Středa 20. října 1982

Při této příležitosti mi dovolte příklad. Pro veřejné osvětlení platí stále ještě několikrát diskutovaná norma z dob levné energie, podle které se staví a dokonce ještě i projektuje počet stožárů elektrických svítidel. Ta se postaví a není to zrovna levná záležitost - jeden stožár s kabelizací stojí cca 50-70 tis. Kčs - a potom se z úsporných důvodů stejně používá každý druhý.

Závěrem k problému Státní energetické inspekce bych chtěl poznamenat, že současná situace na úseku energetiky vyžaduje činnost kontrolního orgánu na vysoké odborné úrovni vybaveného rozsáhlými pravomocemi. Nový zákon o Státní energetické inspekci by tyto požadavky měl zajistit.

Dalším velmi potřebným zákonem na úseku energetiky bude i zákon o výrobě, rozvodu a spotřebě tepla. Na zásadách tohoto zákona v současné době federální ministerstvo paliv a energetiky už pracuje. Také v této oblasti nejsou dosud prováděcí normy ani hmotné stimuly přizpůsobeny úsporným opatřením. Např. podniky bytového hospodářství počítají při plnění stanoveného plánu příjmů i se spotřebou paliv pro vytápění bytů a následnou fakturací za otop nájemníkům. Případné úspory paliva nad plán se promítají jako nežádoucí snížení příjmů a podnik v tomto hospodářském ukazateli se stává neplničem.

Ještě k jedné právní normě. Ochranu a využívání nerostného bohatství upravuje u nás zákon č. 41/1957 Sb., tzv. horní zákon, který platí již 25 let. Vyjádřil přístup socialistické společnosti k nerostnému bohatství a jeho hospodárnému využití pro růst životní úrovně. Stal se vzorem pro obdobné zákony v MLR, v NDR i v samotném SSSR. Vzhledem ke změněným podmínkám bylo však nutné postupně přistoupit k legislativnímu návrhu nové právní normy, která by vyjádřila prudký růst hodnoty nerostných surovin. Základním cílem zákona by mělo být zvýšení ochrany nerostného bohatství a zpřísnění požadavků a dohledu nad jeho využíváním, při současném zvýšení požadavků na bezpečnost práce a provozu v hornických organizacích, především v hlubinných dolech. Dále je cílem zákona zjednodušení a zkvalitnění řešení případů střetů mezi hornickou a ostatní činností včetně problematiky řešení důlních škod. Horní zákon by měl plně respektovat omezenost a neopakovatelnost našich nerostných zdrojů a potřebu zachovat tyto zdroje i generacím, které přijdou po nás.

Soudružky a soudruzi, Soubor opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství, jehož zásady se postupně uvádějí v život, mění zásadním způsobem pravidla ekonomiky. Této skutečnosti je nutno přizpůsobovat právní normy na všech úsecích našeho hospodářství, nemají-li být brzdou dalšího rozvoje. Aby k tomu nedocházelo, zmocňuje správně § 17 odst. 2 zákona č. 122/1981 Sb., o 7. pětiletce, vládu Československé socialistické republiky i vlády České a Slovenské socialistické republiky povolovat pro účely experimentálního ověřování nových prvků řízení výjimky z ustanovení zákonů. Dbáno by však mělo být i toho, aby se z výjimek nestávala pravidla a z právních norem přežitá literatura.

Ústavně právní výbory ve svém plánu práce si daly za úkol aktivně se podílet na prověrce množství, úrovně, aktuálnosti a potřebnosti prováděcích předpisů. Spolupráci s ostatními výbory i legislativními útvary vlády a resortů na tvorbě, ale i uplatňování nových forem v praxi tak, aby v naší společností byla plnou měrou ve všech úsecích života plně uplatňována a respektována socialistická zákonnost.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Urbanovi. Hovorí poslanec Protiva, pripraví sa poslanec Miňďaš.

Poslanec F. Protiva: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, vážení hosté, hospodářské programy rozvoje průmyslově rozvinutých zemí jsou stále více závislé na dostupnosti a plynulosti dodávek jednotlivých druhů paliv a energie, na účinnosti rozvoje palivoenergetické základny a na dosaženém stupni racionalizace jejich potřeb.

I pro naše národní hospodářství je zabezpečení potřebného objemu paliv a energie velmi složité, investičně a provozně velmi náročné.

Žádoucímu vývoji a stavu racionalizačního procesu je třeba věnovat pozornost na všech úsecích národního hospodářství, zejména pak úsekům, které svojí spotřebou významně ovlivňují konečnou spotřebu paliv a energie. Mezi ně patří obyvatelstvo a nevýrobní sféra, které ve svém souhrnu se svojí spotřebou ve výši 23,1 mil. tun měrného paliva podílejí na konečné spotřebě paliv a energie ČSSR ve výši 35 %.

Ve zprávě "O úkolech národních výborů po XVI. sjezdu KSČ" projednané na 6. zasedání ústředního výboru KSČ je zdůrazněno, že i v činnosti národních výborů a jejich organizací vystupuje mimořádně do popředí racionální využívání paliv a energie.

Konkrétní úkoly ukládá státní cílový program spotřeby a užití paliv a energie, schválený usnesením vlády ČSSR č. 156/1982. Jeho plněním musí být vy tvořeny podmínky pro zpomalení přírůstku spotřeby paliv a energie v nevýrobní sféře včetně obyvatelstva v průměru ročně o 2 %.

K plnění státního cílového programu 02 - racionalizace spotřeby a využití paliv a energie - dílčího cílového programu 08 za rok 1981 v organizacích řízených národními výbory, např. Severočeského kraje, byla provedena tato opatření:

Opatření 2. 1. 4. - rozpis federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj předpokládal v roce 1981 napojení 8500 bytových jednotek na tepelné zdroje, vybavení měřicí a regulační technikou. Dle údajů generálního ředitelství Výstavba Severočeského kraje bylo v roce 1981 na takto vybavené zdroje napojeno 3576 bytových jednotek a 326 062 m3 v občanské vybavenosti. Nebyl proto splněn rozpis FMTlR při úvaze předpokládané úspory jedné tmp (na 1 bytovou jednotku za rok).

Důvodem je všeobecně známá nepříznivá situace v zajišťování dodávek měřicí a regulační techniky, která trvá již řadu let a není dosud příslušnými centrálními orgány vyřešena, přičemž pro potřeby komplexní bytové výstavby nelze zajistit měřicí a regulační techniku dovozem z kapitalistických států. Jelikož není reálné očekávat v nejbližších letech zlepšení situace, není ani reálné splnit rozpis na celou 7. pětiletku.

Mám proto otázku pro soudruha ministra Kubáta:

Jak je ve výrobě federálního ministerstva elektrotechnického průmyslu zajišťována regulační a měřicí technika, součástky a prvky pro toto zařízení k racionálnímu využívání paliv a energie?

Opatření 2. 1. 8. - v plné míře se projevuje rozpor uváděný Severočeským krajským národním výborem při projednávání návrhu rozpisu úspor paliv a energií, neboť rozpis FMTIR byl splněn pouze ve výši 19,3 TJ, což je o 45,9 TJ nižší oproti rozpisu.

Dodávku moderních světelných zařízení lze zajistit pouze v omezené míře, navíc pak pouze výbojky o příkonu 400 W eventuálně 150 W. Výbojky s nižším příkonem se dosud prakticky nevyrábějí. K tomu přistupuje vliv příliš vysokých nákladů na výměnu svítidel (cca 3 tis. Kčs jedno svítidlo) i samotných výbojek v porovnání se životností typů SHC a MVLX. Úplnou výměnou 137 tis. světelných bodů v Severočeském kraji by bylo možno uspořit cca 10 tis. MWh, tj. 129 TJ za 1 vykazovaný rok.

U drobných akcí proti rozpisu federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj, který byl ve výši 199,3 TJ, byl tento vysoce překročen na 409,3 TJ. Na tomto překročení se podstatným způsobem podílejí Severočeské vodovody a kanalizace, které dosáhly využíváním kalových plynů čistírny odpadních vod a racionalizací provozu čerpacích a čisticích stanic vody úspory ve výši 88,2 TJ.

Z dosavadního průběhu zajišťování úspor dle dílčího cílového programu 08 vyplývá nekoordinovanost mezi státním cílovým programem 02 a vytvořenými podmínkami, které jsou nutné pro jeho zabezpečení. Neuvedl jsem ještě některá další opatření v rámci Severočeského kraje.

Nesporně velkou rezervou je množství tepla, které uniká z budov a bytů v důsledku nedostatečné izolační schopnosti, a to zejména u panelové výstavby. Mám proto otázku pro soudruha ministra Šupku:

Jaké a v jakém rozsahu jsou již uplatňovány nové technologie ve stavebnictví, zejména v hromadné bytové výstavbě, které mají odstranit poměrně vysoké ztráty tepelné energie?

K zabezpečení úkolů v oblasti energetického hospodářství národní výbory účinně rozvíjejí pracovní iniciativu, která se promítá do účasti v celostátní tématické soutěži "Za racionální využívání paliv a energie" a v krajských soutěžích, jako je tomu například v Severočeském kraji.

Na základě "Směrnice rady Severočeského KNV a předsednictva krajské odborové rady k rozvoji socialistické soutěže za úsporu paliv a energie na léta 1981 - 1985 v Severočeském kraji", zhodnotila soutěžní komise výsledky socialistické soutěže za úsporu paliv a energie za prvé pololetí 1982.

Celkem se v prvém pololetí 1982 zapojilo do této socialistické soutěže 726 podniků, závodů a organizací, což je dosud nejvyšší účast za celou dobu trvání soutěže.

Docílené úspory ve všech druzích paliv a energie činí 231 101 tmp, což představuje zhruba 462 200 tun hnědého uhlí. Tato soutěž je rozdělena do 4 skupin podle důležitosti.

Proti II. pololetí 1981 vzrostla výrazně účast ve třetí a čtvrté soutěžní skupině.

Při hodnocení výsledků socialistické soutěže za I. pololetí 1982 posuzovala soutěžní komise nejen dosažené úspory, ale i plnění racionalizačních opatření, rozvoj socialistické soutěže, realizaci zlepšovacích návrhů, snižování měrných spotřeb paliv a energie, dodržování energetické kázně, celkovou úroveň energetického hospodářství a účast pracujících na dosažených výsledcích.

Přesto se vyskytují podniky, které nezaujaly kladný přístup k řešení v oblasti úspor paliv a energie svojí neúčastí v soutěži, jako např. Bytex Vratislavice, Textilana Chrastava, Benar Litvínov a Severočeské pivovary závod Most.

O dobrém přístupu k řešení otázek úspor paliv a energie svědčí i uspořádání celostátního aktivu "K výměně zkušeností ze soutěže za úsporu paliv a energie", který byl organizován Ústřední radou odborů a federálním ministerstvem pro technický a investiční rozvoj a uskutečnil se 30. 6. 1982 v Ústí nad Labem. Cílem tohoto aktivu bylo seznámit široký funkcionářský aktiv z celé ČSSR s formami a metodami práce v této oblasti.

Do myšlení a jednání všech pracujících nutno prosadit provolání X. všeodborového sjezdu a usnesení ze zasedání ÚV KSČ, aby zvýšenou aktivitou a úsilím překročili úkoly ze státních cílových programů.

Dosažené výsledky soutěže za úsporu paliv a energie návazně ukazují, jaké obrovské rezervy jsou v pracovní i tvůrčí iniciativě pracujících, ale zároveň na možnost tuto iniciativu cílevědomě rozvíjet a využívat při řešení naléhavých problémů výroby.

Proto musí být společným úkolem hospodářského vedení odborové organizace, zapojit do zápasu o úspory paliv a energie každého dělníka, konstruktéra, technika, každého pracovníka předvýrobní, výrobní i nevýrobní sféry.

Zabezpečit tento náročný cíl vytyčený X. všeodborovým sjezdem vyžaduje:

Rozepisovat na jednotlivých stupních řízení až na jednotlivá pracoviště, kolektivy a jednotlivce roční úkoly ze státních cílových programů i plánů úspor včas.

Zajišťovat tyto úkoly cestou konkrétních racionalizačních akcí a dbát, aby se úspory staly obsahem všech forem rozvoje iniciativy a socialistických soutěží.

Seznamovat všechny pracující s konkrétními racionalizačními akcemi, vytvářet pro jejich realizaci podmínky a kontrolovat jejich plnění při pravidelném vyhodnocování úkolů národohospodářského plánu. Otázky spojené s úsporami zařazovat pravidelně na program občanských výborů, výrobních porad a schůzí odborových organizací. Jen za těchto podmínek bude možné docílit ve spolupráci i s veřejnými sdělovacími prostředky zvýšení úspor paliv a energie. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Protivovi. Hovorí poslanec Miňďaš, pripraví sa poslanec Požár.

Poslanec J. Miňďaš: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci! Predpokladom uspokojovania rastúcich potrieb pracujúcich je harmonický rozvoj všetkých odvetví národného hospodárstva. Preto KSČ venovala rozvoju poľnohospodárstva veľkú pozornosť, t. j. vytyčovala úlohy pre jednotlivé etapy vývoja. Proces socializácie nášho poľnohospodárstva začal po IX. zjazde KSČ v roku 1949, ktorý vytvoril podmienky pre prechod od individuálnych malovýrobných hospodárstiev k družstevnému spôsobu hospodárenia. V tejto dobe pracovalo v poľnohospodárstve okolo 2,2 mil. pracovníkov, ktorí mali k dispozícii približne 15 tis. traktorov.

V druhej etape (1949-1958) sa znížil počet pracovníkov v poľnohospodárstve asi na 1,5 mil. osôb a počet traktorov vzrástol na cca 75 tis. kusov.

V súčasnej dobe je v poľnohospodárstve okolo 140 tis. traktorov a počet pracovníkov v poľnohospodárstve sa znížil na necelých 900 tis. Pomocou mechanizácie a ostatných intenzifikačných vkladov (osivá, hnojivá a ďalšie) sa podarilo, že i v dobe kolektivizácie poľnohospodárstva výroba stúpla a napr. u obilnín objem výroby v porovnaní s prvou a druhou päťročnicou sa v podstate zdvojnásobil. Veľmi sa rozšírila mechanizácia niektorých prác tak v rastlinnej, ako aj v živočíšnej výrobe. V minulom roku holo napr. zberacími mlátičkami zobraté obilie takmer na 100 % vrátane kukurice. Došlo tiež k rozvoju mechanizovaného zberu zemiakov a podiel mechanizovaného zberu cukrovky sa zvýšil za desať rokov z 52 % na 96 %. Mechanizáciu u týchto posledných dvoch plodín bude nutné zlepšovať, nakoľko v súčasnej dobe dochádza k značnému poškodzovaniu hľúz zemiakov a k vysokým stratám pri zbere cukrovej repy, najmä pri zhoršených klimatických podmienkach.

Celkove však vďaka patrí priemyslovým odvetviam za to, že uvoľnenie poľnohospodárskych pracovníkov pre ostatné odvetvia národného hospodárstva mohlo byť nahradené poľnohospodárskou technikou.

Pri skupinových poslaneckých prieskumoch poľnohospodárske podniky, ale i okresné poľnohospodárske správy poukazovali na to, že dodávky poľnohospodárskej techniky vykazujú dlhodobú klesajúcu tendenciu, ktorá v šiestej päťročnici ešte zosilnela, a to najmä pokiaľ ide o stav traktorového parku, nezlepšili sa však podstatne ani dodávky náhradných dielcov.

Na tomto úseku nebolo splnené uznesenie XV. zjazdu KSČ, a to, dodať pre poľnohospodárstvo v rokoch 1976-1980 49 tis. traktorov; skutočné dodávky boli iba 39 662 traktorov, čo je takmer o jednu pätinu menej.

Podľa súčasného rozboru je ohrozené i splnenie záverov XVI. zjazdu KSČ - dodať do poľnohospodárstva 35 tis. kusov traktorov. Do terajšia bilancia pre siedmu päťročnicu je 29 869 kusov, čo je o 17 % menej. Skutočnosť môže byť ešte nižšia v prípade, že sa nesplní plánovaná výroba.

Na stanovenú bilanciu pre rok 1981 v množstve 7610 traktorov sa nedodalo 1566 traktorov (cca 20 %).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP