Většina úředníků, kteří
jsou přímo podřízeni ústředním
úřadům, dostává každoročně,
obyčejně k vánocům, remunerace, které
sou hrazeny z tak zvaných správních přebytků
ústředních úřadů. Podle
zákona o menšinových školách z
roku 1919 také učitelé působící
na státních menšinových školách
jsou ustanovováni přímo ministerstvem školství
a národní osvěty, tedy ústředním
úřadem a jsou tedy také jemu podléhající
státní učitelé, spadající
mezi skupiny zaměstnanců, jimž se jako oprávněným
příjemcům vyplácejí svrchu
uvedené remunerace.
Podle časopiseckých zpráv dostali takovéto
remunerace již také učitelé na menšinových
školách s českým vyučovacím
jazykem, kdežto učitelé menšinových
škol s německým jazykem vyučovacím
nedostali dosud nic. Takovéto zřejmě nespravedlivé
rozdělování remunerací nelze sloučiti
s rovností všech státních občanů
před zákonem a vrhá velmi podivné
světlo na nynější poměry.
Interpelanti táží se tedy pana ministra školství
a národní osvěty:
Jest ochoten zaříditi, aby při rozdělování
remunerací z tak zvaných správních
přebytků učitelé na německých
menšinových školách dostali stejné
remunerace jako na českých menšinových
školách?
Jest dále ochoten remunerace ze správních
přebytků přiznati také učitelům
na německých menšinových školách
ještě před uzavřením závěrečného
účtu se zpětnou platností za rok 1928?
V Praze dne 14. února 1929.
Chomutovský okresní úřad vyhláškou
ze dne 8. února 1929 rozpustil obecní správní
komisi a jmenoval vládního komisaře. Příčilo-li
se již výslovně ustanovením zákona,
že správní komise působila celý
rok, místo aby, jak to nařizuje obecní řád,
byly bývaly vypsány volby do dvou měsíců,
pak jmenování vládního komisaře
jest přímým násilím byrokracie,
zvláště když k tomuto činu vůbec
nebyl příslušný okresní úřad,
nýbrž pouze zemský úřad. Při
tom se úřad opírá o zcela malicherné
odůvodnění, jelikož ráčil
si vyložiti sobě nepříjemné usnesení
správní komise jako politickou demonstraci.
Podepsaní velice ostře protestují proti tomuto
znásilnění obecní samosprávy
a táží se pana ministra:
1. Jak ospravedlní dlouhé trvání funkčního
období správní komise a že nebyly rozepsán
volby do chomutovského obecního zastupitelstva?
2. Jak může ospravedlniti, že i tato správní
komise byla rozpuštěna a to nařízením
nepříslušného úřadu, a
že byl jmenován vládní komisař?
3. Kdy konečně zamýšlí rozepsati
volby do obecního zastupitelstva, které se již
měly dávno konati?
V Praze dne 14. února 1929.
Při projednávání osnovy zákona
o úpravě zeměměřičského
studia zaměstnával se senát i poslanecká
sněmovna N. S. zřízením techniky na
Slovensku. Kulturní výbor poslanecké sněmovny
dožadoval se - stejně jako senát - zvláště
urychleného zřízení zeměměřičského
odboru slovenské techniky.
Potíže, s nimiž se nyní na Slovensku a
Podkarpatské Rusi zápasí při provádění
zákona o pozemkovém katastru pro nedostatek potřebného
počtu kvalifikovaných zaměstnanců,
činí vybudování techniky na Slovensku
velmi aktuální. K rychlému pořízení
samého pozemkového katastru na Slovensku je třeba
asi 500 zeměměřičů vedle asi
1500 pomocných technických sil. Nadcházející
velké úkoly meliorační, komasační,
dopravní a technické všeho druhu, jež
musí státní správa na Slovensku řešiti,
nedopouštějí, aby budování vysoké
školy technické na Slovensku bylo odkládáno.
Podepsaní se proto táží:
1. Je-li vláda ochotna zařaditi do připravovaného
rozpočtu potřebnou položku na zřízení
techniky na Slovensku?
2. Je-li vláda ochotna přikročiti ihned alespoň
ke zřízení odborů techniky, naléhavě
potřebných na Slovensku, kdyby vybudování
všech odborů techniky naráželo okamžitě
na potíže?
V Praze dne 18. února 1929.
Loňského roku přijat byl parlamentem zákon
o pozemkovém katastru a jeho vedení. Prováděcí
nařízení k němu bylo vydáno
28. prosince 1928, č. 205 Sb. z. a n.
Při projednávání katastrálního
zákona byla kruhy vládními i všemi stranami
bez výjimky zdůrazněna důležitost
zákona a naléhavost jeho zvláště
na Slovensku a Podk. Rusi.
Zákonem katastrálním má býti
uskutečněna unifikace našeho zákonodárství,
týkající se našeho pozemkového
katastru a jeho správy, ruší se jím
mnoho zastaralých nařízení a patentů
a skýtá se uskutečněním zákona
možnost, sjednati nutný základ pro práce
meliorační a komasační, jakož
i opatřiti statistická data odpovídající
nové přítomné době a potřebná
při řešení zemědělských
problémů všeho druhu. Katastrální
zákon zajišťuje po stránce technické
vybudování nové trigonometrické sítě
a podrobné zaměření obcí dosud
vůbec nezaměřených. Zajišťuje
potřebné provádění evidence
změn v nových technických operátech
a udržování souhlasu katastru s pozemkovou
knihou.
Při provádění zákona naráží
se však nyní na potíže předvídané
řečníky sociálně demokratického
klubu při projednávání zákona.
Dle posledních zpráv byl v Bratislavě vypsán
konkurs na místa měřičských
úředníků při správě
pozemkového katastru. Tento konkurs vyšel však
na prázdno, neboť se nepřihlásil ani
jeden uchazeč. Tím ovšem vznikají státní
finanční správě na Slovensku velké
nesnáze, neboť nyní při pořizování
katastru bylo by možno umístiti ihned alespoň
100 sil, nutně potřebných k provádění
katastrálního zákona.
Otázka nedostatku kvalifikovaných sil při
provádění katastrálního zákona
je tedy na Slovensku přímo kritická.
Co však znamená katastrální zákon
právě pro Slovensko, ukazuje fakt, že jen necelá
třetina Slovenska má katastr v pořádku,
a to ještě ne úplném, kdežto více
než ala Slovenska má katastr jen přibližný,
neopravený a neshodující se se skutečností,
ani co do držitelů pozemků, ani co do předmětu.
Za daných poměrů bylo by vyžadovalo
vyhotovení nových operátů katastrálních
a založení vložek pozemkové knihy na Slovensku
doby 132 let.
Přímo desolátní poměry byly
po převratu na Podk. Rusi, kde dlužno dnes reambulovati
více než polovinu všech obcí a kde sice
každá obec má své pozemko-knižní
protokoly, ale většina jich je v tak ubohém
stavu, že by snad bylo lépe, jak odborníci
tvrdí, kdyby obce těchto "pozemkových
knih" vůbec neměly. Anarchií a nepořádkem
ve věcech katastru a pozemkových knih na Slovensku
a Podk. Rusi trpí především malí
lidé, kteří si nemohou pro neupravené
poměry opatřovati dlouhodobé úvěry
a stávají se proto obětí známé
lichvy. Poměry v tom směru jsou přímo
zoufalé a vyžadují bezodkladné nápravy.
Zesnulý poslanec dr. Blaho prohlásil v rozpočtové
debatě v r. 1921: "Kdo dá Slovensku nový
katastr, zreformuje majetkové poměry, ten připoutá
k sobě Slovensko, získá si nesmrtelné
jméno a upevní základy naší republiky."
Stejně důrazně dožadoval se řešení
otázky poslanec inž. dr. Botto, který podobně
jako řečníci sociálně demokratičtí
upozorňoval již při projednávání
zákona katastrálního na obtíže
spojené s jeho prováděním a důrazně
upozorňoval na nutnost rozmnožiti a náležitě
vybaviti síly potřebné k vybudování
pozemkového katastru.
Poměry zaměstnanců zeměměřičských
i kancelářských jsou však takové,
že státní správa nemůže
získati potřebných sil. Na vypsaná
místa se nikdo nehlásí a hrozí proto
nebezpečí, že uskutečnění
katastrálního zákona je ohroženo, oddáleno
a jeho provádění že zůstává
zatím na papíře.
Ježto výlohy spojené se slušnou úpravou
platových poměrů zaměstnanců
zeměměřičských i kancelářských
v příslušném odboru ministerstva financí
nejsou v žádném poměru s velkými
národohospodářskými i jinými
škodami, jimiž celá republika - zvláště
však Slovensko a Podk. Rus - trpí odkládaným
prováděním katastrálního zákona,
obracejí se podepsaní k vládě s tímto
naléhavým dotazem:
1. Je-li vláda ochotna upraviti při revisi systemisace
postavení zaměstnanců katastru tak, aby získala
pro tento obor dostatečný počet kvalifikovaných
potřebných zaměstnanců?
2. Je-li ochotna ještě před touto zamýšlenou
revisí systemisace upraviti mimořádnými
přídavky postavení zaměstnanců
tak, aby mohly býti se zdarem prováděny alespoň
nejdůležitější začáteční
základní práce?
3. Je-li vláda ochotna postarati se o výchovu potřebného
technického zeměměřičského
dorostu zřízením příslušného
odboru na technice v Košicích, jejíž vybudování
je nutné?
4. Je-li vláda ochotna pamatovati v připravovaném
rozpočtu na práce spojené s prováděním
katastrálního zákona částkou
ve výši takové, aby odpovídala účelu
zákona, a jež by zejména umožnila v budoucnosti
systematické prováděni meliorací a
komasací, které bez pozemkového katastru,
jako nepostradatelného podkladu, narážejí
na velké obtíže?
V Praze dne 17. února 1929.
Stará zkušenost, že všechny sociálně
politické zákony získávají
na ceně teprve účinným prováděním,
platí ve zvýšené míře
o ochranných ustanoveních ve prospěch dětí
a osob mladistvých. Neboť zde jde o osoby, které
ještě nejsou s to, aby si pomohly samy, jež tedy
nemohou z vlastní moci si vynutiti provádění
zákonných ustanovení. Tím naléhavěji
jest tedy zapotřebí, by stát učinil
vhodná opatření, aby jeho nařízení
byla prováděna v praxi, a tím těžší
jest odpovědnost všech příslušných
činitelů, nekonají-li plně povinnosti
v tomto směru. S tohoto hlediska dlužno i ministerstvu
sociální péče učiniti těžkou
výtku, že ještě nevydalo potřebných
prováděcích opatření k zákonu
o práci dětí (zákon ze dne 17. července
1919, č. 420 Sb. z. a n.). § 13 tohoto zákona
nařizuje, že k dozoru na práci dětí
budou ustanoveny zvláštní dozorčí
orgány, že zemská politická správa
může zříditi zvláštní
komise pro dozor na práci dětí, že ke
spolupráci dlužno přibrati organisace pro ochranu
dětí a péči o mládež,
k čemuž zevrubnější ustanovení
má vydati ministerstvo sociální péče.
Tato opatření nebyla dosud uskutečněna,
ačkoliv teprve ona by učinila zákon účinným.
Zvláště to, že nebyly ustanoveny zvláštní
dozorčí orgány, jest velký nedostatek,
jenž většinou maří dobré
úmysly zákonodárcovy. Naše živnostenská
inspekce jest na tom vůbec zle, jest příliš
málo dozorčích orgánů. Naše
staré požadavky, aby živnostenským inspektorům
byla propůjčena přiměřená
výkonná moc, aby dělníci v podnicích
byli přibíráni ke spolupráci a aby
byly ustanoveny ženské dozorčí orgány,
zůstávají prostě bez povšimnutí.
Že sama sebou nepostačitelná živnostenská
inspekce nemůže stačiti na zvláštní
úkoly, vyplývající z dozoru na práci
dětí, jest úplně přirozeno.
Jest zřejmo, že právě pro toto odvětví
sociální péče jsou nutné zvlášť
kvalifikované síly, spojující potřebnou
energii s pochopením a taktem. I úzká spolupráce
s organisacemi pro ochranu dětí a péči
o mládež jest z těchto důvodů
naléhavě potřebí.
Poněvadž ministerstvo sociální péče
dosud naprosto nevěnovalo těmto věcem nutné
pozornosti, táží se podepsaní:
Kdy zamýšlí pan ministr vydati prováděcí
opatření, o nichž se zmiňuje §
13 zákona ze dne 17. července 1919, č. 420
Sb. z. a n., a zvláště skutečně
provésti předepsané jmenování
zvláštních dozorčích orgánů?
V Praze dne 14. února 1929.
Zákon ze dne 13. července 1922, č. 236 Sb.
z. a n., předpisuje v § 5, že ve všech politických
okresích mají se zříditi okresní
zdravotní rady, a v městech se zvláštními
statuty obecní zdravotní rady. Do těchto
sborů mají býti podle zákona povoláni
členové obecních zastupitelstev, zástupci
nemocenských pojišťoven a odborových organisací
dělníků, jakož i odborníci.
Zdravotní rady jsou povolány, aby podávaly
návrhy a posudky o věcech zdravotních, zdravotně
sociálních a zdravotně humánních
a spolupůsobily při výkonu dozoru na ústavy
a zařízení těmto účelům
sloužící, dále aby při epidemiích
působily jako epidemické komise. Není zapotřebí
blíže dovozovati, že tyto sbory mohly by rozvinouti
mimořádně blahodárnou činnost,
kdyby, jak zákon předpisuje, byly bývaly
včas ustaveny.
Ale to se dosud ještě nestalo, ačkoliv nařízení
ze dne 11. ledna 1923, č. 24 Sb. z. a n., v § 10 předpisuje,
že zdravotní rady musejí býti zřízeny
do tří měsíců od vyhlášení
tohoto nařízení. Toto nařízení
vyhražuje také jednak nemocenským pojišťovnám
a odborovým organisacím právo navrhovati
členy, kteří mají býti povoláni
z jejich kruhů, jednak i okresním výborům,
pokud jde o část odborníků.
Uvedené nařízení bylo vyhlášeno
dne 12. února 1923, uplynuly tedy nikoliv tři měsíce,
nýbrž šest let, ale ministerstvo zdravotnictví
nesplnilo předpisů v něm obsažených.
Poněvadž tedy ministerstvo zdravotnictví těžce
porušilo svou povinnost, tážeme se pana ministra:
Kdy zamýšlí zříditi okresní
a obecní zdravotní rady, ustanovené §
5 zákona č. 236/22 a nařízením
č. 24/23?
V Praze dne 14. února 1929.
Dne 8. února 1929 správce chomutovského okresního
politického úřadu dr. Theodor Wagner rozpustil
obecní správní komisi, která od sloučení
měst Chomutova a Horní Vsi až do volby nového
městského zastupitelstva spravovala záležitosti
zastupitelstva. Tento násilný čin odůvodnil
okresní hejtman těmito slovy své úřední
vyhlášky:
"Němečtí národní socialisté,
komunisté a němečtí nacionálové,
tvořící většinu chomutovské
obecní správní komise, dosazené státní
správou, se domnívali, že musí demonstrovati
proti vládě státu, jelikož tyto strany
při jmenování odborníků do
chomutovského okresního zastupitelstva byly pominuty,
škrtnuvše z rozpočtu úvěr na definitivní
umístění chomutovského okresního
úřadu".
Okresní hejtman tím zneužil úřední
vyhlášky k tomu, aby vědomě a úmyslně
věc nesprávně vylíčil a vzal
ji za podnět nezákonitého činu. Obecní
správní komise shledala, že podle účinků
zákona o obecních financích jest potřebí
odmítnouti úvěr 1,250.000 Kč na nástavbu
jednoho patra na soudní budovu, aby tam byl umístěn
okresní úřad, poněvadž okresní
úřad dostal dost místností od obce
na útraty obce. Jest neslýchané, že
se okresní hejtman odvažuje vědomě nesprávně
a přímo smyšleně vykládati usnesení
autonomního sboru a že tento svůj výklad
béře za podnět k násilnému
činu úřednímu.
Když bývalý starosta dr. Storch v čísle
33 časopisu "Deutsches Volksblatt"
v Chomutově podle pravdy vylíčil důvody,
proč obecní správní komise byla rozpuštěna,
okresní hejtman dovolávaje se § 19 tiskového
zákona zaslal tomuto časopisu opravu, ve které
opakuje svá nesprávná tvrzení a svůj
smyšlený výklad o usnesení této
komice.
Postup okresního hejtmana jest také úplně
nezákonitý. Podle obecního řádu
ještě dnes platného jest okresní hejtman
povinen od rozpuštění až k ustavení
nového obecního zastupitelstva učiniti nutná
opatření v dohodě s okresním výborem.
Toho okresní hejtman neučinil, nýbrž
z vlastní moci jmenoval vládního komisaře
a dosadil ho do jeho úřadu.
Když se v neděli dne 10. t. m. konala v Chomutově
schůze lidu, na které bývalý starosta
dr. Storch měl rozčilenému obyvatelstvu bezvadně
a správně vysvětliti, proč obecní
správní komise byla rozpuštěna, okresní
hejtman dr. Wagner dal vládním zástupcem,
radou drem Hudrem schůzi předčasně
rozpustiti a chtěl dokonce, aby četníci s
nasazenými bodáky vyklidili síň. Tím
ukázal sám okresní hejtman, že se jeho
činnost musí báti úsudku veřejnosti
a skryl se za ochranu četnických bodáků.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
vnitra:
1. Je-li ochoten ihned zrušiti nezákonité a
nesprávnými tvrzeními odůvodněné
rozpuštění chomutovské obecní
správní komise a znovu ji dosaditi v její
práva?
2. Je-li ochoten zahájiti vyšetřování
proti okresnímu hejtmanovi dru Theodorovi Wagnerovi, jenž
se dopustil nezákonitého činu, a odvolati
ho z jeho nynějšího služebního
místa v Chomutově dokud vyšetřování
nebude ukončeno?
V Praze dne 14. února 1929.
Ein Grossteil der Beamten, die direkt den Zentralstellen
unterstehen, erhält alle Jahre gewöhnlich zur Weihnachtszeit
Remunerationen, die ihre Deckung in den sogenannten Gebahrungsüberschüssen
der Zentralstellen finden. Nun sind nach dem Minderheitsschulgesetz
vom Jahre 1919 auch die an den staatlichen Minderheitsschulen
wirkenden Lehrkräfte direkt vom Ministerium für Schulwesen
und Volkskultur, also von einer Zentralbehörde, bestellt
und sind somit auch ihr unterstehende staatlichen Lehrer, die
infolgedessen mit unter jene Angestelltengruppen fallen, die als
Bezugsberechtigte für die obgenannten Remunerationen in Betracht
kommen.
Nach Zeitungsmeldungen haben auch die Lehrkräfte
an den Minderheitsschulen mit tschechischer Unterrichtssprache
bereits solche Remunerationen erhalten, während die Lehrkräfte
an den Minderheitsschulen mit deutscher Unterrichtssprache bisher
leer ausgingen. Eine solche offensichtliche Ungerechtigkeit in
der Verteilung der Remunerationen ist mit der Gleichheit aller
Staatsbürger vor dem Gesetze unvereinbar und wirft auch ein
sehr eingentümliches Licht auf die herrschenden Verhältnisse.
Die Interpellanten fragen daher den Herrn Minister
für Schulwesen und Volkskultur an:
Ist er bereit zu veranlassen, dass bei Verteilung
der Remunerationen aus den sogenannten Gebahrungsüberschüssen
die Lehrkräfte an den deutschen Minderheitsschulen in derselben
Weise wie jene an den tschechischen Minderheitsschulen bedacht
werden?
Ist er weiter bereit, auch den Lehrkräften
an den deutschen Minderheitsschulen die aus den Gebahrungsüberschüssen
erfliessenden Remunerationen noch vor Abschluss der Jahresrechnungen
rückwirkend für das Jahr 1928 zuzuerkennen?
Prag, am 14.
Feber 1929.
Mit Kundmachung vom 8. Feber 1929 hat die Bezirksbehörde
in Komotau die Gemeindeverwaltungskommission aufgelöst und
einen Regierungskommissär eingesetzt. Stand es schon in ausgesprochenem
Widerspruch zu den Gesetzesbestimmungen, dass eine Verwaltungskommission
durch ein Jahr in Funktion belassen wurde, statt dass, wie die
Gemeindeordnung vorschreibt, binnen zwei Monaten die Wahlen ausgeschrieben
worden wären, so bedeutet die Einsetzung eines Regierungskommissärs
einen offenen Gewaltakt der Bürokratie, zumal zu diesem Akt
die Bezirksbehörde überhaupt nicht zuständig ist,
sondern lediglich die Landesbehörde. Dabei stützt sich
die Behörde auf eine ganz fadenscheinige Begründung,
indem sie einen ihr nicht genehmen Beschluss der Verwaltungskommission
als politische Demonstration auszulegen beliebte. Gegen diese
Vergewaltigung der Gemeindeautonomie erheben die Gefertigten den
schärfsten Protest und fragen den Herrn Minister:
1. Wie rechtfertigt er die lange Dauer der
Funktionsperiode der Verwaltungskommission und die Nichtausschreibung
von Wahlen in die Gemeindevertretung Komotau?
2. Wie kann er es rechtfertigen, dass auch
diese Verwaltungskommission und zwar durch eine Verfügung
der dazu nicht kompetenten Bezirksbehörde aufgelöst
und ein Regierungskommissär eingesetzt wurde?
3. Wann gedenkt er endlich die längst
fälligen Wahlen in die Gemeindevertretung auszuschreiben?
Prag den 14.
Februar 1929.