Předloha zrušuje podle návrhu komise úplně
vrácení premií podle § 25 dosavadního
zákona pro vystouplé pojištěnce. Důvody
pro a proti vrácení premií byly v důvodových
zprávách různých sociálně
pojišťovacích zákonů opětovně
vyloženy Z tabulky č. 2 je patrno, v jaké míře
bylo dosavadního vrácení premií užito;
neboť z veškerých výplat Všeobecného
pensijního ústavu pojištění samého
za léta 1919 až 1926 v úhrnné částce
Kč 105,628.30744 připadá na vracení
premií částka Kč 6'7,616.108 59. Prostředků
uvolněných zrušením vrácení
premií použije se stejně jako ostatních
premiových reserv (úhradových podílů)
výstupových.
Vdávajícím se pojištěnkám,
kterým dosud, nebylo-li mezi sňatkem a výstupem
z pojištění mezidobí delší
dvou let, náleželo 80%, premií za ně
zaplacených, dává návrh náhradou
za tuto zrušenou dávku dávku novou, výbavné
(§ 35) ve výši jednoho ročního
invalidního důchodu, jaký by příslušel
v den uzavření sňatku. Jedinou podmínkou
této dávky jest dokonaná čekací
doba; tato dávka náleží i, když
pojištěnka zůstane dále v zaměstnání,
a nezmenšuje jejích pojistných nároků,
jako dosavadní vrácení 80% premií.
Sociálně politický dosah této úpravy,
která také po materielní stránce přináší
pojištěnkám na mnoze výhody, jest zřejma,
obzvláště pro případ opětného
vstupu do zaměstnání.
§ 40 a § 41 j sou nově zavedeny podle obdobných
ustanovení §§ 135 a 138 zákona č.
221/1924; v §,40, odst. 3 se stanoví pro nositele
pojištění právo přímé
kompensace, takže nebude již třeba, aby nositel
pojištění si teprve musil opatřiti soudní
exekuční titul.
§ 42 odpovídá celkem dosavadnímu §
21, odst. 2 resp. § 134 -zákona, č. 221/1924;
odbytí důchodce, bydlícího v cizině,
může nyní nastati toliko s jeho souhlasem.
V § 43 krátí se dosavadní 10letá
promlčecí lhůta nároku na důchod
podle § 136 zákona č. 221/1924 na 5 let.
K 44, odst. 1: částečná změna
dosavadního § 9, odst. 2, padle něhož
důchodci příslušel rozdíl mezi
nemocenským a invalidním důchodem, spočívá
v nové úpravě nemocenského pojištění
a invalidního důchodu (viz vysvětlivky k
§ 17). Odstavce 3 a 4 upravují velmi liberálně
případy konkurence důchodů s důchody
úrazovými a důchodu invalidního s
pracovním výdělkem důchodcovým
(dosav. § 21, odst. 1 a § 7 a).
§ 45 odpovídá celkem § 124 zákona
č. 221/1924; novým jest ustanovení odst.
3., podle něhož nositel pojištění
jest oprávněn důchod notorických pijáků
vypláceti jiným osobám tam uvedeným,
aby účel důchodu nebyl zmařen výplatou
důchodci pijákovi.
§ 46 odpovídá nynějšímu
§ 19 a a § 139 zákona č. 221/1924.
V § 47, odpovídajícímu dosavadnímu
§ 74, j sou poslední dvě věty odstavce
druhého logicky nutným doplněním věty
první.
§ 48 zavádí jako novou povinnou dávku
nemocenské pojištění důchodců,
a to nárok na naturální dávky (nemocenské
ošetření a pomoc při porodu). Důchodci
se rozumějí poživatelé všech důchodů,
tedy i sirotčích; k okolnosti, že sirotek by
měl nároky již jako příslušník
rodiny z nemocenského pojištění matky-vdovy,
se nepřihlíží jednak z důvodů
administrativních, jednak proto, aby se docílilo
plné úhrady nemocenského pojištění
této skupiny; bližší vysvětlení
o úhradě bude podáno v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu o
nemocenském pojištění zaměstnanců
ve vyšších službách.
Z tohoto nemocenského pojištění vyjímají
se toliko důchodci, kteří budou v důsledku
svého zaměstnání přímo
podléhati nemocenskému pojištění
zaměstnanců ve vyšších službách
anebo nemocenskému pojištěni veřejných
zaměstnanců. Důchodci, kteří
podlé svého zaměstnání podléhají
nemocenskému pojištění podle zákona
č. 221/1924, anebo kteří by měli jako
příslušníci rodiny nárok na nemocenské
ošetření podle cit. zákona, budou pojištěni
i podle tohoto paragrafu. Tato úprava jest odůvodněna
tím, že nové nemocenské pojištění
zaměstnanců ve vyšších službách
má býti po stránce naturálních
dávek vydatněji vypraveno, nežli to činí
zákon č. 221/1924; současné nemocenské
pojištění padle zákona č. 221/1924
důchodců, zaměstnaných jako dělníci,
jest odůvodněno tím, že v zamyšleném
pojištění zaměstnanců ve vyšších
službách důchodci nebudou míti nároku
na nemocenské.
Pojistné nemocenské nesou nositelé pojištění
celé ze svého; o úhradě této
dávky viz vývody k § 63. Pojistné nemocenské
se vyměřuje padle výše jednotlivých
důchodů. Aby náhradní ústavy
nemusely přispívati na nemocenské pojištění
důchodců Všeobecného pensijního
ústavu, stanoví odstavec 2 zásadu, že
pro zařazení důchodců do tříd
nemocenského pojištění jest rozhodnou
výše důchodu, který by příslušel,
kdyby pojištěnec byl býval pojištěn
u Všeobecného pensijního ústavu; nepřihlíží
se tu tedy k částkám, vyplývajícím
z vyššího pojištění u náhradních
ústavů, ani k částkám z připojištění
u Všeobecného pensijního ústavu.
Pojem léčebné péče byl v pojištění
pensijním zaveden teprve novelou z r. 1914, která
v § 23a měla ustanovení a léčebné
péči repressivní, jímž poskytnuta
byla nositeli pojištění možnost, zavésti
léčení důchodce invalidního
za tím účelem, aby odstraněna byla
invalidita již nastalá. Jak ze zpráv Všeobecného
pensijního ústavu pro zřízence ve
Vídni lze zjistiti, bylo tohoto ustanovení použito
jen v nepatrném počtu případů.
Teprve zákon z r. 1920 zavedl léčebnou péči
preventivní, t. j. léčebnou péči
o aktivní pojištěnce, jimž hrozila předčasná
invalidita následkem choroby, k jejímuž léčení
nestačily léčebné prostředky
poskytované nemocenskými pojišťovnami.
Vývoj léčebné péče prováděné
Všeobecným pensijním ústavem, její
výsledky a náklady jsou patrny z tabulek 30 a 33,
k nimž se připojují ještě tato
data:
Ze 6359 pojištěnců, léčených
v době od 1. července 1920 do 31. prosince 1927,
1. označeno bylo lékaři jako:
a) vyléčených | 2657, t. j. 41.78%, |
b) zlepšených | 3237; t. j. 50.91%, |
c) nevyléčených | 465, t. j. 7.31%, |
2. léčeno bylo 2krát: 322, 3krát:
44, 4krát: 1 pojištěnec,
3. ze 6359 léčených pojištěnců
po skončeném léčení: přiznán
byl důchod invalidní 49 pojištěncům
(tuberkulosa 28), zemřelo 110 pojištěnců
(tuberkulosa 100).
Z vykázaných 275.356 léčených
dnů připadá:
na dobu: | tuberkulosa: | nerv. choroby: | různé: | celkem: |
1920/1921 | 4.897 | 2.205 | 756 | 7.858 |
1922 | 9.498 | 983 | 3.545 | 14.021 |
1923 | 15.821 | 330 | 796 | 16.947 |
1924 | 29.986 | 327 | 760 | 21.073 |
1925 | 46.034 | 1.370 | 637 | 48.041 |
1926 | 64.040 | 3.993 | 750 | 68.783 |
1927 | 79.034 | 8.165 | 1.434 | 88.633 |
Úhrnem | 249.305 | 17.373 | 8.678 | 275.356 |
průměrem dnů na jeden případ z |
554 | 134 | ||
276 | 92 | ||
325 | 155 | ||
764 | 255 | ||
1118 | 390 | ||
1431 | 558 |
1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1927 | |
16-20 | 39 | 22 | 28 | 85 | 111 | 126 |
21-25 | 167 | 89 | 117 | 252 | 362 | 424 |
26-30 | 132 | 71 | 93 | 187 | 276 | 379 |
31-35 | 94 | 48 | 64 | 120 | 171 | 273 |
36-40 | 63 | 34 | 45 | 99 | 158 | 186 |
41-45 | 57 | 31 | 39 | 87 | 116 | 180 |
46-50 | 48 | 26 | 32 | 74 | 120 | 151 |
51-55 | 41 | 22 | 29 | 55 | 95 | 127 |
56-60 | 47 | 25 | 33 | 60 | 99 | 143 |
1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1927 | |
zemědělství | 38 | 12 | 26 | 44 | 72 | 83 |
průmysl | 280 | 122 | 158 | 395 | 630 | 821 |
obchod. peněž. | 263 | 168 | 223 | 372 | 510 | 640 |
různá povolání | 107 | 66 | '73 | 208 | 296 | 445 |
Navržená úprava předpisů o léčebné
péči spočívá na zkušenostech
hlavního nositele pojištění; léčebná
péče zůstává jako dosud dávkou
fakultativní, není žalovatelným nárokem.
Předpisy § 50 o způsobu provádění
léčebné péče jsou doplněny
ustanoveními § 163, odst. 1., pís. c), podle
něhož nositelé pojištění
mohou se svolením ministra sociální péče
k provádění preventivní nebo. represivní
léčebné péče budovati vlastní
zotavovny a odborné léčebné ústavy,
jakož i ustanoveními § 163, odst. 4. Spory vzniklé
z předpisů o provádění léčebné
péče rozhoduje pojišťovací soud
(§ 134, odst. 1., č. 2).
§ 57 prodlužuje dosavadní 18měsíční
lhůtu, po kterou po zániku povinného pojištění
zůstávají pojistné nároky bezpodmínečně
zachovány, na 30 měsíců.
Pro placení uznávacího poplatku (§ 58)
a pro dobrovolné pojištění (§ 60)
zavádí se nová podmínka 30 měsíců,
získaných na základě pojistné
povinnosti; opatření toto jest nutno z důvodů
ochrany nositele pojištění před spekulačními
vstupy do pojištění, k nimž by mohlo dojíti
vzhledem ke značné výši dávek.
§ 59 vykazuje oproti dnešnímu stavu (§ 27)
změnu ve prospěch pojištěnce. Dříve
získaná příspěvková
doba započítává se bez zkrácení,
nechť trvalo přerušení sebe déle.
žádá se pro ochranu nositele pojištění
pouze, aby pojištěnec dokonal opět aspoň
6 příspěvkových měsíců
v novém pojištění, trvalo-li přerušení
pojištění déle než 5 roků.
Jelikož zvýšení pojistného (§
63) by mohlo vystouplým pojištěncům
ztěžovati dobrovolné pokračování
v pojištění, v němž pojištěnec
musí platiti celé pojistné ze svého,
dává § 60, odst. 3. pojištěnci
možnost, v pojištění pokračovati
též v třídě nižší,
nežli ve které byl dosud povinně pojištěn.
Možnost dobrovolného pojištění
osob zaměstnaných v cizozemském pobočním
závodě domácího podniku (§ 28,
odst. 3. dosavadního zákona) bude příště
dána v připojištění (§ 122),
kam toto fakultativní pojištění, závislé
na uvážení nositele pojištění
a zcela odlišné od vlastního dobrovolného
pokračování v pojištění,
systematicky patří.
Jak bylo dříve již vyloženo, jest návrh
novely vybudován na předpokladu úplné
soběstačnosti hlavního nositele pojištění.
Podle zásad, stanovených v § 62, bylo s použitím
početních podkladů a pomocí metod,
vyložených v části matematicko-statistické,
prokázáno, že při pojistném,
uvedeném u tříd 1-11 číselně
v § 63, nalezne nositel pojištění úplnou
úhradu jednak nároků, které se pojištěncům
přiznávají v přechodných ustanoveních
návrhu (§§ 177 a 186), jednak nároků,
které pojištěnci v budoucnosti získají
na základě všeobecných dávkových
ustanovení tohoto návrhu. Průkaz, že
při pojistném takto stanoveném a při
použití jmění, které Všeobecný
pensijní ústav má, je soběstačnosti
docíleno, podává pojistně-matematický
odhad finanční rovnováhy (tab. č.
54), provedený k 31. XII. J.925. Volba tohoto data se vysvětluje
tím, že k němu byla provedena právě
obsáhlá statistická šetření
o platových a jiných poměrech, která
j sou podkladem výpočtu. Z podrobnějšího
výkladu v matematicko-statistické části
jest uvésti na tomto místě pouze, že
v úhradě jest pamatováno na správní
náklady přirážkou ve výši
61/2% pojistného, na léčebnou
péči ve výši 11/2%
a na podpory v nezaměstnanosti ve výši '/ř%
pojistného (tab. č. 26).
Podle zkušeností, shrnutých v tab. č.
26, lze při této percentuelní výši
kvoąy na správní výdaje uhraditi na
řadu let úplně netoliko správu Všeobecného
pensijního ústavu, nýbrž z části
náklady spojené s nemocenským ošetřením
důchodců podle § 48. Tyto náklady zatíží
v prvých letech nositele pojištění částkami,
které podle příslušného odhadu
v odůvodnění nemocenského pojištění
nepřevyšují 11/2% pojistného;
ostatně naleznou nositelé pojištění
v pozdější době úhradu již
v důsledku ustanovení § 17, odst. 2. a §
44, odst. 1., jak bylo zjištěno přibližným,
ale pro dané účely úplně postačujícím
odhadem, o němž je bližší zmínka
v části matematicko-statistické. V této
části je též pamatováno na úhradu
zvýšení nároků pojištěnců,
které nastane v důsledku přechodných
ustanovení za dobu od 31. XII. 1925 do dne, kdy zákon
vstoupí v účinnost.
K podrobnému odůvodnění ustanovení
jednajících o úhradě, jest nutno poznamenati
v této části pouze, že pojistné,
vyměřené v § 63, činí
okrouhle 10% vyměřovacího základu,
což znamená - percentuelně vzato - v podstatě
citelné snížení oproti dnešnímu
stavu, kdy pojistné obnáší vždy
12% z dolní hranice třídy. Při tom
třeba uvážiti, že dávky jsou stanoveny
z vyměřovacího základu, t. j. ze středu
tříd. V tab. č. 27 je uvedeno pojistné
v jednotlivých třídách u porovnání
s pojistným dosud. placeným, a to jednak beze. zřetele
na drahotní přídavky, jednak se zřetelem
na drahotní přídavky, a to i absolutně
i v procentech vyměřovacího základu
a odděleně pro zaměstnance i zaměstnavatele.
Pro zjištění předpisu pojistného
a tedy úhrnného zatížení z titulu
novely bylo předpokládáno rozdělení
pojištěnců podle tříd služného,
jak bylo zjištěno sčítací akcí
koncem roku 1925. Aby mohlo býti srovnáno dnešní
úhrnné zatížení z pensijního
pojištění podle návrhu se zatížením
podle starého zákona při tomto předpokládaném
rozdělení služného, jest v tab. čís.
28 přesně propočten předpis pojistného,
jak by se byl jevil k různým datům v letech
1925, 1926 a 1927, kdyby byl býval proveden v tu dobu již
návrh, a podle dosavadního zákona. Ze shody
skutečného předpisu pojistného (posl.
sloupec) s předpisem teoreticky vypočteným
v roce 1926 jest patrna spolehlivost provedeného sčítání
k 31. prosinci 1925.
Aby bylo možno učiniti si obraz o tom, jaké
změny projeví se v předpisu pojistného
u jednotlivých závodů provedením novely,
bylo propočítáno mnoho případů
jednak ze skutečného života hospodářského,
jednak konstruovaných jakožto extremní případy.
Tab. č. 29 uvádí pro řadu závodů
podle skutečného stavu služného přehled
o změnách, které přivodí novela
v zatížení. Pojistné propočítáno
jest podle stavu, zjištěného podle skutečností
k 31. prosinci 1925.
K jednotlivým paragrafům se podotýká:
V § 65, odst. 2. jest provedena myšlenka, že pojistné
tvoří zásadně annex služebních
požitků, a že pojistné jest platiti po
dobu, po kterou náležejí zaměstnanci
služební požitky. Tato zásada jest též
v zákonodárství jiných států,
ku př. v rakouském pensijním zákoně
již provedena. Důsledné provedení této
zásady vedlo by však k dvojitému pojištění
v případech, kdy vystoupivší zaměstnanec
vstoupí opět do služby podrobené pojistné
povinnosti podle tohoto zákona anebo podle jiných
sociálně-pojišťovacích zákonů;
v těchto případech odpadá placení
pojistného; že pojistné již nelze platiti
za dobu po vzniku pojistného případu, vyplývá
z pojmu pojištění.
Ustanovení § 68, odst. 4., § 68, odst. 5., §
69, č. 1, § 70 a § 71 odpovídají
§§ 165, 166, 170, 171 a 172 zákona č.
221/1924, § 69, č. 2 pak § 3 3, odst. 3., větě
2. dosavadního zákona.
Podle obdoby § 175, poslední věta, zákona
č. 221/1924 připojí podle § 72, odst.
1. na výkazu nedoplatků doložku o vykonatelnosti
úřadovna sama. Stejný postup platí
také pro náhradní ústavy. Ustanovením
§ 72, odst. 4. má býti dána záruka,
že bude neprávem přijatého pojistného
použito ve prospěch pojištěni u příslušného
nositele pojištění a že přihlášení
zaměstnance a placení pojistného v pensijním
pojištění nahrazuje přihlášku
a placení pojistného u nositele jiného invalidního
pojištění; pro tyto případy neplatí
tedy předpisy § 7, odst. 2. a § 20, odst. 1.
zákona č. 221/1924 0 omezení účinku
dodatečného placení pojistného.
Návrh ponechává dosavadní organisaci
pensijního pojištění v podstatě
nezměněnu. Úmyslu, za účelem
zjednodušení administrativy a snížení
nákladů jak nositelů pojištění
tak zaměstnavatelů a pojištěnců
aspoň po stránce organisační povésti
podobnou úpravu, jako to učinil zákon čís.
221/1924 v oboru invalidního a starobního pojištění
dělnického, brání zatím odlišnost
stávající organisace. Kdežto v sociálním
pojištění dělnickém budovala
se Ústřední sociální pojišťovna
úplně nově a navázala proto intensivněji
na nemocenské pojišťovny, kterážto
instituce jest již od roku 1888, existuje v pojištění
úřednickém hlavní nositel pensijního
pojištění, Všeobecný pensijní
ústav, již od 1. ledna 1909, nemocenské pojišťovny
pro pensijní pojištěnce však se teprve
reorganisují nebo zřídí.
Teprve po řádném vybudování
těchto nemocenských pojišťoven bude možno
uvažovati o tom, lze-li bez újmy řádného
provádění pensijního pojištění
úkoly, obstarávané dosud zemskými
úřadovnami Všeobecného pensijního
ústavu (přijímání a vyřizování
ohlášek, předpis a vybírání
pojistného, přiznávání a výplata
pojistných dávek), z části anebo úplně
přenésti na nemocenské pojišťovny
a soustřediti tím v podstatě provádění
obou odvětví pojištění.
Pokud v organisaci Všeobecného pensijního ústavu
byly provedeny změny, jež upravují názvy,
složení a kompetenci jednotlivých orgánů
Všeobecného pensijního ústavu, stalo
se tak v podstatě podle obdoby organisace Ústřední
sociální pojišťovny, při čemž
jest též dbáno toho, aby již přesnými
ustanoveními v zákoně samém byl státní
správě zajištěn potřebný
vliv. Pokud jde o složení výboru, nutno podotknouti,
že z 30 členů výboru jest vládou
jmenováno toliko 6 odborníků, tedy jenom
jedna pětina; kdežto ve výboru Ústřední
sociální pojišťovny činí
jmenovaní členové dvě pětiny.
Tato odchylka jest odůvodněna mimo jiné tím,
že v pensijním pojištění není
státního příspěvku k jednotlivým
dávkám. Zvláštní zmínky
zasluhuje prodloužení funkčního období
z dosavadních 4 let na 6 let. Pro tuto změnu mluví
jednak okolnost, že podle získaných zkušeností
odborové složení členstva Všeobecného
pensijního ústavu, které. jest pro výsledek
voleb v první řadě rozhodující,
podléhá poměrně málo změnám,
a příliš častá výměna
osob do správních orgánů volených
neslouží žádoucí jednotnosti a
nerušené kontinuitě správy ústavu,
jednak že provádění voleb vyžaduje
milionových obnosů a znamená povážlivé
zatížení administrativy ústavu.
Jako dle dosavadního stavu mají i podle vládního
návrhu přímý styk se členstvem
Všeobecného pensijního ústavu obstarávati
a zároveň plniti jménem ústavu i jisté
zákonné nebo stanovami ústavu určené
úkoly zvláštní úřadovny
Všeobecného pensijního ústavu. Úřadovny
zřídí se - hledíc ke stavu vytvořenému
zákonem o organisaci veřejné správy
- v Praze pro zemi Českou, v Brně pro zemi Moravskoslezskou
a v Bratislavě pra zemi Slovenskou a zemi Podkarpatoruskou.
Restringování úřadoven na nezbytně
nutný počet je žádoucí s hlediska
zjednodušení správy a snížení
správních nákladů. Na doklad toho
uvádějí se tato data:
Správní výlohy a premiové příjmy
zemských úřadoven činily v roce 1926
v milionech Kč:
Praha I. | 89.27 | 5.16 | 5.8 |
Praha II. | 54.70 | 3.25 | 5.9 |
Brno I. | 15.24 | 1.61 | 10.6 |
Brno II. | 21.72 | 1.93 | 8.9 |
Opava | 8.78 | 0.75 | 8.5 |
Bratislava | 24.79 | 1.84 | 7.4 |
Z těchto dat je patrno, jak velmi závisí
poměrný podíl správních výdajů
na velikosti premiového příjmu a jak neúčelným
po této stránce jest tvoření malých
úřadoven. Dne 1. ledna 1928 bylo pojištěno
(čítajíc v to i pojištěnce dobrovolné
podle § 28 a vystouplé pojištěnce, platící
uznávací poplatek): Praha I. 102.204, Praha II.
60.705, Brno I. 17.834, Brno II. 26.137, Opava 10.150, Bratislava
25.854, celkem 243.884.
Při úpravě náhradního pojištění
vychází návrh ze zkušeností,
že koexistence náhradních ústavů
se Všeobecným pensijním ústavem, jak
byla upravena zákonem z roku 1920, se osvědčila,
takže je možno připustiti trvání
náhradních ústavů v dosavadní
míře i na dále, za předpokladu, že
náhradní zařízení bude jako
dosud poskytovati nároky podstatně vyšší
než zákonné.
Náhradních ústavů je toho času
41; z těchto jsou 3 všeobecné (Pensijní
ústav československého peněžnictví,
jenž však v dohledné době přejde
na Všeobecný pensijní ústav, Pensijní
spolek německých spořitelen v Praze a Pensijní
ústav průmyslových úředníků
v Brně), 3 pojišťují zaměstnance
určitého odboru (Pensijní ústav průmyslu
cukrovarnického, Pensijní ústav záložen
československých a Pensijní ústav
pro zaměstnance v nemocenských pojišťovnách),
ostatní pak jsou pensijními ústavy pro zaměstnance
jednotlivých firem, zejména těžkého
průmyslu, jakož i uhelných podniků v
revíru Ostravsko-karvinském. Aktivních pojištěnců
u náhradních ústavů jest asi 50.000.
Stěžejním bodem pro náhradní
pojištění bylo dosud ustanovení §
66, odst. 1, č. 1 zákona č. 89/1.920, že
hodnota nároků, které náhradní
ústav poskytuje svým členům a jejich
pozůstalým, vypočtená podle zásad
pojistné matematiky, musí alespoň o jednu
pětinu převyšovati hodnotu nároků,
které by byli získali v případě
pojištění u Všeobecného pensijního
ústavu. Avšak převážná většina
náhradních ústavů neomezila se na
minimum zákonem stanovené, nýbrž zvýšila
nároky pojištěnců daleko nad tuto hranici.
Výše těchto nátoků vyplývá
nejlépe z okolnosti, že jmění a8 náhradních
ústavů, jichž data byla použita též
pra přípravu návrhu (tabulky 31 a 32), nastřádané
padle zákonných předpisů k zabezpečení
nároků pojištěnců a důchodců
a jich pozůstalých, činilo k 31. prosinci
1925 pro 49.000 pojištěnců Kč 1120 milionů,
kdežto jmění Všeobecného pensijního
ústavu k témuž datu pro 203.000 pojištěnců
nepřevyšovalo jedné miliardy Kč. Tento
velmi značný rozdíl spočívá
zejména v tom, že
a) větší část náhradních
ústavů jednotlivých firem, vzniklá
ze zaopatřovacích zařízení,
která existovala již před zavedením
zákonného pensijního pojištění,
započítává i služební
dobu před 1. lednem 1909, u dotyčné firmy
ztrávenou, čímž dostane jednak zvýšení
započitatelné příspěvkové
doby, jednak zvýšení počtu důchodů,
b) dávky jsou pravidelně vyměřovány
obdobně jako u státních zaměstnanců
z posledního dosaženého pensijního základu,
kdežto na výměru dávek u Všeobecného
pensijního ústavu má vliv celý průběh
pojištění,
c) pojišťují se vyšší služební
pažitky nežli u Všeobecného pensijního
ústavu a
d) nároková schemata a pojišťovací
podmínky jsou příznivější
nežli padle zákona (35letá služební
doba, vyšší výměra vdovského
důchodu a pod.).
Těchto výsledků se dalo docíliti ovšem
jenom tím, že zaměstnavatelé a pojištěnci
náhradních ústavů vzali na sebe placení
příspěvků zákonné premie
značně převyšujících a
že mimo to zaměstnavatelé se zejména
v roce 1920 uvolili k placení milionových sanačních
obnosů ke krytí schodků, nastalých
zvýšením pensijních základů
i za dobu minulou.
Podle dosavadního stavu byly nároky u náhradních
ústavů uhrazeny celkem stejnou metodou jako u Všeobecného
pensijního ústavu, při čemž všechny
náhradní ústavy použily početních
podkladů Všeobecného pensijního ústavu.
Návrh připouští, aby i náhradní
ústavy používaly riové úhradové
metody Všeobecného pensijního ústavu,
ovšem jenom pokud jde o zákonitou část
nároků, to je nároků, které
by pojištěnec získal, kdyby byl pojištěn
u Všeobecného pensijního ústavu. Budou
tudíž náhradní ústavy moci použíti
pro tuto část nároků týchž
finančních pramenů pro zvýšení
dávek jako Všeobecný pensijní ústav.
Tato zásada je vyjádřena v § 108, odst.
2 a v § 111, odst. 2., které dovolují náhradním
ústavům, aby při vstupní bilanci,
předepsané pro dosažení nového
uznání a při pravidelných dalších
bilancích předepsaných každý
třetí rok, zařadily, pokud jde o zákonité
nároky, do pasiv bilance úhradové podíly
Všeobecného pensijního ústavu a při
tom za pojistné, postačující k úhradě
těchto nároků, vzaly hodnotu pojistného
podle § 63 po srážce nejvýše 10%
k úhradě správních nákladů,
léčebných a jiných úkolů.
Úhradový podíl jest průměrná
částka, postačující při
použití úhradové metody sociálního
pojištění, t. j. respektování
budoucích;přístupů pojištěnců
a předpokládaných výstupů,
k úhradě nároků oné skupiny
pojištěnců, k níž pojištěnec
náleží. Ježto na úhradových
podílech Všeobecného pensijního ústavu
jsou založeny vstupní bilance náhradních
ústavů a přestupy pojištěnců
padle §§ 113 až 115, budou předpisy o jejich
výpočtu, resp. tabulky úhradových
podílů, počítané k vůli
ulehčení administrativnímu, pravděpodobně
bez ohledu na vstupní stáří pojištěncovo,
vydány bezprostředně po uzákonění
návrhu.
Pro část nároků, převyšující
zákonnou výměru, je úplné použití
uvedené úhradové metody vyloučeno,
jelikož tu není dán předpoklad, na kterém
tento finanční systém spočívá,
totiž záruka věčného trvání.
Z toho důvodu musí pro tyto vyšší
nároky zůstati nadále dosavadní úhradový
systém; avšak i při tomto systému nastanou
oproti dnešnímu stavu značná zlepšení,
vyplývající ze změny některých
základních čísel, úrokové
míry a z uvolnění výstupových
premiových reserv (úhradových podílů).
Pokud jde o rozsah kompetence náhradních ústavů,
odstraňuje návrh ustanovení § 64a dosavadního
zákona, že náhradní ústavy nebyly
oprávněny o pojistné povinnosti vydati výměry
negativní, t. j. výměry, jimiž zaměstnanec
se prohlašuje za nepovinna pojištěním;
v tomto případě měl přímo
rozhodnouti politický úřad II. stolice, jemuž
měl náhradní ústav věc předložiti
k rozhodnutí do 14 dnů. Ve většině
těchto celkem nečetných případů
obrátili se však zaměstnanci přímo
na tyto úřady, takže byl de facto vytvořen
stav, jako 1dyby náhradní ústav byl vydal
negativní výměr.
K jednotlivým paragrafům se podotýká:
K § 104: Druhá část odst. 1 je nově
vsunuta k ochraně pojištěnce. Odstavec 2, věta
1 upravuje všeobecně povolení výjimek,
kdežto věta 2 je myšlena pro jednotlivé
zaměstnance; případy tyto se vyskytují
zejména při přestupech z náhradních
ústavů do Všeobecného pensijního
ústavu (setrvání v pojištění
u dosavadního nositele pojištění). Odst.
4 zmírňuje absolutní zákaz přestupu
zaměstnavatele od Všeobecného pensijního
ústavu k pojištění náhradnímu,
stanovený v § 4 zákona č. 92/1918 a
podle § 64, odst. 1 zákona č. 89/ 1920 dosud
platný. Změna tato jest odůvodněna
tím, že nynější postavení
hlavního nositele pojištění, jehož
ochrana tenkráte nezbytně vyžadovala cit. zákonných
předpisů, nebude dotčeno přestupem
některého zaměstnavatele, chce-li tento náhradním
pojištěním své zaměstnance pojistiti
na dávky vyšší.
Z podmínek dalšího uznání ústavu
(§ 106) vykazuje zásadní změnu oproti
dnešnímu stavu toliko předpis, týkající
se minima vyššího pojištění.
Ustanovení § 66, odst. 1, č. 1 dosavadního
zákona, podle něhož nároky, poskytované
náhradním ústavem za dobu pojištění
u něho jako celek, musily míti hodnotu nejméně
o jednu pětinu vyšší než by měly
nároky, kterých by byl pojištěnec získal,
kdyby byl býval po celou tuto dobu pojištěn
u Všeobecného pensijního ústavu, nedá
se v důsledku změněné konstrukce nároků
podle návrhu již užíti, může-li
v nižších třídách invalidní
důchod dosáhnouti plných aktivních
služebních požitků anebo dokonce je převyšovati;
není možno, aby při tomto systému bylo
nadále žádáno, aby hodnota nárok
u každého náhradního pojištěnce
byla generelně zvýšena jako dosud. Návrh
upouští proto od dosavadní úpravy, jejíž
praktické provádění naráželo
ostatně na obtíže, a předpisuje v §
106, č. 3, že úhrn veškerého pojistného
musí převyšovati o jednu pětinu úhrn
pojistného, jež by bylo platiti, kdyby pojištění
se provedlo u Všeobecného pensijního ústavu.
Návrh zajišťuje tedy vyšší pojištění
u náhradních ústavů opačnou
cestou; kdežto z vyšších nároků
podle dosavadního zákona vyplývaly vyšší
příspěvky potřebné k úhradě
zvýšených dávek, stanoví návrh
vyšší příspěvky, z nichž
pak plynou zvýšené dávky; náhradní
ústav může samozřejmě pojistné
vyměřiti jen v takové výši, jaké
jest zapotřebí k úhradě přislíbených
statutárních dávek. Stanovené minimum
jedné pětiny pojistného odpovídá
dosavadnímu vyššímu příspěvku,
vyplývajícímu z minima předepsaných
vyšších nároků.
§ 107 váže zřizování nových
náhradních ústavů, přípustné
toliko rozdělením náhradního ústavu
nebo sloučením několika náhradních
ústavů, na předchozí souhlas ministerstva
sociální péče; tím má
býti zejména v případě rozdělení
náhradního ústavu za;bráněno,
aby celkový stav náhradního pojištění
v dotyčném ústavu nebyl zhoršen, aby
nevznikly ústavy, jež by nemohly plniti úkoly
nositele pojištění, a aby možnost rozdělení
nebyla zneužita a pod. K rozdělení bude samozřejmě
dále zapotřebí usnesení příslušného
správního orgánu náhradního
ústavu.
§ 108 upravuje postup při žádostech dosavadních
náhradních ústavů o zachování
náhradní vlastnosti. Zákon č: 89/1920
zavedl pro uznání náhradního ústavu
předchozí slyšení Všeobecného
pensijního ústavu; tento postup byl tenkráte
odůvodněn, protože tehdy nešlo jenom o
další uznání již stávajících
ústavů, nýbrž též o přeměnu
náhradních smluv v náhradní ústavy,
kde Všeobecný pensijní ústav byl zúčastněnou
stranou. Návrh od předchozího slyšení
Všeobecného pensijního ústavu upouští
jednak proto, že uvedeného důvodu dnes již
není, a jednak proto, že tím schválení
stanov ústavů a jich uznání se značně
zdržovalo:
K § 109: Při zrušení náhradního
ústavu musí zásadně jako dosud veškeré
jmění se vydati Všeobecnému pensijnímu
ústavu. Předpisy stanov náhradních
ústavů o zrušení ústavu, o nichž
se zmiňuje poslední věta odst. 1, ustanovují,
co se má státi; jestliže by jmění
náhradního ústavu nestačilo k zabezpečení
statutárních nároků. Odstavec druhý
připouští, aby při zrušení
náhradního ústavu byly odevzdány Všeobecnému
pensijnímu ústavu toliko částky, potřebné
ke krytí zákonitých nároků,
kdežto zbytek jmění může býti
předán příplatkovému ústavu,
zřízenému podle §§ 119 a 120.
Elaborát komise navrhl zřízení ústřední
evidence pensijního pojištění u Všeobecného
pensijního ústavu, čímž by náhradní
ústavy byly povinny v předepsané lhůtě
podati výkazy svých členů a důchodců
se všemi daty pro pojištění důležitými
a ohlásiti všechny změny ve stavu členstva
a v pojistném poměru. Vládní osnova
tento návrh nepřevzala jednak se zřetelem
na značné administrativní a finanční
zatížení, které by tím náhradním
ústavům vzniklo, jednak z úvahy, že
podobná ohlašovací povinnost, stanovená
již v zákoně z r. 1906, byla novelou z r. 1914
pro neúčelnost zrušena. Elaborát komise
navrhl dále zajištění zákonité
části pojistné podstaty náhradního
ústavu, upravené v podstatě po dle cís.
nařízení č. ř. z. 225/1914
a nařízení min. vnitra č. ř.
z. 231/1914, vydaných tenkrát za účelem
ochrany náhradních zařízení
v době válečné. Vládní
osnova tohoto návrhu nepřijala, poněvadž
náhradní ústavy nepoužívaly možnosti
zajištění ani v tehdejší mimořádné
době válečné, a poněvadž
v těch případech, kde náhradní
ústav v důsledku změny úhradové
metody nemůže anebo nehodlá plné pojištění
sám prováděti, není jeho další
trvání jako ústavu náhradního
již odůvodněno; takové náhradní
ústavy mohou ostatně celkem s týmž výsledkem
použíti možnosti přeměny v příplatkový
ústav podle § 109, odst. 2.
V §§ 113-115 jest důsledně provedena zásada,
že pojistné nároky, získané ve
veřejno-právním sociálním pojištění
anebo zaopatření, mají býti respektovány
při změnách zaměstnání,
ať tu jde o přestupy uvnitř téhož
druhu pojištění (jako v pensijním pojištění
o přestupy od jednoho nositele pensijního pojištění
(§ 73) nebo od vyňatého zaměstnavatele
k jinému nositeli pensijního pojištění
anebo do jiné vyňaté služby) anebo o
přestupy od jednoho pojištění do druhého
(na př. z pojištění pensijního
do pojištění podle zákona č.
221/1924), při čemž se nerozlišuje, bylo-li
sociální pojištění obstaráváno
t. zv. nositeli pojištění anebo t. zv, vyňatými
zaměstnavateli. Tím se tu vyplňují
mezery § 241 zákona č. 221/1924 pro případy
přestupů ze zaměstnání podle
§ 5 a) a § 6 a) zákona č. 221/1924 k nositelům
pensijního pojištění anebo do služby
vyňaté z pensijní pojistné povinnosti
(§ 2, odst. 1, č. 3, dosavadního zákona)
a případy přestupů 2 vyňaté
služby pensijní do Ústřední sociální
pojišťovny anebo do zaměstnání
vyloučeného podle § 5 a), resp. 6 a) zákona,
č. 221/1924 a zavádí se převodní
povinnost i mezi všemi vyňatými zaměstnavateli.
K § 113: Částka, kterou má nositel pojištění
při změně pojistné příslušnosti
vydati, označuje se ve shodě se zákonem č.
221/1924 jako částka převodní. Pro
převodní částku náhradních
ústavů jest z administrativních důvodů
volen výraz prémiová reserva, ačkoli
tato převodní částka vzhledem k tomu,
že pro zákonité nároky přichází
v úvahu úhradový podíl Všeobecného
pensijního ústavu, neodpovídá přesně
pojmu prémiové reservy. Ustanovení, aby k
žádosti pojištěncově byla převedena
též prémiová reserva z připojištění,
jest zejména odůvodněno novým ustanovením
odstavce 8.
Změna pojistné příslušnosti (odst.
2) nastane, pokud jde o pojištění u nositele
pojištění, dnem, od kterého zaměstnanec
jest k pojištění přihlášen
(§ 12), pokud jde o zaměstnání vyňaté
z pojistné povinnosti (§ 2, č. 4 a 5), dnem
vstupu do takového zaměstnání.
Ustanovení odstavce 3, že při přerušení
pojištění převyšujícím
5 let jest převodní. povinnost vázána
na to, že pojištěnec získá nově
alespoň 6 příspěvkových měsíců,
třebas u různých nositelů pojištění,
jest důsledkem předpisů § 59, odst.
2.
Odstavce 6 a 7 rozvádějí zásadu dosavadního
odst. 4 §u 68 p. z.; uvedená úprava byla již
nyní v náhradním pojištění
praktikována.
Převyšovala-li převedená prémiová
reserva prémiovou reservu nového nositele pojištění,
bylo podle §u 68, odstavce 5, dosavadního zákona
rozdílu toho použíti podle volby pojištěncovy
buď k dobrovolnému pojištění na
vyšší dávky anebo bylo jej pojištěnci
připsati k dobru, při opětném přestoupení
novému nositeli pojištění odevzdati
a, nastal-li pojistný případ nebo nastaly-li
podmínky pro vrácení prémií,
se 4% úroky vydati. Jelikož při přestupech
od náhradních ústavů k Všeobecnému
pensijnímu ústavu byly převedené prémiové
reservy vyšší prémiových reserv
Všeobecného pensijního ústavu, a nakládání
s rozdílem reserv bylo úplně ponecháno
pojištěnci, nashromáždil se takový
počet těchto rozdílů, že již
z důvodů administrativních je náprava
nutna, nehledě k tomu, že při pojištění
bylo uzavřeno jen v málo případech
a že tím těchto peněz nebylo použito
pro účely, k nimž byly určeny. Návrh
tento stav odstraní tím, že stanoví
povinnost, použíti tohoto rozdílu buď
k zákupu let anebo k připojištění
pevného důchodu; z důvodů administrativních
bylo nutno nepřipustiti připojištění
pevného důchodu nižšího nežli
Kč 200 ročně. Rozdíly převodních
částek, jimiž by se nedalo docíliti
ani pojištění tohoto minimálního
důchodu, jakož i případný zbytek
rozdílu po provedeném zákupu anebo připojištění,
jest pojištěnci vydati; nežádá-li
pojištěnec o vydání do tří
let od vyrozumění o uskutečněném
převodu, připadne rozdíl nositeli pojištění.
K odst. 10: Vstoupí-li invalidní důchodce
do pojištění u jiného nositele pojištění,
ne může samozřejmě jeho dosavadní
nositel pojištění, vyplácí-li
invalidní důchod nadále, novému nositeli
pojištění vydati převodní částku
a tento zase nemůže k jeho dřívějšímu
pojištění přihlížeti, jelikož
nedostal potřebné úhrady; takový zaměstnanec
vstoupí proto u nového nositele do nového
pojištění, samostatného a nezávislého
na jeho dřívějším pojištění;
jeho nároky oproti novému nositeli pojištění
se řídí toliko tímto druhým
pojištěním; dodatečné sloučení
obou pojištění nastane podle odst. 2, zanikne-li
invalidní důchod podle §u 19, odst. 2, písm.
b).
K § 117: Dosavadní zákon uznává
v § 77 za. strany legitimované k vedení sporu
o prémiových reservách toliko nositele pojištění
a vyňaté zaměstnavatele. O účasti
pojištěnců nebo jejich pozůstalých
v rakových případech určil odst. 3
§u 77, že jest j e k spornému řízení
přibrati, může-li rozhodnutí o takových
nárocích nositelů pojištění
a vyňatých zaměstnavatelů míti
vliv na jejich práva. Pojištěnec byl tedy odkázán
na to, zda zahájí spor nositel pojištění
anebo vyňatý zaměstnavatel. Vzhledem k tomu,
že spory o převodech týkají se pravidelně
práv pojištěnců, přiznává
návrh jim a jejich pozůstalým, podle tohoto
zákona k nároku oprávněným,
výslovně postavení plnoprávné
strany v takových sporech.