Z rozsáhlé činnosti ministerstva školství
a národní osvěty bylo by letos uvésti
zejména toto:
V oboru školství národního byl již
vládou schválen návrh zákona o pomocných
školách a předložen Národnímu
shromáždění k ústavnímu
projednání. vládě ke schválení
byly předloženy návrhy zákonů
o úpravě právních poměrů
nestátních činitelů aktivních
na Slovensku a v Podk. Rusi, a úpravě pensí
nestátních učitelů na Slovensku a
v Podk. Rusi a o okresních školních inspektorech.
S ostatními ministerstvy projednávají se
návrhy zákonů o školách mateřských,
o obvodových újezdních; školách
měšťanských, o čtvrtých
třídách měšťanských
škol a o zemských školních radách
pro Slovensko a Podk. Rus. Služební pragmatika učitelská
je hotova a byla předložena vládě ke
schválení. V revisi řádu školního
a vyučovacího se pokračuje.
Na Slovensku a v Podk. Rusi pokračuje se ve zřizování
a budování lidových škol pro děti
nezaškolené.
Na Slovensku důsledkem prodloužení docházky
školní na 8 školních roků přibudou
do národních škol počátkem školního
roku 1928/29 děti sedmého roku vyučovacího
a počátkem škol. roku 1929/30 také děti
osmého roku vyučovacího.
Školní správa věnuje zvláštní
pozornost tomu, aby bylo zabezpečeno a stabilisováno
vyučování dětí v území
národnostně smíšeném ve školách
menšinových. Podle možnosti daných každoročním
úvěrem odčiňuje se nedostatečné
umístění škol novostavbami nebo koupí
budov.
Pokud jde o věci pedagogické pracuje se na nových
normálních osnovách pro školy obecné,
zvláště pak na osnovách pro školy
hluchoněmých a slepých a na výchovných
a vyučovacích směrnicích pro školy
pomocné. Pracuje se dále na nových předpisech
o zkouškách způsobilosti učitelské
pro školy národní. Připravují
se nové instrukce pro zakládání, zařízení
a správu školních zahrad. V projednávání
je nový řád pro schvalování
učebných knih a. pomůcek školních.
Na středních školách a učitelských
ústavech se v roce 1928 opětně značně
zmenšil počte žactva. Kdežto v školním
roce 1925/26 bylo na těchto školách zapsáno
110.761 žáků v 3.259 třídách
a v školním roce 1926/27 ještě 105.356
žáků ve 3.214 třídách,
klesl tento počet žactva ve školním roce
1927/28 na 98.272 a počet tříd na 3.126.
V organisaci středních škol byly provedeny
jen menší změny. Tak byl zřízen
ústav domácích nauk při českém
státním ústavě učitelském
v Opavě a byly od svého kmenového ústavu
odloučeny a v samostatný ústav proměněny
ref. reálně gymnasijní pobočky české
státní reálky v Českých Budějovicích,
maďarské pobočky při státním
reálném gymnasiu v Košicích. Kromě
toho české státní reálky v
Praze XII. a v Brně-Husovicích, jakož i německé
státní reformní reálné gymnasium
v Plzni byly změněny na reálná gymnasia.
V oboru stavebním byly dokončeny školní
budovy středoškolské v Brandýse nad
Labem, Jaroměři a v Novém Jičíně,
bylo pokračováno ve stavbách nových
budov pro střední školy v Kralupech nad Vltavou
v Brně, v Brně-Králově Poli a v Bohumíně
a byly zahájeny novostavby v Michalovcích.
Na zdokonalení vnitřního zařízení
a sbírek učebných pomůcek byly četným
ústavům státním uděleny přiměřené
dotace a rovněž vydržovatelům nestátních
středních škol a spoluvydržovatelům
státních středních škol byly
uděleny přiměřené státní
podpory na vydržování zmíněných
škol nebo na úlevu smluvních závazků
k nim.
Z odborného školství spadají do působnosti
ministerstva školství a národní osvěty
učiliště obchodní, učiliště
průmyslová a živnostenská (školy
průmyslové, školy odborné pro jednotlivá
živnostenská odvětví a živnostenské
pokračovací školy), a konečně
odborné školy pro ženská povolání.
V obchodním školství postátňovací
akce vzhledem k počtu míst, daných systemisací,
nepokročila.
Kontrolou umístění absolventů obchodních
učilišť, po několik let konanou, bylo
zjištěno, že nynější počet
i dislokace obchodních učilišť postačuje
asi potřebě průmyslu a obchodu, a že
absolventi dosahují většinou záhy po
absolvování vhodného umístění
v praksi. Kromě Slovenska nejeví se tudíž
potřeba nových obchodních učilišť.
Ve vnitřní reformě obchodního školství
byla podle plánu pokračováno. Veřejné
školy obchodní (dvouleté) mají již
definitivní osnovy, vyhovující potřebám
absolventů. Na definitivních osnovách pra
obchodní akademie se dosud pracuje. Jejich zavedení
bude znamenati odklon od dosavadních tradic a těsné
přimknutí k potřebám změněných
poměrů v obchodu a průmyslu. V prvé
řadě reformováno vzdělání
jazykové, jehož význam neobyčejně
stoupl tím, že český obchod začíná
se postupně odpoutávati od zahraničních
zprostředkovatelů a béře export i
import do svých rukou, k čemuž potřebuje
sil bezpečně ovládajících cizí
jazyky.
Nová úprava jazykového vyučování
jest tak dalece připravena, že v příštím
školním roce vyjde první část
nových učebnic, jež umožní provedení
reformy na školách.
Pro vyučování předmětů
komerčních na obchodních akademiích
byly vykonány předběžné přípravy
do té míry, že za jeden nebo dva školní
roky po reformě vyučování jazykového
bude i pro reformu vyučování v těchto
předmětech vše, jmenovitě též
učebnice, připravena.
Na průmyslových odborných školách
pro jednotlivá odvětví živnostenská
bylo pokračováno v plánovitém zařizování
školních dílen. Činnost kursovní
pro nedostatek vyučujících nemohla býti
rozšířena, jak by toho poměry vyžadovaly,
nicméně počet konaných kursů
neklesl proti účelu předešlému.
Značný zájem všech škol soustředil
se na pracích určených pro výstavu
soudobé kultury v Brně, jež byly vesměs
včas hotovy. Dokonalým vybavením dílen,
organisací práce v nich, zavedením seriové
výroby bylo dosaženo naprosto těsného
kontaktu s výrobou, takže absolvent školu vychodivší
při přestupu do dílny závodu z dílny
školní tohoto přestupu ani nepozoruje.
Živnostenské pokračovací (učňovské)
školy v roce uplynulém byl dále zodborňovány,
takže již téměř polovina všech
účtů do živnostenských pokračovacích
škol docházejících jest vyučována
se zřetelem k vlastnímu oboru.
Přikročeno k nové úpravě vyučovacích
osnov a stanoveny směrnice pro jejich vypracování.
Jednak z prostředků fondu, zřízeného
zákonem číslo 4/1926 Sb. z. a n., jednak
z příslušné položky státního
rozpočtu umožněno bylo opatření
vlastních budov a místností pro některé
školy, na nichž v důsledku toho zavedeno vyučování
celodenní a desetiměsíční školní
rok.
Dávno připravená osnova zákona o učňovském
školství byla vzhledem k zákonu o organisaci
politické správy přepracována a dána
interesovaným činitelům k vyjádření.
Na odborných školách pro ženská
povolání bylo převzato několik učitelských
sil ve smyslu zákona ze dne 20. prosince 1923; čís.
22 Sb. z. a n. Pokud bylo vyhověno podmínkám
zákonným, bylo povaleno zřízení
některých nových škol tohoto druhu.
Veškeré vše uvedené odborné škol
se zúčastnily vlastními exposicemi výstavy
soudobé kultury v Brně, jež svědčily
a tom, že o stránce technické a umělecké
i po stránce přesnosti výroby a provedení,
konečně i dochvilnosti instalace odpovídají
nejpřísnějším požadavkům.
Kromě toho zúčastnily se odborné školy
též výstavy emailu ve Stuttgartě a knižní
výstavy ve Florencii.
V oboru vysokého školství byla provedena reforma
studia. zeměměřičského na vysokých
školách technických, zřízena
a v činnost uvedena Svobodná škola politických
nauk v Praze, projednány a schváleny statuty Slovanského
a Orientálního ústavu a učiněno
vše potřebné pro úplné aktivování
obou těchto ústavů. Dále bylo pokračováno
v projednávání reformy studia hornického
a hutnického inženýrství na vysoké
škole báňské v Příbrami
a studia. theologického na katolických fakultách
bohosloveckých. Kromě toho byla pokračováno
v přípravách zejména k reformě
studia právnického, farmaceutického a pojistné
techniky, jakož i v jiných organisačních
pracích.
Aby byla zjednána ve smyslu § 55 ústavní
listiny právní base pro vydávání
a změny různých vysokoškolských
řádů vládními nařízeními
a aby bylo docíleno jednotnosti v legislativní úpravě
těchto rozmanitých řádů, byla
připravena osnova zákona o úpravě
některých právních poměrů
na československých státních vysokých
školách a samostatných vědeckých
ústavech a knihovnách, jakož i o zřizování
těchto ústavů a knihoven. Tento zákon
má býti právním podkladem pro všechny
reformy studijní, které na vysokých školách
buď již jsou nutnými, nebo později stanou
se naléhavými.
Pokud jde o vybavení vysokých škol a vědeckých
ústavů potřebnými místnostmi
a zařízením, bylo pokračováno
v mezích rozpočtu v pracích již dříve
zahájených a učiněny potřebné
přípravy pro další nutné akce
v tomto směru.
Po stránce personální bylo podle platového
zákona v rámci platné systemisace vykonáno
vše potřebné, aby úspěšná
činnost vysokých škol byla zabezpečena
a podporována. Ministerstvo školství a národní
osvěty zúčastnilo se zvláštní
exposicí vysokých škol a vědeckých
ústavů a laboratoří celostátní
meliorační výstavy v roce 1928 v Praze a
to se zřetelem k součinnosti ve vodním hospodářství.
Na výstavě soudobé kultury v roce 1928 v
Brně byl po prvé učiněn pozoruhodný
pokus vyjádřiti výstavnicky dnešní
stav vědy duchové a technické kultury a školství
vysokého se zřetelem k rozvoji v prvním desetiletí
trvání Československé republiky.
V oboru sociální péče o studentstvo
byly udělovány státní studijní
podpory nemajetným a dobře studujícím
žákům škol středních a odborných
a posluchačům vysokých škol, při
čemž se přihlíželo k tomu, aby
se využilo v oboru sociální péče
podpůrných institucí, pečujících
o studentstvo, které se opírají značnou
měrou i o dobrovolnou podporu veřejnosti: Tím,
že do rozpočtu ministerstva školství na
rok 1928 byla zařazena položka na státní
stipendia Jarníkova, přispělo se značně
k lepší evidenci a účelnější
distribuci podpor studentům vysokoškolským,
takže podpor státních dostává
se skutečně nejpotřebnějším
a nenastává komunikace podpor z veřejných
nebo soukromých prostředků na úkor
studentů potřebnějších. V té
věci pokročilo se proti minulým letům
i v tom směrů, že státní studijní
podpory a stipendia Jarníkova udělují se
zásadně toliko studujícím, o něž
není po stránce ubytování a stravování
již postaráno ve vysokoškolských kolejích,
resp. v internátech.
Regulováním činnosti státních
a, státem podporovaných internátů
a vysokoškolských kolejí, zřízených
na podkladě spolkovém, směřovalo se
k tomu, aby všecky tyto instituce se staly po stránce
hospodářské soběstačnými
jednotkami, a hledíc k tendenci výchovné
byla prováděna vhodná opatření,
aby internáty měly na zřeteli vysoké
cíle ve výchově státní a občanské.
V obou internátů středoškolských
nastalo značné zlepšení, poněvadž
svému účelu byly odevzdány vzorně
vystavěné budovy společného středoškolského
internátu v Bratislavě a župního studentského
internátu v Košicích, v ubytovacích
poměrech studentstva vysokoškolského pak proto,
že v nově vybudované koleji Masarykově
v Praze určené pro 860 stu členů mohl
býti zahájen normální provoz a že
se již přikročilo ke stavbě vhodné
universitní koleje a akademické mensy v Bratislavě.
Poskytováním stipendijních míst v
internátech státních, nebo státem
podporovaných a ve vysokoškolských kolejích
v té formě, že státní správa
platí za chovance internátů a vysokoškolských
kolejí celý poplatek nebo jeho část
za ubytování, resp. za stravování,
a příspěvky státními na vnitřní
zařízení těchto institucí jest
do značné míry postaráno o jejich
řádný provoz. Vedle toho udělují
se podpory i jiným korporacím pro sociální
a zdravotní péči studentstvo středoškolské
a vysokoškolské. Ježto v roce 1928 byla péče
o zdravotní ústavy studentské a o studentské
ozdravovny, která dříve z větší
části náležela ministerstvu veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy, přenesena
do kompetence ministerstva školství, přispělo
se velice k zjednodušení a koncentraci i v oboru zdravotní
péče o studentstvo a byla umožněna účelná
reorganisace studentských zdravotních ústavů.
Při školských a kulturních stycích
s cizinou uskutečňuje ministerstvo školství
a národní osvěty postupně, v mezích
daných možností, svůj dlouholetý
program, projevující se charakteristicky jednak
přímým stykem s jednotlivými kulturními
národy, budováním stálých instituci
a opatřením zaručujícím možnost
účelné kulturní spolupráce
s nimi; jednak účastí při vhodných
kulturních podnicích mezinárodního
rázu vůbec, jednak - a to ovšem za souhlasu
cizích úřadů - kulturní péčí
o čsl. zahraniční příslušníky.
V oboru ochrany památek postupovalo ministerstvo školství
a národní osvěty za spolupráce se
svými památkovými úřady v Praze,
Brně a Bratislavě plánovitě v péči
o záchranu památek, umožňujíc
přiměřenými subvencemi jejich odborné
zabezpečení. Vydatnou subvencí umožněno
zejména pokračování v opravě
domu sv. Víta, která k jubileu svatováclavskému
v roce 1929 má býti zcela dokončena a přikročeno
za podpory z úvěru pro ochranu památek k
důležitým opravám, z nichž pro
význam památky a rozsah prováděných
prací dlužno zejména uvésti opravu chrámu
sv. Mikuláše v Lounech, basiliky sv. Prokopa v Třebíči
a farního kostela v Levoči. Plánovitě
dále byly prováděny nákupy pro budoucí
státní galerii, pro jejíž budovu byl
definitivně projednán stavební projekt. Je
zamýšleno pokračování v řadě
výkopů; zejména v Novém Hradě
u Kunratic a na Děvíně, v dohledné
době pak bude uzavřeno jednání o zřízení
přírodní reservace v Tatrách. Četnými
subvencemi podporována musea a archivy, Východoslovenské
museum v Košicích obohaceno o typický dřevěný
kostelík z východního Slovenska, který
byl přenesen do Košic a znovu vybudován na
musejním pozemku, kde tvoří součást
musejních sbírek.
V oboru uměleckém dostalo se opětně
příspěvků podpůrným
institucím spisovatelským, žurnalistickým,
divadelním, hudebním i výtvarnickým,
jakož i studijních a cestovních příspěvků
žurnalistům, spisovatelům a umělcům,
povolovány příspěvky na činnost
publikační v oboru literatury, hudby i výtvarného
umění, podporována veřejná
divadla, umělecké korporace hudební i výtvarnické
instituce a pod., uskutečněny byly opětně
státní ceny pro umění slovesné,
divadelní i hudební, bylo umožněno konání
pěveckého festivalu v Praze a organisováno
obeslání výstavy soudobé kultury v
Brně, jakož i jiných výstav domcích
a cizích. Vydán bude definitivní statut státních
cen v oboru literatury, divadla a hudby.
Školství uměleckého rázu soukromému
i státnímu byla věnována bedlivá
péče. Soukromě školy hudební
vydržované veřejnými i soukromými
korporacemi a spolky byly subvencovány, při čemž
bylo působeno k tomu, aby organisace i učebné
osnovy těchto škol byly jednotné a vyučování
na nich bylo svěřováno jen kvalifikovaným
učitelům. - Obě státní hudební
konservatoře trpí dosud nedostatkem vlastních
budov, avšak ve vybavení těchto škol potřebnými
pomůckami a vnitřním zařízením
bylo úspěšně pokračováno.
- Rovněž státním školám
pro výtvarné umění dostalo se všestranné
péče, pokud se týče jich vnitřního
vybavení. Úsilí opatřiti těmto
školám vhodné učebné i pracovní
místnosti vyžádá si patrně ještě
delší doby. - Všem školám uměleckého
rázu státním i soukromým, byla umožněna
co největší účast na výstavě
soudobé kultury v Brně. Připravuje se osnova
zákona, kterým má býti upraveno vyučování
ve všech oborech umění.
Státní péče o lidovou výchovu
provádí se rozsáhle vybudovanou organisací
místních osvětových komisí
(10.893), z nichž 8273 bylo československých,
2246 německých, 280 podkarpatskoruských,
59 polských a 29 maďarských: Tyto osvětové
komise jsou sdruženy v 555 okresnícl2 osvětových
sborech. V uplynulém roce uspořádáno
bylo 12.150 osvětových podniků, z čehož
bylo 48.492 přednášek; které navštívilo
3,837.939 posluchačů a 2933 kursy všeobecné
a odborné, které navštívilo v 75.904
hod. vyučovacích 137.192 posluchačů.
Kromě toho podporována byla činnost ústředních
lidovýchovných organisací, které spolupracují
s osvětovými sbory na provádění
zákona 67/19. Veřejných knihoven obecních
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku zaznamenáno
ve 12.836 jednojazyčných a smíšených
obcích 11.633 knihoven českých, německých
a polských. Knihovny dosud nemá 1207 obcí,
t. j. 9.4%. České knihovny vykazují 3,682.410
svazků, 500.568 čtenářů a 10,036.357
výpůjček. Obce přispěly na
tyto knihovny částkou 9,411.726 Kč. Ze 3575
německých obcích a obcích s německou
menšinou jest 3047 knihoven které mají 1,30.837
svazků a vykazují 208.194 čtenářů
a 3,01.901 výpůjček. Obce přispěly
částkou 2,992.447 Kč. Na Slovensku ve 3473
obcích jest 3451 knihoven, z toho 2746 slovenských.,
610 maďarských, 76 německých a 19 ruských.
Ve slovenských knihovnách je 29.371 svazků.
118.155 čtenářů vypůjčilo
si 726.937 svazků. 610 maďarských knihoven
čítá 88.13 svazků a vykazuje 37.769
čtenářů se 212.414 výpůjčkami.
Na Podkarpatské Rusi jest 271 knihoven s 41.300 knihami
a 7264 čtenáři, kteří učinili
77.400 výpůjček. V příštím
roce bude věnována pozornost dobudování
sítě místních osvětových
komisí, knihoven v obcích, které dosud k
tomu podle zákona nebyly povinny a vybudování
vyšších lidových škol na území
celé republiky.
V kultovém oboru postoupila konsolidace církevních
poměrů, zejména pokud jde o styky státu
s církvemi, značně do předu. Kongruový
zákon č. 122/1926 k jehož provádění
bylo především nutno vypracovati prováděcí
předpis, dostal se tímto vypracováním
do definitivního stadia své realisace, takže
bude lze nyní provésti všeobecnou úpravu
služebních požitků (kongruy) duchovenstva
kongruálních církví a současně
definitivně vyměřiti církvím
dotačním souhrnnou dotaci pro jejich duchovenstvo.
Tato úprava znamená pro duchovenstvo význačný
krok ke zlepšení jeho sociálních a hospodářských
poměrů.
V poměru ke katolické církvi došlo mezi
Vatikánem a státem k uzavření úmluv
(tak zv. modus vivendi), na jejímž základě
budou jednak uvedeny obvody katolických diecésí
v souhlas se státními hranicemi, jednak upraveny
i hmotné otázky, pokud jde o církevní
majetky s tím související; rovněž
kláštery v tuzemsku nemají podléhati
nadále zahraniční jurisdikci mimo ústředí
řádové samo. Vedle toho vyřídila
tato úmluva vzájemnou dohodou řadu sporných
otázek mezi státem a katolickou církví,
hlavně pokud jde o součinnost státu při
obsazování vysokých církevních
hodností.
Organisace evangelických církví ve státě
pokročila tím, že českobratrské
církvi evangelické, posud omezené na historické
země, dostalo se státního uznání
také pro Slovensko a Podkarp. Rus. Také dokončení
organisace východoslezské augsburské církve
evangelické se blíží, ježto schválení
její ústavy je přede dveřmi, a rovněž
reformovaná církev na Slovensku a v Podkarp. Rusi,
která se byla posud nejvíce opozdila se svou organisací,
zahájila nové kroky, aby dosáhla potvrzení
své ústavy státem a tím definitivně
uspořádala své poměry.
Československá církev usiluje o svoje upevnění
v lůně církve samé a o rozšíření
a prohloubení své sítě náboženských
obcí, při čemž věnuje pozornost
také Slovensku a Podkarp. Rusi, kde již před
časem dosáhla státního uznání.
Pravoslaví v historických zemích i v Podkarp.
Rusi ustavilo se ve dvě eparchie, jejichž ústava
byla již předložena církevními
kruhy státu k potvrzení. Srbská, pravoslavná
církev, pod jejíž jurisdikcí se tata
organisace provádí, postupuje při ní
tak, aby státní zájmy nebyly tím dotčeny
a aby organisace nebyla na újmu jiným církvím
ve státě.
Židovstvo vstupuje ve svém náboženském
životě na nové dráhy tím, že
konečně byl utvořen a státně
schválen pro historické země ústřední
svaz (tak zv. nejvyšší rada), jenž v sobě
spojuje všechny svazy náboženských obcí
v jednotlivých zemích, již dříve
vytvořené, čímž dostalo se tomuto
vyznání hierarchického vybudování,
jehož dříve ke své škodě
postrádalo, na Slovensku vznikl a byl státně
potvrzen vedle staršího svazu náboženských
obcí orthodoxních také ještě
společný svaz obcí kongresových
a status quo ante, tak zv. Ješurum, takže tam je rozvrstvení
obcí již dokončeno. Obdobné pokusy o
takovouto úpravu Podkarp. Rusi nevedly ještě
k cíli.
V návrhu rozpočtu na rok 1929 preliminují
se výdaje ministerstva školství a národní
osvěty částkou 923.9 mil. Kč. V rozpočtu
na rok 1928 byly preliminovány výdaje tohoto ministerstva
částkou 893.9 mil. Kč, jsou tudíž
výdaje na rok 1929 vyšší o 30 mil. Kč.
Výdaje osobní zvyšují se o 2.8 mil.
Kč. Porovnají-li se výdaje na osobní
platy podle platových zákonů pro rok 1929
se stejnými výdaji pro rok 1928, jest patrno, že
tato kategorie výdajů jest vyšší
proti roku 1928 o 29.9 mil. Kč, takže téměř
celé zvýšení rozpočtové
při této kapitole jest vlastně touto vyšší
potřebou vyčerpáno. Zvýšení
potřeby na platy jest způsobeno platovou úpravou
podle zákonů č. 103/26 Sb. z. a n., č.
104/26 Sb. z. a n., č. 122/26 Sb. z. a n. a dále
vládními nařízeními č.
113/26 Sb. z. a n. a 114/26 Sb. z: a n. a to hlavně normálním
postupem zaměstnanců do vyšších
platových stupňů obsazením systemisovaných
míst, zejména na vysokých školách
a provedením jmenování státních
zaměstnanců. Jestliže zvýšení
výdajů při osobních výdajích
činí pouze 25.8 mil. Kč., vysvětluje
se rozdíl 4.1 mil. Kč snížením
ostatních osobních výdajů mimo platových.
Snížení toto v ostatních osobních
výdajích bylo docílen a hlavně tím,
že na pensijní požitky učitelů
nestátních škol na Slovensku a Podkarpatské
Rusi zařizuje se pouze potřeba vypočítaná
podle starých uherských zákonů, kdežto
zvýšení potřeby podle zákonů
československých platí se až do definitivní
zákonné úpravy zálohové ze
státní pokladny; podobně jako se platí
zvýšené učitelské platy v Čechách
a na Moravě-Slezsku.
Věcné výdaje zvyšují se o 4.2
mil. Kč. Toto zvýšeni je vyváženo
až na nepatrnou částku 0.1 mil. Kč shora
uvedeným snížením ostatních osobních
výdajů.
Zvýšení věcných výdajů
odůvodňuje se zejména tím, že
byl zvýšen náklad na:
1. vysoké školy a vědecké ústavy
a potřeby o 2.1 mil. Kč a to důsledkem zákonného
zvýšení nájemného, úpravou
režijních výloh a úpravou řádných
dotací vysokým školám a vědeckým
ústavům.
2. pravidelné udržování a opravy vnitřního
zařízení a učebných pomůcek
škol středních o částku 0.4 mil.
Kč,
3. na školy národní, pomocné, mateřské
a jiné o 4.5 mil. Kč,
4. školské a kulturní styky s cizinou o 0.4
mil. Kč zejména vzhledem k účasti
státní při Cité universitaire v Paříži
a na vybudování francouzské školy v
Praze,
5. sociální péči o studentstvo o 0.1
mil. Kč a to zařaděním částky,
která dříve byla poskytována ministerstvem
zahraničních věcí,
6. na lidovou výchovu o 0.3 mil. Kč zejména
zvýšením příspěvku pro
osvětovou organisaci, lidové kulty vzdělávací
a lidové knihovny.
Naproti tomu snižuje se celkový věcný
náklad na:
1. na ústřední správu o 0.2 mil. Kč
zejména při mimořádné potřebě,
2. na odborné školy o 0.3 mil. Kč hlavně
snížením při cestovném a stravném
a učebných potřebách a režijních
výlohách,
3. na umění o 2.1 mil. Kč tím, že
odpadl náklad 4 mil. Kč, který byl v roce
1928 určen na účast na výstavě
soudobé kultury v Brně, takže ve skutečnosti
věcné výdaje, zejména na podporu umění,
jsou zvýšeny proti roku 1928 o 1.9 mil. Kč,
4. na kultové účely celkem o 1 mil. Kč
tím, že není více zapotřebí
zařazovati výdaj na dlužné úroky
důsledkem prodeje státních půjček.
Příjmy na rok 1929 se preliminují částkou | 30.6 mil. Kč |
proti částce rozpočtené na rok 1928 | 30.2 mil. Kč |
výše o | 0.4 mil. Kč. |
Zvýšení to jest odůvodněno zejména
vyšším výnosem školného na
středních školách a vzrůstem
pensijních. příspěvků učitelstva
nestátních škol národních na
Slovensku a Podkarpatské Rusi. Naproti tomu klesají
příjmy tím, že odpadl příspěvek
Státního nakladatelství na výdaje
ústřední správy závodu, dále
se snížil výnos kolejného a laboratorních
tax na vysokých školách a konečně
tím, že byly sníženy průběžné
položky na dlužné úroky v kultu.
Karlova universita v Praze | 38 | 3.552 | 1.739 | 1.414 | 1.374 | - | 7.349 | 782 | 6.466 | 1.665 | 8.131 |
Masarykova universita v Brně | - | 941 | 616 | 391 | 372 | - | 2.249 | 71 | 1.981 | 339 | 2.320 |
Komenského universita v Bratislavě | - | 828 | 349 | - | 209 | - | 1.279 | 107 | 1.216 | 170 | 1.386 |
C. M. fak. bohoslovecká v Olomouci | 152 | - | - | - | - | - | 152 | - | 152 | - | 152 |
Husova čsl. evang. fak. bohosl. v Praze | 151 | - | - | - | - | - | 144 | 7 | 144 | 7 | 151 |
Vysoká škola zvěrolékařská v Brně | - | - | - | - | - | 349 | 302 | 47 | 339 | 10 | 349 |
Úhrn | 341 | 5.321 | 2.704 | 1.805 | 1.955 | 349 | 11.475 | 1.014 | 10.298 | 2.191 | 12.989 |
Německá universita v Praze | 70 | 1.355 | 1.440 | 522 | 496 | - | 3.354 | 529 | 3.436 | 447 | 3.883 |
Úhrn | 411 | 6.676 | 4.144 | 2.327 | 2.451 | 349 | 14.829 | 1.543 | 13.734 | 2.638 | 16.372 |
Na technických a příbuzných vys. školách | 8.429 | 2.887 | 11.047 | 269 | 11.316 | ||||||
Na všech vys. školách úhrnem | 23.258 | 4.430 | 24.781 | 2.907 | 27.688 |