Rozdělení rozpočtu.
Rozpočtový návrh
ministerstva železnic na rok 1928 rozčleňuje
se na rozpočet ministerstva železnic samého
a na rozpočet státního podniku "Československé
státní dráhy".
Ministerstvo železnic.
Prvý jest zařazen
do skupiny I. vlastní státní správa,
oddíl C. kapitola 16.
Výdaje této kapitoly
činí 29,945.520 Kč, příjmy
jsou preliminovány ve stejné výši a
to proto, že vlastními příjmy nekryté
výdaje tohoto ministerstva jest povinen uhraditi podnik
"Československé státní dráhy".
Porovnání s rozpočtem
na r. 1927.
V porovnání s rozpočtem
na rok 1927 jsou výdaje osobní vyšší
o Kč 3,786.930,-, výdaje věcné pak
vyšší o Kč 180.560,-. Zvýšení
osobních výdajů má svůj důvod
v preliminárním opatření, potřeby
na úpravu platovou v tomto titulu; kdežto ještě
pro rok 1927 byl náklad na úpravu platovou zajištěn
v globální
částce Kč 450,000.000,- u titulu 11. kapitoly
22. státního rozpočtu (všeobecná
pokladní správa).
Zvýšení věcných
nákladů má svůj důvod v úpravě
vedlejších platů věcně súčtovaných.
Československé
státní dráhy.
Rozpočet podniku "Československé
státní dráhy" tvoří §
5, oddíl III., skupiny II., správa státních
podniků.
Rozpočet tento vykazuje ve výdajích částku | 4.414,320.050,-, | |
v příjmech | 4.575,511.320,-, | |
tudíž provozní přebytek ve výši | 161,191.270,-. |
Provozní přebytek.
Přebytek tento jest oproti
přebytku rozpočtenému na rok 1927, příznivější
o Kč 25,803.850,-.
Úhrada investičních
nákladů.
Provozní přebytek
jest ponecháván státní správě
železniční obdobně jako pro rok 1927,
k částečné úhradě investičních
nákladů. K úhradě těchto výdajů
ponechává se státní správě
železniční kvota dopravních daní
ve výši Kč 140 mil.
Jest tedy na výdaje investiční
pamatováno v rozpočtu celkem částkou
Kč 301,191.270,-.
Porovnání s rozpočtem
na r. 1927.
Při porovnání
výše provozních výdajů a příjmů,
rozpočtených na rok 1928, s částkami,
preliminovanými na rok 1927,
jeví se výdaje vyšší o | Kč 70,169.500,-, |
a příjmy vyšší o | Kč 95,973.370,-. |
Na výši výdajů
působí jednak vyšší potřeba
na úpravu platovou a platů vedlejších
(Kč 75,000.000,-), na pensijní pojištění
(Kč 77,000.000,-), na udržování vozidel
okrouhle (Kč 71,000.000,-), na ostatní věcné
výdaje (Kč 10,000.000,-), jednak nižší
potřeba na zúrokování dluhů
(Kč 59,000.000,-) na paušální úhradu
na úpravu platovou (Kč 107,000.000,-) a na náklady
obnovovací (Kč
2,000.000,-).
Zvýšeni příjmů
očekává se u příjmů
přepravních ve výši Kč 50;000.000,-,
u ostatních příjmů ve výši
Kč 45,000.000,-.
Další vysvětlivky
obsahuje důvodová zpráva k osnově
finančního zákona pro rok 1928, k níž
připojena jsou i účelná grafická
znázornění.
Již v generální
debatě rozpočtového výboru dotkla
se řada řečníků věcí
železničních; zejména byly kladeny dotazy
ohledně případně zamýšleného
pronájmu čsl. státních drah cizozemské
nebo smíšené společnosti interesentů.
Mnoho pozornosti bylo věnováno otázkám
zaměstnaneckým, se zřetelem na jednání
zástupců železničních zaměstnanců
se státní správou železniční,
případně se zástupci vlády
o provádění platové úpravy
na železnicích, s poukazem na hnutí mezi železničními
zaměstnanci a zneklidňování
obecenstva poplašnými zprávami, které
mohly by jak zájmy státní správy železniční,
tak i celostátní poškoditi, a dále bylo
poukazováno na jazykové a národnostní
poměry na železnicích, na neúměrné
zatížení podniku dopravními daněmi.
Mimo to projednávána
byla otázka prosperity železničního
podniku se zřetelem na dosud nevykazovaný účet
rozvážný. Rovněž jednáno
bylo o situaci železničního podniku se zřetelem
na rostoucí konkurenci jiných dopravních
prostředků, jakož i nutnosti vybavení
tarifního a tarifní
reformy vůbec a modernisaci provozu. Konečně
byly projeveny stížnosti na pomalý postup investičních
prací při stavbě nových drah na Slovensku.
Specielní debata byla zahájena
zprávou specielního zpravodaje rozpočtového
výboru k rozpočtu státní správy
železniční, ve které pojednal zevrubně
o činnosti státní správy železniční;
pokud se týče činnosti investiční,
vyslovil mínění, že měla by býti
rozsáhlejší. Pokud se týče výstavby
dráhy Handlová - Horní Štubňa,
která je článkem nového spojení
středním Slovenskem,
uváděl, že úhrada nákladů
s výstavbou této dráhy jest uvalena úplně
na státní železniční podnik,
ačkoli podle jeho mínění by měly
k úhradě přispěti všechny resorty,
které mají zájem na výstavbě
této trati.
Vznesl pak mimo některé
dotazy nebo žádosti menšího významu
dotaz o tom, kdy asi zamýšlí provésti
státní správa železniční
propočet nákladních tarifů s místními
drahami a kdy bude provedena tarifní reforma zejména
se zvláštním zřetelem na Slovensko,
dále o tom; jak hodlá státní správa
železniční postupovati
při zavádění elektrického osvětlení
ve stanicích s konkrétním dotazem stran stanice
Skutče, v jakém stadiu jest jednání
mezi železničními: zaměstnanci a státní
správou, ježto je veřejnost již delší
dobu rozrušována zprávami o tom, a konečně
požádal o vysvětlení
stran pronájmu státních drah.
Pak zahájena byla specielní
debata, která podstatně dotýkala se týchž
námětů, jaké byly předneseny
zvláštním zpravodajem a o kterých byla
činěna zmínka již při generální
debatě.
Ve specielní debatě
bylo poukazováno též na nedostatečné
vybudování některých stanic, na příkl.
v Brně, dále na nedostatek vozů a mnohé
jiné.
Po té pojednal ministr
železnic ve svém exposé o činnosti státní
správy železniční, rozvinul její
další program a odpověděl na připomínky
jakož i dotazy členů rozpočtového
výboru.
Vzestup přepravních
příjmů.
Postupnou konsolidací státních
drah lze konstatovati vzestup přepravních příjmů
od roku 1925, kdy čsl. státní dráhy
byly prohlášeny podnikem; příjmy tyto
činily v roce tomto 2.944,000.000 Kč, v roce 1926
pak Kč 4.005,000.000,-, za rok 1927 lze očekávati
podle dosavadních výsledků příjem
okrouhle Kč 4.250,000.000,-.
Provozní výdaje.
Věcné výdaje
za stejná léta naproti tomu klesají, byť
i ne značně. Pokles činí od roku 1926
do 1927 asi Kč 50 mil.
Osobní výdaje ovšem
podstatně stouply následkem nové úpravy
platové. Přesto jeví se hospodářská
situace státních drah ve světle provozního
koeficientu, t. j. poměru provozních vydání
k provozním příjmům, celkem výhodná.
Provozní koeficient činil v roce 1925 ještě
95%, kdežto v roce 1926 klesl na 92,4%. Před válkou
pohyboval se u většiny světových drah
provozní koeficient kolem 70%.
Úhrada platové úpravy a investic.
Čsl. státní
dráhy provádějí celou personální
reformu, uloženou jim zákonem čís. 103/1926
a vládním nařízením čís.
15/1927 Sb. z. a n. bez haléře úhrady z veřejných
zdrojů státních, jsou nuceny tento náklad
kolem 200 mil. Kč vměstnati v rámec vlastního
rozpočtu a dosíci nad to ještě provozního
přebytku tak vysokého, aby tento s 20%ním
podílem na dopravních
daních hradil nejnutnější investice.
Jsou nuceny však i dále plniti svůj úkol
veřejnohospodářský, jakož i vůči
ostatním resortům státní správy
a nemohou své úkony, konané bez úplaty,
projeviti ve svém účtě.
Dopravní daně,
úrokové břímě a pensijní
břímě.
Dráhy vybírají
v tarifech a ministerstvu financí z části
v hotovosti odvádějí, z části
pak zúčtují i ohromnou částku
dopravních daní přes 750 mil. Kč,
z čehož používají k účelům
investičním jen asi 1/5,
t. j. 140 mil. Kč. Dráhy převzaly na sebe
i placení vysokého úroku z půjček
popřevratových a z části i předválečných,
ačkoliv úrokové zatížení
popřevratové nevyjadřuje správně
zvýšenou hodnotu drah, representujíc též
náklad na pouhou obnovu drážních zařízení,
a byly také zatíženy v sociálním
pojištění celým
břemenem pensijním, ačkoliv se jim nedostalo
na to nijaké úhrady.
Nákup hmot.
Ministr železnic poukázal
dále, že podnik státních drah nemůže
vždy z ohledů veřejných používati
při svých nákupech nejlacinějších
a kvalitnějších zdrojů, ať tuzemských
či cizozemských, jako by to mohlo činiti
soukromé podnikání. Připomíná
jen nákup uhlí, jehož byla spotřebováno
v roce 1926 přes 2,750.000 tun uhlí hnědého
a 1,760.000 tun uhlí černého nákladem
téměř 550 mil. Kč. Porovná-li
se cena uhlí našeho s cenou
uhlí polského, jest patrno, že by úspora
za 1 tunu uhlí činila asi 20 Kč. Lze pak
vypočítati, kolik by státní dráhy
ušetřily, kdyby mohly postupovati bez ohledu na celé
státní hospodářství.
Uhelné hospodářství.
Ministr při té příležitosti
reagoval na některé vývody o uhelném
hospodářství a sdělil, že odstranil
veškeren meziobchod pro nákup uhlí pro státní
dráhy, čímž ušetří
tyto velmi značné částky. Rovněž
učiněno bylo opatření, aby napříště
nebylo kupováno uhlí podřadného druhu.
Snižování
příjmů.
A právě tak, jako
na jedné straně nemohou státní dráhy
z ohledů na veřejné zájmy snižovati
své výdaje, jak by vlastně měly, tak
jsou na druhé straně nuceny právě
z týchž ohledů veřejných snižovati
své příjmy provozní.
Slevy jízdného.
Kdežto civilní jízdné
bylo v roce 1926 zvýšením o 22% uvedeno v jakýsi
soulad s valorisačním násobkem u nás
běžným, nestalo se tak u zlevněného
jízdného. Režijní jízdenky železničních
zaměstnanců byly sice již uvedeny částečně
na výši, která odpovídá poměru
předválečnému, nestalo
se tak však dosud u dělnických a žákovských
jízdenek. Kdyby měly býti sazby těchto
jízdenek uvedeny na takový poměr k civilnímu
jízdnému, jako byl před válkou, musily
by býti dělnické zpáteční
jízdenky zvýšeny o 87%, dělnické
týdenní jízdenky o 55% a žákovské
měsíční jízdenky dokonce o
200%.
Slevy na základních tarifech.
V dopravě nákladové
poskytují dráhy, plníce svůj úkol
národohospodářský, vedle veliké
řady do statisíců jdoucích slev na
surové železo, dříví brusné,
koks, rudu železnou, čerstvé ovoce, dříví
palivové, kúru a tříslo, vápno,
průmyslovou sůl a pod., zejména tyto slevy:
1. zkrácení manipulačního
poplatku ve styku s místními drahami,
2. 15%ní slevy tarifů
pro dopravu řepy a řízků na vzdálenost
200 km,
3. slevu pro vývoz cukru rafinovaného,
4. 12%ní slevu pro uhlí, zasílané
sklárnám a továrnám na výrobu
porculánu.
Kromě toho byly poskytnuty
slevy pro přepravu brambor k výživě
obyvatelstva, pro vývoz bramborů, sladu a pro cukr
surový k výrobě exportní rafinády.
Toto snižování
tarifů projevuje se v běžném roce již
i v poklesu příjmů za 1 tunu nákladního
zboží.
Konkurenční tarifní
slevy.
Železniční
správa hledí svými opatřeními
zabrániti, aby nebyly naše státní dráhy
v mezinárodní železniční soutěži
objížděny tam, kde trakce přes naše
tratě je kratší. Tak byla snížením
tarifů získána přeprava uhlí
z Polska do Italie, jakož i přeprava brambor z Maďarska
do Německa. Taková tarifní opatření
učiněna byla v zájmu podniku a také
v zájmu celého národního hospodářství.
Přes to byla železniční správa
pro tuto svoji politiku předmětem velmi neodůvodněných
výtek.
Uhelné tarify.
Na. dotazy, zdali statní
správa železniční pomýšlí
na všeobecnou redukci uhelných tarifů, nelze
odpověděti kladně. Podle statistických
údajů, týkajících se přepravy
zboží na čsl. státních drahách,
činí přeprava uhlí 33% celkové
přepravy. Plyne-li čsl. státním drahám
z přepravy všeho zboží roční
příjem okrouhle 3 miliardy Kč, činí
tudíž příjem z přepravy uhlí
asi 1 miliardu Kč, takže při úvaze o
slevě na příklad jen 10%ní, vyplyne
již úbytek příjmů 200 milionů
Kč. Jest tedy zřejmo, že snížení
uhelných tarifů mělo by za následek
značný úbytek přepravních příjmů,
pro který by čsl. státní dráhy
neměly úhrady. Státní správa
železniční snaží se však,
jak bylo již uvedeno, vyjíti požadavkům
přepravců individuelními tarifními
opatřeními co nejvíce vstříc.
Tak byla povolena 12% sleva dovozného pro zásilky
uhlí, adresovaného tuzemským sklárnám
a továrnám na výrobu porculánu. Značného
snížení dovozného dostalo se všem
přepravcům na místních
drahách zavedením krácení sazeb ve
styku stanic místních drah se stanicemi čsl.
státních drah, o část manipulačního
poplatku, s platností od 1: října. 1927.
Na Košicko-Bohumínské dráze platí
pro přepravu uhlí zvláštní barem,
jehož sazby jsou nižší, nežli
sazby baręmu csl. státních
drah pro tento druh zboží. Pro uhlí handlovské
platí, se zřetelem k nepříznivé
poloze handlovského uhelného revíru, zvláštní
barem, který jest o 3,9% až 35,7% nižší,
nežli výjimečné tarify pro uhlí
z ostatních revírů v Československé
republice. Mimo to povaleny byly pro uhlí z handlovského
revíru do četných stanic na Slovensku, zvláště
zlevněné sazby, jejichž výše se
pohybuje těsně na hranicích vlastních
železničních výhod.
Snížení
sazeb na kratší vzdálenosti a na zásilky
těžší než 10 tun.
Další dotazy, budou-li
sníženy sazby na kratší vzdálenosti,
se zřetelem k osové soutěži a bude-li
v novém nákladním tarifu čsl. státních
drah přihlíženo k zásilkám těžším
než 10 tun, zaujímá státní správa
železniční toto stanovisko:
Nový nákladní
tarif čsl. státních drah, který nabude
platnosti již od 1. ledna 1928, přivodí následkem
snížení manipulačního poplatku
jisté snížení většiny sazeb
pravidelných tříd i výjimečných
tarifů na vzdálenosti do 10 km. Důsledkem
krácení sazeb o část manipulačního
poplatku ve styku s místními drahami, zavedeného
s platností od 1. října t. r., byly již
značně sníženy sazby, zejména
na krátké vzdálenosti, ježto se právě
v těchto případech manipulační
poplatek v sazbách dva- i vícekráte objevoval.
Toto opatření bude
zajisté míti příznivé účinky
na potírání osové soutěže
v přepravě ve styku s místními drahami.
Pokud se týče zásilek,
těžších nad 10 tun, nemohlo býti
ještě provedeno v novém nákladním
tarifu, který nabude platnosti 1. ledna 1928, snížení
sazeb pro zásilky těžší, než
10 tun.
Bedlivým studiem tohoto
požadavku přepravců nabyla státní
správa železniční přesvědčení,
že vytvoření zvláštních
sazeb pro zásilky 15tunové bylo by značným
zásahem do systému tarifů státních
drah a zejména do jejich baremu, takže nelze věc
provésti v rámci nynější malé
reformy, nýbrž, že musí býti odsunuta
až do provedení budoucí pronikavé reformy
tarifů. Před provedením tohoto požadavku
nutno rovněž přihlédnouti k situaci
vozového obozu a bude zapotřebí získati
i statistických dat
o zmíněných finančních důsledcích
požadované úpravy.
Ekonomisace drah.
Úbytek příjmů,
vznikající četnými tarifními
opatřeními, může býti nahrazen
pouze intensivní ekonomisací státních
drah.
Jest zcela pochopitelno, že
jde u železnic o aparát ohromně složitého
rozsahu a bylo by velmi obsáhlé, uváděti
zde všechny počiny, kterými st. správa
železniční směřuje k tomuto cíli.
Ekonomisace znamená náhradu
složitějšího a tím dražšího
výkonu výkonem jednodušším, a to
buď účelnější úpravou
výkonu samého, nebo novým zařízením
mechanickým.
Železniční
provoz jest ve své podstatě vykonáván
z největší části prací
lidské ruky. Železniční správa
se snaží zcela přirozeně tyto výkony
co možno zjednodušiti, nebo nahraditi zařízením
mechanickým.
Motorisace drah.
Jedním z nejúčelnějších
prostředků v osobní dopravě jest motorisace
drah. Dosavadní výsledky motorisace jeví
se uspokojivě; motorové vozy osvědčily
se, zvláště na trati Karlovy Vary - Mariánské
Lázně, Liberec - Tanvald, a jsou i hospodářské
výsledky tohoto provozu
velmi příznivé.
Státní správa
železniční zamýšlí zavésti
tato motorová vozidla na trati Plzeň - Duchcov a
bude postupně pokračovati v motorisaci tratí
dalších.
Za účelem zhuštění
dopravy budou uvedeny do provozu ještě v roce 1927
tři lehké kolejové autobusy pro 30 sedících
osob na velmi málo frekventovaných místních
drahách, čímž bude do značné
míry vyhověno zájmům interesentů.
Silniční autobusy.
Tam, kde není dostatečného
spojení vlakového, budou zavedeny i silniční
autobusy. V tomto roce budou uvedeny již do provozu tři
takové linky (Pardubice - Chrudim, Turňa - Rožnava
a Užhorod - Mukačevo).
Technické vymoženosti.
Ekonomisace provozu sleduje se
dále využitím nových technických
vymožeností, ze kterých uvésti dlužno
ty nejdůležitější, jako na příklad
rekonstrukci starších strojů a vozů,
zavádění tlakové brzdy u nákladních
vozů, elektrisaci vodáren, točen, výtahu
ke zbrojení uhlím, mechanickým nakládáním
písku a popele atd.
Mechanisace služby četní
a statistické.
Intensivní mechanisace
služby účetní a statistické v
poslední době provedená umožňuje
použíti úřednictva dosud při
této službě zaměstnaného pro
jiné kvalitativní výkony tam, kde se jeví
nedostatek sil.
Organisace služby.
I vhodná organisace služby
působí podstatně na úspornost jak
po stránce osobní, tak i věcné.
Ve službě provozní
jest to zejména prohloubení dopravy dálkové
a zjednodušení provozu na místních drahách,
v traťové službě udržovací
jest to systém souvislé opravy, která záleží
v tom, že se každoročně upravuje určitý
počet kilometrů svršku tak důkladně,
aby v několika následujících létech
nebylo třeba vůbec žádných větších
oprav.
Výstavba nových budov.
Výstavbou nových
budov zjednoduší se značně administrativní
služba ústřední.
Zvyšování výkonnosti drah.
Nelze nezmíniti se však
o skutečnosti, že některá hospodárná
opatření a důsledky z nich vyplývající
vyžádaly si na druhé straně značnějších
investičních nákladů. Bylo nutno na
příklad zvýšiti výkonnost trati
pro větší rychlost a tíži zakoupených
výkonnějších strojů, upraviti
směrové a
spádové poměry trati, stavěti druhé
koleje, přizpůsobovati zařízení
stanic požadavkům dopravní intensity, rozmnožovati
hlavní koleje dopravní a manipulační,
jakož i budovati ostatní nezbytná zařízení
pro přepravu osobní, poštovní a nákladovou,
jak pro službu vnější
ve styku s veřejností, tak i pro vnitřní
úkony provozu. Dále bylo třeba odstraňovati
závadné přepravní poměry, které
se vytvořily postupným zaúsťováním
a přičleňováním tratí
dříve soukromých ve větších
železničních uzlech, čímž
vznikají neorganické
staniční útvary a skupiny, pokud možno.
samostatně, avšak na úkor jednotného
ekonomického obstarávání společných
potřeb přepravních.
Akce zestátňovací.
Železniční
politika našeho státu jest vedena zásadou čistého
systému státních drah. Z toho důvodu
byly již dříve zestátněny místní
dráhy Rakovník - Louny, Počeradce - Vrskmany,
Užhorod - Vajany, dráha Ústecko-Teplická
a Buštěhradská, místní dráhy
Holič - Hodonín a v údolí Borže.
V roce 192 bylo postátněno najednou 48 místních
drah státem a zemí Českou
garantovaných. Z drah, dosud nezestátněných,
jest valná většina již nostrifikována.
Nostrifikace Ostravsko-Frýdlantské dráhy.
Významný krok k
dalšímu provádění zestátňovací
akce byl učiněn letos v dubnu nostrifikací
Ostravsko-Frýdlantské dráhy. Nostrifikaci
této dráhy předcházelo vyřešení
velmi obšírného sporu ohledně valuty
prioritních obligací této dráhy.
Úprava poměrů
slovenských drah.
Nostrifikace Košicko-Bohumínské dráhy.
Zvlášť obtížná
úprava poměrů soukromých drah na Slovensku
spěje postupně k zdárnému vyřešení.
Tu nutno zdůrazniti dvě úspěšně
zakončené akce. Je to především
nostrifikace Košicko-Bohumínské dráhy,
jejíž sídlo bylo právě přeneseno
z Budapešti do Košic. Nestalo se tak hladce. Tomuto
konečnému úspěchu předcházela
dlouhá a velmi obtížná
jednání s maďarskou vládou. Bylo nutno
vyřešiti velmi spletité otázky státní
garancie, pohledávek maďarského státu
z titulu poskytnutí garančních záloh,
některé otázky personálního
rázu, zasahující do styku mezinárodního
a několik finančně závažných
otázek konkrétních.
Přes obtížnost
těchto otázek podařilo se sjednati s maďarskou
vládou úmluvu, v důsledku které byla
společnost z obchodního rejstříku
v Budapešti vymazána. Význam nostrifikace Košicko-Bohumínské
dráhy záleží hlavně v tom, že
přenesením sídla společnosti z Budapešti
byl učiněn konec neudržitelné situaci,
spočívající v tom, že společnost
Košicko-Bohumínské dráhy, která
leží celá na našem území
a jejíž kapitál jest téměř
zcela v rukou našeho státu, podléhala vlivu
cizích státních úřadů
a kompetenci cizích soudů.
Nostrifikace dráhy této
jest pro konsolidaci poměrů naší železniční
dopravy a pro důsledné provádění
systému státních drah úspěchem
nedocenitelným.
Trvá-li nadále Košicko-Bohumínská
dráha jako dráha soukromá, jest takovou jenom
formálně. Jest úplně ovládána
státní správou železniční
jak po stránce provozu, tak i po stránce finanční
a společenské správy.
O způsobu její postátnění
bude rozhodnuto později.
Příprava pro
zestátnění slovenských místních
drah.l
Jako druhou důležitou
akci dlužno zdůrazniti přípravu pro
systematické zestátňování slovenských
místních drah, která jest druhou etapou všeobecného
zestátňovacího programu z roku 1924.
Na Slovenku nebylo možno
provésti zestátnění takovou jednotnou
akcí, jako se to stalo u drah státem a zemí
garantovaných. Poměry těchto místních
drah nejsou tak jednotné a tak upravené, jak tomu
bylo u zestátněných drah v Čechách
a na Moravě. Proto byl zvolen jiný postup a to nákup
prioritních akcií těchto místních
drah.
Nákup prioritních akcií 12 slov. místních
drah.
Letos v létě podařilo
se uskutečniti nákup prioritních akcií
12 slovenských místních drah, a to: Slovenské
západní, Levice - Šurany, Topolčany
- Bošany - Trenčín, Báňská
Bystřice - Hermanec, Podbrezová - Tisovec, Lučenec
- Halič, Ružomberok - Korytnica, Lučenecká
místní, v údolí Oravy, Prešov
- Bardiov, Humenná - Stakčín a Teplá
- Trenčianské Teplice. Celková délka
tratí těchto místních drah činí
526 km.
Z těchto drah, zejména
slovenská západní, od moravské hranice
přes Kúty do Trnavy a z Hlohovce do Zběhu
a místní dráha Levice - Šurany, mají
význam spojovacích hlavních drah. Místní
dráha Podbrezová - Tisovec je pak důležitým
spojením pro projektovanou dráhu Margiťany
- Červená Skála.
Za prioritní akcie těchto
všech místních drah, které byly vystavěny
před válkou, nákladem více než
72 mil. Kč; zaplatil stát okrouhle i s dodatečnými
investicemi Kč 33,600.000,-. Poněvadž v případě
zestátnění těchto drah nebude kmenový
kapitál akciový honorován, jest vlastně
tím, že stát za tuto částku
koupil prioritní akcie, zaplacena celá výkupní
renta. Nabývá tudíž stát tímto
způsobem 1 km tratí těchto drah přibližně
za Kč 64.000,-.
Postátnění
drah v Čechách a na Moravě.
Úchylkou od zestátňovacího
programu, daného usnesením vlády z 22. května
1924, chystá se postátnění Ostravsko-Frýdlantské
dráhy, místní dráhy Zaječí
- Čejč - Hodonín, z důvodu, že
stát vlastní většinu společenského
kapitálu, z důvodů provozních pak
dráhu Mutěnice - Kyjov, jež jest vlastně
odbočkou této dráhy. V Čechách
jest připraveno
zestátnění místní dráhy
Votice - Sedlčany, jež se svojí povahou řadí
k zestátněným již drahám garantovaným.
K zestátnění všech tuto uvedených
drah dojde pravděpodobně příštím
rokem.
Tarifní reforma.
Tarifně technickým
předpokladem propočtu nákladních sazeb
jest vypracování nového kilometrovníku
čsl. státních drah, který bude obsahovati
propočtené vzdálenosti se stanicemi na všech
místních drahách v Československé
republice.
Po stránce materielní
jest předpokladem propočtu sazeb s místními
drahami zestátnění těchto. Při
tom dlužno uvážiti, že zestátnění
toto jest spojeno s velmi značným finančním
zatížením státní správy
železniční, ke kterému dlužno přičísti
úbytek přepravních příjmů,
který propočtem tarifů nastane. Otázka
propočtení tarifů jest tudíž
přímo odvislá
od hospodářského vývoje a finanční
nosnosti železničního podniku. Kdyby se sjednání
zmíněných materielních předpokladů
pro propočet příliš oddálilo,
nevymyká se ministerstvo železnic tomu, aby vzalo
v úvahu zavedení propočtu bez zestátnění
místních
drah. Toto opatření vyžadovalo by ovšem
předchozího souhlasu správních rad
oněch místních drah, jež ještě
nejsou v naší sféře vlastnické.
Pronikavá, do základů
jdoucí tarifní reforma, při níž
by bylo přihlížeti ke konfiguraci státu
a popřevratovým přepravním směrům
a která by přepravce na Slovensku a Podkarpatské
Rusi vhodnými baremy přiblížila západním
odbytištím, závisí od splnění
hlavního požadavku všech přepravců,
t. j. všeobecného propočtu tarifních
vzdáleností se všemi stanicemi na místních
drahách. Do konečného provedení propočtu
jest možno na vybudování nové tarifní
reformy pracovati se zřetelem na stávající
poměry, krok za krokem.