Daň z obratu a daň
přepychová.
Bylo též vysloveno
přání, aby při dani z obratu a
přepychové byly výsledky vykazovány
odděleně. Co se týče výnosu
daně přepychové činil tento v roce
1926 celkem 91,659.359 Kč. Účetně
se tato daň vede odděleně od daně
z obratu, nebude tedy činiti žádných
technických obtíží, jestliže se
bude daň tato vykazovati zvlášť.
K požadavku, aby při
paušalování daně z obratu nebyl zkracován
výnos daně, uvedl ministr financí, že
není třeba míti podobných obav, poněvadž
finanční správa úzkostlivě
dbá toho, aby paušálem nebyl stát na
výtěžku z daně z obratu zkrácen.
Na požadavek, aby přepychová
daň byla zrušena a k poukazu na Německo, které
tuto daň od 1. dubna 1926 úplně odstranilo,
bylo již reagováno v důvodech vládního
návrhu zákona č. 246 z r. 1926, kterým
byl zákon o dani z obratu novelisován. Jak se tam
uvádí, bylo přání tomuto vyhověno
aspoň v těch případech, kde to naléhavě
vyžadovala schopnost
soutěže zboží změnou seznamu přepychových
předmětů a byly v novém seznamu dani
podrobeny skutečně jen takové předměty
a výkony, jejichž zatížení přepychovou
daní jest hospodářsky a sociálně
plně odůvodněno. Jsou to zejména předměty
vysloveně luxusní,
které se zde nevyrábějí.
Spotřební daně.
Během debaty bylo uplatňováno,
že finanční politika stará se o posílení
zájmů kapitalistických, zapomínajíc
přihlédnouti stejně k spotřebitelům
poskytováním daňových úlev.
Ministr financí dovodil ve své odpovědi,
že posílením kapitálu zajišťuje
se dělníkům větší zaměstnanost
a tím zvýšená možnost výdělku,
kterýžto výsledek nesporně vyváží
případné snížení daní
spotřebních, kteréž z důvodů
rozpočtových těžko by bylo lze obhájiti.
K pochybnosti; jak při
dani lihové a cukerní mohou vzniknouti nedoplatky,
dlužno uvésti, že tyto nedoplatky jsou přirozeným
důsledkem uvěřování zmíněných
daní, jak jest upraveno zákonem z 5. února
1920, č. 91 Sb. z. a n. Náležitost vykazuje
se totiž v jednom rozpočtovém roce, kdežto
skutečná platba spadá teprve do roku nejblíže
následujícího.
Daň z cukru.
Pokud byla činěna
výtka vládě, že v otázce zdražení
cukru se chovala dosti pasivně, jest jen upozorniti, že
v důsledku resoluce, usnesené poslaneckou sněmovnou
ve 38. schůzi, konané dne 23. června 1926,
nebylo vázané hospodářství
cukrem více obnoveno, čímž byla vládě
vzata možnost uplatniti svůj vliv na tvoření
prodejní ceny. Při uvolnění cukerního
hospodářství neměla přirozeně
vláda vlivu na složení vytvořeného
cukerního kartelu.
Daň z lihu.
Vyhovuje dotazům s více
stran učiněným, ministr financi šíře
se zmínil o otázce daně z lihu. Unifikace
zákona o dani z lihu pokročila již tak dalece,
že referentský návrh nového zákona
o dani z lihu bude v nejbližších dnech rozeslán
všem odborovým organisacím, aby k němu
podaly své posudky příp. připomínky.
Lze s jistotou očekávati, že příslušná
zákonná osnova bude brzy po Novém roce předložena
k ústavnímu projednání. Osnova tato
podržuje dosavadní osvědčený
způsob zdanění a obsahuje jako nová
nejprv inkameraci dnešního příplatku
8 Kč za 1 litr alkoholu, placeného Společností
pro zpeněžení lihu, a potom dnešní
potřebě odpovídající úpravu
lihové výroby a hospodaření lihem.
Hospodaření lihem má býti opatřováno
buď státní správou samou nebo k tomu
zřízeným orgánem, v němž
zastoupeni býti mají jednak výrobci, jednak
zpracovatelé lihu, jakož i obchodníci lihem.
Hospodaření tohoto orgánu bude podřízeno
státní kontrole, již vykonávati budou
zástupci zúčastněných ministerstev.
Nelze pomlčeti o tom, že
v osnově zostřený byly trestní normy,
aby účinně bylo zabráněno malversacím,
jakých dožili jsme se v posledních dnech při
tajném lihovaru s velkým nákladem dovedně
zřízeném v Nymburce. Výkonnost tohoto
lihovaru byla dosti veliká (asi 8 - 10 hl lihu denně),
leč nemohla býti uplatněna, ježto výroba
v Nymburce tajně provozovaná byla hned v prvních
počátcích objevena a znemožněna.
Pokud jde o letošní
nadvýrobu 70.000 hl lihu, o níž v debatě
zmínili se někteří řečníci,
nemůže býti o tom sporu, že by se jí
zvýšily nad potřebu zásoby lihu. Proto
bude asi tato nadvýroba připuštěna pouze
za určitých kautel, jimiž bude zabráněno
přílišnému zatížení
budoucího lihem hospodařícího orgánu.
Uvolnění hospodaření
lihem podléhá nepřekonatelným potížím
potud, že není z národohospodářských
důvodů přípustno vysaditi zemědělské
lihovary volné konkurenci průmyslových lihovarů,
v níž by prvně jmenované podniky nezbytně
musely podlehnouti. Vedle toho činí naprosto nepostradatelné
omezení lihové výroby nezbytně nutným
vázané hospodaření
lihem, jež při dnešních poměrech
nemůže býti nahrazeno monopolem.
Potěšitelným
jest, že použití lihu je účelům
průmyslovým rok od roku znatelně stoupá,
což platí jmenovitě o použití lihu
všeobecně denaturovaného, jehož se užívá
ke svícení, pálení a oteplování,
dále lihu zvlášť denaturovaného,
používaného k motorickým účelům
(t. zv. Dynalkol). Tím jest také vysvětlen
znatelný vzestup výnosu denaturačního
poplatku, jenž jest zapravován z litru alkoholu podrobeného
denaturaci částkou 20 h. Tímto poplatkem
není ani nemírně zatíženo, tím
méně brzděno použití lihu k průmyslové
výrobě.
Všeobecná daň
nápojová z piva a lihuprostých nápojů.
Bylo žádáno,
aby všeobecná daň nápojová z
limonád, sodové a minerální vody byla
zrušena. K tomuto požadavku odpověděl
ministr financí, že je ochoten uvažovati o odstranění
všeobecné daně nápojové z lihuprostých
nápojů, dojde-li k úpravě zákona
o této dani.
K dotazu, je-li pravda, že
se pracuje o předloze zákona na zavedení
progresivní daně z piva a zdali je při tom
pamatováno na ochranu malých a středních
pivovarů, odpověděl ministr, že nositelem
daně z piva je spotřebitel, jenž daň
platí, nikoli pivovar, jenž je pouze výběrčím
této daně. Kdyby měla daň z piva býti
progresivně odstupňována, neznamenalo by
to nic jiného, než poskytování premií
malým pivovarům. V pivovarství možno
pozorovati proces koncentrační, směřující
k velkovýrobě, kterýžto proces nebylo
by možno zastaviti ani odstupňováním
daně ve prospěch malovýroby. Kdyby daní
z piva byly pivovary ničeny, pak ovšem musela
by se daň odstupňovati, ale tomu tak není,
neboť daň z piva naopak pomáhá právě
udržovati malé pivovary. Tato daň zmírňuje
ostrosti v rozdílech výrobních nákladů
pivovarů podle jejich velikosti, ulehčujíc
svojí stejnoměrností poměr ve výrobních
nákladech velko-
a malovýroby. Stát nemůže za dnešní
soustavy daňové postupovati tak, aby podporoval
výrobu, která je méně hospodárná.
Jiná je ovšem otázka, jakým způsobem
vyřešiti sociální problém, který
zde vzniká z ekonomisačního a koncentračního
procesu. Bude především
věcí vnitřní dohody výrobní
organisace pivovarské, aby otázku tu vyřešila
a postupně umožňovala menším pivovarům
odváděti pracovní síly a kapitály
ku výrobě jiné a hospodářsky
plně odůvodněné.
Předem bylo konstatováno,
že v podrobnostech v položce "Pensijní příspěvky
zaměstnanců pragmatikálních"
jest tisková chyba; místo 6,200.000 Kč má
býti 613.735 Kč a u nepragmatikálních
místo 1,000.000 Kč, 6,200.000 Kč. Tudíž
správně úhrnem 6,813.735 Kč.
Pokud byly v debatě jak
generální, tak i speciální předneseny
námitky a dotazy, bylo na ně odpověděno
ministrem financí nebo pokud se tak nestalo, odpovídá
generální zpravodaj, zjednav si potřebné
informace takto:
Hospodaření v
jednotlivých továrnách.
Ústřední
ředitelství tabákové režie má
naprosto přesný přehled o hospodaření
každé jednotlivé továrny, pokud se týká
množství zpracované suroviny, spotřeby
uhlí, elektrické energie a vůbec všech
hospodářských potřeb. Veškeré
hospodářství (provoz) má ústřední
ředitelství v přesné evidenci u každé
továrny a je také kontroluje. Výkazy o tomto
hospodaření připojuje ústřední
ředitelství podle platných předpisů
ke každé účetní závěrce
a předkládá k revisi nadřízeným
kontrolním orgánům (stálé revisní
komisi a Nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu).
Stížnosti na výrobky.
Tabáková režie
při odůvodněných stížnostech
na výrobky vychází vždy svým
konsumentům vstříc, vyšetřuje
každou došlou stížnost a hledí zjednati
patřičnou nápravu. Nejsou-li výrobky
vždy žádoucí jakosti, jsou toho různé
příčiny mimo dosah působnosti tabákové
režie ležící, a hledí se jim všemožným
způsobem čeliti. Zvláště viržinky,
na které tolik, částečně právem
žalováno, budou již v nejbližší
době bezvadné.
Způsob nákupu
tabáku.
Nákup tabákových surovin od firem cizozemských
i zdejších děje
se tímto způsobem:
Dle potřeby, stanovené
na podkladě výrobního programu vypisuje se
soutěž na dodávku tabáku, při
čemž přihlíženo jest k tomu, aby
se tak stalo v době dle tržních zpráv
výhodné pro nákup. K účasti
na soutěži vyzvány jsou jednak firmy, které
jsou již s tabákovou režií v obchodním
spojení, jednak firmy, které o to zažádaly
a jsou doporučeny našimi zastupitelskými úřady
a o nichž jest zjištěno, že jsou zapsány
v obchodním rejstříku jako obchodníci
s tabákem. Vzorové tabáky dodané v
stanovené lhůtě
se zkoumají první komisí kvalitativně.
Tato komise podrobně tabáky kvalifikuje, o čemž
se vede přesný záznam. Druhá komise
pak, širší, která se skládá
z členů prvé komise, představenstva
ústředního ředitelství a správního
sboru přezkouší vzorky
jak kvalitativně tak i cenově a rozhodne definitivně,
které tabáky přijdou v úvahu pro nákup.
Tabáky zakoupené
přejímají se pak kvalitativně v našich
továrnách na tabák a to komisemi, které
se vždy zvlášť bezprostředně
před počátkem vylosují a jsou pro
tyto práce určeni jen zkušení starší
úředníci. Nikdy předem není
tato komise vyrozuměna, od kterých firem bude tabáky
přejímati, takže správný postup
její jest plně zaručen. Přesto se
čas od času dodané tabáky znovu překontrolují
úředníky ústředního
ředitelství.
Práce řemeslníků
v tabákových továrnách.
V poslední době
musily býti omezeny práce prováděné
řemeslníky jednotlivých továren na
tabák, a to proto, že byl snížen počet
řemeslníků následkem pensionování,
úmrtí a současným zastavením
přijímáni náhradního dělnictva.
K tomuto omezení zavdala příčinu též
stížnost československé živnostenské
rady, podaná prostřednictvím ministerstva
obchodu přípisem ze dne 28. ledna 1921, č.
48.798/20 (vynesení ministerstva financí č.
1071 pres./21), s ohledem na poškozování
živnostníků. Práce, které se
zadávají v soutěži, jsou: práce
truhlářská, bednářská,
klempířská a pokryvačská. Při
těchto pracích dociluje se velmi značných
úspor, poněvadž práce řemeslníků
zaměstnaných trvale v provozu tabákové
režie nemůže konkurovati
co do výkonnosti s prací, prováděnou
odbornými a praktickými řemeslníky
z povolání. Přijímání
provedené práce provádí dle platných
předpisů tovární dílovedoucí
a úředník pod zodpovědností
obou představených jednotlivých továren
na tabák. Nevyhovující zboží
musí býti dáno dle platných předpisů
firmě k disposici a žádána náhrada
ve zboží úplně bezvadném. Pro
dělnictvo uvedených řemeslných odborů,
pokud musí býti zaměstnáno v továrně,
platí stejné předpisy o podrobení
se osobní prohlídce při opuštění
tovární práce,
jako pro ostatní dělnictvo a jinak jest za ně
i za škody jimi způsobené zodpověden
dle smluvního ujednání i jejich zaměstnavatel,
takže jest o bezpečnost zplna postaráno.
Koupě továrního
objektu v Hostivaři.
O koupi továrny v Hostivaři
bylo podáno toto vysvětlení:
Jakmile bylo rozhodnuto, že
budova zemského finančního ředitelství
v Praze, kde jest umístěn úřad prodeje
tabáku, bude v dohledné době sbořena,
snažilo se ústřední ředitelství
zajistiti si pro tento úřad způsobilý
pozemek. Po delším hledání po celé
Praze vybrány jako nejvýhodnější
dva objekty, a to: továrna Čapkova v Hostivaři
a pozemek Dra Stýbra v Holešovicích na Maninách.
Holešovický pozemek polohou, rozsahem a poměrně
i cenou vyhovoval, ale leží těsně u
Vltavy v inundační oblasti, takže
tu hrozilo nebezpečí splesnivění tovarů.
Objekt v Hostivaři byl tudíž pro tabákovou
režii výhodnější. Hostivař
leží na hlavní trati v blízkosti centrálního
seřaďovacího nádraží a rozsáhlost
nezastavěného pozemku umožňuje rozšíření
úřadu, což u pozemku holešovického
nebylo. Kromě toho
budov továrních i administračních
lze použíti.
Poměrná vzdálenost
od centra města při možnosti dopravy automobilní
nepadá na váhu. Objekt byl odhadnut příslušnými
znalci, takže při této koupi postupováno
s krajní opatrností a obezřetností:
Za objekt vyplacena byla částka Kč 1,400.000,-.
Cena tato při rozsahu 18.743 m2 zajisté
jest výhodná.
Export tabákových
tovarů.
Export tabákových
tovarů byl dosud zcela nepatrný, nyní však
jest tabáková režie v obchodním spojení
zejména s Argentinou, kam nedávno bylo prodáno
zboží za značnou částku a možno
očekávati v příštích měsících
další a značně zvýšené
objednávky; dále vyvážíme až
dosud omezeně tabákové tovary do Bulharska,
Norska a Dánska. Kromě toho jedná tabáková
režie o export do
Španělska a Francie. Možno očekávati,
že do konce t. r. dosáhne export okrouhle výše
až 1,000.000 Kč. Že by rakouská tabáková
režie jako státní monopol vyráběla
tabákové tovary sama v Německu, neodpovídá
skutečnosti. Rakouská tabáková režie
jest pouze kapitálově
zúčastněna na soukromé společnosti
s r. o., která pode jménem "Austria
Tabakwaren nach den Vorschriften der österreichischen Tabakregie"
byla roku 1926 utvořena v Mnichově. Rovněž
zúčastněna jest též pouze
kapitálově na
mnichovské továrně "Perusa",
společnost s r. o., která vyrábí cigarety.
Jde tu tedy o soukromé společnosti.
Honorování práce
přes čas.
Otázku honorování
práce přes čas nejen dílovedoucích,
nýbrž všech pragmatikálních zaměstnanců
tabákové režie podrobilo již ústřední
ředitelství zevrubné úvaze. Pojem
práce "přes čas" nelze ovšem
rozšiřovati - jak bylo se toho také domáháno
- i na několika minutovou dřívější
docházku do továrny neb pozdější
odchod z ní, jako k vůli odemykání
neb zavírání pracovních oddělení
a skladišť, prohlídce dělníků
při výstupu, kontrole kamen, pak oken a pod., poněvadž
tato doba tvoří nerozlučnou součástku
pracovního výkonu pragmatikálních
zaměstnanců. Práce takové se provádějí
jednotlivými zaměstnanci střídavě
a nelze je zvláště honorovati. Vykonávají-li
se však práce
v zákoně osmihodinné době pracovní
uvedené po obvyklé době pracovní,
nemá zásadních námitek proti jich
honorování. Při stanovení placených
svátků vázána jest tabáková
režie zákonem ze dne 3. dubna 1925, č. 65,
nemůže tudíž o své újmě
platiti za dvojsvátky, které nejsou zákonem
uznány.
Nemocenské pojištění.
Pro mimořádný
podpůrný fond nemocenských pokladen továren
na tabák není v zákoně č. 221
z roku 1924 opory. Dělnictvo tabákové režie
jest pro případ nemocí pojištěno
u nemocenských pojišťoven tabákové
režie, což se stalo na vlastní přání
dělnictva, poněvadž mu toto zvláštní
pojištění poskytuje mnohem více výhod
a zaručuje větší vliv na hospodařeni
vlastních pojišťoven, než by tomu bylo u
okresních nemocenských pojišťoven. Pojištění
u okresních nemocenských
pojišťoven by znamenalo pro tabákovou režii
samu jen velkou úsporu, dělnictvo by se však
proti tomu rozhodně postavilo.
Úrazové pojištění.
Úrazové pojištění
zaměstnanců tabákové režie jest
upraveno úrazovým řádem, který
zaručuje zaměstnanectvu všecky výhod,
které dává úrazový zákon.
Úrazový výbor nemohl býti posud ministerstvem
sociální péče doplněn na zákrok
jedné části samého dělnictva.
Remunerace dělnictvu.
Ze zvláštních
remunerací jsou vyloučeni pouze ti dělníci,
kteří byli v běžném roce
a) trestáni disciplinárně
nebo
b) trestáni více
než jedním pořádkovým trestem.
Že jsou z remunerací
vyloučeni pensisté, jest samozřejmé.
Nemocní mají nárok na remunerace.
Potřeba a honorování
zaměstnanců.
Hlavní směrnicí
pro stanovení počtu zaměstnanců -
neboť o jiném nemůže se při systemisaci
jednati - může býti v průmyslovém
podniku, kterým tabáková režie jest,
výhradně potřeba výrobků. Jak
má býti ten neb onen dělník honorován,
jest již mzdovou úpravou rozhodnuto, ve které
jest pro každý úkol stanovena
určitá mzda. Změnou práce nastane
změna mzdové třídy. V tom ohledu nemusí
míti dělnictvo žádných obav.
Jest tu plně provedena zásada honorovati zaměstnance
podle významu, odpovědnosti a obtížnosti
místa, které zastává.
Konsum kuřiva, technický
pokrok.
Konsum doutníků
klesá, konsum cigaret stoupá. Poněvadž
u cigaret převládá strojní výroba,
množí se počet strojů. Tabáková
režie sleduje technický pokrok a kupuje stále
dokonalejší stroje vykazující větší
výkonnost. Technickým pokrokem a zdokonalováním
strojního zařízení
ubývá dělníku fysicky namáhavá
práce a on stává se stále více
pouhou pomocnou silou při obsluze strojů. Práci
tuto tabáková režie nepodceňuje, nemůže
však připustiti ustálení názoru,
že zvyšuje stále výkonnost dělnictva.
Nemůže přece připustiti,
aby technicky dokonalým strojem nebylo vyráběno
takové množství, pro jaké jest stavěn
a jaké po získaných zkušenostech může
docíliti při průměrné svědomité
obsluze.
Starobní přídavky
u žen.
Menší starobní
přídavky u žen jsou odůvodněny
různými postupovými poměry u dělníků
a u dělnic. Ženy jsou zařazeny do 6 mzdových
tříd a jejich převážná
většina má při průměrně
vyhovující práci zaručenou možnost
dosáhnouti 4. a 5. mzdovou třídu; naproti
tomu se u mužů do nejvyšších tříd
stanovených pro kvalifikovanou
práci dostane jen menší část.
Proto byla jím tato omezená možnost dosažení
vyšších tříd mzdových nahrazena
přiznáním vyšších starobních
přídavků.
Výchovné pro
dělnice.
Co se týče výchovného
pro dělnice poukazuje se na odst. 7. § 9, úpravy
mzdových poměrů dělnictva československé
tabákové režie, jenž vyhrazuje ministerstvu
financí právo v případech hodných
zvláštního zřetele povoliti přiměřený
příspěvek až do výše výchovného
dělnici na její nezaopatřené vlastní
děti, které jsou prokazatelně zcela na ni
ve výživě
odkázány, není-li jiné osoby k výživě
povinné a schopné. Žádosti těchto
dělnic o přiznání tohoto příspěvku
se projednávají a bude co nejblahovolněji
postupováno.
Obytné domy pro zaměstnance
tabákové režie.
Obytné domy pro zaměstnance
tabákové režie byly postaveny až dosud
v Praze, Jáchymově a Spišské Bělé
nákladem ca 7,000.000 Kč. Ve stavbě jsou
v této době obytné domy na Žižkově,
v Sedlci, Jihlavě, Novém Jičíně,
na které činiti bude celkový náklad
okrouhle 6,200.000 Kč. V příštím
roce a v roce 1029 postaví
se v Jáchymově, Tachově, Písku, Táboře,
Budějovicích, Bratislavě, Košicích
a Mukačevě obytné domy nákladem ca
20,700.000 Kč.
Prodejní provise.
K výtce, že finanční
správa přiděluje do venkovských prodejen
tabáku za společníky osoby, které
ve stanovišti prodejny nebydlí, dlužno uvésti,
že přidělování děje se
pouze na žádost dosud nezaopatřených
válečných poškozenců. Tomuto
přidělení předchází
zevrubné vyšetření majetkových,
rodinných a výdělkových poměrů
trafikanta, jakož i výnosových poměrů
jeho prodejny. Uzná-li
finanční úřad II. stolice, že
výnos prodejny je tak značný, že může
poskytnouti živobytí i více rodinám,
sespoleční prodejnu a vzájemný poměr
společníků se upraví obapolnou dohodou.
K této akci se odhodlala finanční správa
proto, že značný
počet válečných poškozenců
jest dosud nezaopatřen. Pakli některý dosavadní
prodavač při sespolečnění prodejny
domáhá se raději přidělení
tichého společníka než činného,
nečiní tomu finanční správa
překážek, z čehož nelze však
vyvozovati, že by chtěla zaváděti
jen tiché společenství.
V otázce úvěrů
finanční správa sleduje ten účel,
aby hospodářsky slabé existence poválečných
skladníků podepřela.
Dále bylo tvrzeno, že
dávka ze zisku, která jest placena z prodeje tabákových
tovarů, je příliš veliká a že
tato dávka po měrně více zatěžuje,
než daň výdělková. Při
tom bylo přehlédnuto, že dávka ze zisku
v nynější úpravě je procentový
korektiv trafikantské provise, odstupňovaný
podle ceny odebraných tabákových tovarů.
Liší se tedy v podstatě od daně výdělkové
a nelze proto dávku ze zisku usměrniti podle zásad
platných pro daň výdělkovou. Ostatně
nynější dávka ze zisku jest opatření
prozatímní a bude její opodstatnění
znovu zkoumáno při vypracování nových
předpisů o prodeji tabáku.
Náklad 5 milionů
Kč uvedený v investicích rozpočtu
Státní mincovny v Kremnici bude sloužiti nikoli
ku postavení mincovny, nýbrž výhradně
jen ku zřízení musea a archivu mincovnictví
v Praze k jubilejnímu roku 1929, které nebudou sloužiti
k výrobě mincí.
Finančním stavem
samosprávných svazků, zejména obcí,
obíralo se více řečníků,
kteří poukazovali na různé okolnosti,
jež působí nepříznivě,
jako na př. na vzrůst úkolů, nízkou
přirážkovou základnu, neuspokojivý
příjem z přirážek; obírali
se také statistickými výkazy o vzrůstu
rozpočtové potřeby samosprávných
svazků (otištěnými na str. 187 důvodové
zprávy k návrhu fin. zákona a státního
rozpočtu na r. 1928) uvádějíce
jednak, že není zřejmo, u kterých položek
rozpočtové potřeby obcí došlo
ke zvýšení, jednak, že zvýšení
způsobeno bylo výdaji mimořádnými,
hlavně investicemi podnikovými; bylo ovšem
též připuštěno, že vzrůst
nákladů dá se z části vysvětliti
snahou obcí rozpočtově
opatřiti výdaje, které by po provedení
správní reformy po případě
již nebylo lze uskutečniti. V souvislosti s tím
bylo mluveno o zamýšleném zavedení finančního
řádu a o účincích berní
reformy, pokud se týče zákona č. 77/1927
o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy a vyslovena obava, že fondy zřízené
podle tohoto zákona nestačí na úhradu
rozpočtových schodků.
Pokud náprava byla s některých
stran spatřována v tom, že by obcím
mohly býti některé úkoly odňaty
a bylo při tom uvažováno o poměru státu
k samosprávě, uvedl ministr financí, že
zákon č. 77/1927 neznamená nepřátelský
akt vůči samosprávě a demokracii,
poněvadž v demokracii je vlastně i stát
samosprávou, jejím vyvrcholením, při
čemž úkoly veřejných svazků,
od obce až k státu,
se mezi ně rozdělují podle principu vhodnosti.
Obcím nebyla vytýkána nehospodárnost,
nýbrž to, že ve svých výdajích
jdou za finanční nosnost. Bylo tudíž
aktem národohospodářské nutnosti opatření,
aby výdaje byly zastaveny u nosnosti obyvatelstva.
Při tom příděly samosprávě
ze státních daní byly zvýšeny.
Jaký bude úbytek přirážkové
úhrady v důsledku limita, nelze dnes říci,
jisto je však, že pro dobu, po kterou samosprávné
svazky budou musiti se přizpůsobovati novým
poměrům, je určitá reserva v nedoplatcích
daňových, že nízká přirážková
základna a neuspokojivý příjem z přirážek
zavinily z části zvýšení přirážkových
sazeb, je správné, nutno ale k tomu dodati, že
právě tyto okolnosti by měly nabádati
k obzvláštní šetrnosti.
K poznámkám o statistických
výkazech o rozpočtové potřebě
samosprávných svazků dlužno upozorniti,
že na str. 188 důvodové zprávy je vzrůst
nákladů na nejdůležitější
výdajové skupiny, totiž na čely kulturní,
sociální a zdravotní, zvláště
vykázán, a že - jak již ministr financí
v rozpočtovém
výboru uvedl - metoda zjištění rozpočtových
nákladů na r. 1927 je stejná, jako byla při
zjišťování obdobných nákladů
na r. 1926; také v těchto nákladech byly
obsaženy výdaje mimořádné a investiční
a ptáme-li se po nosnosti, musíme míti na
zřeteli úhrnnou
číslici. Rychlé zpracování
statistických dat předpokládá jednotnou
základnu rozpočtovou. Z toho nevyplývá
- jak k předneseným obavám ministr financí
výslovně zdůraznil - že schema pro rozpočet
pro malé obce bude právě takové, jako
pro velká města,
nýbrž vyplývá z toho, že určitá
struktura, která ve větším městě
bude detailována, bude obdobná, jako u menší
obce, což nebude znamenati žádné nové
zatížení.
Předmětem úvah
rozpočtového výboru byl také problém
úhrady učitelských platů, při
čemž vysloven souhlas s názorem ministra financí,
že se zálohovým hospodářstvím
na platy učitelské musí býti učiněn
konec, ale vysloveny námitky, aby část úhrady
těchto nákladů byla přesouvána
na obce, které by od svých občanů
vybíraly školní plat. Je jisto, že úhrada
učitelských
platů vyžaduje řešení zákonného
a že teprve při projednávání
příslušné zákonné osnovy
bude možno rozhodovati, které svazky a jakým
dílem budou povinny k úhradě té přispívati.
Již teď možno však zajisté vysloviti
přesvědčení, že i když část
úhrady bude hledána ve školním
platu, budou od školného osvobozeni chudí.
Finanční správě
byl vytýkán jistý optimismus v nazírání
na náš státní dluh, který prý
není odůvodněn přes to, že státní
dluh i potřeba naň jest v rozpočtu na r.
1928 nižší než předešle; neboť
státní dluh roste prý rapidně, jak
jest patrno z toho, že dle státní
účetní závěrky činil koncem r. 1924 | 24.627 mil. Kč, |
koncem r. 1925 | 26.585 mil. Kč, |
podle rozpočtu na r. 1927 však již | 34.945 mil. Kč. |
Stoupl tedy za tyto dva roky o | 8.860 mil. Kč. |
K tomu přistupuji ještě
prý vysoké reparační povinnosti.
Ministr financí odpověděl
na tyto dotazy všeobecně, že v rozpočtu
musí býti pamatováno na pravděpodobný
stav dluhu v roce rozpočtovém a nelze tu vycházeti
z číslic státních účetních
závěrek za léta předešlá.
Aby však byla dána možnost podrobného
srovnání, z jakých příčin
státní dluh od roku 1924 do dnešního
dne se zvýšil, sestaven byl podrobný výkaz
státního dluhu, jak se jeví ve státních
účetních závěrkách za
rok 1924, 1925 a 1926.
(Viz přílohu.) Vedle těchto číslic
pak jsou uvedeny číslice vzaté za podklad
rozpočtu na rok 1928 a příčiny, pro
které se tento stav liší od účetních
závěrek.
Z tohoto výkazu jest patrno,
že návrh rozpočtu na r. 1928 počítá
patrně i s budoucími povinnostmi, jež v tomto
roce mohou ve příčině státního
dluhu vzejíti.
Bylo vytýkáno, že
spořitelny poblíže hranic nemohou zhodnotiti
válečných půjček lombardovaných
cizím příslušníkům a
zachrániti tak svoje pohledávky. Mělo by
prý se jim usnadniti, aby mohly na podkladě těchto
válečných půjček upsati IV.
státní půjčku. K tomu se podotýká,
že dle zákonných ustanovení
(zákon č. 417/1920
a 216/1924) jest možno v ČSR zhodnotiti pouze válečné
půjčky československých příslušníků.
Byly vítány snahy
finanční správy směřující
ke snížení úrokové míry
a bylo projeveno přání, aby na tomto
poli bylo energicky pokračováno.
Rovněž tak bylo schvalováno
zamítavé stanovisko ministra financí
k zahraničním
zápůjčkám.
Bylo však projeveno mínění, že
by si stát neměl vypůjčovati
ani na domácím trhu,
nýbrž vybírati prostředky potřebné
ke státnímu hospodaření přímo
od vrstev poplatně silných.
Již ve své odpovědi
průběhem rozpočtové debaty poukázal
ministr financí na to, že tíha dluhu nespočívá
v jeho číslici, nýbrž ve výši
úrokové služby. Snižování
úroků může býti odčiněno
pouze politikou, kterou finanční správa sleduje.
Rovněž tak odpověděl
ministr financí na dotaz, pokud jde o přípustnost
státních zápůjček. V této
příčině stojí ministr financí
na stanovisku, že každý podnikatel a tedy i stát
může uzavříti zápůjčku,
jde-li o rentabilní věc. Žádným
způsobem však nemá stát dělati
dluhy na účely nerentabilní a pokud tak činí,
jest to důkazem nezdravého hospodářství.
K tomu bylo by možno ještě
podotknouti, že z výkazu státního dluhu
dá se snadno dokázati, že od roku 1925 ČSR
skutečně neuzavírá nových dluhů
a číselný přírůstek
dluhů spočívá vesměs v tom,
že se přejímají stále ještě
dluhy jednak předválečné, jednak válečné
po bývalé Rakousko-Uherské monarchii. Na
likvidaci těchto závazků
jest také v rozpočtu na r. 1928 pamatováno.
K dotazu na stav jednání o konversi naší
71/2% zahraniční
půjčky konstatoval již ministr financí,
že anglickou půjčku uzavřeli jsme při
kursu 91,- za 100 $ nominale. Při tom jsme se zavázali
zaplatiti při splácení kurs 105,-.
Z nom. 100 $ platíme 71/2%
úrok. Když byla ČSR nabídnuta konverse
této půjčky při 6%ním úroku
a kursu 92,-, bylo nutno uvažovati, je-li to výhodné,
čili nic. Na první pohled zdála se nabídka
výhodná, avšak při bližším
zkoumání a uvážení okolnosti,
že při splacení staré půjčky
ztrácíme 14 bodů, ukázalo se, že
bude výhodnějším zmobilisovati všechny
valutární i finanční prostředky,
abychom konversi provedli na domácím trhu. Bude
to možno tím spíše, že značná
část této půjčky, jejíž
nesplacené nominale
k 1. lednu 1928 činí 738 milionů Kč,
nachází se již v rukou československých.
Bylo též žádáno,
aby neemisní zápůjčky vykázané
v rozpočtu státního dluhu byly z důvodů
prestižních splaceny. Finanční správa
již v zásadě sjednala unifikaci neemisních
zápůjček za podmínek pro stát
příznivějších, stalo se to však
po sestavení rozpočtu na rok 1928.
V záležitosti šluknovské
spořitelny sdělil ministr financí, že
sanace tohoto ústavu jest zcela jiné povahy, než
ostatních ústavů peněžních,
poněvadž nejde o to, aby stát ze státních
prostředků spořitelnu sanoval a dokonce snad
nad zákon, nýbrž jde o použití
zákona č. 216/1924 Sb. z. a n. o zhodnocení
válečných půjček. Ustanovením
§ 20. tohoto zákona má se umožniti spořitelně
úpis IV. státní půjčky a dáti
možnost uspokojiti věřitele.
Uváží-li se, že na spořitelně
šluknovské jest interesováno dalších
64 spořitelen, dlužno doznati, že tu jde o problém
velikého dosahu, který nemohl býti řešen
dříve, dokud kursy státních papírů
byly nízké. Sanace byla již v zásadě
ministerskou radou schválena a finanční správa
podle zmocnění provádí tuto věc
za účasti interesentů.
Pokud jde o pařížskou
konferenci a náš poměr ke Společné
pokladně (Caisse Commune
v Paříži), prohlásil ministr financí,
že ve valutních dluzích jsme asi až na
20,000.000 Fl zlatých rent úplně kryti a
nemáme zvláštního zájmu na tam,
dojde-li k valorisaci těchto papírů čili
nic.
K dotazu, zdali a do jaké
míry položila vláda, resp. příslušní
činitelé zmocnění daného čl.
II., posl. odst. finančního zákona na rok
1927 týkajícího se uzavření
přechodných zápůjček ke krytí
dočasných schodků státních
podniků, dále došlo-li k podobným úvěrním
operacím v hospodářství administrativním
na základě čl. XII., odst. 1 a) fin. zák.
na rok 1927, prohlásil ministr financí,
že ani v prvém ani v druhém případě
nebylo zákonných zmocnění vůbec
použito.
Zvláštní zmínky zasluhuje však
otázka t. zv. reparací.
Reparace.
O reparace jeví se pochopitelný
zájem, jak o tom svědčily dotazy několika
poslanců. Byly činěny dotazy, kdy a jak bude
řešen reparační problém a zda
- resp. mnoho-li budeme na t. zv. reparace platiti. Byla nadhozena
i otázka, má-li se pro reparační břemena
učiniti již nyní opatření v rozpočtu.
Bylo také mluveno o dilemma, resp. nepříznivém
reflexu naší aktivní obchodní
a platební bilance na řešení problému
reparačního a o tom, že se tu snad zmeškala
příznivá doba, za kterou byl považován
ku příkladu rok hospodářské
krise. Bylo s poukazem na franc.-jugoslávskou přátelskou
dohodu doporučováno vládě domáhati
se řešení
reparačního problému jakožto celku a
nikoli od státu k státu, při čemž
byla zmínka též o nedávné diskusi
Marinkoviče s Poincarém o způsobu placení
předválečných dluhů srbských;
tato otázka nemá však s reparacemi nic společného.
Kromě toho bylo též řečeno,
že s problémem reparačním dělají
se tajnosti.
Ministr financí poukázal
ve své odpovědi především na
svoji odpověď k této otázce, danou při
projednávání loňského rozpočtu
a prohlásil v podstatě, že nemůže
říci, kolik budeme platiti, protože to neví,
že nemůže tedy v rozpočtu počítati
ani s miliardami ani s miliony na tento účel, ježto
věc není vyřešena. Řekl také,
že tu na žádný způsob nejde o reparace,
nýbrž o t. zv evaluaci, t. j. náhradu za státní
statky (státní majetek), který republika
převzala od býv.
Rakousko-Uherského státu. Ministr financí
poukázal též na souvislost této evaluace
s evaluací převzatých předválečných
dluhů a vyslovil naději, že hodnota převzatého
státního majetku nebude vyšší nežli
hodnota převzatého dluhu, že s námi
nebude nakládáno
hůře nežli s Německem, Rakouskem a Maďarskem
a že nám nemůže býti uloženo
břemeno, které by zničilo hospodářskou
existenci našeho státu. Dluhy, o něž tu
jde, jsou předválečné dluhy zajištěné
na převzatém státním majetku, hlavně
na železnicích a dluhy nezajištěné
hlavně t. zv. předválečné renty.
Podle ustanovení čl. 208 mír. sml. St. Germ.
a analog. čl. 191 mír. sml. Trianonské bude
celý převzatý dluh zajištěný
a jistá část dluhu nezajištěného,
kterou určí Reparační komise, tvořiti
srážkovou položku, jež bude
odečtena od hodnoty převzatého státního
majetku.
Je tu tedy jednak evaluace státního
majetku, jednak evaluace zmíněných dluhů.
A právě v tom spočívá těžisko
celého t. zv. reparačního problému.
Naší stálou snahou musí býti
a také je docíliti toho, aby cifra evaluace majetku
nebyla vyšší nežli cifra evaluace dluhů,
čili aby obě cifry se co možná kryly,
a aby saldo evaluační bilance rovnalo se nule.
Až doposud není však
stanovena ani jedna ani druhá složka této bilance
a bylo by netaktické a prejudicielní, činiti
pro tento účel vůbec nějaké
opatření rozpočtové. Ministr financí
prohlásil také z tohoto důvodu, jakož
i hledíc ke konstrukci veřejného rozpočtu,
že je nemožno míti v rozpočtu pro reparace
nějakou reservu.
Pokud se týče zmíněného
dilemma mezi reparačním problémem a naší
aktivní bilancí, odpověděl ministr
financí, že nebylo úmyslem naším
něco zabarviti, nýbrž že jsme šli
ven s fakty a pravdou, poněvadž problém reparační
musí býti řešen ne podle domnělých
čísel světu snad předstíraných,
nýbrž podle spravedlnosti.
Na otázku, zda jsme nepromeškali
vhodné doby pro řešení reparačního
problému, dlužno odpověděti záporně;
nehledíc ani k tomu, že vyřešení
bylo dosud technicky nemožné, pracuje tu průběh
času v náš prospěch, a nějaké
kroky směřující k urychlování
řešení mohly by způsobiti více
škody než užitku.
k poznámce, že s problémem
reparačním dělají se tajnosti, připomíná
se, že tu nejde o žádnou tajnost, poněvadž
jde o známá ustanovení mírových
smluv, které jsou publikovány ve Sbírce zákonů
a nařízení.
Mírové smlouvy uložily
Československu tato břemena:
1. Převzetí části
předválečných dluhů (čl.
203 St. Germ., 186 Trianon., 254 Versail.).
2. Evaluaci (čl. 208 St.
Germ., 191 Trian., 256 Vers.).
3. Osvobozovací (liberační)
poplatek 750,000.000 zl. fr. ujednáním (Arrangement)
podepsaným v St. Germain dne 10. září
1919, č. tisku 1739 N. S. z r. 1919, jež bylo Národním
shromážděním schváleno v r. 1919,
kterýžto poplatek znamenal by ovšem značné
zatížení našeho státu; je snahou
naší vlády také tohoto břemene
se zhostiti.
Souhrn těchto břemen
tvoří náš t. zv. reparační
problém. Ovšem reparace v
pravém slova smyslu to nejsou, nýbrž reparace
skryté. Proto používá se termínu
"tak zvané reparace".
Kdo by tedy hledal v mír. smlouvách nebo jinde ustanovení
o československých "reparacích",
ten by jich tam nenašel, protože tam nejsou, neboť
- jak již při projednávání loňského
rozpočtu výslovně bylo zdůrazněno,
a jak to ministr financí letos ve své odpovědi
opětně konstatoval - Československu žádné
reparace uložen nebyly.