Konglomerát úkolů,
obsažených v pojmu veřejného zdravotnictva,
jeho správy, lze charakterisovati s trojího hlediska.
Vedle péče o nemocné
vystupuje velmi, zejména v nejnovější
době, do popředí profylaktivní činnost
se všemi zásahy od poučení a výchovy
obyvatelstva až do programového uspořádání
aktivních zásahů veřejně zdravotnických,
k čemuž pak plánovitě přiřazena
býti musí methodická a systemisační
péče o posílení a utužení
obyvatelstva.
Státní správa
zdravotní prostřednictvím Nejvyššího
zdravotního úřadu ve všech těchto
směrech, jak lze z rozpočtového obrazu poznati,
postupuje podle dosažitelných výsledků
v určitém hospodářském, rozpočtovém
obrazu se zračícím cíli.
Majíc na paměti
celkový charakter veřejného zdravotnictví,
snaží se státní zdravotní správa
podepříti veřejně zdravotnickou činnost
vhodným zákonným základem.
Zákonná úprava
směřovati musí k unifikování
jednotlivých právních předpisů,
jež doplněny budou zásadními novými
ustanoveními, což jistě jeviti se bude jak
v úpravě celkové zdravotní služby,
zejména v obcích, tak i v jednotlivých výsecích
zdravotnické správy.
Téměř v konečném
stadiu jsou zákonné osnovy o lékařských
komorách, o lékařské praxi, připravuje
se zákon o úpravě lékárnictví
a ve snaze a v zájmu úpravy kurativní péče
tuberkulosní s využitím vynikajících
klimatických a ostatních předností
Vysokých Tater, úprava léčebná
v této oblasti.
Zákonná osnova o
pomocné praksi porodnické, jakož i o vzdělání
a výcviku porodních pomocnic (porodních asistentek)
již byla podána a projednává
se v senátu.
Potravinářství
bude upraveno a vzhledem k potřebě, aby celá
materie byla vhodně vyčerpána, jednati se
musí s interesovanými resorty, zejména zemědělstvím.
Osobní věci.
Jako v každém resortu,
tak i v resortu ministerstva veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy, osobní záležitosti
jsou odezvou všeobecných personálních
úprav, které znamenajíce zvýšení
požitkové, přirozeně objeví se
i v hospodářském obrazu tohoto resortu.
Zvlášť upraveny
byly poměry obecních, pokud se týče
městských a obvodních lékařů,
kterážto úprava byla první etapou při
úpravě zdravotní služby v obcích.
Zvlášť upraveny
byly také poměry sekundárních lékařů
a asistentů ve státních nemocnicích
a ústavech léčebných, jakož i
ošetřovatelského personálu.
Ústavní péče.
Státní ústavy
léčebné jsou:
Státní nemocnice
na Král. Vinohradech, na Ostravsku, v Bratislavě,
v Košicích, v Žilině, v Lučenci
a v Mukačevě.
Dále:
Státní lékařská
poradna a ošetřovna pro matky a kojence v Bratislavě,
Státní dětský léčebný
ústav Šrobárův v Dolním Smokovci,
státní porodnice a nemocnice pro choroby ženské
v Košicích a státní babická škola
s porodnicí v Užhorodě.
Ve všech těchto léčebných
ústavech postupuje se investičně podle určitého
plánu, aby jednotlivé ústavy dospěly
konečného vypravení podle zjištěné
potřeby.
Nezapomíná se ani
ubytování personálu ať odborného,
zřízeneckého, jakož i ošetřovatelského.
Vybudována velká
obytná budova při státní nemocnici
v Bratislavě, v Košicích, kdež staví
se další obytná budova pro zřízence.
V Praze při všeobecné nemocnici vybudována
obytná budova pro lékaře a ošetřovatelský
personál.
Státní zdravotní ústav.
Státní zdravotní
ústav je v prvé části úplně
dokončen.
Poslední budova, ve které
budou umístěny zejména oddělení
potravinářské, pro zkoumání
léčiv a pak celá administrativa, započata
bude v době nejbližší.
Oddělení pro výrobu
léčivých sér jest již úplně
v činnosti.
Některé z nejběžnějších
druhů sér tu vyráběných, konkurují
velmi vydatně dováženým produktům
z ciziny.
Za 5 měsíců,
po kterou dobu séra loňského roku byla v
prodeji, bylo rozprodáno produktů za 167.772 Kč.
Do 30. září roku letošního již
za 537.344 Kč.
Odbočka Pasteurova oddělení
na Slovensku.
Odbočka Pasteurova oddělení
na Slovensku bude v nejbližší době otevřena
a sice v Košicích.
Pokud by bylo potřeba oddělení
takového pro východní část,
uvažuje se o jeho zřízení i v Žilině,
v souvislosti s vybudováním státní
nemocnice tamtéž.
Péče o osoby
duševně choré.
Obtížným úkolem
pro státní zdravotní správu jest péče
o choromyslné na Slovensku a v Podkarpatské Rusi,
kde není žádného samostatného
ústavu.
Podle dosavadních zákonných
předpisů stát tam musí pečovati
sám o choromyslné a bude proto nutno za každých
okolností, jak příslušná resoluce
se také dožaduje, zříditi vhodný,
dostatečný státní ústav pro
choromyslné na Slovensku.
Zdravotní přirážka.
Vedle podpor z příslušné
účelové položky, udělovány
jsou podpory veřejným nemocnicím a ústavům
léčebným z výnosu zdravotní
přirážky.
Za rok 1926 odvedeno bylo fondu pro podporu
veřejných nemocnic a ústavů léčebných
celkem 15,111.112 Kč, jež podle příslušného
zákonného předpisu byly použity.
Boj protiepidemijní.
Diagramy lze dosvědčiti,
že stav, pokud jde o pokles různých infekčních
chorob, může státní správu plně
uspokojiti, ba může na to s chloubou poukázati.
Proto a vzhledem k vhodně
organisované pohotovosti a plánovité přípravě
pro boj protiepidemijní, bylo možno příslušnou
položku podstatně snížiti.
Jest přirozeno, že
v případě potřeby zdravotní
správa by vše potřebné včas zařídila.
Boj proti sociálním chorobám.
Činnost zdravotnická
v tomto směru jest programová a vykazuje výsledky
daným poměrům odpovídající.
V boji protituberkulosním.
V boji protituberkulosním
podporována jsou zařízení, určená
k prevenci, t. j. dispensáře, poradny, nebo stanice
pro tuberkulosní, podporována jest i péče
léčebná.
Boj protialkoholní.
Státní správa
zdravotní poskytuje podpory podle možnosti svých
prostředků.
Akce protitrachomová na Slovensku.
Tato oční choroba,
která již po celá desetiletí na Slovensku
se šíří, vyžadovala energického
zakročení.
Se systematickým vyhledáváním
trachomem onemocnělých započato bylo již
před třemi léty v bývalé župě
nitranské.
Tělovýchova.
Státní správa
pracuje subvenčně a připravuje základnu
zdravotně tělovýchovné práce
zřízením vhodně uspořádaného
tělovýchovného ústavu.
Assanace.
Požadavky ve směru
tom na státní správu činěné,
jsou stále větší a státní
správa zdravotní se snaží určitým
systémem potřebám nejpalčivějším
vyhověti.
Podnik státních lázní.
Podnik státních
lázní, jak dokazuje zvlášť vydaná
zpráva o stavu a vývoji státních lázní
a programu jich dobudování, snaží se
svoji komercialisační bási uhájiti
a věnuje úsilí k vybudování
státních lázní v Jáchymově
a ve Sliači. Dbá však i úkolů
sociálních.
Subvenční hospodářství.
Pokud reagováno bylo na
subvenční hospodářství resortní,
udělují se podpory na individuelně podávané
žádosti po předběžném jejich
důkladném úředním vyšetření
a není žádných zvláštních
ohledů ani na jednotlivé skupiny, ani na jednotlivé
organisační útvary, tím méně
na rozdíly národnostní.
Pokud páni řečníci
zaujali stanovisko ke kapitole pensijní, vyslovují
jednomyslně přání, aby provedena byla
úprava požitku staropensistů. V tom směru
odpověděl ministr financí, že se nyní
chystá zákon pro staropensisty. Ti, kteří
nebyli účastni propočítání
služební doby, mají dostati určitý
kvotový přídavek; také se mají
pro staropensisty stanoviti minimální pense. Tato
opatření budou dohromady vyžadovati
nákladu asi 70,000.000 Kč. Osnova byla již
předložena ministerské radě, projednává
se mezi ministerstvy a bude co nejdříve předložena
parlamentu. Zároveň se jedná o úhradu
tohoto zvýšeného nákladu.
K výtce, že poměr
mezi nákladem na vojenské pense a nákladem
na civilní pense jest příznivější
pro vojenský odbor, třeba upozorniti, že obojí
pense se vyměřují a vyplácejí
na základě zákonných nároků.
Výše těchto nároků spočívá
celkem na stejnoměrné basi. Vyplyne-li pak při
celkovém nákladu příznivější
procentní poměr
pro jednu kategorii, nelze v tom hledati újmu kategorie
druhé. Také nelze srovnávati náklad
na pense s částkou přijatou na pensijních
příspěvcích, neboť pense se platí
pensistům a pozůstalým, kdežto pensijní
příspěvky platí aktivní zaměstnanci
ze svého služného.
Na stížnost, že
percipienti nejsou informováni o vykonaných srážkách,
uvádí se toto: V lednu každého roku
se u všech percipientů rozvedou v útržcích
platenek jednotlivé srážky podrobně.
Poněvadž v dalších měsících
se vykázané srážky mění
pouze u nepatrného počtu percipientů, vykazují
pensijní likvidatury v dalších měsících
pouze celek srážek a teprve, nastane-li proti dřívějším
měsícům změna, detailují se
opět jednotlivé srážky, takže percipient
může sledovati celý rok výši a
druh učiněných
srážek, porovná-li jednotlivé útržky.
Tento způsob likvidování znamená úsporu
pracovních sil, která činí na příklad
v Praze při 2.000 percipientech 2 pracovní síly.
Požadavku, aby úplně
byly uvolněny cesty pensistů do ciziny a pobyt tam,
nelze za daných poměrů vyhověti. Dosavadní
předpisy v tom směru byly však již značně
zmírněny a benevolentně se při jejich
užití postupuje. Úplné jich odstranění
není možné také proto, poněvadž
příliš veliký počet našich
pensistů trvale dosud dlí v cizině. Kromě
toho nutno míti
na zřeteli i okolnost, že státy sousední
vzniklé na území bývalého Rakousko-Uherska
zmíněných předpis také neodstranily.
Výdaje ministerstva
financí preliminují se na rok 1928 částkou
534,5 mil. Kč, tedy proti roku 1927 o 50,8 mil. Kč
výše, z čehož připadá na
zvýšení osobních výdajů
41,6 mil. Kč hlavně v důsledku úpravy
platů státních zaměstnanců
a provádění berní reformy.
Příjmy ministerstva
financí preliminovány jsou částkou
7441,8 mil. Kč a tvoří 78% celkových
státních příjmů. Snížení
proti r. 1927 o 233,1 mil. Kč spočívá
hlavně v berní reformě.
Při jednání
o rozpočtu ministerstva financí bylo se namnoze
dotknuto finančních a hospodářských
poměrů vůbec a otázek s tím
souvisejících, o čemž stala se již
zpředu zmínka v části všeobecně.
Jednotlivosti uvedeny jsou v odstavcích následujících.
Vyrovnání mezistátních pohledávek.
K dotazu, v jakém stavu
jest jednání s cessionářskými
státy o vyrovnání vzájemných
pohledávek a závazků, vzniklých
do 26. února 1919 v korunách
rak. uherských mezi věřiteli a dlužníky
československými a cizími, dlužno odpověděti:
I. Otázka tato jest
konečně vyřízena:
1. S královstvím Italským (článek
1. úmluvy právně-finanční z
23. března 1921, č. 132/24 Sb. z. a n. a prováděcí
zákon č. 151/26 Sb. z. a n.).
Vyrovnání děje
se přímo mezi věřitelem a dlužníkem
podle přepočítacího klíče.
2. S republikou Rakouskou
(úmluva z 18. června 1924, č. 60/1926 Sb.
z. a n., prováděcí zákon č.
220/25 Sb. z. a n. a vládní nařízení
č. 181/26 Sb. z. a n.).
Vyrovnání děje
se clearingem zúčtovacích míst.
3. S republikou Polskou
(článek 60 až 68 smlouvy o otázkách
právních a finančních z 23. dubna
1925, č. 56/26 Sb. z. a n.).
Valorisace cenných papírů
polských, sepsaných podle vyhlášky ministra
financí č. 212/25 Sb. z. a n., připravená
zápisem z 8. listopadu 1927.
II. Řešení
otázky připraveno soupisem pohledávek a závazků:
1. S královstvím Srbů,
Chorvatů a Slovinců (soupis
podle vyhlášky ministra financí č. 415/21
Sb. z. a n.).
2. S královstvím Maďarským
(soupisem podle vládního nařízení
č. 224/24 Sb. z. a n.).
Pokračování
v jednání o konečnou úpravu dané
otázky s oběma těmito státy se znovu
připravuje.
III. Nedošlo dosud k jednání s královstvím
Rumunským.
Navázání
tohoto jednání se připravuje.
Kvalifikace fin. úředníků.
V rozpočtovém výboru
bylo poukazováno na snížení kvalifikace
u fin. úředníků.
K tomu je nutno připojiti toto vysvětlení:
Kvalifikaci nutno prováděti
tak, aby nebyla pouhou formalitou; z toho plyne, že nezbytně
nutno omezovati posudek "výborný" na případy
skutečně zvláštní způsobilosti
a snaživosti, kterou nový platový zákon
snaží se podpořiti a pokud v rámci všeobecných
norem možno také odměniti. Podle předpisů
vydaných k služební pragmatice třeba
v kvalifikačním popisu znějícím
"výborný"
výslovně uvésti konkrétní skutečnosti
resp. zásluhy, který tento výjimečný
kalkul odůvodňují. Platový zákon
ve snaze vyloučiti případné nestejnoměrnosti
nebo z ní plynoucí možné křivdy
zavedl zvýšenou právní ochranu zaměstnanců
přípustností stížností
i do "dobré" kvalifikace, čímž
ovšem počet stížností značně
vzrostl. Z této okolnosti vznikl mimo parlament i v parlamentě
dojem, že kvalifikace se provádí ostřeji
než dosud. Nějaké pokyny k zostřenému
provádění kvalifikací nebyly ministerstvem
financí vydány,
byly jen zdůrazněny dosavadní předpisy
zejména ohledně kvalifikačního posudku
"výborný".
Cestovní a stravné.
K výtce, že na "Cestovné
a stravné" jest v rozpočtu preliminována
příliš vysoká částka,
dlužno uvážiti, že pokud běží
o ministerstvo financí částka 45,5 mil. Kč
byla vypočtena jednak podle skutečné potřeby
v posledních třech letech, jednak podle počtu
zaměstnanců, jakož i se zřetelem na
nezbytnost vnějších služebních
úkonů. Na tomto úvěru participuje
hlavně pohraniční finanční
stráž, důchodková
kontrola, evidence katastru daně pozemkové a revisní
odbor, jejichž služba jest výhradně anebo
po většině pochůzková. Bylo zařízeno
přezkoušení této cifry a bude snahou
finanční správy snížiti ji pokud
možno, snížení přespřílišné
mělo by však v zápětí
snížení služebních výkonů
a tím i snížení příjmů
z toho plynoucích.
Revisní odbor.
Při rozpočtové
debatě stala se též zmínka o významu
a potřebnosti revisního odboru ministerstva financí.
Statistická data o počtu a výsledcích
revisí v posledních třech letech, jakož
i o nákladu s nimi spojeném podávají
sice velmi příznivý resultát, ještě
důležitější moment, který
ovšem číselně vyjádřiti
se nedá, dlužno však spatřovati v morálním
účinku existence této kontrolní instituce,
která pouhou možností revise jistě v
mnohých případech má za následek
správné nebo aspoň správnější
přiznávání. Přeměna
revisního odboru v samostatný revisní úřad
ve smyslu čl. III. uvád. ustanovení zákona
o přímých daních z roku 1927 jest
předmětem přípravného řízení
a příslušná osnova vládního
nařízení bude v nejbližší
době podána.
Systemisace berních
vykonavatelů.
Před platovým zákonem
- resp. před systemisací nelišili se berní
vykonavatelé co do služebního poměru
od obyčejných kancelářských
zřízenců. Při systemisaci bylo systemisováno
pro celkový počet 602 berních vykonavatelů
v I. plat. stupnici 61 míst, v II. plat. stupnici 254 míst,
t. j. 521/3%
míst je v nejvyšších platových
stupnicích; naproti tomu pro celkový počet
1052 kanc. zřízenců bylo systemisováno
v I. plat. stupnici 11 míst a v II. platové stupnici
200 míst, t. j. 20% míst je v nejvyšších
platových stupnicích. Z tohoto srovnání
plyne, že berní vykonavatelé nemohou tvrditi,
že systemisace necenila náležitě jejich
odpovědnou službu.
Dvojí frekvence ve Velké Praze.
K dokončení
depurační akce
u berních úřadů
a zúčtovacích oddělení nařídilo
zemské finanční ředitelství
v Praze usnesením z 8. října 1927, č.
Pr. 103/129, pro tyto úřady osmihodinovou pracovní
dobu ve dvojí frekvenci od 8 - 12 a od 13,30 - 17,30. Uznávajíc
však obtíže, které dvojitá frekvence
působila úřednictvu přidělenému
ve Velké Praze, zemské finanční ředitelství
odvolalo dvojitou docházku pro berní úřady
a zúčtovací oddělení Velké
Prahy vynesením z 20. října 1927, č.
Pr. 103/134. Ovšem osmihodinová pracovní doba
byla ponechána i při jednoduché docházce.
Podobné opatření z úsporných
důvodů byla provedeno i v Plzni.
Odčítání
čekatelského roku smluvním berním
úředníkům na Podkarpatské Rusi
při jmenování definitivním.
Pokud se týče otázky
čekatelského roku na Podkarpatské Rusi, trvá
ministerstvo financí na stanovisku, vyjádřeném
v odpovědi ministra financí z 22. března
1927 na interpelaci čís. tisku 957/VIII, poněvadž
nález nejvyššího správního
soudu, který byl uváděn ve specielní
debatě, nelze generalisovati a aplikovati
na všechny případy, mající jiný
podklad.
Celní úřady.
Stížnost, že
celním úředníkům, přiděleným
čsl. celním úřadům v cizině,
nevyplácí se činovné podle skupiny
míst A, jak jim podle platového zákona přísluší,
sluší vysvětliti tím, že celní
úředníci, kteří konají
službu ve vnitrozemí (na př. na silnici na
území čsl. republiky), byť i formálně
byli přiděleni úřadu, jehož sídlo
je v cizině, nemohou obdržeti výhody §
12, odst. 9 P. Z., ježto jejich trvalé úřední
působiště není mimo území
republiky, jak zákon
výslovně žádá. Sídlo a
pojmenování úřadu, k němuž
jsou přiděleni, nerozhoduje, nýbrž skutečné
úřední působiště podle
faktických služebních poměrů
úředníka. Činovné skupiny míst
A se však poskytuje všem celním úředníkům,
kteří vyhovují citovanému předpisu
platového zákona.
Pohraniční finanční
stráž.
Pokud šlo o stížnosti
pronesené ohledně pohraniční finanční
stráže, sluší podotknouti, že bude
možna kritika teprve, až služební i platové
poměry této kategorie budou ve všech směrech
upraveny. Poněvadž se však právě
ohledně této kategorie dějí přípravy
k zpracování vládního nařízení
podle § 210 Platového zákona, finanční
správa všechny stesky a stížnosti při
tom uváží a hodlá je v rámci
možnosti se zřetelem k nezbytné jednotnosti
úpravy, poměrů v ostatních
strážních sborech odstraniti. Projevenému
přání, aby zrušena byla tajná
kvalifikace, zamýšlí ministerstvo financí
vyhověti při vydání nového
služebního předpisu.
Žádáno bylo,
aby byl umožněn odliv pohraniční finanční
stráže do vnitrozemí. Ministerstvo financí
hodlá všeobecně zaříditi, aby
kvalifikované síly, pokud vykazují předepsané
vzdělání, v prvé řadě
přijímány byly za čekatele důchodkové
kontroly. Pro ostatní síly nemá sice finanční
správa ve vnitrozemí dostatek vhodných míst,
hodlá však působiti též
k tomu, aby i těmto silám bylo možno v případě
potřeby nalézti jiné zaměstnání
ve finanční službě. Požadované
vyhražení vnitrozemských míst v jiných
resortech pro příslušníky pohraniční
finanční stráže vyžadovalo by vydání
nového zákona.
Přímé
daně.
K projeveným obavám,
že vyskytnou se četné obtíže, nebude-li
depurační akce hotova do provádění
berní reformy, prohlásil ministr financí,
že prakticky depurační akce byla zahájena
počátkem roku 1926. Bylo vyřízeno
již asi 8 milionů aktů a u oněch úřadů,
které daně
předpisují, jsme již s depurační
akcí hotovi. Nyní depurační akce přesune
se na berní úřady. S provedením depurační
akce vybráním předepsaných daní
nemůže býti před reformou daní
hotovo nejenom úřednictvo, ale nemůžeme
s ní býti hotovi také proto, že
prostě nemůžeme také tak rychle peníze
z národního hospodářství vybrati.
Je to naprosto neproveditelno, abychom národnímu
hospodářství v několika měsících
chtěli vzíti tolik miliard. To bude vyžadovati
zvýšení práce ještě po dlouhou
dobu. S tím souvisí stížnost,
že nemůžeme vystačiti se svým úřednictvem.
Jest jisto, že finanční správa měla
úřednictva málo a teprve později na
naléhavou žádost povolila jí vláda
800 nových sil na depurační akci. Akce tato
byla provedena premiemi za provedenou práci a za kvalitní
práci a také v tomto případě
nebude jiné pomoci, nežli systémem akordantů
tento veliký úkol zdolati. Depurační
akce každým způsobem jest jedna z největších
věcí, kterou jsme provedli.
K předneseným požadavkům,
aby při dani důchodové vybírané
srážkou byl zjednodušen způsob vybírání
daně a zaměstnavatelé osvobozeni od příliš
velkých formalit a aby také dělnictvu dostalo
se patřičných úlev, ujišťuje
ministr financí, že má vůli vycházeti
dělnictvu ohledně srážkové daně
co nejvíce vstříc a že pro srážkovou
daň byly vydány před v nedělemi instrukce,
které pro veliké podniky, kde byly věci komplikované,
znamenají značné úlevy. V prvé
době to místy vrzá a není to ještě
zaběhané a ministr dá příkaz,
aby v takových případech vycházelo
se benevolentně vstříc.
K žádosti, aby při
vybíráni přímých daní
byla větší přísnost, odpověděl
ministr financí, že ta souvisí s provedením
depurace. V r. 1926 se dalo těžce exekvovati, protože
tu byla hospodářská krise. V době,
když je konjunktura, může se přirozeně
spíše vymáhati
daň nežli v dobách špatných. To
navzájem spolu souvisí. Hlavní věcí
jest, aby nevznikaly nové nedoplatky jako dříve
u daně z obratu, kde jsme nyní úvěr
úplně zastavili, protože jsou to svěřené
peníze, které musí býti odváděny
včas.
K žádostem, aby ve
vyúčtování daní byl zaveden
pořádek formou kontokorentní, poznamenal
ministr, že dosažení tohoto cíle, totiž,
aby poplatník dostal všechny platební rozkazy
najednou s kontokorentem, aby věděl, kolik je dlužen
a kolik v nejbližším roce bude platiti, je právě
jeho ideálem. Připomíná
však, že mechanické a technické obtíže,
které se kladou v cestu tomuto ideálu, jsou nesmírné.
Proto v nařízení k berní reformě
je ustanovení, že finanční správa
se zmocňuje učiniti v tom směru v nejbližším
roce pokus v řadě okresů. Podle
získaných zkušeností půjde finanční
správa dále. V příštím
roce budou sice ještě daňové knížky,
ale jejich formuláře jinak se upraví, aby
každému obyčejnému poplatníkovi
byly srozumitelné, aby nepředstavovaly nějaké
pojmy účetní vědy.
K opětovně předneseným
stížnostem, že finanční správa
zachází benevolentněji s poplatníky
velkými než malými a že odpověď
na interpelaci o jednotlivých konkrétních
případech nebyla uspokojující, projevil
ministr financí ochotu dáti tazateli, má-li
nedůvěru a myslí-li, že věc snad
byla špatně pracována, k nahlédnutí
příslušné spisy, bude-li ovšem
zaručena naprostá mlčenlivost, jaká
je nevyhnutelně nutna. Dělá to několik
lidí, kteří mají čest v těle
a na tu jim sahati bylo by odvážno. Je to věru
něco nejhoršího, co se může
finančnímu úředníku dávat,
volné uvážení při daních,
kde jsou milionové obraty, aby nepřišel do
podezření, že nakonec vychází
nějaký ten halíř ztráty. U
nás se postupuje podle zákona a předpisů,
nějaké neodůvodněné nadržování
určitým poplatníkům neexistuje.
K vývodům ministra
financí a k požadavkům resp. přáním
jednotlivých řečníků dlužno
dodati, že také vyúčtování
přirážek samosprávných svazků
a přeplatků na dávce z majetku a přírůstku
na majetku úzce souvisí s depurační
akcí. Neboť stejnou měrou jakou bude postupovati
placení daní státních, bude umožněno
též vyúčtování se samosprávnými
svazky, poněvadž s daní státní
jsou placeny též připadající
autonomní přirážky resp. ze zaplacených
daní jsou přikazovány samosprávným
svazkům stanovené příděly.
Možno v dobré
víře očekávati, že s postupující
depurační akci, na které má finanční
správa stejný zájem jako samosprávné
svazky a poplatnictvo, budou v dohledné době odstraněný
příčiny k stížnostem na nejasnosti
co do výše daňových dluhů a jich
evidence u berních úřadů.
K výtce, že výnos
daně domovní třídní byl pro
rok 1927 preliminován částkou 3,500.000 Kč,
pro rok 1928 je však vykázán částkou
per 13,410.000 Kč, tedy na úkor malých poplatníků
značně vyšší, dlužno uvésti,
že částka per 3,500.000 Kč představuje
podíl státu po srážce podílu
obcí a fondů, kteréžto částce
odpovídá v rozpočtu na r. 1828 částka
per 1,410.000 Kč, a týká se jen nedoplatků
daně třídní za minulá léta,
kdežto zbytek částky per 13,410.000 Kč
značí výnos plynoucí cele obcím
a fondům.
Pokud jde o výtky týkající
se důchodové daně vybírané
srážkou, sděluje ministr, že tiskopisy
k uplatnění výhod podle § 31 zákona
o přímých daních byly vydány
již počátkem srpna. Někde zaviněny
první obtíže tím, že si obecní
úřady včas tiskopisy od berních správ
nevyžádaly.
Z tohoto důvodu nebude jediný dělník
poškozen, poněvadž byl vydán pokyn, aby
byly podobné případy již u plátců
reasumovány, jakmile byl průkaz předložen.
Stížnosti na komplikovanost
ustanovení o srážkové dani nejsou zcela
oprávněny, neboť provádění
nařízení žádá od zaměstnavatelů
pouze výpočet srážkové daně
podle vydaných tabulek na základě vyplacené
hrubé mzdy a předložení výplatních
listin vždy za 2 měsíce finančnímu
úřadu k přezkoušení. Povinnost
vedení výplatních listin neznamená
nové zatížení,
poněvadž přece jsou zaměstnavatelé
již podle zákona o nemocenském pojištění
z r. 1924 povinni tyto listiny vésti. Dalšího
zatížení zaměstnavatelů není,
vždy předkládání výkazů
o ročních požitcích je povinností,
která trvá již od r. 1898.
Při provádění
daňové srážky musí býti
dána možnost finanční správě,
aby kontrolovala správnost údajů zaměstnavatelů.
To se děje porovnáváním se zápisy
nemocenských pojišťoven. V tomto směru
vydalo již ministerstvo financí pokyny, aby tato kontrola,
pokud jde o veliké firmy,
byla prováděna ne nemocenskou pojišťovnou,
nýbrž finančními úředníky.
Tím bylo také v podstatě do jisté
míry oprávněným stížnostem
pojišťoven vyhověno. Mají-li nemocenské
pojišťovny s touto kontrolou jistou zvýšenou
práci, vyrovná se tato zvýšená
námaha výhodám,
jež pojišťovny získají právě
z tohoto porovnání; vždyť se nemocenské
pojišťovny samy o tento způsob kontroly přičiňovaly.
Byly-li někde provedeny srážky; třeba
není v tom kterém případě daňové
povinnosti, bude přeplatek podle výslovného
znění zákona
vrácen z úřední povinnosti, takže
nebude vrácení vyžadovati jakékoliv
součinnosti dělníkovy.
Podle ujištění
ministerstva financí budou berní správy bez
meškání upozorněny, aby ve smyslu §
42 zákona vzniklé sad sporý mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli o provedení srážky
okamžitě řešily.
Konečně ministerstvo
financí dá pokyn, aby nemocenské pojišťovny
nesrážely v budoucnosti daň z t. zv. příspěvku
za kojení. Podobné případy mohly býti
ostatně jen zcela řídké, poněvadž
tyto případy mohly nastati jen u zaměstnaných
matek s průměrným denním výdělkem
nejméně 31,50 Kč, a takových jest,
jak známo, velmi poskrovnu.
Agenda srážkové
daně jest neobyčejně rozsáhlá,
poněvadž jde o srážku prováděnou
statisícům zaměstnanců. Možno
s plnou bezpečností očekávati, že
po přemožení pochopitelných počátečných
obtíží stroj již v nejbližších
měsících poběhne zcela pravidelně,
umožní-li to ovšem zaměstnavatelé
tím, že budou konati svoje zákonné povinnosti,
aniž by musili k tomu býti donucováni pořádkovými
pokutami. Podle sdělení
finančního ministerstva bohužel nejméně
třetina zaměstnavatelů dosud této
své povinnosti nevyhověla.