Novela z r. 1914 podrobila pensijnímu pojištění
zaměstnance, kteří měli postavení
úřednické anebo konali pravidelně
služby převážně duševní;.k
objasnění pojmu služeb převážně
duševních připojila novela obsáhlý
výčet zaměstnání, jež
zákonodárce s jedné strany považoval,
s druhé strany nepovažoval za služby takové.
Toto ohraničení pojistné povinnosti, jež
tehdejší praktické potřebě v
celku dobře vyhovovalo, bylo zákonem č. 89/1920
nahrazeno - zejména, s ohledem na zamyšlené
rozšíření pojistné povinnosti
- definicí negativní tak, že byl prohlášen
za povinna pojištěním, kdo není činným
jako dělník či učeň, anebo
nevykonává převážnou měrou
prací podřízených; v dalším
pak označil zákon za zejména pojištěním
povinné zaměstnance, kteří vykonávají
převážně duševní práce,
anebo kteří k pracím jiných osob pravidelně
dozírají anebo kteří vykonávají
práce kupecké anebo vyšší nekupecké
ve smyslu zákona ze dne 16. ledna 1910, č. 20 ř.
z. o obchodních pomocnících. Tato negativní
definice nepřinesla však v praksi potřebné
jistoty o tom, které hraniční skupiny zaměstnanců
mají spadati do pojištění; a nepřinesla
ani zamýšleného ohraničení, když
judikatura nejvyššího správního
soudu nevymezila samostatně pojmu dělníka
atd., nýbrž jen odvozovala pojem dělníka
z uvedeného výpočtu demonstrativního.
Návrh chce v podstatě zachovati dosavadní
rozsah pojistné povinnosti; aby však u zúčastněných
stran (zaměstnavatelů, zaměstnanců
a nositelů pojištění) byly pochybnosti
o tom, zda ten který zaměstnanec podléhá
pensijnímu či dělnickému invalidnímu
pojištění, pokud možno vyloučeny,
uvádí odst. 1. §u 1 kategorie zaměstnanců,'.
pro něž pensijní pojištění
má platiti, takže již příslušností
k jedné z těchto skupin zaměstnaneckých
je pensijní pojistná povinnost zaměstnancova
dána bez ohledu na to, jaké práce se v konkrétním
případě konají. Pokud pro některého
zaměstnance není pojistná povinnost již
dána podle ustanovení odst. 1. příslušností
k některé z tam uvedených skupin je nutno
otázku jeho pensijní pojistné povinnosti
posouditi podle supletorní klausule odstavce 2., která
prohlašuje za povinnou pojištěním každou
osobu zaměstnanou pracemi převážně
duševními. Nutno poznamenati, že podobná
úprava jest provedena také v zákonodárství
Rakouska a Německa, jež mají celkem obdobné
poměry hospodářské a sociální
a téměř týž vývoj pensijního
pojištění, jak co do formy, tak co do doby
působnosti. K č. 4 se podotýká, že
byl pojat pojem obchodního pomocníka podle §
73 živnostenského řádu, poněvadž
tento pojem je půlstoletou praksí přesně
ohraničen. Stejně jako v předchozích
bodech jsou zde obchodní učňové pojati
do pojištění, poněvadž není
závažného důvodu, aby ten, kdo se připravuje
k zaměstnání pensijním pojištěním
povinnému, byl po dobu přípravy pojištěn
v sociálním pojištění dělnickém,
a teprve později musil býti převeden do pojištění
pensijního; při tom nutno podotknouti, že pro
počátek pojistné povinnosti pensijní
se stanoví jako dosud vstupní stáří
a to, jak navrhuje tisk č. 1225 z r. 1927 též
pro invalidní pojištění dělnické,
dokončeným 16. rokem věku zaměstnancova.
Elaborát komise navrhl v č. 2 dodatek: "zejména
také všichni kancelářští
zaměstnanci advokátů, notářů
a patentních zástupců" a uvedl dále
jako samostatný bod "cestující, zástupci
a jednatelé, pracující jménem a na
účet jednoho anebo více podnikatelů,
i když j sou ustanoveni pouze na provisi". Předloha
tyto dva návrhy vynechává v uvážení,
že prvý je meritorně úplně kryt
všeobecným zněním č. 2, druhý
pak číslem 4. U druhé skupiny způsobuje
podle' dnešního zákona obtíže toliko
okolnost, je-li tu v konkrétním případě
služební poměr; jelikož služební
poměr zůstává i podle odstavce 1.
všeobecnou podmínkou pojistné povinnosti, neodstranil
by se tento zajisté neuspokojivý stav, i kdyby tyto
kategorie byly uvedeny zvlášť. U první
skupiny přinese předloha ve shodě s návrhem
komise nepatrnou změnu dosavadního stavu, že
na př. pouzí sluhové v těchto kancelářích
již nepodléhají pensijnímu pojištění,
nýbrž invalidnímu a starobnímu pojištění
dělnickému.
Úprava pojistné povinnosti zaměstnanců
tuzemských podniků pro plavbu říční
nebo námořní, zaměstnaných
v cizině, jež jest částečně
odchylná od úpravy zákona č. 221/1924,
vyhovuje praktické potřebě při sjednávání
obchodních smluv.
Návrh podrobuje pojistné povinnosti také
t. zv. osoby přestárlé, to jest osoby; které
teprve po dokončení 55. roku věku svého
vstoupily do zaměstnání pensijním
pojištěním povinného a které
dosud byly z pojistné povinnosti vyňaty. Důvodem
této dosavadní úpravy bylo, že tyto
osoby byly přirozeně špatným risikem
a těžkým zatížením pro nositele
pojištění; tato okolnost mohla však míti
rozhodující význam jenom, pokud šlo
o všechny takové zaměstnance nebo alespoň
o velké skupiny, totiž jen v době, kdy pojištění
bylo zaváděno anebo když pojistná povinnost
byla značně rozšířena, jako se.
stalo zákonem z r. 1920. Nyní však, když
návrh ponechává dosavadní rozsah pojistné
povinnosti stanovený v r. 1920 celkem nezměněný,
bude počet těchto zaměstnanců nepatrný
a většina z nich přinese si mimo to převodní
částky z dosavadního pojištění.
Podle § 2, odst. 2. dosavadního zákona byl
zaměstnavatel povinen za přestárlé
zaměstnance odváděti část premií
na něj připadající; tyto příspěvky
mají býti odváděny do fondu pro podporu
potřebných nezaměstnaných, takže
tyto v úhrnu značné částky
nepřicházely k dobru osobám, za něž
jsou odváděny. S vědomím dozorčího
úřadu provedl Všeobecný pensijní
ústav a část náhradních ústavů
fakticky takovou úpravu, že použily těchto
příspěvků k dobrovolnému pojištění
v oddělení připojišťovacím,
odváděli-li zaměstnanci dobrovolně
stejný příspěvek na ně připadající.
Návrh podrobuje všechny tyto osoby pojistné
povinnosti a likviduje v § 186 dosavadní dobrovolně
provedené pojištění. Obraz dosavadního
stavu u Všeobecného pensijního ústavu
podávají tabulky č. 10 a 11, týkající
se "přestárlých" pojištěnců
"C1" a důchodců v oddělení
"C2", t. j. pojištěnců,
kteří podle zvláštních tarifů
takto onačených uzavírali dobrovolné
pojištění nahrazující jim - ovšem
nedokonale - pojištění povinné, při
čemž tarif "C1" se týká
takových zaměstnanců se vstupním stářím
od 56. do 68. roku věku a tarif "C2"
zaměstnanců se vstupním stářím
vyšším.
Návrh odstraňuje dále dosavadní vyloučení
osob, požívajících invalidního
důchodu a zaměstnaných v postavení
podrobeném pojistné povinnosti, a umožňuje
takto zvýšení nároků dalším
pojištěním; (§§ 17, 21, odst. 2.
a § 113, odst. 10.).
Důvodem pro toto ustanovení, které jest obdobné
ustanovení nového rakouského pensijního
zákona, jest snaha, aby jednak každý, kdo jest
zaměstnán způsobem zakládajícím-
pojistnou povinnost, byl též pojištěn
a aby tím v případě invalidity i v
tomto druhém povolání jakož i v případě
úmrtí byly zvýšeny nároky a jednak
aby se stala bezpředmětnou obava, že invalidní
důchodci při navrhované definici invalidity
by úspěšně konkurovali zdravým
zaměstnancům, ježto by zaměstnavatelé
nemuseli za ně odváděti příspěvky
do pensijního pojištění. Ovšem
teprve praktické provádění ukáže,
zda-li tento pokus, podrobiti invalidního důchodce
opětně pojištění, se osvědčí.
Návrh stojí jako dosavadní pensijní
zákon a ostatní sociálně-pojišťovací
zákony na stanovisku, že pojištění
se má podrobiti toliko hlavní zaměstnání,
kdežto všechny ostatní, vedlejší
výdělečné činnosti jsou z pojistné
povinnosti vyňaty bez rozdílu, jde-li o vedlejší
výdělečnou činnost samostatnou anebo
takovou, která by jinak zakládala pojistnou povinnost
pensijní. Výjimkou z této zásady bylo
ustanovení § 3, odst. 5. dosavadního zákona,
které jest též převzato do návrhu
(§ 4, odst. 6.). Komise navrhla, aby vedlejší
zaměstnání, jež by jinak zakládalo
pojistnou povinnost, bylo vyloučeno z pojistné povinnosti,
je-li hlavním zaměstnáním výdělečná
činnost nepodrobená pensijnímu pojištění;
jde-li však o konkurenci více činností,
jež by všechny podle § 1 zakládaly pojistnou
povinnost, měla všechna zaměstnání
býti pojata do pojištění. Zařadění
do třídy služného se mělo díti
podle úhrnu všech služebních požitků;
pojistné takto stanovené třídy mělo
se rozděliti na jednotlivé zaměstnavatele
v poměru vyměřovacích základů.
Předloha tohoto návrhu nepřijala zejména
z těchto úvah:
Důvody, které mluví pro vyloučení
vedlejšího, jinak pojistně povinného,
zaměstnání v případě
konkurence s jinou výdělečnou činností
platí zásadně též pro případy
konkurence činností pojištěním
povinných, resp. opačně vyjádřeno,
byl-li úmysl podrobiti vedlejší pojistně
povinné zaměstnání vedle hlavního
pojistně povinného zaměstnání,
měla se důsledně pojistná povinnost
rozšířiti též na pojistně
povinné vedlejší zaměstnání
vedle jiné hlavní výdělečné
činnosti.
I když úprava navržená komisí má
určité oprávnění; nebylo možno
na návrh přistoupiti z důvodů administrativních,
protože praktického provádění
navržené úpravy by se sotva dalo docíliti.
Ještě dnes činí úplné
a včasné zachycení osob pojištěním
povinných v hlavním zaměstnání
dosti značné obtíže, takže jest
k tomu zapotřebí stálého kontrolního
aparátu zemských úřadoven. Tyto obtíže
by se zmnohonásobily, mají-li býti přihlášena
zaměstnání vedlejší. Zaměstnavatelé
by pravidelně instanční cestou namítali,
že není služebního poměru, nýbrž
toliko smlouva o dílo; toto platí zejména
pro ony zaměstnanecké kategorie,'v jejichž
prospěch návrh byl zamýšlen (cestující,
obchodní zástupci a jednatelé), kde již
dnes, když se jedná toliko o pojištění
z důvodu hlavního zaměstnání,
tato námitka se šmahem uplatňuje.
Vzhledem k pravděpodobnosti dodatečných změn
úhrnu služebních požitků a z toho
vznikajících oprav předpisu pojistného
bylo by nutno tyto zaměstnance vésti v evidenci
odděleně od ostatních zaměstnanců.
Z navrženého zařadění do tříd
a rozdělení pojistného na jednotlivé
zaměstnavatele mohou vycházeti i jiné premie
než ty, které by připadly podle § 63;
konečně by tu mohla nastati pojistná příslušnost
k několika nositelům pojištění,
anebo pokud by šlo toliko o pojištění
u Všeobecného pensijního ústavu, příslušnost
k více úřadovnám, kteréžto
okolnosti by působily další obtíže.
Vynětí podle § 2, č. 3 vyplývá
ze skutečnosti, že práce konané těmito
studujícími za účelem jejich výcviku,
jsou především v jejich vlastním prospěchu
a jen podružně slouží zaměstnavateli.
Pro vynětí zaměstnanců státu
a dalších v § 2, č. 4 uvedených
zaměstnavatelů stačilo dosud, měli-li
tito zaměstnanci normální pensijní
nároky bez ohledu na to, jaké výše tyto
pensijní nároky byly a jakých druhů
zaopatřovacích požitků se týkaly.
Návrh připojuje proto podle vzoru zákona
č. 221/1924 další podmínky, že
tyto nároky musejí býti rovnocenny nárokům
podle pensijního zákona; vzhledem ku značné
výši těchto nároků jest dále
nezbytně zapotřebí, aby tyto nároky
byly dostatečně zabezpečeny. Návrh
nedefinuje pojem rovnocennosti a ponechává rozhodování
o této okolnosti ministerstvu sociální péče
po slyšení hlavního nositele pojištění.
Návrh odstraňuje dále dosavadní vynětí
kandidátů advokacie a notářství
a lékařů v přechodném nesamostatném
zaměstnání, poněvadž počet
příslušníků těchto kategorií,
kteří zůstávají nadále
ve služebním poměru, se stále zvyšuje;
osamostatní-li se, mohou cenné nabyté nároky
si udržeti placením uznávacího poplatku,
nehledě k případnému pozdějšímu
převodu úhradových podílů za
získané nároky podle zákona č.
148/1925 o invalidním a starobním pojištění
osob samostatně hospodařících.
Úprava pensijního pojištění zaměstnanců
drah byla podle dosavadního zákona provedena vládním
nařízením ze dne 29. prosince 1921, č.
506 Sb. z. a n.; tato úprava se celkem dobře osvědčila,
takže je záhodno, ponechati ji pro zaměstnance
soukromých drah (zaměstnanců státních
drah týká se § 2, č. 4); pro přestupy
z takové služby určuje již návrh
sám minimum převodní částky
(§ 115, odst. 6, druhá věta).
Návrh podržuje princip tříd služného,
zavedený v dosavadním zákoně. Služební
požitky nepřicházejí tedy přímo
k platnosti pro vyměřování příspěvků
i dávek, nýbrž pouze prostřednictvím
tříd.
Pojištěnci budou nově zařazeni do jedenácti
pojistných tříd, z nichž do prvních
šesti tříd budou zařazeni pojištěnci
podle úhrnu všech svých služebních
požitků, t. j. při třídních
intervalech po 3000 Kč až do 18.000 Kč; do
dalších čtyř tříd zařadí
se pojištěnci s ročními požitky
od 18.000 Kč až do 42.000 Kč v intervalech
po 6000 Kč, přičemž za podklad výměry
dávek a pojistného se v pojistně-matematické
konstrukci návrhu považuje obnos 18.000 Kč
zvýšený o polovinu té částky,
o niž veškeré služební požitky
převyšují obnos 18.000 Kč, takže
základ takto vypočtený dosáhne maxima
30.000 Kč z úhrnu 42.000 Kč; pojištěnci
s platem vyšším 42.000 Kč zařadí
se do třídy - XI. Pro konstrukci invalidního
důchodu zvolen pak jako základ vyměřovací
střed třídy a nikoli jako dosud dolní
hranice třídy; je tedy vyměřovacím
základem třídy 1. částka 1500
Kč, vyměřovacím základem třídy
2. částka 4500 Kč, vyměřovacím
základem třídy 10. částka 28.500
Kč a třídy 11. 31.500 Kč. Tím
přiblížil se návrh značně
požadavku, aby i při systému tříd
nevzdaloval se základ pro vyměření
důchodů příliš od skutečných
služebních požitků. Ovšem bylo pak
nutno v § 24, odst. 1. učiniti opatření,
které by znemožňovalo aneb aspoň učinilo
výjimečným případy, v nichž
by invalidní důchod byl vyšší než-li
poslední služební požitky.
Touto úpravou bude uplatněna zásada, že
pensijní pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
má poskytovati takové dávky, aby přechod
z činné služby do výslužby neznamenal
úplný převrat v hospodářském
životě pojištěncově.
Úvahy a rozhodování o maximu započitatelných
služebních požitků byly podepřeny
podrobným studiem výsledků statistické
akce Všeobecného pensijního ústavu z
roku 1925, v níž sledováno zvláště
obsazení vyšších skupin služného.
Výsledky tohoto studia jsou zřejmy z tabulek č.
12 až 14, kde jest přehled ročních požitků
podle stáří a pohlaví pojištěnců,
a to v číslech absolutních i v číslech
relativních jednak pro 10.000 všech pojištěnců,
jednak pro 1000 pojištěnců jednotlivých
platových skupin a jednak pro 1000 pojištěnců
jednotlivých věkových skupin. Skupiny platové
j sou voleny s intervaly 3000 Kč ročních
požitků, aby se kryly s navrhovanými třídami
služného. Ročními požitky rozumějí
se zde veškeré pravidelně se opakující
platy a naturální požitky podle ustanovení
pensijního zákona.
Průměrný příjem pojištěnců
jednotlivých věkových skupin, jak jej udává
tabulka č. 15, byl z předešlých tabulek
vypočten obvyklou metodou váženého průměru.
Rozdělení pojištěnců podle dosavadních
i podle navrhovaných tříd služného
je patrné z tabulek č. 16 a 17. Do jaké míry
se shoduje rozdělení pojištěnců
podle dosavadních tříd, zjištěné
zpracováním výsledků dotazníkové
akce z roku 1925, s rozdělením, které bylo
zjištěno ze štítkového materiálu
Všeobecného pensijního ústavu při
zpracování dat o průběhu pojištění,
jest zřejmo srovnáním s tabulkami č.
18 a 19, které plynou ze šetření o průběhu
pojištění pojištěnců Všeobecného
pensijního ústavu.
K diskusi o otázce menších intervalů
tříd jest jen poukázati na tabulku čís.
20, v níž jest uvedeno rozdělení pojištěnců
podle skupin platových s intervaly po 1000 Kč.
Důležité pro posouzení účinků
nového rozdělení tříd na zatížení
jednotlivých výrobních skupin j sou tabulky
čís. 21-24, udávající rozdělená
služebních požitků pro hlavní druhy
podnikání; kombinované se stářím
pojištěnců. Jest z nich patrno na př.,
že průměrné služné v zemědělství
činí 12.300 Kč, v průmyslu--18.400
Kč, v obchodu a dopravě 15.250 Kč a v ostatních
třídách povolání 14.000 Kč,
vůbec 16.200 Kč. Mimo to lze z těchto tabulek
vyčísti, že pokud se týče rozdělení
podle stáří, jest složení podle
stáří nejvýhodnější
v obchodě a nejméně výhodné
v zemědělství.
Označení tříd arabskými číslicemi
bylo zvoleno s ohledem na administrativní nutnost, rozlišovati
již tím třídy nového zákona
od dosavadních tříd označených
římskými číslicemi, jichž
bude nutno nadále užívati.
Do požitků, jež nutno k pojištění
přihlašovati, zahrnuje návrh nově diety,
a to jednou třetinou, vycházeje ze skutečnosti;
uznané též judikaturou, že diety u těch
kategorií zaměstnanců, kde se pravidelně
vyskytují (obchodní cestující a pod.),
neslouží jenom k náhradě hotových
výloh, nýbrž tvoří část
služebních požitků.
Pokud jde o ustanovení hodnoty věcných požitků
(§ 4, odst. 4.) přihlíží návrh
k tomu, že za normálních poměrů
hodnota těchto požitků se nemění
v krátkých časových obdobích
a že tedy není zapotřebí, aby zemský
úřad tyto sazby stanovil vždy každý
rok; na základě zkušeností získaných
při provádění dosavadního zákona
bylo upuštěno od toho, aby zemský úřad
mimo Všeobecný pensijní ústav slyšel
vždy též zástupce zaměstnavatelů
a zaměstnanců.
Ustanovení odst. 5., věta první, odpovídá
dosavadní praksi, věta druhá jest převzata
z § 12, odst. 4. zákona č. 221/1924.
Ohlašovací předpisy návrhu jakož
i předpisy o záznamech o služném jsou
převzaty z části z §§ 73 a 73 a
dosavadního zákona, z části z §§14
- 16 a 21 zákona č. 221/1924; při tom byl
však vyňat odst. 7. § 73 pens. zákona,
který obsahuje předpisy, za jakých předpokladů
se stane doba pojištěním povinná dobou
skutečně pojištěnou, a která
proto nepatří do ustanovení o přihlašovací
povinnosti; tyto předpisy tvoří nyní
samostatný § 12.
Paragraf 13 upravuje započítání vojenské
služby presenční do pojištění
podle obdoby § 2, odst. 3 zákona č. 221/1924.
Při tom vychází návrh z úvahy,
že zaměstnanec, který v době 6 měsíců
před nastoupením presenční služby
anebo po návratu z ní v nízkém stáří
byl pensijně pojištěn, náleží
do oblasti pensijního pojištění, i když
v těchto obdobích byl též pojištěn
podle zákona č. 221/1924. Příspěvek
státu za jednoho vojína činí ročně
podle zákona č. 221/1924 223.60 Kč (týdně
4.30 Kč), podle vládního návrhu č.
tisku 1225/27 130 Kč (týdně 2.50 Kč)
a podle tohoto návrhu 144 Kč (měsíčně
12 Kč) Zatížení státu z tohoto
ustanovení odhaduje se, jak jest v části
II. důvodové zprávy rozvedeno, na 575.000
Kč ročně.
Čekací doba 10 roků, stanovená původním
zákonem z r. 1906, byla již novelou z r. 1914 fakticky
snížena na 60 příspěvkových
měsíců, třebaže konstrukce dávek
celá pojistně-matematická stavba novely (na
př. výpočet redukovaného invalidního
důchodu a premiových reserv) trvala ještě
na předpokladu 10leté čekací doby.
návrh odstraňuje pojem redukovaných dávek
mezi 5. a 10. rokem a zavádí i formálně
a systematicky čekací dobu pětiletou. Jako
dosud nevyžaduje se uplynutí čekací
doby pro případy invalidity nebo úmrtí,
nastalé v důsledku podnikového úrazu;
v těchto případech jest příspěvkové
měsíce scházející do 60, pro
výměru dávek započítati ve
třídě, v níž byl pojištěnec
naposledy zařazen. V těchto případech
nastane formálně sice zhoršení dosavadního
stavu, podle něhož v případě
podnikového úrazu příslušela
plná základní částka, přičemž
příspěvkové měsíce scházející
do 120 měsíců byly doplněny v třídě
průměrné; avšak toto snížení
dávek, jež by nastalo, kdyby návrh podržel
dosavadní konstrukci dávek, jest alespoň
u Všeobecného pensijního ústavu plně
vyváženo zavedením nové konstrukce invalidního
důchodu (§ 21, odst. 1.), která poskytuje právě
v prvých letech pojištění důchody
oproti dnešnímu stavu značně zvýšené.
Ke snahám, čekací dobu snížiti
anebo vůbec zrušiti, nutno podotknouti toto: s hlediska
pojistně-matematického nebylo by podstatných
námitek, ježto zvýšení pojistného,
které má snížení čekací
doby v zápětí, nepadá, valně
na váhu, jak podrobnými výpočty zjištěno.
To plyne také již z úvahy, že pro nynější
generaci, obzvláště pro její starší
ročníky, nepřináší snížení
čekací doby podstatné výhody a neznamená
tudíž také pro nositele pojištění
nového zatížení, poněvadž
tito staropojištěnci mají z největší
části čekací dobu dokonanou. Pro pojištěnce
budoucně do pojištění vstupující,
seskupené, jak v pojistně-matematické části
jest podrobně doloženou podstatně v ročnících
před 25. rokem věku, neznamená však
5letá čekací doba podstatné újmy,
ježto případy invalidity nebo úmrtí;
které ve věku do 25 let se vyskytnou, pokud mají
původ v jiných příčinách,
nežli v podnikovém úrazu, jsou nejvýš
řídké, nehledě ani k tomu, že
důchody pozůstalých, o něž se
hlavně v čekací době jedná,
nepřicházejí ve věku do 25 let valně
v úvahu. Neznamená-li tudíž 5letá
doba čekací újmy pro pojištěnce,
ani podstatné finanční ulehčení
nositeli pojištění, pokud jde o normální
pojištění, jeví se odstranění
čekací doby anebo její snížení
nežádoucím s hlediska ochrany nositele pojištění
před vlouděním osob, které by nepodléhaly
jinak pensijnímu pojištění, do pojištění
za tím účelem, aby došlo co nejdříve
k přiznání dávek. Nesmí býti
pře hlédnuto, že obligatorní pojištění,
v němž v důsledku finančního
systému značná část břemen
se převaluje na generace budoucně do pojištění
vstupující, a které tudíž jest
po stránce příspěvkové podstatně
výhodnější než na příklad
pojištění soukromé, může
přivoditi fingované vstupy do zaměstnání
podléhajícího pojistné povinnosti,
proti nimž jest nositel pojištění celkem
bezbranný, je-li mu vzata ochrana čekací
dobou. Toto nebezpečí jest velmi značné
při zákoně, poskytujícím nejnižší
důchod invalidní 3600 Kč ročně
a nejnižší důchod vdovský 3000
Kč ročně; při pojistném v třídě
1 144 Kč ročně a třídě
2 432 Kč ročně. Toto nízké
pojistné není daleko ekvivalentem, dávek
takto vydatně vyměřených. Při
tom nutno míti na mysli, že osnova rozšiřuje
pojistnou povinnost na osoby vstupující po prvé
do zaměstnání pojištěním
povinného ve stáří nad 55 roků,
což činí žádoucím, aby čekací
doba nebyla zkrácena pod 60 příspěvkových
měsíců. Dále je nutno též
upozorniti, že v pensijním zaopatření
státních zaměstnanců, v němž
chráněn jest zaměstnavatel před předčasnými
případy pojistnými lékařskou
prohlídkou, zůstává v podstatě
pro důchody invalidní čekací doba
120 příspěvkových měsíců.
Poukaz na dělnické pojištění,
v němž čekací doba podle dnešního
zákona činí 150 příspěvkových
týdnů není oprávněn, uvážíme-li
číselný rozdíl mezi výší
důchodů pojištění pensijního
a invalidními a starobními důchody pojištění
dělnického.
Podle dosavadního zákona j e invalidním (nezpůsobilým
k výdělku); kdo pro tělesnou nebo duševní
vadu nemůže dále zastávati povinností
svého posledního zaměstnání
pojištěním povinného. Návrh podržuje
invaliditu z povolání, která je výsadou
a hlavním důvodem pro udržení samostatnosti
pensijního pojištění, a rozšiřuje
podle potřeby prakse dosavadní znaky invalidity
o znak slabosti tělesných nebo duševních
sil.
Dodatek, že pojištěnec nesmí býti
schopen k výkonu i jiného povolání,
přiměřeného jeho dosavadnímu
povolání, způsobu, jakým byl v něm
zaměstnán, jeho postavení v něm, jakož
i jeho praktickému a teoretickému vzdělání,
obsahuje tolik ochranných kautel pro pojištěnce,
že není třeba se obávati, že by
tím nastalo neodůvodněné zhoršení
dosavadního stavu.
Oproti tomu klade nová definice invalidity důraz
na trvalost nezpůsobilosti k výkonu povolání;
je tím sledována tendence; nečiniti z pensijního
pojištění pojištění dlouhodobých,
pokud možno trvalých důchodů a vyloučiti
z oblasti pensijního pojištění a přesunouti
do pojištění nemocenského pojištění
krátkodobých důchodů nemocenských.
Ve shodě s touto tendencí odpočívá
pak podle § 44, odst. 1. invalidní důchod po
dobu, po kterou pojištěnec má nárok
na nemocenské. Byl-li však nárok na nemocenské
již vyčerpán, přiznává
odstavec 2 invalidní důchod, i když nejde o
trvalou neschopnost k výkonu povolání.
Výhody této změny jsou očividné;
po stránce administrativní náležejí
krátkodobé důchody, mající
původ v nemoci a jsoucí pokračováním
nemoci ve smyslu nemocenského zákona, do pojištění
nemocenského. Zkoušení zdravotního stavu
a spojené s tím - u pojištěnců
neoblíbené lékařské prohlídky,
které působí nositelům pensijního
pojištění značné náklady
a administrativní potíže, jsou přirozeným
způsobem vyřešeny administrativou nemocenského
pojištění. Dalším důsledkem
tohoto omezení invalidního důchodu na důchody
trvalejší jest důležitá okolnost,
že lze nemocenským pojišťovnám větší
měrou než dosud vykonávati léčebnou
péči, ježto budou interesovány na trvalém
vyléčení pojištěncově
a na obnovení jeho výdělečné
schopnosti. Důvodem pro tato ustanovení jest dále
snaha zameziti spory mezi nemocenskými pojišťovnami
a pensijními ústavy o to, kdo jest povinen poskytovati
peněžité dávky pro případ,
že neschopnost k výkonu povolání jest
zaviněna nemocí. Tyto spory, vyskytující
se již za platnosti dnešního zákona (§
9, odst. 2.), mohly by nabýti povážlivé
intensity za platnosti nového zákona, kdyby nebylo
uvedených ustanovení vzhledem k tomu, že po
déle trvajícím pojištění
mohou býti invalidní důchody vyšší
nežli nemocenská podpora stanovená v návrhu
zákona o nemocenském pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách. Kdežto doposud měl nemocný
pojištěnec vlastní zájem domáhati
se přiznání dávek od nemocenské
pojišťovny, kdyžtě převyšovala
nemocenská podpora značně invalidní
důchod, hrozilo by nyní nebezpečí,
že budou pojištěnci, stižení těžší
a déle trvající nemocí, domáhati
se invalidních důchodů, kdyby nebylo citovaných
omezujících ustanovení.
Pokud se týče důchodu starobního (§
20), byla provedena významná a ve svých finančních
účincích velmi nákladná zlepšení.
Hraniční stáří 70 roků
dnešního zákona pro přiznání
starobního důchodu mužským pojištěncům
bylo sníženo na 65. rok věku. Zatížení
z tohoto vznikající jest charakterisováno
okolností, že mezi 65. a 70. rokem stáří
jest podle tabulky č. 25 1.3% všech pojištěnců
mužských. V zemědělství jest
v tomto věku zaměstnáno 2.8%, v průmyslu
1.6%, v obchodě 0.4% a v ostatních třídách
podnikání 2.0%. Ve shodě s tím bylo
hraniční stáří pro ženské
pojištěnce sníženo na 60. rok života.
V obou případech přísluší
důchod bezpodmínečně, to znamená
i při dalším zaměstnání
pojištěnce.
Podle odst. 2. přísluší však starobní
důchod bez průkazu nezpůsobilosti k výkonu
povolání po dokonání čekací
doby mužských pojištěncům, kteří
dokonali 60. rok života anebo získali aspoň
480 příspěvkových měsíců
a ženským pojištěncům, kteří
dokonali 55. rok života, jestliže a pokud nejsou zaměstnáni
způsobem zakládajícím pojistnou povinnost.
Dosavadní zákon poskytoval dále bezpodmínečný
nárok na starobní důchod pojištěncům,
kteří získali 40 příspěvkových
let, a pojištěnkám, které získaly
35 příspěvkových let, jestliže
dovršily 55. rok věku svého; pro nápad
toho důchodu nemělo významu, zůstal-li
pojištěnec i nadále zaměstnán.
Návrh odstraňuje tento důvod pro nápad
starobního důchodu v uvážení,
že s hlediska sociálně-politického jest
přiznávání bezpodmínečných
důchodů starobních - tedy vlastně
životních důchodů, které patří
do oblasti soukromého pojištění při
udržení úplné schopnosti výdělečné
a pravidelně při nezmenšených služebních
požitcích ve věku nižším než
65 roků u mužů a nižším než
60 roků u žen, opatřením neúčelným.
Návrh stojí na stanovisku, že jest v prvé
řadě pamatovati spíše na lepší
vybavení důchodů v případě
invalidity a důchodů pozůstalých.
Konečně tu třeba zdůrazniti, že
padle zvoleného finančního plánu v
pensijním pojištění pojištěnec
placením pojistného neuhrazuje plně svých
nároků na dávky, nýbrž že
značná část zatížení
z dávek se převaluje na generace budoucí.
Aby však vyhověno bylo individuelní potřebě
pro přiznání bezpodmínečného
invalidního důchodu také v nižším
věku, ukládá § 123 Všeobecnému
pensijnímu ústavu povinnost zavésti sazby,
které umožňují pojištěnci,
aby získal bezpodmínečný nárok
na důchod starobní dříve než
jsou splněny podmínky § 20, odst. 1. Děje
se tak ovšem za zvláštní úhradu
stanovenou buď individuelně pro jednotlivého
pojištěnce, anebo pro celé skupiny pojištěnců
uzavřením zvláštního pojištění.
U náhradních ústavů bude lze k tomu
účelu použíti vyššího
pojistného podle § 106, č. 3.
Pro dávkovou část zákona, pokud jde
o výměru dávek, je nejdůležitější
úlohou účelná konstrukce invalidního
důchodu. Podle dosavadního zákona byly některé
dávky (vychovávací příspěvky
a příplatky) vyměřovány podle
základní částky invalidního
důchodu, jiné podle celkového důchodu
invalidního (starobní a vdovský důchod,
pohřebné); tuto různost ve vyměřování
dávek je nutno z četných důvodů
změniti ve smyslu jednotnosti a snadnosti výpočtu
všech dávek. Invalidní důchod je konstruován
v zákoně dnes platném tak, že se skládá
ze základního obnosu plynoucího z pojištění
do 10 let a z částek zvyšovacích ze
příspěvkových měsíců,
získaných po dokončená čekací
doby 120 měsíců.
Při úpravě konstrukce invalidního
důchodu ukázala praxe potřebu zjednodušiti
zásady pro vypočtení důchodu tak,
aby pravidla, určená statisícům pojištěnců,
byla lehce srozumitelná.
Dále nutno při konstrukci invalidního důchodu
míti na zřeteli stav, který vznikl zákony
o drahotních přídavcích. Podle těchto
zákonů mají pojištěnci nárok
na přídavky, které činí spolu
s důchodem minimálně 2400 Kč' a maximálně
7200 Kč. Bylo nutno respektovati zmíněné
maximum a dále okolnost, že zákon o drahotních
přídavcích, platící již
od roku 1921, vyvolává tendenci, aby nové
nárokové schéma přiblížilo
se do jisté míry důchodům daným
v současné dol3ě zákonem o drahotních
přídavcích.
Na základě těchto úvah bylo schema
nárokové podle obdoby zákona č. 221/1924
konstruováno tak, že důchod invalidní
se skládá ze základní částky
pro všechny třídy stejné a z částek
zvyšovacích, vyměřených ze všech
získaných příspěvkových
měsíců, a že všechny ostatní
dávky jsou vyměřovány jako části
invalidního důchodu.
V tabulce č. 4 byla již uvedeno srovnání
výměry invalidního důchodu podle návrhu
a podle dosavadního zákona pro pojištěnce,
kteří získají celou příspěvkou
dobu teprve za účinnosti nového zákona
za předpokladu, že pojištěnec zůstane
po celou příspěvkovou dobu v téže
třídě služného. Z tabulky č.
5 jest pak zřejma výměra invalidního,
resp. starobního důchodu, byl-li pojištěnec
během doby pojištěn v různých
třídách pojistných.
Úprava výměry invalidního důchodu
z pojištění získaného podle dosavadních
zákonů jest provedena v § 177.
K § 22: Příplatky vychovávací
byly zavedeny zákonem z r. 1920; na rozdíl od dosavadní
úpravy jest zdůrazněno, že se tu jedná
o zvýšení invalidního anebo starobního
důchodu a nikoli o samostatnou dávku.
K § 23: Podle zákona z r. 1920 mohl nositel pojištění
podle volné úvahy invalidní důchod
zvýšiti až o 50%, pokud důchodce byl tak
bezmocný, že potřeboval cizí péče
a ošetřování. Návrh dává
důchodci právní nárok, podmiňuje
jej však k ochraně nositele pojištění
trvalostí bezmocnosti a stálou potřebou pomoci,
ošetření a obsluhy jiné osoby.
Důsledně rozšiřuje pak návrh
tuto sociálně politickou úpravu též
na důchod starobní (§ 23) a důchod vdovský
(§ 28).
K § 24: Sociální pojištění
nesmí pravidelně poskytovati dávek převyšujících
služebních požitků; takové případy
nejsou v důsledku zvolené konstrukce invalidního
důchodu vyloučeny v třídách
nižších. Prolomení této zásady
ustanovením odstavce 2., že invalidní důchod
musí činiti nejméně 3600 Kč,
jest odůvodněno tím, že v případech,
ve kterých průměrné služební
požitky byly nižší uvedeného minima,
se jedná zpravidla o zcela mladé pojištěnce,
jimž časná invalidita znemožňuje
dosažení. vyšších služebních
požitků.
Ustanovení, že jest bráti průměr
za posledních 60 příspěvkových
měsíců jest do návrhu vloženo
k ochraně pojištěnců. Jest pravidlem,
že pojištěnec nestává se invalidním
náhle, nýbrž, že předcházejí
poruchy zdravotního stavu, které vedou často
k poklesu služebních požitků, takže
ve velmi četných případech byl by
důchod vyměřován podle nižších
požitků. Tato ochrana jest zejména nutno pro
důchod starobní, poněvadž v letech,
ve kterých starobní důchod náleží,
nastane průměrně značné klesání
služebních požitků (viz tabulku č.
15).
§ 13 dosavadního zákona vylučuje nárok
na vdovský důchod, zemřel-li pojištěnec
před uplynutím 6 měsíců ode
dne uzavření sňatku, leč by jeho smrt
byla způsobena úrazem nastalým po uzavření
sňatku, dále vešel-li pojištěnec
v manželství po dokonaném 50. roku života
a konečně požíval-li pojištěnec
v době uzavření sňatku invalidního
nebo starobního důchodu. Tato ustanovení,
z nichž druhé je i pojistně-matematickou konstrukcí
zákona respektováno, jsou v prvé řadě
k ochraně nositele pojištění před
spekulačními sňatky, uzavřenými,
aby se zabezpečil vdově důchod. Všechna
tato opatření j sou od zájemníků
pociťována jako tvrdost. Návrh zmírňuje
tato omezení na nejnižší míru,
přípustnou s ohledem na nezbytně nutnou ochranu
nositele pojištění.
§ 13, bod 4 dosavadního zákona vylučoval
dále nárok na vdovský důchod, byla-li
vdova v době úmrtí pojištěncova
od něho soudně rozloučena. Důvodem
tohoto ustanovení bylo, že po rozloučení
manželství nebyla bývalá manželka
po stránce právní vdovou. Vývoj manželského
zákonodárství po převratu v tomto
směru, které mělo za následek značný
vzrůst počtu rozloučených manželek
bez dostatečného zabezpečení, vyžaduje
však změny právních předpisů
v tomto oboru dosud platných.
Předloha přináší první
návrh úpravy tohoto neutěšeného
stavu, při čemž návrh hledí nositele
pojištění co nejméně zatížiti.
Rozloučená manželka nemá nároku
na vdovský důchod jenom v tom případě,
když manželství bylo rozloučeno výlučně
z její viny. Jinak přísluší -
jí vdovský důchod, ač-li se ovšem
znovu neprovdala; důchod přísluší
v plné výši, jestliže rozloučený
pojištěnec neuzavřel nového sňatku
anebo nezůstavil po sobě vdovy k požitku oprávněné.
Je-li tu též oprávněná vdova
z druhého manželství, rozdělí
se vdovský důchod mezi obě v poměru
počtu let jejich manželství se zesnulým
pojištěncem.
Tyto poměrné části vdovského
důchodu nedoznají změny; i když z oprávněných
později (t. j. v době, kdy důchodů
již požívaly) jedna odpadne (úmrtím
anebo opětným provdáním); v případě
opětného provdání stanoví se
odbytné podle poměrné části
důchodu.
Podle obdoby § 114, odstavec 3 zákona č. 22ljl924
zavádí se i v pensijním pojištění
důchod vdovecký (§ 30). Podmínkou této
dávky jest prokázaná výdělečná
neschopnost a potřebnost vdovce a průkaz, že
jeho výživa byla za života manželky pře
vážně opatřována manželkou
a to z jejích služebních požitků
anebo ž jejích důchodů. Prvými
dvěma podmínkami jsou současně stanoveny
též předpisy pro nápad a zánik
této dávky. Důchod vdovecký činí
polovinu důchodu invalidního nebo starobního,
bez případného zvýšení
podle §§ 22 a 23, jehož pojištěnka
požívala, anebo na nějž měla nárok.
V předloze vypadla v tisku v odstavci 2. §u 30 citace
§ 25, odst. 3. a 4. Ožení-li se vdovec znovu,
neobdrží odbytného.
Pokud jde o dávky pozůstalých dětí,
bylo dosavadní označení,;vychovávací
příspěvky" nahrazeno přiléhavějším
"sirotčí důchody". Nárok
na sirotčí důchody byl po dle obdoby §
118 zákona č. 221/1924 rozšířen
na osvojence a osiřelé vnuky, při čemž
jest přihlíženo k přednostnímu
právu a ochraně vlastních dětí
a k ochraně nositele pojištění. Místo
schovancům, oprávněným podle zákona
č. 221/1924, přiznává návrh
subsidiární nárok nevlastním dětem
za předpokladů v odst. 3. blíže uvedených.
V konstrukci sirotčího důchodu byla provedena
podstatná změna. Důchod byl dosud vyměřen
1/3 základního obnosu (důchodu
invalidního po 10ti letech) bez částek zvyšovacích.
Tato výměra je na počátku pojištění
poměrně vysoká oproti výši sirotčích
důchodů v jiných zákonech zaopatřovacích.
Stačí na př. existence 3 dětí,
aby byl úhrn celého důchodu invalidního
vyčerpán. Naproti tomu po uplynutí příspěvkové
doby delší klesá při této výměře
důchod sirotčí na poměrně malou
část invalidního důchodu. Proto bude
důchod sirotčí vyměřen podobně
jako důchod vdovský pevným zlomkem celého
invalidního důchodu a to jednou čtvrtinou
pro jednostranně osiřelé dítě
a jednou polovinou invalidního důchodu pro oboustranně
osiřelé dítě. Nemá-li matka
sirotkova z některého z důvodů §
26 nároku na vdovský důchod a nedojde-li
proto se strany nositele pojištění k vyplácení
vdovského důchodu, považuje se takové
dítě za oboustranně osiřelé;
toto ustanovení nepřichází přirozeně
v úvahu, jestliže vdovský důchod matky'
zanikne opětným jejím provdáním.
Za účelem stejnoměrné prakse u všech
nositelů pojištění rozvádí
návrh, "případy uvážení
hodné" dnešního zákona, ve kterých
nositelé pojištění mohou sirotčí
důchody vypláceti až do dokončení
24. roku života; toto další vyplácení
po 18. roku života zůstává i nadále
věcí volného rozhodování nositele
pojištění.
Nově mezi důchody pozůstalých zavádí
§ 34 důchody rodičů. Tento důchod
jest náhradou za odbytné dnešního zákona
po uplynutí čekací doby; tato změna
jest odůvodněna vzhledem k značné
výši, které tato jednorázová
dávka odbytného by mohla po delším pojištění
dosáhnouti a vzhledem k větší účelnosti
důchodů před jednorázovými
dávkami s hledisek sociálně-politických.
Návrh odstraňuje přednostní právo
matky, dosud při nároku na odbytné platné,
a dává každému z rodičů
samostatný nárok; nárok na tento důchod
jest stejně jako nárok rodičů na odbytné
podle dosavadního zákona a podle § 37 návrhu
pod, míněn potřebností a okolností;
že rodič byl s výživou převážně
na zemřelého pojištěnce odkázán.
V odbytném (§ 3 7) bylo vzhledem k značné
výši této dávky, která přísluší
podle dosavadního zákona již po 1 měsíci
pojištění, nutno zavésti k ochraně
nositele pojištění zvláštní
čekací dobu 6 příspěvkových
měsíců. Odbytné pro matku anebo otce
po dokončení čekací doby bylo, jak
již uvedeno, nahrazeno důchody rodičů.
Odbytné vyměřuje se z celého invalidního
důchodu a nikoli, jako dosud, ze základní
částky.