Historické město Louny, které za svoje zásluhy
určeno bylo za sídlo župních úřadů,
již více než 15 let domáhá se stavby
nové poštovní budovy. Dosavadní umístění
poštovního úřadu naprosto nevyhovuje
potřebám města, stále se rozšiřujícího
a modernisujícího.
Poštovní úřad v tomto městě
umístěn jest v nájmu v budově čp.
502, jejímž majitelem je okresní výbor
v Lounech. Vedle poštovního úřadu jsou
v budově kanceláře okresního výboru
a soukromé byty! Není proto ani možno, aby
bezpečnost a diskretnost poštovních zásilek
byla zachována tak, jak toho zájem veřejnosti
vyžaduje. Vlastník budovy, okresní výbor,
který potřebuje řadu místností
pro sebe, byl již nucen v roce 1922 dáti poštovnímu
eráru výpověď z místností,
jež úřad obývá. Že dosavadní
místnosti nevyhovují stále stoupající
agendě poštovní služby a že nevyhovují
ani nejprimitivnějším pojmům hygieny,
budiž uvedeno několik dat, z nichž nedostatky
jsou patrny:
Oddělení pro příjem a výplatu
poštovních poukázek, složenek, poštovního
úřadu šekového a šekových
platebních poukázek umístěno jest
ve dvou místnostech, jejichž rozloha jest as 31 m2.
V tomto prostoru úřaduje denně 5 úředníků
a dochází denně okolo 500 osob. Pro občanstvo,
jež nuceno je použíti služeb poštovního
úřadu, vyhražena je z toho plocha 2 m2.
Přirozeno, že tato plocha nestačí návalu
stran, zvláště s počátku měsíce
a v době cukerní kampaně, kdy frekvence je
pochopitelně větší, a že většina
lidí musí čekati a tísniti se v úzké,
malé a temné chodbě, vystavena nepříznivému
počasí. Zvláště za letošních
katastrofálních mrazů, kdy čekání
v této chodbě znamenalo mnohdy nebezpečnou
újmu na zdraví, nedostatečné umístění
jasně vyniklo a nedostatek tento obecenstvo také
nepokrytě kritisovalo slovy, pro státní správu
málo lichotivými.
Že za takovýchto okolností dochází
zbytečně k mrzutostem mezi stranami na straně
jedné a zaměstnanci na druhé straně,
jest na bíledni. Nelze se také divit, když
v těchto těsných místnostech, kde
vedle sebe tísní se 5 lidí, pověřených
službou, a kam denně dochází až
500 osob za svými záležitostmi, jest atmosféra,
jež choroboplodnými bacily jest přímo
nabita. A v této atmosféře má odpovědně
pracovat s klidem 5 lidí, již musí zpracovat
denně přes 1 milion Kč.
V další místnosti umístěna jsou
oddělení poštovní služby povozné
a podávání rekomand; obecenstvu vyhražena
jest zde plocha 6 m2. V této místnosti
jest také služba přihrádková,
která je pravým paskvilem neb majetník přihrádky
nemůže se k této dostat a musí čekat,
až se mu uvolní místo u okénka, aby
požádal o vydání korespondence. Za takového
stavu přirozeně míjí se služba
přihrádková účelu, totiž,
aby adresát dostal dříve korespondenci do
ruky. Ani místo vyhražené k vlastnímu
účelu služby nevyhovuje, neb tísní
se v prostoře as 20 m2 úřednický
zřízenecký personál a pro přespolní
listonoše není vůbec místa, aby rozpracovati
mohl si materiál určený k doručování
a tento musí čekati, až se mu uvolní
někde místo.
K najmutým místnostem pro poštu není
vůbec žádného dvora, a tím se
stává, že veškeré zásilky
nakládají a vykládají se na veřejné
ulici. Pochopitelně, že nelze mluviti o diskretnosti
a poštovním tajemství.
Poněvadž rozšíření místností
není možné, trpí i služba telefonní,
neb obecenstvo v domnění, že v brzku bude provedena
stavba nové poštovní budovy, čeká
se zřizováním telefonních stanic.
Tímto nedostatkem přichází poštovní
erár o značné peníze.
Pod dojmem těchto nedostatků rozhodlo se město
Louny žádati vládu republiky, respektive ministerstvo
pošt, aby v Lounech postavena byla nová poštovní
budova, jež by svému úkolu plně vyhovovala.
Město a jeho správa samy pak hleděly, aby
jejich žádosti bylo vyhověno, a proto přicházely
poštovní správě všemožně
vstříc, o čemž svědčí
i to, že darovaly pozemek pro stavbu nové poštovní
budovy. Žádosti města a jeho občanstva
nebylo však až dosud vyhověno, ač žádost
ta prodělala vpravdě křížovou
cestu. O stavbu bylo již jednáno v roce 1919 s ředitelstvím
pošt, ale ježto místo nevyhovovalo, přikročeno
v roce 1921 k hledání nového vhodného
místa. 10. června 1921 bylo v tom smyslu uvědoměno
ministerstvo pošt a telegrafů, které městu
odepsalo, že je ochotno otázku tuto řešiti
a do rozpočtu na rok 1922 zařaditi potřebnou
položku a žádá ministerstvo veřejných
prací, aby stavbu budovy urychlilo.
Na toto sdělení usnesla se obec, že je ochotna
vykoupiti nové místo pro stavbu pošty a toto
usnesení sdělila ministerstvu pošt a telegrafů
23. června 1921. V roce 1922 skutečně také
konečně jednáno k žádosti obce
a k jednání dne 5. prosince 1922 dostavili se zástupci
ministerstva pošt, pp. ing. Hynek Kubík a ministerský
tajemník dr. Vratislav Král, se kterými byl
sepsán také protokol o stavbě nové
poštovní budovy. K tomu cíli zakoupila obec
od p. Julia Glassera a Bia Invalidů v Lounech pozemek a
k tomu cíli uzavřela zápůjčku
150.000 Kč.
V lednu 1923 zaslán ministerstvu pošt a telegrafů
opis protokolu z 5. prosince 1922 a dvě skizzy o pozemcích
spolu se zápisem ze schůze obecního zastupitelstva
ze dne 21. prosince 1922, dle něhož obec tyto pozemky
zakoupila pro stavbu nové poštovní budovy.
Podle výnosu ministerstva pošt a telegrafů
ze dne 31. ledna 1923 č. j. 6946 provedeno komisionelní
ohledání na pozemcích pro stavbu nové
poštovní budovy za přítomnosti pp. dr.
ing. H. Kubíka a ministerského tajemníka
dra. V. Krále a stavba budovy doporučena.
Toto schválení potvrzeno také přípisem
ministerstva pošt a telegrafů ze dne 10. března
1923 a slíbeno, že jakmile doporučeny budou
ideové skizzy a zjištěna potřebná
výměra, ministerstvo požádá o
darování těchto pozemků. Konečně
dopisem ze dne 19. dubna 1923 oznámilo ministerstvo pošt
a telegrafů městské radě, že
stavební oddělení vyřešilo již
v zásadě projekt novostavby a že doporučuje
ideové skizzy, které v nejbližší
době budou zaslány ministerstvu veřejných
prací k dalšímu řízení.
V dopise tom vyhražovalo si min. pošt a telegrafů
i jednotlivé věci v příčině
darování tohoto pozemku. K tomuto dopisu sdělilo
ministerstvu, že zastupitelstvo ve schůzi konané
dne 20. dubna 1923 schválilo veškeré podmínky,
jež stanovilo ministerstvo pošt a telegrafů.
Dopisem ze dne 12. května odpovědělo ministerstvo,
že vzalo přípis obce na vědomí
a že děkuje obci za ochotu, s jakou jí přichází
vstříc. Zároveň žádá;
aby obec zaslala schválení okresu o darování
pozemku a knihovní výtah těchto pozemků.
Přání tomuto vyhověno dopisem ze dne
20. července 1923.
Dne 23. srpna 1923 č. 49.249 předložilo ministerstvo
pošt a telegrafů návrh darovací smlouvy,
která jíž dříve byla obcí
přezkoumána a vyzvalo ji, aby smlouvu podepsala
u notáře, ke kterémužto aktu dostaví
se zmocněnec ministerstva pošt a telegrafů,
aby smlouvu v přítomnosti obou stran u notáře
podepsal. Když již jednání bylo tak daleko,
začato jednání v r. 1924 o zápůjčku
pro novostavbu. Spořitelna města Loun povolila na
tento účel 1,000.000 Kč a ministerstvo pošt
a telegrafů dopisem ze dne 12. března 1924 žádalo,
aby sděleny mu byly veškeré podmínky
této zápůjčky.
Dne 8. května 1924 vyzvalo ministerstvo veřejných
prací obec, aby na den 12. května svolána
byla městská rada, do které dostaví
se zástupce ministerstva veřejných prací
dr. Jan Pštros, aby sjednal s obcí smlouvu o finanční
podpoře stavby nové poštovní budovy.
Smlouva také tak, jak navrhnul ji p. dr. J. Pštros,
schválena. Poněvadž jednalo se o zápůjčku
od domácího peněžního ústavu,
k čemuž je potřeba schválení
ministerstva vnitra, doporučil zástupce ministerstva
veřejných prací uzavříti zápůjčku
u jiného peněžního ústavu. I
tomuto požadavku vyhověno a zápůjčka
uzavřena u spořitelny města Česká
Skalice. Zápůjčku tuto také schválila
okresní správní komise v Lounech a půjčka
měla býti realisována.
Ježto ke stavbě stále nedocházelo, bylo
dne 16. ledna 1925 dopsáno ministerstvu veřejných
prací, aby záležitost dlužního
úpisu na 1,000.000 Kč byla urychlena. Na tuto urgenci
odpovědělo ministerstvo veřejných
prací, že ministerstvo financí dosud neschválilo
smlouvu o finanční podpoře stavby poštovní
budovy a proto nemůže doporučiti uzavření
půjčky.
Dne 14. května 1926 ministerstvo pošt a telegrafů
sdělilo obci, že ministerstvo financí povolilo
stavbu poštovní budovy dle vypracovaných ideových
skizz na pozemku, který k tomu cíli darovalo město.
Zároveň uvádí v dopise, že novostavba
provedena bude z investičních prostředků
poštovní správy a že na financování
stavby městem se nereflektuje.
Ministerstvo dokládá, že stavbu provede samo
a aby mohlo přikročiti k realisaci, žádá
o zaslání všech pomůcek. Když k
urychlení stavby požádán byl za intervenci
poslanec, bylo tomuto sděleno panem ministrem drem. Noskem
dopisem ze dne 19. listopadu 1926, že ke stavbě přikročí
se v roce 1928. Za tím účelem provedly se
v roce 1927 všechny přípravné práce,
aby počátkem r. 1928 mohlo se přikročiti
ke stavbě a tato ještě týž rok
mohla být dokončena. V roce 1927 bylo opětně
intervenováno u ministerstva a tu panem ministrem drem.
Noskem učiněn znovu slib p. posl. Ježkovi,
že náklad na poštovní budovy v Lounech
bude zařazen do rozpočtu ministerstva na rok 1928.
Téhož roku podány také na ministerstvo
žádosti Gremia obchodníků v Lounech,
týkající se nové poštovní
budovy a opět jednotliví páni poslanci intervenovali
u ministra dra. Noska, který jím přislíbil,
že zařídil, aby příslušný
peníz na stavbu pošty byl pohotově, a bylo
jim řečeno, že v nejkratší době
přistoupí se ku stavbě. Také dopisem
ze dne 27. prosince 1927 ministerstvem pošt a telegrafů
sděleno obci, že přípravné práce
postupují dle plánu a že zadáno vypracování
definitivního projektu architektu Otakaru Novotnému
v Praze a že nedojde-li k nečekaným překážkám
z venčí, přikročí se ku stavbě
určitě v roce 1928.
Ač již rok 1928 minul, se stavbou dosud započato
nebylo, ač obci zakoupením stavebního místa
vzešly velké výdaje, jak vidno z následujícího:
Janu Glasserovi zaplaceno za
pozemek | 7.000 | ||
Bio invalidům | 143.250 | ||
Na dávce z přírůstku | 143.250 | ||
Na dávce z přírůstku | 1.806 | 50 h. | |
Převodní poplatky | 4.013 | 88 h. | |
156.070 | 44 h. |
Na úrocích zaplaceno ve splátkách:
V r. 1924 | 8.713 Kč | |
V r. 1925 | 18.153 Kč | 75 h. |
V r. 1926 | 25.124 Kč | 50 h. |
V r. 1927 | 23.803 Kč | 50 h. |
V r. 1928 | 10.721 Kč | 20 h. |
Tudíž celkem | 86.505 Kč 95 h, |
takže celkový náklad na pozemek, úrok a annuity bez roku 1919 činí již | 242.505 Kč 39 h. |
Jak z uvedeného vidno, jest stavba poštovní
budovy nejen nutna, ale jsou zde již i určité
závazky mravní povahy vůči městu
samotnému, jemuž na výdajích jest uhraditi
velmi slušnou částku z kapes poplatníků.
Ježto vyskytly se zprávy, že stavba budovy má
započíti až v roce 1931, usnesla se městská
rada vyslati deputaci panu ministrovi pošt a telegrafů
se žádostí, aby stavbu budovy dle svého
slibu urychlil. Deputaci přijal generální
ředitel pan dr. M. Fatka, který deputaci znovu slíbil,
že stavba započne v měsíci červnu.
Na poznámku člena deputace, starosty města
pana J. Fouska, že již bylo jim to slibováno
mnohokráte, ale nikdy dodrženo slovo nebylo, bylo
mu odpověděno pokrčením ramen. Deputace
žádala, aby p. ministrovi bylo sděleno, že
dostaví se ještě jednou za týden, aby
je určitě pan ministr přijal. Městská
rada usnesla se na tom, aby jako člen deputace jel se starostou
jeden člen městské rady, zvolený za
čsl. stranu lidovou a také dne 16. dubna t. r. deputace
sestávající ze starosty města, Josefa
Fouska a člena městské rady p. Adolfa Pecinky,
dostavila se na ministerstvo pošt. Po jednohodinovém
čekání, ač ohlášeni byli
osobním tajemníkem pana ministra, pan ministr vzkázal,
že deputaci nepřijme. Na žádost p. Adolfa
Pecinky, aby p. tajemník sdělil p. ministrovi, že
je tam vyslán za čsl. stranu lidovou a že prosí,
aby je pan ministr přijal, tento znovu odmítl a
požádán jsa, aby řekl důvod,
vzkázal, že není povinen uváděti
důvody, proč deputaci nepřijal. Tento postup
neodpovídá demokratićkým principům,
obvyklým v demokratickém státě, zejména,
když jedná se o zástupce města, jimž
již po mnoho let stavba budovy se slibuje, kterou město,
jak již podotknuto, velmi naléhavě potřebuje.
Podepsaní proto táží se pana ministra:
1. Jest pan ministr ochoten sděliti, jaké vnější
důvody to byly, které zabránily, aby se stavbou
poštovní budovy v Lounech bylo započato?
2. Jest pan ministr ochoten sděliti, z jakého důvodu
a proč nepřijal deputaci města, ač
tato má oprávnění na audienci?
3. Jest pan ministr ochoten zaříditi, aby se stavbou
poštovní budovy v Lounech bylo bezodkladně
započato?
V Praze dne 23. května 1929.
Zákonem ze dne 23. 5. 1919, č. 22 Sb. z. a n. byla
zmocněna vláda, aby stanovila zásady, podle
nichž by se mohly poskytovati legionářům
úlevy při přijímání
jich na místa ve státní a veřejné
službě, jichž bylo legionářům
50% zaručeno podle § 4. zákona ze dne 24./7.
1929, č. 462 Sb. z. a n.
Vládním nařízením ze dne 30./12.
1920, č. 12 Sb. z. a n. z roku 1921, vydaným k provedení
zákona ze dne 23./5. 1919, č. 282, jest stanoveno
v § 15., že legionáři v kategorii sluhovské
nemají býti ustanovováni hned od svého
nastoupení provisorními (zatímními)
a po roce uspokojivé služby definitivními.
Platové i služební poměry zřízenců
jsou upraveny od 1. ledna 1926 zákonem ze dne 24. června
1926, č. 103 Sb. z. a n., a to §§ 24. až
35.
O zatímním ustanovování zřízenců,
t. j. o ustanovení zřízenců čekateli,
jedná § 25 zmíněného zákona,
kterýžto § není dosud proveden, neboť
podle § 25 téhož zákona nabude účinnosti
teprve dnem, jejž určí vládní
nařízení.
Vládní nařízení k provedení
§ 25, zákona č. 103/26 nebylo však dosud
vydáno, pročež nelze ustanovovati před
vydáním tohoto vládního nařízení
zřízenecké čekatele a proto nelze
též legionáře ustanoviti zatímně
na zřízeneckých místech po tu dobu,
dokud nebude vydáno příslušné
vládní nařízení, které
má také určiti čekatelský plat.
O ustanovování pomocných zřízenců
bylo již vydáno vládní nařízení
ze dne 7. července 1926, č. 114 Sb. z. a n., které
se však na legionáře nevztahuje, poněvadž
legionáři nemají býti ustanovováni
výpomocnými zřízenci.
Podepsaní se táží:
Jest pan ministr vnitra ochoten učiniti opatření,
aby § 25. platového zákona vydáním
vládního nařízení nabyl účinnosti?
V Praze, dne 23. května 1929.
Okresní školní výbor v Sušících
ustanovil, že do místní školní
rady v obci Čepicích, kde jest jednotřídní
obecná škola, přísluší čtyři
zástupci občanstva.
Toto rozhodnutí okres, škol, výboru jest v
rozporu se zákonem.
Zastoupení školy v místních školních
radách jest t. č. normováno zákonem
ze dne 9. dubna 1920, č. 292 Sb. z. a n. a na jeho základe
vydaným vládním nařízením
ze dne 6. listopadu.1920, č. 605 Sb. z.
Citovaný zákon 292/20 Sb. z. a n. o školské
správě stanoví ve 2. odst. §u 20, že
"ve školních obcích, kde je na veřejné
škole trvale nebo zatímně méně
učitelův ustanoveno než tři, vstoupí
do místní školní rady všichni"
a je-li učitelů více, zvolí ze sebe
dva až pět členů do místní
školní rady. V posledním odstavci pak ustanovuje:
"členy místní rady školní
mohou býti jen učitelé a učitelky
volitelní do obecního zastupitelstva."
V §u 21 stanoven jest počet zástupců
školní obce v místní škol. radě
podle počtu zástupců školy těmito
slovy: "Zástupců školní obce (Újezdu)
je vždy dvakráte tolik jako zástupců
školy."
Citované vlád. nařízení č.
605/1920 Sbz. stanoví, v §u 6, že volby zástupcův
učitelstva vykoná konference učitelského
sboru této školy, svolaná podle oddílu
XI. první hlavy řádu školního
a vyuč. z 29. září 1905, č.
159 ř. z. a ve 4. odstavci §u 6 jest ustanovení:
"Volen může býti člen, jemuž
náleží právo hlasovací v konferenci
učitelské, je-li zároveň volitelný
do obecního zastupitelstva (§§ 4 a 5, zákona
z 31. ledna 1919, č. 75 Sbz.)".
Oddíl XI. hlavy prvé řádu škol.
a vyučovacího č. 153/1905 ř. z. pak
ustanovuje v § 140: "Na obecných školách
o dvou a více třídách budiž pravidelně
každého měsíce konána konference
učitelská." Na školách jednotřídních
tedy konference učitelské se vůbec nekonají
a proto ani nelze tam provésti volbu zástupců
školy a tito nemohou se státi členy místní
škol. rady volbou.
Sluší tedy přidržeti se ustanovení
prvé věty, 2. odstavec §u 20, zákona
č. 292/20, že učitelé vstoupí
do míst. šk. rady, kde jest na škole trvale nebo
zatímně ustanoveno méně učitelův
než tři. Protože však § 4, zákona
z 31. I. 1919, č. 75 Sbz., jímž vydán
volební řád v obcích předpisuje,
že do obecního zastupitelstva mohou býti voleni,
kdož tam rok, ode dne volby zpět počítaje,
bydlí a nejsou výslovně vyloučení
z volitelnosti, jest jasno, že učitelka ručních
prací a dom. nauk, která na jednotřídní
škole obecné sice vyučuje, ale jest ustanovena
při škole jiné, která po zákonu
jest jejím hlavním působištěm
a také má býti jejím sídlem
pobytu (bydlištěm), nemůže býti
členem místní školní rady, jíž
je přikázána tato jednotřídní
škola. Již z okolnosti, že nikdo nemůže
bydleti aspoň rok v několika obcích současně,
vyplývá nemožnost býti členem
místní školní rady ve více obcích.
Ministerstvo školství a n. o. výnosem ze 4.
ledna 1925, č. 725.-I., Věstník min, roč.
VII., str. 6, čís. 8 v bodu 6 ustanovilo, že
učitelé působící na několika
školách, mají aktivní právo volební
jen do jedné místní školní rady,
a to do té, kde jest škola, určená jim
za hlavní působiště.
Z toho vyplývá, že v takové obci, kde
kromě učitele a správce jednotřídní
školy vyučuje učitelka ruč. prací,
jíž tato škola není určena za hlavní
působiště, může býti jenom
jeden zástupce školy a proto také mohou býti
jenom dva zástupci občanstva. Jestliže však
okresní škol. výbory ustanovují v takových
případech, že občanstvu příslušejí
čtyři zástupci, dostávají se
do rozporu se zákonem č. 292/1920 Sb. z. a porušují
zásadu jím vyslovenou, že zástupců
občanstva má býti vždy dvakráte
tolik jako zástupců školy.
Vzhledem k tomu dovolují se podepsaní tázati:
1. Zná pan ministr uvedenou praxi okres. škol. výboru?
2. Lze tuto praksi okresního školního úřadu
odůvodniti ze zákona?
3. Nelze-li ji odůvodniti, co hodlá pan ministr
učiniti, aby složení místních
školních rad uvedeno bylo v soulad s ustanoveními
zákona?
V Praze dne 23. května 1929.
Státní statistický úřad vydával
již po několik let až včetně za
měsíc březen letošního roku velmi
včasně a pohotově informace o československém
zahraničním obchodu. Způsob informací
těch dál se tak, že vždy kolem 10. každého
měsíce byly vydány předběžné
výsledky zahraničního obchodu za předcházející
měsíc a to výsledky dovozu i vývozu
dle skupin brusselského názvosloví; kolem
20. každého měsíce vydány byly
podrobnosti dle hlavních skupin celního tarifu.
Kromě toho vydávány byly pravidelné
měsíční přehledy tiskem, jež
však vycházejí asi o měsíc později.
Informace tyto, zejména však prvá, byly cenné
hlavně tím, že byly vydány velmi brzo
a sám statistický úřad svého
času označil způsob jich vydávání
za velkou vymoženost, ježto jen málo států
mělo aspoň předběžné výsledky
zahraničního obchodu tak včasně publikovány.
Veřejnost také velmi cenila tuto informační
službu.
Nyní však praxe tato byla změněna; statistický
úřad nezamýšlí vydávati
zmíněné prvé publikace kolem 10. každého
měsíce, ale hodlá prý se omezit na
jediné vydání, kromě tištěného
přehledu; toto jediné vydání vycházelo
by ovšem mnohem později. Vskutku také o zahraničním
obchodu v měsíci dubnu byla až dosud vydána
jen několikařádková zpráva
o našem vývozu v dubnu, která arci zdaleka
nemůže býti srovnávána se zprávami,
dosud vydávanými.
Opuštění dřívějšího,
vžitého a cenného způsobu informací
nutno pokládati za škodlivé pro celý
hospodářský život. Při významu
zahraničního obchodu v našem národním
hospodářství a při jeho významu
pro naší platební bilanci je naprosto nezbytno
včas podávati zprávy o jeho vývoji.
V přítomné chvíli pak tím více
toho potřebí, že veřejnost je znepokojena
passivem, které tento obchod vykázal v I. čtvrtletí
letošního roku. Znepokojení veřejností
se jen stupňuje, jestliže náhle a bez vážných
příčin způsob informování
je měněn a zhoršován. Nutně musí
pak vznikati dojem, že snad na vyšší pokyn
statistický úřad upustil od prvé publikace
výsledků zahraničního obchodu, neboť
nelze předpokládati, že by nyní statistický
úřad nemohl konati to, co po několik let
bezvadně vykonával. Kdyby snad přes to včasná
publikace práv v dřívějším
rozsahu byla spojena pro statistický úřad
s obtížemi, pak jest v zájmu státním
a veřejném, obtíže tyto odstraniti a
umožniti statistickému úřadu, aby svoji
funkci mohl konati bezvadně a pokud možno, ještě
intensivněji, než dosud.
Z toho důvodu se podepsaní táží:
1. Ví pan ministerský předseda, že Státní
statistický úřad přestal vydávati
informační zprávy o československém
zahraničním obchodu v rozsahu, jak to činil
až do nedávna?
2. Co hodlá pan ministerský předseda učiniti,
aby veřejnost byla jako dříve včas
a pohotově informována o vývoji našeho
zahraničního obchodu a aby Státní
statistický úřad byl vybaven tak, aby mohl
tuto funkci plniti bezvadně?
V Praze dne 23. května l929.
Dne 10. května t. r. svolal závodní výbor
firmy Haas a Cžižek v Chodově závodní
schůzi po ukončení práce, na níž
se mělo jednati o dovolené. Zatím co závodní
výbor podával zprávu o jednání
s firmou, dostavil se tam četnický velitel pan Král
s 12 četníky, prohlásil, že závodní
schůze jest zakázaná, poněvadž
závodní schůze jsou dovoleny jen v podniku
a dal shromážděné vyvésti z místnosti;
když dělníci přišli na ulici, přijalo
je tam asi 40 - 50 četníků a uspořádali
štvanici proti shromážděným zástupům.
Štábní rotmistr Karlík značně
poranil jednoho dělníka pažbou, ačkoliv
nebylo nejmenšího důvodu. Velitel Král
ohrožoval posl. Haiblicka šavlí a vyzýval
četníky k dalším útokům
na dělníky. Jest to jen jednotlivý případ
násilných činů státní
moci proti proletariátu, zvláště v chodovském
území za výjimečného stavu,
jenž tam byl vyhlášen na ochranu kapitalistů
a stávkokazů.
Vláda nařizuje a podporuje tyto soustavné
násilné činy proti dělnické
třídě.
Tážeme se vlády:
1. Zruší ihned výjimečný stav,
jenž byl vyhlášen v 10 obcích loketského
okresu?
2. Jest ochotna ihned sprostiti služby kapitána Krále
a štábního rotmistra Karlíka a zahájiti
proti nim trestní řízení?
V Praze dne 17. května 1929.
Nakladatelství "Orbis", kterýžto
podnik, jak známo, podporuje ministerstvo pro věci
zahraniční, vydalo knihu "Československá
republika, ročník 1928", v níž
jest m. j. také pojednání o "Československé
pozemkové reformě". Jako spisovatel tohoto
pojednáni jest podepsán ministerský rada
pozemkového úřadu inž. Antonín
Pavel. Tvrzení tohoto článku, že parlamentní
kontrola nad činností pozemkového úřadu
přísluší 12člennému správnímu
výboru, volenému Národním shromážděním,
jest paškvilem skutečného stavu věci
a neuvěřitelným klamáním celé
veřejnosti doma a v cizině, k níž se
obrací tento propagační spis. V §u 9
zákona ze dne 11. června 1919, č. 330 Sb.
z. a n. o pozemkovém úřadě se sice
praví: "Dozor na činnost pozemkového
úřadu vykonává správní
výbor, složený z 12 členů, volených
Národním shromážděním
na dobu 3 let, při čemž funkce správního
výboru trvá vždy až do nové volby."
V r. 1919 začal sice úřadovati tento správní
výbor zvolený na 3 léta, přes to však,
že od té doby byly dvakrát volby do parlamentu,
nedošlo již k nové jeho volbě, takže
tvrzení pana ministerského rady inž. Pavla
o parlamentní kontrole jest zřejmým výsměchem
a pouhým klamáním veřejnosti. V této
souvislosti můžeme jistě upozorniti na to,
že I. předseda správního výboru,
český poslanec Laube již před lety odstoupil
a odůvodnil to tím, že - abychom užili
jeho vlastních slov - "nechce již věděti
o svinstvech pozemkového úřadu".
Tento fakt pan ministerský rada inž. Antonín
Pavel úplně pomíjí. Nedbá dále
ani skutečnosti, že při záboru pozemků
pozemkový úřad odbyl více než
60.000 lidí nepatrným odbytným, čili
že ztratili chléb a výdělek. O těchto
"sociálních účincích"
tak zvané pozemkové reformy jsou dnes nejen Němci,
nýbrž i široké vrstvy českého
národa úplně zajedno. Byla-li snad někdy
jejím účelem sociální opatření,
pak po této stránce rozhodně úplně
selhala. Důkazem toho jsou stálé vzájemné
obžaloby stran, které patřily k bývalé
všečeské koalici, žaloby, vznášené
v tisku, tedy před celou veřejností. Pojednání
o domnělých výhodách v dobrodiních
pozemkové reformy, mělo by se zabývati pouze
majetníky zbytkových statků a mělo
by se pro ně sepsati. Ale veřejnost nechť jest
ušetřena takových líčení,
a k tomu ještě takových, která pravdu
přímo bijí do tváře, jako líčení
ministerského rady inž. Pavla.
Podepsaní táží se tedy pana předsedy
vlády:
1. Ví o zmíněném článku
ministerského rady inž. Antonína Pavla a co
o něm soudí?
2. Jest ochoten příště zameziti vydávání
podobných článků, které neodpovídají
skutečnostem?
3. Jest konečně ochoten dáti parlamentu provésti
volby do správního výboru pozemkového
úřadu, které se již dávno měly
konati?
V Praze dne 23. května 1929.