2033/XII původní znění

Odpověď

ministra spravedlnosti

na interpelaci poslance dra E. Schollicha a druhů

o zabavení časopisu "Deutsche Volkswehr" ve Frýdku č. 31 ze dne 4. srpna 1928 tisk 1815/VII.

Státní zastupitelství v Moravské Ostravě zabavilo č. 31 časopisu "Deutsche Volkswehr" ze 4. srpna 1928 pro obsah místa v interpelaci doslovně uvedeného, ježto v něm shledalo skutkovou podstatu přečinu podle § 18, č. 1 a 2 zákona na ochranu republiky a mělo za to, že veřejný zájem nutně žádá, aby zabavením bylo zabráněno dalšímu rozšiřování zprávy.

Soud zabavení potvrdil a tím uznal, že postup státního zastupitelství proti časopisu odůvodněn byl zákonem. Bylo-li zabavení i po rozhodnutí soudu považováno za křivdu, bylo věcí těch, kdož jím cítili se dotčeni, aby použitím opravných prostředků přivodili možnost přezkoumání rozhodnutí soudu na podkladě námitek, jež by uvedli. To se však nestalo.

Ministerstvo národní obrany dalo věc po podání interpelace vyšetřiti a zjistilo, že tvrzení článku nezakládají se na pravdě.

Za tohoto stavu věci nemám zákonného podkladu pro nějaké opatření.

Praze dne 7. ledna 1929.

Ministr spravedlnosti:

Dr. Mayr-Harting v. r.

2033/XIII.

Odpověď

ministra pověřeného správou ministerstva financí

na interpelaci poslanců dra O. Klapky, J. Netolického, Fr. Zemínové, E. Špatného a druhů

o náhradě za vybírání daně z masa obcím tisk 1847/I.

Podle §u 30 zákona o dani z masa č. 262/20 jest ministr financí zmocněn za podmínek, stanovených prováděcím nařízením, svěřiti obcím vybírání daně z masa podle pravidel tohoto zákona a za náhradu, která nesmí přesahovati 10% vybrané daně. V §u 29 vlád. nař. č. 263/20 jest obci, se kterou bude smlouva o vybírání daně z masa uzavřena, vyměřena náhrada, nestanoví-li ministerstvo financí přihlížejíc k trvale vysokému výnosu daně podíl nižší, podílem ve výši 10% z hrubého výnosu daně do 100.000 Kč a ve výši 5% z částky, dosílené nad tento výnos, počítáno podle kalendářního roku. Z těchto ustanovení vysvítá, že vládním nařízením stanovený podíl nebyl vyměřen procentem vyšším, než jak stanoví zákon, a byl-li snad podíl po dosažení určitého ročního výnosu určen procentem nižším, jest tento nižší podíl v souhlasu se zákonem, neboť ze znění ustanovení zákona plyne, že náhrada za vybírání daně může činiti méně, než 10% vybrané částky, nesmí však toto procento v žádném případě býti překročeno.

Ministerstvo financí pověřilo vybíráním daně z masa ty obce, v jichž obvodu se veškeré porážky dobytka konají na jatkách, které většinou ve správě obce a obec na těchto jatkách vykovávajíc dozor, vybírá svými zaměstnanci veškeré poplatky podle jatečního řádu. Převzala-li pak obec na sebe povinnost vybírati též státní daň z masa, uložila obec pouze svým zaměstnancům, na těchto jatkách již ustanoveným, aby vedle poplatků současně též vybírali tuto daň, takže tímto vybíráním daně nevznikly obci takové výdaje, které by nemohly být uhrazeny z onoho podílu, který byl obci dosud vyměřen. Při tom nutno zdůrazniti, že tento vyměřený podíl určen výhradně jen k úhradě výloh, spojených s tímto vybíráním daně a nelze proto výši tohoto podílu určovati snad podle toho, jaká je finanční situace obce, která by snad byla ochotna vybírati daň z masa jen proto, aby přiznaného podílu mohla použíti k účelům jiným, jako na příkl. k sanaci obecních financí.

Převezme-li obec vybírání daně z masa do své režie, znamená tento způsob vybírání daně úlevu nejen pro státní dozorčí orgány, nýbrž též pro živnostníky v obci bydlící, kteří ze všech porážek hned při placení jatečních poplatků zaplatí současně daň z masa na jatkách, takže tím jsou zbaveni pochůzek na poštovní úřad, u kterého by jinak museli daň z masa před porážkou složiti.

Kdyby některá obec, která je pověřena vybíráním daně z masa, přes to se domnívala, že přiznaným podílem z výnosu daně z masa nemůže úplně uhraditi výlohy, spojené s vybíráním této daně, má vždy možnost, smlouvu, uzavřenou s finanční správou, ve stanovené lhůtě vypověděti a finanční správa po uplynutí smluvního období převezme vybírání daně z masa do režie státní.

Přihlížeje k vylíčenému stavu věci nepokládám za nutné, abych podal návrh na změnu §u 29 vlád. nař. k zákonu o dani z masa, ježto podíl, který se obcím podle tohoto vládního nařízení za vybírání daně z masa přiznává jeví se zpravidla postačitelným, aby z něho byly uhrazeny výlohy s vybíráním daně z masa spojené.

Praze dne 8. ledna 1929.

Ministr pověřený správou ministerstva financí:

Dr Vlasák v. r.


2033/XIV.

Odpověď

předsedy vlády

a ministra železnice

na interpelaci posl. Boh. Procházky, Fr. Buřívala, Al. Tučného a druhů,

že nebyli ustanoveni zaměstnanci československých státních drah přijatí pro službu dělmistrovskou tisk 1788/VII.

Státní správa železniční řeší požadavek interpelace kladně a považuje odborné školní vzdělání, dosažené absolvováním průmyslových mistrovských škol, u pomocných zaměstnanců, o něž v interpelaci jde, za vyhovující předpisu pro ustanovení gážistickými čekateli na služební místa 1. platové stupnice.

Praze dne 8. února 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr železnic:

J. V. Najman v. r.


2033/XV.

Odpověď

ministra vnitra

na interpelaci poslanců dr Uhlíře, Fr. Buřívala a druhů

o zřízení okresního politického úřadu v Hořicích v Podkrkonoší tisk 1836/VII.

Vládním nařízením ze dne 27. října 1928, č. 174 Sb. r. a n. nebylo na dosavadních sídlech politických úřadů I. stolice z podnětu zákona o organisaci politické správy ničeho měněno a byly určeny za sídla okresních úřadů v zemi České a Moravskoslezské jedině sídla dosavadních okresních politických správ.

Praze dne 16. prosince 1928.

Ministr vnitra

Černý v. r.


2033/XVI původní znění.

Odpověď

ministra národní obrany

na interpelaci poslance inž. Junga, dra Wollschacka a druhů

o vysokém procentu onemocnění a sebevražd vojínů ve vojsku tisk 1652/XVIII.

I. Vojenská statistika onemocnění zachycuje a zaznamenává veškeré úkony lékařské. Celkový počet nemocných zaznamenaný statisticky jest jen zdánlivě tak vysoký a toto vysoké číslo pozbývá svého ohromujícího dojmu, přihlédneme-li blíže k tomu, co vše jest ve vojenské statistice nemocných vykázáno.

Vojíni obracejí se totiž na lékaře s každým malicherným steskem, se kterým se v občanském životě obyčejně k lékaři nechodí, nebo s onemocněními zcela nepatrnými, kterým se v našich klimatických poměrech zpravidla nevyhne ani zcela zdravý člověk a kde postižený, je-li v občanském životě, jde za svou prací, aby nepřišel o výdělek.

V roce 1925/1926 hlásilo se tedy nemocnými z celkového počtu živených 71,3%. Z toho připadá na nemocné při útvaru 37,2% a na nemocné v nemocnici 34,1%. Jest patrno, že méně než polovina mužstva, které jest statisticky vykázáno jako onemocnělé odevzdává se do nemocnice a že více než polovina jsou onemocnění zcela nepatrná.

Ale i v tomto počtu mužstva léčeného v nemocnici jsou zahrnuty velmi četné případy lehčího rázu, neboť u vojska každý jen poněkud důležitější případ se odevzdává do nemocnice za účelem odborného léčení, kdy v občanském životě nikdo v podobném případě nemocnici nevyhledává.

Avšak ani všichni vojíni odevzdaní do nemocnice nejsou nemocní, nýbrž ve statistice jsou zahrnuti též zdraví vojíni, kteří se do nemocnice odesílají k zjištění a k pozorování udávaných vad a nemocí za účelem event. provedení superarbitrace.

V roce 1925/1926 bylo takových vojínů 3567, takže počet skutečně nemocných odevzdaných do nemocnic snižuje se z 34,1% na 32,4%.

Vysoká čísla nemocných nejsou tedy výrazem špatného zdravotního stavu armády, nýbrž dokladem zvýšené léčebné péče.

Zdravotní stav naší armády se postupně lepší a jest příznivější než v armádách cizích.

Výtka uvedená v interpelaci, že se vyskytuje veliký počet případů neodborného a nedbalého léčení a ošetřování vojínů vojenskými lékaři a ošetřovateli jest neodůvodněná a může se zakládati jedině na nesprávných informacích.

Vojenská správa pracuje všemi po ruce jsoucími prostředky k zlepšení zdravotního stavu vojska a to nikoliv bez úspěchu.

II. Kořeny sebevražednosti vojínů jsou v podstatě totožné jako kořeny sebevražednosti lidské společnosti vůbec. Ministerstvo národní obrany vyšetřuje každý případ sebevraždy velmi bedlivě a vedle toho každý případ jest současně oznamován příslušnému vojenskému prokurátorovi. Prokáže-li se něčí zavinění, jest proti viníkům přísně zakročeno.

Absolutní počet sebevražd v armádě československé by za léta 1921 - 1926 tento:

v roce 1921/1922
101
v roce 1922/1923
110
v roce 1923/1924
96
v roce 1924/1925
117
v roce 1925/1926
113

Připadlo tudíž u nás na 10.000 vojínů sebevražd:

v roce 1921/1922
6,6
v roce 1922/1923
8,-
v roce 1923/1924
7,3
v roce 1924/1925
8,9
v roce 1925/1926
8,7

Rakousko-uherská armáda vykazovala před válkou vždy největší počet sebevražd ze všech armád. Průměrná sebevražednost vojínů v této armádě připadající na 10.000 mužů činila za pětiletí:

1875-1879
11,-
1830-1884
12,5
1885-1889
14,-
1890-1894
11,4
1895-1904
10,5
1905-1909
8,1
v roce 1911
6,6
v roce 1912
7,-

Naproti tomu uvnitř býv. rak.-uh. armády připadalo největší procento sebevražd právě na vojíny doplňované z území nynější republiky Československé. Tak v roce 1912 připadlo na 10,000 vojínů sebevražd:

u armádního sborubratislavského
12,1
 litoměřického
11,5
 pražského
11,-

Také v nynější německé armádě jest sebevražednost značně vyšší než u nás. Na 10,000 mužů připadlo v německé armádě sebevražd:

v roce 1921
11,-
v roce 1922
11,4
v roce 1923
11,8
v roce 1924
13,9
v roce 1925
13,6
v roce 1926
9,6

Rakouská armáda vykazuje v létech 1920-1923 průměrný počet sebevražd 15 na 10,000 mužů. Toto číslo zůstalo v roce 1924 stejné, ale v roce 1925 obrovsky stouplo na 50.

Pokud se týká příčin sebevražednosti, platí všeobecně, že sebevražednost v armádě jest vždy výrazem sebevražednosti v obyvatelstvu vůbec. Podle statistických dat jest sebevražednost našeho obyvatelstva jedna z prvých v Evropě. Pokud se týká poválečného vzrůstu sebevražd, uvádí se jako příčina toho mravní úpadek způsobený světovou válkou. Není pochyby, že výchova, uvolnění rodinných pout, znehodnocení všech mravních hodnot, otupení citu a pohrdání životem učinily z mladých lidí ve všech státech rozvratem postižených generací pro životní zápas málo odolnou.

Sebevražednost ve vojsku jest ve všech armádách větší než sebevražednost v obyvatelstvu občanském. To má podle názorů znalců tyto příčiny:

Jest statisticky dokázáno, že sebevražednost u mužů ve věku od 20 do 24 let jest 1 a 1/2 krát větší než sebevražednost u žen téhož věku a jest o 1/3 až 1/2 větší než u mužů nejbližší věkové skupiny. Jest dále zjištěno, že ve městech jest sebevražednost vždy větší než na venkově. Další příčina tkví v tom, že vojenští příslušníci jsou převahou svobodní a u svobodných jest sebevražednost 1 1/2 krát až 2 1/2 krát větší než u ženatých. Také tu padá na váhu spolehlivost sebevražedného prostředku, nebť typickým sebevražedným prostředkem u vojáka jest služební zbraň, která neraní, ale usmrcuje.

Lze tedy větší počet sebevražd u vojska přičítati všeobecně demografickým činitelům, jimiž jsou: věk, pohlaví, ubytování ve městě a větší spolehlivost vojenské střelné zbraně.

Žádná sebevražda nemá jen jedinou příčinu. Běží vždy o celý shluk příčin, z nichž poslední, t. j. bezprostřední pohnutka bývá nahodilá a často malicherná.

Sebevražda jest výsledek složitého biologického pochodu. Motiv sebevraždy jest jen poslední závaží, jež přesune jazýček na váze.

Vojenská správa vyšetřuje přísně a podrobně příčinu každé jednotlivé sebevraždy. Podrobná analysa 100 případů dokonalých sebevražd ve vojsku měla v roce 1924/1925 tento výsledek:

I. Strach před soudním trestem:

a pro vraždu
1
b pro krádež, podvod a zpronevěru
5
cpro jiné trestné činy
1

II. strach před disciplinárním trestem, rozrušení z disciplinárního trestu
-
deserce
5
nechuť k vojenské službě, nesnášení vojenské discipliny
7
domnělé pronásledování představenými
1
starosti o existenci po přeložení do neaktivity
2

III. Neutěšené poměry rodinné spory s rodiči
8
nešťastná láska jiné sexuální pohnutky
17
paternita
9
venerická nemoc
2

IV. Nervová a duševní nemoc
15
pathologický afekt a akutní opilost
2
omrzelost života, napodobení
15

V. Jiné příčiny, jež nebylo lze zjistiti
9

Vojenská správa věnuje otázkám sebevražd patřičnou pozornost a snaží se jim čeliti hlavně výchovou. Vštěpuje vojínům mravní zásady, podporuje vzdělání a vědění, pěstuje hry a sport, poskytuje jim dobrou četbu a zábavu, pořádá četné přednášky a poučuje vojíny o nebezpečí pohlavní nákazy a alkoholismu. Systém, který by zaměňoval vojenskou kázeň s pronásledováním a týráním mužstva v naší armádě neexistuje.

Praze dne 5. prosince 1928.

Ministr národní obrany:

Udržal v. r.


2033/XVII původní znění.

Odpověď

ministra pověřeného správou ministerstva financí

na interpelaci poslance Gregorovitse a druhů

o zneužívání, pozorovaném při nákupu tabáku v obvodech berních úřadů v Nových Zámcích a Komárně tisk 229/II.

Poukazuji na odpověď, kterou v téže věci současně dávám spolu s ministrem zemědělství na interpelaci poslance Füssyho a společníků.

Praze dne 1. prosince 1928

Ministr pověřený správou ministerstva financí:

Dr Vlasák v. r.


2033/XVIII původní znění.

Odpověď

ministra pověřeného správou ministerstva financí

a ministra zemědělství

na interpelaci poslance Füssy-ho a druhů

o zneužívání, páchaném u úřadu nákupu tabáku v Komárně a Nových Zámcích tisk 215/VIII.

Ústřední ředitelství tabákové režie určuje každoročně nákupní ceny pro tabáky ze smluvního pěstování a oznamuje je zvláštní vyhláškou. Nákupní ceny pro sklizeň 1925 byly stanoveny vyhláškou z října 1924, čís. 30005/1924.

Proti placení a ocenění tabáku sklizně 1925 nebylo se stran, pěstitelů námitek, takže nebylo nutno ani v jednom případě sestaviti podle § 29 předp. o pěstování tabáku v ČSR. rozhodčí soud.

K zvelebování pěstování tabáku na Slovensku a v Podkarpatské Rusi konají se pokusy na pokusných plantážích při úřadech nákupu tabáku a při státních výzkumných ústavech zemědělských. Výsledky pěstování tabáku jak co do jakosti, tak i co do množství jsou každoročně lepší a předčí co do rentability výsledky států sousedních.

Srážení daňových nedoplatků z nákupních cen za tabák děje se na základě ustanovení § 22 Úředního sestavení zákonů a předpisů o tabákovém důchodku z r. 1868, kteréžto ustanovení mělo po rozumu § 30 zák. čl. XLIV/1887 moc zákona a platí dosud. Páni interpelanti nejsou tudíž v právu, dovozují-li, že srážení daňových nedoplatků z nákupních cen za tabák jest bezzákonným, protože není zákonného ustanovení, které by tento způsob dobývání daní předpisovalo.

Za tohoto stavu věci nebylo také důvodu k zakročení, aby úřady nákupu tabáku ihned a bezodkladně vyplatily každému plnou cenu tabáku a aby dluh dávky z majetku byl uspořádán dodatečně. Po našem názoru neměli by pěstitelé tabáku také z takového opatření žádného prospěchu, naopak škodu, ježto by jim vznikly exekuční útraty.

Vzhledem pak k tomu, že ustanovení § 22 Úředního sestavení zákonů a předpisů o tabákovém důchodku jest již skoro 60 let staré, a ježto pěstitelé tabáku na základě daňových hárků knížek, do nichž jim berní úřady zapisují jak daňovou náležitost, tak i platby, jsou dostatečně informováni o stavu svého daňového dluhu, nelze také ve srážení daňových nedoplatků při výkupu tabáku spatřovati nějaké šikány nebo překvapení, která by bylo nutno zameziti. Nicméně učiněno opatření, aby pěstitelé tabáku byli o zamýšlených srážkách daňových nedoplatků vždy předem vyrozuměni.

K výtce, že v mnohých případech byla při nákupu tabáku v r. 1925 sražena dávka z majetku, již dávno zaplacená, nelze zaujmouti stanovisko, ježto nebyly uvedeny konkrétní případy. Aby však bylo v budoucnosti zabráněno srážkám daní již zaplacených, byly berní úřady poukázány, aby o každé změně daňového dluhu, t. j. o každé platbě nebo odpisu daňových nedoplatků neprodleně vyrozuměly příslušný úřad nákupu tabáku.

Praze dne 1. prosince 1928.

Ministr pověřený správou ministerstva financí:

Dr Vlasák v. r.

Ministr zemědělství:

Dr Srdínko v. r.


2033/XIX původní znění

Odpověď

ministra veřejných prací

na interpelaci poslanců Grünznera, Tauba a soudruhů

o úpravě požitků státních cestářů tisk 1417/X.

Služební a platové poměry státních cestářů byly upraveny vládním nařízením ze dne 17. července 1928, č. 133 Sb. r. a n., a to se zpětnou platností od 1. ledna 1926.

Toto vládní nařízení, publikované dne 9. srpna 1928, bylo zatím z největší části již provedeno a, pokud na základě této úpravy nastalo zvýšení dosavadních příjmů, byly příslušné doplatky počínajíc od doby účinnosti nařízení většinou již vyplaceny. Pokud se tak dosud nestalo, stane se tak co nejrychleji.

Praze dne 16. prosince 1928.

Ministr veřejných prací:

Dr Spina v. r.


2033/XX původní znění

Odpověď

ministra spravedlnosti

na interpelaci poslanců H. Krebse, inž. R. Junga a druhů

o ochraně nároků nezletilých dětí na výživné tisk 1688/XIII.

Návrh zákona, kterým se vydávají ustanovení na ochranu osob oprávněných požadovati výživu, byl v ministerstvu vypracován a bude po meziministerském projednání předložen.

Při vypracování osnovy bylo sice přihlíženo k námětům, které učinily některé organisace, zejména Česká zemská péče o mládež v Československé republice v Liberci, ale náměty byly upraveny vhodněji, aby lépe zapadly do systému platného práva a ustanovení byla uvedena ve shodu i s právem platným na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Ochrana rozšířena byla na všechny osoby, jež mají právo žádati výživu. Doplniti ustanovení § 168 ob. r. obč., které neplatí ostatně na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, ve smyslu interpelace, nebylo podle zkušeností z praxe pokládáno za vhodné a účelné, bylo však za to navrženo ustanovení, podle něhož může ten, kdo jest nucen domáhati se soudně výživného, navrhnouti ihned se žalobou zatímní opatření, aniž jest třeba osvědčení podle § 379 ex. ř., nebo podle § 223 zák. čl. LX/1881.

Spory o uznání otcovství a návrhy z něho byly již čl. II., č. 2 zákona z 19. ledna 1928, č. 23 Sb. z. a n., prohlášeny za feriální věci.

Při osnovách dalších zákonů bude přihlíženo k tomu, aby nároky oprávněných k výživě byly, pokud možno, chráněny.

Praze dne 12. ledna 1929.

Ministr spravedlnosti:

Dr. Mayr-Harting v. r.


2033/XXI původní znění.

Odpověď

ministra verejného zdravotníctva a telesnej výchovy

na interpeláciu poslanca L. Wenzela a druhov

o zavedenie nového povinného očkovania tisk 1890/III.

V našej republike bolo zákonom nariadené iba ochranné očkovanie proti neštoviciam a to preto, poneváč dlhoročná zkúsenosť z celého sveta preukázala nadovšetku pochybnosť jak neškodnosť tak i spoľahlive zaručený účinek proti tejto nebezpečnej a zohyzďujúcej chorobe. Pri žiadnej inej nákazlivej chorobe sa doteraz nepodarilo docieliť ochranným očkovaním tak skvelého výsledku ako pi neštoviciach. Ministerstvo verejného zdravotníctva nechystá návrh zákona o povinnom očkovaní proti záškrtu, ale chce len poskytnuť obecenstvu príležitosť, aby sa mohlo dať dobrovolne očkovať proti tejto chorobe, hlavne tam, kde záškrt ťažko prebieha. Pri tom ministerstvo zdravotníctva nie len prizerá k tomu, že u nás používaná očkovacia látka proti záškrtu, zbavená svojej jedovatosti, je neškodná, ale i bedlive sleduje vedecké posudky lekárskych autorit a pečlive skúma a hodnotí doterajšie výsledky ochranného očkovania proti záškrtu vo všetkých kultúrnych štátoch.

Prahe dňa 9. januára 1929.

Minister verejného zdravotníctva a telesnej výchovy:

Dr. Tiso v. r.


2033/XXII.

Odpověď

předsedy vlády a ministra železnic

na interpelaci posl. Frant. Buřívala, Procházky, Bergmanna a druhů

o stálém porušování zákona o 8 hodinové době pracovní u československých státních drah tisk 1688/X.

Výnos ministerstva železnic o pořadí jízd průvodčích vlaků měl za účel, aby turnusy průvodčích vlaků nebyly u ředitelství sestavovány podle různých zásad, nýbrž aby úprava v tom směru provedená byla jednotně dodržována. tato úprava jest v plném souhlasu s předpisy zákona o osmihodinové době pracovní jakož i s předpisy, jež k provedení tohoto zákona byly vydány. Poněvadž nešlo zde o nic jiného než o opakování dřívějších příkazů, které snad upadly v zapomenutí, nemohl býti v žádném směru zhoršen dosavadní stav.

Při této příležitosti bylo by připomenouti, že právě v intencích zaměstnanců jest dosáhnouti takové úpravy služby, která i při větším rozpětí služební doby v určitém delším období skýtá jim též delší dobu volna. Státní správa železniční nemůže ovšem z důvodů služebních i zákonných souhlasiti s těmito intencemi a kryje se v tom směru úplně s intencemi interpelace, které ovšem takto, jak bylo právě řečeno, jsou v rozporu se zájmy zaměstnanců samotných. V této souvislosti sluší pak podotknouti, že také někteří průvodčí létacích čet, pokud mimořádně během šesti neděl vykazovali větší dobu pracovní, dostali za ni plně placené náhradní volno a že ani tento zjev není v rozporu se zásadami zákona.

Práce přes čas personálu vlakového a strojního jest odměňována paušálně nyní v tzv. služebních příplatcích, specielně v tzv. denním jízdném, kterážto úprava byla provedena podle přání zaměstnanců samotných.

Také obsah výnosu o počtu vozů přidělovaných k revisi průvodčím jest poněkud jiný, než jak se v interpelaci tvrdí, poněvadž úprava jím provedená poskytuje dostatečnou možnost stanoviti počet průvodčích pro každý vlak, přepravující osoby tak, jak se toho jeví skutečná potřeba. Tato potřeba jest pak posuzována podle frekvence toho kterého druhů vlaků, počtu zastávek, příslušné doby roční nebo podle různých dní týdenních, jež přicházejí v úvahu, jako jsou dni sobotní, nedělní a sváteční, jakož i podle místní potřeby, zejména v blízkosti velkých průmyslových měst. Počet zařaděných vozů do jednotlivých vlakových souprav není závislý na počtu potřebných sil, jak interpelace míní, nýbrž jest určován jednak skutečnou potřebou, jednak ovšem pohotovostí přepravních prostředků. Pro obsluhu soupravy takto sestavené pak přikazuje se přiměřený počet zaměstnanců.

Některé nedostatky technické, které měly nepříznivý vliv na pravidelnost a dostatečnost dopravy, snaží se státní správa železniční s největším urychlením odstraniti.

Všeobecně možno prohlásiti, že při rozdělení doby pracovní byla a jsou vždy směrodatná ustanovení zákona o osmihodinové době pracovní též pro státní správu železniční, jejímž úmyslem nikdy nebylo a není tyto předpisy snad obcházeti nebo přezírati. Provedla pak státní správa železniční, a to v dohodě s příslušnými zástupci železničních zaměstnanců s největším urychlením úpravu, jejíž snahou bylo přivésti tak svéráznou a různorodou službu železniční v nejlepší soulad s předpisy zákona, namnoze velmi stručnými. Výtky do porušování zákona, činěné v interpelaci státní správě železniční, prýští z odchylného nazírání na význam předpisů zákona, jakož i z různého výkladu některých základních pojmů zákona, jako zejména pojmu skutečné doby pracovní a práce pomocné. Státní správa železniční se pak nijak neuzavírá náležitému vyřešení sporných otázek, jakož i podrobnější a přísnější úpravě, která by náležitě zhodnotila dobu skutečné práce. V tom ohledu jest též provedená úprava stále horlivě sledována a chystají se předpisy znovu přehlédnuté, v nichž by náležitě bylo přihlíženo ke zkušenostem až dosud nabytým.

Praze, dne 10. února 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr železnic:

J. V. Najman v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP