K výtkám činěným v interpelaci
proti postupu správy fondu dle § 10 zák. č.
77/1927 v Čechách co do udílení příspěvků
z fondu uvádí se podle zprávy zemského
úřadu v Praze:
Neuhrazené schodky rozpočtů okresů
a obcí v Čechách, o jichž úhradu
z fondu bylo žádáno, činily celkem 631,427.487
Kč. Značnou výši těchto schodků
lze vysvětliti snahou jednotlivých obcí a
okresů, aby vypjetím svého požadavku
docílily co největšího příspěvku.
Bylo proto nutno, aby zemský výbor rozpočty
upravil a neuhrazené jich schodky přizpůsobil
prostředkům fondu. Neuhrazené schodky byly
touto úpravou sníženy na částku
136,229.153 Kč, z čehož připadá
na obce a okresy s obyvatelstvem převážně
české národnosti částka 93,056.017
Kč t. j. 68.30% a na obce a okresy s obyvatelstvem převážně
německé národnosti německé
částka 43,173. 136 Kč t. j. 31.70%. Všem
obcím i okresům bez rozdílu byly dosud bez
rozdílu vyplaceny zálohy do výše 75%
upravených schodků. Nelze tedy zajisté mluviti
o národnostně protekcionářském
rozdělování prostředků fondu
a poškozování německých obvodů.
má-li snad interpelace za to, že upravený schodek,
pro výši příspěvků směrodatný,
měl by odpovídati u jednotlivých obcí
a okresů vždy stejnému procentu z jejich požadavku,
nebylo by lze názor ten uznati správný. Takový
postup byl měl totiž za následek, že příspěvek
by neodpovídal skutečné potřebě,
nýbrž řídil by se dle toho, jak ten
který svazek samosprávný - po případě
bez jakéhokoliv zřetele k zásadě šetrnosti
a se zřejmým úmyslem dosáhnouti vysokého
přídělu na úkor svazků jiných
- svoji rozpočtovou potřebu libovolně vytýčil,
což by ovšem bylo v naprostém rozporu s tendencí
zákona, který vedle úhrady platů na
právním titulu založených a dle zákona
povinných měl na mysli hlavně - a to třeba
zvláště zdůrazniti - příspěvky
pro obce a okresy finančně slabé.
Dle zprávy zemského úřadu bylo při
úpravě rozpočtů postupováno
jednotně podle příslušných ustanovení
zákona.
Bylo přihlíženo k tomu, zda rozpočty
vyhovují všem ustanovením zákonným,
jmenovitě jsou-li v nich zařazena veškerá
plnění obcím a okresům po zákonu
příslušející nebo platy peněžní
spočívající na právním
titulu, pokud byly takové závazky správě
fondu známy. V žádném případě
nebyly škrtány zákonné finanční
závazky. Právě naopak byly do potřeby
rozpočtu dodatečně zařazovány
v těch případech, kdy bylo zjištěno,
že obec nebo okres na finanční závazky
nepočítá v dostatečné míře
nebo vůbec.
Pří úpravách položek potřeby
i úhrady bylo přihlíženo k výsledkům
účtů za rok 1926 a k částkám
rozpočteným v předchozím roce 1927,
event. i k řádně odůvodněným
a prokázaným potřebám vyšším.
Ve všech případech byly obce i okresy před
zamýšlenou úpravou vyzvány k podání
potřebných vysvětlení a k došlým
vyjádřením bylo v každém případě
přihlíženo při konečné
úpravě rozpočtů.
Rozpočtené náklady sociální
a kulturní (péče o mládež, o
němé, o slepé, školství atd.)
upravovány byl zcela jednotně při obcích
a okresích českých jako německých
a ve většině případů ponechávány
v plné rozpočtené výši. V žádném
případě nebyly odůvodněné
a prokázané náklady sociální
a kulturní z rozpočtu úplně vyloučeny.
Nejsou tudíž oprávněny výtky,
že rozpočty samosprávných těles
byly projednávány bez plánu a nerozumně,
nebo dokonce zlomyslně vůči německým
samosprávným tělesům.
Pokud jde o tvrzení, že finanční úřady
nezvládnou berní spisy a že obce nedostaly
berní základnu pro sestavení rozpočtů
na příští rok (1929) podotýká
se, že finanční správa, které
záleží na tom, aby obcím byl dán
pokud možno bezpečný podklad pro rozpočtovou
kalkulací výnosu přirážek, učinila
veškerá opatření, aby obcím dostalo
se včas sdělení základny přirážkové
podle nejnovějších daňových předpisů
a s náležitým upozorněním na
možné změny v důsledku opravných
prostředků a pod. Ministerstvu financí nedošly
v tom směru žádné stížnosti.
K tvrzení, že finanční úřady
také mnohdy zostřují tíseň
obcí tím, že dlouho zadržují přirážky
k daním již zaplaceným a nepoukazují
jich včas samosprávným tělesům,
sluší uvésti, že zadržuje se pouze
u obcí částka přesahující
jednu dvanáctinu rozpočtové úhrady
z přirážek, jak je předepsáno
§em 7 zák. č. 77/27, kteráž částka
se ostatně buď zcela nebo z části uvolní
k žádosti obce v odůvodněných
případech. K zadržování resp.
srážení větších částek
dochází jen tehdy, jestliže je nutno uhraditi
dřívější bilanční
přeplatky z přirážek nebo zálohy
samosprávným svazkům poskytnuté I
při tom však je brán vždy zřetel
k tomu, aby samosprávným svazkům dostalo
se prostředků k držení hospodářství
v nejnutnějším rozsahu.
Finanční správa sama má zájem
na urychleném předpisu a vybírání
daní a v tom směru také bylo učiněno
vše, aby předpisy daňové byly včas
provedeny a aby předepsané daně včas
byly vybrány, při čemž ovšem nelze
postupovati zcela beze zřetele k situaci poplatníků
a k jejich hospodářským možnostem, jež
někdy odůvodňují odklad platů
a posečkání daní a přirážek.
Nepříznivým důsledkům, jež
z toho by mohly vzejíti pro samosprávné svazky,
bývá odpomáháno tím, že
se v odůvodněných případech
s největší blahovůlí vychází
vstříc žádostem obcí a okresů
o zálohu na nedoplatky přirážek.
K otázce novelisace zákona č. 77/1927 Sb.
z. a n. se uvádí:
Praktické důsledky uvedeného zákona,
pokud jde o limit přirážek, se dosud v plné
míře neprojevily, jelikož zákon ten
nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1928 a daně
s přirážkami za tuto dobu dřívější
a pro platby dle nich konané neplatí ustanovení
o limitu přirážek. Poněvadž dosud
nejsou veškeré přímé daně
podle daňové reformy ani na jeden rok definitivně
předepsány a nejsou tudíž samosprávných,
nelze přesně posouditi také důsledky
reformy daní přímých na jejich finanční
hospodářství.
Také zkušenosti s úpravou rozpočtů
za jediný rok nestačí pro náležité
posouzení důsledků uvedeného zákona
a zejména postačitelnosti přídělových
fondů, obzvláště se zřetelem
k tomu, že k definitivním úpravám rozpočtů
došlo značně pozdě v druhé polovici
roku, takže jednak nebylo hospodařeno samosprávnými
svazky v mezích rozpočtů upravených,
jednak vzhledem ke krátkosti doby uplynulé od zavedení
nových resp. zvýšení řízení
správy fondu, nelze spolehlivě zjistiti, v jaké
míře výnos těchto nových nebo
zvýšených dávek a poplatků přispěl
a přispěje k úhradě rozpočtových
potřeb obcí.
Teprve až budou zjištěny výše uvedené
okolnosti a až budou předloženy a prozkoumány
výkazy o hospodaření a finančním
stavu svazků samosprávných, jež jsou
svazky ty povinny předkládati podle § 25 zák.
č. 77/27, bude možno zaujmouti přesnější
stanovisko k požadavku o novelisaci tohoto zákona,
jak bylo už sděleno v odpovědi na interpelaci
posl. Pika a soudruhů (č. tisku 1958), při
čemž zajisté budou slyšena i mínění
zástupců samosprávných svazků.
V Praze dne 26. dubna 1929.
Ministerské nařízení ze dne 26. února
1917, čís. 79 ř. z. mohlo by býti
zrušeno pouze zákonem Pro okamžité zrušení
tohoto ministerského nařízení z podnětu
nálezu nejvyššího správního
soudu ze dně 17. prosince 1926, č. 6187 není
důvodu. O tom mohlo by se uvažovati teprve tehdy,
kdyby nejvyšší správní soud důsledně
setrval na svém názoru, až se naskytne opětná
příležitost, aby nejvyšší
správní soud zabýval se otázkou jeho
platnosti a aby ministerstvo hájilo svoje odchylné
stanovisko. Pokud jde o právoplatné výnosy
a rozhodnutí zemských úřadů
vydané podle zmíněného ministerského
nařízení, nejsou tyto výnosy a rozhodnutí
zmíněným nálezem nejvyššího
správního soudu nikterak dotčeny, a nemám
důvodu je z tohoto podnětu zrušiti, neboť
podle ustanovení § 7 zákona o nejvyšším
správním soudu, jsou úřady vázány
právním náhledem nejvyššího
správního soudu pouze ve věci, v níž
příslušný nález byl vydán.
V Praze dne 30. dubna 1929.
Okresní správa politická v Opavě výměrem
z 24. IX. 1928, š. 3951/6, udělila Emilii Korseskové
v Jakubčovicích koncesi hostinskou a výčepní
se stanovištěm v Jakubčovicích čp.
23. Místnosti, ve kterých má býti
živnost provozována, byly dne 10. IX. 1928 komisionelně
ohledány a zjištěno, že po provedení
menších adaptací jsou vhodné ku provozování
hostinské a výčepní živnosti
a není proti nim se stanoviska stavebního a hygienického
závad. Při tomto komisionelním šetření
shledáno také, že projektovaný hostinec
jest ve středu obce, takže policejní dozor
jest velmi dobře proveditelný. V budově byla
provozována živnost hostinská již dříve
a sice po dobu asi 60 let otcem žadatelky. Obec Jakubčovice
čítá 269 obyvatelů a provozují
se tam nyní dvě hostinské a výčepní
koncese, z nichž jedna jest v tovární budově
fy. E. Teltschik a slouží výhradně pro
potřebu zaměstnaného tam dělnictva
a úřednictva, takže pro ostatní obyvatelstvo
přichází v úvahu vlastně jen
ostatní obyvatelstvo přichází v úvahu
vlastně jen jedna koncese. Řečená
obec leží v údolí řeky Odry v
romantické krajině, obklopena kolem lesy a panuje
v ní nejen letní ale i zimní dobu značný
turistický ruch z blízkého Ostravska a okolí
a je mimo to silně navštěvována letními
hosty. V obci mimo to silně navštěvována
letními hosty. V obci je také zastávka dráhy
trati Suchdol-Budišov, dále továrna na knoflíky,
fy. E. Teltschik a v okolí několik kamenolomů.
Obec samotná leží také na křižovatce
silnice Odry-Vítkov-Spálov-Odry a Jakubčovice-Dobešov,
na kterých je čilá frekvence z blízkých
obcí.
Podřízeným úřadům živnostenským
byla dána ministerstvem obchodu direktiva, aby zásadně
povolovaly jednu hostinskou koncesi na 500 obyvatel. direktiva
tato však sama povoluje úchylku, jestliže v městě
jest značný turistický ruch, jak právě
zjištěno ve věci Emilie Korseskové.
Tato direktiva jest pouhých vnitřním pokynem,
nemá závaznosti zákona a nemohou proto, nebyla-li
dodržena, nadřízené úřady
pouze z důvodu toho zakročovati z moci úřední.
Proto také zemská správa politická
v Opavě zamítajíc odvolání
obce Jakubčovice pro zmeškání odvolací
lhůty a ministerstvo obchodu zamítajíc odvolání
téže obce pro nepřípustnost dalšího
instančního pořadu - nehledě k tomu,
že ve věci rozhodovaly jen z důvodů
formálních a neměly tudíž příležitost
v meritu případem se zabývati - i v opačném
případě nebyly by mohly zakročiti
z moci úřední, ježto zákon porušen
nebyl.
V Praze dne 7. května 1929
Obě požadovaná železniční
spojení projevují se svou povahou jako dráhy
místní, pro něž rozhodna ustanovení
zákona o doplnění sítě železniční
stavbou drah místních ze 27. června 1919,
číslo 373 sb. z. a n. Podle předpisů
tohoto zákona nemůže státní správa
železniční považovati oba zmíněné
projekty v dnešní době za zralé k realisaci,
poněvadž předběžně vypočtené
příjmy nemohou uhraditi očekávané
výdaje provozní, takže není splněn
základní požadavek o minimální
výnosnosti, nehledíc ani k tomu, že není
prokázána úhrada nejméně 30%
zařizovacího nákladu místním
zájemnictvem.
V Praze dne 7. května 1929.
Otázka výměry pojistného a placení
cestovného lékařům v nemocenském
pojištění veřejných zaměstnanců
byla předmětem obdobné interpelace poslance
Rudolfa Tayerle a soudr. o vládním nařízení
ze dne 16. července 19ě6 č. 145. Sb. z. a
n. (tisk poslanecké sněmovny 797/XII), na níž
vláda odpověděla dne 25. dubna 1929 (tisk
2205/II).
Ministerstvo sociální péče při
přípravě jmenování prvních
funkcionářů ústředního
sboru a okresních sborů Léčebného
fondu pořádalo výnosem ze dne 8. července
1926, č. j. 7911/IV-26 všechna významná
ústředí statně-zaměstnanecká
a mezi nimi též Československou obec úřednickou,
aby podala k chystanému jmenování těchto
funkcionářů své návrhy. Většina
těchto ústředí uplatnila své
návrhy včas, avšak Československá
obec úřednická učinila tak teprve
podáním ze dne 4. září 1926.
K jejím požadavkům nebylo možno již
přihlédnouti, poněvadž jmenování
členů ústředního sboru Léčebného
fondu bylo provedeno již dne 30. července 1926. Dlužno
ovšem podotknouti, že šlo pouze o přechodné
opatření, jehož působnost pominula tím,
že v listopadu 1927 byly provedeny řádné
volby podle předpisů vládních nařízení
č. 146/1926 Sb. z. a n. a č. 246/1926 z. a n.
Členové okresních sborů Léčebného
fondu, jmenovaní prozatímně podle §
48 vládního nařízení čís.
146/1926 Sb. z. a n. na základě návrhů
okresních politických úřadů,
jež měly zase za podklad návrhy místních
odborových organisací, byli již v roce 1927
nahrazeni funkcionáři zvolenými.
V Praze dne 30. dubna 1929.
Aby vláda mohla přikročiti k vybudování
vysoké školy technické na Slovensku, jest třeba,
aby vydán byl zákon, jímž škola
ta se zřizuje. Příslušnou osnovu zákona
vypracovalo ministerstvo školství a národní
osvěty. Podle osnovy mají býti na této
vysoké škole zatím vybudovány jen ony
odbory, které jsou na Slovensku naléhavé,
též pro studium zeměměřického
inženýrství.
Osnova jest tou dobou předmětem meziresorního
řízení, zejména po stránce
finančního dosahu a úhrady nákladu.
V Praze dne 14. května 1929.
Ministerstvo veřejných prací v prosinci roku
1923 stanovilo provisorní činži z bytů
ve státních obytných domech ve Zborovské
ulici, v Pražské ulici, Akademické ulici, Kotlářské
ulici a v ťv TábořeŤ v Brně. Ve
všech těchto ulicích byla vyměřena
na podkladě dále uvedeném stejná činže
připadající na 1 m2 podlahové plochy
a byla odstupňována pouze dle poschodí. Nečinily
tudíž domy ve Zborovské ulici výjimku,
pokud se týče zvýšené výše
nájemného, při srovnání s ostatními
domy ve stejné neb přibližně stejné
době v Brně postavenými.
Státní obytné domy ve Zborovské ulici
v Brně jsou z prvých státních obytných
domů v Brně postavených. Stavěny byly
v době nejdražšího materiálu a
nejvyšších mezd a bylo nutno z toho důvodu
na výpravě bytů šetřiti.
Nájemné bylo stanoveno zúročením
stavebného nákladu 1,45%, tedy nejnižší
měrou, jaká se vůbec užila; při
pozdějších stavbách stanovila se činže
již zúročením 2 - 2,5% stavebního
nákladu. Je patrno, že státní správa
na domy, při kterých byla činže stanovena
zúročením pouze 1,45%, nejvíce doplácí.
je sice pravdou, že nájemníci v těchto
prvých domech nemají byty v té výpravě,
jak tomu je v domech později stavěných, za
to ale požívali té velké výhody,
že poměrně dříve bydleli, zatím
co jiní státní zaměstnanci museli
dlouho na byty čekati.
Přes to, že ministerstvo veřejných prací
již dříve sledovalo a dále sleduje cíl
srovnati činže v jednotlivých státních
obyt. domech v témž místě v různých
dobách postavených vůbec, zabývalo
se případem ve Zborovské ulici zvláště,
když nájemníci těchto posléze
uvedených domů o snížení činží
žádali.
K příslušné stížnosti, kterou
nájemníci státních obyt. domů
č. 2 a 4 ve Zborovské ulici přímo
ministerstvu veřejných prací přednesli,
poukazujíce na nepřiměřenou výši
nájemného, jež je jim platiti z bytů
nevýhodně položených a stavebně
méně vypravených, byla bývalá
zemská správa politická v Brně upozorněna
ministerstvem veř. prací na dřívější
výnos ministerstva veř. prací z května
1928, kterým jí bylo nařízeno, aby
předložila nový výpočet činží
na podkladě směrnic, které ji byly dány.
Zmíněnými výnosy byla býv.
zemská správa politická v Brně též
poukázána, aby při novém návrhu
prozatímní činže vzala patřičný
zřetel na dobu, po kterou platí se dosavadní
prokázané nepoměrně vysoké
činže, a aby přihlížela též
ke stavební výpravě bytů v tom kterém
domě.
V Praze dne 7. května 1929.
Návrh na povýšení úředníků
soudní kanceláře u vrchního soudu
v Brně a v jeho obvodu - mezitím vládou schválený
- odpovídá požadavkům spravedlnosti
a vyhovuje potřebám služby.
Při obsazování uprázdněného
místa u vrchního soudu bylo třeba dáti
přednost mladšímu uchazeči, ježto
jedná se o vedoucí kancelářské
místo vyžadující praxe ve věcech
správních a presidielních, kteréžto
podmínce vyhovoval jedině navržený uchazeč,
jenž mimo to zasluhoval přednost i pro svou vyšší
kvalifikaci a úspěšnější
výkon odborných zkoušek.
Pečlivým šetřením nebylo zjištěno
nic, co by opodstatňovalo tvrzení, že by byl
navržený uchazeč vystupoval někdy proti
českým snahám nepřátelsky,
anebo že by byl projevoval podobné smýšlení;
naopak jeho chování i úřadování
vždy plně vyhovovalo.
Není proto důvodu, aby bylo ve věci něco
opatřeno.
V Praze dne 9. května 1929.
2255/XXIV.
Odpověď
ministra vnitra
na interpelaci poslance Brodeckého a soudruhů,
že se četnickým gážistům
odpírají stěhovací výlohy,
když se jedná o přeložení t. zv.
ťzaviněnéŤ (tisk 2025/XII).
Příslušníkům četnictva
přeloženým z vlastní viny nelze hraditi
stěhovací výlohy, jež se také
nehradí ani zaměstnancům ostatních
státně-zaměstnaneckých kategorií
v těchto případech. Požadavek podobný
nemá v zákoně nikde opory.
Strážmistr Jindřich Šimek byl v r. 1927
přemístěn, protože se v dosavadním
služebním působišti dopustil nepřístojností,
pro něž byl brigádním soudem v Brně
pravoplatně odsouzen.
O náhradě stěhovacích výloh
rozhoduje podle platných předpisů v první
řadě zemské četnické velitelství;
právem proto zemské četnické velitelství
v Brně žádost Šimkovu o náhradu
těchto výloh ministerstvu vnitra nepředložilo
a samo o ní v první instanci rozkazem ze dne 10.
února 1928, č. 106 h. r. rozhodlo. Proti tomuto
rozhodnutí si ostatně strážmistr Šimek
stěžoval na ministerstvo vnitra, které stížnost
definitivně zamítlo výnosem ze dne 8. května
1928 čís. 15.773/13.
Nebyl tedy strážmistr Šimek ve svém právu
stížnostním nikterak zkrácen.
V Praze dne 8. května 1929.
Ministerstvo financí může na podkladě
zevrubných zpráv podřízených
mu úřadů a předložených
mu spisů sděliti toto: Při řešení
otázky daňové povinnosti i výše
daňových základen poplatníka, v interpelaci
jmenovaného, použito bylo celé řady
obvyklých pomůcek, zvláště pak
výsledku podrobných revisí provedených
orgány revisního odboru ministerstva financí
v jeho podniku. Veškerá šetření
děla se, jak se ministerstvo financí přesvědčilo,
naprosto objektivně a bez jakéhokoliv zřetele
k nějakým udáním, poplatníka
snad se dotýkajícím a jsou tak obsáhlá,
že by bylo bezúčelno vyslýchati ještě
osoby další.
Žádosti za vydání některých
spisů nelze ovšem vyhověti, ježto tu jde
o vnitřní spis úřední, do něhož
není podle §u 339 resp. 331 odst. 3. zák. ze
dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n. z důvodů
zachování úředního tajemství
dovoleno ani pouhé nahlédnutí, natož
pak jeho vydání.
Toto zákl. ustanovení má vzhledem k §u
47 zákona o dani z obratu podpůrnou platnost i pro
obor daně z obratu.
Ministerstvo financí již nařídilo, aby
bylo trestní řízení, zavedené
proti jmenovanému pro zkrácení daně
z obratu na rok 1920, bez prodlení z důvodu promlčení
zastaveno a zařízen výmaz zástavního
zpráva pro zkrácenou daň a případné
pokuty v částce 26. 415 Kč.
Pro odpis daní jemu za dobu od 1. ledna 1920 do 30. června
1922 předepsaných a to daně z příjmu,
není důvodu a to tím spíše ne,
ježto o některých daňových předpisech
nebylo ještě ani cestou instanční rozhodnuto,
většina pak jich bude předmětem nalézání
nejvyššího správního soudu, k němuž
si poplatník podával stížnosti, a jehož
nálezům nelze předbíhat. Ostatně
třeba poukázati k tomu, že poplatník,
ač jsou jeho poměry podle přesných
informací velmi příznivé, daní
bez použití donucovacích prostředků
neplatí a že neplatí ani zákonných
čtvrtletních splátek na daň z obratu,
takže musí býti k jejich zapravování
donucován pokutami pořádkovými.
Ministerstvo financí došla upozornění
na tohoto poplatníka nejen z řad poplatníků,
ale i jiných vážných kruhů, jimiž
se bylo domáháno toho, aby byly na něm daně
důrazně vymáhány a současně
protestováno proti možnému snad odpisu daní.
Pokud o některých stížnostech poplatníkových
nebylo dosud instanční cestou rozhodnuto, nařídilo
již ministerstvo financí, aby se tak stalo s největším
urychlením.
Byla.li konečně na poplatníka uvalena okresním
soudem v Šilperku soudní vazba pro nedostavení
se k vyjevovacímu řízení, jde o opatření
soudní, jemuž ostatně může poplatník
sám kdykoliv předejíti tím, že
se k jmenovanému soudu dostaví dodatečně
a seznam svého jmění předloží.
V Praze dne 10. května 1929.
Konaným šetřením bylo zjištěno,
že škody způsobené zvěří
na pozemcích v interpelaci uvedených kopaničářů
v Drštkové byly lesním orgánem velkostatku
Seilernova odhadnuty a bylo docíleno mezi tímto
velkostatkem a poškozenými dohody, podle níž
mělo jim býti v náhradu poskytnuto palivové
dříví. Šlo tudíž o čistě
soukromoprávní poměr a měly spory
z něho vzniknuvší býti uplatněny
cestou soudní. Řízení před
rozhodčím soudem podle §§ 78 - 93 mor.
hon. zák. ze dne 26. července 1912, z. z. č.
4 ai 1914, nebylo v žádném případě
provedeno.
Za tohoto stavu věci nemohl ovšem jim k právu
dopomoci okresní úřad, na nějž
se obrátili pasekáři zvěří
poškození.
V Praze dne 11. května 1929.
Pro úpravu služebních přídavků
státních zaměstnanců československých,
jejichž trvalé služební působiště
je na cizím území (t. zv. zahraničních
přídavků) zahájena byla obsáhlá
šetření, jež však nepokročila
ještě tak daleko, aby mohl býti přesně
stanoven okruh osob, na něž se úprava bude
vztahovati.
Námět interpelace bude veden v patrnosti.
V Praze dne 17. května 1929.
Interpelace spočívá patrně na mylné
informací. Bývalé státní dráhy
rakouské neudržovaly podle předpisů
před převratem platných tříměsíční
normální zásoby uhlí. V interpelaci
jest citován zastaralý a samotnou býv. rakouskou
správou železniční zrušený
předpis XXXVIII/Z čl. 29, který v platné
úpravě stanoví pouze, že výše
zásob uhlí potřebného rpo otop lokomotiv
řídí se zásadně příslušným
ustanovením předpisu IX. Platný předpis
IX § 16., 3. odst. stanovil pak všeobecně uhelnou
zásobu pouze čtyřnedělní. Naproti
tomu Československá státní správa
železniční udržuje uhelnou zásobu
ještě vyšší, a proto nebylo by poslouženo
intencím interpelace, kdyby v poslední době
platné staré předpisy měly býti
obnoveny, jak to interpelace žádá.
Ostatně není správným ani tvrzení,
že stav zásob čsl. státních drah
působil značné nesnáze, poněvadž
i po dobu mimořádné sněhové
a mrazové kalamity byl stav zásob pro otop lokomotiv
dostatečný a nedošlo ani v jediném případě
k omezení přepravy pro nedostatek uhlí. Proto
nemohlo býti též z tohoto důvodu ohroženo
ani zásobování průmyslu a domácností,
obzvláště když státní správa
železniční v kritické době zimní
zřekla se ve prospěch ostatních zájemců,
kteří právě dostatečně
zásobení nebyli, i dodávek uhlí pro
sebe již před tím pravidelně objednaných
a smluvně zajištěných.
Také zásobovací plán uhelný
je u státní správy železniční
tak uzpůsoben, že doplňování
zásob děje se hlavně v periodách přepravně
slabších a že se pamatuje na vydatné zásoby
ve výtopnách, které jsou uhelným revírům
vzdálenější.
Neshledávám proto z podnětu interpelace důvodů
k nějakému opatření.
V Praze dne 14. května. 1929.