Skupina II. § 9. Státní báňské a hutnické závody.

V debatě byly dotčeny hlavně pasivní závody na Slovensku a bylo vytýkáno na př. také, že schodek těchto závodů má svou příčinu též v nákladnosti ústředního vedení všech podniků. Výtka tato není oprávněná, neboť poměrně vyšší cifra, jakou vykazují skutečné výlohy ústředního vedení, vznikla jen tím, že jsou na ústředí účtovány nepreliminované dobrovolné přídavky provisionistům, zakládající se na usnesení vlády, jakož i úroky z peněžních záloh finanční správou poskytovaných. Po odečtení těchto značných obnosů jsou výlohy ústředního vedení celkem nepatrné a nezatěžují ostatně žádný podnik, takže nemohou míti ani vliv na pasivitu jednotlivých závodů. Ostatně deficit závodů v Kremnici, Baňské Štiavnici a Podbrezové se stále zmenšuje a lze dokonce očekávati, že zejména v obou závodech zprvu zmíněných období pasivity bude v době snad ne příliš daleké překonáno. Státní báňské a hutnické závody preliminují na rok 1928 čistý bilanční zisk částkou 17,154.900 Kč, při čemž přihlíženo bylo již k tomu, že musí nésti ze svého pense a dobrovolné příspěvky provisionistům, což jsou výdaje, jež soukromé závody toho druhu vůbec nestihají. Zastavení podniků pasivních, zejména Podbrezové, nepřineslo by státu žádného finančního užitku, neboť by musil i nadále platiti pense pragmatikálním zaměstnancům, úroky a odpisy z investic atd., při čemž by však zároveň pozbyl zase příjmů na jiné straně, zejména z daní, dávek a železničního dopravného, což vše dohromady převyšuje částku, kterou na podniky doplácí pasivním provozem. Pokud specielně byla řeč o závodu gbelském, jehož prosperita se nyní poněkud zhoršila, dlužno uvážiti, že nepříznivé výsledky mají svůj původ pouze ve vyčerpanosti ložisek; neúspěch určitých vrteb nebyl zaviněn státní správou, která zde postupuje ve shodě s nejpřednějšími našimi geology, nýbrž měl svůj původ v přírodních poměrech, jež se nedají ani předvídati ani měniti.

Posléze byla specielně řeč o státním dole hnědouhelném "Hedvika" u Ervěnic a o hloubení nového dolu u Břeštan v témž revíru mosteckém. V těchto směrech se podotýká, hledíc k obsahu přednesených připomínek, že jednak uhelná ložiska "Hedviky" stačí ještě na několik desítiletí, takže elektrárna ervěnická jest uhlím v bezprostřední blízkosti plně zabezpečena, jednak že hloubení dolu v Břeštanech stalo se nutným vzhledem k blížícímu se vyčerpání státních dolů "Julius II." a "Julius III." u Mostu.

Kapitola 15. Ministerstvo pošt a telegrafů.

Československá pošta.

Osobní stavy ústřední správy.

Bylo upozorněno, že personální náklad ministerstva pošt a telegrafů (ústřední správy) na rok 1928 je rozpočten pro 558 osob podle skutečného stavu k 1. lednu 1927, kdežto podle tabulky na straně 17. jest v osobním stavu ministerstva pošt a telegrafů systemisováno úhrnem toliko 390 služebních míst, tedy oproti skutečnému stavu o 168 míst méně.

Rozdíl ten se vysvětluje tím, že služební místa úřednická a zřízenecká pro poštovní poukázkovou ústřednu, jejíž náklad je ještě na rok 1928 preliminován jako v letech předchozích u ústřední správy ministerstva pošt a telegrafů byla systemisována v osobním stavu poštovního, telegrafního a telefonního provozu počtem 122 míst. Personální stav ústřední správy byl tudíž efektivně snížen o 46 osob. S takto sníženým stavem bude ministerstvo pošt a telegrafů s to vystačiti tím, že méně důležitou agendu přesune na podřízená ředitelství pošt a telegrafů.

Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové).

Rozpočet státního podniku "Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)" vykazuje na rok 1928 značný provozní zisk v částce 171,339.230,- Kč přes to, že do něho byly již úplně včleněny náklady nové platové soustavy. Preliminovaný zisk 171,339.230 Kč jest sice proti zisku, vykázanému ve státním závěrečném účtu za rok 1926 částkou 175,671.435,35 Kč, nižší okrouhle o 4,000.000,- Kč, avšak nelze přehlédnouti, že v roce 1926 byl náklad, vzešlý čsl. poště platovou úpravou, účtován z největší části, t. j. částkou 54,000.000,- Kč, na vrub všeobecné pokladní správy. Kdyby Čsl. pošta byla v roce 1926 nesla celý vyšší výdaj, spojený s provedením platového zákona, byla by vykázala zisk toliko 121,671.435,35 Kč. Jest tudíž zisk preliminovaný na rok 1928 proti skutečnému zisku, dosaženému v roce 1926, vyšší okrouhle o 49,000.000,- Kč.

Velmi přehledný a instruktivní jest diagram, připojený k podnikovému rozpočtu (tabulka XV), který podává jasný přehled a nezkreslený obraz o finančním hospodářství Čsl. pošty v letech 1919 až 1926. Z výsledků graficky znázorněných jest viděti, že správa podniku systematickým snižováním provozovacích výdajů při stálém vzestupu dopravy osvědčuje značnou hospodárnost, a že stálý vzrůst provozovacích příjmů Čsl. pošty jest nejen výsledkem cílevědomé činnosti investiční, nýbrž i dokladem radostného rozmachu národohospodářského života v naší republice.

Na provedení investičního programu v roce 1928 jest preliminována částka 296,744.230,- Kč, která preliminovaný čistý zisk 171,339.230,- Kč značně převyšuje. Podle osnovy finančního zákona se proto investice Čsl. pošty odkazují na úvěr, neboť poštovní investice jsou rentabilní a snesou tudíž úhradu úvěrovou.

Rozpočet Čsl. pošty na rok 1928 vyniká svou specialisací a přehledností, jakož i výstižnými výklady o činnosti poštovní správy, doloženými četnými diagramy a mapkami.

Složení a činnost Správního sboru.

Bylo žádáno za sdělení, jak je složen Správní sbor Československé pošty a jaká je jeho činnost.

Členy Správního sboru Československé pošty (včetně poštovní úřady šekové) jsou té doby pouze zaměstnanci resortu a zástupce ministerstva financí. Živel odborníků - neúředníků není prozatím zastoupen, ačkoliv prováděcí nařízení k podnikovému zákonu připouští jeho účast. Jako nelze lpěti na domněnce, že kdo se zabýval řadu let administrativou byl by neschopen - třeba by měl stále na zřeteli také otázky vlastní správy administrativní - pracovati a účinně zasáhnouti ve věcech komerčních, tak není také příčiny považovati dosavadní složení Správního sboru pošty za trvalé a vylučovati předem možnost účasti odborníků - neúředníků na správě podniku, pokud jest slučitelna s veřejnoprávním administrativním charakterem pošty. V této chvíli lze tvrditi, že elementy mimoúřednické by uplatňovaly zájmy dosti protichůdné snad jednostranné.

Schůze Správního sboru a jeho výkonného výboru konají se zpravidla aspoň jednou týdně.

V roce 1926 bylo konáno úhrnem 130 schůzí.

Účetní systém.

Vysloven byl dotaz, v jaké míře bylo v oboru Československé pošty zavedeno již komerční účtování.

U poštovních úřadů šekových a v provozu automobilním bylo obchodně účtováno již před zkomercialisováním pošty. U poštovního, telegrafního a telefonního provozu byly sice zásady obchodního účtování uplatněny již od počátku účinnosti podnikavého zákona, t. j. již v roce 1925, technicky bylo však účetnictví těchto odvětví podniku novým zásadám přizpůsobeno pronikavou reformou teprve s účinností od 1. ledna 1927. Reforma tato mohla totiž býti uskutečněna vzhledem k významu a rozsahu účetní služby u pošty pouze cestou vývoje. Reformované účetnictví nevyhazuje již účinů, souvisejících se změnou peněžní hodnoty věcného majetku, v účtu ztráty a zisku, nýbrž vede je jako účiny směnné, nepůsobící efektivní vzrůst či pokles všeho majetku podniku, a umožňuje-zjistiti peněžní hodnotu jednotlivých druhů majetku na konci hospodářského období vykázáním této hodnoty v účtu konečné rozvahy. (Podrobně vylíčen jest postup a význam účetní reformy Československé pošty ve vysvětlivkách k podnikovému rozpočtu na rok 1927, stránka 115-119.)

Úprava poplatků.

Byla nadhozena výtka, že poštovní poplatky jsou příliš vysoké.

Zařaděním Československé pošty mezi státní závody, ústavy a zařízení, jež převahou nemají plniti úkoly správní, bylo poštovní správě uloženo, aby, vykonávajíc své výhradní právo zřizovati pošty; telegrafy a telefony, snažila se nejen plniti své úkoly správní a národohospodářské, t. j. uskutečňovati veřejné zájmy, nýbrž při nejmenším stejnou měrou hleděla také docilovati značnějšího provozního zisku, který by mohl býti případnou reservou pro uspokojení jinakých celostátních zájmů hospodářských, sociálních a kulturních. Mimo to nutné vybudování moderních provozních zařízení Československé pošty není ještě té doby provedeno v takovém rozsahu, aby plně vyhovovalo odůvodněným přáním obecenstva a přinášelo poštovní správě takové zvýšení provozních příjmů; jež by jí dovolilo v zájmu veřejném uvažovati o všeobecném snižování jejích poplatků. Bývá namítáno, že podle zásad obchodních nutno kalkulovati, že snížení poštovních poplatků bude vyváženo intensivnějším používáním poštovní dopravy. Ve skutečnosti však nutno, podle získaných zkušeností důvodně pochybovati o tom, že by všeobecné snížení poplatků, na př. snížení porta z listoví, přivodilo rychle intensivnější korespondenci, která by velký úbytek na příjmech poštovní správě brzo nahradila. Naproti tomu neuzavírá se poštovní správa myšlence, aby částečným snížením telefonních poplatků podnítila rozšířené užívání telefonu.

Chystaná právě reforma telefonního tarifu sleduje účel umožniti také vrstvám hospodářsky slabším užívání telefonu a znamená snížení telefonního předplatného pro účastnické stanice se slabší korespondencí v místním styku. Jest úmyslem toto snížení provésti tím způsobem, že ve větších sítích, t. j. s počtem přes 500 hlavních stanic, bude zavedena nová poplatková třída s levnější sazbou pro hlavní stanice účastnické, vykazující průměrně nejvýše 4 vlastní volání denně. V menších sítích (od 500 stanic dolů) bude dosavadní jednotná sazba snížena. Poplatková úprava, kterou hodlá ministerstvo pošt a telegrafů v nejbližší době vyhlásiti, bude však míti, pokud jde o větší sítě, ráz jen prozatímní. Telegrafní správa přikročila totiž ve větších ústřednách k instalaci samočinných počitadel, jimiž bude přesně zjišťován rozsah telefonní korespondence v místním styku, a poplatky budou pak telefonním účastníkům předepisovány přesně podle počtu vlastních hovorů: Mimo to hodlá telegrafní správa k zapravení vyšších stavebních příspěvků v I. pásmu povolovati interesentům na žádost lhůty.

Poplatky v poštovním řízení šekovém.

Kritice byla podrobena zamýšlená úprava poplatků v poštovním šekovém řízení.

Za účelem snížení režijních vydání v poštovním šekovém řízení jest věnována pozornost zejména studiu racionalisace zařízení a ekonomisace vnitřní služby, jež ovšem dojde plného výrazu až po přemístění do nové budovy poštovního úřadu šekového, v jejíž stavbě se s urychlením pokračuje. Se zmíněnou racionalisací úzce pak souvisí úprava dosavadního poplatkového systému, ježto nynější poplatkové niveau čsl. poštovních úřadů šekových náleží stále ještě k nejnižším v Evropě. Dotčená úprava poplatků jest pak tím nezbytnější, protože správa hodlá přikročiti v nejbližší době k mnohokráte již veřejností žádanému snížení cen šekových vplatních lístků.

Poštovní schránky.

Byly vysloveny námitky proti odstraňování poštovních schránek pro jejich zlomyslné poškozování neznámými pachateli.

Poštovní správa nemůže trpěti, aby státní majetek byl zlovolně poškozován, a je proto nucena nejsou-li orgány policejní s to poškozování poštovních schránek zabrániti, sáhnouti k těmto represáliím, které se v mnohých případech osvědčily. V zájmu všeobecném bylo by doporučitelno, aby obyvatelstvo samo hledělo vytvořiti takovou atmosféru; aby podobné zjevy se nemohly opakovati.

Filiální poštovní úřady.

Vznesena byla námitka proti přeměně samostatných poštovních úřadů ve filiálky.

Postup poštovní správy jest služebně odůvodněn. Také podkladem uvedeného konkrétního případu změny poštovního úřadu Praha - Sněm. ve filiálku poštovního úřadu Praha 1 byla snaha, usnadniti dotování tohoto úřadu potřebným personálem v dobách zvýšené agendy a poskytnouti možnost přiděliti tomuto úřadu úředníky náležitě kvalifikované, jak po stránce služební tak i po stránce jazykové.

Automatizace telefonu.

Byl přednesen požadavek rychlejšího postupu ve zautomatisování telefonního provozu.

Automatisace telefonu jest dalekosáhlým problémem a jest také konečným cílem, jenž je telefonní správou usilovně sledován. Pracuje se na generelním plánu zautomatisování telefonu, dle něhož by byly venkovské centrály zautomatisovány po vzoru bavorském, t. j. tím způsobem, že by jednotlivé venkovské telefonní centrály pracovaly pro okruh 20 až 30 km. Bude ovšem nutno vykonati nejprve některé konkrétní zkoušky a přizpůsobiti tento systém našim odlišným místním i hospodářským poměrům. Uskutečnění tohoto plánu není ovšem rázem možné z hospodářských důvodů, neboť zřizování automatických ústředen jest velmi nákladné, a dosavadní manuelní zařízení, representující také značné hodnoty, lze v zájmu hospodárnosti jen postupně vyměňovati.

Zadávka automatických telefonních ústředen do ciziny.

Přednesena byla dále stížnost do zadávky automatických telefonních ústředen z volné ruky cizozemské firmě a poukazováno na způsobenou újmu domácímu průmyslu.

Poštovní správa, trvajíc na správnosti svých vývodů, uvedených v odpovědi ze 4. května 1927 na interpelaci poslance A. Remeše a soudruhů, podotýká ještě toto: Zadávka automatických ústředen telefonních v Praze musila býti svěřena firmě Siemens & Halske bez ofertního řízení, ježto její patentovaný systém automatických ústředen nemůže té doby prostě jiná firma dodati. Dlužno konstatovati, že stejným způsobem bylo postupováno i proti koncernu Siemens & Halske v případě, kdy byly firmě Telegrafia v Pardubicích zadány automatické ústředny pro Moravskou Ostravu a okolí v systému reléovém, poněvadž šlo zase o patentovaný systém jiný, jehož licenci k výrobě v tuzemsku získala firma Telegrafia. Poštovní správa před rozhodnutím o postupu v otázce pražských ústředen svědomitě zkoumala, zda je technicky možné a hospodářsky účelné ve Velké Praze zařizovati složité telefonní automatické ústředny jednak částečně v systému Siemens & Halske, a částečně v systému reléovém. Vyjádření odborníků a znalců těchto systémů přesvědčilo poštovní správu, že ve věci reléového systému není ještě dostatečných zkušeností ani v cizině, takže poštovní správa nemohla vzíti na sebe risiko, že by nevyzkoušený systém mohl bezvadně fungovati v bezprostředním připojení na vyzkoušený a téměř ve všech státech zavedený systém firmy Siemens & Halske. Mimo to bylo by nezbytno míti k disposici dvojí personál, t. j: pro každý z obou systémů zvláštní kvalifikované specialisty. Ostatně není to jediný případ, kdy je poštovní správa nucena obraceti se na cizozemské firmy. Možno poukázati na dálkovou kabelisaci telefonní, pro kterou byl zvolen pro většinu tratí americký systém International - Standard - Electric - Corporation, tudíž i pro trať Praha - Drážďany. S tímto systémem bylo však možno postupovati jen do sesilovací stanice v Lovosicích, ale odtud dále k německé hranici bylo nutno použíti systému Siemens & Halske z důvodu, aby připojení na Německo, kde je používáno v dálkové kabelisaci systému posléze jmenovaného, bylo bezvadné. Také Francie a jiné evropské státy používají k výstavbě svých dálkových telefonních tratí kabelů systému Siemens & Halske, na příklad ve trati Paris - Bordeaux.

Proti případné námitce, že by se i domácí firmy mohly na ten který cizozemský patent zaříditi, dlužno podotknouti, že v našich poměrech je těžko myslitelno podobné podnikání, ježto by se výroba neúměrně zdražila patentními a licenčními poplatky, a ježto by takovému novému podnikání nemohlo býti zaručena trvalé zaměstnání. K námitce, že zmíněnou dodávkou byl poškozen domácí průmysl, třeba upozorniti, že do podmínek zadávky byla pojata doložka, že, co může býti technicky vyrobeno v tuzemsku a k čemu může býti použito domácího materiálu, musí býti také na našem území a z našeho materiálu vyrobeno. V případě telefonní centrály v Brně, o níž se stala v průběhu debaty také zmínka, nešlo o automatickou centrálu, nýbrž o rozšíření stávající již centrály manuelní. Nebylo tedy podkladu, aby zadávka byla zadána bez ofertního řízení přímo Telegrafii, nýbrž bylo v souhlasu s platnými předpisy jedině správné vypsati soutěž, jíž se mohly zúčastniti všechny interesované firmy. Jest samozřejmo, že práce, o něž šlo, byly pak zadány firmě, která byla s to je provésti při stejné kvalitě po stránce technické cenově nejvýhodněji.

Rozmach radiofonního rozhlasu.

Projeven byl také zájem o stav radiofonního rozhlasu.

Počet abonentů radia opět stoupá. Koncem měsíce srpna 1927 činil počet účastníků rozhlasu 205.165 a koncem měsíce září 206.800. Podle toho úbytek účastníků rozhlasu, konstatovaný v měsících letních a související se změnami pobytu koncesionářů v době letních bytů, jakož i s všeobecným ochabnutím zájmu o divadla, koncerty a pod. v letních měsících, opět se vyrovnává stoupajícím počtem, který podle došlých zpráv pokračoval také v měsíci říjnu t. r. a ještě více v běžném měsíci.

Zřízení velké vysílací stanice rozhlasové.

Bylo vysloveno přání, aby byla vybudována nová silná vysílací stanice rozhlasová.

Otázka tato vyžaduje pečlivé úvahy, neboť technický pokrok v radiorozhlasu je ještě ve stálém vývoji a souvisí také s celou řadou nevyřešených problémů. Československá poštovní správa nemůže nějakým ukvapením riskovati zdárné uskutečnění velmi nákladné nové rozhlasové stanice, která po přiměřeně dlouhou dobu bude musiti hověti všem moderním požadavkům. Mimo to jest zde problém nedostatku vln a z toho vyplývající jich interference, který se snaží řešiti mezinárodni konference, zasedající právě ve Washingtonu. Definitivní vyřešení této otázky vyžádá si tudíž ještě určité doby.

Nedělní a sváteční služba v telegrafu a telefonu.

Dále byla posuzována účelnost. dosavadního způsobu nedělní a sváteční služby v telegrafu a telefonu, a to různě, neboť jako byl vysloven náhled, že je zbytečná, ježto není její výhody používáno, tak vyjádřen i požadavek, aby v zájmu obchodu a průmyslu byla ještě rozšířena.

V poslední úpravě nedělní a sváteční služby v telegrafu a telefonu dlužno spatřovati snahu poštovní správy, vyhověti všemožně potřebám obecenstva, zejména z. kruhů obchodních a průmyslových. Proto se poštovní správa neuzavírá ani úpravě ani zrušení této služby nýbrž zařídí svůj postup ve věci podle výsledků statistických šetření.

Poštovní úřad šekový, zužitkování vkladů.

Byl přednesen dotaz, jak používá poštovní úřad šekový peněz, jež jsou mu k disposici.

Podle čl. 4, zákona ze dne 11. března 1919, č. 140 Sb. z. a n. zužitkuje poštovní úřad šekový hotovosti, jichž nepotřebuje k úhradě běžných potřeb, koupí cenných papírů, vklady na běžný účet u bank (vklady kontokorentní), půjčkami na cenné papíry, eskomptem kuponů cenných papírů a směnek splatných v hranicích státu Československého, pokud směnky jsou již eskomptovány některým peněžním ústavem, a konečně prodejem cenných papírů vlastníkům kont. Největší část uložení tvoří ovšem státní dluhopisy, jichž stav činil 31. října 1927 nom. Kč 859,493.527,43. I při uložení ve státních cenných papírech jakož i při ostatních ukládacích způsobech má poštovní úřad šekový na zřeteli co největší mobilnost svých prostředků.

Pobočný poštovní úřad šekový v Brně.

Přednesen byl také dotaz, zda se rentuje pobočný poštovní úřad šekový v Brně.

Pobočný poštovní úřad šekový v Brně byl zřízen v roce 1926 a zahájil svou činnost dnem 1. července téhož roku. Ačkoliv v rozpočtu na rok 1928 preliminuje se jeho ztráta ještě částkou 1,726.004,- Kč, slibný vývoj tohoto ústavu již po krátké době jeho působení dá očekávati, že výsledky jeho činnosti postupné se zlepší a ústav se stane v brzku soběstačným.

Poštovní spořitelna.

Dále byl učiněn dotaz, kdy bude zřízena poštovní spořitelna.

Osnova zákona o zřízení poštovní spořitelny je právě projednávána v poradním sboru pro otázky hospodářské při ministerstvu obchodu. Ve věci jsou ovšem odchylné názory. Poštovní správa trvá však na stanovisku, že poštovní spořitelna nemůže býti organisována jiným způsobem, než jako státní podnik, a že ústavně musí býti odpovědna tomu resortu, kterému podléhá poštovní úřad šekový. Zejména musí poštovní spořitelna býti spravována správním sborem, složeným podle zákona o státních podnicích. Poštovní správa neuzavírá se ovšem možnosti, aby členy tohoto správního sboru byli i tři experti z kruhů neúřednických.

Automobilní provoz.

Kritisována byla četná automobilová neštěstí a vysloven s několika stran požadavek, aby poštovní automobilové trati byly vybaveny moderními autobusy.

Dlužno konstatovati, že nepoměrně velká většina případů automobilových neštěstí vyskytla se v podnikání soukromém. Soukromý podnikatel necítí té zodpovědnosti vůči veřejnosti, jako správa státní, hledě především z vozidel co nejvíce vytěžiti. Používá proto vozidel často až do nadměrného opotřebení, v čemž dlužno hledati hlavní příčinu častých nehod a neštěstí. Naproti tomu státní správa stará se o včasnou výměnu opotřebených vozidel a bylo by dokonce jejím přáním, aby na všech tratích byly již moderní autobusy, vyhovující všem požadavkům bezpečné a pohodlné jízdy. Z důvodů technických a finančních nelze ovšem tuto výměnu rázem provésti; poslední dobou byly však některé továrny zavázány k dodávkám většího počtu moderních autobusů.

Automobilový zákon.

Přednesen byl dále dotaz, kdy bude vydán automobilový zákon.

Vydání automobilového zákona spadá do kompetence ministerstva veřejných prací. Věc je právě předmětem meziministerského projednávání, takže lze doufati, že osnova zákona bude v dohledné době předložena k ústavnímu projednání.

osobní stavy poštovních zaměstnanců.

Byla přednesena námitka, že nejsou spolehlivé údaje o počtu zaměstnanců, obsažené v dílčích rozpočtech Československé pošty na rok 1926 a 1928 a ve zprávách rozpočtového výboru o vládním návrhu státního rozpočtu na rok 1926 a 1927, takže podle těchto údajů, jež navzájem nesouhlasí, nelze si učiniti jasnou představu o výsledku restrikční akce, provedené podle zákona o úsporných opatřeních ve veřejné správě.

Údaje poštovní správy jsou spolehlivé. Dlužno však upozorniti, že počet zaměstnanců byl v uvedených úředních publikacích uveden s různých hledisek. V rozpočtu Československé pošty na rok 1926 byl podle všeobecných směrnic daných ministerstvem financí ve výkazech osobních požitků udán toliko systemisovaný počet definitivních zaměstnanců, kdežto počet pomocných a smluvních zaměstnanců byl v ciferní části rozpočtu vyjádřen jen nákladem, který pak ve vysvětlivkách byl blíže objasněn udáním odpovídajícího preliminovaného počtu těchto zaměstnanců. Naproti tomu ve zprávě rozpočtového výboru o vládním návrhu státního rozpočtu a finančního zákona pro rok 1926 je uveden rozpočtově zajištěný počet všech poštovních zaměstnanců. Ve zprávě rozpočtového výboru o návrhu státního rozpočtu a finančního zákona pro rok 1927 byl pak uveden skutečný počet všech poštovních zaměstnanců ke dni 1. července 1926, kdežto v rozpočtu Československé pošty na rok 1928 skutečný počet definitivních zaměstnanců v době sestavení rozpočtu na rok 1928, t. j. v I. čtvrtletí roku 1927. Jest přirozeno, že na základě uvedených dat, která byla zjištěna k různým účelům, nelze na ráz zjistiti efekt restrikčního zákona. Upozorňujeme však, že výsledek restrikční akce, provedené v roce 1925, byl uveden již v důvodové zprávě k finančnímu zákonu pro rok 1927 na str. 323.

Kolektivní smlouva pro smluvní zaměstnance automobilního provozu.

Požadováno bylo také uskutečnění kolektivní smlouvy se smluvními zaměstnanci poštovního automobilového provazu.

O úpravě mezd dělníků, zaměstnaných v dílnách poštovního automobilového provozu, bude uvažováno v rámci otázky úpravy mezd zaměstnanců dělnické kategorie v oboru poštovní správy vůbec. V zájmu žádoucí jednotnosti a s ohledem na prejudicielní účinky nemůže totiž poštovní správa přikročiti k individuelní úpravě pracovních a mzdových poměrů jednotlivých oborů své služby. Zatím konají se ve věci přípravné práce a zjišťuje se potřebný materiál. Teprve po skončení těchto prací bude možno rozhodnouti, zda úprava bude zavedena ve formě kolektivní smlouvy. Tím, že se sleduje jednotnost úpravy mzdových a pracovních poměrů dělníků v oboru poštovní správy, nemá býti ovšem řečeno, že nevezme se plný zřetel na potřeby a zvláštnosti jednotlivých oborů služby.

Vyrovnání příjmů zaměstnanců z doby plebiscitu na Těšínsku.

Přednesen byl dále požadavek, aby byly vyrovnány služební příjmy čs. státních zaměstnanců, slouživších dočasně ve službách polských za doby plebiscitu na Těšínsku.

Otázku tuto dlužno řešiti jednotně pro všechny v úvahu přicházející státní zaměstnance a za součinnosti polských úřadů. Na podnět ministerstva financí byly již zahájeny přípravné práce, po jichž skončení bude věc meziresortně definitivně vyřešena.

Lázeňské přídavky.

Přednesen byl požadavek, aby poštovním zaměstnancům byly vypláceny zvláštní lázeňské přídavky.

Vzhledem k ustanovení § 148 platového zákona. nelze služební přídavky v lázeňských místech řešiti resortně, nýbrž všeobecně. Mimo to dlužno uvážiti, že obdobné drahotní poměry jsou i v některých průmyslových místech. Poštovní správa uvažuje však a tom, poskytnouti svým zaměstnancům v lázeňských místech v individuelních případech přiměřenou peněžitou výpomoc v rámci finanční možnosti.

Jazyková otázka pensistů.

Byla přednesena také stížnost, že poštovní pensisté německé národnosti jsou donucováni k tomu, aby v záležitostech svého pensijního zaopatření používali českého jazyka.

Poštovní správa výnosem ministerstva pošt a telegrafů z 2. září 1926, č. 916/VIII, přizpůsobila se právnímu názoru Nejvyššího správního soudu a postupuje od té doby v této otázce tím způsobem, že při podání, jež činí pensionovaný poštovní zaměstnanec, posuzuje přípustnost užívání menšinového jazyka ve smyslu § 2 jazykového zákona podle soudního okresu, v němž měl podavatel v aktivní službě naposledy své úřední sídlo.

Úrazové pojištění poštovních zaměstnanců.

Reklamováno bylo urychlené uvedení v život úrazového pojištění, ustavení ústředního sboru a důchodových výborů, jakož i provedení voleb do této instituce.

Přípravné práce za účelem vydání podrobných předpisů pro provádění řádu úrazového zaopatření, pro účelné vedení fondu a statistiku, jakž i ustavení ústředního sboru a důchodových výborů jsou již v konečném stadiu, takže již v nejbližší době bude úrazové pojištění uvedeno v život.

Kvitanční poplatky.

Byla vyslovena námitka proti domnělému přesunutí placení kvitančních poplatků na poštovní zaměstnance.

Poštovní správa vzhledem k mimořádným poměrům válečné a poválečné doby platila do roku 1926 sama za své zaměstnance kolkové poplatky kvitanční z předem stanovených stálých služebních příjmů a proto také ve svých rozpočtech zajišťovala úhradu pro tento mimořádný osobní výdaj. Poněvadž státní zaměstnanci byli podle ustanovení § 140, odst. 5. platového zákona. osvobozeni od povinnosti platiti zmíněné kvitanční poplatky, odpadla také povinnost poštovní správy tyta poplatky odváděti finanční správě.

Stavby poštovních budov.

Urgovány byly výstavby některých poštovních budov.

Jak z diagramu č. XIV., připojeného k podnikovému rozpočtu na rok 1928, je zřejmo, vykonala, poštovní správa dosud jistě vše, co bylo technicky a finančně možné. Veřejnost může býti ubezpečena, že v mezích finančních prostředků bude i nadále vytrvale pokračováno v postupné nápravě svízelných ubikačních poměrů u některých poštovních úřadů a služeben.

Zadávání pozemních staveb.

Zadání přístavby a přestavby poštovní budovy Opava 1 podkládán byl při debatě nacionální motiv.

Při zadávání pozemních staveb, jako při všech zadávkách vůbec, neuplatňuje poštovní správa nikdy důvodů nacionálních, řídíc se v rámci platných předpisů jedině výhodností nabídek. V případě, který byl předmětem dotazu, nemohlo býti k nabídce místní německé firmy přihlédnuto proto, poněvadž její nabídka byla v ofertním řízení co do ceny až na čtvrtém místě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP