Zvelebování vývozu.

Péče o zvelebení zahraničního obchodu se vztahuje na podporu obesílání zahraničních trhů, účast na zahraničních výstavách, podporu zahraničních obchodních komor, podporování domácích institucí, usilujících o prohloubení mezinárodních styků, podporu tiskové propagandy a exkursí. V debatě vysloven požadavek o prohloubení této činnosti a zvýšení příslušného rozpočtového úvěru. Zdůrazňována potřeba výkonnější organisace zahraničního odbytového aparátu počínajíc lepším vybudováním konsulárních úřadů, zřizováním vzorkovém a pod. a lepším účastenstvím na zahraničních veletrzích a výstavách. Vůči poznámce, která se vyskytla v debatě o čsl. účasti na zahraničních veletrzích a výstavách, bylo konstatováno, že ministerstvo obchodu má stálý veletržní pavilon v Miláně, v Záhřebu, vybudovalo pro Jugoslavii obchodní skladiště v Novém Sadě, subvencuje společnost "Praga", jež na veletrhu lipském má pronajatý samostatný veletržní palác, v němž soustřeďuje čsl. vystavovatele, jakož i má každoročně oficielní zastoupení na veletrhu v Lyoně. Ministerstvo obchodu organisovalo československou účast na světové výstavě v Rio de Janeiro, na výstavě ve Filadelfii a připravuje účast pro světovou výstavu v Barceloně. Potřeba na informační službu hospodářskou u zastupitelských úřadů jest preliminována v rozpočtu ministerstva zahraničních věcí, avšak informační službu hospodářskou obstarávají též zájmové korporace autonomní, obchodní a živnostenské komory, zvláště obchodní ústav při komoře pražské a jiné instituce, které ministerstvo obchodu subvencuje.

Československé zahraniční obchodní komory.

K podpoře zahraničního obchodu slouží i zahraniční obchodní komory. Jsou to spolky zřízené podle vzorných stanov ministerstvem obchodu schválených a podle práva státu, u kterého působí, k podpoře obchodních styků Československa s tímto státem. Jejich činnost podporuje ministerstvo obchodu pravidelnými subvencemi. Takové zahraniční komory jsou nyní zřízeny v těchto státech: československo-francouzská v Paříži, československo-švýcarská v Curychu, československo-rakouská ve Vídni, československo-maďarská v Budapešti, československo-bulharská v Sofii, československo-italská v Miláně a v Terstu, československo-australská v Sydney; zakládá se podobná komora ve Varšavě a v Argentině. Tyto obchodní komory zahraniční se v celku osvědčily a vyvíjejí prospěšnou činnost. Ministerstvo obchodu sleduje a vyšetřuje občas jejich činnost.

Obchodní politika a sjednávání obchodních smluv s cizinou.

V debatě pronesena různá přání a náměty ohledně úpravy obchodně-politických styků sjednáváním obchodních smluv s cizími státy. Byla požadována větší samostatnost ministerstva obchodu a lepší jeho vybavení i po stránce personální, aby mohlo podle potřeby vésti současně vyjednávání s více státy na různých místech. V odpovědi ministrově konstatováno, že vzhledem k souvislosti všech otázek, jež nutno řešiti, musí ministerstvo obchodu postupovati v nejužší dohodě s ministerstvem zemědělství, financí a zahraničních věcí, při čemž výsledkem musí býti soulad všech ministerstev a dokonalá shoda všech zájmů. Poukázáno, že otázky obchodní a celní politiky jsou současně předmětem jednání výboru pro záležitosti živností, obchodu a průmyslu, kdež předneseno obšírné exposé o stavu našich obchodních smluv a kdež bude i příležitost některé detailnější otázky a přednesená přání objasniti.

Obchodní bilance.

Pokud jde o naši obchodní bilanci konstatováno, že loni dosáhli jsme v zahraničním obchodu aktiva přes 21/2 miliardy Kč: Též letošní obchod vyvíjí se příznivě. Do konce října vykazujeme dovoz okrouhle 13.820 mil. Kč a vývoz 15.706 mil. Kč, tedy aktivum 1.886 mil. Kč, kteréž jest vyšší o 400 mil. Kč oproti loňskému výsledku za totéž období: Je dobrým úkazem, že v tomto období. proti loňsku stoupl dovoz surovin o 775 mil. Kč a zvýšil se vývoz tovarů o 1.779 mil. Kč. Dovoz vlny vzrostl proti loňsku o třetinu a to stejnoměrně co do množství i hodnoty, dovoz bavlny o polovinu, při čemž úhrnné číslice dovozu ukazují příznivější nákup, dovoz juty stoupl o polovinu a to za nižších cen, naproti tomu zvýšený dovoz lnu, kůže a j. je vykupován vyššími světovými cenami. Zlepšení vývozu v textilu jde ovšem mnoho na účet polotovarů místo hotových výrobků. Srovnání dovozu surovin a vývozu fabrikátů ukazuje však ve mnohých skupinách velmi potěšitelné oživení domácího trhu a konsumu, o němž se zmínil též p. ministr financí v nynější rozpočtové debatě. Zvýšení domácího obchodu proti loňsku odhaduje se na př. v textilním průmyslu asi 7%.

Autonomní celní tarif.

K dotazu o stavu prací na autonomním celním tarifu, zejména problému jednotné nomenklatury dotčené na mezinárodní konferenci v Ženevě uvedeno, že došlo k ustavení komise odborníků, v níž i československý stát jest zastoupen. Výsledky její práce budou předloženy hospodářskému komitétu Společnosti Národů a budou vyžadovati vyjádření všech vlád hospodářsky významných států. Teprve v tomto druhém stadiu bude práce detailována, a jejich výsledků zužitkujeme pro náš tarif a jeho další vybudování.

Povolování řízení.

V debatě vzpomenuto opětovně i likvidace povolovacího řízení. V rozpočtu na příští rok preliminuje se výnos toliko 3 mil. Kč. Loňského roku bylo fakticky na poplatcích vybráno více než 21 mil. Kč, letošního roku až do konce října asi 14 mil. Kč. Za dobu trvání povolovacího řízení počínajíc 1. zářím r. 1920 byly vybrány veliké obnosy a ty činí úhrnem 695,550.288,74 Kč, výnos surtaxy z minerálních olejů 268,132.450,74 Kč, dohromady přes 963 mil. Kč. Jestliže na příští rok se preliminují toliko 3 mil. Kč, znamená to, že zbytky povolovacího řízení jsou nepatrné a že se počítá s jejich likvidací. Mezinárodní konference, která tento měsíc skončila své práce v Ženevě, připravuje návrh konvence, k němuž přistoupí většina států mezi jinými i Československo. Konvence ta nabude účinnosti asi r. 1929.

Zvelebování obchodu.

V debatě bylo poukázáno, že jsme dosud spíše státem výrobním než obchodním a že není v hospodářské organisaci našeho státu obchod tak soběstačně vybudován pro mezinárodní styky jako v jiných státech. Význam obchodu zdůrazněn v nové organisaci ministerských agend zřízením zvláštní sekce. Na podporu obchodního domácího podnikání, ze kterého roste postupně i obchod mezinárodní, podporu zájmových korporací a vzdělání obchodního dorostu (cestovní a studijní stipendia) zařazuje se pak do rozpočtu nová položka "Zvelebování obchodu" per 200.000 Kč. Bylo žádáno její zvýšení a vznesen námět, aby stipendisté byli zavázáni k podávání zpráv a jich zkušenosti sdělovány interesentům.

Zvelebování živností.

Mnoho pozornosti věnováno otázkám zvelebování živností a přednesena v tomto směru různá přání a náměty. Význam, jejž ministerstvo obchodu těmto akcím přikládá, zřejmý i z toho, že úvěry na zvelebování živností činí více než jednu třetinu celého jeho rozpočtu a byly proti letošku zvýšeny o 4,652.394 Kč.

Ústavy pro zvelebování živností.

Službu živnostensko-zvelebovací obstarávají po stránce výkonné ústavy pro zvelebování živností. Pro Slovensko a Podkarpatskou Rus zřízen státní ústav v Turč. Sv. Martině, ostatní jsou autonomní. Pro státní ústav staví se potřebná budova s přednáškovými sály, dílnami, laboratořemi a internátem, čímž bude správě ústavu umožněno rozšíření a prohloubení činnosti. Za tím účelem zvyšuje se příslušný úvěr o 864.971 Kč. Také podpory nestátním ústavům zvyšují se o 450.000 Kč.

Akce didaktická.

Účelem služby živnostensko-zvelebovací jest povznesení odborné zdatnosti drobných a středních výrobců, aby schopni byli soutěže s velkovýrobou. Jde nejen o to, aby řemeslník ovládal technologii svého řemesla, nýbrž i aby se vyznal v otázkách hospodářských a předpisech právních jej se týkajících. Zavádějí se nové metody výrobní, pečuje se o mechanisaci dílen a racionalisaci provozu.

Tyto úkoly plní ústavy pro zvelebování živností hlavně svými odbornými poradnami a zkušebnami, vypisováním soutěží, zejména pak kursy a přednáškami. V r. 1926 bylo konáno 503 kursů nákladem více než 11/4 mil. Kč, jichž se účastnilo 12.354 účastníků. Žádána podpora kvalitní výroby v oboru nábytkářském. Děje se tak prostřednictvím kursů, kromě toho nemajetným účastníkům povolují se příspěvky pro účast na veletrzích za účelem navázání obchodních styků. K přednesené stížnosti, že není postaráno o vydržování nemajetných kursistů během doby vyučovací poznamenává se, že ministerstvo poskytuje vydržovací příspěvky ve výši 30 - 50 Kč na týden a hradí výlohy jízdného, k čemuž slouží specielní položka v tit. 2., §u 4., pol. 5 c) "Stipendia a cestovní příspěvky". Při ústavu v Turč. Sv. Martině bude pro přespolní kursisty zřízen internát. Dále jsou za součinnosti ústavů podle návodu ministerstvem vydaného pořádány výstavky učňovských prací, které jsou subvencovány. Loňského roku pořádáno 87 místních výstavek s celkovým počtem 9.944 vystavovatelů a ústředních a zemských 5 výstav s celkovým počtem vystavovatelů 3.047. V debatě zdůrazněn jich význam a žádáno, aby ministerstvo vzorné výrobky hustěji odměňovalo nějakými dary event. upomínkami, vyznamenáními, ježto tím bude docíleno většího podnícení dorostu. Podporuje se pořádání živnostenských výstav, které usměrněno bylo zvláštním výstavním řádem, v němž upravena otázka státních cen za vynikající exposice. Při pořádání výstav klade se důraz zejména na výstavy odborné. Velký význam v tomto směru bude míti výstava soudobé kultury, jež bude pořádána v příštím roce v Brně. Do resortu ministerstva obchodu bude spadati souborná exposice služby živnostensko-zvelebovací, pak exposice uměleckého průmyslu a domácké práce. Na výdaje s tím spojené zařazuje se do příštího rozpočtu potřebná úhrada.

V oboru péče o lidový umělecký průmysl byla akce konsolidační, pokud jde o Slovensko a Podkarpatskou Rus dovršena přeměnou spolku "Detva" v Bratislavě v akciovou společnost. Tato jest jednak organisací výrobní, jednak činitelem, který za pomoci státní správy pečuje o zušlechtění lidového uměleckého průmyslu a posléze i ústřední odbytovou organisací čsl. lidového uměleckého průmyslu. Jejím úkolem jest navázati styky s ostatními výrobními organisacemi toho druhu a zřizovati ve význačných místech sezonní nebo stálé prodejny. Taková prodejna jest v Mariánských Lázních a v poslední době zřízena též v Praze. V zájmu odbytu výrobků, kamž náleží i výrobky památkové, byl vyslán zvláštní expert do ciziny, jehož zkušeností bude využito.

Živnostenské družstevnictví a úvěrnictví.

Do akce živnostensko-zvelebovací náleží též péče o živnostenské družstevnictví a úvěrnictví. V debatě zdůrazňován jeho význam a žádáno další vybudování této služby. Bylo upozorňováno, že svazy nemají dostatečných sil k revisi družstev a žádáno, aby ministerstvo samo svými úředníky provedlo tyto revise. Ministerstvo obchodu poskytuje svazům živnostenských družstev režijní subvence, zejména za tím účelem, aby tyto revise mohlo konati. Vedle toho pečuje pořádáním přednášek a kursů o správné poučení funkcionářů živnostenských družstev. Žádané provádění revisí vlastními úředníky vymyká se poslání ministerstva obchodu, ježto revise jsou podle zákona z r. 1903 úkolem svazů. Může proto ministerstvo obchodu jen ve výjimečných případech, kde pro to mluví zvláštní důvody, revise prováděti. Tyto revize také provádí. Pokud jde o statistiku živnostenských družstev, ministerstvo obchodu opatřuje potřebný materiál a bylo učiněno opatření, aby v budoucím měsíci byla statistickým úřadem uveřejněna oddělená statistika úvěrních družstev živnostenských.

Živnostenské dodávky.

Do akce živnostensko-zvelebovací spadá částečně i péče o živnostenské dodávky. Dodávkové oddělení ministerstva obchodu dílem spolupůsobí v zadávacích komisích, dílem provádí samo dodávkové soutěže a zadávání prací a materiálu pro různé obory státní správy. V uplynulém období od listopadu 1926 do října 1927 bylo jak zadáno zboží v ceně okrouhle 25 mil. Kč, v tom hlavně textilie 8,7 mil. Kč, konfekce 7,8 mil. Kč, zboží kožené 3,9 mil. Kč a kovové 3,9 mil. Kč. Hledí se k tomu, aby nastalo zjednodušení počtů i druhů odstínu jakosti žádaného zboží, zejména textilií. Tato simplifikace a racionalisace (dodávky dle normálních jakostních vzorků) setkává se s porozuměním i ve výrobě i ve státní správě, neboť na obou místech vede k úsporám, nad to se tím i zjednodušuje zadávací řízení i kontrola provedených dodávek. V debatě vznesena žádost, aby působeno k tomu, aby při vypisování dodávek nebylo požadováno vadium dříve než jest oferta přijata, aby zrušeno bylo kolkovné pro státní dodávky a pečováno, aby při ofertních řízeních vojenské správy bylo přihlíženo k našemu živnostnictvu. Podnětům těmto bude věnována pozornost.

Instruktoři živnostenských společenstev.

Byly předneseny různé náměty ohledně organisace živnostenských společenstev podle živnostenského řádu. Zdůrazňován význam společenstev odborných a žádáno, aby zemské jednoty společenstev odborných byly prohlášeny za povinné svazy. Rovněž vznesen požadavek o náležité vybavení instruktorátů živnostenských společenstev. Bylo objasněno, že se připravuje reorganisace této služby, podle níž bude zřízen instruktorát v Praze, v Brně, v Bratislavě a v Košicích s působností pro východní Slovensko a Podkarpatskou Rus. Pro tuto reorganisaci dán podklad novou systemisací.

Vodní doprava.

Příslušný úvěr zvyšuje se o 500.000 Kč. Československé paroplavební společnosti říční, na nichž stát jest finančně zúčastněn, vykazují vzestup svého provozu, trpí však překapitalisováním a investičními dluhy z doby zakládání, takže se připravuje osnova zákona, jíž se má provésti redukce akciových kapitálů společnosti Dunajské a Labské. Nutno pečovati o rozmnožení plavebního parku a získání plavebních zařízení v cizině pro tyto podniky. V běhu jest jednání o získání přístavního pozemku ve Vídni, jež jest tak daleko, že lze v brzké době počítati s uzavřením příslušné smlouvy. Pokud jde o společnost Labskou, jedná se s německou vládou o přístaviště v Německu. Dá se očekávati, že tato jednání, pokud jde o Hamburk, budou v příštím roce dokončena, takže v roce 1928 dojde k aktivování říčního pásma československého v Hamburku. K dotazu k rozpočtové položce tit. 3., § 1., pol. 1., "Nájemné za přístaviště říční a námořní" per 250.000 Kč, která se vyskytla i v příjmech, bylo uvedeno, že se jedná o průběžnou položku, která znamená, že platební povinnosti, které bude míti stát podle smlouvy vůči německé říši, budou platebními povinnostmi pro společnost Labskou, které přístaviště bude dáno do provozu.

Patentní úřad.

Byly vysloveny stížnosti do nedostatečného umístění úřadoven patentního úřadu v nynějších jeho místnostech. Odpomoc bude zjednána postavením úřední budovy ministerstva obchodu a patentního úřadu, o níž činí se zmínka výše. Novou systemisací postaráno i o rozmnožení počtu technických úředníků. Byl vyžádán již souhlas vlády k vypsání konkursu na obsazení 7 volných míst. Pokud jde o pozastavovaný výkaz nevyřízených patentových přihlášek z dřívějších let, uvedeno, že přihlášky ty byly již z největší části v přihláškovém oddělení přezkoušeny, ale nebyl dosud udělen patent, ježto buď byly vyloženy, ale pro podání odporu proti novosti jsou v řízení odporovém, nebo byla proti zamítavému rozhodnutí přihláškového oddělení podána stížnost a jsou v projednávání ve stížnostním oddělení, nebo byly již vyloženy, ale nebyl dosud udělen patent, ježto neprošla lhůta vyložení přihlášky nebo nebylo možno definitivně o přihlášce rozhodnouti, ježto přihlašovatelé sami žádali o prodloužení lhůty k vyjádření se na výměr přihláškového nebo stížnostního oddělení. Obdobné poměry jsou i u patentních úřadů jiných států.

Kapitola 14. Ministerstvo veřejných prací.

Rozpočet po stránce všeobecné.

Ministr veřejných prací ve svém exposé rozvinul obsáhlý program svého ministerstva a odpověděl ke všem dotazům a připomínkám ve výboru předneseným.

Pokud bylo poukazováno, že rozpočet v různých oborech technické práce není dostatečně dotován, dlužno uvésti, že při preliminování výdajů této kapitoly musil býti vzat zřetel na celkový stav státních financí a rovnováhu rozpočtu.

Systemisace.

Za rozpočtové debaty bylo poukazováno na nedostatečnou systemisaci úřednictva technického, zejména v státní službě stavební na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, jakož i nižších kategorií zaměstnaneckých v státní stavební službě vůbec. K tomu se uvádí, že systemisace vskutku nesplnila všechny naděje resortu veřejných prací, že však jde o systemisaci provisorní a bude možno podle nabytých zkušeností v dohledné době vytčené závady napraviti. Pokud při systemisaci míst cestmistrů a cestářů docíleno bylo zmenšení celkového počtu míst rozšířením silničních úseků přikázaných jednomu zaměstnanci, stalo se to bez ohrožení služebních zájmů a bude zejména zvládnutí delší trati se strany cestmistrů umožněno propůjčením vhodných dopravních prostředků.

Kompetence ministerstva veřejných prací a úřadů podřízených.

Pokud bylo v debatě uvedeno, že kompetence ministerstva veřejných prací má býti z důvodů nevěcných zúžena, podotýká se, že každá změna kompetence může býti provedena jen zákonem a bude při tom zajisté postupováno pouze se zřetelem na účelné uspořádání státní administrativy. Otázce účelného sloučení roztříštěné kompetence vodohospodářské v úřadech výkonných, jež byla v debatě rovněž zmíněna, věnuje ministerstvo veřejných prací intensivní pozornost.

Pozemní stavby.

V tomto oboru bylo v debatě naléháno zejména na uspíšenou výstavbu budov pro vysoké školy, jakož i některých úředních budov v pohraniční oblasti. Všecky tyto otázky ministerstvo veřejných prací intensivně sleduje a v mezích rozpočtových prostředků pečuje o jich realisování; výstavba vysokých škol děje se podle programu schváleného vládou a byla v tomto směru od převratu již vykonána veliká práce.

Pokud bylo vytýkáno, že v rozpočtu ministerstva veřejných prací jsou obsaženy i úvěry na udržování vojenských budov, dlužno upozorniti, že kompetence ministerstva veřejných prací vztahuje se na správu veškerých státních budov, tedy nejen civilních, nýbrž i vojenských.

Ministerstvo veřejných prací věnuje ve shodě s kompetentními činiteli intensivní pozornost i otázkám souvisejícím s úpravou hlavního města Prahy, jež byly rovněž v debatě uvedeny na. přetřes.

Stavby vodohospodářské a plavebnictví.

V debatě bylo si stěžováno na pomalý postup kanalisačních prací na Vltavě a Labi, bylo požadováno zejména rychlé provedení úpravy Vltavy u Budějovic, byla zevrubně projednávána otázka vystrojení přístavů v Bratislavě i v Komárně a, pokud jde o přístavy v Praze - Holešovicích a Mělníku, byla projevena pochybnost o jejich rentabilitě vzhledem ke konkurenčním tarifům železniční správy. Dále byla dotčena otázka připravovaných přehrad štěchovických a přehrad u Vranova a Kníniček, jakož i přehrady projektované k ochraně Karlových Varů.

Všem těmto otázkám věnuje státní správa v rámci finančních prostředků intensivní pozornost a lze očekávati, že práce vodohospodářské budou nyní prováděny rychlejším tempem vzhledem k tomu, že příslušné úvěry stouply v rozpočtu na r. 1928 proti roku minulému celkem o 24,000.000 Kč. Vybudování přístavů v Bratislavě a Komárně jest v plném proudu a jde ruku v ruce s rozvojem naší plavby na Dunaji. Přístavy v Praze, Holešovicích a Mělníce jsou životaschopné a nacházejí se ve stálém rozvoji, což vyplývá i z toho, že v Holešovicích roku 1926 činil překlad zboží 164.000 tun, v roce 1927 do konce října však již 186.000 tun, v Mělníce v roce 1926 274.000 tun a v roce 1927 do konce října 230.000 tun; železniční správa upravila v poslední době tarify pro všecka říční překladiště na podkladě parity. Další povznesení obou zmíněných přístavů lze očekávati po dobudování zdymadla u Střekova na Labi. Provedení výstavby přehrad štěchovických blíží se svému uskutečnění, v roce 1928 bude ukončen podrobný projekt a počato se stavbami příjezdných silnic; úhrada zamýšlí se asi v tom smyslu, že by dvě třetiny nákladu opatřili konsumenti elektrické energie a jednu třetinu státní správa. Při řešení všech otázek, týkajících se splavnění a využití vodních sil, postupuje se podle víceletého stavebního programu, při čemž jest věnována plná pozornost i otázkám přehrad, sloužícím k zadržení velkých vod, a nepouští se se zřetele ani velkorysý plán vybudování průplavů.

Elektrisace.

V oboru elektrisace bylo urgováno hlavně zřízení elektrárny v Kadani, přeměna severočeských elektráren v Podmoklech na podnik všeužitečný a provádění soustavné elektrisace v Podkarpatské Rusi.

K tomu dlužno podotknouti, že, pokud jde o obě zmíněné elektrárny, jest splnění přednesených přání závislé na součinnosti místních autonomních svazků, pokud pak jde o elektrisaci v Podkarpatské Rusi, zahájí v nejbližší době činnost všeužitečná společnost tam zřízená, jež bude moci se opříti o vodní silu na řece Uhu, která se právě za účasti státní správy buduje.

Silnice a mosty.

V oboru silničním byl kladen důraz v první řadě na úpravy zanedbaných silnic ústících v Praze, jakož i silnic mezi lázeňskými místy, a dále byl žádán rychlejší postup při budování nových silnic na Slovensku, zejména t. zv. magistrál. Všechny tyto otázky bude státní správa s největším urychlením řešiti, opírajíc se o zákon o silničním fondu, kterým zvýšeny, byly dosavadní úvěry a poskytnuty byly nové prostředky k silničním úpravám. Pokud jde o zmíněné magistrály, pracuje se předně intensivně na vybudování několika silničních spojeních mezi Moravou a Slovenskem a jest v tom směru několik úseků ve stavbě, pokud pak jde o silnice na Slovensku samém, bude přikročeno v příštím roce ku stavbě severní magistrály mezi Liptovským Hrádkem a Popradem a pokračováno bude ve stavbě jižní magistrály ze Zemberovců do Ladzan, Němců a Senohrab, jakož i zahájena bude stavba jižní magistrály mezi Jelšavou a Štítníkem. Silniční správa všímá si bedlivě i všech pokroků technických v oboru silničního stavitelství a sleduje intensivně na základě zákona o silničním fondu dalekosáhlý cíl směřující k přizpůsobení všech významnějších silnic v republice požadavkům moderní automobilové dopravy stále se vzmáhající.

V oboru mostním byly vzneseny v debatě dotazy stran stavby mostu přes Labe v Děčíně a v Ústí n. L., a byl požadován určitý program pro stavby mostní. K tomu se podotýká, že v příčině stavby státního mostu v Děčíně konají se přípravná jednání a, pokud jde o budování městského mostu v Ústí n. L., bude možno povoliti státní příspěvek až po ukončení projektu, provedení vodoprávního řízení a vyjasnění otázky financování této stavby. Státní správa postupuje při stavbě státních mostů podle určitého programu, k mostům autonomních svazků může však poskytovati pouze příspěvky splatné podle postupu prací, což se vydatnou měrou i děje.

Automobilismus.

V tomto směru byl zdůrazňován zejména požadavek bezpečnosti provozu automobilového a řádného výcviku řidičů, jakož i přísnějšího provádění jejich zkoušek. Všecky tyto otázky řešeny budou v zákoně o jízdě automobily, jehož návrh projednává se právě s interesenty a stavovskými korporacemi.

Letectví.

Bylo si stěžováno, že úvěry na letectví v rozpočtech obsažené nebývají plně spotřebovány. K tomu se podotýká, že stalo se tak jen potud, pokud v preliminovaných částkách obsažena byla potřeba na jisté mezinárodní letecké linie, jež nebyly dosud uskutečněny vzhledem k tomu, že příslušné mezinárodní smlouvy nemohly býti dosud sjednány.

Veliká pozornost v debatě věnována byla čsl. státním aeroliniím, a požadováno bylo v tomto směru hlavně udržení celoročního provozu rozmnožení leteckého parku a prodloužení letů až do Užhorodu, jakož i zřízení zcela nových interních leteckých linií. K tomu se podotýká, že čsl. státní aerolinie jsou v stálém rozvoji; dosavadním leteckým parkem byl provoz linií bezvadně obstaráván a rozmnožení jeho v příštím roce se připravuje. V příštím roce budou trati čsl. státních aerolinií rozmnoženy o trať Praha - Hradec Králové - Mor. Ostrava a dále bude prodloužena trať Praha - Košice až do Užhorodu, jakmile letiště užhorodské bude odevzdáno provozu, což lze očekávati v několika měsících.

Pokud se týká dotazu, v debatě se vyskytnuvšího, v příčině žádoucího létání v noci, připomíná se, že staví se na letišti v Praze vodárenská věž, na níž bude umístěn i maják, a že se připravují světelná zařízení i na jiných letištích; praktické zavedení nočního létání jest ovšem dosud v stadiu studií a není tomu jinak ani ve vyspělé cizině.

Dále bylo vytýkáno, že není v činnosti dosud ani jediná domácí mezinárodní linie letecká. K tomu se poznamenává, že ministerstvo veřejných prací dalo již v r. 1925 popud k založení domácí společnosti, avšak nutné sjednání dohody letecké s Rakouskem a s Německem umožnilo teprve letos, že linie Vídeň - Praha - Berlín byla této domácí společnosti odevzdána k provozu, který bude zahájen, jakmile přípravné práce budou skoncovány.

K stížnosti, že letecké továrny nedodržují dodacích lhůt, a k požadavku, aby zaměstnávána byla v první řadě vojenská továrna na letadla, podotýká se, že průtahy v dodání letadel způsobeny byly obtížemi v tomto oboru pochopitelnými, že však dalším rozvojem leteckého průmyslu tyto obtíže stále se zmenšují; pokud jde o zadávání letadel, postupuje se podle platného zadávacího řádu, při čemž z leteckých továren jest vojenská továrna na letadla zaměstnávána civilní státní správou poměrně nejvíce, jiným firmám zadává se pak dodávka letadel jen tehdy, jsou-li jejich nabídky nižší.

K podnětům týkajícím se podpory Masarykovy letecké ligy, zejména její akce v příčině zřízení školy pro piloty, připomíná se, že Masarykova letecká liga jest podporována značnou státní subvencí a také tím, že čsl. státní aerolinie odevzdají její propagační letce dvě letadla; zřízení pilotní školy není zatím akutní, ježto jest velký počet pilotů nezaměstnaných a čsl. státní aerolinie zaměstnávají zásadně piloty vojenské, přes to však sleduje ministerstvo veřejných prací intensivně i řešení této otázky.

Pokud se týká výtky, že při zřizování letiště v Karlových Varech byly městu položeny těžké podmínky, podotýká se, že žádá se od města pouze hražení poloviny nájemného, což se požaduje i ve všech ostatních podobných případech, státní správa požaduje ostatně u nás při zřizování letišť od městských obcí daleko menší oběti než jsou obvyklé za podobných okolností v cizině.

Posléze podotýká se k dotazu vznesenému v příčině pojistného fondu pro piloty, že tento fond zřízený hlavně za účelem poskytování příspěvků na premie soukromého pojištění životního, úrazového a invalidního, jež by piloti uzavírali, bude uveden v život, jakmile bude schválen ministerskou radou, což lze očekávati v době nejbližší.

Báňská administrativa.

Veliký zájem v debatě byl věnován otázce horní inspekce a bezpečnosti provozu a žádáno bylo dokonalé vybudování této inspekce, jakož i publikování jejich výsledků. V tomto směru se podotýká, že počet inspekcí stále stoupá, a že státní správa snaží se o dokonalé vybudování inspekce po stránce personální; inspekční činnost jest dále vydatně podporována prohlídkami prováděnými členy závodních rad podle zákona z 25. února 1920, č. 144 Sb. z. a n., jež se dobře osvědčily. Smrtelných úrazů v hornictví jest nyní poměrně méně nežli před válkou. Výsledky inspekční činnosti báňských úřadů jsou uveřejňovány na základě úředních dat v odborných časopisech hornických.

K stížnostem předneseným v debatě v příčině ingerence státní správy na dovoz uhlí z Polska podotýká se, že právě za tím účelem, aby vyloučeny byly jisté nereelní zjevy, svěřen byl tento dovoz obchodní společnosti složené z československých státních příslušníků, jejíž činnost jest kontrolována vládou. Tato společnost bude o to pečovati, aby dovoz uhlí odpovídal obchodní smlouvě a bral zřetel na potřebu naší uhelné produkce a uhelného trhu.

Pokud v debatě poukazováno bylo ke krisi bratrského pojištění hornického, dlužno uvésti, že příslušná osnova provádějící sanaci tohoto pojištění bude předložena zákonodárným sborům co nejdříve. Ministerstvo veřejných prací snažilo se při sdělávání této osnovy, aby v mezích možnosti vzat byl zřetel na všecky oprávněné požadavky hornictva.

V příčině urgované reformy všeobecného zákona horního dlužno zdůrazniti, že i tato otázka jest předmětem bedlivých studií. Otázky reorganisace báňských úřadů a nahlížení do důlních map jsou již v stadiu parlamentního projednávání.

Legislativní práce.

Z jiných legislativních prací bylo by poukázati na osnovu zákona puncovního projednávanou v senátě, dále na osnovu zákona o úpravě poměrů úředně autorisovaných inženýrů, na osnovy zákona o jízdě motorovými vozidly a zákonů o parních kotlech a o hydrologické službě, kteréžto osnovy se již projednávají mezi ministerstvy a s interesovanými kruhy. Kromě toho pracuje se v ministerstvu na osnovách zákonů o jednotném stavebním řádu, na osnově jednotného zákona silničního, na osnově zákona o provádění mezinárodních úmluv ve věcech plavebních, na osnově zákona o provádění plavební správy a na osnově zákona o změně a doplnění zákona o státní regulační komisi pro hlavní město Prahu a okolí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP