41/2% státní premiová půjčka | 540,866.400 | 540,866.400 | 525,266.400 | 514,800.000 | Počítá se na slosování r. 1927. | |
IV. státní půjčka | ||||||
a) titry za hotovosti | 2.914,085.918 | 3.601,063.038,57 | 3.728,285.550 | 4.410,000.000 | Počítá se s novými úpisy z r. 1927 (Šluknov, úpisy dle § 23. zák. čís. 216/1924, Teplická akce | |
b) náhrad. titry za vál. půjčky | 2.914,085.918 | 3.601,063.038,57 | 3.728,285.550 | 4.410,000.000 | ||
Státní stavební losy | 294.206.500 | 450,421.100 | 605,022.500 | 760,000.000 | v r. 1927 byl prodán zbytek losů, čímž emise stoupla. | |
6% investiční půjčka dopravní | 585,421.350 | 586,421.350 | 586,421.350 | 570,000.000 | Slosováním z r. 1927 sníží se kapitál. | |
6% investiční půjčka elektrisační | 10,965.000 | 10,965.000 | 10.96.565.000 | 10.715.000 | dtto | |
6% moučná půjčka | 4.305,451.600 | 4.362,388.200 | 4.382.677.300 | 4 312,000.000 | dtto | |
6% investiční půjčka z roku 1923 | 285,000.000 | 286,522.000 | 274,022.000 | 261,522.000 | dtto | |
6% konversní půjčka | 528,746.000 | 502,309.000 | 475872.000 | 449,435.000 | dtto | |
4% priority Buštěhradské dráhy | 100,437.400 | 98,367.400 | 96,227.400 | 93,977.400 | dtto | |
5% půjčka dráhy Ústecko Teplické | ||||||
a) investiční půjčka | 19,521.200 | 19,263.600 | 18,993.200 | 18,709.400 | dtto | |
b) konversní půjčka | 29,273.200 | 28,960.200 | 28,631.400 | 28,286.200 | dtto | |
6% konsolidační půjčka | 1.707,405.000 | 1.800,000.000 | Úpisy z r. 1927 zvýšila se emise. | |||
3% odškodňovací dluhopisy za vál. půjčky | 986,391.000 | Počítá se dle podaných přihlášek na emisi ve výši vedle uvedené. Dluhopisy vydávají se od počátku r. 1927. | ||||
3% stát. dluhopisy za pohledávky z válečných dodávek | 500;000.000 | dtto | ||||
4% státní půjčka k výkupu dráhy Košicko-Bohumínské | 39,250.000 | 39,092.400 | 44,360.000 | S výměnou akcií za dluhopisy bylo pokračováno v r. 1927. Celá emise činí 44,360.000 Kč. | ||
Neemisní zápůjčka Úrazové pojišťovny dělnické | 5,500.000 | 15,580,000 | 15,010.000 | 13,454.000 | Částečně splaceno v r. 1927. | |
Neemisní zápůjčka Zemské banky | 32,000.000 | 28,800.000 | 25,600.000 | 22,400.000 | Splácí se dle umoř. plánu. | |
Neemisní zápůjčka Zemské banky | 6,000.000 | 5,000.000 | 4,800.000 | dtto | ||
Neemisní zápůjčka Zemské banky | 9,000.000 | 8,469.304 | dtto | |||
Místní dráhy sestát. zák. č. 156/192 | ||||||
a) zúrokování a umoř. prior. obligací | 31,864.000 | Službu akcií a prioritních obligací těchto sestátněných drah převzala od r. 1927 Ústřední státní pokladna v Praze. | ||||
b) zúrokování a umoř. prior. akcií | 4,766.200 | |||||
Úhrnem dluh založený | 12.566.560,486 | 14.178.220.327 | 16.262,177.050 | 19 255,949.504 | ||
Státní pokladniční bony | 1.536,185.000 | 1.536,185.000 | 1.360,315.000 | 1.534,185.000 | Část bonů byla sice splacena zálohou z výnosu majetkové dávky, avšak státní správa dluhuje tuto zálohu účtu dávky z majetku; úspory úrokové dlužno dle zák. č. 102/25 používati ke splacení této zálohy. | |
51/2% stát. pokl. poukázky | 2.800,000.000 | Část poukázek splacena v r. 1927. Ostatní přeměněny v 51/2% poukázky (pol. 21). | ||||
6°% stát. pokl. poukázky | 5.096,650.000 | 4.141,630.000 | 3.040,632.500 | |||
Státní valutová půjčka | 78,841.672 | 88,447.865 | 7,210.969 | Počítá se s úplným splacením r. 1927. | ||
Směnečný úvěr u Zemské banky | 235,625.000 | 15,000.000 | ||||
Půjčka u Všeob. pens. ústavu | 25,000.000 | Služba této zápůjčky jest v rozpočtu poštovního podniku. | ||||
Půjčka u Všeob. pens. ústavu | 65,000.000 | |||||
Směnečný úvěr v $ | 3,390.000 | |||||
Celkem dluh přechodný | 7.012,301,672 | 5.784,652.865 | 4.433,158.469 | 4.336,185.000 | ||
K tomu dluh založený | 12.566,560.486 | 14.178,224.327 | 16.262,177.050 | 19.255,949.504 | ||
Úhrn dluhu vnitřního | 19.5 78,862.158 | 19.962.873.192 | 20.695,335.519 | 23.592,134.04 | ||
Úvěr vlády anglické | ||||||
a) na potraviny, zboží a dopravu | 89,016.718 | 89,005.274 | 67,495.642 | 39,863.852 | Část dluhu byla splacena. | |
b) na repatriaci | 135,797.236 | 125,035.257 | 113,520.636 | dtto. | ||
8% čsl. zahraniční půjčka z r. 1922 | 1.738,775.309 | 1.719,272.780 | 1.698,261.982 | 1.591,604.800 | dtto. (slosováním). | |
71/2% zahr. umoř. zlatá půjčka z 1925 | 847,500.000 | 791,022.600 | 737,936.000 | |||
Úvěry U. S. A. na potrav. výzbroj atd. | 2.004,434.953 | 2.004,434.954 | 2.004,434.953 | 3.910,000.000 | Ve stát. úč. závěrce jest uveden stav dluhu dle kursů z r. 1919/20, tedy nízkých, kdežto v rozpočtu jest čítáno s kursem 1 $ = 34 Kč a upravenou sumou dluhu dle úmluvy s U. S. A. | |
Úvěr vlády francouzské | ||||||
a) nákup potravin a voj. materiálu (99,679.518 frs.) | 299,038.554 | 299,038.554 | 299,038.554 | U těchto dluhů nebyly dosud sjednány definitivní úvěrní podmínky. Přes to bylo však na případné nutné zúročení pamatováno pod pol. 5., § 2. | ||
b) nákup koní (1,149.211 $) | 24,708.028 | 24,708.028 | 24,708.028 | |||
c) vydrž. čs. armády (33,916.626 frs.) | 101,749.879 | 101,749.879 | 101,749.879 | |||
Úvěr vlády italské (169,984.606 Lit.) | 69,637.509 | |||||
Úvěr mezinár. výb. pro pomoc. úvěry na repatriaci (Nansen) | 13,172.368 | |||||
Celkem dluh zahraniční | 4.270,895.809 | 5.221,506.705 | 5.181,384.404 | 6.892,925.268 | ||
Prozatímní listy vydané za předvál. dluhopisy rak. a uh. dle zák. 250/1922 | 777,444.425 | 1.401,280.330 | 1.907,087.067 | 1.907,087.067 | ||
Dosud nepřevzatý dluh předválečný | 2.492,912.933 | Bližší ve vysvětlivkách skup. IV., § 3. | ||||
Celkem dluhy z mírových smluv | 777,444.425 | 1.401,280.330 | 1.907,087.067 | 4.400,000.000 | ||
A. Dluh vnitřní | 19.578,862.158 | 19.962,873.192 | 20.695,335.519 | 23.592,134.504 | ||
B. Dluh zahraniční | 4.270,895.809 | 5.221,506.705 | 5.181,384.404 | 6.392,925.288 | ||
C. Dluh z mírových smluv | 777,444.425 | 1.401,280.330 | 1.907,087.067 | 4.400,000.000 | ||
Celkem | 24.627,202.392 | 26.585,660.227 | 27.783,806.990 | 34.385,059.792 |
O poklesu výdajů
u kap. "Všeobecná pokladní správa"
a vzestupu výdajů téměř u všech
ostatních kapitol bylo v debatě uvedeno toto: Všeobecná
pokladní správa vykazuje značné zlepšení
proti rozpočtu 1927. Vidíme, že celkové
vydání všeobecné pokladní správy
pokleslo o 649,9 mil. Kč. V příjmech jeví
se zlepšení tím, že příjmy
všeobecné pokladní správy stouply proti
roku 1927 o 32 mil. Kč. Tento příznivý
výsledek není ovšem dosažen trvale a budou
zde určité přesuny, především
450 mil. Kč, jež v minulé pokladní správě
byly zahrnuty jako globální náklady na platy
státních zaměstnanců. Ale přes
to nutno konstatovati,
že zde mizí 50 mil. Kč, které byly r.
1927 preliminovány na splácení dluhů
za repatriační náklady a dále že
je zde trvalá úspora na úrocích ze
státního dluhu 167,632.999 Kč, jež podařilo
se uspořiti splátkou a konversí.
Na připomínku, že
všechny výdaje stouply a jen státní
pokladna klesla, odpověděl ministr financí
takto: To je docela pochopitelné, když úprava
platů státních zaměstnanců
loňského roku byla obsažena 450 miliony v pokladní
správě a jestliže dnes jest 450 mil. Kč
rozvrženo na jednotlivé resorty,
pak patrně následkem toho ve všech resortech
musely stoupnouti výdaje, ježto jsme zmíněný
náklad rozdělili do všech resortů. Proto
se jeví ve všech položkách plus a v pokladní
správě minus. Minus zůstává
trvale a co byla ušetřeno na státním
dluhu, zůstává také trvalým.
Ministr financí nemůže
převzíti záruku, že výdaje pokladní
správy v budoucnosti nestoupnou. Jest to parlament, který
dělá nebo nedělá státu nové
výdaje. Avšak výdaje státního
dluhu jsou na cestě poklesu. Zase zaplatíme tento
rok půl miliardy dluhů, úrok z toho bude
úsporou, půjdeme dolů, vždyť to
jest naše spása.
Při ostatních položkách
pokladní správy není obavy, že by nám
někde podstatně mohly výdaje stoupnouti.
Za každou nepatrnou položku nemůže ministr
financí vzíti záruku, ale říci,
že jsme v pokladní správě ušetřili
a všude jinde stoupli a z toho dedukovati jakékoli
konsekvence bylo by nesprávné, když víme,
jak o proč ve všech oborech stouply výdaje.
U jednotlivých kapitol
vznikl zdánlivý vzestup výdajů pouze
tím, že částka 40 mil. Kč preliminovaná
v roce 1927 na provedení platové úpravy ve
Všeobecné pokladní správě byla
pro rok 1928, jak již bylo výše řečeno,
přesunuta a rozvedena na jednotlivé příslušné
resortní kapitoly. Snížení výdajů
Všeobecné pokladní správy bylo docíleno
úsporou úroků
ze státního dluhu o 167 mil. Kč. Správnost
tohoto odůvodnění vysvitá z připojené
porovnávací tabulky.
Označeni kapitoly | |||
President rep. a kanc. presid. rep. | 16,446.495 | 18,468.384 | 2,021.889 |
Zákonodárné sbory | 39,665.288 | 43,614.984 | 3,949.696 |
Předsed. min. rady | 32,904.677 | 31,423.675 | 1,481.002 |
Ministerstvo: | |||
zahran. věcí | 136,004.660 | 164,990.650 | 28,985.990 |
národ. obrany | 1.370,000.000 | 1.400,000.000 | 30,000.000 |
vnitra | 554,363.850 | 648,268.600 | 93,904.750 |
spravedl. s Nej. soudem | 286,881.280 | 299,741.210 | 12,859.930 |
pro sjedn. zák. a org. spr. | 1,573.693 | 1,939.972 | 366.279 |
Nejv. správ. soud a Volební soud | 4,944.774 | 6,016.997 | 1,072.223 |
Minist. školství a nár. osvěty | ?82,382.452 | 893,872.048 | 111,489.596 |
Minist. zeměděl. | 204,600.000 | 210,135.726 | 11,535.726 |
Stát. pozemk. úřad. | 26,691.355 | 28,427.565 | 1,736.210 |
Ministerstvo: | |||
prům., obch. a živn. | 34,129.038 | 41,712.542 | 7,583.504 |
veřej. prací | 662,373.549 | 714,378.733 | 52,005.184 |
pošt a telegr. | 15,282.300 | 15,646.890 | 364.590 |
železnic | 25,978.030 | 29;945.520 | 3,967.490 |
sociální péče | 838,204.611 | 865,804.611 | 27,600.000 |
zásobov. lidu | 10,994.748 | 10,610.337 | 384.411 |
veřej. zdrav. a t. v. | 126,726.606 | 140,753.616 | 14,027.010 |
Pensij. a zaop. požitky | 620,880.000 | 650,287.000 | 29,407.000 |
Ministerstvo financí | 483,746.085 | 534,485.948 | 50,739.863 |
Všeob. poklad. správa | 3.424,359.979 | 2.774,369.282 | 649,990.697 |
Nejvyš. účet. kontr. úř. | 4,371.681 | 5,179.254 | 807.573 |
484,424.503 | |||
Úhrnem | 9.703,505.151 | 9.536,073.544 | 651,856.110 |
167,431.607 | 167,431.607 |
Státní dluh:
příspěvek státní správy v poklad. správě za r. 1927 | 2.143,757.956 |
příspěvek státní správy v poklad. správě za r. 1928 | 1.976,124.957 |
Úspora | 167.632.909 |
Náhrada poštovného.
O náhradě hodnoty
poštovného za zásilky porta prosté a
náhrady hodnoty služeb, prokazovaných poštovní
správou jiným odvětvím státní
správy (vyjma obor státních drah) byl v debatě
učiněn dotaz: Jak došlo se k vyčíslení
60 mil. Kč jako náhrada poštovného,
a jak se tyto věci účtují, poněvadž
náklad 60 mil. Kč, který se zde poskytuje,
měl by míti na druhé straně protipoložku
příjmovou.
Na to odpověděl
ministr financí: Položka 60 mil. Kč "Náhrada
poštovného", která je zařazena
v rozpočtu pošty, je důsledkem podnikového
hospodářství. O správnosti tohoto
postupu může býti diskuse, ministr sám
to nepovažuje ani za vhodné, ani za správné.
To by bylo nutné tehdy, kdyby byla pošta jako podnik
pasivní a ta pasivita může se vyložiti
tím, že musí pro erár dělati
tolik a tolik služeb,
že tedy pasivita její je neprávem vykazována;
ale tomu tak není, a jestliže čistý
zisk pošty plyne eráru, je to zbytečná
průběžná položka.
K tomu dlužno doplniti: Částka
60 mil. Kč jest zahrnuta v příjmech hospodářského
plánu Československé pošty na rok 1928
(viz skupinu II, § 4 detailní rozpočet "Československé
pošty" na straně 34, odst. 3.). Částka
tato byla preliminována jako paušál odhadem.
Náhradu tu platí ministerstvo financí za
všechny resorty státní správy (vyjma
státní správu železniční)
Československé poště dobropisem na jejím
běžném účtě u ministerstva
financí.
Měna.
Na projevené přání
obíral se ministr financí otázkou zlaté
měny tímto výkladem:
Jakou máme dnes měnu?
Říká se obyčejně, že papírovou;
já ji nazývám nominální. Co
je dnes koruna? Když jsem ji odevzdával panu guvernérovi,
řekl jsem, že není ani ze zlata, ani ze stříbra,
nýbrž že je z práce, že je to představa
určité miniaturní životní míry
a že udržována jest ve stabilitě celým
velikým administrativním mechanismem Národní
banky. Naše koruna není dosud připjata ke kovu.
Není řečeno, že znamená určitou
částku drahokovu. Dejme tomu, že bychom řekli,
kolik lze dnes koupiti zlata za jednu korunu (byl by to určitý
zlomek gramu) a že bychom v zákoně řekli:
"Naše koruna je současně
takový a takový zlomek zlata a nic více."
Máme už proto zlatou měnu? Nikoli, proto ji
ještě nemáme. Byla by zlatou měnou jen
podle jména, ve skutečnosti však zlatou měnou
by nebyla, poněvadž zlatou měnu charakterisuje
to, že každý má možnost bankovky
za zlato kdykoli vyměniti. V Německu nemají
také zlatou měnu, ač mají tam "zlatou
marku", ale zlatá měna to není. Zlatou
by se teprve stala naše měna, kdybychom provedli směnitelnost.
Do té doby máme však ještě daleko,
až budeme moci klidně říci, že
prohlašujeme své
papírové peníze za směnitelné.
Bude to museti býti zavedeno současně v celé
Evropě, to však vyžaduje naprosté konsolidace
světové, nejen naší. Je to otázka,
máme-li zájem provésti to druhé a
říci: "Koruna se rovná takové
a takové částce zlata",
ale nevyřkli bychom při tom směnitelnost.
To by byla jen prestižní věc. Jsou státy,
které to musely udělati, poněvadž jejich
psychologie měnová byla tak rozvrácena, že
k podchycení jejímu musely říci, že
dělají zlatou měnu. My toho nepotřebujeme,
nemáme na tom zájem
a tato věc by byla u nás jen věcí
prestiže, když ve skutečnosti máme měnu
naprosto stabilisovanou vůči měnám
zlatým západních států, na
př. proti dolaru a libře. Nemáme tedy žádného
zájmu na tom něco měniti.
Ale s tou souvislostí, co by obyvatelstvo
nejvíce zajímala, není to, zda my vyjádříme
tu dnešní naši korunu zlatem, ani to, zda bude
směnitelná, jako to, zdali nebude při této
příležitosti zavedena jiná jednotka,
takže by se všechno při této příležitosti
(vklady, platy, ceny atd.) přepočetly.
Myslím, že by to bylo pro přítomnou
dobu, nechci říci neštěstí, ale
ohromná škoda, kdybychom to dělali. Ve Vídni
ceny ve velkém nejsou příliš odchylné
od cen našich, ale ceny v drobném mají tendenci
stále se přitahovati ke měnové jednotce,
k šilinku. Kdybychom
tedy my naši jednotku zvýšili, velmi málo
bychom posloužili malým lidem, poněvadž
malé platy, které denně vydávají,
bychom tím zdvihli. Je to otázka psychologie, má-li
se změniti jednotka peněžní, nebo ne.
Myslím, že ne, protože to nemá vůbec
žádný
účel, neboť v hospodářství
by se tím nic nezměnilo. Naše stabilisační
bilance je zařízena na naši soustavu čísel,
kdybychom chtěli udělati zlatou měnu, byli
bychom museli dělati zlatou bilanci. My však nechceme
dělati zlaté bilance, nýbrž stabilisované,
poněvadž nemáme v úmyslu zaváděti
zlatou měnu v daných poměrech. Mohu říci,
že finanční správa se nezanáší
úmyslem, cokoli měniti nyní na soustavě
našich peněz, měniti jednotku peněžní,
ale také, že nemáme žádných
úmyslů vyjádřiti tuto dnešní
peněžní jednotku
zlatem, ani prohlásiti ji za směnitelnou. Ty doby
ještě tu nejsou.
Od toho však musíme
odlišovati otázku úpravy drobných. To
nemá s peněžní jednotkou nic společného.
Zrovna tak jako máme pětikoruny, můžeme
míti desetikoruny a ta desetikoruna nebude míti
zase tu hodnotu ve stříbře, kterou bude platiti,
zase bude zavěšena na papíru, a ta papírová
desetikoruna bude platiti právě tolik jako stříbrná
anebo obráceně, ačkoli bude míti určitou
část stříbra. Proč to děláme?
Náš systém drobných vznikl po kouscích,
jak jsme to technicky mohli provésti, tak jak rok od roku
se vytvořil. Ale dnes jsme již tak daleko, že
chceme míti také po této stránce pořádek.
Máme tolik a tolik dvacetihaléřů,
padesátihaléřů, korun a pětikorun
a ostatních drobných mincí (celkem 437,520.000
kusů v hodnotě 302,592.000 Kč), ale jsem
toho názoru, že nemůžeme kontingentovati
jeden druh drobných, poněvadž, jakmile bychom
narazili nové pětikoruny, hned potřeba korun
bude jiná, menší nežli byla v době,
kdy jsme pětikorun neměli. Tedy vždy vznikem
vyšší mince potřeba menších
mincí se posunula, ale kontingent zůstal beze změny.
Stojíme tedy na stanovisku, že systém drobných
musí býti vyjádřen kontingentem společným
(globálním) a že finanční správa
je povinna u svých pokladen jeden druh drobných
za druhým kdykoliv vyměniti, aby byla pružnost
a aby byl v oběhu dostatek drobných onoho druhu,
jakého je právě potřebí.
Při té příležitosti
se tážeme: Ale jak daleko mají jíti
drobné, proč se nemají zastaviti u pětikorun?
Za bývalého Rakouska měli jsme stříbrné
pětikoruny. Kdybychom je aplikovali na naše poměry,
museli bychom dnes míti asi dvaatřicetikoruny ještě
jako drobné, poněvadž kovová mince plnohodnotná
začala efektivně u desetikorun. Tedy určitá
oblast peněžního oběhu patří
drobným. Za války zmizely
drobné z oběhu, poněvadž začala
papírová koruna klesati, drobné peníze
byly na papírové koruny zavěšeny a klesaly
s ní a od jisté chvíle lidé si řekli:
stříbrná koruna má větší
cenu než papírová, nebudu ji dávati
jako drobnou minci, použiji jí jako kovu.
Ta znamená, že kovové mince se roztavily a
prodávaly jako kov a tak zmizely z oběhu, nahrazeny
byvše postupně papírem, který tvoří
nyní náš státovkový dluh. Kdybychom
v míru kovovou korunu nahradili papírem a řekli,
že je to státovkový dluh, nebyl by oběh
drobných státovkovým dluhem. Proto nyní
reklamujeme ze státovkového dluhu kousek zpátky
a říkáme, že to byl oběh drobných,
že jsme uměle udělali státovkový
dluh větší než ve skutečnosti je
a nahrazujeme ho oběhem drobných. Při tom
chceme dostati do rukou
obyvatelstva minci, která by byla pěkná a
měla v sobě kousek stříbra, aby si
jí lidé vážili. Systém pěkných
mincí a bankovek znamená také uměti
s těmito penězi zacházeti, vážiti
si jich a podněcovati úspornost; žádného
jiného cíle nesledujeme. Stát nemůže
jinak, než použíti čistého zisku
z ražby pětikorun; aby provedl ražbu desetikorun,
načež budou papírové desetikoruny staženy
a nové kovové budou dány do oběhu.
O tom bude porada, která nebude žádným
tajemstvím. V naší měně se už
nestane nic, co by bylo pro
někoho překvapením. Co se bude díti,
bude se díti vždy při otevřených
dveřích a oknech za účasti a působení
veškerého obyvatelstva, vědy i prakse.
K projevu o významu
zlaté měny zaujal ministr financí
toto stanovisko:
Naše dnešní měnové
poměry jistě dokazují, že je možná
stabilní měna i bez zlatého podložení,
bez směnitelnosti za zlato. Proti teoretikům, kteří
si nedovedou jinak představiti měnu, a říkají,
že papír je jen surogátem, jest proveden důkaz,
že měna může býti úplně
stabilní, aniž je vůbec vyjádřena.
jakýmkoliv kovem jako u nás. V Rakousku mezi rokem
1879 a 1892 měli jsme také úplně stabilní
papírovou měnu, která aspoň pro formu
zněla na stříbrný zlatý, naše
měna však na žádný stříbrný
zlatý nezní. Ale to, co funkce zlata při
měně zlaté vykonává,
je funkcí mechanického vodítka. Nelze klásti
váhu jen na to, aby doma byl index stabilní, a při
tom přezírati, jaký je kurs za hranicemi.
Stabilní měna za hranicemi má dvojí
význam. My doma stabilitu cen právě pomocí
zahraničního kursu držíme. Kdyby
náš zahraniční
kurs nebyl pevný, kdyby byl nerozhodný, pak by mohly
u nás ceny stoupati libovolně a jen tlakem zahraniční
soutěže a pevností kursu zahraničního
udržuje se také stabilita našich cen doma. Za
druhé má stabilita kursu vůči cizině
velký význam pro
celou exportní industrii a její kalkulaci. Proto
je první otázkou udržeti kurs stabilní
za hranicemi, abychom pomocí jeho mohli udržeti stabilitu
cen doma. To konec konců vykonává dnes Národní
banka, jako kdyby byla zlatá měna, pomocí
devis, znějících na
zlatou měnu. My tedy potřebujeme zásobu devis
k udržení kursu v poměru k cizině. Ale
tento její úkol se zmechanisuje tím, má-li
zlato, a proto neuzavírá se ministr financí
myšlence, abychom se i my vrátili jednou ke zlaté
měně. Ale to bude věcí přirozeného
vývoje.
Státní garancie.
Na dotaz, zdali bylo použito
v roce 1927 zmocnění ku převzetí státní
garancie obsaženého ve finančním zákoně,
odpověděl ministr financí, že se tak
stalo ve třech případech, které se
týkaly likvidujících bank, Moravsko-slezské,
Pozemkové a Bohemie, avšak garancie ty neznamenají
pro stát žádnou materielní škodu,
neboť vyrovnací kvoty byly vykalkulovány podle
skutečného jmění jmenovaných
bank. Avšak Zemská banka, Hypoteční
banka česká a Hypoteční a Zemědělská
banka moravská, jež byly
pověřeny ukončením likvidace na svůj
účet a výplatou vyrovnacích kvot,
nemohly tak učiniti podle svých stanov bez garancie
státu. Aby tedy byla urychlena výplata vkladů
u jmenovaných likvidujících bank, převzata
byla státní garancie zajisté ve veřejném
prospěchu.
Kursy ukládacích
papírů.
Na dotaz o přiměřenosti
poměru kursů ukládacích papírů
ke kursům papírů dividendových odpověděl
ministr, že pokládá spíše kursy
papírů dividendových za vysoké. Státní
papíry nesou podle kursů průměrně
úrok 5,8%, kdežto průměrné zúročení
papírů dividendových jest nižší.
Proto dlužno vývoj kursů těchto papírů
označiti za poněkud smělé hodnocení
toho, co se očekává. Poukaz na cizinu, zejména
na Anglii, kde dividendové papíry nedávají
také vyššího zúročení,
není potud přiléhavým,
že tam jest jiný stav peněžního
trhu nežli u nás. Ostatně lze očekávati,
že kursy státních papírů ještě
stoupnou a tím se vyrovná dnešní nepoměr.
Dále bylo žádáno,
aby byla věnována pozornost značnému
rozpětí mezi úrokem vkladovým a zápůjčkovým,
jakož i vůbec poměrům v našem peněžnictví,
zejména bankovnictví, v němž jest třeba
provésti ekonomisaci, aby se docílilo zlevnění
výrobních nákladů. V tomto směru
bylo u nás již mnoho vykonáno. Dlužno
poukázati na provedené a ještě prováděné
fuse bank, na prováděnou
restrikci režie věcné a osobní. Rovněž
berní reforma přispěje ku sníženi
režie. Arciť nelze úrokového rozpětí
dekretovati, správný poměr musí přivoditi
hospodářský život sám podle svých
zákonů. Ministerstvo financí věnuje
tomuto problému plnou pozornost.
Náklad na vybírání dávky
z majetku.
Na dotaz, proč nepoužívá
se větší části dávky
z majetku na proplácení bonů, odpovídá
ministr financí, že se rozhodl, že použije
pouze poloviny. Byl toho názoru, že celá dávka
z majetku má býti užita k proplácení
státovkového dluhu, a to z toho důvodu, že
Národní banka dnes vlastně neovládá
našeho peněžního trhu, nemajíc
oběživa v rukou. Několik set milionů
úvěru, pravého obchodního úvěru,
který jest v rukou Národní banky, jest částka
poměrně nepatrná. Proto přesuny úrokové
nemají přímého vlivu na diskont, jak
by to mělo býti. Proces odčerpávání
oběživa není ještě ukončen.
Úmluvou mezi státem a Národní bankou
postavili jsme si ideál, abychom aspoň do konce
15. roku dospěli k tomu, že Národní
banka bude míti v rukou
oběživo z jedné třetiny a že pak
bude moci ovládnouti peněžní trh. Musíme
dospěti k tomu, aby Národní banka měla
otěže domácího peněžnictví
v rukou; a to se sleduje právě dávkou z majetku
a dále platy, které stát má bance
konati. Proces tento zdržuje minstr
tím, že část dávky z majetku
používá k proplácení bonů.
Situace finanční nebyla toho druhu, abychom mohli
platiti tyto bony z jiných prostředků, ale
nicméně tím považoval jsem za svou povinnost
aspoň zmíniti požadavek pro bony a ponechati
polovinu dávky z
majetku jejímu účelu. To odpovídá
kontraktu, který je mezi námi a Národní
bankou uzavřen, takže v této chvíli
by neměl ministr ani možnosti situaci tuto změniti.
Vůči výtce,
že nedoplatky na dávce z majetku se vykazují
jinak, než se stalo v úmluvě s Národní
bankou, poukázal ministr financí na to, že
bylo nutno vycházeti z pravděpodobné skutečné
platby, která vzhledem k četným žádostem
o slevu dávky podle § 5 zák. č. 6/22
Sb. z. a n., zejména pokud jde o zabraný majetek,
bude menší nežli předpis.
Uvolněni výplat
ze smluv pojišťovacích, zadržených
podle § 10 vl. nařízení ze dne 10. dubna
1919, č. 14 Sb. z. a n., děje se padle ustanovení
§ 55, odst. 1., č. 5. zák. o dávce na
průkaz, že dávka předepsaná byla
již zaplacena. Vydání tohoto průkazu
nenaráželo
dosud na obtíže, neboť vydání potvrzení
o vykonané platbě nemůže působiti
značné průtahy a jsou případy,
že tam, kde strana tento průkaz berního úřadu
si neopatřila, učinila tak berní správa
sama dotazem u berního úřadu.
Splácení přechodného
státovkového dluhu Národní
bance.
Na otázku, proč
není státovkový dluh mezi ostatními
dluhy státními, odpovídá
ministr financí, že státovkový dluh
jest zajisté dluhem státním, ale ovšem
takovým, který tolik netíží.
Je podle úmluvy s Národní bankou zúrokovatelný,
ale jen podmínečně, kdyby výnos Národní
banky nestačil k 6%ní dividendě. To dosud
nebylo a je čím dále menší pravděpodobnost,
že by k tomu došlo, poněvadž dosud obchod
Národní banky byl minimální, poněvadž
byl velký oběh státovek a malý oběh
bankovek, ale čím
větší bude lombard a směnky, bude tím
větší výnos, takže zúrokování
se nebojíme. Budeme-li po 15 letech ještě dále
státovkový dluh spláceti, nelze zatím
říci, poněvadž běží
jen o takové zaplacení státovkového
dluhu, aby Národní banka měla v rukou takovou
část oběživa,
pomocí které by pevně ovládala toto
oběživo doma i v cizině. Nám běží
o to, aby Národní banka měla tak velikou
reservu devis nebo drahého kovu, jaké je třeba
vzhledem k velikému importu i exportu. V teorii se stále
uvádí souvislost reservy s oběhem.
To není po názoru ministra financí správné.
Jsou státy, které mají stejný oběh,
ale různý zahraniční obchod a nepotřebují
proto stejné reservy. Čím větší
je platba do ciziny, kde je možnost výchvěvů
v kursu měny, tím větší je potřeba
devis a kovu. My jsme státem,
který má veliké platy do ciziny a proto potřebujeme
silnou reservu. To jsme sledovali úmluvou s Národní
bankou. Do jaké míry bude třeba zaplatiti
státovkový dluh, aby se i její vláda
nad oběživem v tuzemsku zesílila i k tomu,
aby reserva její
byla dostatečná, to je quaestio facti, ale je možno,
že necháme určitou část jako
trvalý dluh, který nikoho nezatěžuje,
poněvadž jistá kvota oběživa tu
musí vždy býti. Nemáme žádného
důvodu, abychom státovkový dluh nezařadili
mezi dluhy ostatní, není to
žádná tajnost.
Státní podíl
na přebytku důchodkových pokut.
K žádosti o objektivní
stanovisko vyšetřujících finančních
úřadů v řízení celním
vůči obchodníkům s motocykly dlužno
poznamenati, že finanční správa toho
dbá, aby vyšetřující finanční
úřady v každém případě
si počínaly co nejsvědomitěji a jednaly
jen na základě platných předpisů.
Že potom někdy i obchodníkovi, který
se provinil proti celním předpisům, hrozí
vyšetřovací vazba kolusní, které
se raději vyhne žádostí o upuštění
od dalšího trestního řízení
za přiměřenou částku, jest
ovšem samozřejmé.
K otázce přeměny
nedobytných pokut na náhradní vězení
dlužno poznamenati, že trestní zákon důchodkový
sám již v §u 122 dává možnost
náhradní trest na svobodě zkrátiti,
což důchodkové soudy systematicky činí
tak, aby den vězení odpovídal 100 až
300 Kč pokuty. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi
stanoví ovšem § 99 zákonného článku
XI. z roku 1909, že se má při přeměně
pokuty na trest vězení uložiti za 10 Kč
pokuty jeden den vězení; celkový trest vězení
nesmí přesahovati
6 měsíců (§ 53 zákon. čl.
V. z r. 1878). Ministerstvo financí však k podaným
žádostem o milost při zmírnění
trestu zkracuje náhradní trest vězení
tak, aby den vězení odpovídal 100 až
300 Kč pokuty, případně, nezmírní-li
pokutu, zkrátí obyčejně aspoň
vězení tak, jak právě uvedeno. Praxe
tedy odstraňuje nesrovnalosti, které nastaly následkem
znehodnocení měny a které ostatně
budou v nejbližší době postupně
odstraněny i ustanoveními zákonnými.
Tak celní zákon, který vejde v platnost 1.
lednem 1928, stanoví,
že nedobytná pokuta promění se v náhradní
trest vězení v poměru 100 až 300 Kč
pokuty za 1 den. Podobné ustanovení bude míti
i připravovaný nový zákon o dani z
lihu, takže při velké většině
přestupků bude již i zákonem vyhověno
změněným hodnotám měnovým.
Jednotné ustanovení o přeměně
pokut v trest vězení bude pak pro veškeré
trestní činy finanční obsahovati reformované
trestní právo finanční, na němž
se již pracuje a jehož materielní část
je již větším dílem hotová,
má také ustanovení o přeměně
pokut v náhradní
vězení, odpovídající dnešním
poměrům měnovým.
Poplatky za úřední
výkony veřejné služby zdravotní.
Důvod proč příjem
uvedený v pokladní správě na rok 1927
per 17,000.000 Kč, který měl plynouti na
úřední výkony veřejné
služby zdravotní, v příjmech návrhu
rozpočtu pro rok 1928 nepřichází,
je tento: §em 20 zák. ze dne 13. července 1922,
č. 236, kterým se doplňují některá
ustanovení zákona č. 332/20, jímž
stát přejímá výkony zdravotně
policejní, byla vláda zmocněna, zavésti
poplatky za úřední úkony
veřejné služby zdravotní. Před
provedením tohoto ustanovení byla však vláda
zmocněna zákonem ze dne 3. dubna 1925, č.
53 ř. z. (prodlouženo zákonem ze dne 16. prosince
1926, č. 253 Sb. z. a n.), aby nejen ve službě
zdravotní, nýbrž ve všech oborech státní
služby zavedla dávky za úřední
úkony. Proto byly obě akce sloučeny a dávky
za úřední úkony ve službě
zdravotně policejní zavedeny současně
s jinými dávkami za úřední
úkony státních zdravotních orgánů
nařízením ze dne 22. prosince 1926, č.
254 Sb. z. a n. (dávkový
řád min. zdravotnictví oddíl F). Dávky
tyto jsou preliminovány společně s jinými
dávkami pod kap. 21. (pro rok 1928 tit. 3., § 5.,
pol. 7. - 37,700.000 Kč). Tak se stalo, že na shora
uvedenou položku příjmy nebyly.
Rozpočet nejv. úč.
kontr. úřadu vzrostl proti dosavadnímu úpravou
platů úřednických; zvýšení
činí 807.573 při úhrnu výdajů
5,179.254 Kč. Tento rozdíl jest vůči
ostatním kapitolám markantnějším
proto, že jsou zde preliminovány osobní výdaje
dle systemisace a že personální výdaje
v kapitole této mají převahu. Ačkoliv
faktický stav personálu nebyl až dosud úplný
a ještě jest třeba postupně jej doplňovati
na systemisovaný stav, vykazuje kontrolní činnost
Nejvyššího účetního kontrolního
úřadu podstatné
pokroky i úspěchy. Národnímu shromáždění
předložena byla závěrka za loňský
rok v polovině lhůty, již zákon předpisuje;
jejích výsledků bylo také použito
v rozpočtové debatě a minulé hospodaření
srovnáváno s předlohou rozpočtu na
příští rok; výsledky
minulého roku dle závěrky jsou také
dokladem o tom, jak opatrně jsou odhadovány příjmy
státu na příští rok. Důvodová
zpráva uvádí data o činnosti úřadu
posledního roku, dosvědčují vzrůst
i pokrok v jednotlivých oborech kontroly. V dohlídkové
činnosti rozmnožen
počet revisí a provedena řada dohlídek
většího rozsahu. Vedle měsíčních
výkazů o pokladním obratu byly zavedeny výkazy
o tom, jak jsou dle poukazů úřadů
vyčerpávány rozpočtové úvěry.
Rozšířena byla také kontrola Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
na závěrky zemských
fondů a úřad zúčastnil se při
vyúčtování bankovního úřadu
ministerstva financí a na likvidaci ústředen.
Podněty během debaty
rozpočtového výboru týkaly se jednak
objasnění diferencí mezi preliminovanými
příjmy a výsledky závěrek,
jednak účtování ústředen
a fondů. Bylo předem žádáno vysvětlení,
proč sumy náležitostí v závěrkách
převyšují rozpočtový odhad. V
odpovědi předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu sdělil, že
cifry náležitostí příjmů,
totiž daňových předpisů bez korektur
nemohou býti pokládány
za aktivum státu, neboť státní pokladna
ve skutečnosti obdrží méně a
zvláště neobdrží nedoplatky během
jediného roku. Finanční zákon má
však ustanovení o tom (čl. XIX), že předstihne-li
výtěžek daní odhad schválený
rozpočtem, bude přebytku
použito na splacení státního dluhu;
reservovanému odhadu příjmů nelze
tudíž ničeho vytýkati a osnova finančního
zákona zabezpečuje zároveň, že
přebytku neužije se jinak, než jak zákonodárce
ve finančním zákonu a rozpočtu určuje.
Reservy bude také zapotřebí
k řešení problémů, o nichž
se zmiňuje důvodová zpráva (úprava
plátů učitelských) a o nichž
zmínil se ministr financí (úprava poměrů
staropensistů). O vyúčtování
ústředen sdělil předseda nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
že likvidace u řady jich,
mezi nimi Devisové ústřední komise,
Státního obilního ústavu a Státního
ústavu pro tuky, oleje a mléko, jest skončena;
u ostatních likvidace posud skončena býti
nemohla pro pendentní spory; v tomto stadiu jsou zlikvidovány
zejména komise cukerní a lihová,
ústředna kovů, textilní, lnářská
a jiné; u některých se likvidace zdržela
také tím, že nejsou provedeny daňové
předpisy posledních let jejich působnosti.
V závěrečných účtech
byly do příjmů zařaděny přebytky,
které odvedly ústřední státní
pokladně; jediný
státní obilní ústav skončil
schodkem, jeho vyrovnání bylo také provedeno
v závěrečném účtu. O
účtech fondů při státním
pozemkovém úřadě podotčeno,
že účty ty skládá předseda
státního pozemkového úřadu
a zákon nepředpisuje, aby byly součástkou
státní závěrky;
nejvyšší účetní kontrolní
úřad provedl revisi fondů těch a kdyby
výtky a nalezené vady nebyly odstraněny dohodou
obou úřadů, po případě
ministerskou radou, předložila ty se věc se
závěrečným účtem Národnímu
shromáždění k rozhodnutí dle
předpisu § 8. zák.
č. 175/1919 Sb. z. a n.
Rozpočtový výbor
poslanecké sněmovny začal jednati o vládním
návrhu státního rozpočtu pro rok 1928
a finančního zákona dne 26. října
1927 a skončil toto své jednání dne
22. listopadu 1927.
Generálním zpravodajem
o finančním zákoně a státním
rozpočtu pro rok 1928 zvolen poslanec dr. Hnídek.
Zpravodaji o jednotlivých kapitolách byli:
A. Ústřední orgány | President republiky a kancelář presidenta republiky | dr. Samek. | |
Zákonodárné sbory | Adámek. | ||
Předsednictvo ministerské rady a ze skupiny II. § 13. Státní tiskárny a). § 14. Úřední noviny v Praze a Bratislavě a § 15. československá tisková kancelář | dr. Zoch. | ||
B. Správa zahraniční a vojenská: | Ministerstvo zahraničních věcí | dr. Zoch. | |
Ministerstvo národní obrany a ze skupiny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenský dřevařský podnik ve Velkých Levárech a § 13. Státní tiskárny b) | Bradáč. | ||
C. Správa vnitřní: | |||
a) politická: | Ministerstvo vnitra | Vencl. | |
b) justiční a legislativní: | Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | Ježek. | |
Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy | dr. Polyák. | ||
Nejvyšší správní soud a Volební soud | dr. Černý. | ||
c) kulturní: | Ministerstvo školství a národní osvěty a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský a § 8. školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě | Rýpar. | |
d) hospodářská a dopravní: | Ministerstvo zemědělství a ze skupiny II. § 6. Státní lesy a statky | dr Černý. | |
Státní pozemkový úřad | Adámek.i | ||
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností | dr. Samek. | ||
Ministerstvo veřejných prací a ze skupiny II. § 9. Státní báňské a hutnické závody | dr. Polyák. | ||
Ministerstvo pošt a telegrafů a ze skupiny II. § 4. Československá pošta (včetně poštovní šekové úřady) | Roudnický. | ||
Ministerstvo železnic a ze skupiny II. § 5. Československé státní dráhy | Pekárek. | ||
e) sociální: | Ministerstvo sociální péče | Roudnický. | |
Agenda ministerstva pro zásobování lidu | Windirsch. | ||
Ministerstvo veřej. zdravotnictví a tělesné výchovy a ze skupiny II. § 12. Státní lázně | dr Polyák. | ||
Odpočivné a zaopatřovací platy | dr. Hnídek. | ||
D. Správa finanční: | Ministerstvo financí, ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici a skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích | dr. Hnídek. | |
Všeobecná pokladní správa a skupina IV. Správa státního dluhu | dr. Hnídek. | ||
E. Kontrola státní správy: | Nejvyšší účetní kontrolní úřad | Ježek. |
26. října 1927 | 9 | 30 | 11 | 45 | 2 | 15 | |
3. listopadu 1927 | 10 | 12 | 40 | 2 | 40 | ||
3. listopadu 1927 | 14 | 30 | 19 | 30 | 5 | ||
4. listopadu 1927 | 9 | 12 | 30 | 3 | 30 | ||
4. listopadu 1927 | 14 | 30 | 19 | 30 | 5 | ||
5. listopadu 1927 | 9 | 12 | 30 | 3 | 30 | ||
7. listopadu 1927 | 15 | 19 | 4 | ||||
8. listopadu 1927 | 9 | 15 | 15 | 6 | 15 | ||
8. listopadu 1927 | 16 | 30 | 20 | 3 | 30 | ||
8. listopadu 1927 | 9 | 12 | 25 | 3 | 25 | ||
9. listopadu 1927 | 15 | 21 | 45 | 6 | 45 | ||
10. listopadu 1927 | 9 | 12 | 30 | 3 | 30 | ||
10. listopadu 1927 | 14 | 30 | 21 | 30 | 7 | ||
11. listopadu 1927 | 9 | 14 | 30 | 5 | 30 | ||
11. listopadu 1927 | 16 | 21 | 5 | ||||
12. listopadu 1927 | 9 | 16 | 7 | ||||
14. listopadu 1927 | 15 | 30 | 20 | 35 | 5 | 05 | |
15. listopadu 1927 | 9 | 13 | 4 | ||||
15. listopadu 1927 | 14 | 30 | 20 | 50 | 6 | 20 | |
21 | 15 | 23 | 45 | 2 | 30 | ||
16. listopadu 1927 | 9 | 13 | 30 | 4 | 30 | ||
16. listopadu 1927 | 15 | 19 | 4 | ||||
19 | 30 | 1 | 5 | 30 | |||
17. listopadu 1927 | 9 | 13 | 06 | 4 | 06 | ||
17. listopadu 1927 | 15 | 19 | 50 | 4 | 50 | ||
17. listopadu 1927 | 20 | 30 | 24 | 15 | 3 | 45 | |
18. listopadu 1927 | 9 | 13 | 10 | 4 | 10 | ||
14 | 30 | 24 | 9 | 30 | |||
19. listopadu 1927 | 9 | 21 | 45 | 12 | 45 | ||
21. listopadu 1927 | 15 | 30 | 4 | 19 | 12 | 19 | |
Schůze trvaly celkem | 157 | 40 |