Zvelebování vývozu.
Péče o zvelebení
zahraničního obchodu se vztahuje na podporu obesílání
zahraničních trhů, účast na
zahraničních výstavách, podporu zahraničních
obchodních komor, podporování domácích
institucí, usilujících o prohloubení
mezinárodních styků, podporu tiskové
propagandy a exkursí. V debatě vysloven požadavek
o prohloubení této činnosti a zvýšení
příslušného rozpočtového
úvěru. Zdůrazňována potřeba
výkonnější
organisace zahraničního odbytového aparátu
počínajíc lepším vybudováním
konsulárních úřadů, zřizováním
vzorkovém a pod. a lepším účastenstvím
na zahraničních veletrzích a výstavách.
Vůči poznámce, která se vyskytla v
debatě o čsl. účasti na zahraničních
veletrzích a výstavách,
bylo konstatováno, že ministerstvo obchodu má
stálý veletržní pavilon v Miláně,
v Záhřebu, vybudovalo pro Jugoslavii obchodní
skladiště v Novém Sadě, subvencuje společnost
"Praga", jež na veletrhu lipském má
pronajatý samostatný veletržní
palác, v němž soustřeďuje čsl.
vystavovatele, jakož i má každoročně
oficielní zastoupení na veletrhu v Lyoně.
Ministerstvo obchodu organisovalo československou účast
na světové výstavě v Rio de Janeiro,
na výstavě ve Filadelfii a připravuje účast
pro světovou výstavu
v Barceloně. Potřeba na informační
službu hospodářskou u zastupitelských
úřadů jest preliminována v rozpočtu
ministerstva zahraničních věcí, avšak
informační službu hospodářskou
obstarávají též zájmové
korporace autonomní, obchodní a živnostenské
komory, zvláště obchodní ústav
při komoře pražské a jiné instituce,
které ministerstvo obchodu subvencuje.
Československé
zahraniční obchodní komory.
K podpoře zahraničního
obchodu slouží i zahraniční obchodní
komory. Jsou to spolky zřízené podle vzorných
stanov ministerstvem obchodu schválených a podle
práva státu, u kterého působí,
k podpoře obchodních styků Československa
s tímto státem. Jejich činnost podporuje
ministerstvo obchodu pravidelnými subvencemi. Takové
zahraniční komory jsou nyní zřízeny
v těchto státech: československo-francouzská
v Paříži, československo-švýcarská
v Curychu, československo-rakouská ve Vídni,
československo-maďarská v Budapešti, československo-bulharská
v Sofii, československo-italská v Miláně
a v Terstu, československo-australská
v Sydney; zakládá se podobná komora ve Varšavě
a v Argentině. Tyto obchodní komory zahraniční
se v celku osvědčily a vyvíjejí prospěšnou
činnost. Ministerstvo obchodu sleduje a vyšetřuje
občas jejich činnost.
Obchodní politika a sjednávání
obchodních smluv s cizinou.
V debatě pronesena různá
přání a náměty ohledně
úpravy obchodně-politických styků
sjednáváním obchodních smluv s cizími
státy. Byla požadována větší
samostatnost ministerstva obchodu a lepší jeho vybavení
i po stránce personální, aby mohlo podle
potřeby vésti současně vyjednávání
s více státy na různých místech.
V odpovědi ministrově konstatováno, že
vzhledem k souvislosti všech otázek, jež nutno
řešiti, musí ministerstvo obchodu postupovati
v nejužší dohodě s ministerstvem zemědělství,
financí a zahraničních věcí,
při čemž výsledkem musí býti
soulad všech ministerstev a dokonalá shoda všech
zájmů. Poukázáno, že otázky
obchodní a celní politiky jsou současně
předmětem jednání výboru pro
záležitosti živností, obchodu a průmyslu,
kdež předneseno obšírné exposé
o stavu našich obchodních smluv a kdež bude i
příležitost některé detailnější
otázky a přednesená přání
objasniti.
Obchodní bilance.
Pokud jde o naši obchodní
bilanci konstatováno, že loni dosáhli jsme
v zahraničním obchodu aktiva přes 21/2
miliardy Kč: Též letošní obchod
vyvíjí se příznivě. Do konce
října vykazujeme dovoz okrouhle 13.820 mil. Kč
a vývoz 15.706 mil. Kč, tedy aktivum 1.886 mil.
Kč, kteréž jest vyšší o 400
mil. Kč oproti loňskému výsledku za
totéž období: Je dobrým úkazem,
že v tomto období. proti loňsku stoupl dovoz
surovin o 775 mil. Kč a zvýšil se vývoz
tovarů o 1.779 mil. Kč. Dovoz vlny vzrostl proti
loňsku o třetinu a to stejnoměrně
co do množství i hodnoty, dovoz bavlny o polovinu,
při čemž úhrnné číslice
dovozu ukazují příznivější
nákup, dovoz juty stoupl o polovinu a to za nižších
cen, naproti tomu zvýšený dovoz lnu, kůže
a j. je vykupován vyššími světovými
cenami. Zlepšení vývozu v textilu jde ovšem
mnoho na účet polotovarů místo hotových
výrobků. Srovnání
dovozu surovin a vývozu fabrikátů ukazuje
však ve mnohých skupinách velmi potěšitelné
oživení domácího trhu a konsumu, o němž
se zmínil též p. ministr financí v nynější
rozpočtové debatě. Zvýšení
domácího obchodu proti loňsku odhaduje se
na př. v textilním
průmyslu asi 7%.
Autonomní celní tarif.
K dotazu o stavu prací
na autonomním celním tarifu, zejména problému
jednotné nomenklatury dotčené na mezinárodní
konferenci v Ženevě uvedeno, že došlo k
ustavení komise odborníků, v níž
i československý stát jest zastoupen. Výsledky
její práce budou předloženy hospodářskému
komitétu Společnosti Národů a budou
vyžadovati vyjádření všech vlád
hospodářsky významných států.
Teprve v tomto druhém stadiu bude práce detailována,
a jejich výsledků zužitkujeme pro náš
tarif a jeho další vybudování.
Povolování řízení.
V debatě vzpomenuto opětovně
i likvidace povolovacího řízení. V
rozpočtu na příští rok preliminuje
se výnos toliko 3 mil. Kč. Loňského
roku bylo fakticky na poplatcích vybráno více
než 21 mil. Kč, letošního roku až
do konce října asi 14 mil. Kč. Za dobu trvání
povolovacího řízení počínajíc
1. zářím r. 1920 byly vybrány veliké
obnosy a ty činí úhrnem 695,550.288,74 Kč,
výnos surtaxy z minerálních olejů
268,132.450,74 Kč, dohromady přes 963 mil. Kč.
Jestliže na příští
rok se preliminují toliko 3 mil. Kč, znamená
to, že zbytky povolovacího řízení
jsou nepatrné a že se počítá
s jejich likvidací. Mezinárodní konference,
která tento měsíc skončila své
práce v Ženevě, připravuje návrh
konvence, k němuž přistoupí
většina států mezi jinými i Československo.
Konvence ta nabude účinnosti asi r. 1929.
Zvelebování obchodu.
V debatě bylo poukázáno,
že jsme dosud spíše státem výrobním
než obchodním a že není v hospodářské
organisaci našeho státu obchod tak soběstačně
vybudován pro mezinárodní styky jako v jiných
státech. Význam obchodu zdůrazněn
v nové organisaci ministerských agend zřízením
zvláštní sekce. Na podporu obchodního
domácího podnikání, ze kterého
roste postupně i obchod mezinárodní, podporu
zájmových korporací
a vzdělání obchodního dorostu (cestovní
a studijní stipendia) zařazuje se pak do rozpočtu
nová položka "Zvelebování obchodu"
per 200.000 Kč. Bylo žádáno její
zvýšení a vznesen námět, aby
stipendisté byli zavázáni k podávání
zpráv a jich zkušenosti sdělovány
interesentům.
Zvelebování živností.
Mnoho pozornosti věnováno
otázkám zvelebování živností
a přednesena v tomto směru různá přání
a náměty. Význam, jejž ministerstvo
obchodu těmto akcím přikládá,
zřejmý i z toho, že úvěry na
zvelebování živností činí
více než jednu třetinu celého jeho rozpočtu
a byly proti letošku zvýšeny o 4,652.394 Kč.
Ústavy pro zvelebování
živností.
Službu živnostensko-zvelebovací
obstarávají po stránce výkonné
ústavy pro zvelebování živností.
Pro Slovensko a Podkarpatskou Rus zřízen státní
ústav v Turč. Sv. Martině, ostatní
jsou autonomní. Pro státní ústav staví
se potřebná budova s přednáškovými
sály, dílnami, laboratořemi a internátem,
čímž bude správě ústavu
umožněno rozšíření a prohloubení
činnosti. Za tím účelem zvyšuje
se příslušný
úvěr o 864.971 Kč. Také podpory nestátním
ústavům zvyšují se o 450.000 Kč.
Akce didaktická.
Účelem služby
živnostensko-zvelebovací jest povznesení odborné
zdatnosti drobných a středních výrobců,
aby schopni byli soutěže s velkovýrobou. Jde
nejen o to, aby řemeslník ovládal technologii
svého řemesla, nýbrž i aby se vyznal
v otázkách hospodářských a
předpisech právních jej se týkajících.
Zavádějí se nové metody výrobní,
pečuje se o mechanisaci dílen a racionalisaci provozu.
Tyto úkoly plní ústavy
pro zvelebování živností hlavně
svými odbornými poradnami a zkušebnami, vypisováním
soutěží, zejména pak kursy a přednáškami.
V r. 1926 bylo konáno 503 kursů nákladem
více než 11/4 mil.
Kč, jichž se účastnilo 12.354 účastníků.
Žádána podpora kvalitní výroby
v oboru nábytkářském. Děje
se tak prostřednictvím kursů, kromě
toho nemajetným účastníkům
povolují se příspěvky pro účast
na veletrzích za účelem navázání
obchodních styků. K přednesené stížnosti,
že není postaráno o vydržování
nemajetných kursistů během doby vyučovací
poznamenává se, že ministerstvo poskytuje vydržovací
příspěvky ve výši 30 - 50 Kč
na týden a hradí výlohy jízdného,
k čemuž slouží specielní položka
v tit. 2., §u 4., pol. 5 c) "Stipendia a cestovní
příspěvky". Při ústavu
v Turč. Sv. Martině
bude pro přespolní kursisty zřízen
internát. Dále jsou za součinnosti ústavů
podle návodu ministerstvem vydaného pořádány
výstavky učňovských prací,
které jsou subvencovány. Loňského
roku pořádáno 87 místních výstavek
s celkovým počtem 9.944 vystavovatelů
a ústředních a zemských 5 výstav
s celkovým počtem vystavovatelů 3.047. V
debatě zdůrazněn jich význam a žádáno,
aby ministerstvo vzorné výrobky hustěji odměňovalo
nějakými dary event. upomínkami, vyznamenáními,
ježto tím bude docíleno většího
podnícení
dorostu. Podporuje se pořádání živnostenských
výstav, které usměrněno bylo zvláštním
výstavním řádem, v němž
upravena otázka státních cen za vynikající
exposice. Při pořádání výstav
klade se důraz zejména na výstavy odborné.
Velký význam v tomto směru bude
míti výstava soudobé kultury, jež bude
pořádána v příštím
roce v Brně. Do resortu ministerstva obchodu bude spadati
souborná exposice služby živnostensko-zvelebovací,
pak exposice uměleckého průmyslu a domácké
práce. Na výdaje s tím spojené zařazuje
se do příštího
rozpočtu potřebná úhrada.
V oboru péče o lidový
umělecký průmysl byla akce konsolidační,
pokud jde o Slovensko a Podkarpatskou Rus dovršena přeměnou
spolku "Detva" v Bratislavě v akciovou společnost.
Tato jest jednak organisací výrobní, jednak
činitelem, který za pomoci státní
správy pečuje o zušlechtění lidového
uměleckého průmyslu a posléze i ústřední
odbytovou organisací čsl. lidového uměleckého
průmyslu. Jejím úkolem jest navázati
styky s ostatními výrobními organisacemi
toho druhu a zřizovati
ve význačných místech sezonní
nebo stálé prodejny. Taková prodejna jest
v Mariánských Lázních a v poslední
době zřízena též v Praze. V zájmu
odbytu výrobků, kamž náleží
i výrobky památkové, byl vyslán zvláštní
expert do ciziny, jehož zkušeností bude využito.
Živnostenské družstevnictví
a úvěrnictví.
Do akce živnostensko-zvelebovací
náleží též péče o
živnostenské družstevnictví a úvěrnictví.
V debatě zdůrazňován jeho význam
a žádáno další vybudování
této služby. Bylo upozorňováno, že
svazy nemají dostatečných sil k revisi družstev
a žádáno, aby ministerstvo samo svými
úředníky provedlo tyto revise. Ministerstvo
obchodu poskytuje svazům živnostenských družstev
režijní subvence, zejména za tím účelem,
aby tyto revise mohlo konati. Vedle toho pečuje pořádáním
přednášek a kursů o správné
poučení funkcionářů živnostenských
družstev. Žádané provádění
revisí vlastními úředníky vymyká
se poslání ministerstva obchodu, ježto revise
jsou podle zákona z r. 1903 úkolem svazů.
Může proto ministerstvo obchodu jen ve výjimečných
případech, kde pro to mluví zvláštní
důvody, revise prováděti. Tyto revize také
provádí. Pokud jde o statistiku živnostenských
družstev, ministerstvo obchodu opatřuje potřebný
materiál a bylo učiněno opatření,
aby v budoucím měsíci byla statistickým
úřadem uveřejněna oddělená
statistika úvěrních družstev živnostenských.
Živnostenské dodávky.
Do akce živnostensko-zvelebovací
spadá částečně i péče
o živnostenské dodávky. Dodávkové
oddělení ministerstva obchodu dílem spolupůsobí
v zadávacích komisích, dílem provádí
samo dodávkové soutěže a zadávání
prací a materiálu pro různé obory
státní správy. V uplynulém období
od listopadu 1926 do října 1927 bylo jak zadáno
zboží v ceně okrouhle 25 mil. Kč, v
tom hlavně textilie 8,7 mil. Kč, konfekce 7,8 mil.
Kč, zboží kožené
3,9 mil. Kč a kovové 3,9 mil. Kč. Hledí
se k tomu, aby nastalo zjednodušení počtů
i druhů odstínu jakosti žádaného
zboží, zejména textilií. Tato simplifikace
a racionalisace (dodávky dle normálních jakostních
vzorků) setkává se s porozuměním
i ve výrobě i ve státní správě,
neboť na obou místech vede k úsporám,
nad to se tím i zjednodušuje zadávací
řízení i kontrola provedených dodávek.
V debatě vznesena žádost, aby působeno
k tomu, aby při vypisování dodávek
nebylo požadováno vadium dříve než
jest oferta přijata, aby zrušeno bylo kolkovné
pro státní dodávky a pečováno,
aby při ofertních řízeních
vojenské správy bylo přihlíženo
k našemu živnostnictvu. Podnětům těmto
bude věnována pozornost.
Instruktoři živnostenských
společenstev.
Byly předneseny různé
náměty ohledně organisace živnostenských
společenstev podle živnostenského řádu.
Zdůrazňován význam společenstev
odborných a žádáno, aby zemské
jednoty společenstev odborných byly prohlášeny
za povinné svazy. Rovněž vznesen požadavek
o náležité
vybavení instruktorátů živnostenských
společenstev. Bylo objasněno, že se připravuje
reorganisace této služby, podle níž bude
zřízen instruktorát v Praze, v Brně,
v Bratislavě a v Košicích s působností
pro východní Slovensko a Podkarpatskou Rus. Pro
tuto reorganisaci dán podklad novou systemisací.
Vodní doprava.
Příslušný
úvěr zvyšuje se o 500.000 Kč. Československé
paroplavební společnosti říční,
na nichž stát jest finančně zúčastněn,
vykazují vzestup svého provozu, trpí však
překapitalisováním a investičními
dluhy z doby zakládání, takže se připravuje
osnova zákona, jíž se má provésti
redukce akciových kapitálů společnosti
Dunajské a Labské. Nutno pečovati o rozmnožení
plavebního parku a získání plavebních
zařízení v cizině pro tyto podniky.
V běhu jest jednání
o získání přístavního
pozemku ve Vídni, jež jest tak daleko, že lze
v brzké době počítati s uzavřením
příslušné smlouvy. Pokud jde o společnost
Labskou, jedná se s německou vládou o přístaviště
v Německu. Dá se očekávati, že
tato jednání, pokud jde
o Hamburk, budou v příštím roce dokončena,
takže v roce 1928 dojde k aktivování říčního
pásma československého v Hamburku. K dotazu
k rozpočtové položce tit. 3., § 1., pol.
1., "Nájemné za přístaviště
říční a námořní"
per 250.000 Kč, která se vyskytla i
v příjmech, bylo uvedeno, že se jedná
o průběžnou položku, která znamená,
že platební povinnosti, které bude míti
stát podle smlouvy vůči německé
říši, budou platebními povinnostmi pro
společnost Labskou, které přístaviště
bude dáno do provozu.
Patentní úřad.
Byly vysloveny stížnosti
do nedostatečného umístění
úřadoven patentního úřadu v
nynějších jeho místnostech. Odpomoc
bude zjednána postavením úřední
budovy ministerstva obchodu a patentního úřadu,
o níž činí se zmínka výše.
Novou systemisací postaráno i o rozmnožení
počtu technických úředníků.
Byl vyžádán již souhlas vlády k
vypsání konkursu na obsazení 7 volných
míst. Pokud jde o pozastavovaný výkaz nevyřízených
patentových přihlášek z dřívějších
let, uvedeno, že přihlášky ty byly již
z největší části
v přihláškovém oddělení
přezkoušeny, ale nebyl dosud udělen patent,
ježto buď byly vyloženy, ale pro podání
odporu proti novosti jsou v řízení odporovém,
nebo byla proti zamítavému rozhodnutí přihláškového
oddělení podána stížnost a jsou
v projednávání ve
stížnostním oddělení, nebo byly
již vyloženy, ale nebyl dosud udělen patent,
ježto neprošla lhůta vyložení přihlášky
nebo nebylo možno definitivně o přihlášce
rozhodnouti, ježto přihlašovatelé sami
žádali o prodloužení lhůty k vyjádření
se na výměr přihláškového
nebo stížnostního oddělení. Obdobné
poměry jsou i u patentních úřadů
jiných států.
Rozpočet po stránce
všeobecné.
Ministr veřejných
prací ve svém exposé rozvinul obsáhlý
program svého ministerstva a odpověděl ke
všem dotazům a připomínkám ve
výboru předneseným.
Pokud bylo poukazováno,
že rozpočet v různých oborech technické
práce není dostatečně dotován,
dlužno uvésti, že při preliminování
výdajů této kapitoly musil býti vzat
zřetel na celkový stav státních financí
a rovnováhu rozpočtu.
Systemisace.
Za rozpočtové debaty
bylo poukazováno na nedostatečnou systemisaci úřednictva
technického, zejména v státní službě
stavební na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, jakož
i nižších kategorií zaměstnaneckých
v státní stavební službě vůbec.
K tomu se uvádí, že systemisace vskutku nesplnila
všechny naděje resortu veřejných prací,
že však jde o systemisaci provisorní a bude možno
podle nabytých zkušeností v dohledné
době vytčené závady napraviti. Pokud
při systemisaci
míst cestmistrů a cestářů docíleno
bylo zmenšení celkového počtu míst
rozšířením silničních
úseků přikázaných jednomu zaměstnanci,
stalo se to bez ohrožení služebních zájmů
a bude zejména zvládnutí delší
trati se strany cestmistrů umožněno propůjčením
vhodných dopravních
prostředků.
Kompetence ministerstva veřejných
prací a úřadů podřízených.
Pokud bylo v debatě uvedeno,
že kompetence ministerstva veřejných prací
má býti z důvodů nevěcných
zúžena, podotýká se, že každá
změna kompetence může býti provedena
jen zákonem a bude při tom zajisté postupováno
pouze se zřetelem na účelné uspořádání
státní administrativy. Otázce účelného
sloučení roztříštěné
kompetence vodohospodářské v úřadech
výkonných, jež byla v debatě rovněž
zmíněna, věnuje ministerstvo veřejných
prací intensivní pozornost.
Pozemní stavby.
V tomto oboru bylo v debatě
naléháno zejména na uspíšenou
výstavbu budov pro vysoké školy, jakož
i některých úředních budov
v pohraniční oblasti. Všecky tyto otázky
ministerstvo veřejných prací intensivně
sleduje a v mezích rozpočtových prostředků
pečuje o jich realisování; výstavba
vysokých škol děje se podle programu schváleného
vládou a byla v tomto směru od převratu již
vykonána veliká práce.
Pokud bylo vytýkáno,
že v rozpočtu ministerstva veřejných
prací jsou obsaženy i úvěry na udržování
vojenských budov, dlužno upozorniti, že kompetence
ministerstva veřejných prací vztahuje se
na správu veškerých státních
budov, tedy nejen civilních, nýbrž i vojenských.
Ministerstvo veřejných
prací věnuje ve shodě s kompetentními
činiteli intensivní pozornost i otázkám
souvisejícím s úpravou hlavního města
Prahy, jež byly rovněž v debatě uvedeny
na. přetřes.
Stavby vodohospodářské
a plavebnictví.
V debatě bylo si stěžováno
na pomalý postup kanalisačních prací
na Vltavě a Labi, bylo požadováno zejména
rychlé provedení úpravy Vltavy u Budějovic,
byla zevrubně projednávána otázka
vystrojení přístavů v Bratislavě
i v Komárně a, pokud jde o přístavy
v Praze - Holešovicích a Mělníku, byla
projevena pochybnost o jejich rentabilitě
vzhledem ke konkurenčním tarifům železniční
správy. Dále byla dotčena otázka připravovaných
přehrad štěchovických a přehrad
u Vranova a Kníniček, jakož i přehrady
projektované k ochraně Karlových Varů.
Všem těmto otázkám
věnuje státní správa v rámci
finančních prostředků intensivní
pozornost a lze očekávati, že práce
vodohospodářské budou nyní prováděny
rychlejším tempem vzhledem k tomu, že příslušné
úvěry stouply v rozpočtu na r. 1928 proti
roku minulému celkem o 24,000.000 Kč. Vybudování
přístavů
v Bratislavě a Komárně jest v plném
proudu a jde ruku v ruce s rozvojem naší plavby na
Dunaji. Přístavy v Praze, Holešovicích
a Mělníce jsou životaschopné a nacházejí
se ve stálém rozvoji, což vyplývá
i z toho, že v Holešovicích roku 1926 činil
překlad zboží
164.000 tun, v roce 1927 do konce října však
již 186.000 tun, v Mělníce v roce 1926 274.000
tun a v roce 1927 do konce října 230.000 tun; železniční
správa upravila v poslední době tarify pro
všecka říční překladiště
na podkladě parity. Další povznesení
obou zmíněných přístavů
lze očekávati po dobudování zdymadla
u Střekova na Labi. Provedení výstavby přehrad
štěchovických blíží se svému
uskutečnění, v roce 1928 bude ukončen
podrobný projekt a počato se stavbami příjezdných
silnic; úhrada zamýšlí se asi
v tom smyslu, že by dvě třetiny nákladu
opatřili konsumenti elektrické energie a jednu třetinu
státní správa. Při řešení
všech otázek, týkajících se splavnění
a využití vodních sil, postupuje se podle víceletého
stavebního programu, při čemž jest věnována
plná pozornost i otázkám přehrad,
sloužícím k zadržení velkých
vod, a nepouští se se zřetele ani velkorysý
plán vybudování průplavů.
Elektrisace.
V oboru elektrisace bylo urgováno
hlavně zřízení elektrárny v
Kadani, přeměna severočeských elektráren
v Podmoklech na podnik všeužitečný a provádění
soustavné elektrisace v Podkarpatské Rusi.
K tomu dlužno podotknouti,
že, pokud jde o obě zmíněné elektrárny,
jest splnění přednesených přání
závislé na součinnosti místních
autonomních svazků, pokud pak jde o elektrisaci
v Podkarpatské Rusi, zahájí v nejbližší
době činnost všeužitečná
společnost tam zřízená, jež bude
moci se opříti o vodní silu na řece
Uhu, která se právě za účasti
státní správy buduje.
Silnice a mosty.
V oboru silničním
byl kladen důraz v první řadě na úpravy
zanedbaných silnic ústících v Praze,
jakož i silnic mezi lázeňskými místy,
a dále byl žádán rychlejší
postup při budování nových silnic
na Slovensku, zejména t. zv. magistrál. Všechny
tyto otázky bude státní správa s největším
urychlením řešiti,
opírajíc se o zákon o silničním
fondu, kterým zvýšeny, byly dosavadní
úvěry a poskytnuty byly nové prostředky
k silničním úpravám. Pokud jde o zmíněné
magistrály, pracuje se předně intensivně
na vybudování několika silničních
spojeních mezi Moravou
a Slovenskem a jest v tom směru několik úseků
ve stavbě, pokud pak jde o silnice na Slovensku samém,
bude přikročeno v příštím
roce ku stavbě severní magistrály mezi Liptovským
Hrádkem a Popradem a pokračováno bude ve
stavbě jižní magistrály ze Zemberovců
do Ladzan, Němců a Senohrab, jakož i zahájena
bude stavba jižní magistrály mezi Jelšavou
a Štítníkem. Silniční správa
všímá si bedlivě i všech pokroků
technických v oboru silničního stavitelství
a sleduje intensivně na základě zákona
o silničním fondu dalekosáhlý
cíl směřující k přizpůsobení
všech významnějších silnic v republice
požadavkům moderní automobilové dopravy
stále se vzmáhající.
V oboru mostním byly vzneseny
v debatě dotazy stran stavby mostu přes Labe v Děčíně
a v Ústí n. L., a byl požadován určitý
program pro stavby mostní. K tomu se podotýká,
že v příčině stavby státního
mostu v Děčíně konají se přípravná
jednání a, pokud jde o budování městského
mostu v Ústí n. L., bude možno povoliti státní
příspěvek až po ukončení
projektu, provedení vodoprávního
řízení a vyjasnění otázky
financování této stavby. Státní
správa postupuje při stavbě státních
mostů podle určitého programu, k mostům
autonomních svazků může však poskytovati
pouze příspěvky splatné podle postupu
prací, což se vydatnou měrou i děje.
Automobilismus.
V tomto směru byl zdůrazňován
zejména požadavek bezpečnosti provozu automobilového
a řádného výcviku řidičů,
jakož i přísnějšího provádění
jejich zkoušek. Všecky tyto otázky řešeny
budou v zákoně o jízdě automobily,
jehož návrh projednává se právě
s interesenty a stavovskými korporacemi.
Letectví.
Bylo si stěžováno,
že úvěry na letectví v rozpočtech
obsažené nebývají plně spotřebovány.
K tomu se podotýká, že stalo se tak jen potud,
pokud v preliminovaných částkách obsažena
byla potřeba na jisté mezinárodní
letecké linie, jež nebyly dosud uskutečněny
vzhledem k tomu, že příslušné mezinárodní
smlouvy nemohly býti dosud sjednány.
Veliká pozornost v debatě
věnována byla čsl. státním
aeroliniím, a požadováno bylo v tomto směru
hlavně udržení celoročního provozu
rozmnožení leteckého parku a prodloužení
letů až do Užhorodu, jakož i zřízení
zcela nových interních leteckých linií.
K tomu se podotýká, že čsl. státní
aerolinie jsou v stálém rozvoji; dosavadním
leteckým parkem byl provoz linií bezvadně
obstaráván a rozmnožení jeho v příštím
roce se připravuje. V příštím
roce budou trati čsl. státních aerolinií
rozmnoženy o trať Praha - Hradec Králové
- Mor. Ostrava a dále bude prodloužena trať Praha
- Košice až do Užhorodu, jakmile letiště
užhorodské
bude odevzdáno provozu, což lze očekávati
v několika měsících.
Pokud se týká dotazu,
v debatě se vyskytnuvšího, v příčině
žádoucího létání v noci,
připomíná se, že staví se na
letišti v Praze vodárenská věž,
na níž bude umístěn i maják,
a že se připravují světelná zařízení
i na jiných letištích; praktické zavedení
nočního létání jest ovšem
dosud v stadiu studií a není tomu jinak ani ve vyspělé
cizině.
Dále bylo vytýkáno,
že není v činnosti dosud ani jediná
domácí mezinárodní linie letecká.
K tomu se poznamenává, že ministerstvo veřejných
prací dalo již v r. 1925 popud k založení
domácí společnosti, avšak nutné
sjednání dohody letecké s Rakouskem a s Německem
umožnilo teprve letos, že linie Vídeň
- Praha - Berlín byla této domácí
společnosti odevzdána k
provozu, který bude zahájen, jakmile přípravné
práce budou skoncovány.
K stížnosti, že
letecké továrny nedodržují dodacích
lhůt, a k požadavku, aby zaměstnávána
byla v první řadě vojenská továrna
na letadla, podotýká se, že průtahy
v dodání letadel způsobeny byly obtížemi
v tomto oboru pochopitelnými, že však dalším
rozvojem leteckého průmyslu tyto obtíže
stále se zmenšují; pokud jde o zadávání
letadel, postupuje se podle platného zadávacího
řádu, při čemž z leteckých
továren jest vojenská továrna na letadla
zaměstnávána civilní státní
správou poměrně nejvíce, jiným
firmám zadává se pak dodávka letadel
jen tehdy, jsou-li jejich nabídky nižší.
K podnětům týkajícím
se podpory Masarykovy letecké ligy, zejména její
akce v příčině zřízení
školy pro piloty, připomíná se, že
Masarykova letecká liga jest podporována značnou
státní subvencí a také tím,
že čsl. státní aerolinie odevzdají
její propagační letce dvě letadla;
zřízení pilotní školy není
zatím akutní, ježto jest velký počet
pilotů nezaměstnaných a čsl. státní
aerolinie zaměstnávají zásadně
piloty vojenské, přes to však sleduje ministerstvo
veřejných prací intensivně i řešení
této otázky.
Pokud se týká výtky,
že při zřizování letiště
v Karlových Varech byly městu položeny těžké
podmínky, podotýká se, že žádá
se od města pouze hražení poloviny nájemného,
což se požaduje i ve všech ostatních podobných
případech, státní správa požaduje
ostatně u nás při zřizování
letišť od městských obcí daleko
menší oběti než jsou obvyklé za
podobných okolností v cizině.
Posléze podotýká
se k dotazu vznesenému v příčině
pojistného fondu pro piloty, že tento fond zřízený
hlavně za účelem poskytování
příspěvků na premie soukromého
pojištění životního, úrazového
a invalidního, jež by piloti uzavírali, bude
uveden v život, jakmile
bude schválen ministerskou radou, což lze očekávati
v době nejbližší.
Báňská
administrativa.
Veliký zájem v debatě
byl věnován otázce horní inspekce
a bezpečnosti provozu a žádáno bylo
dokonalé vybudování této inspekce,
jakož i publikování jejich výsledků.
V tomto směru se podotýká, že počet
inspekcí stále stoupá, a že státní
správa snaží se o dokonalé vybudování
inspekce po stránce personální; inspekční
činnost jest dále vydatně podporována
prohlídkami prováděnými členy
závodních rad podle zákona z 25.
února 1920, č. 144 Sb. z. a n., jež se dobře
osvědčily. Smrtelných úrazů
v hornictví jest nyní poměrně méně
nežli před válkou. Výsledky inspekční
činnosti báňských úřadů
jsou uveřejňovány na základě
úředních dat v odborných časopisech
hornických.
K stížnostem předneseným
v debatě v příčině ingerence
státní správy na dovoz uhlí z Polska
podotýká se, že právě za tím
účelem, aby vyloučeny byly jisté nereelní
zjevy, svěřen byl tento dovoz obchodní společnosti
složené z československých státních
příslušníků, jejíž
činnost jest kontrolována vládou. Tato společnost
bude o to pečovati, aby dovoz uhlí odpovídal
obchodní smlouvě a bral zřetel na potřebu
naší uhelné produkce a uhelného trhu.
Pokud v debatě poukazováno
bylo ke krisi bratrského pojištění hornického,
dlužno uvésti, že příslušná
osnova provádějící sanaci tohoto pojištění
bude předložena zákonodárným
sborům co nejdříve. Ministerstvo veřejných
prací snažilo se při sdělávání
této osnovy, aby v mezích možnosti vzat byl
zřetel na všecky oprávněné požadavky
hornictva.
V příčině
urgované reformy všeobecného zákona
horního dlužno zdůrazniti, že i tato otázka
jest předmětem bedlivých studií. Otázky
reorganisace báňských úřadů
a nahlížení do důlních map jsou
již v stadiu parlamentního projednávání.
Legislativní práce.
Z jiných legislativních
prací bylo by poukázati na osnovu zákona
puncovního projednávanou v senátě,
dále na osnovu zákona o úpravě poměrů
úředně autorisovaných inženýrů,
na osnovy zákona o jízdě motorovými
vozidly a zákonů o parních kotlech a o hydrologické
službě, kteréžto osnovy se již projednávají
mezi ministerstvy a s interesovanými kruhy. Kromě
toho pracuje se v ministerstvu na osnovách zákonů
o jednotném stavebním řádu, na osnově
jednotného zákona silničního, na osnově
zákona o provádění mezinárodních
úmluv ve věcech plavebních, na osnově
zákona o provádění plavební
správy a na osnově zákona o změně
a doplnění zákona o státní
regulační komisi pro hlavní město
Prahu a okolí.