Při jednání
o této kapitole měl ministr zemědělství
exposé, jehož podstatné části
jsou obsaženy v odpovědích na jednotlivé
připomínky a dotazy, z nichž nejdůležitější
jsou tuto uvedeny.
Zemědělské
vyučování.
Při posuzování
rozpočtových položek na zemědělské
školství bylo poukazováno na to, že počet
žáků odborných škol hospodářských
neodpovídá nákladům vynaloženým
na školy a že je přebytek zemědělských
škol.
Návštěva jednotlivých
nižších zemědělských škol
jak chlapeckých, tak i dívčích, nemůže
nikdy býti tak veliká jako škol jiných.
Speciální ráz odborné zemědělské
výchovy, kladoucí největší váhu
na výchovu individuelní, jak v praxi tak v laboratoři
nebo kuchyni, přímo vyžaduje, aby počet
žactva byl přiměřený. Ministerstvo
zemědělství z těchto důvodů
stanovilo, aby do jedné třídy nebylo přijímáno
více než 30 žáků, poněvadž
při větším počtu jest individuelní
praktická výchova nemožná. Konečně
nesmí se zapomínati na to, že účel
zemědělské školy není vyčerpán
pouze výchovou žactva; nemenší práci
konají zemědělské školy v šíření
zemědělského vzdělání
v kruzích praktických zemědělců
pořádáním kursů a přednášek,
konáním demonstračních pokusů,
činností poradní a výzkumnickou. V
nákladech na zemské zemědělské
školy jsou také vydání na školní
statky, nejsou však odpočteny příjmy
škol a školních statků.
Pokud se týče návštěvy
vyšších hospodářských škol,
ukazuje statistika, že ve školním roce 1927/1928
na 14ti vyšších hospodářských
školách je 854 žáků z rodičů
zemědělských a 439 žáků
rodičů nezemědělských, hlavně
úřednických.
Ročně vychází
asi 100 absolventů vyšších hospodářských
škol, kteří se budou ucházeti o úřednická
místa. Mimo to vysoké školy zemědělské
dodávají každoročně značný
počet absolventů. Touto cestou nelze dále
pokračovati. Vyšší hospodářské
školy nejsou typem, který bychom měli dále
pěstovati. Vyšší školy se
musí omeziti.
Otázka zachytiti pro školu
zemědělskou massu nových drobných
zemědělců, které vytvořila
pozemková reforma - je otázkou výchovy nových
praktických učitelských sil. Jest nutno najíti
nový typ školy, který jest nejvíce potřebí.
- Není to v každém případě
lidová škola hospodářská - ta
přece jen není dostatečná.
Budou to zimní hospodářské
školy nebo jednoroční školy - také
letní, aby žáci mohli býti hlavně
v praxi vycvičeni.
Se strany německé
byla přednesena stížnost, že výdaje
na německé zemědělské školy
tvoří jen malé procento rozpočtené
částky ministerstva zemědělství,
určené na zemědělské školství.
To nutno vysvětliti tím,
že všechny německé zemědělské
školy s výjimkou vyšší lesnické
v Zákupech - jsou školami zemskými a výdaje
na ně jsou zařazeny do zemských rozpočtů.
K pronesené výtce
o zpolitisování školství zemědělského
a zemědělského učitelstva ve smyslu
určité politické strany nutno konstatovati,
že výtka ta neodpovídá pravdě.
Po politické příslušnosti učitelů
hospodářských škol se nepátrá.
Teprve při volbách vyjde najevo politická
příslušnost, když učitelé
objeví se na kandidátních listinách
různých stran. Žádný nátlak
od úřadů se neděje.
Školní statky.
Školní statky jsou
v řádném provozu v celku aktivní,
neboť vykazují příjmů 6,083.600
Kč, řádných výdajů 5,938.058
Kč, tudíž přebytek 145.542 Kč.
Pouze proto, že školní statky, často nedávno
převzaté, nejsou ještě zařízeny,
nutno tohoto přebytku použíti na investice,
které jsou rozpočteny celkovou částkou
94.000 Kč. Tyto
mimořádné výdaje jsou nezbytné
k řádnému vybavení školních
statků, zejména nově zřizovaných
a tudíž nutno na ně pohlížeti s
hlediska zemědělské ekonomiky jako na výdaje,
jimiž se rozmnožuje majetek statků a umožňuje
pro budoucnost vyšší rentabilita.
Pro nižší školy
je stanovena výměra školního statku
na 25 ha, pro vyšší 80 - 100 ha. Je pravda, že
na Slovensku jsou některé školní statky
větší, ale ty byly již v tomto rozsahu
převzaty po převratu a mají z části
pozemky najaté.
Pokud jsou přebytečné
pozemky, pouští se pozvolna z nájmu.
Zemědělské
výzkumnictví.
Byl činěn dotaz,
proč objekt Průhonice vykazuje tak značnou
pasivitu.
Tento objekt má ministerstvo
zemědělství teprve první rok. Pasivita
jest způsobena tím, že ve výdajích
je obsažena položka 1,000.000 Kč na splátku
a úroky ministerstvu financí z kupní ceny,
jakož i částky potřebné na meliorace
pozemků, adaptace a opravy zámku. Mladá ovocnická
zahrada a starý park nic nenesou, jen zatěžují
režii. Jedná se také o převzetí
nábytkového zařízení zámku
od bývalého majitele. Cena tohoto nábytku
nebyla do kupní ceny zahrnuta. Cihelna byla již pronajata
před koupí objektu České cukerní
společnosti a ministerstvo zemědělství
se bude snažiti dosavadní nevýhodnou smlouvu
nájemní zlepšiti.
Dotaz, proč pro stanici
v Deštnici se preliminuje přes 700.000 Kč výdajů,
když má 1,600.000 Kč příjmů,
vysvětlen tím, že nutno preliminovati výlohy
provozovací a hrubý příjem.
Bylo požadováno zřizování
dalších výzkumných stanic v určitých
oblastech, zvláště pro jižní Čechy,
pokud se týče výzkumné stanice bramborářské
a lukařské. V tomto směru není ještě
vývoj u konce a ministerstvo zemědělství
má v úmyslu některé oblastní
stanice speciální vybudovati, pokud příslušné
prostředky budou k disposici.
Výroba rostlinná.
Byl činěn dotaz,
zda se ještě šíří rakovina
brambor. Rakovině brambor bude možno čeliti,
až bude dostatečně rozmnožena sadba immunních
brambor, jichž dovoz pro vysokou cenu a nedostatek není
skorem možným.
Bylo poukazováno, že
položka 500 Kč na bezúročné zálohy
na znovuzřízení vinic révokazem jest
nepatrnou. Zálohy nyní nepřicházejí
v úvahu, protože katastrofální škody
révokazem se nyní nevyskytují, ježto
vinice po většině jsou šlechtěny
na amerických podložkách. V případě
výskytu velkých škod může býti
tato položka zvýšena.
Chov koní.
Pokud se týče úvěrových
položek určených pro chov koní bylo
žádáno, by tyto položky byly ještě
dále snižovány.
K tomu však musí býti
podotknuto, že tyto úvěry nejsou povahy subvenční,
nýbrž jsou určeny z převážné
části ku hrazení výloh jak osobních,
tak věcných, spojených s vydržováním
státních ústavů pro chov koní.
Tyto položky není
možno již dále snižovati, ježto opatřování
a udržování hřebců a jiného
plemeniva musí nésti stát a nelze tuto povinnost
přenášeti na chovatele.
Bylo mluveno o konkurenci motorů
s koňmi - konkurence je a někde již zvítězil
motor. Jest to v případech, kde jde o koně
spediterů, luxusní koně kočárové,
pivovarské koně atd.
V jiných oborech a v celé
řadě prací zemědělských
jest používání potahu koňského
ještě účelnějším
a nutným.
Meliorace.
Meliorace prováděny
jsou zpravidla cestou vodních družstev, při
čemž přirozeně v souhlase s danými
přírodními poměry, zejména
s poměry vodními, nemůže býti
činěn rozdíl mezi pozemky malých a
velkých držitelů.
Program pro provádění
vodohospodářských meliorací v Č.
S. R. je připraven, zvláště i pro Slovensko
a Podkarpatskou Rus, a pro jeho uskutečnění
je třeba rozsáhlejší finanční
úhrady a proto se připravuje vytvoření
vodohospodářského fondu.
Byly vysloveny pochybnosti k položce
11,1 mil. Kč na meliorace stran rozdělování
podpor a kontroly prací.
Příspěvky
udělují se z této položky jednak na
drobné meliorace a jednak na podniky vodovodní a
stokovací, zpravidla vodním družstvům
nebo obcím, a to na základě předchozího
rozhodnutí zemských autonomních úřadů
o udělení příspěvku z prostředků
zemských. Poněvadž výplata příspěvků
státních se koná dle postupu stavby i ve
více letech, musí býti o povolení
státního příspěvku z položky
"meliorace" vždy vyžádán souhlas
ministerstva financí.
Kontrola provádění
podniků děje se technickými orgány
autonomních úřadů zemských
v historických zemích a župních úřadů
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.
Lesní služba dohlédací.
Náš stát má
nedostatečný počet dozorčích
orgánů, pokud se týče dohledu
nad lesy.
Stran překácení
těžby na velkostatku Thonetově ve Vsetíně
nutno konstatovati, že velkostatek žádal o povolení
mimořádné těžby probírek,
určených podle hospodářského
plánu v příštím desítiletí
k těžbě. Ministerstvo zemědělství
zavedlo o této žádosti a k dotazu z poslaneckých
kruhů na zmíněném velkostatku šetření
prostřednictvím úřadů státní
lesní služby dohlédací, toto však
ještě není skončeno. Proto žádaná
těžba nebyla dosud povolena a dotaz nemohl býti
dosud meritorně vyřízen.
Zjistí-li se, že velkostatek
dopustil se přestupku zákona čís.
82/1918 Sb. z. a n. o ochraně lesů, bude proti němu
podle tohoto zákona zakročeno.
Zemědělské
centrální organisace.
Byl vznesen dotaz, jak se použije
položky cca 7,000.000 Kč na zemědělské
organisace. Z položky této jest dotována zemědělská
rada pro Slovensko, jejíž věcnou i osobní
režii přísluší hraditi ve smyslu
vládního nařízení čís.
305/20 ministerstvu zemědělství. Rovněž
částečný náklad na vydávání
věstníků všech zemědělských
rad jest z této položky
poskytován. Z tohoto úvěru podporuje se také
pořádání zemědělských
družstevních kursů, budování
zemědělských družstev úvěrních
na Slovensku a Podk. Rusi, zařizování investic
u skladištních družstev. Na Slovensku a Podk.
Rusi jest nutno přispěti ústřední
organisaci družstevní
k úhradě organisačních nákladů.
K dotazu po funkci "Selského
hospodáře na Podkarpatské Rusi" se uvádí,
že "Selský hospodář" zastává
na Podk. Rusi úkoly zemědělské rady.
Jest zřízen na základě spolkovém
a opírá se o činnost hospodářských
spolků v okresech. Poněvadž je pověřován
také prováděním akcí zvelebovacích,
jsou mu poskytovány příslušné
příspěvky jednak na režii a jednak na
zvelebovací akce.
Stavební a strojní
rekonstrukce družstevních lihovarů.
Stav družstevních
lihovarů, převzatých při provádění
pozemkové reformy jest tak neutěšený,
že téměř v nich provoz není možný,
ježto po řadu let nebyly prováděny opravy.
Na rekonstrukci bude použito asi 31/2
mil. Kč. Za tím účelem byla ustavena
návrhová komise, která situaci družstev
a potřebu rekonstrukce dopodrobna prozkoumá a ministerstvu
zemědělství podá návrh na poskytnutí
státního příspěvku ze zmíněného
úvěru.
Ruská akce.
Po převratu provádělo
ministerstva zahraničních věcí podporu
cizích uprchlíků a ruských běženců.
Pro rok 1925 byla akce tata rozdělena na několik
odborných resortů, při čemž ministerstvu
zemědělství připadla péče
o zemědělskou akademii v Poděbradech, ruskou
družstevní školu a Všekozácký
ruský svaz. Prostředky v rozpočtu uvedené
k tomu účelu však nedostačí a
proto ministerstvo zemědělství
bude v akci pokračovati pouze v omezeném rozsahu.
Během doby bude tato akce úplně likvidována.
Ministr zemědělství
potom ve svém exposé probral nejdůležitější
problémy zemědělské, které
přítomná doba přináší.
Soběstačnost
zemědělské výroby.
Zabýval se nejprve otázkou
naší soběstačnosti v zemědělské
výrobě a sdělil, že v normálních
létech jsme soběstační v žitě
a ovse, máme nadprodukci v ječmenu (vyvážíme
slad), pšenice nám schází 40 - 50 tisíc
vagonů ročně. U obilovin hektarový
výnos ještě nedosáhl výše
předválečné, ale možnost zvýšení
zde je. - Abychom kryli manko, které máme u pšenice
při průměrném výnosu 16 q po
1 ha, bylo by třeba zvýšit produkci na 1 ha
o 6 - 7 q.
Výsledky pozemkové reformy.
Pozemková reforma: Byla obava, zda
provedením pozemkové reformy nenastane otřes
v zemědělské produkci, zmenšení
výroby a zda nebude podvázán pokrok zemědělské
techniky, hlavně hospodářského strojnictví.
Definitivních a přesných
čísel nemáme, ale možno konstatovati,
že v žádném směru pozemková
reforma nezpůsobila škod. Nenastala také porucha
v zásobování obyvatelstva, i pro pokrok zemědělsko-technický
zbyl dostatečný počet velkých závodů.
Celková výroba obilovin
v podstatě zůstala na stejné výši.
Rovněž sklizeň cukrovky - v průměru
let 1923 - 1925 zůstala ve srovnání s průměrem
1909 - 1913 na stejné výši, vlastně
ještě stoupla - ovšem nastal přesun v
dodavatelích cukrovky. Dříve dodávaly
podniky nad 100 ha skoro 40% veškeré vyrobené
řepy, kdežto nyní dodávají největší
část asi 46% hospodářské podniky
střední (5 - 20 ha).
Produkce živočišná
podle dat k poslednímu prosinci 1925 se zlepšila jak
co do množství, tak co do chovné jakosti. Ubylo
tažné síly volské a velmi se rozmnožila
tažná síla kravská, což odborníci
považují za hospodárnější,
protože krávy možno využíti kromě
k tahu ještě i jako dojnice. Při tam nenastal
úbytek počtu krav pro výdojná hospodářství.
Střední a veliké statky provádějí
mlékařství v daleko větší
míře nežli před válkou. V produkci
mléka jsme soběstační. R. 1926 jsme
vyvezli mléka a
mléčných výrobků v hodnotě
76 milionů Kč, kdežto dovoz těchto výrobků
k nám činil pouze 21 milionů Kč. Ve
výrobě masa, tuků a zejména masa vepřového
a sádla nejsme ovšem pořád ještě
soběstačni, máme posud manko a bude třeba
starati se o nápravu.
Na východě republiky
jsou dány zvýšení zemědělské
výroby ještě velké možnosti, ovšem
bude třeba zněm v extensivních formách
hospodaření a potom provedení pozemkové
reformy přinese tamnímu lidu záchranu hospodářské
existence a státu velké národohospodářské
hodnoty.
Mlékařství.
Produkce mléka v Československé
republice v posledních létech značně
stoupla, hlavně v důsledku zvýšení
stavu dojnic. Roční produkce mléka dá
se přibližně odhadnouti okrouhle na 4 miliardy
litrů, t. j. asi na hodnotu 47 miliard Kč při
průměrné ceně litru mléka 1,20
Kč. Ku přímému konsumu se spotřebuje
asi 1825 milionů litrů. Přebytek, určený
k zpracování, činí něco přes
2 miliardy a vyrábí se z něho převážně
máslo. Výroba másla děje se dosud
skoro z 90% po domácku. Dá se odhadnouti
ročně asi na 7609 vagonů. Dovoz másla
z ciziny činí pouze 0,7% celé spotřeby.
Od r. 1923 následkem plánovitého budování
družstevních podniků mlékařských
stále klesá.
Výroba sýrů
se provádí z většiny v průmyslových
závodech v množství asi 600 vagonů,
t. j. asi o 207 vagonů více než r. 1920. Vývoz
sýrů činí 351 vagonů. Od r.
1922 vývoz sýrů ponenáhlu stoupá
a dovoz se udržuje na stejné výši asi
80 vagonů ročně. V činnosti, zahájené
již od převratu, pokračuje se podle předem
již stanoveného plánu.
Přímý konsum
mléka bude r. 1928 podporován zakládáním
mlékařských podniků v městech
a v lázeňských místech, organisací
sběru a dopravy mléka, zaváděním
pasteurisace a chlazením.
V krajích s vydatnou produkcí mléka, odkázaných
dosud na jeho vývoz, bude nutno zachytiti
ohroženou produkci mléka založením velkých
másláren, za současného zajištění
zpeněžení odstředěného
mléka buď krmením nebo průmyslovým
zpracováním. Máslárny tyto sloužiti
budou v dobách nedostatku mléka jako konsumní
mlékárny vyrovnávací.
Dovoz a vývoz hospodářského
zvířectva.
Import koní v letošním
roce do konce srpna klesl skoro na polovinu importu loňského,
kdežto export se zvýšil z 293 na 3392 kusů.
Dovoz skotu v r. 1926 byl 67 tisíc
kusů, v r. 1927 pouze 14 tisíc kusů. Vývoz
v r. 1920 10 tisíc kusů, v r. 1927 necelých
8 tisíc kusů.
Pokud se týče vepřového
bravu, jsme velmi pasivní. Roku 1926 jsme do konce srpna
dovezli 237.000 kusů a v r. 1927 stoupl import na 361.000
kusů.
Cukrovarnický kartel.
Vláda má za povinnost starati se o stabilisaci
poměrů v pěstování řepy
a v průmyslu cukerním. Kapacita rafinerií
a surováren je u nás nadbytečnou, přes
to, že v poslední kampani pracovalo o 17 surováren
méně než v kampani r. 1918/19.
Snaha po racionalisaci výroby
cukerní vyžádá si pravděpodobně
ještě další likvidaci závodů.
V kampani 1925/26 vyvrcholila expansita cukerní nejen v
ČSR, ale i v ostatních státech cukr vyrábějících.
Nadprodukce vedla k znehodnocení výrobku na světovém
trhu. Důsledek byl pokles cen cukru a tím i cen
řepy (jež vyvolal účinek
na osevní plochu). Na tento pokles měl vliv také
cukr třtinový, jehož produkce stoupla o 60%
proti době předválečné. Restrikce
výroby cukru postihla ve značné míře
náš stát. Československý průmysl
cukrovarnický je ze 2/3
průmyslem exportním. Má velkou nevýhodu
posicí vnitrozemskou, která uplatňuje se
proti cizímu průmyslu v tarifových diferencích.
Ta se projevuje zvláště při vývozu
do Švýcarska, kde byl náš průmysl
až do poslední kampaně účasten
75% na celkovém importu. Konkurencí Německa
a Belgie klesl náš
dovoz v kampani 1926/1927 za první pololetí od října
do března o 61,8% proti kampani 1925/1926.
Ve svízelné situaci,
v níž je československý cukerní
průmysl a v zájmu zdárného dalšího
jeho vývoje i udržení stávající
produkce řepy vyplynulo jednání o cukrovarnický
kartel.
Možno přiznati, že
podobné pevné organisace cukrovarnické jest
opravdu potřebí nejen ke zjednodušení
interních poměrů této industrie (v
zájmu nerušeného zásobování
konsumu, cenové stability, racionalisace výroby
a jejího zlevnění), ale i k pravděpodobným
blízkým jednáním mezistátním,
při nichž bude nutno organisovati náležitou
obranu proti útlakům konkurenčním.
Státní cukrovary
jsou účastny na kartelu, protože by byla velká
škoda pro stát, kdyby při tak velkém
kartelu malá skupina cukrovarů neměla býti
účastna.
Sociální politika
zemědělská.
Ministerstvo zemědělství
snažilo se sjednati "Směrnice" upravující
pracovní a služební poměr zemědělských
zaměstnanců vzájemnou dohodou mezi organisacemi
zemědělských zaměstnavatelů
a zaměstnanců; až na Slovensko, kde žádá
se zrušení nařízení ministra
s plnou mocí pro správu Slovenska čís.
64 z r. 1920 o omezení výpovědi zemědělských
zaměstnanců, potkala se tata snaha s výsledkem.
Pokud se týče úpravy
služebních poměrů statkových
úředníků a zřízenců,
platí příslušná směrnice
vydaná ministerstvem zemědělství roku
1921 s některými změnami až dosud.
V oboru zprostředkování
práce zemědělskému dělnictvu
byla opatřena sezonním zemědělským
dělníkům úřady práce
na Slovensku a Podk. Rusi v počtu 28.215 osob práce
doma; 16.427 osobám v historických zemích
českých a 15.561 osobám v cizině.
Akce opatřování
svobodné zemědělské čeledi
ze Slovenska pro historické země vyvíjí
se úspěšně. V r. 1927 bylo možno
uspokojiti již 83,4% potřeby našich hospodářů.
Odměňování
hospodářské čeledi za dlouholeté
služby a za stálost v zemědělské
práci svěřeno zemědělským
radám. K odměnám poskytnutým úřadem
přispívá zaměstnavatel a okresní
zaměstnavatelská organisace stejným dílem.
Činnost Slovenské
pokladnice - úrazové pojišťovny zemědělského
dělnictva na Slovensku - vyvíjí se zdárně.
Problém zemědělského
dělnictva.
Problém zemědělského
dělnictva je velmi důležitý. Je velká
řada zemědělských dělníků,
kteří lásku k venkovu a zemědělství
dokazují celoživotním pobytem na venkově.
Je třeba životní úroveň zemědělského
dělnictva zvýšiti a povzbuditi lásku
k zemědělskému povolání, dáti
jim přiměřené bydlení a upoutati
je k půdě poskytnutím částky
půdy do vlastnictví nebo do nájmu, aby získali
větší zájem na výrobě.
Klíč k zvednutí
životní úrovně zemědělského
dělnictva spočívá ve zvýšení
rentability zemědělského podnikání.
Třeba podporovati zemědělství a zajistiti
mu ochranu, jak řádnou politikou vnitrostátní,
tak i obchodními smlouvami a to nejen snad v zájmu
zemědělců - sedláků, ale také
v zájmu dělnictva, poněvadž na rentabilitě
závisí vyřešení všech problémů
zvelebení výroby i povznesení zemědělského
dělníka.
Je třeba, aby také
obyvatelstvo průmyslových středisek a velkých
měst pochopilo, že zemědělci jsou kořenem
národa a zemědělství hlavním
sloupem národního hospodářství
a že krise, která postihne zemědělství,
působí velmi nepříznivě i na
všechen domácí obchod a živnosti.
Při projednávání
rozpočtu státních lesů a statků
byly činěny v rozpočtovém výboru
jednotlivé připomínky, dotazy a výtky
a vysloveny náměty a přání,
k nimž se podotýká toto:
Výnos dle jednotlivých
druhů hospodářství a hospodářských
odvětví.
Bylo vytýkáno, že
z rozpočtu není zřejmo, kolik nesou jednotlivá
odvětví hospodářská - hospodářství
lesní, hospodářství polní a
průmyslové závody těchto obou podnikových
skupin.
V této věci poukazuje
se na finanční zákon, kde v důvodové
zprávě uvedeny jsou na stránce 549 - 461
podrobné údaje.
Pokud jde o výnosnost průmyslových
závodů lesních (pil), počítá
se v r. 1928 se ziskem 14,843.610 Kč, u průmyslových
závodů zemědělských (cukrovary,
pivovary, lihovary, mlékárny a pod.) 7,932.200 Kč.
Velkopachty a malopachty.
Na výtku, že podnikem
jest dáno do velkopachtu 22.195 ha půdy a do malopachtu
toliko 4.171 ha půdy; poukazuje se na vysvětlivky
k rozpočtu podniku na str. 20. a 21., kde jest uvedeno,
že v celkové výměře 139.290 ha
zemědělské půdy započteny jsou
též drobné louky, pastviny a poloniny ve výměře
okrouhle 86.300 ha. Většina této půdy
jest rovněž propachtována
místnímu obyvatelstvu, takže celková
výměra půdy nacházející
se v malopachtu jest několikráte větší,
nežli půda, která jest ve velkopachtu.
Dále sluší
podotknouti, že velká část zemědělské
půdy, která nalézala se dříve
v malopachtu, byla dřívějším
pachtýřům předána do vlastnictví
právě v posledních létech na základě
příslušných zákonů a v
tak zvané směnné akci, takže z malopachtýřů
se stali vlastníci. Předaná půda od
velkostatků státních dřívějším
malopachtýřům a drobným přídělcům
do vlastnictví činí
dosud 22.959 ha.
Výpočet čistého
výnosu pro 1 ha drobných pachtů a velkých
pachtů může být příště
opatřen, v letošních vysvětlivkách
byl vynechán pouze z důvodů stručnosti
rozpočtu. Třeba konstatovati, že při
malopachtech postupuje se se všemožnou šetrností
vůči pachtýřům, ve většině
případů zadávají se drobné
pozemky z volné ruky za mírné pachtovné
dosavadním pachtýřům, pokud tito skýtají
záruku řádného hospodaření
a nejsou majiteli větší výměry
vlastní půdy, neb nemají zajištěnou
existenci neb jiné
povolání. Nemístná konkurence, která
zvyšuje pachtovné, jest na tento způsob znemožněna.
Velkopachty byly voleny tam, kde toho vyžadují zájmy
národohospodářské. Pachtovné
jest přiměřené a podstatně
vyšší než při malopachtech, mimo
to mají velcí pachtýři povinnost
provésti svým nákladem rozsáhlé
meliorace, příp. zaplatiti nákladné
investice.
Počet zaměstnanců
stálých a počet dělnictva.
Ku dotazu o počtu dělnictva
zaměstnaného při správě státních
lesů a statků se poznamenává, že
udati tento počet jest velmi těžko, jelikož
značná část jsou dělníci
sezonní, avšak i zde bude dána možnost
jejich počet zjistiti.
Služební řád
stálých zaměstnanců.
Pokud jde o počet stálých
zaměstnanců (úředníků
a zřízenců), bude možno předložiti
požadovaně údaje, jakmile bude provedena normalisace
míst a schválena vládou příslušná
systemisace, ve kteréžto příčině
připraveny jsou již přesné návrhy
a to jak pokud se týče systemisace, tak služebního
řádu.
Hodnota majetku.
Hodnota majetku státních
lesů a statků jest současně zjišťována
na základě §u 17 vládního nařízení
ze dne 2. září 192 čís, 206
Sb. z. a n., a bude ji možno uvésti jak v rozpočtu,
tak i v státní uzávěrce teprve po
ukončení těchto prací.
Kolektivní smlouvy se
zaměstnaným dělnictvem.
Ve věci uzavírání
kolektivních smluv se zaměstnanými dělníky
zemědělskými se poznamenává:
Veškeré hospodářské
správy obdržely přesné pokyny, jak postupovati
ve styku se zaměstnaným dělnictvem. Správám
uloženo, že mají přistoupiti ku směrnicím
a dbáti bedlivě všech jejich ustanovení.
Současně bylo vysloveno očekávání,
že budou všechny správy postupovati naprosto
korrektně a uloženo jim, aby každý případ
sporu oznámily ústřednímu ředitelství
státních lesů a statků a vyžádaly
si rozhodnutí.
Počet dělníků
bude přesně znám, jakmile bude uvedeno v
činnost sociální pojištění,
které jest v počátcích. První
přípravy jsou vykonány. Dělnictvo
bude míti takové zastoupení, jaké
jest mu zákonem zaručeno. Deputáty na státním
statku v Jenči vydávají se podle směrnic
platných pro r. 1927. Způsob vydávání
stanoven jest po dohodě s dělnictvem, která
jest písemně zajištěna u všech
dvorů vyjma Jeneč, kde dělnictvo nechce mouku
a chléb, nýbrž obilí. Tato okolnost
byla příčinou sporu u paritní komise
a bylo uznáno za právo, aby dělníci
v Jenči obdrželi obilí,
což se také stane - ovšem pouze u dvora Jeneč,
ač i tu by část dělníků
chtěla mouku a chléb. Jest však nucena podrobiti
se nátlaku ostatních a odebírati obilí.
Dopravní lesní
prostředky na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Ve výstavbě lesních
drah v oblasti státních lesů na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi pokračuje se právě
v posledních létech s největším
urychlením. Poukazuje se v této příčině
na podrobná data uveřejněná v důvodové
zprávě k finančnímu zákonu
na str. 448 - 450, z nichž jest zřejmo, že státní
lesy mají dnes více než 450 km lesních
drah, kromě 12 km vleček u normálních
železnic a více než 10.000 km lesních
silnic a cest. Ve stavbě nalézá se celá
řada nových tratí lesních drah, z
nichž zejména sluší uvésti dráhu
Nerežnice - Dubovo - Užčorná v délce
37 km a dále prodloužení této dráhy
do údolí Brusturanky a Mokranky v délce 82
km.
Hektarový výnos.
Na dotaz o hektarovém výnosu
státních lesů a statků se sděluje,
že výnosnost státních lesů a
statků lze nejlepším způsobem posouditi
na základě účetní uzávěrky
sestavené za r. 1920 nejvyšším účetním
kontrolním úřadem.
Bilanční zisk lesního
hospodářství za r. 1926 byl v zemích
českých 58,7 mil. Kč, čili průměrně
na 1 ha 276 Kč, na Slovensku 32,000.000 Kč, čili
průměrně na 1 ha 135 Kč. Bilanční
zisk státních lesů a statků na Podkarpatské
Rusi, která jest doposud bez potřebných technických
zařízení, takže není možno
zužitkovati doposud náležitě dřevní
zásoby, činil v r. 1926 7,5 mil. Kč, čili
průměrně 24,- Kč na 1 ha. Tento posledně
uvedený výnos jest ovšem
malý, bude však zvětšován postupným
vybudováním dopravních prostředků,
které se zde podnikají.
Bilanční zisk průmyslových
závodů lesních (pil), které jsou většinou
na Slovensku, činil 4,389.554 Kč.
Bilanční zisk polního
hospodářství státních statků
činil v zemích českých Kč 10,718.655
čili průměrně 382,- Kč na 1
ha. Hospodářství rybniční vykazuje
zisk 2,355.011 Kč, průmyslové závody
zemědělské v zemích českých
i na Slovensku 3,610.615 Kč.
Ku poukazu na nízký
preliminovaný výnos hospodářství
polního se uvádí:
Výměra veškeré
zemědělské půdy státních
lesů a statků činí sice 139.000 ha,
z toho však připadá na pastviny, horské
louky a poloniny 86.300 ha, které jsou z části
pronajaty drobnému lidu, 4.171 ha na drobné pachty
a 22.195 ha na velké pachty. Státní statky
hospodaří ve vlastní režii toliko na
výměře 26.623 ha zemědělské
půdy, která může býti vzata za
základ výpočtu výnosnosti státních
zemědělských statků pro 1 ha.
Čistý výnos
půdy zemědělské v českých
zemích rozpočten jest pro r. 1928 částkou
14,039.810 Kč, čili průměrně
pro 1 ha výnos 434,- Kč. Ale i tu bude pokračováno
dále.
Že zlepšena byla administrativa
hospodaření státních lesů a
statků, dokazují bilanční i peněžní
výsledky. V r. 1925 obnášel bilanční
výsledek 907 mil. Kč, v r. 1926 následkem
neúrody 73,6 mil. Kč a v tomto roce (1927) do konce
měsíce října činil peněžní
přebytek, který byl odveden 949 mil. Kč,
z toho státní pokladně odvedeno 52 mil. Kč,
na investice dáno 9,4 mil. Kč, státnímu
pozemkovému úřadu bylo splaceno 29 mil. Kč
a zbývá na
vlastním kontě 45 mil. Kč.
Zřizování
šlechtitelských stanic.
Zřízení bramborářské
a lukařské zkušební stanice v jižních
Čechách bude pravděpodobně provedeno,
ovšem v menším měřítku,
jako odbočky již stávající výzkumné
stanice.
Hospodářství
ředitelství státních lesů a
statků v Rachově.
K poukazu na některé
nepřístojnosti u ředitelství státních
lesů a statků v Rachově se poznamenává:
Případ firmy Bratmann
v Kobyl - Poljaně jest tento:
Firma koupila od ředitelství
státních lesů a statků v Rachově
bukové dříví a byla obviněna
z nesprávné manipulace, která jest předmětem
vyšetřování zvláštní
komise, kterou ministerstvo zemědělství do
Rachova vyslalo zároveň za účasti
Nejvyššího účetního kontrolního
úřadu. Komise tato vyšetří také,
zda vyslání deputací obyvatelstva
z okolí rachovského nebylo inscenováno samotným
ředitelem Ing. Navrátilem, který byl ze služebních
důvodů přeložen.
Sbírání
vedlejších produktů lesního hospodářství,
povolování pastvy.
Ve věci sbírání
vedlejších produktů lesního hospodářství
nebrání se obyvatelstvu, aby tyto plodiny lesem
poskytované získávalo, povolení toto
však musí býti do určité míry
omezováno a kontrolováno, jak z bezpečnostních
(nebezpečí lesních požárů),
tak i z hospodářských důvodů.
Povolení udílí se za nepatrný paušální
poplatek vydáním průkazek.
Příděl
pastvin.
Ve věci přídělu
pasienek ze státních lesů na Slovensku poukazuje
se na to, že ministerstvo zemědělství
přidělilo, resp. v nejbližší době
přidělí tyto výměry ze státního
majetku pro pastviny. Z obvodu ředitelství Žarnovice
5.836 kat. jiter, Báň. Bystřice 3.142 kat.
jiter, v Lipt. Hrádku 220 kat. jiter, Solném Hradě
675 kat. jiter, celkem 9.923 kat. jiter, v obvodu posléze
dvou jmenovaných ředitelství bude pak v akci
ještě pokračováno. Na Podkarpatské
Rusi bylo určeno
k přídělu v obvodu ředitelství
v Užhorodě 27.220 kat. jiter, v Buštině
5.480 kat. jiter, v Rachově 2.150 kat. jiter, celkem 34.850
kat. jiter.