President S. P. Ú. podal
zprávu o činnosti úřadu, zejména
o struktuře jeho finančního hospodářství.
Zdůrazniv sociální úkoly pozemkové
reformy, dotkl se pracovního programu na příští
rok, který v sobě zahrnuje 100.000 až 120.000
ha zemědělské půdy, převážně
na Slovensku. Zpracováním této výměry
bude přídělová akce na půdě
zemědělské
zhruba v celém státě ukončena. Podrobněji
se vyslovil o programu a směrnicích lesní
reformy, která jest úplně připravena.
V závěru své zprávy upozornil na další
závěrečné úkoly pozemkové
reformy, které spočívají ve stabilisaci
nově vytvořené sociální
a hospodářské struktury našeho zemědělství.
Dotkl se při tom akce zaknihovací, součinnosti
S. P. Ú. s finančními úřady
v otázce umožnění předpisu daně
pozemkové, směrnic pro povolování
dalšího zcizení, zatížení
a pronájmu přidělených nemovitostí,
otázek vodohospodářských
a j. Referát rozpočtového zpravodaje i zpráva
presidenta S. P. Ú. byly uveřejněny v denním
tisku a živě komentovány.
V závěru odpověděl
president S. P. Ú. na různé dotazy, přání
i výtky, čímž se dostalo různým
oborům činnosti S. P. Ú. podrobného
osvětlení.
Kontrola finančního
hospodaření.
Loni i letos vyslovena byla výtka,
že pozemková reforma po stránce finanční
není dostatečně kontrolována. K tomu
třeba podotknouti, že účetní
uzávěrka S. P. Ú. až do roku 1923 byla
již předložena Nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu. Účetní
uzávěrka za rok 1924 je hotova a bude předložena
v nejkratší době. V době velmi krátké
bude lze účetní uzávěrku předkládati
bez opoždění. Ovšem, sluší
poznamenati, že jistá časová nerovnováha
byla do finančního hospodářství
S. P. Ú. zavedena zákonem náhradovým,
který sice ponechal úřadu stanovení
ceny přídělové, avšak řízení
oceňovací podrobil přezkoumání
a rozvrhu soudnímu. Účtárna S. P.
Ú. kromě běžné agendy zachycuje
účetně celé provádění
akce přídělové, takže
svým rozsahem a obratem dosahuje kapacity velikých
bank. Počet kont účetně vedených
překročil již počet 450.000.
Stav Fondu náhradního.
Předmětem dalšího
dotazu byl stav Fondu náhradového.
Kromě zmíněných
účetních uzávěrek vypracoval
S. P. Ú. předběžnou bilanční
zprávu náhradového Fondu za veškerá
léta až do 31. prosince 1926. Tato hrubá rozvaha
s vysvětlivkami byla již předložena předsednictvu
ministerské rady. K všeobecné charakteristice
tohoto Fondu bylo uvedeno, že úhrn přídělové
ceny za veškeré nemovitosti
do konce roku 1926 přidělené dosahuje téměř
dvou miliard Kč. Přídělci, včetně
státu, dluží S. P. Ú. více než
496 mil. Kč, tedy asi půl miliardy. Tato pohledávka
za novými nabyvateli půdy ukazuje, jak reforma plnila
své sociální poslání u malých
zemědělců.
Směrnice lesní
reformy.
Některé dotazy se
týkaly zásad lesní reformy. Dosud bylo postátněno
179.165 ha půdy lesní a rybniční.
Koncem roku 1927 zůstává ještě
v záboru půdy nezemědělské,
tedy hlavně lesní, více než 1,900.000
ha. O oprávněnosti lesní reformy nemůže
býti sporu. V době; kdy zemědělské
latifundium odstraňujeme jako věc škodlivou
a přežitek, nemůžeme šetřiti
daleko větších latifundií lesních.
Státní pozemkový
úřad jest připraven provésti tuto
reformu tempem co nejrychlejším s vědomím
neobyčejné zodpovědnosti při celém
díle. Lesní reforma, postupující v
duchu zákona, říditi se musí osvědčenými
zásadami lesohospodářskými. Proto
třeba se vysloviti proti každému hospodářsky
škodlivému drobení zabraných lesů.
O tom, kdo může získati
lesní půdu, pokud ji stát sám nepoužije,
rozhoduje přídělový zákon.
S ohledem na to, co bylo zdůrazněno, jest nepochybné,
že značnou část lesních latifundií
podrží sám stát. Tak bude nejlépe
vyhověno požadavku zachování celistvosti,
jakož i účelného doplnění
naší státní
lesní državy na míru, kterou bychom se přiblížili
procentu státní lesní držby ve státech
okolních. Nelze se proto vysloviti pro šablonovitou
parcelaci lesů mezi obce nebo okresy, případně
jiné uchazeče. Jednání s vlastníky
latifundií lesních se zahajuje.
Lesní půda, určená ku převzetí,
seskupena bude v hospodářské jednotky, případně
vyšší celky, schopné racionelního
obhospodařování a za šetření
zásad výše uvedených rozhodne pak S.
P. Ú. o jejich nových vlastnících.
Všem snahám kořistným, které
spatřují v lese pouhý předmět
lehkého obohacování, bude čeleno.
Bude však třeba, aby zavedením jednotného
lesního zákona byla zajištěna účinná
kontrola nových nabyvatelů lesní půdy.
Podrobná zpráva o výsledcích pozemkové
reformy.
Znovu požadován byl
podrobnější výkaz o výsledcích
pozemkové reformy, zejména seznamy nabyvatelů
zbytkových statků. O postupu pozemkové reformy
a dosažených výsledcích referováno
jest v úředním věstníku a každoročně
na celostátní hospodářské výstavě
jest veřejnosti přístupný ve zvláštní
exposici S. P. Ú. podrobný materiál statistický
v grafickém a jiném znázornění.
V předloze finančního zákona jest
přehled dosavadních výsledků. S. P.
Ú. připravuje dále obsáhlou publikaci
veškerých výsledků, počítaje
v to i úplný seznam nabyvatelů zbytkových
statků. Sestavení a publikace takové detailní
zprávy vyžaduje ovšem přiměřené
doby. Jde o operát velmi objemný, velmi nákladný,
který přirozeně nemůže býti
vydáván a uveřejňován uprostřed
díla v různých jeho fázích,
nýbrž pokud možno aspoň na konci první
velké etapy, na které se nacházíme
ke konci naší akce přídělové,
pokud jde o půdu zemědělskou.
Propouštění
ze záboru podle §u 7 zák. záb.
V debatě bylo tvrzeno,
že výměra 173.641 ha půdy se souhlasem
S. P. Ú. odprodané a ze záboru propuštěné
nemá býti započtena do akce přídělové,
neboť jsou prý to rozprodeje velkostatkářské
půdy na bohaté členy velkostatkářských
rodin.
Výměry rozprodané
podle §u 7 z. záb. jsou z velké většiny
drobné příděly, provedené kupními
smlouvami v rámci t. zv. malého pracovního
programu, aby na velkostatcích malé rozlohy nebylo
třeba zaváděti přece jen zdlouhavější
a nákladnější řízení
přídělové. Také Nejvyšší
správní soud judikoval, že tu jde o zkrácené
řízení přídělové
a v důsledku toho také ministerstvo financí
přiznalo nabyvatelům
půdy v této akci ony poplatkové výhody,
kterých podle zákona náhradového požívají
ostatní přídělci. Právem proto
byla tato výměra zařazena i s výměrou
postátněnou k ostatním akcím přídělovým,
neboť přešla definitivně do rukou nových
nabyvatelů.
Půda propouštěná
ze záboru a ponechávaná vlastníkům.
Dle jiného tvrzení
bylo majitelům zabrané půdy dosud propuštěno
ze záboru a jinak ponecháno více půdy
než činí souhrn veškeré půdy
přidělené. Jednotlivcům se prý
propouští více než zákonem stanovená
hranice (do 500 ha) dovoluje.
Podle §u 11 z. záb.
má vlastník zabraného majetku nárok,
aby mu byla ze záboru propuštěna a ve vlastnictví
ponechána výměra 150 ha půdy zemědělské
neb 250 ha půdy vůbec. S. P. Ú. může
dle cit. paragrafu propustiti i větší výměru,
hledě k potřebě půdy pro příděl,
k účelům hospodaření, k zásobování
měst, k potřebám zemědělského
průmyslu a j. Pod tímto titulem nesmí však
býti propuštěno více než 500 ha
půdy. Dosud bylo průměrně propuštěno
jednomu vlastníku 291 ha půdy celkem. Tato praxe
drží se tedy spíše nižší
meze než přípustného maxima 500 ha,
které nebylo v žádném případě
překročeno. Sluší ovšem upozorniti,
že dle §u 20 zák. přídělového
mohou býti vlastníkům, kromě výměry
výše zmíněné, ponechány
také pozemky s historickými nebo uměleckými
památkami a pozemky, vyznačující se
krásami přírodními. Dosud bylo z tohoto
titulu ponecháno jednomu vlastníku průměrně
31 ha půly zemědělské a 295 ha půdy
jiné, tedy 326 ha půdy celkem. Hranice výměry
není v tomto případě zákonem
nikde vytčena. Uvážíme-li,
že Adersbašské skály a Českosaské
Švýcarsko a jiné podobné a významné
krásy přírodní, representují
sta, případně tisíce ha půdy,
pochopíme, že několik podobných případů
značně zvyšuje celkový průměr.
Nelze však sečísti
výměru půdy, která byla průměrně
jednomu vlastníku propuštěna ze záboru
dle §u 11 z. záb. s výměrou, jemu ponechanou
dle §u 20 z. přídělového (v daném
případě 291 ha a 326 ha, celkem 627 ha) a
tvrditi, že tím byla překročena zákonem
určená maximální hranice v §u
11 z. z. Ta se právě
vztahuje jen na půdu dle tohoto paragrafu ze záboru
propouštěnou. Kromě toho sluší
uvážiti, že z titulu §u 3a a § 11 zák.
záborového a §u 20 z. příděl.,
bylo dosud vlastníkům propuštěno, vyloučeno
a ponecháno celkem 623.975 ha, kdežto novým
nabyvatelům se definitivně
dostalo 1,078.189 ha. Rozdíl ve prospěch nabyvatelů
činí více než 454.000 ha. Při
tom půda přidělená jest téměř
výhradně půdou zemědělskou,
kdežto půda vlastníkům propuštěná
a ponechaná jest převážně půdou
nezemědělskou.
Zajištění
zemědělských dělníků
velk. "Nebojsa".
Bylo si stěžováno,
že po provedení reformy na velkostatku "Nebojsa"
na Slovensku zůstalo 78 zemědělských
dělníků nezaopatřeno, ačkoliv
věc byla urgována.
Tito dělníci nepřišli
o zaměstnání prováděním
pozemkové reformy, nýbrž následkem konkursu
dřívější osoby tam hospodařící.
S. P. Ú. přes to projevil ochotu tyto chudé
lidi zaopatřiti přídělem a reservoval
pro ně 170 kat. jiter půdy. Poněvadž
však ostatní občané vsi Hody a Nebojsa
dožadují se také přídělu
z této výměry, jedná se
o kompromis, čímž byla věc zdržena.
Případ však jen dokumentuje dobrou vůli
úřadu pomoci i tam, kde by podle striktního
znění zákona k tomu ani povinen nebyl.
Postup vůči cizím
příslušníkům.
Dle jiné výtky byla
některým velkostatkářům přiznána
jakožto přejímací cena za převzaté
objekty, cena obecná. Uvedeni byli De Forest, Liechtenstein
a Thun-Hohenstein.
Cena obecná nebyla poskytnuta
v žádném případě. Na základě
zákona náhradového byla však v různých
případech přiznána bonitní
přirážka až do 15%, když byly zde
dány podmínky, zákonem stanovené.
Z pouhého titulu, že vlastník jest cizím
státním příslušníkem,
nebyla nikomu přiznána tato zvýšená
cena přejímací. Veškerý zabraný
majetek De Forestův na Moravě byl nabyt okrouhle
za 57 mil. Kč. V tom byla zahrnuta
i půda, na kterou měl majitel nárok podle
§u 11 z. z. a kterou mohl sám prodati za cenu obecnou.
K souboru patří 2 zámky s veškerým
inventářem, cukrovar a pivovar s veškerým
inventářem, který sám měl cenu
asi 5 mil. Kč. Převzata byla i veškerá
úroda, zásoby,
pokladní hotovost a j. Tato transakce byla pro stát
velmi přízniva a nijak nevybočila z mezí
daných zákony o pozemkové reformě.
Liechtensteinovi nebyla v žádném
případě přiznána cena obecná
a pokud o ni žádal, byl odmítnut. Rovněž
italskému příslušníku Thun-Hohensteinovi
nebyly poskytnuty výhody na úkor zákona.
Dohoda s ním nebyla uzavřena a jest to jeden z mála
případů, kde přejímací
cena byla stanovena výměrem.
Ceny zbytkových statků.
Byla přednesena stížnost,
že zbytkové statky přidělovány
jsou za velmi nízké ceny. Cena přídělová
zbytkových statků musí býti přirozeně
v určitém poměru k přídělové
ceně drobného přídělu. Až
na určité výjimky objektů méně
hodnotných, jest jeden hektar zbytkového statku
vždy dražší než jeden hektar drobného
přídělu. A
to v oblasti řepařské o 900 až 2000
Kč, v oblasti obilnářské průměrně
o 1200 Kč, v oblasti bramborářské
o 800 Kč a v oblasti pícninářské
průměrně o 500 Kč na 1 ha.
Vyřešení
§u 11 z. z. na majetku biskupství nitranského.
Byl vznesen dotaz, zda bylo vyhověno
žádosti nitranského biskupství, aby
mu byl na jeho majetku přiznán nárok dle
§u 11 z. záb. pětkráte.
Tato žádost byla odůvodňována
tím, že každý z oněch 5 nároků
týká se jednotlivých účelových
institucí, které jsou samostatnými právnickými
osobami a jsou biskupstvím udržovány: chudobince
v Močonoku a Radošíně, Klášter
Milosrdných sester v Nitře, Misijní dům
v Močonoku, Diecesální úřad
a Kathedrální úřad. Této žádosti
nebylo vyhověno, protože tu není zákonitého
podkladu. Případ jest však obtížný
tím, že příslušné
dokumenty, stranou uváděné, uloženy
jsou namnoze v zahraničních archivech, takže
jich zkoumání jest velmi znesnadněno. Kromě
toho nelze tuto otázku řešiti dokud nebude
uspokojen drobný příděl. Z celkové
výměry asi 5300 ha zemědělské
půdy tohoto majetku
bylo již rozděleno asi 2000 ha, další
drobný příděl vyžádá
si asi 1700 ha, takže v úvahu přichází
nejvýše asi 1600 ha. Bude pracováno k rozumné
dohodě, pokud ovšem nebudou tím dotčeny
zájmy drobných oprávněných
uchazečů.
Příděl
dlouhodobých pachtů v Železné Rudě.
Jiná stížnost
týkala se většího počtu drobných
pachtýřů v Železné Rudě,
kteří dosud nedostali do vlastnictví své
dlouhodobé pachty.
Tato akce byla r. 1927 obnovena
a jest v provádění. V červnu provedeno
bylo místní šetření za účasti
ministerstva zemědělství, co vlastníka
půdy a zástupce drobných pachtýřů.
Při tom stanoveny pozemky pro příděl
ve výměře asi 148 ha. Z přídělu
vyloučeny pouze ty pozemky, které tvoří
enklávy v lesním majetku a jsou pro lesní
provoz nevyhnutelny. Přídělový komisař
v Klatovech obdržel již příkaz provésti
příděl do vlastnictví, pokud jsou
tu nároky dle zákona o výkupu dlouhodobých
pachtů.
Údaje o přídělu
lesů obcím a okresům.
Bylo také žádáno
vysvětlení, proč S. P. Ú. loni udával
výměru půdy lesní přidělené
obcím a okresům asi na 19.000 ha a letos ve své
správě uvádí 14.479 ha.
V číslici 19.000
ha půdy lesní, která v předešlém
roce byla uvedena jako příděl obcí
a okresů, bylo obsaženo také asi 5000 ha půdy,
jíž nabyly obce kupními smlouvami podle §u
7 z. z., tedy zkráceným řízením
přídělovým. Letos vykázaná
výměra týká se výhradně
lesní půdy, nabyté řádným
řízem přídělovým a ona
diference 5000 ha zahrnuta jest v celkové výměře
půdy odprodané a propuštěné ze
záboru dle §u 7 z. z. Není tu nepřesnosti
údajů úředních,
nýbrž pouhý přesun určité
výměry pod přesný statistický
titul.
Půda nabytá obcemi
Chotěšov, Frýdlant a Lanškroun.
Bylo popíráno, že
tyto a jiné obce dostaly příděl půdy,
jak ve svém exposé roku loňského uvedl
president S. P. Ú.
Uvedené obce, jakož
i řada jiných obcí německých
a jazykově smíšených nabyly určitých
výměr půdy koupí dle §u 7 z.
z., kterou schválil S. P. Ú., tedy zkráceným
řízením přídělovým.
To bylo v dotazu také konstatováno. Rozdíl
mezi nabytím půdy v řádném
řízení přídělovém
a ve zkráceném
řízení přídělovém
jest pouze formální.
Zajištění
zaměstnanců.
Vysloveno bylo přání,
aby zaměstnanci, poškození pozemkovou reformou,
vedle odbytného měli také nárok na
příděl půdy.
Dle §u 75 zákona náhradového
a nařízení jej provádějícího
má zaměstnanec reformou poškozený nárok
na zaopatření toliko jedním ze 4 způsobů
zaopatřovacích, jež jsou zákonem předepsány.
Proto zaměstnanci zaopatření odbytným
nemohou býti zaopatřeni půdou. Ti však,
kteří se rozhodnou pro příděl
půdy, dostávají určitý příspěvek
státu na cenu přídělovou
z Kolonisačního fondu, a to až do poloviny
odbytného, v určitých případech,
zákonem vytčených, v jiných pak až
do dvou třetin odbytného, jež by jim příslušelo,
kdyby na místě přídělu nemovitosti
byli odškodněni odbytným.
Nejvyšší účetní
a kontrolní úřad a fondy S. P. Ú.
Jiný dotaz týkal
se poměru Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu k fondům S. P. Ú.
Bylo tvrzeno, že president tohoto N. Ú. K. Ú.
v rozpočtovém výboru řekl, že
N. Ú. K. Ú. nemá práva revidovati
fondy S. P. Ú. Z toho bylo vyvozováno, že jsou
tyto fondy bez kontroly.
President N. Ú. K. Ú.
prohlásil jen, že účetní uzávěrka
státní nemůže obsahovati uzávěrku
fondů Státního pozemkového úřadu,
poněvadž fondy do ní nepatří.
Uzávěrka tato vykazuje jen výdaje a příjmy
rozpočtové. N. Ú. K. Ú. dostal od
S. P. Ú. uzávěrky Fondu náhradového
i Kolonisačního za léta 1921, 1922 a 1923.
Při občasných revisích N. Ú.
K. Ú. reviduje ve S. P. Ú. veškeré finanční
hospodaření a příslušná
revisní zpráva zabývá se podrobně
také fondy.
Vyplácení odbytného
býv. zaměstnancům.
Přednesena byla stížnost,
že odbytné vyměřené zaměstnancům
reformou poškozeným vypláceno jest často
se značným opožděním.
Toto odbytné jest v celku
vypláceno ihned po převzetí objektu, kde
dotyční zaměstnanci byli zaměstnáni,
jakmile předloží S. P. Ú. veškeré
doklady, potřebné pro stanovení výše
odbytného a jakmile uvolní své deputátní
byty. Průtahy ve vyřizování nastaly
toliko v málo případech a jak bylo zjištěno,
zaviněním zaměstnanců samých
tím, že buď nepředložili úřadu
nezbytných dokladů, nebo že nevyklidili deputátní
byty. Mnohdy jest třeba vyzývati až pětkrát
o předložení nejnutnějších
dokladů. Domnívají se namnoze, že stačí
jich nárok na odbytné a tím sami zaviňují
průtah řízení, které musí
býti dodrženo.
Příděl
v Zeměchách u Loun.
Bylo tvrzeno, že v Zeměchách
u Loun jest velká nespokojenost s provedeným přídělem,
jehož se mnozí vzdávají.
V Zeměchách u Loun
byl získán směnou za půdu zabranou
selský nezabraný statek, který byl na drobno
celý rozdělen místním drobným
zemědělcům. Tento příděl
byl proveden již v roce 1923 k plné spokojenosti uchazečů
a od té doby žádných stížností
S. P. Ú. nedošlo. Je-li ve stížnosti míněn
právě prováděný příděl
ze dvora Nové Hrady, tedy třeba poznamenati, že
toto řízení není ještě
ukončeno a nelze
tudíž mluviti o vzdávání se přídělu,
který ještě nebyl proveden.
Příděl
zbytkových statků na Slovensku.
Bylo vytýkáno, že
na 80% zbytkových statků na Slovensku bylo přiděleno
Čechům a evangelíkům.
Ze 136 zbytkových statků,
přidělených na Slovensku do 1. ledna t. r.,
dostali Češi pouze 50, t. j. 36,8%. Z těchto
50 nabyvatelů byli 23 usazeni na Slovensku jako úředníci
a nájemci velkostatků a byli prováděním
pozemk. reformy poškozeni. Nabyvatelů zbytkových
statků, kteří se z historických zemí
na Slovensko přistěhovali
teprve po obdržení zbytkového statku, je tudíž
pouze 27, t. j. pouze 19,8% celkového počtu. I tu
se jedná z velké většiny o poškozené
zaměstnance, kteří byli usazeni na méněcenných
objektech. Na některé z těchto objektů
musilo býti přihláškové
řízení až třikrát opětováno,
než byly zadány. Podle vyznání nebyla
statistika nabyvatelů vůbec vedena.
Poměr drobného
přídělu ke zbytkovým statkům
na Slovensku.
Jiná stížnost
týkala se toho, že zbytkové statky na Slovensku
byly prý tvořeny na úkor drobného
přídělu.
Plocha zbytkových statků
na Slovensku utvořených činí pouze
9,4% celkové plochy, na Slovensku přidělené,
kdežto pro celou republiku činí to asi 23%.
Úprava platů
smluvních úředníků S. P. Ú.
Bylo také vysloveno přání
o úpravě platů smluvních úředníků
S. P. Ú.
Platy smluvních úředníků
byly právě zvýšeny o 520.000 Kč
ročně. Dále bude asi 200 úředníků
dosud smluvních pragmatisováno. Příslušné
návrhy byly již předloženy, resp. z části
se ještě v těchto dnech předkládají
vládě. Dále ku zaopatření úřednictva,
které bude nutno po skončení reformy restringovati,
je připraven asi pro 50 hospodářských
úředníků - agronomů, dnes smluvních,
příděl nedílů na vhodných
místech. Tato akce, směřující
k zabezpečení oněch lidí, kteří
pracovali pro zajištění
statisíců existencí v pozemkové reformě,
bude jistě podporována.
Prohlášení posl. Remeše o posl. Dubickém.
Ve věci známého
prohlášení, které posl. Remeš učinil
o posl. Dubickém a v němž byla také
naznačena určitá účast některých
úředníků S. P. Ú., blíže
neoznačených, požádal president S. P.
Ú. posl. Remeše, aby umožnil úřadu
zjistiti všechen materiál ku zjištění
pravdy; bude-li vina zjištěna, budou učiněna
všechna opatření, aby viníci byli potrestáni.
Velkostatek Fulnek.
Jiný dotaz týkal se velkostatku
Fulnek, který dostali posl. Špaček a jeho společník
Chrastina. Tento velkostatek patřil dříve
belgické příslušnici a byl prodán
dle §u 7 z. z. uvedeným osobám. Nejde tedy
o příděl objektu, nýbrž o prodej
celého zabraného souboru, který v záboru
zůstává. Podle zákona a platné
judikatury nemá S. P. Ú. možnosti, aby odepřel
souhlas při převodech celých souborů.
Jest to pouhá záměna v osobě vlastníka,
v daném případě z rukou belgických
do rukou českých. Téměř veškerá
zemědělská půda tohoto velkostatku
stala se již předmětem
poz. reformy.
Stížnosti zaměstnanců
z Kvasic.
Také byla přednesena
stížnost, že asi 10 rodin bývalých
zaměstnanců v Kvasicích nedostalo odbytné.
Stížnosti zaměstnanců
z Kvasic, kteří nebyli pozemkovou reformou poškozeni,
byly zamítnuty Rozhodčí komisí a příslušné
rozhodnutí bylo jim doručeno již 9. října
t. r. Rozhodčí komise, která rozhoduje o
stížnostech proti rozhodnutím S. P. Ú.
v otázkách zaměstnaneckých a proti
rozhodnutím Kuratoria fondu pro zaopatření
zaměstnanců velkostatků,
jest od S. P. Ú. zcela neodvislým orgánem.
Na některé dotazy
podružného rázu dostalo se vysvětlení
členům rozpočtového výboru
přímo, jakmile byla věc vyšetřena.
Porovnání s rozpočtem
na rok 1927.
Celkové výdaje této kapitoly preliminují se částkou | Kč | 41,712.542,- |
a jsou ve srovnání s rozpočtem na rok 1927 vyšší o | Kč | 7,583.504,- |
Z toho připadá na
zvýšení osobních výdajů
v důsledku platové úpravy státních zaměstnanců toliko | Kč | 658.504,- |
kdežto převážná část per | Kč | 6,925.000,- |
na zvýšení
výdajů věcných. Zejména byly
zvýšeny úvěry subvenční,
čímž vyhověno resoluci poslanecké
sněmovny, přijaté loňského
roku při projednávání finančního
zákona na rok 1927, aby postaráno bylo o zvýšení
některých pro výrobu a zejména pro
živnosti významných úvěrů.
Celkové příjmy očekávají se částkou | Kč | 9,335.900,- |
jež ve srovnání s rozpočtem na rok 1927 jest nižší o | Kč | 2,588.960,- |
což se vysvětluje
další likvidací povolovacího řízení.
Celkový ráz debaty.
V podrobné debatě
o této kapitole rozvinula se - stejně, jako v letech
minulých, - obšírná národohospodářská
rozprava, ve které projednány byly všechny
důležitější problémy našeho
průmyslu a živnostenské výroby, jakož
i politiky tržební. Při tom se strany jednotlivých
řečníků zdůrazňován
význam ministerstva obchodu v celkovém ústrojí
státní správy, ježto toto, obdobně
jako ministerstvu zemědělství přináleží
péče o stav zemědělský, pečuje
o druhou, neméně důležitou složku
našeho hospodářského života: průmysl,
obchod a živnosti. Zdůrazňován
požadavek, aby ministerstvo obchodu při úpravě
kompetence ústředních úřadů
bylo nadáno rozsáhlejší působností,
tak aby měla patřičný vliv na prosazení
svých poznatků a požadavků. V souvislosti
s tím, bylo se strany jednotlivých
řečníků s díkem kvitováno
provedené zvýšení některých
výdajových úvěrů, současně
však vysloveno přání, aby ministerstvo
obchodu bylo napříště vybaveno dalšími
rozpočtovými prostředky jednak na střední
svůj aparát, zejména po stránce personální,
jednak i na podporu různých
akcí zvelebovacích, tak aby i jeho rozpočet
ciferně odpovídal jeho poslání a důležitosti
zájmů jeho péči svěřených.
Co se týče jednotlivých
úvěrů a agend resortu ministerstva obchodu
dotčených v debatě, bylo by uvésti
zejména:
Ústřední
správa.
Pokud jde o ministerstvo obchodu
(ústřední správu), byla v souvislosti
se systemisací služebních míst a pokročilou
likvidací povolovacího řízení
provedena s účinností od 1. září
1927 nová jednotná organisace jeho agend, jež
přináší jisté zjednodušení
proti dřívějšímu stavu vzniklému
sloučením ministerstva obchodu s bývalým
úřadem pro zahraniční obchod. Podle
nového rozvrhu jsou agendy ministerstva obchodu obstarávány
ve 4 sekcích: 1. průmyslové, 2. obchodně-politické,
3. živnostenské a 4. obchodní
a dopravní. Při obchodně-politické
sekci bude vybudován i obchodně-politický
archiv. Nově vytvořena a zorganisována jest
sekce obchodní a dopravní, jejíž agendy
byly dosud rozptýleny a vedeny při jiných
oborech nebo v samostatných skupinách. Soustředěním
agend těchto v jednotnou sekci bude umožněno
soustavné zvýšení péče
o obchod jako důležitý článek
mezi výrobou a spotřebou a o záležitosti
dopravní, které s obchodním podnikáním
úzce souvisí. S novou organisací vysloven
byl v debatě souhlas, projeven toliko
názor, že systemisaci míst, jak byla pro ministerstvo
schválena, nelze pokládati za definitivní
a že bude nutno ji podrobiti revisi, při níž
bylo by vzíti zřetel na zodpovědnost a význam
agend tohoto ministerstva pro celkový hospodářský
život.
Stavba úřední
budovy.
Pro ministerstvo obchodu a patentní
úřad staví se společná úřední
budova na staveništi v Praze II., u Štefánikova
mostu, podle projektu prof. arch. Dra J. Fanty nákladem
asi 34,600.000 Kč. Byla vypsána veřejná
soutěž na práce dělnické a zednické,
betonářské a kamenické a v nejbližší
době bude zadáno provedení těchto
prací a započato s vlastní stavbou. O úhradu
stavebního nákladu v příštím
roce postaráno jest v úvěru na novostavby
ústředních úřadů preliminovaném
v kap. 14., tit. 15. Podle programu
má býti v příštím roce
postavena hrubá stavba, t. j. zdivo do střechy,
v roce 1929 má býti budova zevně dokončena
a započato s vnitřní úpravou, jež
by dokončena byla v roce 1930, takže v tomto roce,
nejpozději v roce 1931, došlo by k přestěhování
ministerstva obchodu a
patentního úřadu do nové budovy.
Poradní sbory.
Vysloven požadavek, aby úvěr
490.000 Kč, určený na poradní sbory
ministerstva obchodu byl zejména s ohledem na poslání
poradního sboru pro otázky hospodářské
v příštích rozpočtech zvýšen
a zároveň aby bylo učiněno opatření,
aby usnesení těchto sborů, v nichž jsou
zastoupeni přední odborníci našeho hospodářského
života, byla respektována. Dále vysloveno přání,
aby nemajetným členům státní
rady živnostenské v Praze bydlícím byla
přiznána ve formě
diety náhrada za ztrátu pracovního času.
Poradní sbor pro otázky
hospodářské.
Poradní sbor pro otázky
hospodářské vstoupil v běžném
roce do svého druhého funkčního období
a projevil velmi intensivní činnost ve více
než 50 schůzích, na nichž projednány
byly vedle četných iniciativních námětů
všechny důležitější osnovy
zákonů a nařízení hospodářské
povahy jež v tomto roce byly aktuelními. Zejména
dlužno uvésti osnovu zákona o poplatkových
úlevách při fusi nebo přeměně
právního útvaru, o bankéřských
a směnárenských
obchodech, o směnečném poplatku, o vyrovnávacím,
konkursním a odpůrčím řádu,
o silničním fondu, o poštovní spořitelně,
osnovu vládního nařízení o
správním řízení. Dále
obíral se otázkou cizineckého a lázeňského
ruchu, otázkou regulace cen při
opatřování stavebních pozemků
a provedl rozsáhlou anketu o příčinách
nezaměstnanosti a prostředcích k jejímu
zmírnění. Pro nejbližší
budoucnost bude nejdůležitějším
úkolem tohoto sboru obírati se resolucemi mezinárodní
hospodářské konference v Ženevě
a resolucemi mezinárodní
obchodní komory ve Stockholmu. Poradní sbor zahájil
již přípravné práce a pracuje
na stanovení mezinárodního hospodářského
plánu. Tam bude i projednána otázka kartelová
a způsob jejího event. zákonného upravení.
K tomu účelu koná se nyní
statistické šetření o kartelech.
Revise či reforma živnostenského
řádu.
Hlavním úkolem státní
rady živnostenské bude revise či reforma živnostenského
řádu, za kterýmžto účelem
ustanoven při ní zvláštní subkomitét.
Živnostenský řád, který ve větším
rozsahu naposledy novelisován byl v r. 1907, nutno vzhledem
ke vzniku nových forem hospodářského
podnikání jak po stránce technické
tak organisační přizpůsobiti změněným
poměrům. K přípravným pracem
přistoupeno koncem roku 1923. Ministerstvo obchodu široce
založenou akcí
pokusilo se získati vhodný materiál revisní
nejen v kruzích samého živnostnictva a obchodnictva,
soustředěného v odborných organisacích
a poradních sborech, nýbrž i v ostatních
kruzích zájemníků. Rovněž
byly sebrány zkušenosti úřední
získané při
provádění zákona. Materiál
takto opatřený zpracovává se po partiích
v ministerstvu obchodu za účasti a pomoci Ústředny
obchodních a živnostenských komor a státní
rady živnostenské. Materiál tento dává
tušiti, jak obtížným úkolem bude
nalézti v tomto shluku
odporujících si často zájmů
a názorů takové vyřešení,
které by uspokojilo všecky činitele, kteří
mají zájem na zlepšení předpisů
živnostenskoprávních a které by odstranilo
výtky a stížnosti proti předpisům
dosavadním. Pokud jde o nejstarší část
platného živnostenského
řádu, t. zv. uvozovacího patentu, v němž
uvedeny zaměstnání a podniky, na něž
živnostenský řád se nevztahuje, navrhuje
se, aby živnostenskému řádu podléhala
zásadně pokud možno každá činnost
provozovaná k docílení trvalého výdělku
kromě prvovýroby
a hornictví a aby byly vyňaty pouze takové
po živnostensku provozované činnosti, při
nichž již zvláštní jich povaha nebo
veřejné zájmy vyžadují, aby v
rámci živn. řádu nebyly regulovány.
Jiným problémem jsou živnosti reálné.
Navrhuje se jich zrušení,
resp. přetvoření v práva osobní,
při čemž jest spornou otázka případné
náhrady, zejména otázka, z jakých
prostředků by náhrada měla býti
poskytnuta. Důležitou otázkou je rozšíření
počtu živností řemeslných a koncesovaných,
resp. zavedení průkazu způsobilosti.
Proti požadovanému rozšíření
a prohloubení průkazu způsobilosti stojí
zase jiné návrhy na větší uvolnění
v živnostenském podnikání. Bude nutno
nalézti cestu, která by se vyvarovala radikálního
přetnutí přirozeného vývoje
živností a řešiti tuto otázku
v souladu s hospodářským životem tak,
aby průkaz způsobilosti nebyl brzdou, nýbrž
hybnou pákou hospodářského rozvoje
živností a přinesl prospěch nejen živnostnictvu,
ale i konsumentstvu. Bude nutno řešiti otázku
provozování živností právnickými
osobami, úpravu
obchodního podnikání družstev spotřebních,
práva provozovati živnosti náměstkem
pachtýřem, s čímž souvisí
otázka způsobilosti zástupce při t.
zv. vedlejších závodech a zaměstnávání
učňů v takových závodech a
konečně zvláště ožehavou
otázku prodejních
skladů továrních, jakož i úpravu
řízení o tovární povaze živností.
Velmi obtížným problémem jest otázka
určení hranic jednotlivých živnostenských
oprávnění. Jde tu jednak o t. zv. spojování
prací k úplnému zhotovení výrobků,
jednak o udržování závodového
zařízení a zhotovování t. zv.
odbytových pomůcek (bednění, obaly).
Návrhy z kruhů řemeslných živností
dovozují, že dosavadní předpisy měly
by za následek zánik některých řemesel
(bednářství) nebo jeho zhoubný pokles
(stavební zámečnictví). Naproti tomu
průmysl a kruhy
zemědělské přejí si zachování
nynějších předpisů. Také
k řešení otázky učňovské
došla řada podnětů z kruhů živnostenských
a při tom akceptována potřeba definitivní
úpravy t. zv. pokračovacího školství
živnostenského. V ohledu organisace živností
a obchodů navrhuje se prohloubení a rozšíření
samosprávy společenstevní a zejména
povinné zřizování odborných
společenstev a povinná organisace odborných
svazů. V kapitole o úřadech a řízeních
žádá se pružnější úprava
řízení před úřady živnostenskými
a lepší jich vybudování.
V tomto směru bude snad lze již dříve
vyhověti při připravované celkové
reformně řízení správního,
zejména trestního řízení správního.
Jiná legislativní
opatření.
Pokud jde o jiná legislativní
opatření poznamenává se, že po
vyhlášení zákona proti nekalé
soutěži přikročilo ministerstvo obchodu
k vypracování prováděcích nařízení
k tomuto zákonu. O rázu a obsahu těchto nařízení,
jež budou dosti rozměrná, vede se jednání
se súčastněnými zájmovými
korporacemi, které třeba podle § 51 zákona
proti nekalé soutěži předem o obsahu
jich vyslechnouti. Zmíniti jest se zejména o osnově
nařízení, jímž se mají
určiti korporace a orgány pro smírčí
řízení ve věcech nekalé soutěže
a stanoviti bližší předpisy o složení
smírčího orgánu a řízení
před ním.
Pokud jde o ostatní legislativní práce v
oboru úpravy živností poukazuje se na podrobný
výpočet v důvodové zprávě
k finančnímu zákonu na str. 274. V debatě
přednesena i různá přání
ohledně některých osnov, které jsou
předmětem jednání jiných ministerstev,
tak zákona splátkového, reformy obchodního
zákona, osnovy o civilních technicích.
Zvelebování průmyslu.
Byly vysloveny pochybnosti, zdali
úvěr určený na zvelebení průmyslu
dostačuje a vznesen požadavek na jeho zvýšení.
Činnost ministerstva obchodu v tomto směru jest
mnohostranná, bylo však upozorněno, že
otázka zvelebení průmyslu odvisí do
značné míry od iniciativy súčastněných
vrstev. Jedná se zejména o racionalisaci hospodářského
podnikání, t. j. úsilí, jak dosíci
co možno nejlepší organisace výroby
při nejmenších
nákladech výrobních, tedy nejlepšího
a nejlevnějšího produktu a nejlepší
možnosti odbytové. Má býti zvýšena
intensivnost produkce a sníženy ztráty na všech
položkách výroby, správy a obchodu.
Snahy ty nejsou nové, jak zejména svědčí
naše cukrovarnictví
i strojnictví a textilnictví i řada jiných
průmyslů. Poválečné poměry
nutí k intensivnější a soustavnější
práci. Za podpory státu bylo již vykonáno
i u nás mnoho po stránce vnější
organisace výrobní plánovitou koncentrací,
k jejíž podpoře povoleny
specielními zákony - poslední zákon
z 9. června b. r., čís. 38 Sb. z. a n. -
poplatkové úlevy při fusích a změně
právního útvaru podniků. Na racionalisaci
vlastní, t. j. na vnitřní organisaci výroby,
hlavně na zvýšení technické úrovně
výroby, tak důležitém pro snížení
výrobních nákladů, musí pracovati
nejprve každý závod sám, při
čemž jednotlivá odvětví mohou
svoje technické problémy řešit i společně.
Že zájem o věc a cílevědomá
snaha v našem průmyslu jest, dokazuje nejen příklad
mnoha na výši situace, ba
i nad světovou úrovní stojících
závodů, nýbrž i organisační
snahy projevené různými akcemi Masarykovy
akademie práce, dále jednak uspořádání
prvního Mezinárodního sjezdu pro vědeckou
organisaci r. 1924 v Praze, jednak zřízení
vlastního československého národního
komitétu pro vědeckou organisaci, jenž požívá
subvence ministerstva obchodu a v němž má také
stát svého zástupce. Tento komitét
ustavil se dne 6. července 1927 za součinnosti konfederace
zaměstnavatelů, Ústředny odborových
organisací zaměstnaneckých
a korporací vědeckých a technickohospodářských,
zřídil postupně několik komisí,
jež navazují pracovní styk se všemi československými
výzkumnými a zkušebními ústavy.
Racionalisace výroby, zejména reorganisace strojního
zařízení umožněna průmyslu
celními úlevami
při dovozu strojů. Od začátku platnosti
zákona dne 17. března 1925, čís. 53
Sb. z. a n., a platnosti zákona ze dne 13. července
1927, č. 113 Sb. z. a n., až do polovice října
1927 bylo podáno asi 7.200 žádostí za
takové slevy. Výhod tohoto zákona
využila celá řada
našich průmyslových odvětví.
K povznesení průmyslu směřují
i snahy normalisační, které rovněž
ministerstvem obchodu jsou podporovány. Úkol normalisační
korporace pro Československo zastává Čsl.
normalisační společnost, založená
v r. 1922, která
má dnes 120 odborných komisí a subkomisí
a více než 1300 členů. Dosud jest publikováno
20 knížek norem, jež více méně
zahrnují ucelenou normalisaci jednotlivých oborů
zejména pro kovodělný a strojnický
průmysl. Ministerstvo obchodu hodlá i příště
sledovati a povzbuzovati
veškeré snahy nesoucí se k racionalisaci v
podnikání průmyslovém i živnostenském.
K tomu cíli bude mezi jiným též zapotřebí
finančně posíliti jak čsl. národní
komitét pro vědeckou organisaci, tak i čsl.
normalisační společnost vedle podpory
snahám i akcím jiných ústavů
a korporací.
Ministerstvo obchodu hledí
podporovati průmyslové podnikání v
jistých oblastech méně vyvinutých,
tak v jižních Čechách a na Slovensku,
jakož i zvláštní pozornost věnuje
se domáckému průmyslu hračkářskému
a jabloneckému. V debatě vznesen požadavek,
aby věnována pozornost též domácké
výrobě prací vlasových, ručně
pletených, dětského prádélka
a výšivkářství. Podporuje se
pořádání průmyslových
výstav, vypisování soutěží
v oboru umělecko-průmyslové výroby,
udělují se cestovní a studijní
stipendia a podporuje se i vydávání odborných
publikací.