Kapitola 19. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.

Všeobecné hledisko.

Konglomerát úkolů, obsažených v pojmu veřejného zdravotnictva, jeho správy, lze charakterisovati s trojího hlediska.

Vedle péče o nemocné vystupuje velmi, zejména v nejnovější době, do popředí profylaktivní činnost se všemi zásahy od poučení a výchovy obyvatelstva až do programového uspořádání aktivních zásahů veřejně zdravotnických, k čemuž pak plánovitě přiřazena býti musí methodická a systemisační péče o posílení a utužení obyvatelstva.

Státní správa zdravotní prostřednictvím Nejvyššího zdravotního úřadu ve všech těchto směrech, jak lze z rozpočtového obrazu poznati, postupuje podle dosažitelných výsledků v určitém hospodářském, rozpočtovém obrazu se zračícím cíli.

Legislativní činnost.

Majíc na paměti celkový charakter veřejného zdravotnictví, snaží se státní zdravotní správa podepříti veřejně zdravotnickou činnost vhodným zákonným základem.

Zákonná úprava směřovati musí k unifikování jednotlivých právních předpisů, jež doplněny budou zásadními novými ustanoveními, což jistě jeviti se bude jak v úpravě celkové zdravotní služby, zejména v obcích, tak i v jednotlivých výsecích zdravotnické správy.

Téměř v konečném stadiu jsou zákonné osnovy o lékařských komorách, o lékařské praxi, připravuje se zákon o úpravě lékárnictví a ve snaze a v zájmu úpravy kurativní péče tuberkulosní s využitím vynikajících klimatických a ostatních předností Vysokých Tater, úprava léčebná v této oblasti.

Zákonná osnova o pomocné praksi porodnické, jakož i o vzdělání a výcviku porodních pomocnic (porodních asistentek) již byla podána a projednává se v senátu.

Potravinářství bude upraveno a vzhledem k potřebě, aby celá materie byla vhodně vyčerpána, jednati se musí s interesovanými resorty, zejména zemědělstvím.

Osobní věci.

Jako v každém resortu, tak i v resortu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, osobní záležitosti jsou odezvou všeobecných personálních úprav, které znamenajíce zvýšení požitkové, přirozeně objeví se i v hospodářském obrazu tohoto resortu.

Zvlášť upraveny byly poměry obecních, pokud se týče městských a obvodních lékařů, kterážto úprava byla první etapou při úpravě zdravotní služby v obcích.

Zvlášť upraveny byly také poměry sekundárních lékařů a asistentů ve státních nemocnicích a ústavech léčebných, jakož i ošetřovatelského personálu.

Ústavní péče.

Státní ústavy léčebné jsou:

Státní nemocnice na Král. Vinohradech, na Ostravsku, v Bratislavě, v Košicích, v Žilině, v Lučenci a v Mukačevě.

Dále:

Státní lékařská poradna a ošetřovna pro matky a kojence v Bratislavě, Státní dětský léčebný ústav Šrobárův v Dolním Smokovci, státní porodnice a nemocnice pro choroby ženské v Košicích a státní babická škola s porodnicí v Užhorodě.

Ve všech těchto léčebných ústavech postupuje se investičně podle určitého plánu, aby jednotlivé ústavy dospěly konečného vypravení podle zjištěné potřeby.

Nezapomíná se ani ubytování personálu ať odborného, zřízeneckého, jakož i ošetřovatelského.

Vybudována velká obytná budova při státní nemocnici v Bratislavě, v Košicích, kdež staví se další obytná budova pro zřízence. V Praze při všeobecné nemocnici vybudována obytná budova pro lékaře a ošetřovatelský personál.

Státní zdravotní ústav.

Státní zdravotní ústav je v prvé části úplně dokončen.

Poslední budova, ve které budou umístěny zejména oddělení potravinářské, pro zkoumání léčiv a pak celá administrativa, započata bude v době nejbližší.

Oddělení pro výrobu léčivých sér jest již úplně v činnosti.

Některé z nejběžnějších druhů sér tu vyráběných, konkurují velmi vydatně dováženým produktům z ciziny.

Za 5 měsíců, po kterou dobu séra loňského roku byla v prodeji, bylo rozprodáno produktů za 167.772 Kč. Do 30. září roku letošního již za 537.344 Kč.

Odbočka Pasteurova oddělení na Slovensku.

Odbočka Pasteurova oddělení na Slovensku bude v nejbližší době otevřena a sice v Košicích.

Pokud by bylo potřeba oddělení takového pro východní část, uvažuje se o jeho zřízení i v Žilině, v souvislosti s vybudováním státní nemocnice tamtéž.

Péče o osoby duševně choré.

Obtížným úkolem pro státní zdravotní správu jest péče o choromyslné na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kde není žádného samostatného ústavu.

Podle dosavadních zákonných předpisů stát tam musí pečovati sám o choromyslné a bude proto nutno za každých okolností, jak příslušná resoluce se také dožaduje, zříditi vhodný, dostatečný státní ústav pro choromyslné na Slovensku.

Zdravotní přirážka.

Vedle podpor z příslušné účelové položky, udělovány jsou podpory veřejným nemocnicím a ústavům léčebným z výnosu zdravotní přirážky.

Za rok 1926 odvedeno bylo fondu pro podporu veřejných nemocnic a ústavů léčebných celkem 15,111.112 Kč, jež podle příslušného zákonného předpisu byly použity.

Boj protiepidemijní.

Diagramy lze dosvědčiti, že stav, pokud jde o pokles různých infekčních chorob, může státní správu plně uspokojiti, ba může na to s chloubou poukázati.

Proto a vzhledem k vhodně organisované pohotovosti a plánovité přípravě pro boj protiepidemijní, bylo možno příslušnou položku podstatně snížiti.

Jest přirozeno, že v případě potřeby zdravotní správa by vše potřebné včas zařídila.

Boj proti sociálním chorobám.

Činnost zdravotnická v tomto směru jest programová a vykazuje výsledky daným poměrům odpovídající.

V boji protituberkulosním.

V boji protituberkulosním podporována jsou zařízení, určená k prevenci, t. j. dispensáře, poradny, nebo stanice pro tuberkulosní, podporována jest i péče léčebná.

Boj protialkoholní.

Státní správa zdravotní poskytuje podpory podle možnosti svých prostředků.

Akce protitrachomová na Slovensku.

Tato oční choroba, která již po celá desetiletí na Slovensku se šíří, vyžadovala energického zakročení.

Se systematickým vyhledáváním trachomem onemocnělých započato bylo již před třemi léty v bývalé župě nitranské.

Tělovýchova.

Státní správa pracuje subvenčně a připravuje základnu zdravotně tělovýchovné práce zřízením vhodně uspořádaného tělovýchovného ústavu.

Assanace.

Požadavky ve směru tom na státní správu činěné, jsou stále větší a státní správa zdravotní se snaží určitým systémem potřebám nejpalčivějším vyhověti.

Podnik státních lázní.

Podnik státních lázní, jak dokazuje zvlášť vydaná zpráva o stavu a vývoji státních lázní a programu jich dobudování, snaží se svoji komercialisační bási uhájiti a věnuje úsilí k vybudování státních lázní v Jáchymově a ve Sliači. Dbá však i úkolů sociálních.

Subvenční hospodářství.

Pokud reagováno bylo na subvenční hospodářství resortní, udělují se podpory na individuelně podávané žádosti po předběžném jejich důkladném úředním vyšetření a není žádných zvláštních ohledů ani na jednotlivé skupiny, ani na jednotlivé organisační útvary, tím méně na rozdíly národnostní.

Kapitola 20. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Pokud páni řečníci zaujali stanovisko ke kapitole pensijní, vyslovují jednomyslně přání, aby provedena byla úprava požitku staropensistů. V tom směru odpověděl ministr financí, že se nyní chystá zákon pro staropensisty. Ti, kteří nebyli účastni propočítání služební doby, mají dostati určitý kvotový přídavek; také se mají pro staropensisty stanoviti minimální pense. Tato opatření budou dohromady vyžadovati nákladu asi 70,000.000 Kč. Osnova byla již předložena ministerské radě, projednává se mezi ministerstvy a bude co nejdříve předložena parlamentu. Zároveň se jedná o úhradu tohoto zvýšeného nákladu.

K výtce, že poměr mezi nákladem na vojenské pense a nákladem na civilní pense jest příznivější pro vojenský odbor, třeba upozorniti, že obojí pense se vyměřují a vyplácejí na základě zákonných nároků. Výše těchto nároků spočívá celkem na stejnoměrné basi. Vyplyne-li pak při celkovém nákladu příznivější procentní poměr pro jednu kategorii, nelze v tom hledati újmu kategorie druhé. Také nelze srovnávati náklad na pense s částkou přijatou na pensijních příspěvcích, neboť pense se platí pensistům a pozůstalým, kdežto pensijní příspěvky platí aktivní zaměstnanci ze svého služného.

Na stížnost, že percipienti nejsou informováni o vykonaných srážkách, uvádí se toto: V lednu každého roku se u všech percipientů rozvedou v útržcích platenek jednotlivé srážky podrobně. Poněvadž v dalších měsících se vykázané srážky mění pouze u nepatrného počtu percipientů, vykazují pensijní likvidatury v dalších měsících pouze celek srážek a teprve, nastane-li proti dřívějším měsícům změna, detailují se opět jednotlivé srážky, takže percipient může sledovati celý rok výši a druh učiněných srážek, porovná-li jednotlivé útržky. Tento způsob likvidování znamená úsporu pracovních sil, která činí na příklad v Praze při 2.000 percipientech 2 pracovní síly.

Požadavku, aby úplně byly uvolněny cesty pensistů do ciziny a pobyt tam, nelze za daných poměrů vyhověti. Dosavadní předpisy v tom směru byly však již značně zmírněny a benevolentně se při jejich užití postupuje. Úplné jich odstranění není možné také proto, poněvadž příliš veliký počet našich pensistů trvale dosud dlí v cizině. Kromě toho nutno míti na zřeteli i okolnost, že státy sousední vzniklé na území bývalého Rakousko-Uherska zmíněných předpis také neodstranily.

Kapitola 21. Ministerstvo financí.

Výdaje ministerstva financí preliminují se na rok 1928 částkou 534,5 mil. Kč, tedy proti roku 1927 o 50,8 mil. Kč výše, z čehož připadá na zvýšení osobních výdajů 41,6 mil. Kč hlavně v důsledku úpravy platů státních zaměstnanců a provádění berní reformy.

Příjmy ministerstva financí preliminovány jsou částkou 7441,8 mil. Kč a tvoří 78% celkových státních příjmů. Snížení proti r. 1927 o 233,1 mil. Kč spočívá hlavně v berní reformě.

Při jednání o rozpočtu ministerstva financí bylo se namnoze dotknuto finančních a hospodářských poměrů vůbec a otázek s tím souvisejících, o čemž stala se již zpředu zmínka v části všeobecně.

Jednotlivosti uvedeny jsou v odstavcích následujících.

Vyrovnání mezistátních pohledávek.

K dotazu, v jakém stavu jest jednání s cessionářskými státy o vyrovnání vzájemných pohledávek a závazků, vzniklých do 26. února 1919 v korunách rak. uherských mezi věřiteli a dlužníky československými a cizími, dlužno odpověděti:

I. Otázka tato jest konečně vyřízena:

1. S královstvím Italským (článek 1. úmluvy právně-finanční z 23. března 1921, č. 132/24 Sb. z. a n. a prováděcí zákon č. 151/26 Sb. z. a n.).

Vyrovnání děje se přímo mezi věřitelem a dlužníkem podle přepočítacího klíče.

2. S republikou Rakouskou (úmluva z 18. června 1924, č. 60/1926 Sb. z. a n., prováděcí zákon č. 220/25 Sb. z. a n. a vládní nařízení č. 181/26 Sb. z. a n.).

Vyrovnání děje se clearingem zúčtovacích míst.

3. S republikou Polskou (článek 60 až 68 smlouvy o otázkách právních a finančních z 23. dubna 1925, č. 56/26 Sb. z. a n.).

Valorisace cenných papírů polských, sepsaných podle vyhlášky ministra financí č. 212/25 Sb. z. a n., připravená zápisem z 8. listopadu 1927.

II. Řešení otázky připraveno soupisem pohledávek a závazků:

1. S královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců (soupis podle vyhlášky ministra financí č. 415/21 Sb. z. a n.).

2. S královstvím Maďarským (soupisem podle vládního nařízení č. 224/24 Sb. z. a n.).

Pokračování v jednání o konečnou úpravu dané otázky s oběma těmito státy se znovu připravuje.

III. Nedošlo dosud k jednání s královstvím Rumunským.

Navázání tohoto jednání se připravuje.

Kvalifikace fin. úředníků.

V rozpočtovém výboru bylo poukazováno na snížení kvalifikace u fin. úředníků. K tomu je nutno připojiti toto vysvětlení:

Kvalifikaci nutno prováděti tak, aby nebyla pouhou formalitou; z toho plyne, že nezbytně nutno omezovati posudek "výborný" na případy skutečně zvláštní způsobilosti a snaživosti, kterou nový platový zákon snaží se podpořiti a pokud v rámci všeobecných norem možno také odměniti. Podle předpisů vydaných k služební pragmatice třeba v kvalifikačním popisu znějícím "výborný" výslovně uvésti konkrétní skutečnosti resp. zásluhy, který tento výjimečný kalkul odůvodňují. Platový zákon ve snaze vyloučiti případné nestejnoměrnosti nebo z ní plynoucí možné křivdy zavedl zvýšenou právní ochranu zaměstnanců přípustností stížností i do "dobré" kvalifikace, čímž ovšem počet stížností značně vzrostl. Z této okolnosti vznikl mimo parlament i v parlamentě dojem, že kvalifikace se provádí ostřeji než dosud. Nějaké pokyny k zostřenému provádění kvalifikací nebyly ministerstvem financí vydány, byly jen zdůrazněny dosavadní předpisy zejména ohledně kvalifikačního posudku "výborný".

Cestovní a stravné.

K výtce, že na "Cestovné a stravné" jest v rozpočtu preliminována příliš vysoká částka, dlužno uvážiti, že pokud běží o ministerstvo financí částka 45,5 mil. Kč byla vypočtena jednak podle skutečné potřeby v posledních třech letech, jednak podle počtu zaměstnanců, jakož i se zřetelem na nezbytnost vnějších služebních úkonů. Na tomto úvěru participuje hlavně pohraniční finanční stráž, důchodková kontrola, evidence katastru daně pozemkové a revisní odbor, jejichž služba jest výhradně anebo po většině pochůzková. Bylo zařízeno přezkoušení této cifry a bude snahou finanční správy snížiti ji pokud možno, snížení přespřílišné mělo by však v zápětí snížení služebních výkonů a tím i snížení příjmů z toho plynoucích.

Revisní odbor.

Při rozpočtové debatě stala se též zmínka o významu a potřebnosti revisního odboru ministerstva financí. Statistická data o počtu a výsledcích revisí v posledních třech letech, jakož i o nákladu s nimi spojeném podávají sice velmi příznivý resultát, ještě důležitější moment, který ovšem číselně vyjádřiti se nedá, dlužno však spatřovati v morálním účinku existence této kontrolní instituce, která pouhou možností revise jistě v mnohých případech má za následek správné nebo aspoň správnější přiznávání. Přeměna revisního odboru v samostatný revisní úřad ve smyslu čl. III. uvád. ustanovení zákona o přímých daních z roku 1927 jest předmětem přípravného řízení a příslušná osnova vládního nařízení bude v nejbližší době podána.

Systemisace berních vykonavatelů.

Před platovým zákonem - resp. před systemisací nelišili se berní vykonavatelé co do služebního poměru od obyčejných kancelářských zřízenců. Při systemisaci bylo systemisováno pro celkový počet 602 berních vykonavatelů v I. plat. stupnici 61 míst, v II. plat. stupnici 254 míst, t. j. 521/3% míst je v nejvyšších platových stupnicích; naproti tomu pro celkový počet 1052 kanc. zřízenců bylo systemisováno v I. plat. stupnici 11 míst a v II. platové stupnici 200 míst, t. j. 20% míst je v nejvyšších platových stupnicích. Z tohoto srovnání plyne, že berní vykonavatelé nemohou tvrditi, že systemisace necenila náležitě jejich odpovědnou službu.

Dvojí frekvence ve Velké Praze.

K dokončení depurační akce u berních úřadů a zúčtovacích oddělení nařídilo zemské finanční ředitelství v Praze usnesením z 8. října 1927, č. Pr. 103/129, pro tyto úřady osmihodinovou pracovní dobu ve dvojí frekvenci od 8 - 12 a od 13,30 - 17,30. Uznávajíc však obtíže, které dvojitá frekvence působila úřednictvu přidělenému ve Velké Praze, zemské finanční ředitelství odvolalo dvojitou docházku pro berní úřady a zúčtovací oddělení Velké Prahy vynesením z 20. října 1927, č. Pr. 103/134. Ovšem osmihodinová pracovní doba byla ponechána i při jednoduché docházce. Podobné opatření z úsporných důvodů byla provedeno i v Plzni.

Odčítání čekatelského roku smluvním berním úředníkům na Podkarpatské Rusi při jmenování definitivním.

Pokud se týče otázky čekatelského roku na Podkarpatské Rusi, trvá ministerstvo financí na stanovisku, vyjádřeném v odpovědi ministra financí z 22. března 1927 na interpelaci čís. tisku 957/VIII, poněvadž nález nejvyššího správního soudu, který byl uváděn ve specielní debatě, nelze generalisovati a aplikovati na všechny případy, mající jiný podklad.

Celní úřady.

Stížnost, že celním úředníkům, přiděleným čsl. celním úřadům v cizině, nevyplácí se činovné podle skupiny míst A, jak jim podle platového zákona přísluší, sluší vysvětliti tím, že celní úředníci, kteří konají službu ve vnitrozemí (na př. na silnici na území čsl. republiky), byť i formálně byli přiděleni úřadu, jehož sídlo je v cizině, nemohou obdržeti výhody § 12, odst. 9 P. Z., ježto jejich trvalé úřední působiště není mimo území republiky, jak zákon výslovně žádá. Sídlo a pojmenování úřadu, k němuž jsou přiděleni, nerozhoduje, nýbrž skutečné úřední působiště podle faktických služebních poměrů úředníka. Činovné skupiny míst A se však poskytuje všem celním úředníkům, kteří vyhovují citovanému předpisu platového zákona.

Pohraniční finanční stráž.

Pokud šlo o stížnosti pronesené ohledně pohraniční finanční stráže, sluší podotknouti, že bude možna kritika teprve, až služební i platové poměry této kategorie budou ve všech směrech upraveny. Poněvadž se však právě ohledně této kategorie dějí přípravy k zpracování vládního nařízení podle § 210 Platového zákona, finanční správa všechny stesky a stížnosti při tom uváží a hodlá je v rámci možnosti se zřetelem k nezbytné jednotnosti úpravy, poměrů v ostatních strážních sborech odstraniti. Projevenému přání, aby zrušena byla tajná kvalifikace, zamýšlí ministerstvo financí vyhověti při vydání nového služebního předpisu.

Žádáno bylo, aby byl umožněn odliv pohraniční finanční stráže do vnitrozemí. Ministerstvo financí hodlá všeobecně zaříditi, aby kvalifikované síly, pokud vykazují předepsané vzdělání, v prvé řadě přijímány byly za čekatele důchodkové kontroly. Pro ostatní síly nemá sice finanční správa ve vnitrozemí dostatek vhodných míst, hodlá však působiti též k tomu, aby i těmto silám bylo možno v případě potřeby nalézti jiné zaměstnání ve finanční službě. Požadované vyhražení vnitrozemských míst v jiných resortech pro příslušníky pohraniční finanční stráže vyžadovalo by vydání nového zákona.

Přímé daně.

K projeveným obavám, že vyskytnou se četné obtíže, nebude-li depurační akce hotova do provádění berní reformy, prohlásil ministr financí, že prakticky depurační akce byla zahájena počátkem roku 1926. Bylo vyřízeno již asi 8 milionů aktů a u oněch úřadů, které daně předpisují, jsme již s depurační akcí hotovi. Nyní depurační akce přesune se na berní úřady. S provedením depurační akce vybráním předepsaných daní nemůže býti před reformou daní hotovo nejenom úřednictvo, ale nemůžeme s ní býti hotovi také proto, že prostě nemůžeme také tak rychle peníze z národního hospodářství vybrati. Je to naprosto neproveditelno, abychom národnímu hospodářství v několika měsících chtěli vzíti tolik miliard. To bude vyžadovati zvýšení práce ještě po dlouhou dobu. S tím souvisí stížnost, že nemůžeme vystačiti se svým úřednictvem. Jest jisto, že finanční správa měla úřednictva málo a teprve později na naléhavou žádost povolila jí vláda 800 nových sil na depurační akci. Akce tato byla provedena premiemi za provedenou práci a za kvalitní práci a také v tomto případě nebude jiné pomoci, nežli systémem akordantů tento veliký úkol zdolati. Depurační akce každým způsobem jest jedna z největších věcí, kterou jsme provedli.

K předneseným požadavkům, aby při dani důchodové vybírané srážkou byl zjednodušen způsob vybírání daně a zaměstnavatelé osvobozeni od příliš velkých formalit a aby také dělnictvu dostalo se patřičných úlev, ujišťuje ministr financí, že má vůli vycházeti dělnictvu ohledně srážkové daně co nejvíce vstříc a že pro srážkovou daň byly vydány před v nedělemi instrukce, které pro veliké podniky, kde byly věci komplikované, znamenají značné úlevy. V prvé době to místy vrzá a není to ještě zaběhané a ministr dá příkaz, aby v takových případech vycházelo se benevolentně vstříc.

K žádosti, aby při vybíráni přímých daní byla větší přísnost, odpověděl ministr financí, že ta souvisí s provedením depurace. V r. 1926 se dalo těžce exekvovati, protože tu byla hospodářská krise. V době, když je konjunktura, může se přirozeně spíše vymáhati daň nežli v dobách špatných. To navzájem spolu souvisí. Hlavní věcí jest, aby nevznikaly nové nedoplatky jako dříve u daně z obratu, kde jsme nyní úvěr úplně zastavili, protože jsou to svěřené peníze, které musí býti odváděny včas.

K žádostem, aby ve vyúčtování daní byl zaveden pořádek formou kontokorentní, poznamenal ministr, že dosažení tohoto cíle, totiž, aby poplatník dostal všechny platební rozkazy najednou s kontokorentem, aby věděl, kolik je dlužen a kolik v nejbližším roce bude platiti, je právě jeho ideálem. Připomíná však, že mechanické a technické obtíže, které se kladou v cestu tomuto ideálu, jsou nesmírné. Proto v nařízení k berní reformě je ustanovení, že finanční správa se zmocňuje učiniti v tom směru v nejbližším roce pokus v řadě okresů. Podle získaných zkušeností půjde finanční správa dále. V příštím roce budou sice ještě daňové knížky, ale jejich formuláře jinak se upraví, aby každému obyčejnému poplatníkovi byly srozumitelné, aby nepředstavovaly nějaké pojmy účetní vědy.

K opětovně předneseným stížnostem, že finanční správa zachází benevolentněji s poplatníky velkými než malými a že odpověď na interpelaci o jednotlivých konkrétních případech nebyla uspokojující, projevil ministr financí ochotu dáti tazateli, má-li nedůvěru a myslí-li, že věc snad byla špatně pracována, k nahlédnutí příslušné spisy, bude-li ovšem zaručena naprostá mlčenlivost, jaká je nevyhnutelně nutna. Dělá to několik lidí, kteří mají čest v těle a na tu jim sahati bylo by odvážno. Je to věru něco nejhoršího, co se může finančnímu úředníku dávat, volné uvážení při daních, kde jsou milionové obraty, aby nepřišel do podezření, že nakonec vychází nějaký ten halíř ztráty. U nás se postupuje podle zákona a předpisů, nějaké neodůvodněné nadržování určitým poplatníkům neexistuje.

K vývodům ministra financí a k požadavkům resp. přáním jednotlivých řečníků dlužno dodati, že také vyúčtování přirážek samosprávných svazků a přeplatků na dávce z majetku a přírůstku na majetku úzce souvisí s depurační akcí. Neboť stejnou měrou jakou bude postupovati placení daní státních, bude umožněno též vyúčtování se samosprávnými svazky, poněvadž s daní státní jsou placeny též připadající autonomní přirážky resp. ze zaplacených daní jsou přikazovány samosprávným svazkům stanovené příděly. Možno v dobré víře očekávati, že s postupující depurační akci, na které má finanční správa stejný zájem jako samosprávné svazky a poplatnictvo, budou v dohledné době odstraněný příčiny k stížnostem na nejasnosti co do výše daňových dluhů a jich evidence u berních úřadů.

K výtce, že výnos daně domovní třídní byl pro rok 1927 preliminován částkou 3,500.000 Kč, pro rok 1928 je však vykázán částkou per 13,410.000 Kč, tedy na úkor malých poplatníků značně vyšší, dlužno uvésti, že částka per 3,500.000 Kč představuje podíl státu po srážce podílu obcí a fondů, kteréžto částce odpovídá v rozpočtu na r. 1828 částka per 1,410.000 Kč, a týká se jen nedoplatků daně třídní za minulá léta, kdežto zbytek částky per 13,410.000 Kč značí výnos plynoucí cele obcím a fondům.

Pokud jde o výtky týkající se důchodové daně vybírané srážkou, sděluje ministr, že tiskopisy k uplatnění výhod podle § 31 zákona o přímých daních byly vydány již počátkem srpna. Někde zaviněny první obtíže tím, že si obecní úřady včas tiskopisy od berních správ nevyžádaly. Z tohoto důvodu nebude jediný dělník poškozen, poněvadž byl vydán pokyn, aby byly podobné případy již u plátců reasumovány, jakmile byl průkaz předložen.

Stížnosti na komplikovanost ustanovení o srážkové dani nejsou zcela oprávněny, neboť provádění nařízení žádá od zaměstnavatelů pouze výpočet srážkové daně podle vydaných tabulek na základě vyplacené hrubé mzdy a předložení výplatních listin vždy za 2 měsíce finančnímu úřadu k přezkoušení. Povinnost vedení výplatních listin neznamená nové zatížení, poněvadž přece jsou zaměstnavatelé již podle zákona o nemocenském pojištění z r. 1924 povinni tyto listiny vésti. Dalšího zatížení zaměstnavatelů není, vždy předkládání výkazů o ročních požitcích je povinností, která trvá již od r. 1898.

Při provádění daňové srážky musí býti dána možnost finanční správě, aby kontrolovala správnost údajů zaměstnavatelů. To se děje porovnáváním se zápisy nemocenských pojišťoven. V tomto směru vydalo již ministerstvo financí pokyny, aby tato kontrola, pokud jde o veliké firmy, byla prováděna ne nemocenskou pojišťovnou, nýbrž finančními úředníky. Tím bylo také v podstatě do jisté míry oprávněným stížnostem pojišťoven vyhověno. Mají-li nemocenské pojišťovny s touto kontrolou jistou zvýšenou práci, vyrovná se tato zvýšená námaha výhodám, jež pojišťovny získají právě z tohoto porovnání; vždyť se nemocenské pojišťovny samy o tento způsob kontroly přičiňovaly. Byly-li někde provedeny srážky; třeba není v tom kterém případě daňové povinnosti, bude přeplatek podle výslovného znění zákona vrácen z úřední povinnosti, takže nebude vrácení vyžadovati jakékoliv součinnosti dělníkovy.

Podle ujištění ministerstva financí budou berní správy bez meškání upozorněny, aby ve smyslu § 42 zákona vzniklé sad sporý mezi zaměstnanci a zaměstnavateli o provedení srážky okamžitě řešily.

Konečně ministerstvo financí dá pokyn, aby nemocenské pojišťovny nesrážely v budoucnosti daň z t. zv. příspěvku za kojení. Podobné případy mohly býti ostatně jen zcela řídké, poněvadž tyto případy mohly nastati jen u zaměstnaných matek s průměrným denním výdělkem nejméně 31,50 Kč, a takových jest, jak známo, velmi poskrovnu.

Agenda srážkové daně jest neobyčejně rozsáhlá, poněvadž jde o srážku prováděnou statisícům zaměstnanců. Možno s plnou bezpečností očekávati, že po přemožení pochopitelných počátečných obtíží stroj již v nejbližších měsících poběhne zcela pravidelně, umožní-li to ovšem zaměstnavatelé tím, že budou konati svoje zákonné povinnosti, aniž by musili k tomu býti donucováni pořádkovými pokutami. Podle sdělení finančního ministerstva bohužel nejméně třetina zaměstnavatelů dosud této své povinnosti nevyhověla.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP