(1) O odvoláních a stížnostech do rozhodnutí
soudu pojišťovacího rozhoduje vrchní pojišťovací
soud, zřízený podle zákona č.
221/1924 Sh. z. a n. v Praze, s tou obměnou, že přísedící
jsou voleni podle ustanovení následujícího
paragrafu.
(2) O stížnostech proti usnesením pojišťovacího
soudu neb rozhodnutím jeho předsedy či náměstka
rozhoduje vrchní pojišťovací soud v senátě
tříčlenném, složeném ze
soudců z povolání.
(3) O ostatních odvoláních z rozhodnutí
pojišťovacích soudů rozhoduje vrchní
pojišťovací soud v senátě, ve kterém
vedle tří soudců z povolání
zasedá po jednom přísedícím
ze skupin pojištěnců a zaměstnavatelů.
Přísedící počtem 24 jsou voleni.
Po deseti přísedících a jejich náhradníky
volí v oddělených skupinách pojištěnci
a zaměstnavatelé Všeobecného pensijního
ústavu s volbou členů výboru a podle
týchž zásad. Další čtyři
přísedící a to po dvou ze skupiny
zaměstnavatelů a po dvou ze skupiny zaměstnanců,
jakož i jejich náhradníky volí ze členů
náhradních ústavů valná hromada
Svazu pensijních ústavů. Ustanovení
§§ 135 až 1.40 platí obdobně.
(1) Vrchní pojišťovací soud rozhoduje
o odvolání zpravidla v zasedání neveřejném
na základě spisů. Toliko v případech,
kde pokládá předseda vrchního pojišťovacího
soudu za nutné, aby jednání bylo doplněno,
nařídí ústní jednání.
(2) K ústnímu jednání obešle
předseda strany a zařídí vše
potřebné, aby řízení pokud
možno při jednom roku bylo skončena. Strany
musí býti při ústním jednání
zastoupeny osobami znalými práv. Nedostaví-li
se k ústnímu jednání obě strany
nebo některá z nich, budiž jednáno a
rozhodnuto v jejich nepřítomnosti.
(3) Bylo-li by provedení potřebných důkazů
před vrchním pojišťovacím soudem
spojeno s velmi značnými potížemi nebo
nepoměrnými náklady, může vrchní
pojišťovací soud dožádati za jejich
provedení okresní soud, v jehož obvodě
je důkaz provésti.
(1) O odvolání rozhodne vrchní pojišťovací
soud zpravidla rozsudkem. Bylo-li konáno ústní
jednání, budiž rozsudek ústně
prohlášen; stranám doručí se
rozsudek vedle toho písemně.
(2) Trpí-li však řízení před
soudem pojišťovacím takovými vadami, že
není přezkoumání rozsudku na základě
spisů možně, ani kdyby řízení
bylo před vrchním pojišťovacím
soudem doplněno, zruší vrchní pojišťovací
soud rozsudek usnesením a vrátí věc
pojišťovacímu soudu, aby tento doplnil řízení
a znovu rozhodl. Při tom je pojišťovací
soud vázán právním názorem,
vysloveným vrchním pojišťovacím
soudem.
(3) Shledá-li vrchní pojišťovací
soud, že pojišťovací soud rozhodl o věci,
která před pojišťovací soudy vůbec
nepatří, nebo o níž bylo již pravoplatně
rozhodnuto, nebo zahájen spor před jiným
pojišťovacím soudem, zruší rozsudek
usnesením a odmítne žalobu.
(4) Rozhodl-li pojišťovací soud o věci,
která patří před jiný pojišťovací
soud, zruší vrchní pojišťovací
soud rozhodnutí prvního soudu usnesením a
odkáže věc příslušnému
pojišťovacímu soudu jen tehdy, trpí-li
řízení před nepříslušným
pojišťovacím soudem takovými vadami, že
vrchní pojišťovací soud sám ve
věci hlavní nemůže rozhodnouti.
O stížnostech rozhoduje vrchní pojišťovací
soud vždy v zasedání neveřejném
na základě spisů. Vyhoví-li stížnosti,
rozhodne sám anebo není-li to možno, zruší
rozhodnutí a vrátí věc pojišťovacímu
soudu, aby tento znovu rozhodl.
Pokud není a řízení před vrchním
pojišťovacím soudem jinak nařízeno,
platí obdobně ustanovení civilního
řádu soudního o řízení
před sborovými soudy první stolice, vyjímajíc
nucené zastoupení advokátem.
Vrchní pojišťovací soud rozhoduje s konečnou
platností.
(1) Pravoplatné rozhodnutí pojišťovacích
soudů a vrchního pojišťovacího
soudu a jejich předsedů, jakož i smíry
u soudů těchto sjednané jsou vykonatelny
soudní exekucí.
(2) K povolení a výkonu exekuce je povolán
příslušný exekuční soud.
(3) K žádosti za exekuci jest připojiti vyhotovení
titulu exekučního, opatřené doložkou
vykonatelnosti.
(1) Pojišťovací soudy a vrchní pojišťovací
soud jsou vázány pravoplatnými rozhodnutími,
jež úřady správní vydaly v mezích
své příslušnosti v rámci tohoto
zákona.
(2) Rovněž jsou správní úřady
vázány pravoplatnými rozhodnutími,
jež vydaly pojišťovací soudy nebo vrchní
pojišťovací soud v mezích své příslušnosti.
(3) Zakládá-li se pravoplatný nález
soudu nebo správního úřadu na rozhodnutí
o předběžné otázce, o níž
samostatně rozhodovati soud nebo správní
úřady nebyly příslušny, může
strana požadovati obnovu řízení, když
o této otázce příslušný
soud nebo úřad pravoplatně jinak rozhodl
a toto rozhodnutí bylo buď dodatečně
vydáno nebo stranou beze jejího zavinění
v dřívějším řízení
nemohlo býti uplatněno.
Spory nositelů pensijního pojištění
navzájem, jakož i spory mezi nositeli pojištění:
pensijního na straně jedné a nositeli jiného
veřejnoprávního pojištění
na straně druhé vyjímajíc spory podle
§§ 109 a 117, jakož i spory, vyhrazené tímto
zákonem pojišťovacím soudům - přísluší
řešit i zemskému úřadu, v jehož
obvodě mají sporné strany své sídlo.
Je-li podle toho příslušno několik zemských
úřadů, rozhodnou v dohodě; nedojde-li
k dohodě, přechází rozhodnutí
na ministerstvo sociální péče.
(1) Při počítání lhůt,
které jsou stanoveny podle dnů, nepočítá
se den, do něhož spadá doba nebo událost,
jíž se má lhůta počínati.
(2) Lhůty stanovené podle týdnů, měsíců
nebo roků končí se uplynutím onoho
dne posledního týdne nebo měsíce,
jenž svým jménem nebo číselným
označením odpovídá dni, kterého
se lhůta počala. Chybí-li tento den v posledním
měsíci, končí se lhůta uplynutím
posledního dne tohoto měsíce.
(3) O nedělích nebo státně uznaných
svátcích a památných dnech platí
ustanovení § 132, odst. 3.
(1) Jmění Všeobecného pensijního
ústavu a náhradních ústavů
pensijních smí býti použito pouze k
účelům v tomto zákoně předepsaným
nebo připuštěným.
(2) Ze jmění trvale uložitelného musí
býti uloženo alespoň 20% v československých
státních papírech a 10% v jiných papírech,
požívajících sirotčí jistoty,
které určí ministr sociální
péče po dohodě s ministrem financí.
Vláda může tuto mez změniti nebo po
měr mezi papíry státními a jinými
jinak stanoviti.
(3) Ostatní jmění trvale uložitelné
smi býti ukládáno pauze:
a) v tuzemských cenných papírech, požívajících
sirotčí jistoty anebo v zápůjčkách
na takové papíry;
b) v investičních zápůjčkách
státu, zemím, okresům, obcím a jiným
nuceným svazkům veřejného práva,
které jsou zákonem oprávněny uhrazovati
své výdaje daněmi nebo přirážkami
k nim; anebo v investičních zápůjčkách
jimi zaručených;
c) v tuzemských hypotečních zápůjčkách
požívajících sirotčí jistoty;
d) v tuzemských peněžních ústavech,
za jejichž veškeré závazky ručí
stát, země, okresy nebo obce.
(4) V nemovitostech a hypotečních zápůjčkách
nemá býti - leč za souhlasu ministerstva
sociální péče - uloženo více
než 40% jmění trvale uložitelného.
(5) Hotovosti potřebné pro běžné
vydání, mohou býti uloženy u důvěryhodných
domácích ústavů úvěrních.
Pokud by Národní banka Československá
z důvodů měnových přikročila
ke správě veřejných peněz se
zúročením jich, jest dáti tomuto způsobu
uložení za vyhovujících podmínek
výnosových přednost.
(6) Všeobecný pensijní ústav vypracuje
směrnice pro ukládání jmění,
jež vyžaduji schválení vlády.
(1) Část trvale uložitelného jmění
nositelů pojištění může
dále se schválením ministra sociální
péče býti uložena:
a) v budovách pro vlastní účely kancelářské,
b) v pozemcích poskytujících výnos
nebo v činžovních budovách, nejsou-li
zatíženy přes 1/3 tržní
ceny, leč by nemovitost byla nabyta v řízení
exekučním nebo konkursním za účelem
odvrácení škody, ústavu jinak hrozící;
c) v ústavech a zařízeních, sloužících
výhradně nebo převážně
pojištěncům a směřujících
k léčebné péči preventivní
nebo represivní k péči bytové, k boji
proti lidovým chorobám anebo vůbec k povzneseni
zdravotního stavu pojištěnců a jejich
rodinných příslušníků;
(2) Ministr sociální péče může
k žádosti nositele pojištění případ
od případu povoliti odchylné uložení
jmění trvale uložitelného, skýtá-li
dostatečnou jistotu.
(3) Všeobecný pensijní ústav může
se svolením ministerstva sociální péče
spravovati jmění (fondy) nesloužící
přímo účelům pojištění.
(4) Nositelé pojištění mohou se schválením
ministerstva sociální péče za účelem
provádění léčebné péče
podporovati též všeobecná i zvláštní
opatření a zařízení, směřující
k odvrácení předčasné nezpůsobilosti
k povolání pojištěnců pojištěním
povinných a jich rodinných příslušníků,
k potírání lidových chorob (tuberkulosy,
nervosy, pohlavních chorob, alkoholismu, rakoviny atd.)
nebo k povznesení zdravotního stavu pojištěnců
a jich rodinných příslušníků.
K provádění léčebné
péče tímto způsobem lze určiti
paušální obnosy, jichž výše
musí býti rovněž schválena ministrem
sociální péče.
(1) Při trvalém ukládání jmění
je přihlížeti k tomu, aby bylo ukládáno
v jednotlivých zemích (také v jejich ukládacích
papírech) podle poměrů pojistného
v nich vybraného.
(2) Jmění nositelů pojištění
musí býti ukládáno tak, aby střední
výnos odpovídal úrokové míře,
jíž bylo použito za početní podklad
tohoto zákona, a aby se podpořila produktivita a.
národohospodářská nestabilita.
(3) Z toho důvodu možno použíti části
jmění nositelů pojištění
k účelům naznačeným v §u
163 teprve tehdy, je-li zajištěno, že střední
výnos ostatního jmění nositelů
pojištění docílí úrokové
míry, jíž bylo použito za početní
podklad tohoto zákona.
(4) Nositelé pojištění jsou povinni
předkládati za každý rok nejdéle
do konce června roku následujícího
ministerstvu sociální péče výkazy
o dostačitelnosti výnosu uložených peněz.
Nositelé pojištění jsou povinni podávati
ministerstvu sociální péče za každý
kalendářní rok zprávu a statistické
výkazy o svém hospodářství,
o stavu fondů a způsobu jich uložení.
Ministr sociální péče může
naříditi, v jaké formě tyto zprávy
a statistické výkazy mají býti podávány
a jaký mají míti obsah.
(1) Všeobecný pensijní ústav jest povinen
provésti v tříletých lhůtách
ode dne účinnosti zákona technické
přezkoumání fondů (pojistně
matematické bilance) - s výjimko3. matematické
bilance první, která musí býti sestavena
k 1. prosinci 1929 - a předložiti jeho výsledky
se všemi pomůckami potřebnými ku přezkoumání
ministru sociální péče nejdéle
do konce roku následujícího.
(2) Současně s pojistně-matematickým
zkoušením jest Všeobecný pensijní
ústav povinen provésti a ministru sociální
péče předložiti do konce roku následujícího
statistické šetření o průběhu
souborných zjevů, rozhodných pro vývoj
pojištění (úmrtnost, invalidnost, ženatost,
vystupování, přistupování,
změny platových poměrů atd.) a srovnání
s průběhem početně očekávaným.
Taxy za udělení koncese lékárnické,
placeno podle zákona ze dne 1. prosince 1906, č.
5 ř. z. z roku 1907, jakož i pokuty podle tohoto zákona
uložené, musí příslušné
úřady odváděti Všeobecnému
pensijnímu ústavu ve prospěch nadlepšovacího
fondů kondicinujících farmaceutů.
Způsob odvádění, správa, jakož
i použití nadlepšovacího fondu k případnému
zvýšení dávek bude upraveno nařízením
po slyšení Všeobecného pensijního
ústavu.
(1) Nositelé pojištění podle tohoto
zákona podléhají ve veškeré své
činnosti dozoru státní správy který
vykonává ministr sociální péče.
(2) Ministr sociální péče uděluje
též státní schválení,
nařízená v tomto zákoně.
(3) Početní podklady a pojistně matematické
zásady, podle nichž nositelé pojištění
provádějí výpočty, potřebné
podle ustanovení tohoto zákona a podle nichž
se zkouší finanční rovnováha
(pojistně matematická bilance), mohou býti
měněny pouze se schválením ministra
sociální péče.
(4) Ministr sociální péče je zejména
oprávněn podrobiti hospodaření nositelů
pojištění všestrannému úřednímu
zkoumání.
(5) K účelům státního dozoru
jsou nositelé pojištění zvláště
povinni předložiti nebo učiniti přístupnými
ke zkoumání knihy, listiny, zápisy, výkazy
a doklady, jelikož i veškeré pomůcky a
dáti všechna vysvětlení.
(6) K výkonu státního dozoru může
ministr sociální péče zříditi
zvláštní orgány (dozorčí
komisaře a podobně). U výkonu své
funkce jsou -dozorčí orgánové mimo
jiné oprávněni zúčastniti se
schůzí všech správních orgánů
nositelů pojištění, hájiti zde
veškeré veřejné zájmy, jichž
zabezpečení je účelem státního
dozoru, zejména i zastaviti všechna usnesení,
jimiž by mohly býti ohroženy. Nositelé
pojištění jsou povinni vedle pomůcek
a vysvětlení svrchu uvedených předkládati
dozorčím orgánům včasná
pozvání k jednáním a schůzím
správních orgánů, s jednacím
pořadem i dalšími potřebnými
doklady, jakož i protokoly o schůzích a jednáních.
Výlohy státního dozoru, čítajíc
v to i odměnu dozorčích orgánů,
nese příslušný nositel pojištění.
Výši náhrady i její způsob určí
ministr sociální péče.
(7) Nedbají-li správní orgánové
nositelů pojištění ve svých usneseních
opětovně ustanovení zákona, nebo vzpírají-li
se příkazům, směřujícím
k provádění státního dozoru,
může je ministr sociální péče
rozpustiti a přenésti správu ústavu
prozatímně na jmenovaného jím správce
nebo správní komisi. Jmenovaný správce
nebo správní komise vede správu a zastupuje
ústav až do řádného ustavení
dotyčného správního orgánu,
vzešlého z nových voleb. Předsedou komise
jest - pokud jde o Všeobecný pensijní ústav
předseda Všeobecného pensijního ústavu,
neustanoví-li president republiky něco jiného.
Opatření k provedení nových voleb
jest učiniti zpravidla do 6 měsíců
po rozpuštění správního orgánu,
nejdéle však po odstranění závad
ve správě nositele pojištění.
(1) Všechna jednání a listiny, jichž jest
třeba k založení, upravení a projednání
právních poměrů mezi nositeli pojištění
navzájem, dále mezi Všeobecným pensijním
ústavem se strany jedné a úřady, zaměstnavateli,
pojištěnci a lékaři se strany druhé,
dále řízení v pojišťovacím
soudnictví, jakož i knihy a zápisy tohoto ústavu
jsou prosty kolků a poplatků.
(2) Tyto poplatkové výhody se však nevztahují
na dobrovolné pokračování v pojištění
a na připojištění podle §§
122 a 123 s výjimkou pojištění novinářů
podle § 124.
(3) Ustanovení odstavce prvého bud'tež obdobně
použita na jednání a listiny potřebné
k založení, upravení a projednání
právních poměrů mezi náhradními
ústavy se strany jedné a úřady, zaměstnavateli,
pojištěnci a lékaři se strany druhé,
pokud jde o pojistný poměr spadající
pod tento zákon.
(4) Příplatkové ústavy podléhají
všeobecným poplatkovým předpisům.
(5) Dále jsou osvobozeny od poplatků smluvních
a vkladních převody pojistných podstat a
jiné převody podle §§ 113 až 115
zákona, pokud se nevztahují na převody podstat
příplatkových ústavů.
(6) Movité jmění nositelů pensijního
pojištění jest osvobozeno od poplatkového
ekvivalentu, stran nemovitého jmění platí
pak úlevy v poplatkovém ekvivalentu potud, pokud
j sou stanoveny pro spolky zakládající se
na zásadě vzájemnosti, jichž úkolem
jest pojišťování nemocenské, pensijní,
invalidní, starobní, vdovské a sirotčí
pro dělníky, pomocníky a učedníky.
(7) Nositelé pojištění podle tohoto
zákona jsou osvobozeni od daně výdělkové
a rentové podle příslušných ustanovení
zákona ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb.
z, a n. o přímých daních.
(8) Dávky, důchody a požitky vyplácené
nositeli pojištění podle tohoto zákona
jsou osvobozeny od daně rentové podle příslušných
předpisů zákona č. 76/1927 Sb., z.
a n.
(9) Pokud jde a osvobození nositelů pojištění
podle tohoto zákona, jejich ozdravoven, léčebných
ústavů, sanatorií a podobných všeužitečných
zařízení ad daně z obratu, platí
příslušná ustanovení zákona
ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., o dani z
obratu a dani přepychové ve znění
zákona ze dne 16. prosince 1926, č. 246 Sb. z. a
n.
(1) Přestupku se dopustí, pokud čin není
přísněji trestný:
a) zaměstnavatel, jenž nevyhoví včas
bez náležité omluvy povinnosti ohlašovací,
uložené mu tímto zákonem;
b) zaměstnavatel nebo zaměstnanec, který
v ohláškách podle § 5 nebo ve sděleních
nositelem pojištění vyžádaných
učiní nepravdivá udání;
c) zaměstnavatel, který bez náležité
omluvy nesplní vůbec nebo splní jenom nedostatečně
povinnost vésti, uschovávati a předkládati
mzdové záznamy;
d) zaměstnavatel, který vědomě sráží
pojištěnci při výplatě více
na pojistném, nežli jest přípustno podle
tohoto zákona;
e) zaměstnavatel nebo orgán nositele pojištění,
jenž sjednal s pojištěncem smlouvu, kterou práva
vyplývající pro pojištěnce z
tohoto zákona mají býti obmezena nebo zkrácena;
f) důchodce, který nevyhoví včas bez
náležité omluvy povinnosti uložené
mu podle § 10 nebo učiní-li v ohlášce
tam předepsané nepravdivá udání;
g) kdo poruší povinnost mlčeti, uloženou
mu tímto zákonem;
h) kdo v řízení o přiznání
pojistné dávky udá něco, o čem
ví nebo při obyčejné péči
může věděti, že není pravdiva;
ch) kdo docílí pojistné dávky simulací;
i) kdo nevyhoví jiné povinnosti uložené
mu tímto zákonem.
(2) Trestní ustanovení tato vztahují se také
k zákonným zástupcům zaměstnavatelů
neschopných k právnímu jednání,
zejména k zástupcům právnických
osob.
(1) Pověří-li zaměstnavatel třetí
osobu úkoly, jichž nesplnění zakládá
přestupek podle ustanovení předchozího
paragrafu písm. a) až d), je tato osoba za nesprávné
provedení jejich trestně odpovědna; zaměstnavatel
ručí však za uložené peněžité
pokuty.
(2) Důchodcům může právoplatně
uložená pokuta býti sražena z důchodu.
(1) Přestupky podle § 170 se trestají podle
míry zavinění a podle výše způsobené
školy pokutou až do výše 5000 Kč,
v případě nedobytnosti vězením
(uzamčením) až do jednoho měsíce.
(2) Peněžité pokuty připadnou příslušnému
nositeli pojištění, jenž jich použije
k podpoře nezaměstnaných (§ 56).
(1) Přestupky tohoto zákona trestají okresní
úřady politické správy.
(2) Z nálezů lze se odvolati do 15ti dnů;
o odvolání rozhodují zemské úřady
politické správy s konečnou platností.
Trestnost přestupku podle § 170 pomíjí:
a) odčinil-li pachatel trestnou závadu dříve,
nežli se dověděl, že proti němu
bylo zavedeno trestní řízení;
b) promlčením.
(1) Přestupky padle § 170 promlčují
se, nebylo-li zavedeno trestní řízení,
proti pachateli v šesti měsících.
(2) Uložený trest se promlčuje ve třech
letech ode dne, kdy nález nabyl právní moci;
promlčení se staví na, dobu, po kterou povolen
odklad k zaplacení pokuty případně
k výkonu jiného trestu.
(1) Nositelé pojištění invalidního
a starobního, pojištění nemocenského,
pojištění u báňských bratrských
pokladen a pojištění úrazového
jsou povinni spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona. Rovněž tak jsou nositelé
pensijního pojištění povinni spolupůsobiti
při provádění zákonů
o pojištění invalidním a starobním,
nemocenském, pojištění u báňských
bratrských pokladen a o pojištění úrazovém.
(2) K žádosti Všeobecného pensijního
ústavu může býti těmto nositelům
pojištění po jich slyšení nařízením
uloženo, aby za náhradu prováděli některé
z úkolů Všeobecného pensijního
ústavu. Rovněž může býti
nositelům pojištění podle tohoto zákona
po jejich slyšení uloženo nařízením
k žádosti nositelů pojištění
uvedených v odst. 1, aby za náhradu prováděli
některé z jejich úkolů.
(3) Úřadům, soudům a veřejným
institucím i korporacím se ukládá
podporovati všemožně nositele pojištění,
zřízené podle tohoto zákona, při
plnění jejich úkolů, a podávati
jim bezplatně sdělení důležitá
pro provádění pojištění
a jejich správu. Tím však není dotčena
platnost ustanovení § 199 zák. č. 76/1927
Sb. z. a n, a § 40 zák. č. 268/1923 Sb, z.
a n. ve znění zákona č. 246/1926 Sb.
z. a n.
(4) Nositelé pojištění jsou zejména
oprávněni dožadovati se spolupůsobení
politických a obecních úřadů
k vypátrání zaměstnavatelů,
kteří zaměstnávají osoby podrobené
pojistné povinnosti podle tohoto zákona a k vyšetření
poměrů rozhodných pra pojistnou povinnost
těchto zaměstnanců, jejich zařazení
do tříd služného a pro oprávněnost
k dávkám podle tohoto zákona.