Vysoké školství.

Systemisace.

Systemisace nevyhověla plně očekávání vysokých škol; v tom směru vedlo se ovšem německým školám stejně jako českým. Pokud při této prvé systemisaci podle platového zákona vyskytují se některé nesrovnalosti, jest si jich školská správa vědoma a vynasnaží se o jejich odstranění.

Obsazování míst profesorských.

Řízení za účelem obsazování uprázdněných míst profesorských na německých vysokých školách vyžaduje si někdy delšího času, hlavně z toho důvodu, že bývají navrhováni kandidáti cizozemští, kteří požadují přiznání materielních výhod těžko splnitelných, což jest přirozené, poněvadž v cizozemsku jsou příjmy navržených kandidátů větší, nežli v tuzemsku. Z důvodu neznalosti státního jazyka se kandidáti nezamítají.

Vybavení ústavů.

Nedostatečné vybavení některých ústavů, které státní správa má v patrnosti, snaží se v mezích schváleného rozpočtu postupně odstraňovati. Náprava tato pak u klinik v Praze nemohla dosud býti zjednána pro nedostatek vhodných pozemků stavebních v okolí fakultních budov.

Řádné dotace.

Řádné dotace ústavům a stolicím byly v rozpočtu na r. 1928 proti rozpočtům na r. 1927 poněkud zvýšeny. Poněvadž tím nebylo dosud dosaženo úpravy dnešním cenám přiměřené, jest snahou státní správy stanoviti dotace tyto ve výši postačující.

Zřizování nových vysokých škol neb fakult.

Státní správa školská uvažuje o zřízení vysokého učiliště v Košicích. Ostatní požadavky přednesené stran vybudování různých fakult, budou řešeny v rámci připravované úpravy vysokého školství, jež v dohodě s min. financí bude provedena se stanoviska racionalisace a úspornosti. V tom směru budou předloženy v dohledné době návrhy.

Novostavby.

Stavby a přístavby vysokých škol řídí se jednak nutnou potřebou, jednak pokročilostí přípravných technických prací. Tyto práce pro naléhavé stavby německých vysokých škol mohly býti vzhledem k nepříznivému stanovisku německých vysokých škol samých ke stavbám v Praze zahájeny teprve v době poměrně nedávné. K realisaci dojde po skončení těchto prací.

Vědecké ústavy.

K dosavadním vědeckým ústavům přistupují další, hlavně Slovanský a Orientální ústav, jež naleznou umístění v nově zakoupeném Lobkovicově paláci v Praze. Ke zřízení žurnalistické školy budiž podotčeno, že jde o zřízení školy na širším podkladě, totiž o zřízení svobodné školy politických nauk, jejíž jedním oddělením bude škola žurnalistická. V nejbližší době budou přípravné práce ukončeny a přikročeno k otevření školy.

Školní statek v Děčíně - Libverdě.

Hospodářské budovy školního statku v Děčíně - Libverdě jsou částečně zastaralé, postupně se však v mezích rozpočtu modernisují. O koupi statku, který dosud jest najat, se již jednalo a ve vhodné době bude v jednání pokračováno.

Sociální péče o studentstvo.

Nálad na sociální péči o studentstvo.

V debatě bylo uváděno, že neutěšené sociální poměry studentstva by vyžadovaly, aby úvěr na sociální péči o studentstvo, zejména vysokoškolské, byl podstatně zvýšen.

K tomu se podotýká, že otázka sociální péče o studentstvo jest také především otázkou finanční a že úvěr bude možno zvýšiti, jakmile to připustí celkový stav státních financí. Zatím byly pro sociální péči o studentstvo vysokoškolské zachovány prostředky na tak zv. Jarníkova stipendia, jež poskytovalo ministerstvo zahraničních věcí. Dosavadní určení tohoto úvěru musí býti ovšem i nadále zachováno, bylo však již stanoveno, že i studentům německým, resp. maďarským budou ve zvláštních případech udělovány poměrně vyšší podpory nežli dosud.

Distribuce podpor.

Bylo poukazováno, že účast německých studentů, resp. studentů ze Slovenska na sociálních podporách neodpovídá jejich počtu a sociálním poměrům.

Konstatuje se, že min. školství a nár. osvěty používá úvěru na sociální péči o studentstvo podle stejných směrnic, ať jde o kteréhokoliv studenta, při čemž rozhoduje zřetel k majetkovým poměrům a ku prospěchu žadatelů. Oprávněným požadavkům se podle možnosti vyhovuje. Studujícím ze Slovenska nebo Podk. Rusi dostává se poměrně vyšších podpor.

Vysokoškolské koleje.

Ke stížnostem na poměry v kolejích, zejména na výši kolejního poplatku za ubytování, resp. stravování se podotýká, že jejich hospodářskému vedení, jakož i jejich účelnosti, zejména se zřetelem k jejich sociálnímu významu, věnuje se se strany ministerstva školství a národní osvěty plná pozornost. Tak zv. stipendijními místy se umožňuje, aby v kolejích se dostávalo laciného ubytování, po případě stravy nemajetným studentům vysokých škol. K snížení nákladů provozovacích a tím i k snížení kolejního poplatku přispívá ministerstvo i podporami na vnitřní zařízení kolejí. Samospráva chovanců kolejí jest, pokud nejde přímo o finanční hospodaření, zajištěna stanovami nebo interními řády kolejí, většinou je postaráno i o přiměřenou účast studentů ve správách kolejí.

Bytové poměry německého studentstva v Praze.

K požadavku, aby ministerstvo přispělo na stavbu třetího domova pro vysokoškolské německé posluchače v Praze, se konstatuje, že ministerstvo školství na stavbu kolejí podpor neposkytuje. Na vnitřní zařízení domova jest ministerstvo školství ochotno přispěti; nemajetní chovanci domova budou účastni výhody stipendijních míst.

Rigorosní taxy.

Bylo poukazováno, že na rigorosní taxy a jiné zkoušky se poskytují pouze půjčky.

Ministerstvo jest v té věci vázáno nařízeními ze dne 22. prosince 1920, č. 680 Sb. z. a n., resp. ze dne 23. červa 1921, č.232 a 233/21 Sb. z. a n.

Péče o studentstvo středoškolské.

Byl vysloven požadavek, aby bylo zvýšenou měrou pamatováno na studentstvo středoškolské, zejména přespolní.

K tomu se podotýká, že min. školství a nár. osvěty již nyní podporuje a usměrňuje činnost studentských domovů, mens a útulků pro přespolní, rozšíření pak sítě těchto institucí a vhodné jejich přizpůsobení skutečné potřebě jest v programu ministerstva.

Zdravotní ústavy.

Bylo projeveno přání, aby v rámci reorganisovaných zdravotních ústavů studentských v Praze, Brně a Bratislavě byla také organisována zdravotní péče o studentstvo středoškolské. Ministerstvo vykonalo již přípravy, aby tomuto přání mohlo býti vhodným způsobem vyhověno.

Základiny na Slovensku.

K dotazům stran základin na Slovensku se konstatuje, že jde hlavně o základinu Jána Pálffyho v Časté, jejíž hospodářskou správu obstarává ministerstvo zemědělství. Z výnosu této základiny jsou ročně udělována stipendia po 1.000 Kč pro posluchače vysokoškolské, po 700 Kč pro žáky škol středních a odborných (Slováky, Maďary, Němce, pocházející ze Slovenska) v roční částce na 250.000 Kč.

Národní osvěta.

Školské a kulturní styky s cizinou.

K výtce, že na školské a kulturní styky s německými státy nebyla zařaděna do rozpočtu na rok 1928 žádná položka, se podotýká:

Na styky s Německem a Rakouskem pamatuje se v tit. 8., pol. 11. zejména výměnnými stipendii mezi Německem a republikou a vybudováním knihovny čechoslovenik slovanského semináře při berlínské universitě; v pol. 14. pak udělováním podpor na účast na vědeckých sjezdech konaných pro německé nebo rakouské vědecké pracovníky, jichž se zúčastňují též naši vysokoškolští profesoři.

Na zřízení zvláštní položky bude se moci pomýšleti, jakmile styky s německými zeměmi vzrostou na základě reciprocity, jako tomu je u zemí slovanských a Francie.

Ochrana památek a musejnictví.

K projevenému přání, aby také stát přispěl svým podílem na postavení nejnutnější části budovy pro technické museum v Praze, podotýká se, že min. školství a nár. osvěty má tuto otázku na zřeteli, což jest patrno i z toho, že v mezích dosavadních prostředků již ke stavbě přispělo.

Státní ceny.

Stran státních cen učinil ministr školství prohlášení, že budou v lednu 1928 vypsány dvě ceny pro německé umělce.

Pokud se týče dotazu o zřízení velké státní ceny v částce 100.000 Kč, připomíná se, že příslušné jednání jest teprve v samých začátcích.

Podpora německým hudebním školám.

Přání německých kruhů, aby německá hudební a dramatická akademie v Praze byla vydatněji podporována, bylo již vyhověno tím, že výše státní subvence pro tuto školu byla v rozpočtu na rok 1928 stanovena na 300.000 Kč. Rovněž jest pamatováno na subvencování hudebních škol v Bečově a Přísečnici.

Podpora výtvarníkům a jejich spolkům.

K projevenému přání, aby němečtí výtvarníci byli vydatněji podporování, podotýká se, že každé odůvodněné žádosti bylo vždy vyhověno bez ohledu na to, jaké je žadatel národnosti, ať šlo o podporu jednotlivcům nebo uměleckým spolkům. Rovněž při nákupu děl jest vždy přihlíženo stejnou měrou k německým umělcům jako českým.

Při podporování umělecké a spolkové činnosti uměleckých spolků, přihlíží ministerstva školství ke všem spolkům v republice a povoluje jim každoroční podpory, jichž výše se určuje početností členstva, významem a činností spolku.

Pokud se týče nákupu uměleckých děl, nerozhoduje příslušnost umělcova ke spolku, nýbrž jednak kvalita díla, jednak potřebnost umělce, neboť tyto koupě jsou jen jednou z forem podpor pro umělce, jednak konečně význam a kvalita výstavy, na nichž se obyčejně nákupy dějí, takže tu jde také o podporu v činnosti výstavní, jež jest nutna k popularisaci umění.

Podpora německé lidové výchově.

K projevenému přání, aby byla věnována dostatečná podpora i německé lidové výchově podotýká se, že při udílení podpor byl brán vždy spravedlivý zřetel ke všem žádostem Němců, pokud byly tyto žádosti odůvodněny. V roce 1926 fungovalo v čsl. republice 177 německých osvětových sborů a 1677 německých osvětových komisí, které uspořádaly v roce 1926 s podporou ministerstva školství a národní osvěty na 15.000 osvětových podniků, jichž se zúčastnilo na 600.000 posluchačů. Také rozvoj německých knihoven obecních svědčí o důsledné péči ministerstva školství a národní osvěty o provádění zákona o veřejných knihovnách obecních bez zřetele na národní příslušenství. Německých obecních knihoven bylo v roce 1920: 458, v roce 1921: 1656, v roce 1923: 2547, v roce 1924: 2732, v roce 1925: 2842, v roce 1926: 3031.

Výstava soudobé kultury v Brně.

K dotazu, nebylo-li při položce, určené na výstavy soudobé kultury v Brně zapomenuto na lidovou výchovu, se podotýká, že školství střední a vysoké, jakož i lidová výchova jsou pojaty do položky 3. Věda a literatura, do které náležejí ještě kromě sociální péče studentské i ochrana památek, divadlo a spolky osvětové.

Kultus.

Náklad na kultus.

Výše státního nákladu kultového závisí u jednotlivých církví jednak na absolutní výši příslušníků - proto kat. kult dostává absolutně nejvíce - při čemž však podle posavadních zkušeností církve početně malé relativně mají více nákladů a více se proto dovolávají státního příspěvku, jednak pak na právním poměru církve k státu, zdali totiž má stát závazek církev dotovati a v jak četných směrech, nebo zdali se dostává církvi jen dobrovolných státních subvencí, neboť v tomto případě může se stát říditi spíše postačitelností svých finančních prostředků, nejsa vázán svou právní povinností vůči církvi. Důsledkem těchto podmínek je na př., že Slov. protest. církve, početně slabší, dostávají relativně více než katol. církev, a že čsl. církev, ač je k ní stát jen částečně v závazném poměru, není - počítáno podle toho, co ze státního nákladu vypadne na jednoho příslušníka - na místě posledním, nýbrž uprostřed.

Při tomto závazku státu církve hmotně odporovati je nutným dostáti také takovým povinnostem, jež se zdají dnes laické veřejnosti již zastaralými, jako je příspěvek na koně pro duchovního nebo náhrada za úbytek zásypu; podobných málo známých položek je dosti nejen u katol. kultu, nýbrž i u jiných.

Náklad na kongruu.

Neutěšené požitkové poměry duchovenstva vedly stát nejdříve k povolování mimořádných státních příplatků, konečně pak nastala nutnost upraviti kongruu znovu zákonem č. 222/1926, při čemž šlo o to, aby dostalo se duchovním k jejich vlastním příjmům doplatku na existenční minimum, vzhledem na omezenost finančních prostředků státních ovšem skrovně vyměřené. Roční náklad na provedení zákona při jednání o něm objektivně odhadovaný, ukazoval na roční výši asi 35 - 40 mil. Kč, která byla v rozpočtu na r. 1928 také dodržena. Rozpočty let 1926 a 1927 efekt zákonem způsobený ještě nevykazují, ježto byly sdělávány dříve; min. financí hradilo v těchto obou létech náklad z všeob. prostředků finančních.

Způsob výplaty kongruy.

Protože katolické duchovenstvo v historických zemích dostává formálně kongruu z náboženské matice, poskytuje stát to, co stojí provedení kongruového zákona a nač její vlastní příjmy nestačí, této matici, kterou sám spravuje a vůbec dotuje. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi je poměr náboženské základiny ku státu jiný; tam dává stát katolickému duchovenstvu kongruu přímo ze svých prostředků bez jejího prostřednictví, stejně jako ji tam dává přímo duchovenstvu jiných kongruálních církví. Říditi sumu duchovenstvu pro kongruu určenou do rukou církevních vrchností k dalšímu rozdělení není podle znění kongruového zákona možno a snad by ani duchovenstvo samo si toho nepřálo.

Duchovní staropensisté.

Poměry duchovních - staropensistů jsou stísněné, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi, takže již při projednávání kongruového zákona byla přijata resoluce, aby se jim dostalo mimořádného přídavku. Nelze dnes ještě určitě říci, zdali bude moci býti v připravovaném zákoně o zlepšení poměrů úředníků - staropensistů pamatováno také na duchovní, neboť jednání o návrhu tohoto zákona ještě tak daleko nepokročilo. Bude především věcí ministerstva financí, jež se přípravami těmi obírá, aby k tomuto požadavku zaujalo stanovisko.

Opravy církevních budov.

Jelikož částka pojatá do rozpočtů posledních let na plnění povinnosti státu příp. náboženské matice, vyplývající z potřeby oprav církevních budov, nepostačovala, byla pro r. 1928 podstatně zvýšena, tak aby byly po ruce prostředky na včasné provádění oprav, předešlo se další zkáze budov a bylo lze dohoniti to, co nedostatečné finanční prostředky předcházejících let nebyly s to zmoci. Jestliže bude lze také v příští době udržeti v rozpočtu tuto zvýšenou částku, umožní se tím vyrovnati časově plnění závazku s jeho potřebou a nebude třeba vkládati pro to do rozpočtu velkou mimořádnou částku, jíž by byla porušena jeho úměrnost a jež by vedla po případě k redukci položek jiných, rovněž nutných.

Podpora seminářů.

Není pochyby, že by dnešní způsob poskytování státní podpory katolickým theologickým učilištím diecésním a seminářům pro duchovní dorost zasluhoval nové úpravy, ježto je založen na předválečných poměrech, a státní správa kultová zahájila o tom již jednání s povolanými kruhy. Jde však při tom také o to, zdali tato úprava nemá býti spojena s revisí theologického studia zejména s hlediska početnosti theologických učilišť, na nichž ostatně frekvence v posledních létech opět začíná stoupati.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP