V čísle 123 časopisu "Nordböhmischer
Volksbote" ze dne 26. května 1929 bylo v článku
"K výluce v Březinách" zabaveno
toto místo:
"Dělnictvu se podařilo přemluviti čtyři
ze zaměstnanců ještě v podniku zaměstnaných,
takže firma kromě obou kočích, strojvůdce,
jednoho dělníka na dvoře a jednoho zaměstnance
z Rakouska, nedávno přijatého, a gardy stávkokazů,
zesílené od pátku na 11 osob, nemá
žádného provozního dělníka,
aby provozování podniku mohlo býti zahájeno.
V pátek ráno přivedlo četnictvo do
podniku 11 stávkokazů, jichž povaha má
tyto některé vlastnosti: Bratr ponocného,
který před 2 léty v tomto podniku pracoval,
musil býti propuštěn pro krádež
peněz, druhý byl teprve před 8 dny propuštěn
z vězení, jiný zase byl v tomto větším
podniku vrátným a byl v r. 1922 propuštěn.
O jiných nemáme ještě dosud podrobnějších
dat, ale přes to jsou to většinou příležitostní
dělníci a dlužno je spíše počítati
k zbídačelým proletářům.
Že by firma mohla s tímto dělnictvem zahájiti
provozování podniku, nelze si mysliti. Mezitím
se nám oznamuje, že se v sobotu ráno z 11 stávkokazů
dostavilo jen 8, kteří si budou pamatovati, jak
je přijalo březinské obyvatelstvo. Dělnictvo
i s obyvatelstvem jest značně rozčileno takovým
jednáním svého bývalého správce
provozu, který se neostýchá užívati
k potlačování dělnictva živlů
světla se štítících."
Tážeme se pana ministra spravedlnosti, schvaluje-li
toto zabavení a může-li zvláště
schváliti, že se censury soustavně užívá
k ochraně stávkokazů?
V Praze, dne 4. června 1929.
Poněvadž výtěžek žní
byl velice příznivě odhadnut a jsou velké
světové zásoby, začaly v posledních
týdnech prudce klesati ceny na plodinových bursách,
co však pro konsumenty nemělo buď vůbec
účinků nebo jen nepatrné.
Ceny žita, které ještě dne 26. března
byly v Praze notovány 168-170, klesly dne 4. června
na 132 až 137. Zatím co zde domácí ceny
poklesly ještě více než vykazuje pohyb
cen na světovém trhu, domácí ceny
pšenice se jen váhavě přizpůsobily
hnutí na světových trzích, jak dokazuje
toto srovnání:
26. března | ||
30. dubna | ||
4. června |
V Chicagu činí tedy zlevnění asi 20%,
v Praze jen asi 10%. Z toho jednak jest zřejmo, že
cla účinkují nejen plně, nýbrž
ještě přes celní sazbu, ale jednak dlužno
z toho také vyvozovati, že v Československu
lze očekávati ještě dalšího
poklesu cen pšenice.
Tím jest prokázáno, že cla mají
škodlivý účinek pro spotřebitele,
zároveň však že pro zemědělce
nemají ceny. Ukázalo se, že cla v rozporu k
domnělému očekávání
jejich přímluvčích ani nevylučují
spekulace, ani nemohou zabrániti kolísání
cen, pro výrobce mimořádně zhoubnému.
Tento průběh na obilním trhu úplně
potvrzuje mínění, které jsme dávno
hájili, že nikoliv cly, nýbrž zavedením
veřejnoprávního obilního monopolu,
jenž může vyloučiti překupnictví
a způsobiti stabilisaci cen, lze poskytnouti účinnou
pomoc pracujícímu zemědělci, a spotřebitelé
nebudou tím zatěžováni.
Jak jsme již zjistili, klesnutí cen obilí nemělo
účinku pro spotřebitele. Ceny chleba a chlebové
mouky klesly jen velice málo, ceny bílého
pečiva se vůbec nezměnily. Pro nízkou
životní úroveň širokých
vrstev spotřebitelských lze to trpěti tím
tíže, že zároveň četné
jiné potraviny jako luštěniny, tuk, máslo,
především však ceny masa podstatně
stouply. Dostavily se účinky loňské
nouze o krmivo, které jsme předpovídali,
chovatelé dobytka usilují znovu doplniti svůj
stav dobytka, zmenšený nucenými prodeji loňského
roku. Mimo to výrobci pro ohromné rozpětí
mezi cenami dobytka a masa nemohou přes zdražení
masa dosíci přiměřených cen
za své výrobky. Máme tedy u dobytka týž
zjev, jako při výrobcích z obilí a
mouky: že totiž výrobci a spotřebitelé
jsou stejně poškozeni tím, že mezi ně
vstoupí hospodářsky škodliví
překupníci. Dlužno tedy vybudovati družstevní
organisace a zahájiti přímý styk mezi
výrobcem a spotřebitelem. Ale vláda jest
v tomto směru úplně nečinná.
Vláda však ani nic nečiní, aby širokým
vrstvám obyvatelstva umožnila požívati
maso, k čemu by v nynějším postavení
pro naprosto nedostatečný příhan na
trh bylo zapotřebí zrušiti všechna omezení
dovozu a zastaviti platnost dobytčích cel. Aby se
trvale zlepšilo zaopatřování masem,
jehož předpokladem jest zvýšení
domácího chovu dobytka, bylo by především
nutno zlevniti krmivo. V této věci poukazujeme na
návrh poslanců Leibla, Schweichharta a soudruhů
na odstranění nouze o krmiva (tisk 1940). Podněty
tohoto návrhu vláda nechala úplně
bez povšimnutí.
Na základě těchto úvah tážeme
se vlády:
1. Jaká opatření hodlá učiniti,
aby docílila, že pokles cen obilí přinese
prospěch spotřebitelům?
2. Jest ochotna zastaviti platnost dobytčích cel
a zrušiti všechna omezení dovozu potravin?
3. Jest ochotna předložiti sněmovně
návrh zákona, jímž se všechna krmiva
osvobozují od cla, činí se další
opatření ke zlevnění krmiv, zavádí
se prémie za chov a krmení a obnovuje se zase účinná
ochrana drobných pachtýřů, aby se
tak domácím obyvatelům dobytka umožnilo
zásobovati trh?
V Praze, dne 6. června 1929.
Německé státní reálné
gymnasium v Praze II. se svými 16 třídami
a více než 500 žáky, nejčetněji
navštěvovaná německá střední
škola v historických zemích Československé
republiky, jest již několik let takovým způsobem
umístěno v křídle domu č. 9
v Jindřišské ulici, vedoucím do dvora,
že plným právem lze mluviti o kulturní
ostudě. Tabáková režie koncem června
1928 vyklidila konečně školní budovu
ve Štěpánské ulici a 2. července
1928 byly její klíče odevzdány ředitelství
německého státního reálného
gymnasia v Jindřišské ulici, které,
až budou provedeny potřebné adaptace, má
se tam přestěhovati částečně
(s 12 třídami) a pak úplně, až
budou provedeny potřebné přístavby.
O plánech těchto přístaveb jedná
se úředně i neúředně
v příslušných ministerstvech od 1. května
1926, tedy téměř tři roky, aniž
došlo dosud k nějaké dohodě stran plánů,
nemluvě již o zahájení prací
na budově, která jest již 10 měsíců
prázdná.
Má-li však aspoň počátkem příštího
školního roku, tedy 1. září 1929,
16 tříd Jindřišského reálného
gymnasia nalézti ve Štěpánské
ulici, ve školní budově náležitě
adaptované a opatřené potřebnými
přístavbami konečně útulek
aspoň poněkud odpovídající
požadavkům moderní školní hygieny
a pedagogiky, známe jen jeden prostředek, jak lze
ještě včas dospěti k cíli: již
několikráte navržené neprodlené
svolání meziministerské porady, do níž
by byli vysláni zástupci ministerstva školství
a národní osvěty, ministerstva veřejných
prací, ministerstva financí, pražské
zemské školní rady, ředitelství
německého státního reálného
gymnasia v Praze II. a rodičovské rady tohoto ústavu,
případně magistrátu jako stavebního
úřadu a sousedů.
Interpelanti táží se tedy vlády:
1. Kdy zamýšlí vláda učiniti
přítrž této školní ostudě
v hlavním městě republiky, která jest
s to poškoditi vážnost Československé
republiky jako kulturního státu?
2. Jest vláda ochotna učiniti potřebná
opatření, aby bylo lze neprodleně započíti
s přístavbami, poněvadž jen vhodnými
přístavbami lze se dostatečně postarati
o potřeby Jindřišského reálného
gymnasta do počátku školního roku na
podzim 1929?
V Praze, dne 23. května 1929.
Zákonem čís. 104/1926 bylo uloženo vládě
za povinnost, aby vydala zvláštní nařízení
k §§ 17 (přizpůsobení služební
pragmatiky státních učitelů zvláštním
služebním poměrům učitelů
obecných a občanských škol) a k §u
23 (započtení pro zvýšení služného),
§ 24, odst. 1 (výše příjmů
u učitelů, jejichž jedno dítě
dlužno pokládati za zaopatřené), §
26, odst. 1 (odhad naturálních příjmů
učitelů, kteří nejsou vedoucí),
§ 27 (náhrada služebních výloh
a vyměření požitků za substituce)
a § 32 (přizpůsobení předpisů
o platech odpočivných a zaopatřovacích,
platných pro státní úředníky,
zvláštním služebním poměrům
učitelů obecných a občanských
škol).
Tento zákonitý příkaz vláda
splnila dosud jen pokud jde o § 17. Ačkoliv od vydání
svrchu uvedeného zákona uplynuly již téměř
tři roky, vláda až dosud úplně
zanedbala povinnost uloženou jí novým učitelským
zákonem, pokud jde o ostatní jeho svrchu uvedené
paragrafy.
Toto opominuti vlády pociťuje se zvláště
tísnivě pokud jde o předpis §§
23 a 27.
Poněvadž vláda stále ještě
neustanovila podle §u 23, kterou dobu ztrávenou mimo
veřejnou školní službu dlužno započítati
pro postup učitelů obecných a občanských
škol, učitelům, kteří byli ustanoveni
po 1. září 1919, nezapočítává
se pro postup ani vojenská služba, ani doba, kterou
působili na soukromých školách a ani
doba, kterou byli zaměstnáni u jiných úřadů
nebo ústavů.
Tento stav naprosto neslučitelný s pojmem řádné
správy, vyžaduje naléhavé úpravy.
Tážeme se tedy:
1. Ví pan předseda vlády, jenž jako
hlava vlády jest odpovědný za její
činy a opominutí, o těchto naprosto neudržitelných
poměrech?
2. Jest ochoten naříditi, aby byla vydána
aspoň obě posléze uvedená nařízení
se zpětnou platností od 1. ledna 1926, a to tak,
aby se prospěchu z nich dostalo i učitelům
ustanoveným před 1. lednem 1926?
V Praze, dne 24. května 1929.
Cestující úředník kterési
firmy v Československu sídlící byl
dne 10. května t. r. za obchodem v Chrastavě. Na
ulici zadržen byl četnickým strážmistrem
Františkem Zimotou a vyzván, aby se legitimoval. Cestující
měl sice sebou roční jízdní
lístek a jiné průkazy, ale četník
žádal legitimaci okresního úřadu,
kterou ovšem cestující neměl, poněvadž
firma dosud od okresního úřadu o vydání
takové legitimace nežádala. Místo, aby
vyhověl přání cestujícího
a věc vyřídil na strážnici nebo
v nějaké jiné místnosti, četník
způsobil sběh lidu a na ulici prohlížel
dokonce i knížku objednávek onoho cestujícího
úředníka, vypsal si tři firmy a pak
rozvláčně sepisoval jeho osobní data.
Svědky lze zjistiti, že výslech na ulici trval
půl hodiny.
Četník neměl vůbec žádného
důvodu nakládati s cestujícím jako
s tulákem. Jakému obchodnímu poškození
byl cestující touto událostí vydán,
vysvítá z toho, že u zákazníků,
které poté navštívil, musil vykládati,
jak došlo ke sběhu lidu, jehož středem
byl. Četník, vykonávaje svou služební
povinnost, jistě nejednal podle služebních
předpisů, nezachoval však ani potřebného
taktu, který se musí předpokládati
u každého úředního činitele.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
vnitra, je-li ochoten tento případ co nejpřísněji
vyšetřiti, onoho četníka pohnati k odpovědnosti
a postarati se, aby četníci byli náležitě
poučeni, aby se takovéto případy již
neopakovaly?
V Praze, dne 28. května 1929.
Dne 13. května strhla se ve večerních hodinách
nad obcemi Lichnov, Sosnová, Malé Heraltice, Horní
Životice, Košetice a Svobodné Heřmanice
u Horního Benešova těžká bouře
s průtrží mračen. Prsť i se setbou
byla odplavena s polí do údolí, příkopy
byly zaneseny, cesty a silnice rozervány, ploty a nářadí
voda odnesla a velká území úrodných
polí a luk pokryla štěrkem a pískem.
V Košeticích byly odplaveny dva mosty, v Bohdanovicích
shořelo obydlí hospodáře Beutla i
se zásobami a stroji zapáleno bleskem.
Za 14 dní poté byla zpustošena stejnou bouří
krajina kolem Svobodných Heřmanic, Horního
Benešova a Úvalna, škody jsou velmi značné
a jarní osev jest v těchto krajinách téměř
úplně zničen. Dne 25. t. m. bylo stejnou
měrou poškozeno těžkou bouří
území severomoravské kolem Města-Libavé,
Jevíčka, Derfliku, Bělé, Zadního
Arnoštova a Jaroměřic. V:Městě-Libavé
byla pole téměř úplně odplavena.
Libavský potok zatopil domy v Olomoucké, Hranické
a Vodní ulici, takže byly metr pod vodou. Mimo velké
škody na budovách, silnicích a mostech také
zde bylo odplaveno mnoho nářadí. Jen ve Městě-Libavé
odhaduje se škoda na 120.000 Kč.
Těmito škodami byly nejhůře postiženy
hornaté kraje severomoravské a slezské, obydlené
chudými zemědělci a rychlé pomoci
vlády jest tím nutněji třeba, že
poškození, zbaveni všech prostředků
v největší rychlosti upravují nyní
nouzově odplavená pole a musejí je osívati
znovu, aby pro tento rok zachránili aspoň malou
žeň.
Podepsaní se tedy táží vlády:
Jest ochotna co nejrychleji poskytnouti nejnaléhavější
pomoc občanům těžce poškozeným
živelními pohromami na severní Moravě
a ve Slezsku a dále dáti ihned přesně
vyšetřiti úředními činiteli
škodu na místě samém, aby byly opatřeny
nutné podklady pro další podporu?
Další podpory musí býti vyměřeny
spravedlivě a tak, aby poškození mohli hospodářsky
přetrvati těžké následky pohromy
a aby je mohli napraviti.
V Praze, dne 3. června 1929.
Podle zprávy "Národního osvobození"
uplatňují se snahy, aby byly zrušeny výnosy
někdejšího ministra školství a
národní osvěty Habrmana o účasti
školních dítek na náboženských
cvičeních a aby byly rozmnoženy školy
konfesijní, vydržované z veřejných
peněz. Podle zpráv jiných časopisů
se takováto opatření v ministerstvu školství
dokonce již připravují.
Kdyby se tyto zprávy potvrdily, byl by opět úplně
zničen onen skrovný pokrok, který byl vybojován,
pokud jde o vyproštění školy z církevního
vlivu v Československé republice. Takovýto
záměr musil by však také naraziti na
odpor převážné většiny obyvatelstva,
které nechtíc se dotýkati náboženské
svobody jednotlivcovy, žádá, aby škola
byla světská a aby byla zbavena církevního
vlivu.
Tážeme se tedy pana ministra:
Jest ochoten závazně prohlásiti, že
nezamýšlí odvolati výnosy vydané
v souvislosti s malým školským zákonem?
V Praze, dne 6. června 1929.
Předvoláním ze dne 12. března 1929,
čís. 17.817, které bylo podepsáno
panem drem Urfusem, byl obecní starosta Josef Bruch z Maršova
vyzván pod pohrůžkou, že mu bude uložena
pokuta 50 Kč, aby se s tímto předvoláním
dostavil jako obviněný dne 22. března 1929
v 9 hod. dopoledne ve věci: § 25 zákona na
ochranu republiky (doručení určovacího
lístku Antonínu Merzbauerovi) k okresnímu
úřadu v Ústí n. L., Tržiště
čís. 1, do kanceláře čís.
11 ve II. poschodí, jinak že bude předveden.
Již ton tohoto předvolání jest pro obecního
starostu, tedy pro veřejného funkcionáře
a pro obec, kterou zastupuje, urážlivý. První
předvolání s pohrůžkou pokuty
a nuceným předvedením podle §u 9 cís.
nař. ze dne 20. dubna 1854, čís. 96 ř.
z., jest přípustné jen ve výjimečně
naléhavých případech. O takovýto
výjimečně naléhavý případ
zde nešlo. Neboť obecní úřad v
Maršově ostatně nic neví o příkazu,
aby dodal určovací lístek Antonínu
Merzbauerovi. Naproti tomu došel obecního úřadu
svolávací lístek dne 29. ledna 1929, aby
mu byl dodán. Toto dodání bylo provedeno
a spis vrácen dne 11. února 1929 ústeckému
okresnímu úřadu. Nebylo tedy vůbec
důvodu k předvolání v této
věci. Jak pan okresní hejtman dr. Urfus nakládá
s obecním starostou Josefem Bruchem z Maršova, vysvítá
nejen z uvedeného předvolání, nýbrž
ještě také z této věci:
Dne 13. února 1929 byl obecní starosta Bruch předvolán
okresním hejtmanem drem Urfusem pod čís.
4717 k okresnímu úřadu v Ústí
n. L. Jako předmět předvolání
bylo poznamenáno "Železniční legitimace".
Obecní starosta tohoto předvolání
neuposlechl a omluvil se dne 22. února 1929 pod čís.
189, že onemocněl na ischias. Zároveň
žádal, aby spis byl zaslán obecnímu
úřadu k vyjádření. Této
slušné žádosti okresní úřad,
vlastně pan okresní hejtman dr. Urfus nevyhověl,
nýbrž předvolal obecního starostu na
den 28. února 1929 pod čís. 4717 hroze pořádkovou
pokutou 50 Kč a nuceným předvedením.
Dne 8. března 1929 nechal pan dr. Urfus obecního
starostu čekati v nevytopené předsíni
přes 1/4 hodiny. Teprve, když
obecní starosta pohrozil, že odejde, byl předvolán.
Dr. Urfus nepokládal za nutné vyzvati člověka
nemocného na ischias, aby se posadil, naopak po celou dobu
jednání, plných 5/4
hodin, nechal ho státi, čímž bolesti
obecního starosty tak vzrostly, že jen s vynaložením
veškeré síly vůle zachoval klid, zvláště
když jako válečný poškozenec jest
z 85% nezpůsobilý k výdělku. Z výsledku
předvolání se ukázalo, že bylo
úplně zbytečné. Potřebná
vysvětlení byl by mohl lehce dáti dopisem.
Podepsaní táží se pana ministra vnitra:
1. Ví-li o tomto trýznivém vystupování
pana okresního hejtmana dra Urfuse,
2. ne-li, je-li pan ministr ochoten věc vyšetřiti
a
3. zjistí-li, že uvedená věc jest pravdivá,
je-li ochoten zjednati nápravu a naříditi
okresnímu hejtmanovi dru Urfusovi, aby se obecnímu
starostovi Josefu Bruchovi náležitě omluvil?
V Praze, dne 23. května 1929.
Dne 30. listopadu 1926 byl v sociálně-politickém
výboru poslanecké sněmovny, pak také
v rozpočtovém výboru a později v poslanecké
sněmovně a v senátě jednomyslně
přijat tento resoluční návrh:
"Vláda se vybízí, aby co nejdříve
novelovala zákon o válečných poškozencích
a při tom především co nejvíce
přihlížela k požadavkům uvedeným
v iniciativních návrzích tisk 5409 (Schubert),
557 (Zajíček) a 698 (Čuřík)."
V tomto návrhu jednomyslně přijatém
oběma sněmovnami Národního shromáždění
se výslovně žádá, aby zákon
byl co nejdříve novelován. Od jeho přijetí
uplynulo však nyní již více než dva
roky a 5 měsíců, ale vláda od té
doby neučinila ničeho, aby splnila resoluční
návrh. Iniciativní návrhy v něm zmíněné
byly již podány v červnu 1926 a navrhuje se
v nich prodloužení přihláškové
lhůty pro uplatnění nároku na důchod
válečných poškozenců, vydání
zákona o ustanovování těžkých
válečných poškozenců ve veřejných
a soukromých službách a úplná
novelisace platného zaopatřovacího zákona.
Od roku 1922 nebyl již nynější zaopatřovací
zákon zlepšen, kdežto všechny ostatní
státy, které kdy vedly válku, zatím
již provedly značná zlepšení. Poukazujeme
jen na příklad na Francii nebo Rakousko, kde bylo
již vydáno 10 novel a jedenáctá se projednává
nebo na Německo a Bulharsko, které právě
v poslední době věnovalo opět 50 milionů
lvů na zlepšení péče o válečné
poškozence atd.
Ale u nás byla dosud provedena jen jediná novelisace,
která však naprosto nepřihlížela
ke skutečným poměrům a ani v nejmenším
neupravovala nároků na zaopatření
tak, jak by toho bylo nutně třeba aspoň k
poněkud přiměřenému zaopatření
válečných poškozenců. Při
této příležitosti poukazujeme také
na mezinárodní srovnávací statistiku
pokud jde o zaopatření důchody v jednotlivých
státech kdysi válčících, kterou
vydal Mezinárodní úřad práce
v Ženevě a podle které zaopatření
válečných poškozenců v Československu
jest na posledním místě. Právě
tato naprosto nestranná statistika svědčí
o tom, že požadavky válečných poškozenců,
aby jejich stav byl zlepšen, jsou plně odůvodněné.
Také mezinárodní konference svazů
válečných poškozenců a účastníků
války se sídly v Ženevě, Vídni,
Paříži a Berlíně zabývaly
se otázkou československé péče
o válečné poškozence a předseda
této mezinárodní pracovní jednoty,
která zastupuje přes 4 miliony válečných
obětí, několikráte zakročil
u československé vlády, aby dosáhl
zlepšení této péče. Dosud však
vláda prostě nedbala žádného
tohoto kroku a k těmto skutečnostem zcela prostě
úplně mlčela.
Páni předsedové poslanecké sněmovny
a senátu učinili zástupcům československých
svazů válečných poškozenců
závazné prohlášení, že budou
pečovati, aby svrchu zmíněná resoluce
sociálně-politického výboru nezůstala
jen pouhým kusem papíru, nýbrž že
budou působiti na vládu, aby najisto vyhověla
přání a vůli celého Národního
shromáždění. Také toto zakročení
nemělo dosud výsledku.
Zatím musí váleční poškozenci
dále strádati a hladověti. Úmrtnost
mezi nimi pro nedostatečnou výživu, souchotiny
atd. jest veliká a stále stoupá. Bylo by
se mohlo zabrániti mnohému neštěstí,
kdyby tato sociální péče byla bývala
zlepšena. Poměry válečných poškozenců
jsou přímo strašné a neudržitelné,
takže vláda, má-li jen trochu ještě
sociálního cítění, musí
nezbytně v nejkratší době provésti
pronikavé zlepšení, nemá-li se jí
vytýkati, že zavinila předčasnou smrt
tisíců válečných poškozenců.
Zákon o hranici příjmů pozbude účinnosti
dnem 30. června t. r. Vláda navrhla prodloužení
tohoto zákona výslovně jen k tomuto dni upozorňujíc,
že do té doby bude provedena novelisace zákona
o zaopatření válečných poškozenců.
Dosud však žádný takový návrh
novely zákona podán není. Jest tedy nejvyšší
čas, má-li býti do 30. června 1929
vyřešena otázka péče o válečné
poškozence v Československé republice podle
zájmů válečných poškozenců,
ale i v zájmu a vzhledem k vážnosti státu.
Podepsaní táží se tedy vlády,
kdy zamýšlí splniti resoluční
návrh sociálně-politického výboru
poslanecké sněmovny ze dne 30. listopadu 1926, který
byl později také jednomyslně ještě
přijat výborem rozpočtovým a celým
Národním shromážděním
a jest tedy přáním a vůlí celého
parlamentu?
V Praze, dne 23. května 1929.