Severovýchodní oblast české země
patří k nejprůmyslovějším
krajům státu Československého. Vynikla
zejména textilním průmyslem. Některá
města jako tradiční a typická města
textilní nabyla pověsti světové. Textilní
výrobky královédvorské, náchodské,
červenokostelecké a pod. tvoří značnou
položku v exportu zboží československého;
a naopak, suroviny v továrnách zdejších
zpracovávané přicházejí z nejvzdálenějších
končin světa. Nejen textil, ale i mnohé jiné
obory průmyslu, zemědělství a obchodu
na českém severovýchodě rozvinuly
se v posledním desetiletí tak, že v soustavě
národního hospodářství československého
uplatňují se velmi vydatně na prospěch
celého státu.
Tyto národohospodářské skutečnosti
nejsou dost respektovány v plánu československých
státních drah. Města Dvůr Králové
n. Lab., Jaroměř, Česká Skalice, Červený
Kostelec, Úpice, Trutnov, Náchod, Hronov, Nové
Město n. Met., Hořice v Podkrkonoší
a jiná místa českého severovýchodu,
která se často za podmínek dopravně
nejnevýhodnějších vyvinula v znamenitá
střediska průmyslu, zemědělství
a obchodu a nabyla i světové pověsti, nedočkala
se ani po deseti letech politické samostatnosti nikoli
snad zvláštní přízně,
ale ani prostého zřetele státní správy
železniční, jakého by v poměru
k svému národohospodářskému
významu přirozeně a samozřejmě
zasloužila. Český severovýchod komunikačně
jako by stále ještě byl oblastí rakouské
železniční sítě severozápadní,
ačkoli uplynulo již dosti času a naskytlo se
dosti příležitosti, aby tato vídeňská
severozápadní orientace definitivně byla
změněna v pražskou orientaci severovýchod.
Spojení měst českého severovýchodu
s Prahou a zapojení jich do komunikace mezinárodní
se soustavně zanedbává, a tato bezohlednost
k hospodářskému významu a komunikačním
potřebám českého severovýchodu,
znova a znova osvědčovaná v každém
novém období jízdního řádu,
vyvolává již velikou roztrpčenost a
nespokojenost veřejnosti, která stálé
úřední ignorování základních
podmínek národohospodářského
vývoje českého severovýchodu musí
již považovati za zaujatost. Zatím, co některá
místa a některé kraje, ačkoli méně
produktivní nežli český severovýchod,
jsou favorisovány až protekčně, městům
kvetoucím z píle obyvatelstva dává
se soustavně na jevo, že jejich přičinlivost
je státní správě železniční
hodna pozoru jen potud, pokud přispívají
k úhradě pasivní komunikace jiných
měst a míst, jakousi svrchovanou anonymní
přízní hýčkaných. Také
rakouská železniční správa výnosem
českých drah kryla tyrolské železniční
hospodářství...
Je nutno upozorniti ministerstvo železnic na tyto nesrovnalosti
všeobecně i konkrétně. Český
severovýchod jako celek je komunikačně zanedbáván.
Je sice opatřeno jakési spojení Prahy s Králové
Hradcem jako sídlem železničního ředitelství,
ale ostatní města tohoto kraje jsou odbývána
soustavou spojení nepromyšlenou, ne praktickou a nehospodárnou,
- stálá ztráta času, energie a peněz
cestujícího obecenstva je národohospodářský
efekt státního dopravního plánu na
českém severovýchodě.
Už samo Denisovo nádraží, bývalé
severozápadní nádraží pražské,
které by podle nové situace mělo být
nádražím severovýchodním, je
kapitolou pro sebe. Svým primitivismem volá už
o smilování a ránu z milosti. Příjezd
na toto nádraží, úzké, stále
přeplněné, nepřehledné a přímo
jako školský příklad technicky zastaralé,
přesvědčí každého o tom,
že nevyhovuje ani požadavkům stanice provinciální,
neřku-li aby stačilo moderním podmínkám
a potřebám přijímací stanice
hlavního města republiky. Toto nádraží,
má-li vůbec existovati, by mělo být
tím pečlivěji vybaveno, že nevyjíždějí
z něho dnes jen vlaky na český severovýchod,
ale také vlaky na Jihlavu, Znojmo a Vídeň,
i vlaky vedoucí na Opavu a Vratislav. Přetížená
trať Praha - Pardubice - Č. Třebová
vyžaduje nutně pohotové a dokonalé trati
paralelní, jíž může být
jen trať Praha - Hradec Králové, a s tohoto
hlediska nedostatky nejen stanice výchozí, Denisova
nádraží v Praze, ale i trati samé, zvláště
pokud jde o zbytečnou komplikaci a nehospodárnou
ztrátu času ve stanici Velký Osek a dále
o jednokolejnou trať mezi Velkým Osekem a Hradcem
Králové, tyto všechny a to zcela podstatné
nedostatky jsou nejen ke škodě celkového plánu
železniční dopravy, ale poškozují
zájmy kraje národohospodářsky tak
důležitého a vynikajícího, jakým
jsou severovýchodní Čechy.
Jezdí-li naše rychlíky rychlostí jinde
vskutku málo známou, t. j. 60 km za 60 minut, rychlíky
z Denisova nádraží jedoucí 116 km do
Hradce Králové potřebují k tomu 137
až 146 minut, čili rozplýtvají 21 až
30 minut času cestujících, který je
přece také národohospodářskou
hodnotou. V přímé linii z Prahy do Hradce
Králové je 100 km; 116 km traťových
a tarifních je důsledek neekonomické železniční
politiky, která, odmítajíc každé
národohospodářsky a technicky správnější
řešení, přemrštěně
favorisuje některé stanice, jiné udržuje,
ač jsou zbytečné a jen zdržují
a technicky ztěžují přímou jízdu,
nebo posléze setrvává na primitivních
tratích, které při geologickém a terénním
útvaru půdy jsou příliš nákladné
i nebezpečné a vylučují potřebě
přiměřené rozšíření
a zrychlení. Tím lze si vysvětliti, že
rychlíky z Prahy do Hradce Králové jezdí
přes Velký Osek nikoli 100 minut, ale ani 116 minut,
nýbrž 137 až 146. Což teprv, kdybychom hbitost
těchto rychlíků, měřili s normální
rychlostí rychlíků západoevropských!
To by se národohospodářská škoda,
z tohoto komunikačního primitivismu plynoucí,
ukázala ještě povážlivější.
Ačkoli tedy i rychlíkové spojení Prahy
s Hradcem Králové má některé
vady, které po 10 letech trvání SD by mohly
být menší nežli jsou, ještě
škodlivější nedostatky a vady našich
drah se ukazují, přihlédneme-li k jiným
městům českého severovýchodu,
k jejich všeobecnému významu a k jejich místním
potřebám. Fakt je, že se v celku mnoho nezměnilo
na rakouské soustavě severozápadní
dráhy, která měla orientaci na Vídeň,
zatím co dnes musí jít o orientaci na Prahu,
tedy o dráhu severovýchodní, a o změnu
celé soustavy SD, jejíž všechny cesty
mají vésti přímo a rychle do střediska
československého státu.
Dvůr Králové n. Lab. je od Prahy přímo
vzdálen 105 km, Jaroměř 110 km, Náchod
130 km a Trutnov 120 km. Nebylo by tedy nijak ideální,
nýbrž jen přirozené a národohospodářsky
správné, aby cestující z Prahy rychlíkem
do Jaroměře a Dvora Král. nejezdili déle
nežli 105 až 110 minut a do Náchoda a Trutnova
120 až 130 minut. Ve skutečnosti podle komunikačního
režimu SD, který se jaks taks vyrovnal s Hradcem Králové,
ale v poměru k ostatním městům českého
severovýchodu zůstává typickým
- politicky i technicky - "ancien régime"
a důsledně dodržuje starou vídeňskou
orientaci dráhy severozápadní, trvá
časově nejkratší spojení z Prahy
do Králové Dvora n. L. ráno 213 minut (ztráta
108 minut), večer 256 minut (ztráta 151 minutu),
z Prahy do Jaroměře ráno 177 minut (ztráta
času 67 minut), večer 221 minutu (ztráta
času 111 minut), do Trutnova ráno 290 minut (ztráta
170 minut), večer 308 minut (ztráta 188 minut);
do Náchoda ráno 289 minut (příjezd
až ve 2.39, - ztráta času 159 minut), večer
pak lze jeti do Náchoda vůbec jenom přes
Choceň, projeti tuto trať 200 km dlouhou za 272 minuty,
čehož důsledkem ovšem je zdražení
cesty vyšším tarifem proti spojení Praha
- Hradec Králové - Týniště -
Náchod, které měří 175 km.
Tyto nesmírné ztráty na čase a na
penězích znamenají pro český
severovýchod při jeho obchodní hybnosti,
při jeho kulturní a politické spojitosti
s Prahou a při jeho turistické oblíbenosti
nešetrné a neodpustitelné plýtvání
národním jměním. Fakt je, že
velkorysá péče státní správy
železniční končí v Hradci Králové;
což nad to jest, předurčeno je, aby živořilo.
Jako by pro stát území nad Hradcem Králové
bylo neznámou pevninou, kulturně a národohospodářsky
méně cennou a těm, kdo jízdní
řády sestavují zcela nepochopitelnou.
Ranní rychlík do Hradce Králové projede
116 km za 137 minut, ale osobní vlak, který na něj
navazuje, potřebuje na 17 km do Josefova - Jaroměře
26 minut a na 32 km do Králové Dvora 76 minut, na
30 km do české Skalice 80 minut, na 46 km do Červeného
Kostelce 114 minut a na 69 km do Trutnova 153 minuty. Odpolední
rychlík z Wilsonova nádraží přijede
do Hradce Králové v 18.01, ale teprv v 19.00 hodin
lze pokračovati v jízdě osobním vlakem
na Josefov - Jaroměř, odkud zase až po 12 minutách
lze jeti dále na Králové Dvůr (Praha
15.52 - Dvůr Králové 20.13, t. j. 261 minutu)
- místo předpokládaných 105; cestou
na Trutnov ve stanici Josefově - Jaroměři
je nutno čekati 15 minut a do Trutnova se přijede
z Prahy za 332 minuty (místo za 120). Večerní
rychlík z Prahy 19.24 přijede do Hradce Králové
ve 21.50; tu nastává pro cestující
do ostatních měst hotová zkouška trpělivosti,
neboť především v Hradci Králové
musí čekat do 22.38, t. j. 48 minut (46 minut před
příjezdem rychlíku z Prahy odjel z Hradce
Králové rychlík Pardubice - Hradec Králové
- Josefov - Jaroměř - Dvůr Králové
- Liberec!), do Josefova - Jaroměře přijedou
ve 23.05, do Králové Dvora teprv ve 23.40 a do Trutnova
až po půlnoci 0.32. Cestující tímto
vlakem z Prahy do Jaroměře nebo do Králové
Dvora musí zaplatiti rychlíkový příplatek
za 250 km, ačkoli rychlíkem jede jen 116 km z Prahy
do Hradce Králové a odtud až po 48 minutovém
čekání pomalu osobním vlakem dále.
Na tyto absurdnosti stěžují si už leta
všechna interesovaná města. Železniční
správa místo, aby tento neudržitelný
stav napravila, čím dál tím víc
jej zhoršuje. Podle staršího jízdního
řádu čekalo se v Hradci Králové
43 minuty, podle jízdního řádu pro
letní období 1929 čeká se 48 minut;
do Králové Dvora přijede se nikoli (jako
dříve) ve 23.34, nýbrž teprv ve 23.40,
tedy z Prahy za 256 minut. Na všechny stížnosti
proti této nešetrnosti a na všechny žádosti
o rozumnou úpravu jízdního řádu
odpovídá železniční správa
výmluvou, že nelze urychliti vlak č. 607, poněvadž
zastávka Stéblová, 10 km od Pardubic vzdálená,
není schopná pro křižování
vlaků, jímž by byl uspíšen odjezd
osobního vlaku 607 z Pardubic a tím i z Hradce Králové
o několik minut a tak zkráceno i 48 minutové
čekání v Hradci Králové.
Nutno ponechati otevřeny otázky, zda tato výmluva
je dosti závažná, zda zájem cestujících
a rychlost a bezpečnost dopravy nestojí železniční
správě za drobnou investici na úpravu trati,
která by byla nesrovnatelně nepatrná proti
investicím na mnohé velké projekty významu
nepochybně problematického, a zda by se konečně
nenašel korektiv v promyšlenější
úpravě jízdního řádu
a to nejen vlaků osobních, ale i rychlíku
č. 141, aby se cestující na český
severovýchod, do měst nad Hradcem Králové,
kteří zaplatili rychlíkové jízdné,
také skutečně bez nicotné ztráty
peněz i času dostali do svých míst.
O rychlém spojení Praha - Náchod přes
Hradec Králové těžko vůbec hovořiti;
rychlík, který vyjel z Prahy v 7.50, je v Týništi
v 10.40, načež cestující musí
čekat do 11.38, t. j. 58 minut, aby se ve 12.39 dostal
do Náchoda, tedy za 289 minut; odpolední rychlík,
jenž z Wilsonova nádraží vyjede v 15.52,
je v Týništi v 18.32, ale teprv po 156 minutách,
ve 21.08 lze odtud pokračovati a přijeti do Náchoda
ve 22.12, tedy z Prahy za 380 minut; od večerního
rychlíku z Denisova nádraží pak vůbec
již spojení na Náchod není. Stane-li
se cestujícímu, že nestihne na Denisově
nádraží rychlík v 19.24 z Prahy odjíždějící,
pak mu nezbývá nežli počkati skoro ještě
4 hodiny na osobní vlak č. 810 z Prahy ve 23.10
odjíždějící, čekat potom
v Králové Hradci od 2.20 do 3.04 v přeplněné
čekárně třetí třídy,
cestou přes Českou Skalici čekat v Josefově
zase skoro 2 hodiny a dojet na př. do Úpice v 6.08
(resp. autobusem z nádraží až v 6.35);
toto noční cestování je opravdové
utrpení. Jinak, nestihne-li již rychlík č.
26 z Denisova nádraží, nezbývá
mu než dojeti z nádraží Wilsonova nebo
Masarykova do Pardubic; zde přenocovat a teprve ráno
odtud pokračovat, což je také nutno učinit,
potřebuje-li kdo ještě včas dopoledne
byt v Jaroměři, ve Dvoře Králové,
v Náchodě a pod., neboť ranním rychlíkovým
spojením z Denisova nádraží se do těchto
míst dostane až k poledni (Dvůr Králové
11.23) nebo dokonce až po poledni (Trutnov 12.40, Náchod
12.39), takže vyřízení věcí
dopoledne je vyloučeno.
Městům se odpírá zavedení ranního
vlaku, jenž by přivezl i poštu, z toho důvodu,
že prý z Prahy nemohou vyjížděti
vlaky, pokud nejede elektrická dráha. A přece
by stačilo, aby ranní rychlík vyjel z Prahy
skoro v stejnou dobu, v jakou z Hradce Králové vyjíždí
rychlík č. 25, t. j. nedlouho před 6. hodinou,
aby se v Hradci Králové stihlo včasné
dopolední spojení ne-li již rychlíkem
č. 89, tedy aspoň následujícím
vlakem osobním (1013) v 7.45 ke Králové Dvoru,
Trutnovu i Náchodu.
Cestování z čelných měst českého
severovýchodu v praxi vypadá takto:
Chce-li kdo přijet ráno do Prahy v 8:12 na Denisovo
nádraží, musí vyjet z Trutnova ve 3.11
(přes Starou Paku a Chlumec n. C.) nebo ve 3.40 (přes
Josefov - Jaroměř a Hradec Králové);
z Červeného Kostelce ve 4.13, z České
Skalice ve 4.35; ze Dvora Králové ve 4.30, z Josefova
- Jaroměře v 5.03. Tímto vlakem dojede se
do Hradce Králové v 5.30 a cestujícím,
kteří tak časně museli z domova vyjet,
nebývá dost pochopitelno, proč v Hradci Králové
musí čekati 23 minuty, aby mohli teprv v 5.53 rychlíkem
odjeti ku Praze; spíš by pochopili, kdyby jízdní
řád posunul jejich odjezd z domova o dobu, po kterou
zbytečně v Hradci Králové na odjezd
rychlíku musejí čekati. Tím se cesta
do Prahy protáhne z Trutnova na 272 minuty, ze Dvora Králové
na 222 minuty atp. Kdo by snad tento časný odjezd
z Králové Dvora vysvětlovati chtěl
péčí železniční správy
o dobré spojení českého severovýchodu
do Prahy a na český severozápad přes
Pardubice, tedy se octne před tímto faktem: vlak
612 (Dvůr Králové odj. 4.30) zdrží
se v Josefově - Jaroměři 9 minut, v Hradci
Králové 26 minut; do Pardubic přijede v 6.31,
takže zmešká připojení na rychlík
č. 1, který z Pardubic odjíždí
v 6.21 a do Prahy přijíždí v 8.00 na
Wilsonovo nádraží, odkud by bylo možno
v 8.10 rychlíkem č. 7 pokračovat na Plzeň
a zatím je cestující odkázán
v Pardubicích čekat 29 minut na rychlík č.
63, jímž do Prahy přijede až v 8.45.
Kapitolou pro sebe by bylo cestování z průmyslového
města Úpic, odkud především je
nutno jeti 5.3 km autobusem už ve 3.10 na nádraží
Svatoňovice - Úpice, kam se přijede ve 3.45,
vlakem se odjíždí za 17 minut na to, ve 4.02,
do Josefova - Jaroměře příjezd 4.50,
odjezd v 5.03, Hradec Králové příjezd
5.30, odjezd v 5.53 příjezd Praha 8.12, - to znamená,
že se z Úpice, vzdálené od Prahy 120
km, lze dostati do Prahy až za 302 minuty (z Prahy do Úpice
večer po půlnoci 0.44 za 320 minut!).
Z Náchoda do Prahy ráno nutno vyjeti ve 3.52, příjezd
do Týniště 4.46, do Hradce Králové
5.24, kdež třeba čekati na rychlík 29
minut. Tímto směrem je zapotřebí na
cestu z Náchoda do Prahy 260 minut. Časově
o 24 minuty kratší, ale cenou jízdného
(200 km - proti 175) dražší je směr Náchod
- Choceň - Praha, což je výhoda velmi problematická.
Stejně při poledním rychlíku Hradec
Králové - Praha Wilsonovo nádraží
prodlužuje se jízda 24 minutovým čekáním
v Hradci Králové na 222 minuty z Králové
Dvora, na 284 minuty z Trutnova, z Náchoda (přes
Václavice, kdež 14 minut, Starkoč 9, Josefov
- Jaroměř 12 minut čekání)
na 272 minuty (v tomto směru trať Náchod -
Praha měří 161 km, přes Týniště
175 km, přes Choceň 200 km).
Při večerním rychlíku, odjíždějícím
z Hradce Králové v 19.02 (v Praze - Denisovo nádraží
21.19), časové disposice pro cestování
z měst českého severovýchodu jsou
ještě nepříznivější,
neboť na př. z Králové Dvora nutno odjeti
v 16.58, z Trutnova v 15.55, příjezd do Hradce v
17.58, zde pak nutno čekat na rychlík do 19.03,
tedy 64 minuty! Tím se cesta z Králové Dvora
do Prahy protáhne na 261 minutu, z Trutnova na 324 minuty,
tedy z měst; která jsou od Prahy vzdálena
105, resp. 120 km! A k tomu ještě cestující
platí rychlíkový příplatek
za 250 km, snad za to, že směl v Hadci Králové
déle než 1 hodinu používati čekárny
nebo restaurace.
Ani spojení z Náchoda, odkud osobní vlak
vyjíždí v 17.20, přes Týniště,
kde lze přesednouti na rychlík ku Praze, není
zvlášť výhodné, neboť vyžaduje
239 minut, ačkoli jde o město vzdálené
od Prahy 130 km.
Jestliže spojení měst českého
severovýchodu s Prahou je nesouvislé, nehospodárné,
čas, peníze i nervy ubíjející,
stejně paradoxní, všem zásadám
národní ekonomie se příčící
je i vzájemné železniční spojení
mezi těmito městy.
Z průmyslového střediska a nejlidnatějšího
města českého severovýchodu, z Králové
Dvora nad Labem jsou do okolních měst tyto vzdálenosti:
do Hořic přímo 20 km - vlakem (přes
Hradec Králové) 59 km, do Hostinného přímo
18 km - vlakem (přes Starou Paku) 67 km, do Trutnova přímo
22 km - vlakem (přes Josefov - Jaroměř) 67
km, do Úpice přímo 22 km - vlakem 51 km,
do Červeného Kostelce 27 - 44, do Náchoda
33 - 43, do České Skalice 22 km - 28 km. Jízdní
řád k tomu ještě je takový, -
je-li vůbec spojení -, že na př. z Králové
Dvora do Hořic jede se nejméně půl
3. hodiny, do Hostinného skoro 2 hodiny, do Trutnova za
2 hodiny, do Náchoda při dvojím až trojím
přesedání nejméně 2 a čtvrt
hod. a pod.
Jaroměř přísluší k okresnímu
úřadu ve Dvoře Králové n. L.
Tím je dána nutnost vhodného ranního
spojení. Dříve jezdívala mezi Jaroměří
a Králové Dvorem dvojice vlaků (625, 626),
která umožňovala dopolední řízení
v Králové Dvoře (8.59 - 10.22); v novém
jízdním řádu je zrušena. Jako
částečnou náhradu zavedla železniční
správa osobní dopravu při vlaku 8305, - ale
právě tento vlak, který by měl velikou
frekvenci z Jaroměře - zastávky, zde se vůbec
nezastavuje. A také v Černožicích tento
vlak, který by hojně byl používán
dětmi jako vlak školní do Jaroměře,
se nezastavuje, ačkoli tudy projíždí
k 7.38; tak musejí děti odjížděti
z Černožic již v 6.14, aby pak v Jaroměři
skoro půl druhé hodiny čekaly do začátku
vyučování.
Město Jaroměř má nyní přes
8.000 obyvatelů, velký průmysl a obchod;
svým nákladem si vybudovalo zastávku. Nikdo
nepochopí, proč v novém jízdním
řádu zrušeno je zde zastavování
nočního vlaku č. 613 od Pardubic a Hradce
Králové (3.40) i popůlnoční
vlak z Králové Dvora (č. 616). Zastávka
Jaroměř svojí frekvencí předčí
mnohou stanici hlavní trati a je neprávem pomíjena.
Autobusem z Josefova - Jaroměře do Nového
Města nad Metují je 23.5 km a jede se 1 hod. 32
min. Vlak, odjíždějící z Josefova
- Jaroměře v 11.02, dorazí do Nového
Města n. M. ve 14.01, tedy za 3 hodiny, při čemž
je nutno přestupovati v Starkoči a Václavicích
(zde čekat skoro 2 hodiny).
Spojení měst Dvora Králové a Josefova
- Jaroměře s Náchodem, Novým Městem
nad Metují a Hronovem je skoro nepouživatelné;
je to jen přesedání a jen čekání,
ačkoli jde o vzdálenosti zcela nepatrné.
Proto je nezbytno, aby na tuto trať byl zaveden co nejdříve
kolejový autobus, dávno již slíbený,
který by prostředkoval spojení ze Dvora Králové
přes Josefov - Jaroměř na Náchod,
Hronov a Nové Město nad Metují.
Tyto a podobné vady a nedostatky železničního
spojení vedou k tomu, že některá města
i soukromí podnikatelé pomýšlejí
odpomoci dopravní bídě zaváděním
autobusů. V Jaroměři, v Králové
Dvoře, v červeném Kostelci a jinde dějí
se pokusy o autobusové spojení až z Hradce
Králové od pražského rychlíku
č. 26, který do Hradce Králové přijíždí
v 21.50 a po kterém je nutno čekat déle než
tři čtvrtě hodiny na zdlouhavé pokračování
vlakem osobním. Podobně na trati Dvůr Králové
- Josefov - Jaroměř - Náchod atd. Nelze říci,
že tyto zjevy jsou dobrým vysvědčením
pro železniční správu, stejně
jako není správné, brzdí-li dráha
soukromou podnikavost autobusovou tam, kde sama svých povinností
a slibů neplní.
Uvedenými stížnostmi, návrhy a žádostmi
nejsou ovšem vystiženy všechny nesrovnalosti, vady
a nedostatky železniční sítě
na českém severovýchodu. Tento kraj je organický
celek, který potřebuje nového a účelně
promyšleného plánu dopravního: Nutno
míti na paměti, že tato města českého
severovýchodu mají stále víc obyvatelstva,
stále víc průmyslových a obchodních
závodů, stále hojnější
vývoz a dovoz a také politicky a kulturně
stále větší význam. Dvůr
Králové je největší průmyslové
město českého severovýchodu a má
již 17.000 obyvatelů, Náchod má 14.000
obyvatelů, a stejně rostou města Jaroměř,
Česká Skalice, Červený Kostelec, Teplice,
Trutnov, Hronov, Nové Město n. Met. a j. Bylo by
možno na těchto městech českého
severovýchodu přímo vědecky, sociologicky
prokazovati, jak tradiční vlastnosti podkrkonošského
lidu, jeho pracovitost, svědomitost, skromnost a šetrnost
jsou nejlepším základem národně
hospodářského života, který -
i když neměl a nemá dosud zvláštní
přízně státní správy
- sám se vytváří, rozvíjí
a mohutní prostě z vnitřní svojí
síly. Lze-li s hlediska moderního regionalismu mluviti
o těsné a kausální spojitosti tvůrčích
sil mravních a sociálně ekonomických,
pak český severovýchod je nejlepším
důkazem, že sama povaha lidu je nejvydatnějším
fondem a nejspolehlivější podmínkou
kulturního a hospodářského rozkvětu
a pokroku krajinného i státního celku. Jestliže
by k této vnitřní a spontánní
energii lidu přistoupil ještě promyšlený
plán veřejné správy, ať politicko-administrativní,
nebo technicko-hospodářské a komunikační,
stupňovaly by se ještě přirozené
disposice a vlohy kraje nejen na prospěch života místního,
ale také ke zvýšení úrovně
života národního a státního a
k povznesení jeho v soutěžení mezinárodním.
Upozorňujíce na vady dopravního systému
na českém severovýchodě, za něž
je odpovědna státní železniční
správa, činíme tak s přáním,
aby napříště nebyly přehlíženy
živé a zdravé síly našeho národního
a státního hospodářství. Ukázali
jsme na situaci měst českého severovýchodu,
která přes nepřízeň poměrů
projevila svoje schopnosti všestranného vzrůstu.
Tato města nepřejí si ničeho více
než nové orientace ve státní komunikační
soustavě, účelné a praktické
orientace k Praze jako hlavnímu městu Československého
státu. V tom směru nebylo učiněno
skoro nic.
Tvrdíme-li, že komunikace českého severovýchodu
nevyhovuje orientaci československé a že je
až tendenčně udržována v orientaci
režimu starorakouského, máme pro to doklad
přímo z jízdního řádu.
českým severovýchodem projíždějí
rychlíky spojující Seidenberg, Frýdlant,
Liberec s Pardubicemi a Brnem. Jeden vyjede ráno v 6.00
z Liberce a dojede ve 12.31 do Brna, druhý vyjede z Liberce
večer v 19.03 a je v Brně v 1.37; obráceně,
rychlík z Brna vyjíždějící
ve 3.00 ráno přijede do Liberce v 10.20, a odj.
Brno 16.40, příj. Liberec 23.57. Jsou to, v celku
vzato, rychlíky dosti záhadné, poněvadž
mají výslovně severozápadní
orientaci místo očekávané orientace
severovýchodní. Spojením na Prahu a z Prahy
se nápadně vyhýbají, ačkoliv
by mohly odpomoci velmi mnohým nesnázím a
napraviti mnohý nedostatek v dopravní. soustavě
českého severovýchodu, která se přece
má a musí orientovat ke Praze.
Rychlovlak č. 142, odjíždějící
ze Dvora Králové v 8.11, z Josefova - Jaroměře
v 8.29 a z Hradce Králové v 8.49, přijede
do Pardubic v 9.11, ale zmešká o 17 minut rychlík
ke Praze č. 9. Rychlovlak č. 141 odjíždí
z Pardubic k Hradci Králové - Josefovu - Jaroměři,
Dvoru Králové atd. ve 20.40, tedy až 72 minuty
po příjezdu pražského rychlíku
č. 10, kterému by byl mohl poskytnout ideální
připojení na český severovýchod,
kdyby nedal na sebe tak dlouho čekat; z Hradce Králové
odjíždí ve 21.04 ke Králové Dvoru,
tedy zase příliš brzy před příjezdem
pražského rychlíku (č. 26) ve 21.50,
jejž by byl mohl výborně doplniti rychlým
spojením k Josefu - Jaroměři, Dvoru Králové,
České Skalici, Červenému Kostelci,
ale i Náchodu, kdyby byl dirigován také se
zřetelem k českému severovýchodu,
kterým projíždí, nebo kdyby v jízdním
řádu obou těchto rychlíků (141,
26) byl sjednán účelný soulad.
Tyto rychlíky, spojující Liberec s Brnem,
jsou sterilní součástkou komunikační
soustavy českého severovýchodu, neboť
neslouží ani kraji samému, ani celkové
železniční orientaci ke Praze, která
je pro národohospodářský rozkvět
Československa tak aktuální, přirozená
a nezbytná. Tendence, s jakou se vyhýbají
organickému spojení českého severovýchodu
s hlavním městem republiky, až zaráží.
A uvědomíme-li si, že se současně
pracuje (zvlášť v ministerstvu veřejných
prací) o vybudování dálkové
silnice, autostrady z Trutnova do Svitav, naskytá se politická
otázka, zda via facti neuskutečňuje se tu
komunikační základna a pojítko dvou
částí státu československého,
které ve Vídni ustavili jednak němečtí
poslanci z Čech dne 29. října 1918 pod názvem
provincie "Deutschböhmen",
jednak 30. října 1918 němečtí
poslanci z Moravy a Slezska pod titulem provincie "Sudetenland"...
Jisto je; že rychlíky, spojující Liberec
s Brnem, ignorují spojení s Prahou a neslouží
českému severovýchodu, jak by se s hlediska
státu i kraje mohlo očekávati. Československo
a všechny jeho územní součásti
potřebují především a definitivně
komunikační orientace československé.
Československé státní dráhy
musí toho dbáti vždy a všude.
Uvažujíce o všech vytčených nesrovnalostech,
vadách a nedostatcích v dopravním plánu
českého severovýchodu, táží
se podepsaní pana ministra železnic:
1. Zná vady v železničním spojení
průmyslových měst českého severovýchodu
s Prahou?
2. Je-li ochoten dát přezkoumati jízdní
řád českého severovýchodu a
učiniti opatření, aby komunikačním
potřebám tohoto kraje učiněno bylo
zadost nejen v zájmu těchto měst, nýbrž
i v zájmu národohospodářského
celku státního?
V Praze dne 23. května 1929.
Der Herr Minister des Innern hat auf eine von,
den Unterzeichneten eingebrachte Interpellation (Druck 1933/VIII),
betreffend ungesetzliche Weisungen zur Feier des Staatsjubiläums
in Komotau, am 28. März 1929 eine Antwort (Druck 2182/V)
erteilt, die nicht den Tatsachen entspricht und ausserdem eine
beleidigende Pauschalverdächtigung deutscher Bürger
dieses Staates enthält.
Es ist bekannt, dass der Herr Minister des
Innern die Antwort auf die Interpellation auf Grund jener Informationen
verfassen liess, die dem Ministerium des Innern der Bezirkshauptmann
von Komotau, Oberrart der politischen Verwaltung Dr. Theodor Wagner
gegeben hat. Die den Tatsachen widersprechende und deutsche Bürger
grundlos verdächtigende und beleidigende Antwort auf die
Interpellation fällt daher fraglos in erster Linie dem genannten
Beamten zur Last, der seine Dienstpflichten dadurch verletzt hat,
dass er seiner vorgesetzten Behörde falsche und unvollständige
Informationen gab.
Der Herr Minister des Innern gibt zu, dass
der Bezirkshauptmann Dr. Wagner anlässlich der Feier des
vorjährigen Staatsjubiläums an einige Hausbesitzer schriftlich
die Aufforderung zur Beflaggung ihrer Häuser ergehen liess,
ja sogar zwei Hausbesitzer in dieser Sache zur Bezirkshauptmannschaft
vorgeladen hat. Es ist ganz einerlei, ob der Bezirkshauptmann
aus eigener Initiative oder auf Befehl der vorgesetzten Behörde
so gehandelt hat. Solche Methoden, um sichtbare Aeusserungen eines
Patriotismus zu erzwingen, waren im gewesenen Kaiserstaate Oesterreich
üblich, sollten aber in einer demokratischen Republik nicht
mehr angewendet werden.
Der Herr Minister des Innern behauptet ferner,
dass der Bezirkshauptmann die schriftliche und mündliche
Einladung zur Beflaggung der Häuser nur an jene Hausbesitzer
ergehen liess, von denen er annahm, dass sie loyaler Gesinnung
sind. Nicht nur vor dem Gesetze, sondern auch vor jedem Staatsamte
sollen alle Bürger dieses Staates gleich sein und jede Handlungsweise
soll streng objektiv nach den Buchstaben des Gesetzes beurteilt
werden. Es ist unerhört, dass der Vertreter einer Behörde
in diesem Falle der Bezirkshauptmann Dr. Wagner sich privat eine
Klassifikation der Bürger eine Stadt nach Gesinnungskoeffizienten
zurechtlegt und diese dann nur Grundlage seiner Amtshandlungen
macht. Man kann nicht annehmen, dass ein solcher Vorgang die Billigung
des Herrn Ministers findet, auch wenn er zugibt, dass so etwas
sich wirklich in Komotau nach zehnjährigem Bestande der Republik
ereignet hat.
Während einerseits der Herr Minister des
Innern in diesen Einladungen zur Beflaggung weder irgendeinen
Druck auf die Hausbesitzer noch eine ihre persönliche Freiheit
eischränkenden Auftrag sehen kann, so haben die betroffenen
Hausbesitzer andererseits durch die Form, in welcher der Bezirkshauptmann
Dr. Wagner vorging, deutlich einen ungesetzlichen Zwang gespürt.
Denn die Hausbesitzer haben erfahren, dass der Bezirkshaupmann
Dr. Wagner einen Kaufmann zur Beflaggung seines Hauses mit dem
Hinweis darauf zwingen wollte, dass ihm sonst die Bewilligung
zum Verkauf von Spielkarten entzogen werden könnte. Diese
Tatsache hat der Bezirkshauptmann Dr. Wagner dem Innenministerium
mit Absicht verschwiegen. Deshalb widerspricht die Interpellationsbeantwortung
in diesem Punkte den Tatsachen.
Schliesslich behauptet der Herr Minister des
Innern, dass in Komotau eine "lokale staatsfeindliche Agitation"
ausgeübt werde. Diese unerhörte Pauschalverdächtigung
darf von einem Minister wohl nur dann ausgesprochen werden, wenn
konkretes Beweismaterial vorliegt. Ist dies aber der Fall, wissen
die Behörden, von wem diese staatsfeindliche Agitation ausgeübt
wird, so sind sie alle, in erster Linie aber der Bezirkshauptmann
Dr. Wagner, verpflichtet, mit allen gesetzlichen Mitteln gegen
die Täter einzuschreiten. Das ist aber zum heutigen Tage
doch nicht geschehen.
Um die in der Interpellationsbeantwortung des
Herrn Ministers des Innern enthaltenen Unrichtigkeiten und. Widersprüche
aufzuklären, ersuchen die Unterzeichneten um Beantwortung
nachstehender Fragen:
1. Hat der Bezirkshauptmann Dr. Wagner die
Einladungen zur Beflaggung der Häuser am 28. Oktober 1928
aus eigener Initiative an die Hausbesitzer ergehen lassen, oder
war ihm dies vom politischen Landesamt oder vom Ministerium des
Innern anbefohlen worden?
2. Ist der Herr Minister bereit, in Hinkunft
jede Einflussnahme auf Bürger dieses Staates durch die ihm
politisch unterstellten politischen Behörden anlässlich
von öffentlichen oder privaten Feierlichkeiten zu untersagen?
3. Ist ein Bezirkshauptmann berechtigt, die
Gesinnung der Staatsbürger zu klassifizieren und diese Klassifikation
zur Grundlage einer Amtshandlung zu machen, wie dies der Bezirkshauptmann
Dr. Wagner in Komotau getan hat?
4. Nach welchen Gesichtspunkten und auf Grund
welcher Tatsachen wurde die Loyalität der Gesinnung vom Bezirkshauptmann
Dr. Wagner bei einzelnen Personen festgestellt?
5. Ist der Herr Minister bereit, das Vorgehen
des Bezirkshauptmannes Dr. Wagner in Komotau vor dem 28. Oktober
1928 einer eingehenden Untersuchung zu unterziehen und das Ergebnis
derselben mitzuteilen, damit es von der Oeffentlichkeit überprüft
werden kann?
6. Ist der Herr Minister bereit mitzuteilen,
welche Personen nach Angabe des Bezirkshauptmannes Dr. Wagner
in Komotau eine staatsfeindliche Agitation ausüben, worin
diese Agitation besteht und wie gegen diese Personen von amtswegen
eingeschritten wurde?
Prag, am 3.
Mai 1929.
In Meltsch, Bezirk Troppau Land, besteht eine čechische
Minderheitsvolksschule und seit dem Schuljahre 1927/28 eine čechische
Minderheitsbürgerschule. Die Gemeinde hat nach der letzten
Volkszählung 192i im Ganzen 845 Einwohner. Hievon bekannten
sich 730 = über 86% zur deutschen, 97 = 11% zur čechischen
Nationalität.
Bei dieser nationalen Zusammensetzung der Bevölkerung
von Meltsch kann es nicht wunder nehmen, dass die čechische
Bürgerschule aus dem Orte selbst nur wenige Kinder erhält.
So besuchten z. B. aus Meltsch im Schuljahre 1927/28 2 schulpflichtige
Kinder, im Schuljahre 1928/29 kein schulpflichtiges Kind die Bürgerschule.
Wenn trotz dem hier die Bürgerschule errichtet
wurde, so müssten hiefür die Umstände massgebend
gewesen sein, dass Meltsch der bestgelege Ort für die ganze
Umgebung ist. Das ist nicht der Fall. Aus der nächstgelegenen
Gemeinde Ratkau besuchten im Jahre 1927/28 kein Kind, im
Jahre 1928/29 3 Kinder, aus Philippsdorf 1928/29 2 Kinder die
čechische Bürgerschule.
Die weiter gelegenen čechischen Gemeinden Damadrau, Niklowitz
und Ohlhütten haben einklassige Volksschulen und sind vom
pädagogischen Standpunkte aus betrachtet
gewiss nicht in der Lage, unter ihren Schülern jene Zahl
von Befähigten auszulösen, die für die Bürgerschule
reif wären und den Bestand der Bürgerschule in Meltsch
rechtfertigen würden, es wäre denn, dass für den
Besuch einer Bürgerschule nur das Alter der Schüler
massgebend ist. Ausserdem ha en die Kinder aus Damadrau einen
besseren Weg nach Podoli, jene von Niklowitz einen bedeutend kürzeren
und auch besseren zur Station Schönstein, jene von Ohlhütterr
einen weit kürzeren und besseren Weg zur Station Ohlhütten
- Leitersdorf, um für einige Heller in die Schulen nach Troppau
zu fahren. Doch weder in Podoli noch in Troppau werden die Schüler
aus den genannten Gemeinden aufgenommen. Die Abnützung von
Kleidern und Schuhen auf dem Wege nach Meltsch ist für die
Kinder viel grösser, als das geringe Fahrgeld. Dazu kommt
noch die gesundheitliche Gefährdung der Kinder durch die
Witterung.
Aus dieser Darstellung geht wohl zur Genüge hervor, dass
die Errichtung der čechischen Bürgerschule in Meltsch
nicht aus einem Bildungsbedürfnis erfolgt ist und keine Notwendigkeit
vom Standpunkt des Bedarfes darstellt.
Die finanzielle Lage des Staates lässt
es geboten erscheinen, mit den schwer erpressten Steuergeldern
nur den sparsamsten Gebrauch zu machen. Unter diesem Titel wurden
ja auch in den Jahren seit dem Umsturze tausende deutsche Schulklassen,
selbst notwendige einklassige Volksschulen und Schulexposituren
in entlegenen Gebirgsgegenden gesperrt und die Errichtung dringend
notwendiger deutscher Schulen und Schulklassen verweigert.
Man müsste doch annehmen. dass dieser Auftrag zum Sparen
auch für die čechischen Schulen, besonders auch für
Minderheitsschulen gilt. Dem gegenüber müssen wir feststellen,
dass oft čechische Minderheitsschulen mit nur wenigen Kindern
errichtet und unterhalten werden, obwohl
im Orte selbst hiefür kein Bedürfnis vorhanden ist,
sodass die Ansicht nicht von der Hand zu weisen ist, dass die
Regierung mit der Errichtung solcher überflüssiger čechischer
Minderheitsschulen im deutschen Sprachgebiete
andere Zwecke verfolgt.
Diese Absicht wird auch bei der Zweckbestimmung der čechischen
Bürgerschule in Meltsch sichtbar, wenn man den Vorgang bei
der Enteignung des grossen Grundbesitzes Razumovsky mit berücksichtigt
und weiss, dass deutsche Bewerber und auch die Gemeinde mit ihren
Ansprüche abgewiesen wurden, während Grund und Boden
nur čechischen Bewerbern und jenen willensschwechen Deutschen
zugewiesen wurde, welche ihre Kinder in die čechische Schule
zu schicken sich verpflichteten.
Aus diesem Vorgang ist wohl klar erkenntlich,
wie mit den Minderheitsschulen Seelenfang getrieben werden soll,
den allerdings Unterrichtsminister Dr. Hodža seinerzeit mit
schönen Worten auf das schärfste verurteilt hat. Der
deutschen Bevölkerung von Meltsch hat sich mit
Recht eine tiefgehende Erbitterung bemächtigt und sie verlangt
und fordert mit aller Entschiedenheit, dass die čechische
Bürgerschule, als in pädagogischer, kultureller und
volkswirtschaftlicher Hinsicht vollkommen überflüssig,
ehestens beseitigt und. in einen čechischen
Ort verlegt werde.
Die Gefertigten fragen daher den Herrn Minister
für Schulwesen und Volkskultur:
1. Sind Sie bereit, das Verzeichnis aller Minderheitsschulen
mit der Anzahl der sie besuchenden Kinder zu veröffentlichen
und schlecht besuchte Schulen der sofortigen Auflösung zuzuführen?
2. Sind Sie bereit, in Sonderheit die Schulverhältnisse
in Meltsch überprüfen zu lassen und das Ergebnis der
gewissenhaft geführten Untersuchung bekannt zu geben, bezw.
auf Grund dieses Ergebnisses die sofortige Verlegung der tschechischen
Bürgerschule in eine tschechische Gemeinde zu verfügen?
Prag, am 25.
April 1929.