Nový náklad tarifní od 1. ledna 1928.
Prvou etapou takovéhoto
postupu bude vydání nového nákladního
tarifu čsl. státních drah s platností
od 1. ledna 1928, v němž již bude provedena celá
řada opatření, jejichž splnění
se interesovaná veřejnost po delší dobu
dožadovala.
Výše tarifů
a jejich příčina.
Jsou-li stížnosti,
že některé naše nákladní
tarify jsou ve srovnání s tarify okolních
států vyšší, nesmí se přehlédnouti,
že takovýto obraz naší tarifní
situace jest značně zkreslený a to proto,
že
1. v našich nákladních
sazbách jest obsažena 15%ní přepravní
daň, které v jiných státech vůbec
není, a nebo jest tak nízká, že naše
tarify se zdají býti příliš vysoké;
to je ale fikce, neboť čistý tarif, tvořící
příjem ministerstva železnic a ne ministerstva
financí, jest v porovnání s tarify jiných
států stejně vysoký, ano i nižší;
2. naše normální
tarify jsou podstatně velmi sníženy velikým
počtem všeobecně platných i individuelních
tarifních slev dovozného.
Porovná-li se výše
našich tarifů s tarify v cizině platnými,
nesmí se přehlédnouti nepříhodná
geografická konfigurace našeho státu a jeho
terénní obtíže. Tyto dva momenty působí
velmi nepříznivě na provozní náklady,
jež jsou v každém zdravém podniku základnou
pro výpočet svéstojné jednotky. Nesmí
se přehlédnouti ani notorická nerentabilnost
některých našich tratí, zejména
místních drah, které již před
zestátněním byly vždy
pasivní, na čemž byl vybudován celý
systém podpory těchto místních drah
se strany zemí nebo státu, čili t. zv. poměr
garanční. Tyto garancie, které dříve
platil stát nebo samosprávné svazky z veřejných
zdrojů, odpadly, státu a zemím se ulevilo,
zatím co dráhy
byly nuceny schodky místních drah bez úhrady
z veřejných prostředků převzíti
do svých rozpočtů.
Pronájem drah.
Mnoho mluvilo se o otázce
pronájmu státních drah a byla také
viněna vláda, že dala podnět k tomu,
aby se o této věci jednalo. Věc není
nijak nepřirozená. Západní státy
mají zřejmý přebytek volného
kapitálu a hledí jej umístiti tam, kde by
byla zaručena prosperita. Není divu, že v kruzích,
které vládnou tímto kapitálem, vzniklo
mínění, že by bylo lze úspěšně
investovati značné částky do čsl.
státních drah. Ministr sdělil, že skutečně
objevily se různé nabídky. Již z pouhé
zvědavosti byly tyto nabídky zkoumány. Záleželo
přirozeně na tom, aby mohl býti učiněn
z těchto nabídek závěr, jak se na
čsl. státní dráhy hospodářsky
pohlíží. Na druhé straně
bylo si přirozeně ministerstvo železnic dobře
vědomo národohospodářského
významu, který mají železnice pro celý
stát. Ježto pak ke konkrétnímu jednání
se nepřikročilo, nebylo ani důvodů,
aby o věci ministr dříve referoval v Národním
shromáždění.
V téže věci
prohlásil ministr financí na učiněný
dotaz, že by o tomto předmětu mohl diskutovati
jen čistě theoreticky. Praktický výklad
mohl by navázati teprve tehdy, kdyby měl před
sebou konkrétní projekt. Zásadně praví:
Nezáleží na tom, kdo železnice provozuje,
nýbrž, jak je provozuje. Musíme trvati na tom,
aby železniční podnik který není
pauze podnikem výdělečným, nýbrž
je veledůležitým národohospodářským
instrumentem, správním instrumentem atd., byl spravován
tak, aby tyto veřejné interesy byly obhájeny.
Mohl-li by soukromník,
který by železnice měl ve svém provozu,
hověti všem těmto veřejným zájmům,
to záviselo by na konstrukci kontraktu s ním uzavřeného.
Ministr by měl možnost a příčinu
zasahovati teprve tehdy, když by se přišlo s
určitým projektem, s určitou
smlouvou a ministr by pak musil říci, zda jsou jí
zabezpečeny všechny interesy národohospodářské
a jiné. Žádným způsobem nesmí
se však připustiti, aby na železnice bylo připláceno
z daní všeho poplatnictva, poněvadž prospěch,
který ze železnic plyne poplatníkům,
jest individuelně odlišný.
Úprava platů
zaměstnaneckých.
Hnutí personálu
železničního a tak zvaná pasivní
resistence.
Mimořádnou pozornost
vyvolalo v poslední době tak zv. hnutí personálu
železničního. Jednotlivé organisace
železničářské projevily nespokojenost
s úpravou platovou, jak jest obsažena ve vládním
nařízení č. 15/27. Ministerstvo železnic
nikdy se neuzavíralo jednání o úpravě
osobních otázek s Ústředním
výborem důvěrníků, který
jest voleným zástupcem personálu, a nevylučovalo
z jednání
ani představitele jednotlivých organisací.
Jestliže snad jednání trvá delší
dobu, nelze se tomu diviti. Jde o věc velmi vážnou.
Provozní výdaje nemohou býti zvyšovány
nad míru, která odpovídá hospodářské
potenci podniku. V jednání s organisacemi jde
tedy pouze o to, nalézti
střední cestu, která by uspokojila nejen
zaměstnance, ale která by byla také schůdná
pro podnik. Tato jednání nejsou dosud skončena.
Nelze proto sděliti podrobností, aby nebylo předbíháno
konečnému řešení věci.
Nutno však konstatovati
se vším důrazem, že situaci dopravní
lze pokládati celkem za normální, přes
opačné zprávy v denním tisku. Jest
pravda, že nákladní vlaky na některých
tratích jsou značně zpožďovány.
Nehledíc však ani k tomu, že v době vrcholné
podzimní kampaně není to zjev
neobvyklý, jest letos zvláštní příčinu
hledati v přeplnění našich nádraží
v Praze. Aby však nebylo žádných pochybností,
nutno prohlásiti, že přeplnění
pražských nádraží není přivoděno
liknavějším výkonem služby, nýbrž
prostě tím, že počet zásilek
pro Prahu určených
přesahuje značně normální kapacitu
těchto nádraží. Jest tedy zkreslováním
skutečnosti, jestliže se usuzuje na pasivní
resistenci z toho, že Masarykovo nádraží
bylo pro některé zásilky uzavřeno.
Snaha odlehčiti tomuto nádraží a ukončiti
přepravu z některých
tratí v Bubnech datuje se již z doby velmi dávné.
Byly to pouze ohledy na přepravce, které zdržovaly
toto rozhodnutí železniční správy.
Jestliže se k tomu přikročilo právě
v dnešní době, stalo se tak jedině proto,
že Masarykovo nádraží prostě
nemohlo veškeré zásilky pojmouti pro nedostatek
místa, který jest i v normálních dobách
mimo podzimní kampaň na tomto nádraží
notorický. Nutno s uspokojením konstatovati, že
služba jest konána všemi železničními
zaměstnanci řádně.
Poměry jazykové
a národnostní.
Ke stížnostem o jazykové
stránce nadpisů, sdělil ministr železnic,
že v otázce nápisů uvnitř vozů
a na vozech řídí se správa čsl.
státních drah ustanovením příslušné
úmluvy o vzájemném používáni
osobních vozů, která jest sjednána
mezi drahami takřka všech evropských států.
Podle této úmluvy jsou zmíněné
nápisy vedle jazyka státního v osobních
vazech, jichž se u nás používá
též k mezinárodní dopravě, vypraveny
také v jazyce francouzském a německém,
u vozů, jež přecházejí do Italie,
také italském. Podobný
postup zachovávají i cizozemské dráhy
u svých vozů, ačkoliv bývá
nezřídka poukazováno, že takové
vozy, probíhající územím naší
republiky, nejsou vypraveny též v československém
jazyce státním.
Pokud jde o výtky, jako
by státní správa železniční
neměla německých úředníků,
zdůraznil ministr železnic, že mezi vůdčími
definitivními úředníky jsou Němci
- jejich jména uvedl - takže tvrzení o opaku
není správné. Také přednostové
důležitých stanic jsou Němci. V této
věci nečiní železniční
správa rozdílu.
Nedostatek vozidel.
Pokud jde o pronesené stížnosti
na nedostatek vagonů, dlužno uvésti, že
nemá žádný stát tak těžké
situace, jako stát československý. V měsíci
září každoročně začíná
potřeba vagonů na čsl. státních
drahách rapidně stoupati, ale ve druhé polovici
měsíce listopadu potřeba začíná
již opadávati, a pak po celé měsíce
mnoho vagonů jest nevyužito. To je těžká
situace, ale přes to není možno mluviti letos
o nějakém katastrofálním nedostatku
vozů, jako tomu bylo loni, kdy bylo nutno voziti uhlí
do Anglie a kdy vozy zůstávaly
dlouho na cestě.
Vybudování a
osvětlování stanic.
Brno.
Na některé stížnosti
na nedostatečné vybudování, na příklad
stanice Brna a osvětlování stanic odpověděl
ministr železnic, že železniční správa
jest si vědoma nedostatků některých
nádraží, zejména nádraží
brněnského. V tomto směru byla již částečně
sjednána náprava otevřením nové
odlehčovací koleje a zřízením
komárovské spojky. Jest ovšem na městu
Brnu, aby v otázce regulační čáry
byla sjednána dohoda.
Pražské nádraží.
Při této příležitosti
poukazuje ministr železnic na nedostatky pražských
nádraží, která byla vybudována
před 40, 50 i více lety. Uváží-li
se, že za čtyři léta stoupl počet
obyvatel o 120.000, uvážíme-li ohromný
stavební ruch nynější, takže cihelny
okolo Prahy nestačí zásobovati všechny
stavby, následkem čehož došlo k tomu,
co nebývalo, že drahou dochází obrovská
spousta cihel, stavebního materiálu, cementu, dříví,
a že proti 600.000 zásilek loňského
roku mají dráhy letošního roku na 1,200.000
zásilek, tedy o
celých 100% více, než roku loňského
a že tudíž stoupla značně vozba
nejen doma, ale i transitní, nelze se diviti, že dopravu
nelze zmoci. V otázce pražských nádraží
musí se státi náprava. Hledá se odpomoc
tím, že kupují se pozemky, ba jsou již
z části pozemky
zakoupeny u Červeného Dvora.
Elektrické osvětlování
stanic.
Pokud se týče elektrického
osvětlování stanic, jest toto postupně
zaváděno podle pohotovosti finančních
prostředků, při čemž se přihlíží
v prvé řadě k takovým stanicím,
kde to provoz nezbytně vyžaduje a elektrické
osvětlení jest rentabilní.
Rentabilita státních drah.
Bilance, odpisy (obnova).
Dluhy předválečné.
K vysloveným pochybnostem
o aktivitě železničního podniku se zřetelem
na dosud nevyřešenou otázku určení
zúročitelné zakládací hodnoty,
neprovádění odpisů a nedostatek bilancování,
jest konstatovati, že při úsudku tomto byly
přehlédnuty dvě podstatné skutečnosti
že ve stavu dluhu jsou z části již zahrnuty
dluhy předválečné a dále, že
počínajíc správním rokem 1927
nastala právě ve
věcí odpisů ve finanční konstrukci
čsl. státních drah podstatná změna.
Počínajíc 1. lednem 1927 zařazen byl
do provozovacího účtu čsl. státních
drah nový oddíl "C", představující
více než 140,000.000 Kč, čili 35% veškerých
provozovacích vydání, jenž zahrnuje
v sobě veškeré obnovy součástí
podniku železničního, podrobených opotřebování.
Vydání ta mají za úkol nahrazovati
provádění odpisů na vrub provozovacích
příjmů a tím na vrub provozovacího
přebytku, udržovati zakládací aktiva
podniku v jejich neztenčené
výši a brániti tak jejich stravování
užitím tohoto přebytku. Nelze nepoukázati
k tomu, že zcela obdobný postup zachovává
podle účetní závěrky za rok
1920, právě publikované, i společnost
říšských německých drah,
tudíž společnost, řízená
zásadami čistě obchodními
a podrobená nad to i kontrole reparačních
věřitelů německých, jež
rovněž zařadila do schematu svého provozovacího
účtu nový účet obnov, jehož
účelem právě jest zabraňovati
zmenšování hodnot podnikových aktiv,
plynoucí z jejich užívání a stárnutí.
Je-li přes to shledán
zisk podniku čsl. státních drah nízkým,
nelze přehlížeti ty okolnosti, jež právě
u podniku čsl. státních drah nepříznivě
působí na provozovací výsledky. Jsou
to v neposlední řadě sociálně-politická
opatření, jež státní správa
železniční dobrovolně a ochotně
plní ve své politice tarifní, snižujíc
podstatně sazby přepravní za předměty
denní spotřeby, jsou to sociálně-politická
hlediska povahy personální, docházející
k výrazu ve zvýšených mzdách
a odměnách práce úkolové zaměstnanců
železničních,
jež převyšují míru podnikání
soukromého. Vydání těch by se podnikatel,
řízený pouze svými soukromopodnikatelskými
ohledy, jistě asi vyvaroval a tím přirozeně
dosáhl příznivější rentability
svého podniku.
Zálohy se strany ministerstva financí.
Na dotaz, neposkytuje-li ministerstvo
financí čsl. státním drahám
záloh, prohlásil ministr financí, že
nikoliv, že státní dráhy platí
úplně podle rozpočtu, ba dokonce nad rozpočet
všechny své závazky.
Ocenění převzatých
drah.
K otázce ocenění
hodnot převzatých drah vyslovil ministr financí
přesvědčení, že hodnota převzatých
statků nebude vyšší, nežli hodnota
dluhu, který čsl. stát přejímá,
při nejmenším musí se očekávati,
že s československým státem nebude naloženo
hůře, nežli s Německem, Rakouskem a
Maďarskem. Podle jeho
přesvědčení nemůže býti
uloženo čsl. státu břímě,
které by zničilo hospodářskou jeho
existenci.
Československá
dopravní kancelář.
Monopol Československé
dopravní kanceláře opírá se
o smlouvu, jež na dobu její platnosti musí
býti dodržena.
Restrikce personálu.
Výtky co do provádění
restrikce odmítá ministr s poukazem na skutečnost,
že v době jeho úřadování
restrikce personálu prováděna nebyla.
Bezplatné dovolené personálu.
Na výtky, že nebyly
poskytnuty zaměstnancům dosud plné dovolené,
přiznává ministr tuto skutečnost,
uvádí však, že jest mnoho zaměstnanců,
kteří jsou stále na dovolené. Tak
má stálou dovolenou sbor důvěrníků,
někteří členové výboru
nemocenské pokladny, starostové obcí a někteří
členové sborů autonomních. Výtka
z nedostatku včasného
poskytování dovolených může býti
považována za projev souhlasu ke zrušení
těchto trvalých dovolených.
Poměr správy
k zaměstnancům organisovaným v některých
politických stranách.
Ministr odmítá výtku
nestejného nakládání se zaměstnanci
organisovanými u některých politických
stran a prohlašuje, že zaměstnanci jsou oceňováni
podle svého výkonu a výsledku své
práce, nikoliv však podle své politické
neb národnostní příslušnosti.
Vyklizování naturálních
bytů.
Přednášeny
byly ve výboru výtky proti vyklizování
naturálních bytů.
Výtky v tomto směru
přednesené nejsou oprávněny, poněvadž
se zachovává naprostý liberální
postup železniční správy v této
příčině, nutné jsou však
ohledy na nerušený výkon služební
a vlastní aktivní zaměstnance jsoucí
bez bytu nepřipouštějí prodlužování
stěhovacích lhůt do nekonečna.
Uznání železničních
zaměstnanců.
Ministr vyzveduje intensivní
činnost všech směrodatných činitelů
ve věci ekonomisace státních drah a prohlašuje,
že za cílevědomého vedení správního
sboru při ministerstvu železnic, věnují
své výtečné schopnosti a znalosti
zlepšování služby a snižování
provozních nákladů, čímž
docilují také pronikavých výsledků.
S uspokojením konstatuje,
že služba železniční jest konána
všemi železničními zaměstnanci
řádně a aniž snižuje výkon
ostatních kategorií zaměstnaneckých,
zmiňuje se zvláště o úřednících
dopravních a strojvůdcích, kteří
plní své povinnosti v těžkých
poměrech s příkladnou svědomitostí.
Rozpočet ministerstva sociální
péče na rok 1928 v části výdajové
činí 865,804.611 Kč a jest tedy o 27,600.000
Kč vyšší, než na rok 1927.
Zvýšení toto
spočívá v tom, že do rozpočtu
ministerstva sociální péče na rok
1928 byly vloženy nové úvěry do §
3., titul 1. a to: 1. 16,000.000 Kč na pojistné,
placeném státem za presenčně sloužící
vojíny dle § 253. zákona, č. 221 z roku
1924 o sociálním pojištění zaměstnanců,
kterážto částka byla v roce 1927 zařazena
v rozpočtu ministerstva národní obrany, a
2. úvěr 1,00.000 Kč na zakoupení potřebných
let pro nejstarší a zasloužilé žurnalisty
k jejich pensijnímu pojištění. Mimo
to bylo pamatováno částkou o 10,100.000 Kč
vyšší na úvěr určený
pro péči o nezaměstnané v § 3.,
titul 5.
Ministr sociální
péče rozvinul obsáhlý program svého
ministerstva a mimo to zmínil se o některých
záležitostech rázu politického, které
byly uveřejněny podrobně v denních
listech a zde uvedeny nejsou.
Z jednotlivých odvětví
působnosti ministerstva, které byly v průběhu
jednání výborového předmětem
posudku a úvah, uvádí se zvlášť
k následujícím:
Péče o mládež.
V úkoly péče
o mládež zasahuje stát ve dvojím směru:
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi vydržováním
státních ústavů, zřízených
na základě čl. VIII. a XI. uherského
zákona z roku 1901, v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku subvencováním t. zv. dobrovolné
péče o mládež, obstarávané
dobrovolnými institucemi a spolky.
Nebylo by dobře, kdyby
veškerá péče o dítě v
naší republice byla postátněna. I když
státu se přiznávají nebo přímo
vytyčuji různé sociální povinnosti
v této věci, nesmí se zapomínati,
že také svépomoc občanstva musí
býti neobyčejně čilá a soustavná.
Systém dobrovolné péče o mládež
se dobře osvědčuje: Každá žádost
té které instituce se individuelně vyšetřuje
a rozhoduje dle rozsahu její činnosti, dle jejího
finančního stavu a možnosti opatřiti
si finanční prostředky.
Péče stavební
a bytová.
K připomínkám
k provádění zákonů o stavebním
ruchu nutno uvésti, že podle zákonů
o stavebním ruchu neudělovaly se subvence, nýbrž
vyřizovaly došlé žádosti stavebníků,
kteří si musili sami opatřiti potřebné
úvěry. Všechny došlé žádosti
byly vyřízeny a podpora byla ve všech případech
udělena, ve kterých byly splněny podmínky
zákona a nařízení, bez rozdílu
osoby stavebníkovy. O udělených podporách
vedou se individuelní výkazy, jichž
rozmnožení tiskem by vyžadovalo velikých
nákladů. Jednání a přípravy
příštího zákona o stavebním
ruchu nedospěly ještě tak daleko, aby již
nyní bylo lze sděliti zásady, na kterých
bude nová zákonná úprava spočívati.
O věci se jedná v různých poradních
sborech a také byla
předložena celá řada memorand. K vzájemné
souvislosti obou hlavních materií, ochrany nájemníků
a státní podpory stavebního ruchu, bude zajisté
nutno přihlížeti, jako to činil také
návrh bytového zákona z roku 1926.
Živnostenské inspekce.
Práce přes čas.
Ve příčině
povolování práce přes čas řídí
se příslušné úřady již
po léta směrnicemi, vydanými ministerstvem
sociální péče a na těchto směrnicích
nebylo nic měněno. Zejména v době
trvající nezaměstnanosti dělnictva
velmi pečlivě a rigorosně se zkoumá,
jsou-li v jednotlivých případech skutečně
předpoklady § 6 zákona a 8hodinové době
pracovní.
Pokud jde o protizákonné
prodlužování doby pracovní, t. j. o
práci přes čas bez úředního
povolení, zakročuji proti takovýmto přestupkům
zákona příslušné dozorčí
i správní úřady s veškerou přísností.
Závodní výbory.
Požadavku po součinnosti
živnostenských inspektorů se závodními
výbory jest plně vyhověno již předpisem
§ 3., lit. e) platného zákona o závodních
výborech ze dne 12. srpna 1921, č. 330 Sb. z. a
n., který výslovně stanoví, že
závodní výbory mají se jedním
členem zúčastniti všech úředních
šetření a komisionálních řízení,
konaných úředními dohlédacími
orgány v záležitostech zákonných
ustanovení o ochraně zaměstnanců.
Ratifikace mezinárodních konvencí.
Ze 24 konvencí týká
se 7 otázek námořních, které
pro náš stát nemají zvlášť
praktického významu. Jedna konvence jest předložena
ke schválení a 2 jsou předmětem řízení.
Ratifikovaných úmluv se strany Československa
jest 8.
Péče o válečné
poškozence.
Sazby důchodů válečných
poškozenců dle čsl. zákonů jsou
sice nižší, dlužno však poukázati,
že hranice invalidity zakládající nárok
na důchod jest v jiných státech vyšší
než u nás; tak v Německu 25%, v Rakousku 36%,
kdežto dle zákonů československých
přísluší invalidovi důchod již
při 20%ní invaliditě. Sociálně-lékařské
prohlídky invalidů, které nemají jen
účel snižovati procento invalidity, nýbrž
přizpůsobiti taxaci skutečnému zdravotnímu
stavu, prováděny jsou lékaři - odborníky
s takovými výsledky, že
zejména v případě interních
nemocí jest procento velmi často zvýšeno.
Lhůty k přihláškám invalidů
prodlouženy byly dvakráte a to zákonem č.
310 z roku 1921 do 31. prosince 1921 a zákonem č.
146 z roku 1923 do 31. prosince 1923. Nutno uvážiti,
že při dalším
prodloužení lhůty bylo by velmi nesnadno zjistiti
dnes, zda poškození na zdraví nastalo skutečně
v době a následkem služby vojenské v
době válečné, neb zda smrt invalidy
jest v souvislosti s jeho poškozením na zdraví
v této době. Přeběrky na zaopatřovacích
požitcích vznikají zpravidla zaviněním
poškozenců samých, kteří nesplní
povinnost oznámiti podle odst. 2. § 31 požitkového
zákona změnu ve svých osobních a majetkových
poměrech a ručí proto za škody z opomenutí
tohoto vzniklé. V případech však, kde
rodinné a majetkové
poměry jsou takové, že by vymáhání
bylo bezvýsledné nebo ohrožovalo existenci
poškozencovu, promíjí ministerstvo přeběrky
a to pokud jde o vyšší částku po
dohodě s ministerstvem financí.
Péče o vystěhovalce.
Ke zmínce o repatriaci bývalých
zajatců ruských dlužno uvésti, že
repatriace z Ruska byla skončena dnem 30. června
1923 a není již v rozpočtu ministerstva sociální
péče úvěru k tomuto účelu.
V odůvodněných případech povoluje
však ještě ministerstvo z úvěru
vystěhovaleckého prostředky
ve formě nouzových výpomocí na repatriaci
našich příslušníků - bývalých
zajatců z Ruska, zvláště je-li prokázáno,
neb může-li se souditi, že zajatec neměl
ve zmíněné lhůtě možnost
se vrátiti.
Ministr vnitra, jakožto správce
ministerstva pro zásobování lidu pronesl
v rozpočtovém výboru toto exposé,
které týká se důležité
agendy tohoto ministerstva:
Zpráva o činnosti
ministerstva pro zásobování lidu otištěna
jest na stránce 333. vládního návrhu
k finančnímu zákonu.
Pokud se týče živé
agendy zabývá se ministerstvo v prvé řadě
kontrolou cen životních potřeb. Při
této cenové kontrole provádějí
orgánové ministerstva současně kontrolu
jakosti mléka a másla.
Revise mléka.
Revisí mléka provedeno bylo u obchodníků mlékem a dovažečů mléka ve Velké Praze | 3.036 |
u producentů, kteří prodávají do Prahy | 1.839 |
u obchodníků mlékem v městech mimo obvod Velké Prahy | 842 |
a u producentů, jichž mléko konsumováno jest v městech mimo obvod Velké Prahy | 2.533 |
celkem | 8.750 |
Na základě těchto revisí učiněno bylo oznámení pro předražování mléka | 546 |
pro nevyznačování jakosti a ceny mléka | 203 |
pro falešné označování mléka | 13 |
pro neoprávněné obchodování mlékem | 23 |
pro různé přestupky | 115 |
Vzorků mléka bylo odebráno při těchto revisích u obchodníků mlékem a prodavačů mléka na ulicích z vozu | 90 |
u producentů, kteří mléko dodávají do Prahy | 297 |
u obchodníků mlékem v městech mimo Velké Prahy | 183 |
u producentů, jichž mléko jest konsumováno mimo obvod Velké Prahy | 418 |
úhrnem | 988. |
Na odebrané vzorky mléka došlo od Státního ústavu pro zkoumání potravin dosud | 661 posudků. |
Nálezy zněly:
Ve | 3 | sbírané, | ||
16 | do 9% | |||
430 | 10 - 20% | |||
128 | 21 - 30% | |||
43 | 31 - 40% | |||
5 | 41 - 50% | |||
1 | 57% | |||
1 | 66% |
v 66 případech bylo
mléko nejen zředěno vodou, ale falšováno
i částečným sebráním
tuku. Ve všech těchto případech učiněno
bylo trestní oznámení.
Máslo.
Při revisích obchodníků
máslem odebráno bylo 112 vzorků másla
podezřelého porušením margarinem. Odebrané
vzorky zkoumány Státním ústavem pro
zkoumání potravin v Praze, při čemž
zjištěno, že v 57 vzorcích bylo porušení
margarinem, ve 2 zkaženým máslem a 1 vzorek
s cizí nepoživatelnou chutí. U 38 vzorků
nebyl výsledek dosud sdělen. Porušení
margarinem zjištěno
zejména v okresu turnovském při dodávkách
na trh v Liberci a Jablonci. Také zde podána byla
trestní oznámení.
Z výsledků těchto
revisí jest viděti, že je v zájmu spotřebitelů
nutná pravidelná kontrola jakosti prodávaného
mléka i másla.
Snížení rozpočtových
výdajů u Úřadů protilichevních
nebude míti pražádného vlivu ani na
rozsah agendy protilichevní ani na počet lichevních
orgánů.
Orgány ministerstva mohou
takové kontroly prováděti jen od případu
k případu. Doporučoval bych však našim
obcím aby zavedly stálou kontrolu na ochranu
svého obyvatelstva.
Protilichevní služba.
Protilichevní služba
vykonávána jest 7 lichevními úřady
(Praha, Plzeň, Brno, Opava, Mor. Ostrava, Bratislava a
Užhorod), které disponují dnes ještě
120 kontrolními orgány. Rozsah této služby
osvětlí nejlépe několik číslic:
V době od 1. ledna do 30. září 1927
provedeno bylo těmi to orgány 41.774 revisí
obchodů, skladišť a tržišť a 30.050
různých jiných šetření.
Na základě těchto
revisí učiněno bylo trestních oznámení:
Pro předražování | 4.238 |
pro lichvu bytovou | 1.180 |
pro neoprávněný obchod | 2.402 |
pro nedodržování předpisů o jednomleté mouce | 172 |
pro falšování potravin | 1.324 |
pro neoznačování zboží cenami | 8.391 |
a různých jiných oznámení | 4.410 |
Namátkovou kontrolou provedenou asi ve
160 případech při dodávkách
uhlí v Praze na povozy bylo shledáno, že v
39 případech jest manko větší
než 2% oproti váze udané na dodacím
lístku. Tyto případy udány soudu.
Dále byl zjištěn 1 případ podvodu
tím, že při ověřování
dodacích lístků bylo používáno
falešných razítek městské váhy.
Z případů projednaných soudně
dlužno uvésti 1 případ, kde správce
uhelného depa jedné z větších
pražských firem potrestán byl žalářem
ve výši 4 měsíců a kočí
žalářem 3 měsíců, oba
bezpodmínečně.
Ministerstvo provádí dále
vládní nařízení ze dne 7. května
1920, č. 377 Sb. z. a n. o potravinových náhražkách.
V tomto oboru podařilo se z prodeje a z výroby vymýtiti
všechny výrobky méněhodnotné,
nebo zdraví škodlivé. V rámci nařízení
provádí se dále za souhlasu ministerstva
financí rozsáhlá
kontrola stupňovitosti rumu a výčepní
kořalky, jakož i denaturovaného lihu k pálení.
Na počátku r. 1927
zorganisovalo ministerstvo pro zásobování
lidu stravovací akci dětí nezaměstnaných
osob, na níž vláda povolila 5,000.000 Kč.
V celé republice stravováno bylo asi 108.000 dětí.
Akce tato prováděna byla v historických zemích
prostřednictvím českých i německých
zemských komisí pro mládež. Na Těšínsku
zúčastnila se jí také polská
zemská komise. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi
prováděla stravovací
akci divise Čsl. červeného kříže
v Bratislavě a v Užhorodě.
Dále pracuje ministerstvo
ještě na tak zvané mrtvé agendě,
to jest na likvidaci vázaného hospodářství.
Po ukončení likvidace
ústředen převzalo ministerstvo vyřízení
pendentních záležitostí. Většinou
jedná se o případy, o které jsou soudní
spory, nebo jimž povoleny byly splátky. S dlužníky
bývalého Státního obilního
ústavu vede se ještě 48 aktivních sporů
a sporů pasivních, kde jest žalován
bývalý Státní obilní ústav,
ještě 23. Jelikož jedná
se o větší částky, nespokojí
se strana zpravidla s rozsudkem I. stolice, nýbrž
odvolávají se k instancím vyšším,
čímž se likvidace protahuje. V době
od 1. ledna 1927 do 31. října t. r. bylo dlužníky
Státního obilního ústavu splaceno
809.114 Kč.
Na moučné dávce
bylo od 1. ledna 1927 do 31. října t. r. vybráno
611.324 Kč a odepsáno 1,064.659 Kč.
U bývalého Státního
ústavu pro tuky, oleje a mléko projednávají
se ještě pohledávky proti státním
úřadům ve výši asi 800.000 Kč
a proti soukromým podnikům asi ve výši
268.000 Kč. Ostatní likvidace jest úplně
skončena.
Také tak zvané zásobovací
základiny na Slovensku jsou likvidovány ministerstvem
pro zásobování lidu. Jsou to župní
zásobovací fondy, které podle župního
zákona přešly na stát a jež vznikly
jednak před převratem, jednak po převratu
v době vázaného hospodářství.
Bylo již vyřízeno na aktivech | 7,354.479 Kč, |
a v pasivech | 9,576.698 Kč, |
k vyřízení zbývá ještě na aktivech | 2,323.285 Kč, |
a na pasivech | 1,767.240 Kč. |
Aktiva sestávají
z pohledávek žup proti Maďarsku za bolševické
škody a z pohledávek na uherských ústřednách,
pasiva jsou dluhy za uherskými ústřednami
a požadavky našich příslušníků
za bolševické škody.
Zásobovací ústav
na Slovensku jest zlikvidován až na pohledávky
proti státním úřadům a zásobovacím
základinám.
Konsolidační a stabilisační
proces našeho národohospodářství
měl přirozeně za následek nejen postupné
zužování okruhu působnosti ministerstva
pro zásobování lidu, nýbrž došel
též výrazu jak v průměrném
snížení počtu zaměstnanectva,
tak i ve zmenšených výdajích rozpočtových.
Kdežto k 1. lednu 1921 vykazovalo ministerstvo pro zásobování
lidu se všemi podřízenými úřady
(hospodářskými, lichevními) 503 zaměstnanců
pragmatikálních i smluvních, činí
jejich skutečný počet k 1. listopadu t. r.
toliko 191, to jest o 312 osob,
tudíž o 62% méně. Nemenší
pokles vykazují též rozpočtové
výdaje, které činily v roce 1921
osobní | 24,088.676 Kč, |
věcné | 24,453.450 Kč, |
úhrnem | 48,522.120 Kč. |
V roce 1928 mají podle
prelimináře činiti
výdaje osobní | 4,981.499 Kč, |
věcné | 5,628.838 Kč, |
úhrnem | 10,610.337 Kč. |
Od r. 1921 při srovnání
s rozpočtovým preliminářem na rok
1928 klesly tudíž osobní výdaje celkem
o 19,107.177 Kč čili o 80%, a věcné
výdaje o 18,824.612 Kč čili o 77%.
Úhrnný pokles výdajů
představuje tudíž částku 37,911.783
Kč, čili 79%.
Při provádění
správní reformy hodlá vláda zrušiti
zemské hospodářské úřady
a sloučiti jich agendu se zemskými politickými
správami. Rovněž agenda lichevních úřadů
bude přenesena na policejní úřady.
V ministerstvu zbyl po restrikci
kádr převážně starších
úředníků, jichž umístění
u jiných resortů činilo obtíže
pro jich vysoké služební pořadí.
Toto úřednictvo,
které s napětím všech sil pracovalo,
aby zdolalo těžké a nevděčné
úkoly, jež byly uloženy ministerstvu v dobách
popřevratových, jest již od r. 1922 stále
v nejistotě co se s ním stane, až ministerstvo
bude zrušeno. Je pochopitelno, že taková nejistota
musí u postižených vyvolati stísněný
stav, který zpravidla nepřispívá ani
ku zvýšení snaživosti a výkonnosti
v úřadě.
Nutno však konstatovati, že úřednictvo
ministerstva pro zásobování lidu vzdor této
nejistotě o svém osudu plní své povinnosti
v neztenčené míře a k plné
spokojenosti.