Kruté mrazy letošní zimy skoro úplně
ochromily železniční dopravu, uvolnily organisaci
dopravy a způsobily stav ve střední Evropě
jistě jedinečný. Zajisté byly letošní
mrazy mimořádným přírodním
úkazem, ale v sousedních státech nebyly menší
než v Československu. Nikde však nenastaly tak
neutěšené poměry jako zde, neboť
i alpské dráhy v rakouském státě,
jezdící za nejtěžších poměrů,
prokázaly svůj pořádek a zdatnost.
Tím jest také řečeno, že mrazy
letošní zimy jasně a křiklavě
ukázaly jen průvodní zjevy již 10 let
trvajících hříchů zdejšího
systému.
Po 10 let byly železnice rejdištěm českého
šovinismu. Mnoho osvědčených a svědomitých
německých pracovníků bylo restringováno
a propuštěno, na jejich místo byli ustanovováni
Češi, pro jejichž přijetí byla
rozhodující jen legitimace nebo sokolský
odznak, jak to v poslední době dokázala zpronevěra
skoro 1/2 milionu Kč u brněnského
ředitelství státních drah. Českým
organisacím a podnikům povolovaly se zvláštní
vlaky a jízdy v největší míře
zadarmo a aby přes tento úbytek příjmů
zdál se rozpočet činným, šetřilo
se při nových nákupech a obnovování
poškozeného materiálu.
Naše dráhy měly jen zcela nedostatečné
zásoby uhlí, a to ještě uložené
bez ochrany, takže pod vlivem povětrnosti byly částečně
znehodnoceny. Palivo odebírané z jistých
dolů nikoliv bez protekčních zřetelů
ukázalo se částečně tak méněcenným,
že nemohlo vyhověti požadavkům na výkonnost
strojů, stupňovaným mrazy. Mladí čeští
železniční zaměstnanci, často
na velice odpovědných místech, naprosto nestačili
požadavkům. Tak se musilo státi, že mnoho
strojů nikoliv za jízdy, nýbrž v klidu
ve výtopnách, kde se nechaly vychladnouti a kde
se s nimi nezacházelo odbornicky, utrpělo těžkou
škodu a stalo se k jízdní službě
nezpůsobilými. Tak tomu bylo na příklad
v jedné výtopně, v Mimoni, za jednu noc u
9 parostrojů.
Stejně byly poškozeny vagony, jejich spřáhlová,
otopná, osvětlovací, brzdící
a návěstná zařízení
a dnes nelze jich většinou užíti.
I úřední místa odhadují škodu
železniční správy na 1 miliardu Kč,
doprava asi tisíce osobních vlaků jest zastavena,
nákladní doprava vázne úplně,
skoro žádný železniční úřad
nemůže podati zprávu, kdy a zdali některé
vlaky pojedou a k cíli dojedou, ba ani seznam jezdících
a zastavených vlaků není na nádražích
vyvěšen, ani ho nelze dostati. Pro váznoucí
dovoz musily býti zastaveny průmyslové podniky,
a ačkoliv jest v zemi nedostatek uhlí, musily doly
omeziti počet směn, poněvadž dráha
nemohla uhlí odvézti. Jedním slovem nastalo
úplné zhroucení organisace železnictví.
Za těchto podmínek nelze si vysvětliti, proč
železniční správa za nicotných
a malicherných výmluv zamítla nabídku
sasských drah, že jí poskytnou na výpomoc
50 strojů a přiměřený počet
vozů s personálem.
Rovněž nelze si vysvětliti, že se organisovaně,
rychle a účelně neužilo veškerého
vojska k nouzovým pracím. Jednotlivé zasáhnutí
malých oddílů nic nemění na
této skutečnosti. Ve všech kulturních
státech jest úkolem vojenského výcviku
nejen vzdělání k válečné
službě, nýbrž i výcvik k rychlému
a zručnému zasažení v boji proti živelním
pohromám: Vojenské správě měla
býti neobvyklá zima vítaným předmětem,
aby mužstva užila v boji proti následkům
nečasu a mohla je při tom vyškoliti. Těsná
spolupráce v této věci se železniční
správou byla by zabránila mnoha věcem v letošním
dopravním zmatku.
Železniční správa jistě již
dnes vyvodila své důsledky z těchto poměrů.
Musí vytýčiti pevné směrnice,
podle nichž na základě zkušeností
z posledního roku musí býti celý železniční
obor státu nově vybudován a nově organisován.
Interpelanti táží se tedy pana ministra:
Jest ochoten osoby, které se ukázaly neschopnými,
ihned odstraniti z odpovědných míst a oznámiti
směrnice, podle nichž se má nyní přísně
a svědomitě provésti nová organisace
celého železničního oboru?
V Praze dne 7: března 1929.
U brněnského ředitelství státních
drah byla odhalena ohromná zpronevěra. Dosud bylo
zjištěno, že bylo zpronevěřeno
433.000 Kč, tedy skoro milionu. Prostý smluvní
dělník mohl provésti tento ohromný
podvod. To bylo možné takto:
Bývalý číšník František
Räbl byl na základě své sokolské
legitimace r. 1920 přijat jako smluvní dělník
pro kancelářskou službu k odboru pro udržování
trati Brno II. Němečtí, po léta zapracovaní
kancelářští úředníci
byli prostě propuštěni jako živly prý
nespolehlivé a ustanoveni lidé se sokolskými
legitimacemi jako uvedený Räbl. Svým prohnaným
chováním získal si plné důvěry
svých českých představených
a služebního přednosty a ačkoliv se
ho vůbec nemělo ani v kanceláři užívati,
byly mu svěřeny všechny možné práce,
které smějí býti přiděleny
jen zcela důvěryhodným zaměstnancům.
Sestavoval mzdové výplatní listiny pro dělníky,
byla mu svěřena celá manipulace s penězi,
miliony prošly jeho rukama. Zaujímal postavení,
které přísluší jen úředníkovi.
Ale již po léta měl vydání, které
by bylo odpovídalo příjmům odborového
přednosty, nikoliv však smluvního dělníka
s denní mzdou 18 Kč. Je zvláštní,
že nikomu nenapadlo, že dělník, který
jest úplně nemajetný, může si
koupiti drahý pravý městský kožich,
a může konati četné výlety automobilem
do okolí. Dále se mu svěřovala celá
manipulace s penězi, vždyť to byl spolehlivý,
dobrý vlastenec.
Ředitelství státních drah a odbor
pro udržování trati byly varovány a
upozorněny na marnotratný život Räblův,
prý byl dokonce i poněkud pozorován, ale
trvalo to ještě léta, než se podvodníku
přišlo na jeho podvody.
Jeho bratr byl již před léty propuštěn
od dráhy, byl nějakou dobu v ústavě
pro choromyslné, ale pak byl zase jako uzdravený
propuštěn, má soudní vysvědčení,
že jest nepříčetný, přes
to však, nebo právě proto se zabývá
rozličnými, většinou nikoliv bezvadnými
obchody a uniká trestu, poněvadž jako nepříčetný
nemůže býti potrestán. Důstojný
párek bratří!
Dlužno poznamenati, že odbor pro udržování
trati proti přísnému předpisu ministerstva
železnic ponechával smluvnímu dělníku
práce o mzdových listinách, a svěřoval
mu i výplatu. Dělníkům na trati vyplácí
mzdu přednosta trati a jeho zástupce. Tito pánové
si to zařídili pohodlně, dali si peníze
odpočítati Räblem, který sestavoval
listiny, do sáčků, nemusili tedy při
výplatě na trati činiti nic více než
rozdělovati sáčky s penězi dělníkům.
A vždy to souhlasilo.
Využívaje této pohodlnosti svých představených
prováděl Räbl svoje podvody. Svoje zpronevěry
páchal tak, že se v kolmém sečítání
číslic uvedených v posledním sloupci
dopustil "ohromné chyby". Skoro na každé
straně napsal větší částku,
která v některých měsících
dosahovala až 30.000 Kč. Poněvadž mu představení,
kteří obstarávali výplatu, ke svému
pohodlí přenechávali, aby peníze vyzvedl
v pokladně odboru a rozdělil mzdy do jednotlivých
sáčků, mohl si vždy bez překážky
přivlastniti připsané částky.
Tak to páchal Räbl již od r. 1924 a tím
si dlužno vysvětliti, že jeho podvod dosáhl
takového rozsahu.
U ředitelství státních drah mají
se sice přesně kontrolovati mzdové výplatní
listiny, ale z tohoto případu jest zřejmo,
jak se kontrola provádí. Kdyby byla nesprávně
zaúčtována jedna koruna, byla by pro to jistě
vydána ostrá důtka a musilo by se provésti
přeúčtování. Ale kontrola,
která by musila přijíti na stopu podvodu,
se neprovádí. Ba platební listiny, v nichž
byly podvody provedeny, byly prý zaškrtnuty jen na
předních stranách, jakoby byly bývaly
kontrolovány a poněvadž Räbl určitě
věděl, jak se kontroluje a kdo kontroluje, mohl
podváděti se stále větší
drzostí.
Kdyby nebylo znovu došlo k udání na Räbla
a kdyby kontrolující úředník
nebyl přímo dostal rozkaz, aby zvlášť
přísně prozkoumal listiny sestavené
Räblem, byl by Räbl ještě do dneška
na svobodě.
Policejní ředitelství provádí
nyní velice po drobné výslechy a doufejme,
že nic nebude moci býti ututláno. Jistě
jest tato aféra velice nepříjemná
pro velmi mnoho lidí a také pro velké pány.
Hlavní vinu, že Räbl mohl bez překážky
prováděti své podvody, mají jeho představení
u odboru pro udržování trati, poněvadž
vlastně jen jejich pohodlnost mu umožnila pokračovat
v podvodech.
Pro celý případ jest více než
příznačné toto: Zástupce přednosty
trati a vrchní železniční rada D. tykal
a tyká si se smluvním dělníkem Františkem
Räblem, proti Räblovi bylo podáno velmi mnoho
stížností, dokazovalo se mu zneužití;
on sám dal se od zaměstnanců, ba dokonce
od starých traťmistrů jmenovati panem vrchním
revidentem, vydával se zvláště v barech
za vrchního železničního radu, dal se
od dělníků nazývat panem inženýrem
a snad na základě svého přátelství
se skutečným vrchními železničním
radou, který byl i zástupcem jeho přednosty,
osoboval si práva, jichž by si nebyl osobil žádný
podřízený skutečný úředník.
Krátce "pan vrchní železniční
rada" vedl život, jejž lze již nazvati hýřivým
a dělal to tak i v kanceláři, neboť
nic nemohlo otřásti důvěrou jeho představených,
poněvadž chodil vždy se sokolským odznakem,
jejž stále nosil v úřadě i v
soukromém životě. Nikdo se neodvážil
nic proti němu říci, poněvadž
přece všichni viděli, co si může
dovoliti, a co přece jistě viděli i jeho
představení a nijak proti němu nezakročili.
Podepsaní táží se pana ministra:
Jest ochoten tuto zpronevěru a okolnosti, které
k ní vedly, podrobně vyšetřiti a objasniti,
pohnati vinníky k odpovědnosti a pečovati
o pořádek ve službě, aby se pro příště
znemožnily takové zpronevěry, jaké se
páchaly celá léta?
V Praze dne 7. března 1929.
Podle zprávy, kterou jsem dostal, bylo v jáchymovské
státní tabákové továrně
k výrobě "Egyptských cigaret" zavedeno
10 nových strojů na cigarety, z nichž každý
vyrábí denně 240.000 kusů. Při
kontrole se ukázalo, že cigarety vyrobené těmito
stroji jsou kratší o 2 mm, což při denní
výkonnosti jednoho stroje uspoří na materiálu
a práci 48 m, u 10 strojů 480 m, aniž tento
druh kuřiva byl přiměřeně zlevněn.
Tabáková režie "uspoří"
na tom při denní výrobě 2,400.000
kusů denně 20.571.38 Kč, ale kuřáci
nedostanou za tuto nekalou praxi rovné hodnoty zlevněním.
Proto se podepsaní táží:
1. Bylo toto zmenšení velikosti provedeno se souhlasem
a vědomím generálních ředitelů
tabákové režie v Praze nebo bez něho?
2. Proč bylo nutno přikročiti ke zkrácení
těchto oblíbených cigaret a proč to
nebylo veřejně oznámeno?
3. Jest pan ministr ochoten dáti vyšetřiti,
bylo-li i v jiných státních tabákových
továrnách provedeno podobné zkrácení
a konečně
4. přikázati, aby dřívější
velikost byla zase obnovena?
V Praze dne 7. března 1929.
Podle § 9, odst. 7 mzdové úpravy pro dělnictvo
tabákových továren může býti
ve smyslu ustanovení § 144 platového zákona
pro státní zaměstnance přiznáno
výchovné činným dělnicím
tabákové režie.
Tato výhoda však neplatí pro dělnice,
které po 1. lednu 1926 odešly do výslužby,
i když jako dělnice v činné službě
dostávaly výchovné. Se zřetelem na
vzrůstající drahotu jest naléhavě
nutno, těmto dělnicím, které po 1.
lednu 1926 odešly do výslužby, v případech
hodných zřetele přiznati výchovné
podle analogie ustanovení § 9, odst. 7 mzdové
úpravy dělnictva v tabákových továrnách,
zvláště tehdy, když pensistce dříve
jako dělnici v činné službě právo
na tento příspěvek bylo přiznáno.
Že jest nutno poskytnouti výchovné dělnicím
tabákové režie, které po 1. lednu 1926
odešly do výslužby, vyplývá z toho,
že přeložením do výslužby
se často jejich finanční postavení
značně zhorší. Toto opatření
bylo by zároveň souběžné s finančním
zlepšením státních a veřejných
zaměstnanců a pensistů, které zástupci
vlády několikráte ohlásili a které
jest nutné.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
financí:
Jest ochoten naříditi, aby dělnicím
tabákové režie, které po 1. lednu 1926
odešly do výslužby, bylo v případech
zasluhujících zřetele přiznáno
přiměřené výchovné?
V Praze dne 7. března 1929.
Město Vítkov ve Slezsku má podle poslední
úřední zprávy obce sice jen 5983 obyvatelů,
než lze na ně použíti bodu 7 § 12
zákona č. 103/1926, a to z těchto důvodů:
V blízkosti města leží výletní
místa Horní a Dolní Vikštejn, Maria-Stein,
Kružberk, Milíře, U Mostu a lázně
pro srdeční léčbu Jánské
Koupele, pročež se také železniční
stanice nazývá Vítkov - Jánské
Koupele. Že v lázeňských místech
a v jejich přímé blízkosti jsou potraviny
asi o 20% dražší než v jiných místech,
jest známá věc. Mimo to v sousední
obci Klokočově má moravsko-ostravská
revírní rada ozdravovnu, v níž jest
umístěno v létě po 4 měsíce
přes 300 dětí, což většinou
nepříznivě působí na obstarávání
a ceny potravin.
Úředníci a učitelé vítkovští
obrátili se s odůvodněným podáním
k ministerské radě a k tomuto podání
připojili také úředně ověřenou
srovnávací tabulku sazeb potravin v Moravské
Ostravě a ve Vítkové. Z ní jest patrno,
že ceny ve Vítkově nejsou v žádném
případě nižší, v několika
případech však vyšší než
v Mor. Ostravě.
Ošacení (boty, oděv a prádlo) jsou nejméně
o 20% dražší než v Ostravě a Opavě;
uhlí jest mnohem dražší než v Ostravě.
Přes to. že v místě není vodovod
a domácnosti postrádají tedy úlevy
s tím spojené, jsou ceny bytů vysoké.
Tak cena dvoupokojového bytu s kuchyní činí
v novostavbách přes 3000 Kč ročně
a ve starých domech 1800 Kč ročně,
ale v těchto cenách nejsou započtena poslední
zvýšení. Poněvadž v místě
není střední školy, mají děti
jen nepatrnou možnost vzdělání a musí
se tedy vzdělávati mimo, což opět jest
spojeno s velikými náklady, zvláště,
když exponovaná poloha města znemožňuje
dojížděti do místa studií, respektive
přijížděti nazpět.
Náklady spojené se žádaným přeřazením
do skupiny míst B činovného by činily:
a) u úřednictva ročně | 10.322 | |
b) u učitelstva ročně | 22:704 | |
c) u železničních úředníků a železničních zřízenců ročně | 3.552 | |
d) u četnictva ročně | 2.460 | |
dohromady tedy ročně | 39.038 |
Proto se podepsaní táží pana předsedy
vlády:
Jest ochoten z uvedených náležitých
důvodů dáti podnět k přeražení
města Vítkova do skupiny míst B činovného
a podle toho příznivě vyříditi
žádost úředníků a učitelstva
z Vítkova podanou ministerské radě?
V Praze dne 7. března 1929.
Okresní úřad v Kolín výnosy
ze dne 26. února 1929 vyměřil několika
členům obecního zastupitelstva v Radovesnicích
u Kolína trest 30 Kč pokuty nebo tři dny
vězení pro přestupek čl. 3. odst.
2. zákona ze dne 14. července 1927; číslo
125 Sb. z. a n.
Tento trest byl uložen Aloisu Mašínovi, členu
obecního zastupitelstva v Radovesnicích za to, že
prý ve schůzi obecního zastupitelstva zvolal
"Hanba agrárníkům".
Josefu Cikánovi, členu téhož obecního
zastupitelstva, za domnělý výrok v obecním
zastupitelstvu: "Proč nevyslechnete tu lež, jste
lháři a hanba vám".
Josefu Hejgrlíkovi; členu téhož obecního
zastupitelstva, za domnělý jeho výrok v obecním
zastupitelstvu: "Styďte se, hanba vám".
Naproti tomu žádný trest nebyl uložen
příslušníkům strany agrární
v obecním zastupitelstvu radovesnickém, kteří
užili proti členům výše uvedeným
urážlivých výroků.
Ohražujeme se proti takovémuto policejnímu
zasahování okresního úřadu
kolínského do pravomoci obecního starosty,
který sám dbá pořádku ve schůzích,
a proti stranickému trestání jednotlivých
členů obecního zastupitelstva.
Tážeme se proto:
1. Ví o tomto případu pan ministr vnitra?
2. Co hodlá učiniti, aby příště
bylo znemožněno toto zneužívání
pravomoci okresním úřadem kolínským?
3. Je pan ministr vnitra ochoten zrušiti tresty uložené
členům obecního zastupitelstva radovesnického
okresním úřadem kolínským?
V Praze dne 11. března 1929.
Obec Lhota neobdržela již plných 5 let ani haléře
na obecních přirážkách a její
finanční stav je tak kritický, že na
rok 1929 odmítla dělati obecní rozpočet
z toho důvodu, že dle něho nemůže
hospodařiti. Obec Lhota vypůjčuje si plných
5 let peníze na všecky výdaje obecní
v záložně v Nákle, bernímu úřadu
dluží za tuto celou dobu příspěvky
školní, ekvivalent, takže tento hrozí
exekučním vymáháním dlužných
položek. Jakákoliv činnost obce je zastavena.
Nespravují se cesty, jež jsou v prabídném
stavu, není možno zabezpečiti břehy
a hráze řeky Moravy proti povodním, započatá
stavba silnice k Litovli, jediná spojka obce s okresním
městem, musela býti zastavena. Obec leží
v povodňovém pásmu řeky Moravy a musela
odříci vyžádanou asistenci vojska pro
povodeň z toho důvodu, že nemůže
zaplatiti zvýšený výdaj, spojený
s vojenskou asistencí.
Do této neuvěřitelné finanční
katastrofy uvržena byla obec Lhota stejně neuvěřitelným
postupem finančních úřadů jednak
stálými odpisy daní, jež konsumují
i přirážky ostatních poplatníků
v obci, jednak liknavým vymáháním
dlužných daní od továrníka Václava
Svobody. Od roku 1922 bylo továrníku Svobodovi odepsáno
tolik daní, že obec zkrácena byla o 19.000
Kč obecních přirážek, jež
postupem zařazovala do obecního rozpočtu.
Dlužné daně továrníka Svobody
činí tak veliký peníz, že obci
nemůže býti vyúčtována
obecní přirážka ve výši
23.000 Kč. Obecní přirážky, jež
obec postupem roku zařazovala do obecního rozpočtu,
ale které v důsledku toho vypláceny nebyly,
činí 42.000 Kč. - Pro malou obec s 41 čísly
domovními a 250 obyvateli vesměs chudými,
je to přímo katastrofální.
Dle sdělení obecního úřadu
ve Lhotě nejsou finanční poměry továrníka
Svobody neutěšeny. O prosperitě jeho podniku
svědčí fakt, že donedávna pracovalo
se v továrně do 12 hodin v noci a že veliké
kapitály investuje ve stavbě nemovitosti v Olomouci.
Táži se proto pana ministra financí, je-li
ochoten zaříditi, aby finanční úřady
neprodlené zjednaly nápravu, aby továrník
Svoboda byl donucen zaplatiti dlužnou daň, a tím
umožnil, aby obci dostalo se nezbytných obecních
přirážek.
V Praze dne 13. března 1929.