58,295.000 | 99,686.000 | 157,981.000 | Leden 1928 | 423.942 | 40,431.265 | 40,855.207 | |
303,892.000 | 231,403.000 | 535,295.000 | Únor | 426.623 | 46,528,814 | 46,955.437 | |
613,130.000 | 792,786.000 | 1.405,916.000 | Březen | 282.875 | 41,909.498 | 42,192.373 | |
360,761.000 | 1.091,124.000 | 1.451,885.000 | Duben | 406.115 | 38,321.861 | 38,727.976 | |
78,260.000 | 782.956.000 | 861,216.000 | Květen | 347.700 | 36,819.855 | 37,167.555 | |
26,740.739 | 634,231.305 | 660,972.044 | Červen | 305.377 | 85,626.879 | 35,932.256 | |
14,576.407 | 618,934.482 | 633,510.889 | Červenec | 303.730 | 30,883.563 | 31,187.293 | |
6,840.408 | 554,642.295 | 561,482.703 | Úhrnem | 2,496.362 | 270,521.735 | 273,018.097 | |
1.462,495.554 | 4.805,763.082 | 6.268,258.636 | Od počátku do konce roku 1927. | 1.462,495.554 | 4.805,763.082 | 6.268,258.636 | |
Dohromady | 1.464,991.916 | 5.076,284.817 | 6.541,276.733 |
Výdaje se preliminují v návrhu rozpočtu
na rok 1929 částkou 2.5648 mil. Kč, kdežto
v rozpočtu na rok 1928 byly preliminovány částkou
2.774.4 mil. Kč; je tedy rozpočet na rok 1929 u
této kapitoly nižší o 209.6 mil. Kč.
Toto snížení způsobena je v prvé
řadě tím, že příspěvek
státní správy na úhradu státního
dluhu v titulu 1., § 1. vykazuje pokles skoro o 145 mil.
Kč, a že potřeba. na vyrovnání
případných diferencí, jež vzejdou
z konečného provedení platebních zákonů
zařaděná v rozpočtu na rok 1928 v
tit. 12. všeobecné pokladní správy částkou
25 mil. Kč pro rok 1929 z ní mizí, poněvadž
podle své příslušnosti byla rozvržena
po jednotlivých resortech.
Pokles jeví se dále mimo jiné drobnější
diference v tit. 6., § 1. "náhrada ztrát
vzniklých převzetím státní
garancie za dovoz minerálních olejů podle
vládního nařízení ze dne 27.
ledna 1921 č. 31 Sb. z. a n." o 9 mil. Kč,
v § 2. téhož titulu "závazky z převzatých
záruk" o 1.5 mil. Kč, v tit. 8., § 5.
"půjčka městu Českému
Těšínu" o 1.1 mil. Kč, v tit. 8.,
§ 6. "zápůjčky na podporu kooperativní
činnosti hospodářských sdružení
státních zaměstnanců o 0.9 mil. Kč.
Charakteristickým je pokles o 15.1 mil. Kč v tit.
9, § 2. "úroky a výlohy z přechodných
úvěrů".
Pro příště odpadá potřeba
preliminovaná v tit. 7., § 4. "náhrada
za věci movité, které jest podle zákona
ze dne 20. prosince 1921, č. 504 Sb. z. a n. vrátiti
oprávněným státům" částkou
250.000 Kč a úvěr preliminovaný v
tit. 8., § 4. jako "příspěvek státu
společnosti pro vydržování vědeckých
ústavů pivovarských v Praze" částkou
500.000 Kč.
Snížení výdajů v tit. 9.; §
4. "výdaje na účet státního
podílu z přebytku důchodkových pokut"
o 2.5 mil. Kč jeví se sice snížením
pro rozpočet; způsobeno je však tím,
že ministerstvem financí bylo nově upraveno
rozdělení čistého přebytku
důchodkových pokut a v souvislosti s tím,
bylo nutno z důvodu equity upraviti i výdaje.
Pouze ciferný pokles jeví se v tit. 10: "Národní
bance na splácení, přechodného státovkového
dluhu" částkou 25 mil. Kč, kterážto
potřeba zařaděna jest nyní v celkovém
úvěru v tit. 1., § 1. "příspěvek
státní správy na úhradu státního
dluhu", dále v tit. 11 "vyšší
náklad na odpočivné a zaopatřovací
platy učitelů škol národních
a jich pozůstalých podle zákona ze dne 22.
prosince 1924 č. 287 Sb. z. a n." částkou
16.5 mil. Kč, poněvadž zvýšen byl
příděl na zálohy pro krytí
učitelských platů o 100 mil. Kč a
s druhé strany poněvadž potřebu tuto
nelze ani přesně vyčísliti; konečně
ciferným poklesem jest i úvěr 0.3 mil. Kč
zařaděný v tit. 9., "náklady
spojené s prováděním zákona
o potulných cikánech ze dne 14. července
1927 č. 117 Sb. z. a n. v rozpočtu na r. 1928, jenž
byl v rozpočtu na rok 1929 přesunut dle své
příslušnosti do rozpočtu ministerstva
sociální péče.
Podotýká se, že u srovnání s
položkou v tit. 11 "vyšší náklad
na odpočivné a zaopatřovací platy
učitelů škol národních a jich
pozůstalých podle zákona ze dne 22. prosince
1924 č. 287 Sb. z. a n. pokles, který se jeví
v tit. 2 § 2. "refundace vyššího nákladu
odpočivných a zaopatřovacích platů
podle zákona ze dne 22. prosince 1924 čís.
287 Sb. z. a n. o 4.5 mil. Kč a 0.3 mil. Kč je skutečným
poklesem v důsledku nižšího počtu
percipientů.
Naproti tomu citelným je vzestup výdajů v
tit. 2., § 5, 0 35'6 mil. Kč, v důsledku zvýšení
příspěvku z dopravních daní
československým státním drahám
na investice z 20 na 25%, nehledě již ke zvýšení
o 3.2 mil. Kč v tit. 2. § 1., "úroky z
přechodných přebytků, jež odvedly
státní podniky ústřední státní
pokladně ve správním roce po srážce
úroků z poskytnutých záloh podle vlád.
nař. ze dne 25. září 1924, č.
206 Sb. z. a n.
Příjmy Všeobecné pokladní
správy v rozpočtu na rok 1929 preliminují
se částkou 1.590.9 mil. Kč. kdežto v
rozpočtu na r. 1928 byly preliminovány částkou
značně vyšší 1.656.2 mil. Kč,
takže rozpočet na rok 1929 vykazuje také v
příjmech snížení o 65.3 mil.
Kč.
Toto snížení způsobeno v prvé
řadě nižším saldem státních
podniků v tit. 1., § 1. o 44 mil. Kč; také
očekávaný výnos z "účasti
státu na prodeji zdaněného lihu" v tit.
5., § 7. vykazuje značné snížení
o 30 mil. Kč, poněvadž pro rok 1929 odpadá
splátka na přejímací cenu lihu.
Menší poklesy jeví se v titulu 1., § 2.
"splátka státních báni a hutí
na kupní cenu dolu Poruba" a to o 1.2 mil. Kč
poněvadž kupní cena za důl Poruba ponechána
podniku jako vklad státu, dále v tit. 5., §
2., "státní podíl na přebytku
důchodkových pokut" vykazuje se rovněž
snížení pro rozpočet a to o 5.2 mil.
Kč, poněvadž rozhodnutím ministerstva
financí nově upraveno rozdělení přebytku
důchodkových pokut. Konečně také
v tit. 5., § 6; preliminovaná "refundace nákladu
na vybírání dávky z majetku a přírůstku
na majetku" počítá s nižším
příjmem o 3.8 mil. Kč, poněvadž
práce spojené s vybíráním dávky
z majetku se zakončují.
Shora vyjmenovaná snížení, jež
činí úhrnem ca 90 mil. Kč, jsou poněkud
paralysována očekávaným zvýšením
výnosu v tit. 3., § 1. "správa movitého
státního majetku", kdež počítá
se se zvýšením o 15.8 mil. Kč, v tit.
4., § 1. "polovina výnosu poplatků za
povolení k dovozu minerálních olejů,
kdež vzhledem k výsledkům preliminuje se o
5.5 mil. Kč více, nově zařaděným
příjmem 1.6 mil. Kč v tit. 4., § 2.,
"náhrada rafinerií minerálních
olejů za směnky zaplacené zálohově
státem" a zvýšeným příjmem
o 1.4 mil; Kč v tit. 5., § 13. "jiné příjmy".
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad sestavil v roce 1927 státní závěrečný
účet dne 12. září a předložil
jej Národnímu shromáždění
dne 30. září, takže mohl býti
rozdán tiskem členům Národního
shromáždění již při projednávání
rozpočtu na rok 1928. Tím byla zákonná
lhůta ku předložení státní
závěrky zkrácena na polovinu a dána
možnost, aby při parlamentním projednávání
rozpočtu byly na základě přesných
dat posouzeny výsledky státního hospodaření
za nejbližší uplynulé správní
období a odhady pro období příští.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad doufá, že bude s to i nadále
dodržovati tuto lhůtu při předkládání
státního závěrečného
účtu Národnímu shromáždění.
Zároveň se státním závěrečným
účtem předložil nejvyšší
účetní kontrolní úřad
parlamentu i výsledky hospodaření za první
pololetí roku 1927, sestavené podle výkazů
o měsíční poukázané
náležitosti výdajové, jichž vyhotovování
u poukazovacích úřadů zavedl od 1.
ledna 1927.
Z jednotlivých oborů působnosti nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
(zákon čís. 175/1919) se uvádí:
V roce 1927 projednal nejvyšší účetní
kontrolní úřad podle §u 7. zákona
175/1919 celkem 435 přesunů v úhrnné
výši 202.4 milionů Kč, z toho za první
pololetí pouze 41 přesun v úhrnné
výši 9.7 milionu Kč. 7 poměru k přesunům
za rok 1926 bylo sice přesunů na počet více,
avšak ve značně menší celkové
částce (v roce 1926 bylo projednáno celkem
408 přesunů s částkou 342 milionů
Kč). Omezení přesunů na rámec
kapitoly, stanovené poprvé finančním
zákonem na r. 1927, nesetkalo se v praxi s takovými
potížemi, jak se původně očekávalo;
naopak se ukázalo, že toto opatření
je účelné, ježto poukazovací
úřady zařídily svoje potřeby
podle výše úvěru, pro ně rozpočtem
schváleného.
V oboru kontroly státního dluhu pozůstává
činnost nejvyššího účetního
kontrolního úřadu v posuzování
osnov zákonů, sledujících emisi státních
dluhopisů, účelu a podmínek těchto
emisí, dále ve zkoumání toho, byly-li
zákonem povalené emise provedeny v rámci
zákona, v udělení souhlasu s emisí
kontrasignováním dluhopisů, dále ve
sledování provedených emisí, zejména
pokud jde o splnění zákonných podmínek,
stanovených vládními nařízeními,
resp. zvláštními instrukcemi; nejvyšší
účetní kontrolní úřad
dozírá na vydávání titrů,
maje spoluzávěru, zjišťuje výsledky
emisí, jich upotřebení a zajištění
evidence vydaných dluhopisů a vzniklého dluhu
i jeho správy.
Kompetence nejvyššího účetního
kontrolního úřadu podle zák. čís.
175/1919 a podle §u 1. zák. čís. 309/1920
o dávce z majetku, zůstává nezměněna.
V r. 1928 vykonal nejvyšší účetní
kontrolní úřad obvyklé dohlídky
v oboru dávky z majetku u všech zemských finančních
úřadů a v účtárnách
1. a 3. ministerstva financí. Mimo to kontrasignoval disposice
výtěžkem dávky při poukazování
náhrad paušalovaného a vyúčtovatelného
nákladu na vybírání dávky z
majetku a při realisaci výplat podle vládního
nařízení čís. 3l9/22 a novely
k zákonu o dávce čís. 6 ai 1924. Ve
smyslu §u 1. zákona čís. 309/1920 padává
pololetně zvláštní komisi Národního
shromáždění zprávu o výtěžku
dávky, jeho použití a případných
dalších opatřeních.
V roce 1928 bylo pokračováno ve vyrovnání
závazků z likvidace komise pro zahraniční
obchod, meziministerské komise pro věcnou demobilisaci,
komise lnářské a pro hospodaření
zápalkami, pak ústředny kovů, takže
z větších komisí zbývají
již jen komise cukerní a komise lihová, jichž
likvidace pro některé nevyřízené
spory majetkové nemůže býti ukončena.
Vyhotovování měsíčních
pokladních výkazů, z nichž sestavuje
nejvyšší účetní kontrolní
úřad každý měsíc přehled
o celkových obratech pokladních hospodářství
působivého i nepůsobivého a o stavech
pokladních hotovostí, vžilo se již u administrativních
úřadů úplně. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
podává pravidelně Národnímu
shromáždění měsíční
výkazy výsledků pokladního hospodářství
nejpozději do 10tého dne následujícího
druhého měsíce.
Měsíční výkazy o poukázaných
náležitostech výdajových, které,
jak svrchu zmíněno, zavedl nejvyšší
účetní kontrolní úřad
počínajíc od 1. ledna 1927, dávají
mu možnost zkoumati podrobně stránku úhradovou
při projednávání přesunů
a. poskytují mu přehled o zatížení
celoročního úvěru k poslednímu
dni každého měsíce. Výkazů
těchto používá také ministerstvo
financí ku sledování hospodaření
podle finančního zákona, k posuzování
přesunů i rozpočtových návrhů.
Na 2ákladě těchto výkazů podává
nejvyšší účetní kontrolní
úřad Národnímu shromáždění
též již svrchu zmíněné pololetní
přehledy.
Prováděje dohlídky podle §u 6., resp.
§u ., zákona ze dne 20. března 1919, čís.
175 Sb. z. a n., u státních úřadů,
ústavů, podniků, fondů, zařízení
státem dotovaných nebo podporovaných, vykonal
nejvyšší účetní kontrolní
úřad od svého založení do konce
prvého pololetí roku 1928 - 662 dohlídky,
z nichž v roce 1927 - 114 dohlídek a v I. pololetí
roku 1928 - dohlídek. Mezi 114 dohlídkami v roce
1927 bylo rozsáhlých dohlídek, trvajících
déle než 2 týdny, 25, déle než
týden 56; úhrnem vyžadovaly 1197 pracovních
dnů. Výkazy o vykonaných dohlídkách
předkládá nejvyšší účetní
kontrolní úřad pololetně Národnímu
shromáždění. Dohlídková
činnost je poněkud omezována nedostačujícími
prostředky finančními a personálními,
poněvadž valná část dohlídek
musí býti prováděna mimo Prahu, čímž
vznikají cestovní náklady. Na rok 1929 byla
položka na výdaje cestovní se zřetelem
k stále stoupající potřebě
dohlídek zvýšena o 40.000 Kč. Dohlídkami
jest zaměstnáno úřednictvo zvlášť
k tomu určené, stále pohotové a doplňováno
podle potřeby pro ten který obor úředníky
z oddělení odborných.
V dohodě s ministerstvem vnitra a financí zřídil
nejvyšší účetní kontrolní
úřad v roce 1926 komisi pro zkoušení
účetních závěrek zemských
fondů za spoluúčasti delegátů
těchto resortů. Tato komise zahájila činnost
počátkem prosince 1926. V roce 1927 vykonala dvě
velmi rozsáhlé dohlídky u zemské správní
komise pro Slezsko v Opavě a v I. pololetí roku
1928 provedla dohlídku u moravského zemského
výboru v Brně. Výsledek prací této
komise spočívá vedle uvedených již
dohlídek v přezkoušení účetních
závěrek zemského slezského a domestikálního
fondu za léta 1918-1926 a v roce 1928 do konce I. pololetí
přezkoušeny byly účetní závěrky
zemského fondu moravského za léta 1918-1920.
V důsledku zákona ze dne 14. července 1928,
čís. 123 Sb. z. a n., o organisaci politické
správy spolupůsobí tato komise spolu s příslušnými
orgány nejvyššího účetního
kontrolního úřadu také při
organisačních a legislativních opatřeních,
směřujících k provedení cit.
zákona, zejména při vydávání
účetních předpisů pro zemské
a okresní úřady a p. Na druhé pololetí
1928 jest proponováno ještě přezkoušení
účetních závěrek moravského
zemského fondu za léta 1921-1927, českého
zemského fondu za léta 1918-1920 a zemského
slezského a domestikálního fondu za rok 1927,
jakož i přezkoušení hospodaření
podniku zemské slezské dráhy až do doby
běžné. S tím spojeno bude provedení
řady potřebných dohlídek.
Podrobnosti hospodaření státního zkoušel
nejvyšší účetní kontrolní
úřad mimo činnost dohlídkovou také
zkoumáním účetních dokladů
podle § 6. zákona čís. 175/1919 u některých
odvětví státní správy.
U státních podniků bylo pokračováno
v zavádění účtování
podle zásad obchodních a jednáno s ministerstvem
financí o nejvhodnějším způsobu
sestavování rozpočtu a účetních
závěrek, zejména pokud jde o účtování
státního jmění podnikům svěřeného,
o přesnou evidenci jeho změn, jakož i o vyúčtování
dalších vkladů ve způsobu rozmnožování
investicí podnikových. Také pracoval nejvyšší
účetní kontrolní úřad
k tomu, aby hospodářské výsledky podniků
se vykazovaly podle jednotlivých druhů jejich činnosti.
V tomto směru dlužno zejména uvésti
úpravu rozpočtu podniku Státní lesy
a statky.
Konečná úprava způsobu účtování
u podniků souvisí ovšem s všeobecnou zákonnou
úpravou finančního hospodaření
státního, na níž nejvyšší
účetní kontrolní úřad
pracuje spolu s ministerstvem financí.
Rozpočet nejvyššího účetního
kontrolního úřadu činí pro
rok 1929 5,424.458 Kč a jest proti rozpočtu na rok
1928 vyšší o 245.204 Kč. Ve zvýšení
tom jest 40.000 Kč v položce "Cestovné
a stravné"; ostatek připadá na měny
platů pragmatikálních zaměstnanců
podle platového zákona.