Povinné pensijní pojištění zaměstnanců
ve vyšších službách bylo zavedeno
zákonem ze dne 16. prosince 1906, č. 1 ř.
z. z r. 1907 "o pensijním pojištění
zřízenců ve službách soukromých
a některých zřízenců ve službách
veřejných", který nabyl účinnosti
dne 1, ledna 1909. (Výraz "zaměstnanci ve vyšších
službách" v nynějším návrhu
převzat z připravené již osnovy zákona
o zaměstnancích ve vyšších službách,
kterážto osnova má nahraditi pro celé
státní území dosavadní zákon
o obchodních pomocnících ze dne 16. ledna
1910, č. 20 ř. z.)
Tento zákon podrobil pojistné povinnosti zaměstnance
s charakterem úřednickým a zaměstnance
konající převážně práce
duševní, pokud roční služební
požitky zaměstnancovy činily alespoň
600 K a v dotyčné skupině povolání
byla obvyklou měsíční výplata
služného. Pojištěnci byli podle svých
ročních požitků zařazeni do šesti
tříd služného, při čemž
požitky přes 3000 K tvořily nejvyšší
VI. třídu. Premie byly stanoveny 12% dolní
hranice příslušné třídy
služného.
Pojištění podle zmíněného
zákona bylo pojištěním ipso jure, zaměstnanec
byl pojištěn a nabyl vůči příslušnému
nositeli pojištění pojistné nároky
již tím, že byl v zaměstnání
pojistně povinném; nebylo zapotřebí,
aby byl u nositele pojištění přihlášen
anebo aby premie za něho byly také skutečně
placeny.
Dávkami byly důchod invalidní, důchod
starobní, důchod vdovský, příspěvky
vychovávací a odbytné jednou pro vždy
pro pozůstalou vdovu, pokud se týče pro pozůstalé
děti. Nárok na důchody byl vázán
na dokončení desetileté čekací
doby; této podmínky nebylo zapotřebí,
nastal-li pojistný případ v důsledku
úrazu, souvisejícího se službou. Důchod
invalidní příslušel bez ohledu na věk
pojištěncův v případě
neschopnosti k výdělku (invalidity); neschopným
k výdělku (invalidním) byl, kdo pro tělesnou
anebo duševní vadu nemohl nadále dostáti
povinnostem svého dosavadního povolání
(invalidita z povolání); důchod invalidní
skládal se z částky základní,
příslušející z pojištění
získaného do dokončení čekací
doby, a z částek zvyšovacích, plynoucích
z pojistné doby po uplynutí čekací
doby. Základní částka invalidního
důchodu vyměřila se podle třídy
služného, v níž pojištěnec
byl pojištěn v posledním měsíci
čekací doby, a to jednou čtvrtinou premií,
které by byly placeny, kdyby pojištěnec byl
býval po celou čekací dobu pojištěn
v této poslední třídě; nepřihlíželo
se tedy ve prospěch pojištěncův k tomu,
že pojištěnec snad byl v dřívějších
letech čekací doby pravidelně pojištěn
ve třídách nižších. Zvyšovací
částky činily jednu osminu premií
splatných po uplynutí čekací doby.
Invalidní důchod příslušel jako
důchod starobní bez průkazu neschopnosti
výdělkové jako důchod starobní
po 480 příspěvkových měsících,
a to i tenkráte, zůstal-li pojištěnec
dále v zaměstnání. Vdovský
důchod činil polovinu důchodu invalidního,
vychovávací příspěvek byl vyměřen
pro jednostranně osiřelé dítě
jednou třetinou základní částky,
pro oboustranně osiřelé dítě
dvěma třetinami základní částky
invalidního důchodu zemřelého rodiče.
Nebyla-li dokončena čekací doba, příslušela
vdově, resp. dětem zemřelého pojištěnce
jako odbytné jednou pro vždy dvojnásobná
základní částka invalidního
důchodu.
Jako hlavního nositele pojištění zřídil
zákon Všeobecný pensijní ústav
pro zřízence ve Vídni s deseti zemskými
úřadovnami, z nichž bylo na území
nyní Československém pět (Praha I.,
II., Brno I., II. a Opava). Vedle toho bylo možno pojistnou
povinnost splniti pojištěním u náhradních
ústavů a náhradními smlouvami, aniž
zákon žádal pro uznání těchto
zařízení jako nositelů zákonného
pojištění přiznání příznivějších
pojistných dávek. Tato úprava, měla
ovšem za následek jednak ohrožení zdárného
vývoje hlavního nositele pojištění,
jednak roztříštění pojištění
na sta malých nositelů pojištění.
Snahy zúčastněných stran (zaměstnanců,
zaměstnavatelů a Všeobecného pensijního
ústavu) odstraniti nedostatky zákona a zlepšiti
pojistné nároky, vedly k první změně
zákona cís. nařízením ze dne
25. června 1914, č. 138 ř. z. Hlavní
body této novely byly: Nejasná definice pojistné
povinnosti původního zákona, která
vedla k obrovskému počtu stížností,
byla na základě stálé judikatury správního
soudního dvoru přesněji vymezena, zejména
přičleněním demonstrativního
výčtu zaměstnání, zakládajících
anebo vylučujících pojistnou povinnost, při
čemž rozsah pojistné povinnosti zůstal
celkem nezměněn. Nedokončena zůstala
dále výše započitatelných požitků
jakož i výše premií.
Na ochranu nositelů pojištění bylo pojištění
ips jure odstraněno a vznik nároků pojištěncových
vůči nositeli pojištění učiněn
závislým na podání přihlášky,
při čemž pak byla nerozhodným, zda premie
byly placeny čili nic. Ze stejného důvodu
bylo vyměření základní částky
invalidního důchodu podle platové třídy
posledního měsíce čekací doby
nahrazeno vyměřením z oné platové
třídy, do níž by byl pojištěnec
náležel podle svých započitatelných
požitků v posledních 24 měsících
před dokončením čekací doby.
Po stránce dávkové přiznala novela
invalidní důchod již po dokončení
60 příspěvkových měsíců,
a to ve výměře dvou třetin základní
částky, která by příslušela
po 120 příspěvkových měsících.
Velmi podstatné bylo zlepšení podmínek
pro nárok na starobní důchod tím,
že se přiznal tento důchod dále mužským
pojištěncům, jakmile dosáhli 70tého,
a pojištěnkám jakmile dosáhly 65tého
roku věku, jakož i podmínečný
důchod mužským pojištěncům
také již po 65. roce, nebyl-li pojištěnec
nadále v zaměstnání pojistně
povinném. Ženským pojištěncům
náležel starobní důchod bezpodmínečně
již po dokončení 420 příspěvkových
měsíců, jestliže dosáhly 55.
roku svého věku. Konečně zavedla novela.
represivní léčebnou péči. Tato
zlepšení byla umožněna v prvé řadě
změnou početních podkladů a sice zvýšením
úrokové míry z 31/2%
na 4%.
V organisaci pojištěnce vázala novela uznání
nových náhradních zařízení
na podmínku, že hodnota nároků, který
náhradní zařízení poskytovala
svým členům pojištěním
povinným a jejich pozůstalým, musela alespoň
o jednu pětinu převyšovati hodnotu nároků
u Všeobecného pensijního ústavu. Toto
opatření nemělo však valného
významu, ježto tenkráte již tu bylo asi
800 náhradních zařízení a i
nadále bylo přípustno přestupování
zaměstnavatelů od Všeobecného pensijního
ústavu k ústavům náhradním.
Po znovuzřízení samostatného státu
Československého byl zákonem ze dne 20. prosince
1918, č. 2 Sb. z. a n., zřízen Všeobecný
pensijního ústav v Praze, který převzal
působnost Všeobecného pensijního ústavu
pro zřízence ve Vídni, pokud šlo o území
republiky Československé. K upevnění
postavení tohoto hlavního nositele pojištění
zakázal tento zákon přestupování
k náhradním ústavům jakož i zřizování
a uznávání nových náhradních
zařízení.
Uvedená zlepšení materielní části
zákona novelou z r. 194 byla v zápětí
pohlcena poválečným vývojem hospodářských
poměrů, zejména pak změnami měnovými.
Ježto novela ponechala dosavadní třídy,
tvořila ještě v r. 1920 částka
3000 Kč horní hranici započitatelných
požitků, takže nejvyšší po 40
letech nepřetržitého pojištění
dosažitelný důchod činil 2250 Kč.
Tomu odpovídaly také pojistné příspěvky,
které činily v VI. třídě 30
Kč měsíčně. Projekt rakouské
vlády z r. 1918, podle něhož měly býti
pojištěny služební požitky až
6000 Kč ročně při pojistném
15% ze skutečného platu, měl přinésti
velmi značné zvýšení dávek.
Avšak předpoklad tohoto projektu, totiž vydatné
zúročení jmění nositelů
pojištění, stal se ilusorním, ba obrátil
se v pravý opal, když válečné
půjčky, na nichž tento předpoklad byl
založen, pozbyly po dlouhou dobu ceny. Nutnost podstatného
zvýšení dávek zákona ukázala
se v době poválečné zejména
vzhledem k nepoměru mezi nároky ze zákona
plynoucími a skutečnými služebními
požitky pojištěnců. Další
důvod pro rychlé provedení reformy zákona
byl v obtížném postavení hlavního
nositele pojištění, který odkázán
byl na příjmy z pojistného, obnášejícího
nejvýše 360 Kč ročně, jež
byly z valné části pohlcovány správními
výdaji, rostoucími přirozeně poklesem
měny. Tak vznikla novela z 5. února 1920, č.
89 Sb. z. a n., z jejíhož odůvodnění
jest však patrno, že nebyla myšlena jakožto
definitivní úprava zákona, nýbrž
jakožto přechodné východisko z nouze.
Jako hlavní příčinu toho uvádí
důvodová zpráva vládního návrhu
(tisk 2135 zasedání Národního shromáždění
Československého z r. 1920) nedostatek statistického
materiálu o složení pojištěnců
podle stáří, pohlaví a rodinného
stavu, o zvyšování služného, o
průběhu úmrtnosti a invalidnosti pojištěnců,
o přistupování a vystupování
pojištěncova Všeobecného pensijního
ústavu a úplný nedostatek materiálu
o těchto zjevech u osob náhradně pojištěných.
K tomu přistoupila tehdejší nejistota o dalším
vývoji měny a tím také o pravděpodobné
výši služebních požitků.
Ze změn, které novela z r. 1920 přinesla,
jest uvésti zvláště:
1. rozšíření pojistné povinnosti
na nové kategorie pojištěnců, zejména
na orgány nižšího dozoru a na všechny
obchodní pomocníky,
2. připojení nových deseti tříd
služného s rozpětím po 600 Kč
a s maximálním započitatelným obnosem
9000 Kč místo dosavadních 3000 Kč;
3. v dávkové části: změnu ustanovení
o výpočtu základního obnosu, zvýšení
redukovaných důchodů mezi pátým
a desátým rokem, zavedeni vychovávacích
příplatků k důchodu invalidnímu
a starobnímu, zavedení pohřebného
a připuštění preventivní léčebné
péče;
4. po stránce organisační úplné
zrušení náhradních smluv; přísnější
ustanovení o dalším trvání náhradních
ústavů a znemožnění zakládání
nových náhradních zařízení
vůbec.
Tato novela, která nabyla účinnosti dne 1.
července 1920, docílila nesporného účinku
v tom, že nejen zachránila, nýbrž upevnila
existenci hlavního nositele pojištění.
Z tabulek č. 1-3 (viz tabulkovou přílohu),
které podrobně znázorňují vývoj
několika složek hospodaření Všeobecného
pensijního ústavu v letech 1919 až 1926, jest
patrno, že stoupání správních
nákladů, založené na znehodnocení
měny, bylo by vedlo spolu se stoupáním výdajů
na dávky v krátké době k vyčerpání
veškerých příjmů Všeobecného
pensijního ústavu, kdyby bylo nedošlo k novele
z r. 1920. Novela byla by splnila své poslání
také v jiných směrech, kdyby byla bývala
po době dvou nebo tři roků, jak bylo tenkráte
úmyslem, včas nahrazena definitivní úpravou
zákon. Okolnosti, kterých nebylo možno při
vydání novely předvídati, zdržely
reformní práce na konečné úpravě
zákona tak, že teprve po 8 letech došlo k vypracování
navrhované nové úpravy, která jest
aspoň po stránce dávkové míněna
- za normálních poměrů - jakožto
definitivní úprava pro delší dobu.
Vládní nařízení ze dne 4. května
1920, č. 321 Sb. z. a n. rozšířilo předpisy
o pensijním pojištění na Hlučínsko.
Na Slovensko a Podkarpatskou Rus, kde nebylo zákonného
povinného pojištění, bylo pensijní
pojištění rozšířeno zákonem
ze dne 21. prosince 1921, č. 484 Sb. z. a n. a vládním
nařízením ze dne 19. ledna 1923, č.
16 Sb. z. a n. a to s účinností od 1. ledna
1922. K jeho provádění byla zřízena
Zemská úřadovna Všeobecného pensijního
ústavu v Bratislavě.
Nositelé pojištění vypláceli
již v posledních letech války z vlastních
prostředků dobrovolné přídavky
k důchodům, aby tím pro důchodce aspoň
ve skromné míře paralysovali pokles kupní
ceny peněz. Jelikož však vlastní prostředky
nositelů pojištění l tomu nestačily,
nehledě k tomu, že byly by tím odcizeny svému
vlastnímu účelu, totiž zabezpečení
nároků pojistných a ježto bylo třeba
stejné úpravy u všech nositelů pojištění,
zavedlo vládní nařízení ze
dne 4. května 1920, č. 342 Sb. z. a n., s účinností
od ledna 1920 nucené drahotní přídavky,
a to ve výměře padesáti až sto
procent důchodu; úhradu těchto přídavků
nesli zaměstnavatelé, a to rozvrhem v poměru
premií jim v tomto roce předepsaných. Toto
nařízení bylo pak změněno zákonem
ze dne 12. srpna 1921, č. 299 Sb. z. a n., který
s účinností od 1. ledna 1921 stanovil drahotní
přídavky ve výši 300% důchodu,
při čemž pro úhrn invalidního
důchodu a přídavku byla stanovena horní
mez 7200 Kč a dolní mez 2400 Kč; u ostatních
dávek jsou tyto hranice normovány v poměru
zákonné výše dotyčného
důchodu k výši důchodu invalidního.
Způsob úhrady drahotních přídavků
doznal přechodné změny pouze potud, že
bylo přihlédnuto k tomu, že na Slovensku a
Podkarpatské Rusi bylo pensijní pojištění
zavedeno teprve od r. 1922.
Poznatek, že i pojištění podle zákona
č. 89/1920 - který pojal do pojištění
služební požitky toliko do Kč 9.000-,
zůstalo oproti skutečným služebním
požitkům i nadále z největší
části podpojištěním, a že
zákon o drahotních přídavcích
v mnohých směrech nevyhovoval, dále skutečnost,
že československá měna a tím
i požitky zaměstnanců byly stabilisovány,
vedly k tomu, že koncem roku 1923 byla zřízena
u ministerstva sociální péče zvláštní
novelisační komise. Členy této komise
byli zástupci organisací zaměstnaneckých
a zaměstnavatelských, členové presidia
a ředitelství Všeobecného pensijního
ústavu a několik dalších odborníků;
předsedou byl vládní komisař Všeobecného
pensijního ústavu býv. ministr Dr. R. Hotowetz,
hlavním referentem a zejména referentem pro úpravu
částí dávkové a příspěvkové
ředitel Všeobecného pensijního ústavu,
univ. profesor Dr. Emil Schönbaum, dalšími referenty
byli členové ředitelství Všeobecného
pensijního ústavu Dr. E. Hendrich a Dr. O. Ondřich
a ředitel jmenovaného ústavu Dr. J. Gallas.
Prof. Dr. Schoenbaum jest též autorem pojistně-matematické
a statistické části této důvodové
zprávy; četných vývodů téhož
odborníka o otázkách dávkových
a příspěvkových bylo použito
i v I. části této důvodové
zprávy.
Komisi bylo při nové úpravě pensijního
pojištění přihlížeti také
k těmto skutečnostem:
Zákon o pensijním pojištění,
jsa v platnosti od r. 1909, byl dvakráte novelisován;
tyto novely znamenají v celku výpomocné úpravy
původního zákona a vedly k velmi složitému
a nepřehlednému systému dávkovému.
Nová úprava musí přihlížeti
nezbytně k tomuto neutěšenému stavu
pensijního pojištění v systému
dávkovém již proto, že jsou tu získané
nároky desetitisíců pojištěnců
a že by bylo těžko zodpovídati, kdyby
novela přinesla zhoršení v závažných
ustanoveních o nárocích.
Další důležitá okolnost jest pokles
hodnoty peněz oproti stavu při vzniku zákona.
Pokles měny, který nastal od roku 1919, nepřivodil
sice u nás chaosu měnového, jako v Německu
a Rakousku, ale vyvolal přece rozdíl mezi pojištěnci
starými, kteří z části odváděli
pojistné v nízkých sice třídách
původního zákona, avšak v plnocenné
měně, a mezi pojištěnci novými.
Tento rozdíl jest pouze nedostatečným způsobem
vyrovnán zákonem o drahotních přídavcích,
jehož existence však byla novým stížením
novelisačních prací. Rozdíly mezi
různými skupinami pojištěnců
musí býti novelou vyrovnány a drahotní
přídavky musí býti nahrazeny takovou
úpravou dávek, která by je činila
zbytečnými. Zákon o drahotních přídavcích,
který byl vypracován v roce 1920 až 1921, kdy
hodnota koruny klesla skoro na 1/20 švýcarského
franku, byl myšlen jen jako provisorium, avšak jeho
úprava byla opětovně odkládána
právě s poukazem na blížící
se novou úpravu zákona pensijního. Bylo to
obzvláště maximum 7.200 Kč, které
jednak bylo příliš vysoké pro t. zv.
novopojištěnce, jednak příliš nízké
pro pojištěnce, jejichž pojištění
trvalo delší dobu. Důsledky takto stanoveného
maxima se ukázaly teprve po uplynutí 5leté
platnosti zákona č. 89/1920 u osob, které
vstoupily do pojištění teprve za platnosti
tohoto zákona. V četných případech
nově přiznávaných důchodů
obnášejí důchody s drahotními
přídavky po 5ti letech vyměřované
80% i více skutečných služebních
požitků. Stane-li se na př. pojištěnec,
který má Kč 9.100.- služného,
invalidním po 5ti letech, dostane důchod s drahotními
přídavky Kč 7.200.-, t. j. 80% skutečného
služného. Jsou však i možny případy,
že pojištěnec, který se stane invalidním
po 1Oti letech pojištění, má podle dnešního
stavu důchod s drahotními přídavky
ve výši až 130% skutečného služného.
Opačný důsledek zákona o drahotních
přídavcích je ten, že na příklad
u pojištěnce, který má skutečné
služné Kč 30.000á který byl od
roku 1909 do konce r. 1923 zajištěn vždy v nejvyšší
třídě, činí invalidní
důchod s drahotními přídavky toliko
Kč 5.760.-. Tuto nerovnoměrnost nutno definitivně
odstraniti. S hlediska zaměstnavatelů, t. j. s hlediska
úhrady drahotních přídavků,
která je výlučně k tíži
zaměstnavatelů, jest zákon o drahotních
přídavcích nevhodný proto, že
dávky z něho plynoucí hrazeny jsou pouhým
dodatečným rozvrhem. Tento rozvrh přirozeně
rok od roku stoupá. úhrada drahotních přídavků
činila u Všeobecného pensijního ústavu
v roce 1920 1%, 1921 4%, 1922 4.5%, 1923 7.25%, 1924 10%, 1925
13.5%, 1926 16.5% a 1927 19.25%, v tom kterém roce předepsaných
premií. K tomu třeba poznamenati, že další
stoupání rozvrhu bylo by daleko intensivnější,
ježto žádosti o přiznání
invalidních důchodů se odkládají,
poněvadž mnoho pojištěnců čeká
právě na úpravu důchodů novelou.
Jiná obtíž pramení z uzákoněni
sociálního pojištění dělnického.
Sociální pojištění vytvořilo
totiž v četných nárocích stav,
kterého musíme dbáti, poněvadž
bude sotva možno připustiti, aby zákon upravující
pensijní pojištění byl v systému
dávkovém v závažných bodech přísnější
nebo pro pojištěnce méně výhodný,
nežli-zákon o pojištění dělnickém.
Provedení novelisace bylo také ztíženo
neutěšeným stavem nositelů pojištění.
Hlavní nositel pojištění, Všeobeený
pensijní ústav, vznikl z centrálního
ústavu vídeňského. Jednání
o likvidaci bývalého Všeobecného pensijního
ústavu ve Vídni, jež se dálo na podkladě
článku 275. mírové smlouvy St: Germainské
se všemi zúčastněnými státy,
je sice již ukončeno a zbývá jen formálně-právní
ratifikace příslušné mezistátní
úmluvy, ale po stránce materielně-finanční
nedostal Všeobecný pensijní. ústav v
Praze plné úhrady nároků, které
převzal po 28. říjnu 1918. Totéž
platí o likvidaci náhradních zařízení,
které měly sídlo v Rakousku. Tyto okolnosti
ztížily přirozeně úvahy o finančních
důsledcích novelisace pensijního pojištění,
ježto nebylo v četných případech
doposud možno, zjistiti přesně, jaké
nároky získali pojištěnci, kteří
byli dříve pojištěni u likvidovaných
zařízení náhradních, jež
měla sídlo v Rakousku.
Dále je slušno při konečné úpravě
pensijního pojištění přihlédnouti
k osobám, jež byly vyloučeny z pojištění
pro vysoký věk, za něž však se
podle novely z roku 1920 předpisuje zaměstnavatelům
určité pojistné, aniž by osobám
těm, za něž poj istné se odvádí,
se poskytovaly zákonné nároky. Prakticky
poskytují nositelé pojištění
osobám přestárlým za pojistné
za ně odváděné možnost pojištěním
získati nároky. Tento faktický stav se má
přeměniti v úpravu zákonnou.
Dále budiž zdůrazněno, že při
novelisaci se jedná hlavně o zlepšení
nároků celých skupin pojištěnců.
Na tomto místě bud'tež uvedeny dvě takové
skupiny, jejichž nároky vyžadovaly nutně
podstatného zlepšení. V prvé řadě
jedná se o skupinu pojištěnců t. zv.
starých, t. j, o vyrovnání rozdílu
mezi pojištěnci, kteří před 1:
červencem 1920 byli u ústavu pojištěni,
a pojištěnci, kteří teprve po 30. červnu
1920 vstoupili do pojištění. Vyrovnání
anebo aspoň snížení tohoto rozdílu
na nejmenší míru je nutné. úplné
vyrovnání těchto rozdílů bylo
provedeno již u příležitosti novely z
roku 1920 u většiny náhradních ústavů,
ale ovšem jen tím, že zaměstnavatelé
odhodlali se k obětem jednou pro vždy, které
přesahovaly u některých náhradních
ústavů obnosy desetimilionové. Kdyby podobným
způsobem bylo bývalo při novele z r. 1920
provedeno vyrovnání obou skupin u Všeobecného
pensijního ústavu, bylo by bývalo třeba
uhraditi obnosy převyšující miliardu.
Podařilo se však bez cizí pomoci přiblížiti
téměř úplně nároky starých
pojištěnců nárokům pojištěnců
nových a to změnou finančního systému
a použitím všech možných pramenů
přebytků, jak bude podrobně dole vyloženo.
Druhá početná kategorie pojištěnců,
pro niž by bylo možno provésti povšechné
zvýšení anebo zlepšení nároků,
jest skupina pojištěnců ženských.
Zákon z r. 1906 přinášel jistou nespravedlivost
v tom, že ženské pojištěnce zatěžoval
stejnými příspěvky pojistnými
jako pojištěnce muže, poskytoval jim však
nároky mužských pojištěnců
bez ekvivalentu vdovského a sirotčího důchodu.
Pojištěné ženy nesly tedy z valné
části náklady pojištění
mužů. Zákon z roku 1914 provedl částečnou
nápravu, sníživ ženám čekací
dobu pro starobní důchod (na 35 roků, resp.
k dosaženému 65. roku). Ale přes tuto opravu
přispívají podle dnes platného zákona
pojištěné ženy na pojištění
mužů a k úhradě správních
nákladů více než muži. Proti úplnému
vyrovnání tohoto přesunování
břemene uvádí se obyčejně,
že frekvence, průběh a trvání
invalidity u žen je nepříznivější
než u mužů; nemáme však statistických
dokladů pro toto tvrzení z úřednického
materiálu a materiál z dělnického
pojištění není pro naše pojištění
průkazný.
Přípravnými pracemi statistickými
a pojistně-matematickými byla pověřena
kancelář, zřízená u ministerstva
sociální péče pro přípravu
sociálního pojištění, vedená
prof. Drem Schoenbaumem, která již provedla práce
pro pojištění dělnické a pojištění
osob samostatně hospodařících; práce
pro novelu pensijního zákona provedla pak za součinnosti
Všeobecného pensijního ústavu a Svazu
pensijních ústavů.
První předběžnou prací bylo opatření
statistického materiálu o pojištěných
Všeobecného pensijního ústavu. Zde byl
v prvé řadě zpracován dotazníkový
materiál z roku 1920 a doplněn na podkladě
štítkového materiálu Všeobecného
pensijního ústavu na stav k 31. prosinci 1920. Tento
materiál zpracován hlavně vzhledem ke statistice
rodinných poměrů pojištěnců.
Celkem zpracováno 50.028 dotazníků a 10.936
štítků podle stavu k 30./VI. 1920 a dále
30.879 štítků pro stav ke dni 31. prosince
1920.
Druhou hlavní prací statistickou bylo provedení
dotazníkové akce k 1./XII. 1925. Akce připravena
byla v druhém pololetí roku 1925 a dotazníky
rozeslány v listopadu 1925 zemskými úřadovnami
Všeobecného pensijního ústavu 40.000
zaměstnavatelům, zaměstnávajícím
202.500 zaměstnanců; vyplněné dotazníky
se vrátily celkem od 167.500 zaměstnanců
zaměstnaných u 31.000 zaměstnavatelů.
S vlastním zpracováním těchto dotazníků
bylo však možno započíti až v květnu
1926, ježto teprve k 1./V. 192G bylo možno uzavříti
další přijímání dotazníků.
Po této lhůtě došlo ještě
asi 1.000 dotazníků, na něž sice již
nemohl býti vzat zřetel při zpracování
celkovém, jež však byly později plně
využity při individuelních propočtech
jiného rázu. V celku nedošly dotazníky
asi za 35.000 pojištěnců, a to od 12.000 zaměstnavatelů
s 29.500 pojištěnci nedošly vůbec žádné
dotazníky, kdežto ostatních 5.500 zaměstnanců
bylo zaměstnáno u zaměstnavatelů,
kteří zaslali dotazníky o části
svých zaměstnanců. Pro oněch 29.500
pojištěnců vyplněny zemskými
úřadovnami podle katastrů nové dotazníky
o způsobu zaměstnán a o totožnosti pojištěnců.
V celku bylo z došlých dotazníků zpracováno
165.504. Zemskými úřadovnami Všeobecného
pensijního ústavu dodatečně vyplněno
a podrobně zpracováno bylo 29.500 dotazníků.
Stav pojištěnců Všeobecného pensijního
ústavu k 1./XII. 1925 byl 202.621. Lze tudíž
tvrditi, že materiál statistický získaný
touto velmi namáhavou sčítací akcí
je téměř vyčerpávající
a pro provedení výpočtů naprosto spolehlivý.
Zpracováním těchto dotazníků
byla získána podrobná statistika pojištěnců
Všeobecného pensijního ústavu týkající
se poměrů platových, stáří,
průběhu pojištění, stavu rodinného
a druhu povolání, při čemž některá
data doplněna pomocí štítkového
materiálu Všeobecného pensijního ústavu.
Pro zjištění ostatních důležitých
dat o pojištěncích i důchodcích
Všeobecného pensijního ústavu použito
bylo štítkového materiálu Všeobecného
pensijního ústavu a to hlavně
a) pro zjištění přístupu a výstupu
pojištěnců (zjišťován rovněž
jejich průběh pojištění),
b) pro šetření o dobrovolných pojištěncích
a o pojištěncíh, platících uznávací
poplatek,
c) pro získání zkušeností všeho
druhu o všech důchodcích (rodinné poměry,
obnos důchodu, průběh pojištění
důchodce, nebo jeho zemřelého manžela
nebo otce, doba vzniku důchodu atd.).
Kromě toho bylo po odborném zpracování
vydatně použito materiálu Všeobecného
pensijního ústavu, uloženého v četných
administrativních a účetních výkazech
o různých podrobnostech, důležitých
pro zákonodárnou práci.
Další doplnění tohoto bohatého
materiálu bylo získáno z výkazů
náhradních pensijních ústavů
o stavu jejich pojištěnců a důchodců
a hospodářských výsledcích
v letech 1921-1925; tyto výkazy byly vyžádány
zvláštním oběžníkem roku
1926 a dodány 29 náhradními ústavy
s 49.200 pojištěnci; ústavy, jež zprávy
nezaslaly, nemají dohromady více než 1.000
pojištěnců.
Kromě tohoto materiálu zpracován byl, po
případě použit po novém zpracování,
také materiál starší, na příklad
statistika rodinných poměru ve čtyřech
náhradních ústavech železářského
průmyslu z roku 1921, rakouská statistika soukromých
zaměstnanců z roku 1896, materiál rakouské
statistiky pohybu obyvatelstva a říšskoněmecký
materiál z pojištění soukromých
zaměstnanců.
Další velmi obsáhlá část
přípravných prací týkala se
podrobné revise všech početních podkladů
Všeobecného pensijního ústavu a výpočtu
nových pojistně-matematických základních
čísel. Bylo tu využito výsledků
předešlých statistických šetření,
na jichž základě byla část dosavadních
podkladů co do své spolehlivosti ověřena
a část založena na nových statistických
zkušenostech. Všechna pojistně-matematická
základní čísla a všechny pro
výpočet zatížení důležité
hodnoty, bylr vypočteny jak na podkladě úrokové
míry 4%ní, tak na podkladě úrokové
míry 41/2% ní.
V souvislosti s těmito pracemi byl; provedeny propočty,
týkající se finančních základů
a důsledků novely pensijního pojištěná.
Šlo tu a rozsáhlé výpočty zatížení
z úpravy nároků získaných až
do platnosti novely a z úpravy nového nárokového
schématu, dále o výpočty průměrného
pojistného a o pojistně-matematickou bilanci Všeobecného
pensijního ústavu. Na podkladě statistických
dat dříve uvedených provedeny byly pak také
propočty úhrnné, týkající
se jednak celkového finančního účinku
rovných zákonných ustanovení pro úhrn
pojištěnců a celkového zatížení
národního hospodářství po nové
úpravě zákona a jednak detailních
výpočtů důsledků novely pro
jednotlivé pojištěnce a důchodce nebo
jednotlivé závody v typických případech.
Výsledky tohoto zpracování jednak statistického
materiálu, jednak odvození nejrůznějších
početních podkladů a finančních
důsledků novely jsou uloženy v četných
tabulkách, z nichž jen část je možno
v souvislosti s touto zprávou publikovali. Tyto všechny
práce poskytují úplně nový
a nejen z odborového hlediska důležitý
obraz o nejrůznějších poměrech
soukromého zaměstnanectva.
Komise neomezila svoje práce za to, aby nahrazovala nedostatečná
a změněným poměrům a nynější
potřebě již neodpovídající
ustanovení dosavadního zákona novými
zlepšenými návrhy, nýbrž vypracovala
obsáhlý elaborát celé osnovy pensijního
zákona. Mimo to rozšířila komise, když
při projednávání zákona č.
221/1924 bylo rozhodnuto, že nemocenské pojištění
úřednické bude odloučeno od nemocenského
pojištění dělnického, svůj
pracovní program a pověřila zvláštní
subkomisi úkolem vypracovati osnovu zákona o pojištění
soukromých úředníků a zřízenců
pro případ nemoci.
Komise a subkomise pro pensijní pojištění
konala - vedle dlouhé řady zvláštních
anket, expertis a jiných šetření v celku
64 schůze. Dne 16. března 1928 předala komise
oba elaboráty ministerstvu sociální péče.
Při ocenění obsáhlých prací,
jež komise vykonávala, nutno zvláště
vyzdvihnouti a hodnotiti okolnost, že v lůně
komise se podařilo docíliti mezi oběma skupinami
(zaměstnavatelskou a zaměstnaneckou) dohody v nejdůležitějších
partiích, zejména úplné dohody o výši
započitatelných požitků a vyměřovacího
základu a o výši pojistného.
Elaborát komise byl podkladem pro vládní
návrh, který podstatné části
elaborátu, pokud se týkají vlastního
pojištění, zejména část
dávkovou a příspěvkovou, skoro nezměněně
převzal.
Hlavním úkolem, jejž má novela pensijního
zákona rozřešiti, jest zvýšení
nároku dosavadního pensijního zákona,
a to jak nároků již získaných,
tak nároků budoucích a zlepšení
podmínek pro přiznávání těchto
nároků. V obou směrech jest řešení
úkolu, m-li novelisace znamenati úpravu pensijního
zákona na delší dobu, vázáno
na možnost opatřiti vydatné finanční
prostředky. Požadavek opatření plné
finanční úhrady pro jakékoliv zlepšení
nárokového schématu jest důsledkem
základní zásady, převzaté z
dosavadních zákonů pensijních, že
má hlavní nositel pojištění,
t. j. Všeobecný pensijní ústav existovati
i nadále jako sociální pojišťovna
po stránce finanční úplně soběstačná.
I při pronikavém zvýšení dávek
pensijního zákona a zlepšení podmínek
pro jejich přiznávání má býti
tedy podle této zásady Všeobecný pensijní
ústav vypraven po hospodářské stránce
tak, aby za normálního vývoje mohl nalézati
v příjmech na pojistném a na úrocích
že jmění plnou úhradu všech svých
zákonem přesně předepsaných
vydání.
Vzhledem k pronikavému zvýšení dávek,
jež je nejlépe patrno z tabulek čís.
4-6, a vzhledem k zlepšení podmínek pro jich
přiznávání, ukázala se nutnost
opatřiti vydatné finanční prostředky
pro úhradu změn dávkové části
zákona.
Nejvydatnějším pramenem prostředků
pro úpravu zákona ve směru zlepšovacím
bylo opuštění finančního systému,
na němž jest založen dnešní zákon,
a přechod k novému finančnímu systému,
použitému již dříve v našem
sociálním pojištění dělnickém.
Na tomto finančním systému jest založen
též zákon o pojištění osob
samostatně hospodařících a také
vládní návrh zákona tisk posl. sněmovny
1225-II z r. 1927.
Dosavadní pensijní zákon je v podstatě
vybudován na témž principu hospodářské
rovnováhy, na němž spočívají
soukromé pojišťovací ústavy. Tato
zásada úplné úhrady, nutná
pro soukromé pojištění, podle níž
může býti ústav kdykoliv likvidován
při současně úplné úhradě
všech získaných pojišťovacích
nároků, byla v obou uvedených sociálně-pojišťovacích
zákonech nahrazena myšlenkou, že v sociálním
pojištění lze teoreticky počítati
s věčným trváním nositelů
pojištění. S touto myšlenkou souvisí
a na principu obligatornosti pojištění je založena
druhá podstatná zásada finančního
systému našeho sociálního pojištění,
totiž zásada, že při průměrném
pojistném lze přesunouti značnou část
břemen z dnešní průměrné
starší generace na skupiny pojištěnců
vstupující každým rokem po prvé
do pojištění a složené z mladých
ročníků.
Omezení docházejí oba tyto principy v požadavku,
aby volba nárokového schématu a průměrného
pojistného umožňovala dodržení
zásady, že část břemen, přesunovaná
na pojištěnce budoucně přistupující,
nesmí převyšovati přes určitou
hranici cenu jejich pojištění. Porušení
této zásady vedlo by totiž k důsledku,
že by pojištěnci každý rok do pojištění
vstupující mohli získati pojištění
levněji u soukromé pojišťovny. Bližší
odůvodnění a rozvedení těchto
zásad spolu s číselnými příklady
bylo podrobně provedeno v důvodové zprávě
k zákonu o dělnickém pojištění
invalidním a starobním (zákon č. 221/24
Sb. z. a n.).
Tento návrh je založen na finančním
systému splňujícím všechny tři
zásady právě uvedené. Ve shodě
s přechodem k novému finačnímu systému
jest, že bylo využito ve prospěch zlepšení
nárokového schématu premiových reserv
(úhradových podílů) - pojištěnců,
vystupujících z pojištění před
nápadem jakékoli dávky. úhradová
methoda dnešního zákona, odpovídající
úhradové methodě soukromo-pojišťovacích
ústavů, vedla k tomu, že u všech nositelů
pojištění hromadí se velmi značné
částky, určené při výpočtu
pojistného pro zachování nároků
vystupujících pojištěnců. Ze
statistiky Všeobecného pensijního ústavu,
jejíž výsledky jsou pro dvě úřadovny
shrnuty v tabulce čís. 7, podobně jako z
obdobných zkušeností náhradních
ústavů jest však známo, že počet
pojištěnců vracejících se do
pojištění, když uplynula delší
doba od vystoupení, je poměrně malý.
Tak ze 100 pojištěnců, kteří
byli méně nežli rok mimo pojištění,
se vrátí opětně do pojištěním
povinného zaměstnání 40; po tříletém
přerušení pojištění, již
pouze 25, po pětiletém přerušení
pojištění pouze 15. Lze tudíž prakticky
počítati s tím, že pojištěnci,
kteří byli déle než 5 let mimo pojištění,
vracejí se jen v nepatrném procentu do pojištění.
Prakticky zanikají tudíž z největší
části nároky těchto pojištěnců,
nositelé pojištění musí však
udržovati při dnešní úhradové
methodě pro ně premiové reservy, které
jsou takto odnímány ve svém celku generaci,
jež je vytvořila, a které by mohly sloužiti
při opatrném použití k podstatnému
zlepšení nároků. Při tom ovšem
nutno přihlížeti k tomu, že v budoucnosti
bude zanikání nároků značně
omezeno proti dnešnímu stavu tím, že na
příště veliká část
pojištěnců vystupujících z pensijního
pojištění vstoupí do oblasti jiného
sociálního pojištění při
současném vydání nahromaděných
premiových reserv (úhradových podílů).
Tyto přestupy týkají se prozatím vstupů
do oblasti dělnického pojištění
a do zaměstnání vyňatého z
pojistné povinnosti.
Vzhledem k důležitosti tohoto finančního
pramene byla opatřena s velikou námahou cenná
statistika ze zkušeností Všeobecného pensijního
ústavu posledních let o vystupujících
pojištěncích a o všech okolnostech pro
použití jich výstupových reserv směrodatných.
Výsledků této statistiky bylo použito
s největší opatrností k zjednání
početních podkladů pro ocenění
úlevy při výpočtu pojistného
z toho vyplývající. Stanovení přísnějších
podmínek pro udržení nároků uznávacím
poplatkem (§ 58) a pro dobrovolné pokračování
v pojištění (§ 60), nutné vzhledem
k značné výši dávek a na ochranu
nositele pojištění, hlavně však
odstranění dnešního vracení premií
bude míti značný vliv na zesílení
této složky finančních pramenů.
Vydatným pramenem pro zlepšení nároků
jest dále využití vyššího
zúročení, kterého docilují
nositelé pojištění podle zkušeností
posledních let. Návrh jest založen na dvojím
použití vyššího zúročení.
Především jest použito nárokových
zisků, které lze očekávati v prvých
letech platnosti novely v důsledku výhodného
uložení jmění Všeobecného
pensijního ústavu i ústavů náhradních
stejným způsobem, jakým bylo využito
pravděpodobných úrokových zisků
ústřední sociální pojišťovny
po prvé při zákonodárných pracích
na pojištění dělnickém. Z účetních
výkazů (tabulka č. 8) je patrno, že
oproti předpokládané úrokové
míře 4% byl průměrný výnos
jmění Všeobecného pensijního
ústavu v roce 1923 5.68%, v roce 1924 5.91%, v roce 1925
6.07%, v roce 1926 5.97%.
Ježto uložení jmění Všeobecného
pensijního ústavu děje se převážně
trvalým způsobem, lze očekávati pro
dobu 10 let, že oproti dnes předpokládanému
úrokovému výnosu 4% docílí
hlavní nositel pojištění podstatných
úrokových zisků. Ocenění těch
to pravděpodobných úrokových zisků
vede v pensijním pojištění k výsledkům
pronikavějším nežli v pojištění
dělnickém již vzhledem k tomu, že pro
jednoho pojištěnce vykazuje Všeobecný
pensijní ústav na př. na premiových
reservách a úhradových kapitálech
koncem roku 1926 průměrnou částku
asi 4450 Kč oproti částce asi 400 Kč,
kterou vykazuje ústřední sociální
pojišťovna po dvouletém trvání.
Kdežto tedy v dělnickém pojištění
lze počítati v podstatě s pravděpodobnými
zisky budoucími, mají Všeobecný pensijní.
ústav a aspoň ve stejné míře
i náhradní ústavy kmeny kapitálů,
které zaručují po dobu aspoň 15 let
podstatně vyšší úrok.
Zcela jiného druhu než toto využití pravděpodobných
zisků úrokových v prvých letech jest
přechod ze 4% úrokové míry, jež
jest početním podkladem dnešního zákona,
na 41/2% úrokovou míru, na
níž je návrh založen.
K důvodům, které vedly k volbě této
úrokové míry ve vládním návrhu
tisk č. 1225/1927, přistupuje tu okolnost, že
Všeobecný pensijní ústav existuje již
po 19 roků a tvoření jeho jmění
bude v podstatě ukončeno v nejbližších
10-15 letech, kdežto pozdější přírůstky
jmění budou z velké části ztravovány
přírůstkem výdajů, takže
o výnosu bude podstatně rozhodovati způsob
uložení jmění v nejbližších
10-15 letech.
Propočítáno celé nárokové
schéma pensijního zákona jak při 4procentní,
tak i při 41/2%procentní úrokové
míře. Tabulka č. 9 ukazuje, k jaké
stupnici nárokové při přibližně
stejném pojistném by vedla úroková
míra 4%, a umožňuje učiniti si úsudek
o vydatnosti tohoto finančního pramene pro zlepšení
nároků.
Dalším pramenem finančním, a to velmi
vydatným, jest zvýšení započitatelného
služného. Bylo již ve všeobecné části
uvedeno, že dnešní dolní hranice nejvyšší
třídy XVI., t. j. 9000 Kč, neodpovídá
dávno již změněným poměrům
měnovým. Původní: zákon z r.
1906 počítal totiž s maximem započitatelných
požitků 3000 K a tento stav byl ponechán také
v novele z r. 1914, ačkoli již tehdy bylo uvažováno
o případném zvýšení hranice
příjmové aspoň o jednu třídu.
Vezme-li se v úvahu přesto nejvyšší
započitatelný příjem podle stavu předválečného
částkou 3000 Kč a počítalo-li
se s poklesem kupní síly peněz na 1/8,
dospěje se k maximální hranici 24.000 Kč
ročně. U srovnání s maximem započitatelné
mzdy v našem úrazovém pojištění
12.000 Kč a s maximy normovanými v rakouském
i německém zákoně pensijním
(Angestelltenversicherungsgesetz), odpovídala by tudíž
horní hranice 24.000 Kč při plném
započítávání všech pažitků.
Komise rozhodla se pro jinou volbu maxima, přihlížejíc
k podnětu skupiny zaměstnavatelské, aby také
zaměstnanci s vyššími služebními
požitky nalézali v pensijním pojištění
důchody jim aspoň částečně
vyhovující. Této volbě odpovídá
konstrukce třídního systému návrhu,
v němž maximum vyměřovacího základu
obnáší 31.500 Kč, při čemž
však část služebních požitků
jdoucí nad 18.000 Kč až do 42.000 Kč
nezapočítává se plně, nýbrž
pouze polovičním obnosem. Kdežto v sociálním
pojištění hradí třídy
vyšší při nejmenším správní
náklady tříd nižších, jest
zvýšení maxima vyměřovacího
základu na 31.500 Kč vydatným finančním
pramenem vzhledem k tomu, že pojistně matematická
konstrukce zákona počítá s pravděpodobným
budoucím stoupáním služného,
jak podrobněji jest vyloženo v části
matematicko-statistické.
Posledním finančním pramenem, který
umožňuje zvýšení dávek,
jest přechod k některým novým početním
podkladům, jak rovněž jest vyloženo v
části matematicko-statistické.