Brno zemská | 1136 | 27.- | Přerov | 220 | 20.- |
Beroun Mor. | 92 | 19.50 | Rýmařov | 92 | 20.- |
Červená Voda | 82 | 21.- | Svitvy | 110 | 21.80 |
Dvorce | 82 | 20.- | Šternberk | 200 | 21.- |
Hranice | 150 | 19.- | Šumperk | 200 | 20.50 |
Ivančice | 160 | 22.- | Třebová Mor. | 70 | 21.- |
Jičín Nový | 185 | 24.- | |||
v nemoc. 23.50 | |||||
Jihlava | 250 | 23.- | Třebíč | 222 | |
v odd. tbc. 28.50 | |||||
Kroměříž | 289 | 18.50 | Uher. Hradiště zemská | 284 | 23.- |
Libiny Něm. | 90 | 20.20 | Unčov | 90 | 20.30 |
Lipník n. Bečv. | 58 | 20.- | Vsetín | 140 | 21.50 |
Olomouc zemská | 593 | 27.- | Zábřeh | 242 | 26.- |
Ostrava Mor. | 427 | 25.- | Znojmo | 276 | 22.- |
Prostějov | 354 | 22.50 | úhrnem | 6.094 | 574.30 |
Počet nemocnic 26.
Průměrná denní sazba ve veř.
nemocnících na Moravě činí
22.08 Kč. Nejnižší sazba na Moravě
jest 18.50 Kč (Kroměříž), nejvyšší
sazba pak 28.50 Kč (Třebíč odd. pro
tbc.).
Bílovec | 50 | 20.- | Krnov | 206 | 25.- |
Bohumín | 25 | 24.- | Opava | 512 | 25.- |
Bruntál | 140 | 20.- | Vítkov | 51 | 25.- |
Frývaldov | 61 | 20.- | Frýdek | 35 | 23.- |
Hlučín | 22 | 25.- | úhrnem | 1.102 | 207.- |
Počet nemocnic 9.
Průměrná denní sazba ve veř.
nemocnicích ve Slezsku činí 23 - Kč.
Nejnižší sazba ve Slezsku jest 20'Kč (Bílovec;
Bruntál, Frývaldov), nejvyšší sazba
pak jest 25'Kč (Hlučín, Krnov, Opava, Vítkov).
Bardiov | 46 | 17.50 | Moravce Zlaté | 45 | 18.- |
Bratislava (státní) | 1428 | 28.- | Mikuláš Lipt. Sv. | 105 | 22.50 |
Brezno Báňské | 24 | 20.- | Nitra | 373 | 19.- |
Bystřice Báňská | 100 | 20.- | Prešov | 100 | 23.- |
Humenné | 70 | 20.- | Rožnava | 103 | 23.- |
Krompachy | 61 | 20.- | Sobota Rim. | 174 | 22.- |
Komárno | 220 | 23.- | Sobota Spišská | 48 | 22.- |
Košice (nem. státní) | 823 | 26.- | Ružomberok | 210 | 24.- |
Košice (porodnice stát. a nem. pro žen. choroby) | 87 | 26.- | Šahy Ipolské | 110 | 20.- |
Šťávnica Báňská | 54 | 18.- | Levoča (Herman) | 61 | 21.- |
Levoča (Herman) | 61 | 21.- | Topolčany Velké | 156 | 19.50 |
Levoča (župní) | 60 | 21.- | Trenčín | 280 | 24.- |
Levice | 104 | 20.- | Trnava | 365 | 21.- |
Lučenec (státní) | 81 | 25.- | Zámky Nové | 82 | 20.50 |
Martin Turč. Sv. | 111 | 22.- | Žilina (státní.) | 215 | 20.50 |
Michalovce | 130 | 22.- | úhrnem | 5826 | 648.50 |
Počet nemocnic 30.
Průměrná denní sazba ve veř.
nemocnicích na Slovensku činí 2161 Kč.
Nejnižší sazba na Slovensku jest 18.- Kč
(Zlaté Moravce, Štávnice Báňská),
nejvyšší sazba jest 28.- Kč (Bratislava).
Berehovo | 255 | 23.- |
Mukačevo (státní) | 249 | 24.- |
Sevljuš Velký | 144 | 21.- |
Užhorod | 520 | 23.- |
úhrnem | 1168 | 91.- |
Počet nemocníc 4.
Průměrná denní sazba ve veř.
nemocnicích na Podk. Rusi činí 22.75 Kč.
Nejnižší sazba na Podk. Rusi jest 21.- Kč
(Velký Sevljuš), nejvyšší sazba pak
jest 24.- Kč (Mukačevo).
Čechy | 91 | 16.003 | 18.74 |
Morava | 26 | 6.094 | 22.08 |
Slezsko | 9 | 1.102 | 23.- |
Slovensko | 30 | 5.820 | 21.61 |
Pod. Rus | 4 | 1.168 | 22.75 |
Jest tudíž v Čsl. republice veřejných
nemocnic 160 (i s Kostelcem n. Č. Lesy) s počtem
lůžek 30.193 a s denní průměrnou
ošetřovací sazbou 21.63 Kč.
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku jsou samostatné
ústavy pro choromyslné, kdežto na Slovensku
a Podkarpatské Rusi jsou to oddělení při
státních, ev. veřejných nemocnicích.
Praha | 850 |
Bohnice (incl. sanatorium) | 1956 |
Kosmonosy | 1400 |
Dobřany | 2038 |
Horní Beřkovice | 838 |
Něm. Brod | 240 |
úhrn | 7322 |
Brno | 553 |
Šternberk | 755 |
Kroměříž | 1270 |
úhrn | 2578 |
Opava | 808 |
Nitra | 128 plus 95 |
Komárno | 14 |
Bardiov | 32 |
Bratislava (klin.) | 179 |
Pezinok | 150 |
Košice | 165 |
Plešivec | 200 |
úhrn | 963 |
Užhorod | 161 |
Čechy | 7.322 |
Morava | 2.578 |
Slezsko | 808 |
Slovensko | 963 |
Podk. Rus | 161 |
celkem | 11.832 |
Pokud jde o Slovensko a Podkarpatskou Rus se podotýká,
že vybudováno bylo právě nové
oddělení pro choromyslné při veřejné
župní nemocnici v Trenčíně o
100 lůžkách. Dále projektuje se oddělení
pro choromyslné při veřejné župní
nemocnicí v Levoči, rovně na 100 lůžek.
V důsledku popřevratových poměrů
byly odpočivné a zaopatřovací platy
postupně několikráte upravovány, což
stalo se jednak povolením drahotních přídavků,
jednak zvýšením odpočivných a
zaopatřovacích platů, po případě
příplatků a doplňků k těmto
platům. Tyto úpravy způsobily, že náklad
na odpočivné a zaopatřovací platy
rok od roku stoupá.
V létech 1919-1927 byly podle státních závěrečných
účtů vyplaceny na odpočivné
a zaopatřovací platy tyto částky:
105.6 | 45.8 | 151.4 | |||
170.5 | 68.4 | 238.9 | |||
249.2 | 103.4 | 352.6 | |||
302.8 | 116.7 | 419.4 | |||
360.4 | 136.4 | 496.8 | |||
429.2 | 170.3 | 559.5 | |||
335.3 | 174.3 | 509.6 | |||
387.1 | 181.6 | 568.7 | |||
422.9 | 183.7 | 606.6 |
K částečné úhradě těchto
výdajů sloužily pensijní příspěvky
placené státními zaměstnanci v činné
službě, které vynesly:
6.3 | |||
30.5 | |||
46.8 | |||
74.3 | |||
122.2 | |||
114.5 | |||
98.1 | |||
111.0 | |||
105.9 |
Pokles nastalý v roce 1925, jak ve výdajích
tak i v příjmech, vysvětluje se tím,
že od 1. ledna 1925 nejsou odpočivné a zaopatřovací
platy zaměstnanců státních podniků
již vypláceny na vrub všeobecné kapitoly
pensijní, nýbrž že každý státní
podnik si hradí od tohoto dne pensijní výdaje
z vlastních provozních prostředků.
V důsledku toho však ponechává si každý
podnik i pensijní příspěvky, které
platí jeho zaměstnanci v činné službě.
Za základ výpočtu potřeby na rok 1929
byl vzat průměr výsledků docílených
v prvních měsících roku 1928, k němuž
se připočítává potřeba,
jež vznikne pravděpodobným přírůstkem
v dalších měsících roku 1928
a 1929.
Na rok 1929 se preliminují výdaje této kapitoly částkou | 732,381.000 Kč, |
na rok 1928 byly preliminovány částkou | 650,287.000 Kč, |
v rozpočtu na rok 1929 se tudíž preliminuje více o | 82,094.000 Kč. |
Větší výdajová potřeba
na rok 1929 odůvodněna jest jednak očekávaným
přírůstkem civilních i vojenských
poživatelů těchto platů, jednak platovými
úpravami podle zákonů ze dne 23. června
1926, č. 103 Sb. z. a n. (platový zákon)
a ze dne 24. června 1926, čís. 105 Sb. z.
a n. (platové poměry státních obecních,
obvodních lékařů). Nově se
zařaďuje i úhrada na odpočivné
a zaopatřovací platy oněch zaměstnanců
bývalých zemí a zrušených korporací,
kteří podle ustanovení § 10. zákona
o organisaci politické správy ze dne 14. července
1927, č. 125 Sb. z. a n., přešli do státní
služby, dále úhrada na příplatky
a doplňky pensistů podle zákona ze dne 24.
května 1923, č. 80 Sb. z. a n.
Pro zjištění celkových výdajů, jež hradí stát ze svých prostředků na odpočivné a zaopatřovací platy vůbec, třeba k odpočivným a zaopatřovacím platům administrativním preliminovaným částkou 732,381.000 Kč
připočísti ještě odpočivné
a zaopatřovací platy pensistů státních
podniků, které se na rok 1923 preliminují
částkou 936,474.050 Kč, takže v státním
rozpočtu na rok 1929 jsou zařaděny výdaje
na statní odpočivné a zaopatřovací
platy úhrnem 1.668,855.050 Kč. Položka tato
se zvyšuje ještě o částku, kterou
přispívá stát na úhradu odpočivných
a zaopatřovacích platů učitelů
škol národních.
Příjmy se preliminují na rok 1929 částkou | 9,4.59.000 Kč, |
v rozpočtu na rok 1928 bylo preliminováno | 91,037.990 Kč, |
preliminuje se tudíž na rok 1929 více o | 4,421.010 Kč, |
Za základ výpočtu se béřou
průměrné výsledky v prvých
měsících roku 1928 a pravděpodobné
výsledky, jaké nastanou v dalších měsících
roku 1928 a v oce 1929.
Pro přehled celkových příjmů
na pensijních příspěvcích a
přijatých premiových reservách nutno
poznamenati, že k očekávaným příjmům,
které platí administrativní státní
zaměstnanci v činné službě a
které jsou v roce 1929 preliminovány částkou
95,459.000 Kč, jest nutno ještě připočítati
přijaté pensijní příspěvky
a přijaté premiové reservy od zaměstnanců
jednotlivých státních podniků v částce
164,203.838 Kč, takže v státním rozpočtu
na rok 1929 jest na uvedených příjmech
zařaděno celkem 29,662.838 Kč.
Kurs koruny československé zůstal v uplynulém
roce naprosto pevným a měnová situace se
co do reservy dále zlepšovala důsledkem příznivé
obchodní a platební bilance. Státovkový
dluh byl splácen podle platných norem z dávky
z majetku a platbami ze státní pokladny podle loňské
úmluvy uzavřené mezi státem a Národní
bankou. Prolongován byl revolving-kredit za příznivějších
podmínek, ačkoliv ho banka v posledním roce
ani v jednom případě neupotřebila.
Zásoba devis umožnila konversi americké půjčky
z r.1925, jak se o tom dále stane zmínka. V běžném
roce uzákoněna byla reforma soustavy našich
drobných, které byly raženy druh po druhu kasuisticky
a bez zřetele k nynější stabilisované
peněžní jednotce. Nová soustava drobných
ruší dvouhaléře a rozprostírá
se mezi pětihaléři a stříbrnými
desetikorunami. Uskutečňuje myšlenku generálního
kontingentu vzájemnou směnitelností jednotlivých
druhů drobných. Rozšířením
oblasti drobných o desetikorunu snižuje se státovkový
dluh, který vznikl tím, že byl za války
oběh kovových drobných nahrazen státním
papírem.
V oboru mezistátního práva měnového
sjednána byla úmluva s Maďarskem o vyrovnání
pohledávek a závazků v rak.-uh. korunách,
která po ústavním schválení
bude s urychlením prováděna. Jakmile dojde
ještě k zbývajícím úmluvám
s Jugoslavií a Rumunskem, které se připravují,
bude dán právní základ pro likvidaci
starokorunových pohledávek a závazků
v poměru ke všem státům, jež sdílely
dříve společnou měnu rakouskouherskou.
Situace na peněžním trhu změnila oproti
roku 1927 poněkud svou tvářnost. V minulém
roce přes velmi dobrou zaměstnanost výroby
byl peněžní trh velmi likvidní. Dlouhou
dobou zaměstnanosti výroby byla tato likvidita z
části absorbována. část pohotových
peněžních prostředků byla odčerpána
ke konversi americké půjčky 1925. Také
chvatný stavební ruch, který chtěl
využitkovati zbývajících výhod,
nezůstal na peněžní trh bez vlivu. Nicméně
všechny tyto okolnosti nezpůsobily u nás žádného
mimořádného, napětí na peněžním
trhu a lze spíše mluviti o zmenšené likviditě,
zvláště nyní po prodeji mimořádných
cukerních zásob, jež čekaly odbyt.
Tento vývoj na peněžním trhu měl
svůj obrat v poměrech úrokových a
v kursech cenných papírů na burse. Likvidita
roku 1927 a předchozí zhodnotila ukládací
papír a snížila jeho efektivní zúročení.
Za ukládacím papírem šel papír
dividendový. Snížením úrokové
míry ukládacích hodnot přeřadili
jsme se z poměrů mimořádných
k poměrům základních států
a je jasno, že další vývoj je mezinárodně
podmíněn.
Finanční správa využitkovala plně
vývoje na peněžním trhu k výhodným
konversím přechodného dluhu při každém
termínu platebním, jak je vylíčeno
při výkladu o státním dluhu. Podle
rozpočtu se pokračovalo v úmoru státního
dluhu. Americká půjčka z r. 1925 uzavřena
na 71/2% při přejímacím
kursu 91 s povinností platiti 5% premii při slosování,
byla konvertována na domácím peněžním
trhu na půjčku 5% při přejímacím
kursu 93 bez premie. Snížení břemene
státního dluhu důsledkem konversí
a stálého jeho zmenšování tvoří
v rozpočtu prostoru pro plnění nových
státních úkolů za stability rozpočtové.
V rozpočtovém ohledu prováděn byl
rozpočet na běžný rok s úsilím
po zamezení mimostátních výdajů
a snížení virementů na nejmenší
možnou míru. Pokračováno bylo v přípravě
finančního řádu. Mezi prací
vzrostl tento úkol proto, že se ukázala účelným
zahrnouti do něho veškeré státní
hospodářství včetně státních
podniků a kontroly a dále proto, že konference
předsedů správních sborů státních
podniků pracovala souběžně o zásadách
svého bilancování a účetnictví.
Nebylo proto ještě možno předložiti
osnovy k parlamentnímu projednání. Příprava
pro rozpočet na rok 1929 stála pod zásadou
myšlenky stabilisační, jejíž provedení
spojeno bylo s rostoucí obtíží, poněvadž
finanční správě vzešly nové
veliké výdaje zvláště z úpravy
požitků staropensistů.
Příjmy státu se vyvíjely pravidelně
a příznivě důsledkem příznivé
situace hospodářské. Státní
správa nebyla proto nucena použíti vůbec
zmocnění k uzavírání přechodných
dluhů podle finančního zákona za účelem
vyrovnání časové neshody mezi výdaji
a příjmy v průběhu roku. Byla naopak
s to dotovati z pokladní hotovosti nově vytvořený
fond pro konsolidaci přechodného dluhu podle norem
finančního zákona z roku 1927. Fond činí
dnes 501,782.985 Kč.
Výnos přímých daní klesá,
poněvadž za rok 1926, který vypadl ze zdanění,
nebyly provedeny předpisy a za rok 1927 se předpisují
daně teprve letos. Příjem z daní přímých
čerpán je jednak z nedoplatků starých,
které se povlovně likvidují, jednak ze zákonných
plateb zálohových.
V prvních měsících. roku 1928 zpracovány
byly u vyměřovacích úřadů
I. stolice poslední nevyřízené partie
z t. zv. depurační akce. Tato depurační
akce jest jednak u berních úřadů a
jednak u fin. úřadů 2. stolice v plném
proudu a lze doufati, že bude koncem roku 1928 v celku hotova.
Zároveň bylo pokračováno v provádění
srážky daně důchodové ze služebních
požitků. Toto provádění, zahájené
na podzim 1927, vplynulo nyní pro překonání
přirozených počátečních
potíží, jež se zdály v prvních
dobách provádění srážky
znanými, do klidných vod. Rokem 1928 zahájeno
vyměřování přímých
daní podle zákona č. 76 Sb. z. a n. o přímých
daních, což vyžadovalo v prvních měsících
provedení rozsáhlých předběžných
prací, jako, vydání nových tiskopisů,
založení katastrů poplatníků
jednotlivých daní, stanovení pomůcek
pro ukládání daní daňovými
komisemi, provedení jmenování těchto
komisí a vydání celé řady prováděcích
výnosů. Kromě toho vydán r. 1928 knižně
definitivní "Návod k provádění
srážky daně důchodové se služebních
požitků zaměstnanců státních
úřadů, podniků a ustavit obsáhlé
"Klíče k výpočtu daně
důchodové a všeobecné daně výdělkové",
a "Návod k účtování daní
a přirážek u berních úřadů
v roce 1928". Pro účely úřadů
finančních vdány "Návody k účetnímu
provádění daně důchodové
a všeobecné daně výdělkové,
zvláštní daně výdělkové,
daně domovní, daně rentové, daně
z tantiem a daně z vyššího služného",
a pro poplatníky berní knížky a formuláře
výpisů z daňového účtu.
Výnos daní nepřímých (spotřebních
i obchodových) se vyvíjel příznivě,
poněvadž jsou tyto daně i v časově
úzké souvislosti s hospodářskou konjunkturou.
Pracuje se o kodifikaci všeobecných norem upravujících
nepřímé daně, jakož i o kodifikaci
materielního trestního práva důchodkového,
kdežto řízení trestní důchodkové
má býti vyřízeno v souvislosti s obecním
trestním řádem. Finanční správa
předložila poradnímu sboru pro otázky
hospodářské a zúčastněným
korporacím osnovu zákona o hospodářství
lihovém, která však nebyla doposud Poradním
sborem vyřízena. Vyhláškou ze srpna
1928 byla nově upravena kvota výrobní mezi
lihovary hospodářskými a mezi lihovary průmyslovými
na 72:28.
V oboru státních poplatků vydán
zákon o směnečném poplatku (č.
48/28 Sb. z. a n.) a novela k předpisům o ekvivalentu
na Slovensku a Podkarpatské Rusi s příslušným
decennálním nařízením, dále
spolupracováno na zákonu, kterým se věnování
na oslavu 10letého trvání republiky osvobozují
od poplatků a daně z obohacení, daně
důchodové a výdělkové a na
osnově zákona o vrácení daně
z obratu, daně přepychové a daně dopravní
pro ohrožený průmysl vývozní.
V ministerstvu financí je dohotoven referentský
návrh kodifikace poplatků, který bude v nejbližší
době předmětem komisionelního řízení
za účasti externích spolupracovníků,
takže lze se nadíti, že i kodifikace tohoto velmi
důležitého oboru finančního práva
bude do roka připravena k parlamentnímu projednání.
Výnos cel souvisí úzce se stavem a vývojem
mezinárodního obchodu a zvýšený
vývoz z poslední doby byl, jak je přirozeno,
provázen též zvýšeným dovozem
a celním příjmem. Dnem 1. ledna 1928 došlo
ku pronikavé změně v čsl. celním
právu, neboť tímto dnem nabyl účinnosti
nový celní zákon ze dne 14. července
1927, č. 114 Sb. z. a n. K tomuto zákonu vypracovalo
ministerstvo financí rozsáhlé prováděcí
nařízení (vládní nařízení
ze dne 13. prosince 1927, č. 168 Sb. z. a n.), jakož
i rozsáhlý návod k prováděcímu
nařízení, vydaný vynesením
ministerstva financí ze dne 24. ledna 1928, č. Věstníku
B 8/1928. Dále spolupůsobilo ministerstvo financí
při vydávání nařízení
o změnách celního sazebníku a. při
uzavírání obchodních smluv.
Do agendy ministerstva financí záleží
konečně spolupůsobení při všech
normativních i administrativních zákrocích
personálních, jichž bylo pochopitelně
v důsledku nových zákonů platových,
zákona kongruového a postátnění
nových okresních a župních úředníků
velmi mnoho.
V roce 1928 byla provedena nová úprava platů
staropensistů.
V návrhu rozpočtu na rok 1929 se preliminují výdaje ministerstva financí (kapitola 21.)
částkou | 555.6 mil. Kč |
přirovnají-li se tyto výdaje k rozpočtu za rok 1928, kdež preliminovány byly částkou | 534.5 mil. Kč, |
objeví se v roce 1929 větší náklad o | 21.1 mil. Kč. |
Na něm participují osobní výdaje částkou | 14.2 mil. Kč |
a věcné výdaje | 6.9 mil. Kč. |
Osobní výdaje byly proti roku 1928 zvýšeny o 14.2 mil. Kč |
v důsledku
automatického postupu do vyšších stupňů
služného, dále povýšením
finančních zaměstnanců a konečně
provedením katastrálního zákona.
Zvýšení věcných výdajů
odůvodňuje se jednak zvýšením
úvěrů na potření nejnutnějšího
slušného nábytku při stěhování
úřadů do nových vlastních budov,
jednak prováděním katastrálního
zákona.
Příjmy ministerstva financí preliminují se v rozpočtu na rok 1929
částkou | 7505.5 mil. Kč, |
kdežto na rok 1928 bylo preliminováno | 7441.8 mil. Kč. |
Preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1929 více o | 63.7 mil. Kč. |
Jako v rozpočtu na rok 1928 jevil se rapidní pokles
na přímých daních, tak i v očekávaném
výnosu rozpočtu na rok 1929 v tit. 3., § 1
v přímých daních počítá
se s dalším poklesem, hlavně ovšem u válečné
daně, kdež snížení činí
11.2 mil. Kč.
Významným je i snížení o 8.5
mil. Kč u zvláštní daně výdělkové
a o 4.8 mil. Kč u všeobecné daně výdělkové.
Další pokles, jevící se na nedoplatcích
domovní daně třídní o 0.7 mil.
Kč a domovní daně činžovní
o 3 mil. Kč a na dani pozemkové o 1.6 mil. Kč
je více než vyrovnán očekávaným
zvýšením na dani rentové o 3'8 a na
dani z tantiem a 4 mil. Kč.
Se značným poklesem pro státní pokladnu
počítá se i u daně z obratu a přepychové,
kdež snížení činí skoro
49 mil. Kč.
Celkový očekávaný výnos u spotřebních
daní zůstává skoro na stejné
výši - vykazuje totiž jen nepatrné zvýšení
proti rozpočtu na rok 1928 o 2 mil. Kč - ač
u daně z lihu na položce 1. béře se
v úvahu snížení 10.5 mil. Kč
a u daně z uhlí snížení dalších
10 mil. Kč; snížení toto bylo však
paralysováno mimo jiné menší diference
očekávaným zvýšením u
všeobecné daně nápojové o 156
mil. Kč a u daně z cukru o 6 mil. Kč.
V celku dlužno konstatovati, že pokles příjmů,
jenž v rozpočtu na rok 1929 činí u daní
přímých proti rozpočtu na rok 1928
23 mil. Kč, u daně z obratu a přepychové
49 mil. Kč a u monopolů 1 mil. Kč, úhrnem
tedy 73 mil. Kč, je vyrovnán očekávaným
vzestupem příjmů u cel o 69 mil. Kč,
u daní spotřebních o 2 mil. Kč a zvýšeným
příjmem v titulu 2. "Podřízené
úřady a orgány" rovněž o
2 mil. Kč, takže možno říci; že
očekávaným zvýšením příjmů
u poplatků v § 5 o 63.7 mil. Kč způsoben
je právě zvýšený výnos
rozpočtu na rok 1929 v kapitole 21.
V příloze podává se přehled
kursů našich státních půjček
za první tři čtvrtletí roku 1927 a
aby se docílilo souvislosti s předešlým
obdobným výkazem (viz vládní návrh
finančního zákona pro rok 1928, str. 349,
připojuje se též výkaz kursů
těchže půjček za poslední čtvrtletí
roku 1927.
Z tohoto přehledu jest zřejmo, že přes
poněkud nepříznivější
tvářnost peněžního trhu, jak
se a tom zmiňuje shora stať o činnosti ministerstva
financí v oboru peněžnictví a úvěrnictví,
slibný kursový vývoj státních
půjček, zaznamenaný v roce 1927, se nezvrátil,
nýbrž jen dočasně zastavil.