K § 118: Zákon č. 130/1921 upravuje zaopatřovací
požitky bývalých zaměstnanců
na velkém majetku pozemkovém, kteří
buď již před vydáním tohoto zákona
požívali zaopatřovacích požitků
(pensí, provisí, darů z milosti) z důvodu
trvalého služebního poměru na velkém
majetku pozemkovém anebo kteří nabyli nároku
na vyplácení pense do 5. května 1921; k vyplácení
požitků jsou povinni bývalí zaměstnavatelé
- pokud se týče jejich právní nástupci.
§ 13 cit. zákona pak stanoví, že zaopatřovací
závazky těchto osob se zmenšují o důchod,
na nějž má oprávněná osoba
nárok vůči nositeli pensijního pojištění.
Navrženou úpravou má býti docíleno,
aby dosavadní výše těchto zaopatřovacích
požitků příslušejících
vůči zaměstnavateli, zůstala nezměněna
i po zvýšení důchodu, jež nastane
podle § 177. Zvýšení, jež §
177 přinese důchodcům, zatěžujíc
nositele pojištění a celek pensijních
pojištěnců, nemá sloužiti ke zmenšení
již zákonem č. 130/1921 stanovených
závazků jednotlivých zaměstnavatelů,
nýbrž má přijíti k dobru toliko
důchodcům.
Nová ustanovení o příplatkových
ústavech (§§ 119 a 120) vyhovují naléhavé
potřebě fixovati právní formu četných
zaopatřovacích zařízení (pensijní
fondy, pensijní pokladny a pod.), která v nejrůznější
formě provádějí pensijní zaopatření
svých členů. Tyto instituce, které
nejsou namnoze ani spolky podle spolkového zákona,
ani malými pojišťovacími spolky na vzájemnost
podle pojišťovacího regulativu, ale které
poskytují namnoze právní nároky a
doplňují jimi často nároky ze zákona
nebo ze stanov náhradních ústavů plynoucí,
mohou podle § 119 státi se právnickými
osobami, uzná-li je ministr sociální péče
za příplatkové ústavy. V podmínkách
jest položen zvláštní důraz na
trvalé zabezpečení nároků členstva.
§ 120 stanoví pro příplatkové
ústavy, vzniklé podle § 109, odst. 2, z náhradních
ústavů, několik dalších podmínek
sledujících především ochranu
pojištěnců.
Jako § 121 byl převzat do návrhu § 258
zákona č. 221/1924, poněvadž toto ustanovení
bylo vykládáno v ten smysl, že se týká
toliko zaměstnanců podrobených invalidnímu
a starobnímu pojištění dělnickému.
Oprávnění Všeobecného pensijního
ústavu podle čl. IV. dosavadního zákona
zříditi pro provádění vyššího
pojištění nežli zákonného
zvláštní oddělení, jest na základě
zkušeností nabytých Všeobecným
pensijním ústavem rozvedeno v ustanoveních
§ 122. Toto t. zv. připojištění
u Všeobecného pensijního ústavu bude
v budoucnosti i při zvýšení zákonitých
dávek asi značně pěstováno,
zejména v důsledku ustanovení § 113,
odst. 8.
§ 123 ukládá Všeobecnému pensijnímu.
ústavu a z části také náhradním
ústavům, aby zavedly sazby a všeobecné
podmínky pro různé druhy nároků,
které jsou namnoze v souvislosti s prováděním
zákonného pojištění.
Tyto sazby a podmínky jsou jednak určeny pro jednotlivé
pojištěnce, jednak pro celé skupiny pojištěnců
(adst. 2), při čemž není nutno přihlížeti
k stáří a rodinnému stavu, je-li vstup
do pojištění závazný pro všecky
členy skupiny.
Jako příklad vyššího pojištění
celé skupiny, prováděného již
za platnosti dnešního zákona, budiž uvedeno
pojištění horního a důlního
zaměstnanectva revíru mosteckého, které
se vztahuje podle stavu k 1. lednu 1922 na 3342 pojištěnců
a 267 důchodců. Podle příslušné
kolektivní smlouvy jsou všichni zaměstnavatelé
podepsavší tuto smlouvu povinni přihlašovati
své pojištěním povinné zaměstnance
k vyššímu pojištění, které
se provádí u Zemské úřadovny
II v Praze podle dvou zvláštních tarifů.
Důležitá funkce, kterou novináři
mají v životě veřejném, a zvláštnosti
jejich sociálního postavení, na př.
nesnáze umístiti novináře, jenž
ztratil zaměstnání, odůvodňují,
jak se všeobecně uznává, zvláštní
zákonnou úpravu jejich pensijního pojištění.
§ 124 navrhuje tuto úpravu ve formě připojištění
k pojištění zákonnému a na zásadě
obligatornosti. Každá osoba, podléhající
pojistné povinnosti podle § 1 tohoto návrhu
a zaměstnaná jako novinář, musí
býti zaměstnavatelem k tomuto vyššímu
pojištění přihlášena. Obligatorní
povaha tohoto pojištění vyžaduje, aby
rozsah této zvláštní pojistné
povinnosti byl jako v pojištění všeobecném
přesně vymezen zákonem samým - a to
definicí pojmu novináře.
Navržená definice novináře je převzata
z připravené osnovy zákona o služební
smlouvě redaktorů.
Pojištění novinářské jest
upraveno takto:
Dávky se nevyměřují jako v §
21 podle průběhu celkového pojištění,
nýbrž z posledního pensijního základu.
Tímto základem je průměr služebních
požitků započitatelných padle §
4 - tedy do Kč 42.000 za posledních 12 měsíců
před nápadem dávky.
Invalidní důchod činí po 5ti letech
novinářského pojištění
28% tohoto vyměřovacího základu a
stoupá pak za každý příspěvkový
měsíc novinářského pojištění
o 0.2% základu (ročně o 2.4%), takže
důchod pojištěncův činí
po 35ti letech novinářského pojištění
100% vyměřovacího základu.
Bylo-li získáno 35 let novinářského
pojištění, přísluší
pojištěnci důchod starobní bez ohledu
na stáří, i když pojištěnec
zůstane nadále v zaměstnání.
Rovněž přísluší důchod
starobní doručením 60. roku věku za
předpokladu, že pojištěnec získal
aspoň 60 měsíců novinářského
pojištění.
I novinářské pojištění
je vybudováno na zásadě soběstačnosti;
bližší vysvětlení jest podáno
v pojistně-matematické části této
zprávy. Pojistné vyměřuje se pro první
rok 15% přihlášených služebních
požitků, započitatelných podle §
4; pojistné stanovené v § 63 za pojištění
zákonné, jest na uvedenou výměru doplniti.
Vzhledem k tomu, že výpočty, o nichž informuje
část pojistně-matematická, byly založeny
na statistickém materiálu opatřeném
dobrovolnými sčítacími akcemi, bude
nutno provésti definitivní stanovení pojistného
teprve na základě dat, získaných po
vstupu zákona v účinnost. úhrada za
zvýšení závazků Všeobecného
pensijního ústavu v důsledku zvyšování
služného (vyměřovacího základu)
jest zahrnuta ve stanoveném pojistném. Stanovení
vyměřovacího základu v případech
trvalého poklesu započitatelných služebních
požitků bude nutno upraviti nařízením.
Za příspěvkový měsíc
novinářského pojištění
považuje se měsíc, za nějž se dostala
Všeobecnému pensijnímu ústavu potřebná
úhrada placením uvedeného pojistného
nebo zákupem nebo přepočítáním
jiných příspěvkových měsíců
podle obdoby § 113 anebo konečně započítáním
ze státního příspěvku podle
posledního odstavce.
Jak je v matematicko-statistické části blíže
uvedeno, zjistila sčítací akce provedená
k 1. červenci 1926 Všeobecným pensijním
ústavem prostřednictvím odborových
organisací novinářských si 770 novinářů.
Lze míti za to, že v důsledku navržené
definice novinářů tento počet ani
dnes nebude překročen. K započítání
novinářské služby před účinností
tohoto zákona přispěje stát jednou
pro vždy částkou 5,000.000 Kč. Do rozpočtu
na rok 1929 bude zařazena položka 11/2
milionu Kč.
K § 125: Návrh označuje ve shodě s dosavadním
zákonem a se zákonem č. 221/1924 všechna
opatření a rozhodnutí nositelů pojištění,
určená účastníkům (stranám),
která se týkají práv a povinností
v tomto zákoně upravených, za výměry.
Jest tedy otázku, zda určité opatření
(sdělení, oznámení) nositele pojištění
jest výměrem, padle dalších ustanovení
nařikatelným, posouditi podle jeho obsahu, tudíž
podle toho, zda se týká práv podle tohoto
zákona příslušejících,
anebo povinností tímto zákonem uložených.
Ustanovení § 126 odpovídá v podstatě
§ 183, odst. 3 zákona č. 221/1924; pojem "poučení
o opravných prostředcích" je rozveden
po příkladu § 71, odst. 1, nařízení
ze dne 13. ledna 1928, č. 8 Sb. z. a n. o řízení
ve věcech náležejících do působnosti
politických úřadů (správním
řízení), aby se předešlo nejasnostem.
K § 127: Užitím předpisů §§
27 a 28 vl. nařízení č. 8/1928 odstraňuje
se dosavadní dvojí odlišný právní
stav jednak v zemích České a Moravskoslezské,
jednal v zemích Slovenské a Podkarpatoruské.
V § 133 zavádí se i pro obor pensijního
pojištění všeobecně odvolací
lhůta 15 dní; důležité jest ustanovení,
že odvolání proti výměrům
nositelů pojištění je podati u nositele
pojištění, jenž pak odvolání
již s potřebným vyjádřením
předloží zemskému úřadu;
tím odpadá dosavadní manipulace zaslání
opravného prostředku instančním úřadem
nositeli pojištění k zaujetí stanoviska.
K § 134: Určení pojišťovacích
soudů, zřízených podle § 216
zákona č. 221/1924 v Praze, Brně a Bratislavě,
pro spory z pensijního pojištění zaměstnanců
ve vyšších službách jest dáno
sídlem úřadoven Všeobecného pensijního
ústavu podle jednotlivých zemí.
K §§ 135 a 152: Počet přísedících
a náhradníků vyhrazených členům
náhradních ústavů odpovídá
početnímu poměru obou skupin. Přibrání
členů náhradních ústavů
umožňuje, aby podle obdoby § 143, druhá
věta, k jednáním týkajícím
se náhradního pojištění, byli
povoláni členové náhradních
ústavů, kteří jsou obeznámeni
se zvláštnostmi a komplikovanou materií náhradního
pojištění. Odlišně od způsobu
volení přísedících a náhradníků
ze řad členů Všeobecného pensijního
ústavu, nevolí se přísedící
a náhradníci ze členů náhradních
ústavů volbou přímou. Tato odchylka
jest odůvodněna tím, že členové
Všeobecného pensijního ústavu volí
pravidelně současně též správní
orgány Všeobecného pensijního ústavu
(členy výboru úřadoven a členy
výboru Všeobecného pensijního ústavu),
takže volba přísedících a náhradníků
pojišťovacích soudů a Vrchního
pojišťovacího soudu nepůsobí u
Všeobecného pensijního ústavu zvláštních
administrativních obtíží a nákladů,
kdežto u náhradních ústavů, kde
podklady tohoto způsobu volení, zejména volební
seznamy pro obvody jednotlivých pojišťovacích
soudů by se musely teprve tvořiti, by stejná
úprava volby byla spojena s velkými potížemi
a nepoměrnými náklady.
Ostatní ustanovení tohoto oddílu (X) odpovídají
v podstatě korespondujícím předpisům
zákona č. 221/1924 anebo dosavadního pensijního
zákona.
Předpisy o hospodaření byly upraveny podle
předpisů stanovených pro ústřední
sociální pojišťovnu zákonem č.
221/1924 a doplněných podle vládního
návrhu tisk č. 1225/1927. Navržená úprava
přihlíží zejména k tomu, aby
byl zajištěn výnos odpovídající
úrokové míře, jíž bylo
použito z početní podklad návrhu:
Tax a pokut stanovených lékárenským
zákonem čís. 5/1907 a uvedených v
§ 167 návrhu jest podle předpisů téhož
zákona použíti k zaopatření kondicinujících
farmaceutů a jich pozůstalých. Po zřízení
náhradního ústavu pro farmaceuty bývalého
Rakouska ve Vídni byly nařízením býv.
ministerstva vnitra ze dne 4. července 1914, č.
142 ř. z. tyto částky poukázány
tomuto odborovému zaopatřovacímu ústavu.
Jelikož zřízení podobného náhradního
ústavu v Československu nebylo v důsledku
zákona č. 92/1918 přípustno, byly
taxy a pokuty vybírané resp. uložené
po znovuzřízení Československého
státu na základě opatření ministerstva
sociální péče a ministerstva zdravotnictví
zatím odváděny do Všeobecného
pensijního ústavu na zvláštní
účet; tento účet vykazuje dne 31.
prosince 1927 646.040 Kč.
Dosavadní předpisy o státním dozoru
j sou doplněny zásadami, které pro ústřední
sociální pojišťovnu buď jsou již
stanoveny zákonem č. 221/1924 anebo zamýšleny
vládním návrhem č. '225/1927. Ustanovení,
že nositel pojištění hradí výlohy
státního dozoru, uzákoní již
stávající praksi.
K § 177, upravujícímu zhodnocení dosavadního
pojištění, sluší uvésti
toto: Zvolené nárokové schema vládní
osnovy řeší náležitým způsobem
otázku nároků získávaných
placením pojistného v budoucnosti. Daleko nesnadnějším
a, pokud se nákladů týče, tíživějším
problémem je úprava nároků získaných
z dosavadního pojištění. Tato úprava
jest však právě velmi důležitou
součástí nárokového schematu,
ježto v době, ku které byly potřebné
výpočty provedeny, získalo na 250.000 pojištěnců
u Všeobecného pensijního ústavu nároky
placením pojistného v poměrně nízkých
třídách L-XVI. dosavadního zákona.
Účelem úpravy nároků takto
získaných jest v podstatě učiniti
účastnými na výhodách novely
t. zv. starodůchodce a staropojištěnce. Starodůchodci
a staropojištěnci v tomto smyslu jest rozuměti
všechny osoby, které v den počátku účinnosti
nového zákona budou míti jakkoliv získaný
nárok z pensijního pojištění
vůči Všeobecnému pensijnímu ústavu.
Mezi starodůchodce patří důchodci
všech druhů, kteří mají důchod
z pojištění, jež bylo prováděno
před 1. lednem 1919 vídeňským Všeobecným
pensijním ústavem, dále důchodci bývalých
rakouských náhradních ústavů
a důchodci, jejichž nároky založeny jsou
náhradními smlouvami, a jichž zaměstnavatel
měl své sídlo v Rakousku, dále důchodci,
kterým byl přiznán důchod na účet
záloh poskytovaných státem, ačkoliv
1. ledna 1919 nebyli zaměstnáni na území
československé republiky a konečně
důchodci, odvozující svůj nárok
výlučně z pojištění prováděného
již v republice Československé. Dále
sem patří důchody z dobrovolného pojištění
osob, které byly z pojištění vyloučeny
následkem svého stáří (t. zv.
pojištění podle tarifu "C1"
a "C2"). Tytéž kategorie jako
u starodůchodců, lze rozlišiti též
u staropojištěnců. Dále jest upozorniti,
že nároky mají i osoby; které platí
uznávací poplatek. Těchto osob bylo u Všeobecného
pensijního ústavu roku 1925 940 a od té doby
tento počet značně vzrostl, ježto teprve
po této době dokončila značná
část pojištěnců čekací
dobu, což jest podmínkou pro právo udržeti
nároky placením uznávacího poplatku;
dne 1. března 1928 bylo takových osob již 3828.
Dále mají nárok z pojištění
na podkladě dosavadního zákona pojištěnci
dobrovolní, kterých bylo dne 1. ledna 1926 1270,
dne 1. března 1928 1768 a pojištěnci podle
tarifu "C1" v oddělení pro
připojištění. Konečně
mají nároky pojistné podle dnešního
zákona také vystoupivší pojištěnci,
pokud nebyli odbyti. Od roku 1909 do roku 1925 vystoupilo na 140.000
pojištěnců, kteří nejsou úplně
odbyti. Průběh pojištění těchto
vystoupivších pojištěnců byl bedlivě
sledován, jak je blíže rozvedeno v části
jednající o finančních pramenech pro
zlepšení nároků.
Pro všechny tyto skupiny osob je potřebí učiniti
opatření zcela jiného rázu než
opatření která se týkají pojištěnců
nově do pojištění vstupujících.
Staropojištěncům vyměřují
se všechny dávky podobně jako pojištěncům
novým, totiž na podkladě invalidního
důchodu, ale schema pro vyměření tohoto
důchodu nemůže býti totéž,
ježto nároky za minulost byly získány
namnoze v jiné měně než dnes platné,
v jiných třídách, za jiných
podmínek, placením pojistného tvořícího
často nepatrnou část dnešního
pojistného. Při tom bylo nutno vzíti zřetel
na různé komplikace, jako jest. vrácení
premií, zakupování let, převody premiových
reserv atd. Základní obtíž úpravy
spočívala ovšem v opatření prostředků
k finanční úhradě velmi tíživého
břemene z každého zlepšení nároků
těchto 250.000 pojištěnců. Kdežto
u náhradních ústavů byla na příklad
v roce 1920 úprava za minulost hrazena z prostředků
zaměstnavatele věnováním částek
až desetimilionových, je pro nynější
úpravu u Všeobecného pensijního ústavu
nutno použíti z valné části prostředků
zmíněných v části, jednající
o finančních pramenech pro zlepšení
nároků.
Základní částka invalidního
důchodu činí jako u budoucně přistupujících
pojištěnců Kč 3.600-, zvyšovací
částky pak vyměřují se tak,
že za příspěvkové měsíce,
získané povinným pojištěním
až do účinnosti novely z roku 1920, připočítávají
se dvě třetiny všech příspěvků
této příspěvkové doby, kdežto
za příspěvkovou dobu získanou a účinnosti
zákona čís. 89/1920 připočítává
se jedna třetina premií za měsíce
získané ad 1./VII. 1920 až do počátku
účinnosti nového zákona; za příspěvkovou
dobu získávanou v nových třídách
1.-11. podle návrhu zákona připočítávají
se zvyšovací částky stejným způsobem
jako u pojištěnců, kteří vstoupí
do pojištění až po počátku
účinnosti nového zákona. Totéž
platí o příspěvkových dobách
získaných dobrovolným pojištěním
anebo převodem premiových reserv. Kdežto dosavadní
komplikované předpisy o výpočtu invalidního
důchodu (§§ 8 a 8 a) zákona z r. 1920]
byly převážné většině
pojištěnců a ostatních na pojištění
interesovaných kruhů těžce srozumitelnými,
umožňuje nynější jednoduchá
stilisace jak § 21, tak § 177, odst. 1 všem zúčastněným
stranám snadný výpočet důchodu
invalidního a tím všech ostatních dávek.
Zvláštní povaha zákupu let, bližší
zásadám pojištění soukromoprávního
než veřejnoprávního, podmiňovala
též odchylné zhodnocení příspěvkové
doby získané zákupem. Kromě zřetele
na finanční účinek bylo pro složité
ustanovení odstavce 2 rozhodujícím, nedopustiti
jakékoliv poškození pojištěnců,
kteří - namnoze se značnými obětmi
- si zakoupili léta podle § 31 pensijního zákona.
Rozmanitost možných případů zde
se vyskytující vyžadovala pak připustiti
pojištěnci volbu mezi několika tam uvedenými
možnostmi.
Jaké důsledky má navrhovaná úprava
nároků pojištěnců nynější
generace v individuelních případech jest
zřejmo z tabulky č. 6, ve které je podrobně
proveden výpočet invalidního důchodu
pro typické příklady z prakse, při
čemž pro vývoj nároků za platnosti
nového zákona jsou již předpokládány
nové zvyšovací částky. V této
tabulce jest však též respektováno ustanovení
odstavce 6, podle něhož v případě,
že by důchody takto vypočtené byly nižší,
než důchod podle dosavadního (starého)
pensijního zákona s drahotními přídavky,
přísluší tyto vyšší
požitky. Toto ustanovení ukázalo se nutným
aby dosavadní nároky pojištěnců
a důchodců nedoznaly zhoršení, ježto
by mohl nový důchod býti někdy nižší,
než dosavadní důchod s drahotními přídavky.
Z téhož důvodu stanoví poslední
věta odstavce 6, že pro invalidní (starobní)
důchody napadlé před účinností
tohoto zákona neplatí ustanovení § 24,
odst. 1, který horní výši důchodu
invalidního nebo starobního ohraničuje průměrem
započitatelných služebních požitků
v posledních 60 příspěvkových
měsících před nápadem důchodu;
jednak přicházely by pro důchody již
napadlé v úvahu ciferně nižší
služební požitky příspěvkových
měsíců předválečných
a válečných, k jejichž přepočítání
na dnešní hodnotu není vhodného a zejména
s hlediska. administrativního vyhovujícího
podkladu, jednak byly podle zákona z roku 1920 pravidelně
přihlášeny toliko požitky do Kč
9.000-, ježto změny ve vyšších požitcích
byly pro zařazení do platových tříd
a výši premií bez významu.
Odstavec 8. stanoví stejné započtení
příspěvkové doby, která byla
do 31. prosince 1918 získána osobami, zaměstnanými
před tímto dnem na území nyní
československém, avšak pojištěnými
u nositelů pojištění, jichž sídlo
bylo mimo území nynější republiky
Československé. O majetkových podstatách
těchto nositelů pojištění jest
provésti úpravu podle čl. 275 mírové
smlouvy St. Germainské; příslušné
úmluvy jsou skoro dohotoveny a budou v krátké
době předloženy k satifikaci. Část
majetku těchto ústavů připadající
podle úmluv na československý podíl,
přejde ve vlastnictví Všeobecného pensijního
ústavu, u něhož jsou od 1. ledna 1919 počínajíc
pojištěni oni na Československém území
zaměstnaní pojištěnci těchto
nositelů pojištění. V důsledku
toho přijímá Všeobecný pensijní
ústav od 1./I. 1919 počínaje též
pojistné břímě. Důchody napadlé
v této skupině pojištěnců vyplácí
Všeobecný pensijní ústav dosud ze státních
záloh, k tomu účelu poskytovaných
na základě usnesení ministerské rady
z rozpočtu ministerstva sociální péče.
K § 178: Předpisy § 177 určují
pro 250.000 pojištěnců Všeobecného
pensijního ústavu podle průběhu pojištění
před vstupem zákona v účinnost podstatnou
část dávek; bylo by proto velmi žádoucím;
aby každému pojištěnci se dostalo přehledu
všech dat rozhodných pro výši jeho pojistných
nároků, do tohoto dne získaných (započitatelné
příspěvkové měsíce z
povinného pojištění, z dobrovolného
pojištění, ze zákupu anebo z převodů
premiových reserv, jednotlivé třídy
služného, vrácení premií atd.).
§ I78 neomezuje se na pouhé sdělení
těchto dat, která již byla během dosavadního
pojištěni platně zjišťována,
takže toto sděleni by neměnilo ničeho
na právech či povinnostech pojištěnců
a nebylo by tedy samo o sobě výměrem ve smyslu
§ 125, odst. 1, nýbrž dává v odstavci
1 tomuto sdělení právní povahu naříkatelného
výměru. Může proto obsah tohoto výměru,
týkající se pojistných dat, nabýti
právní moci a tím se státi jedině
rozhodným pro příští výměru
dávek, i kdyby jednotlivá tam uvedená pojistná
data neodpovídala skutečnému průběhu
pojištění. Tento výměr je proto
pro pojištěnce mimořádně důležitý;
z toho důvodu a aby pojištěnci se umožnilo
důkladné srovnávání výměru
s jeho vlastními zápisy a záznamy, stanoví
odstavec 2 zvláštní odvolací lhůtu
(tři měsíce). Odvolání toto
jest podati u nositele pojištění resp. u úřadovny,
která výměr vydala (§ 133, odst. 1).
V tomto odvolacím řízení nelze samozřejmě
podle všeobecných zásad ještě jednou
rozhodovati o okolnostech, o nichž bylo již pravoplatně
rozhodnuto výměrem zemské úřadovny,
úředním rozhodnutím atd. (na příklad
o pojistné povinnosti v určitém zaměstnání,
o zařazení do tříd služného
a pod.).
Provádění tohoto ustanovení klade
velké požadavky též na administrativu
nositelů pojištění, pročež
návrh jim dává k tomuto úkolu lhůtu
18 měsíců; nositelé pojištění
by se však asi i bez této úpravy sotva vyhnuly
podobnému zatížení své agendy,
poněvadž velký počet pojištěnců
by si pochopitelně vyžádal informace o celkovém
průběhu pojištění a výši
svých nároků. Ale pro nositele pojištění
jest toto přechodné zatížení
daleko vyváženo administrativními výhodami,
neboť tím se shrnou a soustředí všechny
skutečnosti, pro pozdější vyměřování
dávek rozhodné v jediný akt. Bez tohoto opatření
byla by administrativa zatížena pro celá desetiletí
obsáhlými pojišťovacími spisy,
nepřehledně podávajícími okolnosti,
pozbyvší z části významu za platnosti
nového zákona.
Odstavec 3 týká se vystouplých pojištěnců,
jichž nynější pobyt není nositeli
pojištění pravidelně znám, takže
pro vydání zmíněného výměru
těmto pojištěncům 18 měsíční
lhůta odstavce 1 nemůže dobře přijíti
v úvahu. Těmto pojištěncům jest
uvedený výměr zásadně doručiti
po opětném vstupu do pojištění.
Dodatečný doplňující výměr
jest dále vydati pojištěnci, který získá
dodatečně započitatelné příspěvkové
měsíce podle dosavadního zákona.
Důchodcům musí nositelé pojištění
dosavadní důchody přepočítati
již v důsledku ustanovení § 177 a vydati
jim výměry o výši důchodu podle
těchto předpisů; proti těmto výměrům
přísluší žaloba k pojišťovacímu
soudu.
K § 180: Povolení ministerstva sociální
péče podle § 64, odst. 4, dosavadního
zákona týkala se hlavně zaměstnanců,
kteří v důsledku změny zaměstnání
přestoupili z náhradních ústavů
k Všeobecnému pensijnímu ústavu, kteří
však chtěli býti nadále účastni
vyššího pojištění u dosavadního
nositele pojištění; k tomu účelu
bylo mimo jiné samozřejmě zapotřebí,
aby pojištěnci anebo jejich zaměstnavatelé
se zavázali k placení vyšších příspěvků
podle stanov náhradního ústavu. Vzhledem
ku zvýšení pojistného podle § 63
nového zákona a vzhledem k dalšímu zvýšení,
jež v důsledku § 106, č. 3, může
nastati u náhradních ústavů, je nutno
dotyčnému pojištěnci anebo jeho zaměstnavateli
- přispíval-li týž k vyššímu
příspěvku - poskytnouti možnost, aby
se podle nového zatížení rozhodli buď
pro setrvání v pojištěni u dosavadního
nositele pojištění anebo pro pojištění
u onoho nositele pojištění, u kterého
jsou pojištěni statní zaměstnanci dotyčného
zaměstnavatele.
§ 183 dává zákonný podklad pro
případné úmluvy mezi vyňatými
zaměstnavateli, uvedenými v § 2, č.
5 a 6 novely z r. 1914 a v § 2, odst. 1, č. 3 zákona
z r. 1920 (stát, obce, atd.) a nositeli pojištění
o vzájemném převodu premiavých reserv,
nastaly-li přestupy zaměstnanců před
1. červencem 1920, tedy v době, kdy převodní
povinnost na vyňaté zaměstnavatele anebo
od nich nebyla ještě generelně zákonem
stanovena. Taková úprava by mohla přijíti
v úvahu zejména mezi státem a Všeobecným
pensijním ústavem, resp. všemi nositeli pojištění,
jelikož právě v době od převratu
do 30./VI. 1920 přestoupil značný počet
pensijních pojištěnců do služby
státní, jichž premiové reservy z nedostatku
zákonného podkladu nemohly býti převedeny
na stát a nepřišly jim k dobru, kdežto
počet zaměstnanců, přestouplých
do 30./VI. 1920 ze státní služby do služby
pensijně pojištěné, jest poměrně
nepatrný.
§ 186 upravuje likvidaci pojištění t.
zv. osob přestárlých, dosud podle §
2, odst. 1, č. 1 vyňatých z pojistné
povinnosti, podle návrhu však podrobených pojistné
povinnosti; toto pojištění prováděl
Všeobecný pensijní ústav, jak jest ve
vysvětlivkách k § 2 blíže uvedeno,
v oddělení pro připojištění.
Při převodu tohoto připojištění
do pojištění zákonného resp.
při jeho započtení v pojištěni
zákonném, přihlíží se
ustanoveními odstavců 2, 3 a 4 k zvláštnostem
tohoto připojištění.
K § 196: Při jednání ministerské
komise docílena, jak již dříve uvedeno,
shoda stanovisek skupiny zaměstnanecké a skupiny
zaměstnavatelské o výši započitatelných
požitků a pojistného. Předpokladem této
shody na straně zaměstnavatelské skupiny
bylo, že nová úprava pensijního pojištění
vstoupí v účinnost současně
s novou úpravou nemocenského pojištění
zaměstnanců ve vyšších službách;
jelikož obě pojištění nebyla sloučena
v jeden zákon, je nutno v dříve podaném
návrhu o pensijním pojištění
stanoviti junktim s pojištěním nemocenským.
Pro pojistně matematické propočty o finančních
důsledcích návrhu bylo použito v některých
případech jiných početních
metod, statistických podkladů a měrných
čísel, než bylo až dosud užíváno
při těchto propočtech v oboru pensijního
pojištění. Za měrná čísla
invalidisace, úmrtnosti aktivních pojištěnců
a úmrtnosti invalidů s opravou hodnot, o níž
je dále podána podrobná zpráva, bylo
použito dosud užívaných čísel
Zimmermannových uvedených v tabulce čís.
34. O těchto číslech bylo z vlastního
materiálu prokázáno, jak bude uvedeno, že
dosud uspokojivě vystihují průběh
těchto jevů u soukromých zaměstnanců.
K výpočtu hodnot nároků na vdovský
důchod sloužila kromě těchto čísel
v prvé řadě měrná čísla
úmrtnosti žen podle rakouské statistiky z let
1906 až 1910 vyrovnaná metodou Brunsovou a uveřejněná,
v "Österreichische Statistik, Neue Folge, Band 1, Heft
4"; této úmrtnostní tabulky bylo při
výpočtech pro sociální pojištění
použito jako základu pro výpočet řádu
aktivnosti. Oproti dosavadní praxi bylo při výpočtu
základních čísel pro vdovský
důchod respektováno poskytování odbytného
vdově v případě znovuprovdání;
při tom bylo použito pravděpodobností
znovuprovdání vdovy z materiálu říšskoněmeckého
z let 1894 až 1898 uveřejněných v "Denkschrift
betreffend die Pensions- und Hinterbliebenenversicherung der Privatangestellten".
Z vlastního materiálu byly vzaty za podklad výpočtů
koefficienty ženatosti získané zpracováním
výsledků dotazníkové akce Všeobecného
pensijního ústavu k 1. prosinci 1925 a věkové
rozvrstvení manželek pojištěnců
podle stáří manželů z téhož
materiálu (tabulky č. 35-38).
Tabulka všeobecné úmrtnosti z citovaného
rakouského materiálu z let 1906 až 1910 byla
také podkladem k výpočtu hodnot nároků
na dětské důchody (vychovávací
příspěvky a příplatky). Rozdělení
dětí pojištěnců podle stáří
všech pojištěnců a podle stáří
dětí převzato z výsledků rakouské
statistiky soukromých zaměstnanců z roku
1896 uveřejněných v "Ergebnisse der
Erhebungen über die Standesverhaltnisse der Privatangestellten"
(tabulka č. 39). Z dotazníkové akce Všeobecného
pensijního ústavu z roku 1920 byla sice získána
podobná tabulka rozdělení dětí
podle stáří pojištěnců
a podle stáří dětí, nebylo
jí však možno použíti za podklad
těchto výpočtů, ježto doba tohoto
sčítání byla příliš
blízká době válečné,
jejíž. abnormální populační
poměry se v oné tabulce markantně projevují.
Výsledku této statistiky bylo však, s jistou
korekturou, použito pro ocenění vlivu značně
nižšího počtu dětí pojištěnek
na příslušná základní
čísla.
Pro zhodnocení výbavného užito ročních
měr vdávání se žen vdavek schopných
podle údajů rakouské statistiky pro Sudetské
země z průměru let 1908 až 1913, uveřejněných
v "Österreichische Statistik, Neue Folge, Band 14, Heft
1", Procento vdavek schopných pojištěnek
vypočteno z rozvrstvení pojištěnců
Všeobecného pensijního ústavu (tabulka
č. 40).
Na základě statistického zpracování
štítkového materiálu Všeobecného
pensijního ústavu byl učiněn pokus
ověřiti vlastními zkušenostmi použité
početní podklady, týkající
se výluky důchodců. Vzhledem k malému
rozsahu tohoto materiálu nebylo ovšem možno pomýšleti
na samostatné odvození těchto statistických
měrných čísel, aby se jich mohlo použíti
také jako početních podkladů.
Šetření toto týkalo se jednak výluky
invalidů, jednak výluky vdov z požitků
důchodu. Materiál vyrovnán byl při
výpočtu těchto ročních měr
jednoduchou metodou vyrovnávací. Výsledky
jsou pro jednotlivé věkové skupiny uvedeny
v tabulkách č. 41 a 42 a porovnány se statistickými
čísly z jiného materiálu.