněné
finanční poměry nutí arci země,
aby před každým svolením bedlivě
uvažovaly finanční důsledky spojené
se zřízením nové školy a možnost
úhrady v mezích rozpočtu.
Zaškolování
nezaškolených dětí na Slovensku a v
Podk. Rusi od r. 1925 utěšeně pokračuje.
Zřizují se pro ně hromadně nové
potřebné školy státní a staví
se pro ně budovy buď výhradně státem
nebo za státní pomoci. Od listopadu 1926 za poslední
rok zřídili jsme na Slovensku nově 37 škol
o 43 třídách pro 1854 nezaškolených
dětí, na Podk. Rusi 50 škol o 55 třídách
pro 2275 nezaškolených dětí. Subvencí
na stavby a zařízení škol bylo na Slovensku
povoleno 61/2
mil. Kč v 73 případech, v Podk. Rusi v 28
případech. V akci se stále pokračuje,
jak svědči zprávy příslušné
meziministerské komise, čas od času uveřejňované
v denním tisku. V poslední schůzi komise
bylo na př. konstatováno, že bylo dáno
v užívání 34 nových školních
budov.
Bylo konstatováno, že
postup při redukcích škol a tříd
byl poslední čas mírnější.
Vůči tomu bylo by uvésti, že vlastně
nelze mluviti o dalším rušení škol
a definitivních tříd. Naopak objevují
se již v praksi důsledky zákonného snížení
maximálního počtu dětí ve třídách
na 70 resp. 65. Výsledek je ten, že jen v Čechách
jsme otevřeli 398 nových tříd, z
čehož 173 německých.
Proti rozpočtové
položce na příspěvky nestátním
školám bylo namítáno, že se
tím podporují zejména konfesijní školy,
kdežto v zájmu školství a státu
by mělo býti usilováno o unifikaci resp.
zestátnění. školství. Vůči
tomu se uvádí, že do rozpočtu byla položka
tato vložena v té výši, jak k vydání
tomu je stát vázán platnými zákony
(zák. čl. XVII/1907 a XVI/1913). Budoucně
má býti poměr nestátních škol
ke státu nově upraven zákonem, zmíněným
již v odstavci o legislativě školské pod
č. 3. Předloha
spočívá na základě reciprocity
tak, že stát nebude přejímati školských
břemen, aniž by za to nedostal ekvivalent ve formě
určité ingerence na věci školské
a učitelské (potvrzování učitelů,
disciplinární řízení s nimi
atp.).
Byla-li s některých
stran uváděna okolnost, že rozpočet
na národní školství je v celku nižší
než tomu bylo na rok 1927, budiž odkázáno
na vysvětlivky k rozpočtu připojené,
z nichž už je zjevno, že snížení
je jen zdánlivé. Neboť v rozpočtu byla
ponechána potřeba na příspěvky
nestátním
školám a na pense nestátních učitelů
na Slovensku a v Podk. Rusi jen ve výši příslušející
podle uherských zákonů, kdežto plus
nákladu na zvýšení podle norem nových
resp. očekávaných bude se platiti zálohově
ze státní pokladny až do definitivní
zákonné úpravy
(podobně jako se děje v zemích českých
při zvýšených platech učitelských).
Úkoly státní
správy v oboru školství menšinového
jsou obtížné. Pokračující
stabilisace nutí k postupnému odstraňování
zjištěných nedostatků a závad
a vyžaduje si přiměřených prostředků.
Zvláštního
připomenutí zaslouží otázka definitivního
umístění škol. Školy byly zatímně
velmi často lokalisovány do budov soukromých,
rozměry a vnitřní úpravou nevyhovujících
a nedostačujících. Do nynější
doby bylo definitivně zabezpečeno 383 škol,
což se rovná asi 1/3
onoho počtu, s nímž počítá
návrh rozpočtu na rok 1928. Dlužno tudíž
zabezpečiti umístění zbývajících
dvou třetin. Jest přirozeno, že za tohoto stavu
jest ještě řada škol umístěna
nedostatečně nebo závadně. Takové
případy byly podrobně vyšetřovány
a zjišťovány a na tomto podkladě sestaven
rámcový stavební program, do něhož
jsou pojaty také četné, v debatě zmíněné
školy, kde školská správa pokládá
odpomoc v době nejbližší za nevyhnutelnou.
Jde tu vesměs o školy toho druhu, jak byly
v debatě uváděny, v počtu 89. Nelze
ovšem nesmlčeti, že ani odstranění
případů nejzávadnějších
není v mezích preliminovaných úvěrů
uskutečnitelné. Proto jest zapotřebí
využíti všech možností a opatřiti
značnější prostředky vhodným
způsobem již v příštím
roce; v dalších letech bylo by pak pamatovati na zvýšení
dotyčných položek.
Osobní otázky
učitelstva národních škol.
Při úvahách
o personálních otázkách národního
školství byla dotčena potřeba revise
čl. IV. zákona č. 306/1920 Sb. z. a n. a
§ 10 malého školského zákona,
jež se týkají
obsazování učitelských míst.
Připomíná se k tomu jen, že o věci
jednal již také kulturní výbor poslanecké
sněmovny z jara 1927 a usnesl se zásadně,
aby tyto předpisy zatím měněny nebyly.
Byla-li urgována úprava
titulů zejména
pro učitele měšťanských škol,
lze sděliti, že osnova příslušného
vládního nařízení o věci
té, vážící se na § 18 učitelského
zákona, je již připravena pro jednání
s interesenty a pro řízení meziministerské.
Ve věcech platových
byla učiněna
především zmínka o nedostatečných
platech učitelů měšťanských
škol a o služebním přídavku správců
jednotřídních škol. Ježto obě
tyto otázky byly nedávno teprve vyřešeny
zákonem učitelským, nelze dnes znova bráti
v úvahu opět již novou platovou regulaci. Totéž
lze v celku říci
i k podnětu, aby byla zrušena polední třída
D pro činovné učitelů nehledíc
ani na to, že nejde o otázku speciálně
učitelskou, ale též o obdobnou otázku
státních zaměstnanců, na něž
se vztahuje platový zákon.
Ve věci pensistů
bylo žádáno
jednak úplné zrovnoprávnění
všech staropensistů s novopensisty a zvláště
pak zrovnoprávnění učitelů
restringovaných do 7. července 1926 s pensisty,
kteří odešli do pense s požitky podle
učitelského zákona. Také v obou těchto
věcech neběží o otázky speciálně
učitelské,
nýbrž zároveň o obdobné poměry
státních zaměstnanců vůbec
a nelze tedy doporučovati, aby se o učitelích
rozhodovalo dříve než bude snad rozhodnuto
zásadně pro státní zaměstnance
vůbec.
Bylo-li žádáno,
aby nebyla rušena místa katechetská,
lze proti tomu odkázati
obecně na ta, že došlo-li kde ke zrušení
místa katechety, stalo se tak jen proto, že místa
toho nebylo již potřebí buď po zrušení
škol nebo tříd pro úbytek žactva,
nebo také po přesunech v náboženském
vyznání dětí (na př. po přestupu
dětí katolických
k vyznání československému a pod.).
Udržovati místa ta tam, kde by katecheta nemohl býti
plně zaměstnán, je zřejmě nehospodárné
nehledíc ani na to, že katecheta nezaměstnaný
aspoň 8 hodinami mohl by míti jen percentuální
plat a byl by zřejmě hmotně poškozen.
Školská správa a dozor ke školám.
Podněty sem hledící
týkaly se především otázky národní
samosprávy ve školství, pak reorganisace
školských úřadů vůbec
a mimo to úpravy právních
poměrů okresních školních inspektorů.
V těchto věcech,
které vesměs předpokládají
řešení cestou legislativní, odkazuje
se na oddíl věnovaný vpředu legislativě
školské, kde bylo již vzpomenuto, že o všech
příslušných osnovách zákonů
se již jedná. K hlasům proti sestátnění
okresních školních inspektorů bylo ministrem
školství a
národní osvěty zaujato stanovisko v tom smyslu,
že sestátnění jich pokládá
za nutné nejen v zájmu služby, nýbrž
i samého inspektorského stavu.
Jestliže jde o celkovou reorganisaci
správních úřadů školských,
jeví se nehospodárným měniti dosavadní
složení okresních
školních výborů, když
by jejich funkční období mělo již
v brzku zaniknouti. Jestliže by se však mimoděk
ukázalo, že by se jednání o nové
zákonné organisaci školské správy
přec jen protáhlo, bude vždy možno jednati
o novém složení dnešních okresních
školních výborů.
K stížnosti, že
se na Slovensku nekoná potřebný soupis
školní mládeže, upozorňuje
se na to, že podle dosud platných norem nekoná
se sice na Slovensku soupis všech dětí
školou povinných,
za to však se spisují děti školou sice
povinné, ale do školy nezapsané. Ministerstvo
školství loni i letos nově povolilo na řádné
provedení soupisu toho úvěr až do 50.000
Kč. V chystaném zákoně o reformě
školské správy hodlá však ministerstvo
předpisy o soupisu mládeže nově a jednotně
upraviti pro celé území státní.
Na přetřes byl uveden
také nezákonný prý stav místní
školské správy ve Frýdku. Ježto
v téže věci byla také podána
v poslanecké sněmovně interpelace, na kterou
dojde v nejbližší době obvyklá
písemná odpověď, stačí
zatím odkázati na vysvětlení, které
bude obsaženo v této odpovědi.
Reforma střední
školy.
Vysloven byl dotaz týkající
se reformy střední školy.
K reformě střední
školy dojíti musí, ale nutno se tu uvarovati
vší překotnosti, takže je třeba
jíti po etapách. Jako přípravný
stupeň toho jest opatření, které bylo
učiněno, zvláštním výnosem
v létě. Jím se posunulo vyučování
řečtině na gymnasiích a frančtině
na reálných gymnasiích do páté
třídy a tím bylo dosaženo, že nižší
třídy gymnasia a reálného gymnasia
splynuly. Reálky
již od dřívějška mají nižší
třídy společné s reformními
reálnými gymnasii; třeba v tomto sjednocování
pokročiti do vyšších tříd,
což se stane tím, že jest úmysl rozšířiti
reálky o osmou třídu. Tak po etapách
dospějeme k sjednocení všech dnes příliš
komplikovaných typů s učebnými osnovami
nadmíru specialisovanými. Hlavní však
jest, že musíme přiblížiti střední
školu více životu praktickému; v tom směru
učiněno ji předběžné opatření,
aby bylo možno vedle frančtiny intensivněji
pěstovati angličtinu a italštinu
a některý z jazyků slovanských. Co
se počtu škol týče, hodláme zrušiti
určitý počet gymnasií v historických
zemích i na Slovensku a nahraditi je odbornými školami.
Počátek na Slovensku jest již učiněn
zřízením dvou obchodních akademií
a jiných škol odborných.
Reforma učitelských
ústavů.
Podobný dotaz byl vznesen
též stran reformy učitelského vzdělání.
Reforma učitelského
vzdělání, jejíž nutnost se všeobecně
uznává, má býti provedena tak, že
budou místo téměř všech nynějších
ústavů učitelských zřízeny
pedagogické akademie, do nichž přístup
budou míti abiturienti středních škol,
pro něž i touto cestou se najde prostředek
k rychlému přechodu do praktického života.
Akademie tyto budou míti jeden ročník, po
případě ročníky dva pro kandidáty
učitelství
na školách občanských. Kandidátům
bude se tu dostávati odborné přípravy
v teoretických přednáškách, kdežto
praktický výcvik bude se díti v přičleněných
cvičných školách.
Nepovinné předměty
na učitelských ústavech.
Výnos, podle něhož
chovanci učitelských ústavů smějí
navštěvovati jen 3 nepovinné předměty,
byl vydán proto, že na učitelském ústavě
je přílišné množství předmětů
povinných, jimiž jsou žáci již nadmíru
zatíženi.
Pokud se týče položky
na "Těsnopisné Rozhledy" v částce
50.000 Kč, nejde tu o subvenci, nýbrž o položku
na vydávání tohoto odborného časopisu,
jež však jest kompensována výtěžkem
z prodeje tohoto časopisu, vykázaným na str.
257 rozpočtu min. školství a nár. osvěty
částkou 46.000 Kč.
Umístění
německých středních škol.
Pokud se týče stížnosti
na vadné umístění německých
středních škol v Praze II., Znojmě a
Bratislavě, podotýká se, že v Praze
II. nastane zlepšení, jakmile ředitelství
tabákové režie vyklidí budovu ve Štěpánské
ulici, která tomuto ústavu patří.
Ve Znojmě je nutna přístavba
a školská správa se zabývá úmyslem
jednání o tuto přístavbu v nejbližší
době obnoviti. V Bratislavě se jedná již
s obcí o příhodný pozemek pro novostavbu
německé střední školy.
Německé učitelské
ústavy.
Bylo namítnuto, že
počat německých učitelských
ústavů jest příliš malý.
K tomu se poznamenává,
že dnešní počet nejen odpovídá
potřebě, nýbrž že ještě
dnes zůstávají absolventi bez místa.
Katol. reál. gymnasium
v Klášteře pod Zniovem.
Katol. reál. gymnasiu v
Klášteře pod Zniovem nemohla býti subvence
udělena, ježto jde o ústav zhola nedostatečně
vybavený jak po stránce osobní, tak věcné,
takže mu musila býti udělena první výstraha
podle zákonného článku XXX. z r. 1883.
Jmenování ředitelů.
Přání vyslovenému,
aby jmenování ředitelů středních
škol bylo provedeno, bude v blízké době
vyhověno.
Pensionování
profesorů.
Pokud se týče pensionování
profesorů, poznamenává se, že školská
správa nemá v úmyslu zdržovati v činné
službě síly, které dosloužily,
pokud není v některých sborech nedostatku;
dorostu, zvláště na německých
školách, je ve většině oborů
dostatek.
Profesoři náboženství.
K připomínkám
týkajícím se profesorů náboženství
se poznamenává, že obsazování
míst profesorů náboženství děje
se v téže míře jako obsazování
míst jiných profesorů. Profesoři náboženství
nejsou členy maturitních komisí proto, že
členy této komise mohou býti pouze učitelé
povinných předmětů v poslední
třídě, v níž však náboženství
není povinným předmětem.
Odbornému školství
byla při letošním jednání v rozpočtovém
výboru věnována zvýšená
pozornost.
Kompetence.
V prvé řadě
nutno zmíniti se o předneseném požadavku,
aby působnost ve věcech odborného školství
přenesena byla na ministerstvo obchodu. V této věci
mohou býti rozmanité názory, rozhodnou jest
však otázka účelnosti. Ze zkušeností
ciziny možno příkladem připomenouti,
že ve Francii bylo odborné školství r.
1919 zákonem přikázáno do působnosti
ministerstva obchodu, avšak již v r. 1920 přeneseno
do ministerstva veřejného vyučování.
Průmyslová škola
menšinová.
Starému požadavku,
aby pro menšiny na severu zřízena byla strojnická
průmyslová škola, nebylo lze dosud vyhověti
pro malý počet přihlášených
uchazečů.
Přídavky profesorům.
Návrhy na přídavky
profesorům odborných škol byly v ministerstvu
školství již vypracovány a jedná
se o nich s ministerstvem financí.
Odborné školy pro
ženská povolání.
Stesky na obtížnou
situaci odborných škol pro ženská povolání
nutno uznati za oprávněné. Tím, že
od r. 1924 zastaveno bylo přijímáno učitelských
sil, ocitly se četné školy v obtížné
situaci, jíž možno ovšem čeliti pouze
v mezích, daných systemisací. V tom směru
pak možno konstatovati určitý pokrok, poněvadž
počet míst byl zvýšen již v tomto
rozpočtu o sto. Školská správa bude
hleděti, aby tento počet mohla v nejbližší
době zase zvýšiti.
Živnostenské pokračovací
školy.
Největší pozornost
z odborných škol byla věnována živnostenským
pokračovacím školám.
Výše úvěru.
Pokud se týče stížnosti
na nedostatečný úvěr pro živnostenské
pokračovací školy, dlužno vyzdvihnouti,
že v r. 1919 činil 1.,492.800 Kč proti 18,3.256
Kč v r. 1928 a že místo dřívějších
33% celkového nákladu hradí stát nyní
průměrně 60%. Zvýšení
v rozpočtu na rok 1928 proti roku 1927 neprojevuje se dosti
názorně z toho důvodu, že náklad
spojený s dozoren na tyto
školy byl přenesen do titulu 3.
Postátnění.
Požadavek postátnění
živnostenských pokračovacích škol
bude lze řešiti při připravené
zákonné úpravě učňovského
vyučování. Otázka tato jest velmi
závažná a její řešení
bude vyžadovati obsáhlého jednání
se všemi zúčastněnými činiteli.
Zákon o učňovském
školství.
Osnovu zákona o učňovském
školství bylo nutno přepracovati jednak z toho
důvodu, že se opírala o župní zřízení,
jednak že v některých podrobnostech na základě
nových zkušeností a požadavků vyžaduje
změn.
Učitelstvo.
K přání,
aby na živnost. pokračovacích školách
ustanovováni byli vlastní odborní učitelé,
zaujímá ministerstvo stanovisko příznivé,
a učinilo v té věci již některá
opatření. Základní podmínkou
ovšem jest, aby na škole nebyly prázdniny 5 měsíců
trvající a aby školy měly vlastní
místnosti, po celý den volné.
Opatření vlastních
budov.
Částka 1,600.000
Kč vložená k opatření budov živnostenských
pokračovacích škol do státního
rozpočtu, jest doplňkem výnosu pokut, které
v první polovici příštího roku
ještě do příslušného fondu
poplynou.
Přeměna škol
tříletých.
Pokud se týče námitky,
že zavedením dvouletých škol s 10-měsíčním
školním rokem se činí krok zpět,
nutno uvésti, že školy tříleté
tvoří jen asi polovici všech škol, kdežto
druhá polovina jsou školy dvouleté, které
rozšířením školního roku
získávají. Přeměna tato byla
již na některých školách vyzkoušena
a dobře se osvědčuje. Při chystané
úpravě bude ostatně značnou měrou
přihlédnuto k potřebám oborů,
sezonně zaměstnaných.