Českoslovenští státní příslušníci
v Německu mají nárok na podporu v nezaměstnanosti
podle německého zákona o pojištění
pro případ nezaměstnanosti ze dne 16. července
1927 a naopak říšskoněmečtí
státní příslušníci v Československé
republice mají nárok na státní příspěvek
k podpoře nezaměstnaných podle československého
zákona ze dne 19. července 1921, č. 267 Sb.
z. a n.
Se strany našeho státu byl opětně učiněn
německé vládě návrh, aby osoby,
které bydlí v pohraničních obvodech
Československé republiky a pracují v Německu,
byly osvobozeny od placení pojistných premií
na pojištění pro případ nezaměstnanosti,
ježto nemohou býti účastny výhod
tohoto pojištění, avšak dosud bezvýsledně.
V Praze, dne 1. listopadu 1928.
V interpelaci nejsou uvedeny a konaným šetřením
také nebyly zjištěny konkrétní
případy, které by mohly odůvodňovati
výtku, že okresní správa politická
v Karlových Varech trestní oznámení
učiněná na místní stavební
podnikatele pro porušování osmihodinné
pracovní doby, vyřizovala opozděně.
Podle výsledku provedeného šetření
bylo v době od června 1927 do července 1928
podána na 7 podnikatelů tolikéž trestních
oznámení, z nichž 5 skončilo potrestáním
pokutami a 2 případy nemohly býti dosud vyřízeny,
ježto vývody obviněných vyžadují
dalšího šetření. Při tom
sluší míti na paměti, že zjišťování
přestupků jest tu proto obtížnější
a vyžaduje delší doby, ježto podkladem pro
zkoumání překročení pracovní
doby jest u živností stavebních období
čtyřnedělní.
V Praze, dne 1. listopadu 1928.
O případu v interpelaci uvedeném učinil
již prohlášení ministr vnitra ve schůzi
rozpočtového výboru poslanecké sněmovny
dne 4. října 1928. Jak z tohoto prohlášení
patrno, bylo klidné obyvatelstva obci Boroňavě
drahnou dobu soustavně znepokojováno evidentně
místními pachateli a ohrožováno na svém
majetku a své osobní bezpečnosti. Dálo
se tak zpravidla za noci, kdy zjištění pachatelů
bývá samo o sobě ztíženo a mimo
to poškození ze strachu před pomstou zdráhali
se obyčejně učiniti trestní oznámení
nebo udati podrobnosti nutné ke zjištění
pachatelů a proti těmto svědčiti.
Je proto pochopitelno, že snaha policejního komisařství
zjednati v Boroňavě nápravu setkávala
se s neobyčejnými potížemi, ač
policejní komisařství zřídilo
v Boroňavě stálou strážnici,
často provádělo v Boroňavě
bezpečnostní pochůzky a pečlivě
a svědomitě vyšetřovalo veškeré
trestní případy, o kterých zvědělo.
Správce policejního komisařství v
Hustu z vlastní iniciativy vyslal dne 8. září
1928 večer do Boroňavy oddíl stráže
bezpečnosti v počtu 18 mužů s rozkazem,
aby provedena byla v obci náhlá bezpečnostní
pochůzka. Pro domněnku v interpelacích vyslovenou,
že jednalo se o trestní expedici nebo dokonce o pokus
zastrašiti obyvatelstvo z důvodů politických,
není podkladu.
Hned, jak se vyskytly zprávy, obdobné tvrzení
obsaženým v interpelaci, že totiž při
této bezpečnostní pochůzce bylo několik
osob bezdůvodně policejními orgány
ztýráno, byli na telef. příkaz ministerstva
vnitra vysláni na místo k vyšetření
případu dva zkušení konceptní
úředníci zemského úřadu
v Užhorodu. Když pak na některých osobách,
obvinivších policejní orgány u této
vy šetřující komise výše
zmíněného přehmatu, byly skutečně
shledány stopy po zranění, bylo v šetření
pokračováno podle jeho výsledku učinilo
pak polic. ředitelství v Užhorodu u stát.
zastupitelství v Hustu trestní oznámení
proti 8 členům sboru bezpečnostní
stráže policejního komisařství
v Hustu, které při vyšetřování
označily zraněné osoby jako původce
svého ztýrání. Na základě
tohoto trestního oznámení zavedlo státní
zastupitelství v Hustu proti obviněným policejním
orgánům přípravné vyšetřování
podle §u 473 a 301 uh. tr. z., které není dosud
skončeno a od jehož výsledku též
zavisí, dojaké míry bude nutno proti dotyčným
policejním orgánům postupovati dále
disciplinárně. Nelze se proto toho času o
případu blíže vyjádřiti,
aby výsledku zavedeného trestního řízení
a výsledku disciplinárního řízení
se nepředbíhalo.
Příslušné úřady za žádných
okolností netrpí přehmaty podřízených
orgánů a při důvodném podezření
z nějaké nezákonnosti tohoto druhu učiní
vždy potřebné služební opatření.
Vzhledem k uvedeným okolnostem není zatím
důvodu k nějakému dalšímu opatření.
V Praze dne 25. ledna 1929.
Vláda poukazuje na odpověď danou na interpelaci
poslance inž. Nečase a soudruhů (tisk 1978/XIII.)
v téže věci.
V Praze dne 25. ledna 1929.
Vláda nemůže z prejudicielních důvodů
poskytovati drahotní výpomoci státním
zaměstnancům z podnětu výstav, sjezdů
a podobných podniků.
Pokud jde o jubilejní výstavu soudobé kultury
v Brně, dlužno konstatovati, že se podařilo
příslušným úřadům
s úspěchem čeliti po dobu výstavy
podstatnému, i pro státní zaměstnance
tíživému zdražování životních
potřeb.
V Praze dne 22. prosince 1928.
Obec Čtyři Dvory u Čes. Budějovic
byla zařaděna do skupiny míst B činovného
vládním nařízením ze dne 14.
září 1928, čís. 163 Sb. z.
a n.
V Praze dne 21. prosince 1928.
Vyšetřené škod, způsobených
zemědělcům krupobitím na Podkarpatské
Rusi, provedeno bylo urychleně podle § 7 a následujícího
vládního nařízení čís.
75/1928 Sb. z. a n. okresními úřady za spolupůsobení
místních a okrasních komisí.
Na základě předložených o tom
elaborátů byl povolen zemědělským
referátem Zemského úřadu v Užhorodě
jako správou fondového jmění podpůrného,
určeného k udělování podpor
zemědělcům, postiženým živelními
pohromami, z tohoto fondu až dosud na osivovou akci v okrese
užhorodském obnos 78.100 Kč, v okrese mukačevském
obnos 70.000 Kč a v ostatních okresích 143.000
Kč.
V Praze dne 20. listopadu 1928.
Čo slovenské dobytkárske družstvo v
Košiciach jestvuje, nebol tu známky, a policajnému
riaditeľstvu oznámený ani jediný pripad
volakej nedovolenej mäsovej manipulácie zo strany
družstva. Toto naopak požieva u obecenstva bez rozdielu
národnosti tej nejlepšej povesti.
Policajné riaditeľstvo v Košiciach nemalo preto
dosiaľ vôbec príležitosti proti družstvu
pre volaké nezákonnosti zakročovať,
tím menem je favorizovať, lebo mu dokonca napomáhať.
Čo sa týka prípadu zomrelého vojáka,
jedná sa o istého Viléma Rud. Waltera, vojína
proviantného divisného skladu čís.
11 v Košiciach, ktorý zomrel dňa 7. februára
1927 v diviznej nemocnici. Najprv jestvovalo podozrenie, že
menovaný zomrel následkom otravy po požití
udeniny, kúpenej u nezisteného obchodníka
v predajnom stánku na Legionárskom námestí,
súdnou pitvou ihned prevedenou a prezkúmaním
žaludku ústavom pre súdne lékárstvo
v Prahe, kam bol žaludok zomrelého vojína zaslaný,
bolo však nad veškerú pochybnosť zistené,
že dotyčný vojín zomrel otravou po požití
sviňobrodskej zeleni, ktorú podľa všeho
užieval ako vlastného lieku proti nemoci, na ktorú
trpel. Dokazom toho sú spisy voj. prokurátora v
Košiciach čís. 0 96/27 a štátného
zastupiteľstva v Košiciach, čís. St. 675/27,
ktoré na koniec dňa 10. októbra 1927 pokračovanie
vo veci zastavilo.
Ján Sedlarik, ktorý bol u družstva po dobu
niekoľko rokov ako nádenník zamestnaný
a ktorý bol pre rozne nepríjemnosti prepustený,
podal proti družstvu žalobu na zaplatenie čiastky
Kč 21.000 ako náhrady za údajnú práce
pres čas po celú dobu svojej služby. Žaloba
ta bola však ak u okresného súdu v Košiciach
v I. inštanci pod čís. C.-IV-1375/27, tak aj
u sedrie v Košiciach v II. inštancii pod čís.
C-V-1331/27 zamietnutá.
Teprve po prehranom sporu pokusil sa Dr. Michliček spoločne
so Sedlarikom o vydieračstvo na úradníkoch
družstva Rud. Noskovi a Jos. Kubovcovi, načo družstvo
podalo policajnému riadieľstvu na oba menované
trestné oznámenie. Rozsah trestnej činnosti
dra Michalička a Sedlarika je zjavný z obžaloby
štátného zastupitľstva v Košiciach,
která je proti obidvom menovaným podaná pre
zločin vydieračstva.
Že štátne zastupiteľstvo podalo proti menovaným
túto žalobu, naproti tomu proti družstvu žiadne
stopovanie nenariadilo, je dalším dôkazom pre
to, že material, který Sedlarik a Dr. Michaliček
sniesli, neposkytoval žiadnej možnosti k zavedenie stopovania
proti družstvu.
Ako bolo u sedrie v Košiciach zistené, nemôže
byť žaloba Dru Michaličkovi, ktorý pred
niekoľko mesiacami z Košíc neznámo kazm
zmiznul, doručená a bude museť byť na
neho vydaný zatýkač.
Naprosto vymyšlené je, že niektorý policajný
úradník obdržal od riaditeľa družstva
Noska voľaký balík.
Dr. Michaliček bol pristihnutý in flagranti keď
mal práve ukončeť svoje vydieračstvo
na Noskovi a to pred svojim bytom na Hlavnej ulici čís.
108, kde aj orgánmi polic. riaditeľstva bol zatčený.
Záležitosť se vyšetřovala u policajného
riediteľstva a nie v kancelárii družstva.
Policajný koncipista Camil Taussig je trvale od doby niekoľko
rokov zadelený pri policajnom priestupkovom súde
a s vyšetrením prípadu Dra Michalička
a Sedlarika nemali nič spoločného, ako vôbec
aj v iných prípadoch nemá so zreteľom
na svoje zadelenie s vyšetrovaním kriminálnych
vecí čo do činenia.
Policajní zamestnanci poverení vyšetrovaním
veci, postupovali v medziach zákona a niet vtedy príčiny
k žiadanému opatreniu.
V Prahe dňa 4. decembra 1928.
V školskom roku 1927/28 nebolo do slovenskej triedy pri štátnej
ľudovej škole v Strede nad Bodrokom zapísané
toľko detí školou povinných, aby podľa
zákona mohla byť sriadená ďalšia
trieda. Nepravidelnosti vo vyučování v tejže
triede v uvedenom školskom roku nastaly preto, že na
zastupovanie učiteľky, ktorá mal dovolenú
pre materstvo, nemohol príslušný inšpektorát
pre mimoriadné pomery v Čope vyslať z čopského
učiteľstva náhradnú sílu, ako
to referát ministerstva školstva a národnej
osvety v Bratislave nariadil.
Poneváč v tomto školskom roku pribudlo uvedenej
triede detí, rozhodlo ministerstvo školstva a národnej
osvety, aby bola v obci sriadená samostatná štátna
jednotriedna škola s vyučovacím jazykom československým
s druhou zatýmnou triedou postupnou a aby bola tam vyslaná
druhá učiteľska síla.
V Prahe dňa 3. decembra 1928.
Dopisem berní správy v Uh. Brodě ze dne 21.
února 1928 byla vyzvána obecní rada v Luhačovicích
podle §u 302 zákona o přímých
daních č.76/1927 Sb. z. a n., aby do 8 dnů
podala seznam majitelů domů, kteří
pronajímají byty lázeňským
hostům a aby vykázala u každého výši
předepsané 10%ní obecní dávky
z přechodného ubytování cizinců.
Obec dlouho neodpovídala na tuto výzvu a ukádání
činžovní daně mělo býti
hotovo koncem března t. r. Proto byl předvolán
starosta obce, aby žádané pomůcky přinesl.
Starosta se dostavil 22. března t. r., pomůcek však
nepřinesl odvolávaje se na usnesení obecní
rady, která odepřela výzvě vyhověti.
Po upozornění na ustanovení §u 302 zák.
o př. d. poznamenal posléze, že si v berní
správa může zmocněným orgánem
sama v obecní kanceláři data opatřiti.
Několik dnů později pověřen
byl tedy úředník berní správy,
aby si potřebná data v obecní kanceláři
vypsal. Na této cestě do Luhačovic zastavil
se jmenovaný úředník u starosty v
jeho bytě, oznámil mu účel své
cesty a požádal ho (nikoliv vyzval) aby se s ním
odebral do obecní kanceláře. Starosta sdělil,
že obecním úředníkům dal
již potřebné rozkazy, upozornil však,
že obecní rada poslala zatím dopis v této
věci berní správě. Při tom
též vyslovil přání, aby nemusel
být osobně přítomen v obecní
kanceláři při vypisování dat,
nýbrž aby ho mohlo zastupovati jiný člen
obecní rady nebo úředník, což
dle §u 302, odst. 2. čit. zák. je přípustno.
Na to vyslaný úředník berní
správy z opatrnosti navrhl starostovi, aby s ním
zajel k berní správě v Uh. Brodě a
vyžádal si u přednosty úřadu
další informace. Starosta svolil, ještě
týž den dostavil se v průvodu onoho úředníka
k přednostovi berní správy, který
v rozhovoru seznal, že starosta je přesvědčen
o své povinnosti poskytnouti žádaná
data. Na to přednosta berní správy oznámil,
že výpisů o obecní dávce je nezbytně
třeba, že záležitost nesnese odkladu a
zároveň onomu úředníkovi přikázal,
aby se se starostou vrátil a výpisy za spolupůsobení
obecních úředníků si opatřil.
Po té oby zase odjeli zpět do Luhačovic;
druhý den hlásil zmocněný úředník
svému přednostovi, že obecní úředníci
jemu vydatně při výpisech pomáhali.
Starosta sám ještě před odjezdem úředníka
berní správy přišel se přesvědčiti,
zdali se mu dostalo podpory, jak to byl nařídil.
Z uvedeného jest zřejmo, že průběh
interpelované záležitosti a postup berní
správy v Uherském Brodě jeví se podle
výsledků úředního šetření
v podstatných bodech jinak než jest v interpelaci
líčeno a že tudíž nelze o nějakém
nepřípustném vymáhání
za součinnosti obce mluviti. V důsledku toho nelze
tedy v berní správě v Uh. Brodě resp.
jejímu zmocněnému orgánu činiti
po formální stránce důvodných
výtek.
Avšak i v meritu byla berní správa oprávněna
na základě ustanovení § 302 odst. 1.
i 2. cit. zák. dožadovati se součinnosti obce
ve věci sdělení zmíněné
10%ní obecní dávky. Jsou totiž starostové
obcí ve smyslu citovaného paragrafu povinni vyhověti
nezbytně nutným výzvám vyměřovacích
úřadů při správě přímých
daní, zejména oznámiti žádané
údaje podle zápisů a pomůcek obecních
úřadů nebo dokonce provésti příslušné
šetření anebo dovoliti zmocněnému
úředníku vyměřovacího
úřadu, aby nahlédl do příslušných
spisů. V konkrétním případě
bylo požadovaných pomůcek nezbytně třeba,
ježto byly za daných okolností velmi účinnou
kontrolou o správnosti údajů majitelů
domů, vedle toho šlo o data lehce zjistitelná
z vlastních zápisů obecního úřadu,
tedy bez jakéhokoli dalšího šetření,
a posléze zmocněný úředním
berní správy si data opatřil sám bezvadným
způsobem tím, že nahlédl do příslušných
obecních zápisů.
Při tom třeba ještě zdůrazniti,
že těchto dat potřeboval úřad
k vyměření daně činžovní,
jejíž výtěžek podle § 9 zákona
č. 77/1927 připadá celý obcím
resp. zvláštnímu fondu v §u 10 cit. zák.
naznačenému, takže zjištění
daňové základny dálo se nikoliv v
přímém zájmu státním,
nýbrž v zájmu obce samé. Ostatně
třeba při této příležitosti
poukázati na poskytování vzájemné
pomoci mezi úřady samosprávnými a
vyměřovacími úřady státními,
kterým podle § 329, odst. 3 zákona o přímých
daních uložena jest povinnost poskytnouti řádně
vykázaným zástupcům samosprávných
svazků možnost, aby si za příčinou
vyměření samostatných dávek
těchto svazků opatřili potřebná
data z úředně přezkoušených
přiznání k dani činžovní.
Jestliže berní správa v Uherském Brodě
vyřídila dotaz obce z 23. března 1928 stran
rozsahu povinnosti při součinosti obce bez připojení
odvolací klausule, lze to vysvětliti tím,
že příslušné výpisy byly
zatím již m¨zmocněncem berní správy
sestaveny, takže věc stala se zcela bezpředmětnou.
Pokud jde o otázku požadovaného výkazu
stavebníků nových vil, žádala
jej berní správa v Uh. Brodě pro účely
daně z obratu ve lhůtě 8midenní (nikoliv
obratem) ve smyslu výnosu ministerstva financí ze
dne 27. dubna 1923 čís. 82.360/5234 ai 1921 a to
ve formě vyplnění dotazníku pro zmíněný
účel určeného a opírajícího
se o ustanovení §u 46 zákona ze dne 12. srpna
1921, č. 321 o dani z obratu. Toto ustanovení bylo
přejato do zákona ze dne 21. prosince 1923 č.
268 Sb. z. a n. a v důsledku ustanovení § 1,
zákona ze dne 16. prosince 1926, čís. 246
Sb. z. a n. platí dosud. Podle sdělení berní
správy v Uh. Brodě byly zmíněné
výkazy vyžádány dne 17. února
1928 a došly vyplněné 8. března 1928
bez jakékoliv urgence.
V Praze dne 15. prosince 1928.